HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste

kodenavn
HAUTO 22.04.2024 kl 10:04 143858

As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.

Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
kodenavn
I går kl 21:46 335

Ja, kontrakter går på volum og pris.
Og de har faste kontrakter på 80 % for både 2025 og 2026.
Og av de resterende 20 %, så er 60 % High & Heavy, som er ganske " stabilt #
Så det såkalte spot er veldig lite.
Og de har vært så fullbooket i 2024 at de gleder seg til det kommer flere båter på vannet, så det blir litt mindre trykk, slik at de får bedre fleksibilitet.
Overhodet ikke noe redsel for overkapasitet.
Og de sier at kvaliteten og lengden på kontraktene er bedre enn noen gang.
Det anbefales å se/høre på presentasjonen (web) med CEO Enger, da får dere svar på mange spørsmål.
kazynor
I går kl 19:20 575

Hvordan er strukturen på disse kontraktene? Er det slik at HAUTO skal transportere Y antall kjøretøy per år, med rate X etc?
ibyx
I går kl 18:47 643

I kulissene skal man også være obs på en lurende korreksjon i SPX?
Idag har den lekt med brudd under et litt kritisk støttenivå på 5925 ifølge Kristiansen
https://www.youtube.com/watch?v=LfM41dz1jS0&t=548s
Faren for en oransjedrevet korreksjon bør ikke undervurderes?
Kanskje kan den bli ganske stygg også fortere enn man tror?
At Brent nå også bryter ned under 74 tett på 72 er ikke nødvendigvis bare bra for SPX selv om mannen vil ha billig olje (ikke så bra for prisutsatte drillbabies?)
Redigert i går kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
I går kl 17:14 851

Kan det stemme at disse er fortsatt gjeldende ? Hvorfor er Ferneys så strenge sammenlignet med de andre ? Er de eneste som har realistiske kursmål med tanke på dagens situasjon ?

DNB Markets har en hold-anbefaling med et kursmål på 104 kroner

SEB har en hold-anbefaling med et kursmål på 92 kroner

Nordea Markets har en kjøpsanbefaling med et kursmål på 130 kroner

Pareto Securities har en hold-anbefaling med et kursmål på 100 kroner

ABG Sundal Collier har en kjøpsanbefaling med et kursmål på 140 kroner
Redigert i går kl 17:16 Du må logge inn for å svare
Tanjiro
I går kl 17:13 859

Tror ingen kunne se for seg dette, hvertfall ikke i et selskap som går som det griner og per nå er beste utbytteaksje på oslo børs. Kjøpte mine første aksjer her på 131, har tjent veldig godt av utbyttene, og snittet enda mer ned i går (skulle kanskje ha ventet men men..). Gav ligger på 109, men til tross for 6 sifret urealisert papirtap, tar jeg dette med knusende ro. Hele historien her minner meg bare om mpcc, og der har de som har vært tålmodige tjent inn hele sin innskudd. Faste stabile utbytter er det som gjelder💪 her vil nok samme skje med de som tenker langsiktig.
ibyx
I går kl 16:54 908

Takk for info. Gode poeng. Som hva når ratene stiger i en kontraktsperiode!
Nei. Virker litt biased i Fearnley. Bearbrillene for godt på nesen.
Endte forresten 1.70 % over LOD.
Men det skal ikke underslåes at volumet var høyt og prosenfallet "friskt".
Jeg har et "arbeidskjøpsmål" på 70 🎣
Her få enhver plukke sitt tall... ship ohoi!
desirata
I går kl 16:44 946

Vedr reforhandling av kontrakter. Analytikere brukte samme argumentet ovenfor MPC i 2023. De mente fraktratene ville kollapse og derved ville de store avskipere be om reduserte rater. Skjedde ikke.

Det er ikke slikt det fungerer. Dersom Høegh eller WW har 3 års kontrakt med en bil gigant, så kan de be om reforhandlinger, men rederiet trenger ikke gi de noe (uten det gagner de). Eksempelvis de forlenger kontrakten, o.l. Dvs en deal som avhjelper begge. En Tier 1 bilfabrikk vil ikke kansellere eller feile en inngått kontrakt, fordi om ratene faller. Hva når de snur opp igjen.

NB, dette er ikke Index linked T/C. Disse Fearnley analytikere burde vite bedre -

Ta LNG som nå har rater på $5k mot Flex som har +70kni mange år. Da kunne jo alle charter selskap ringe Kalleklev og be om halve rater pga markedet har kollapset.

DividendYield
I går kl 16:22 1016

"Jeg mener Fearnley har for lave rateanslag. 80 % av kapasiteten til Hauto er bundet på høye rater på lange kontrakter."

flott, men sitter du med noe av disse rateanslagene?
kodenavn
I går kl 15:39 1127

Delivery of newbuild will gradually remove some pressure in our segment, but general market remains strong with more
volume than we can carry in key trade lanes
kodenavn
I går kl 15:31 1159

Fearnley ligger nå 33 % under konsensus. Jeg stiller meg undrende til at markedet ser ut til å kjøpe deres siste analyse som sannheten.
Fearnley er bekymret for en eventuell gjenåpning av Suez, og anslår at dette vil bety 7 % økt kapasitet og dermed lavere rater. Hoegh sa i sin siste rapport for få dager siden at de mente en gjenåpning ville være en fordel for selskapet.
Fearnley nevner ikke med et ord at det i dag på de store rutene er FOR LITEN kapasitet, og at noen av de nye skipene skal fylle opp dette transportbehovet. Dette går i dag på containerskip. Dyrt og dårlig for kundene.
Jeg mener Fearnley har for lave rateanslag. 80 % av kapasiteten til Hauto er bundet på høye rater på lange kontrakter.
Og så som en mulig bonus har vi Grimaldi på sidelinjen. Dette må være meget fristende nå.
kr. 7.- i kvartalsutbytte i lang tid fremover gjør dette til en gullkantet investering.
ibyx
I går kl 11:31 1581

Kan vel bli en del "swasticar-import" over Vladivostok? For de som vil "ta i det"? 😅
Nuvel.

Fearnley er åpenbart ikke oppdatert her eller ikke med hos MarketScreener:
Mean consensus
OUTPERFORM
Number of Analysts
4
Last Close Price
7.383USD
Average target price
9.770USD
Spread / Average Target
+32.34%
High Price Target
11.71USD
Spread / Highest target
+58.56%
Low Price Target
9.005USD
Spread / Lowest Target
+21.97%
Dersom Fearnley er med her så faller vel outperform ned til HOLD?

FA har ingenting å vise til pt:
https://www.finansavisen.no/ticker/HAUTO
Redigert i går kl 11:39 Du må logge inn for å svare
TrondM
I går kl 10:57 1684

Skal ikke påberope meg å ha bedre innsiktsmateriale enn Fearnleys, men har ihvertfall tre momenter i bakhodet her:
1) Det totale bilsalget går ned, men samtidig ser vi vel en dreining mot mer Asiaproduserte biler vs Europa-/USA-produserte biler
2) Tollmurene til Trump og sirkus Musk gir vel også fort noen effekter i form av mer etterspørsel etter biler/frakt fra Asia. Nå har riktignok også Tesla mye av produksjonen sin i Kina, så det kan jo slå litt begge veier.
3) Bilfaktmarkedet er ikke i balanse idag, og HAUTO klarer ikke med dagens volumer å dekke etterspørselen. Så at det kommer noen % nye skip på markedet i '25-'26 betyr ikke nødvendigvis at det gir en stor overkapasitet.

Vi får se hva HAUTO sier når de kommer med sin trading update i mars....
megabea
I går kl 10:53 1711

Mirabella hadde blant annet salg på kurs ca 129 de har ennå ikke kjøpt de venter - blir ikke mye squeze der.
Så får vi se hva Marshall får ut av forrige ukes posisjon.

Men det jeg er mest spent på er hva du er uenig med i Fearnleys analyse og det du kaller svartmalingen der?

Som jeg har nevnt tidligere du mente aksjen var råbillig på kurs 128.
Hvorfor er den bare billig nå på kurs 80?
Hva har forandret seg?
ibyx
I går kl 10:31 1794

Min lille erfaring med shipping siste års tid er at reaksjoner svært ofte overdrives. Det er fx fort gjort å kjøpe for tidlig på nedgang samt selge for tidlig på oppgang.
Kursmålene her er ikke nødvendigvis noen "korrekt" aksjonspunkt. Godt mulig rundt 70, hvor vi fort kan komme i løpet av denne uken dersom dette "shortsntimentet" holder koken kan vær en fin inngang.
Man får vurdere hvor mye man tror den kan presses ned på antagelser om at de lange kontraktene fx er beheftet med inntekstsvekkende klausuler pga av *mulig* sterkt svekkede spotrater osv. eller om det bare er "bearbløff" og spinn etterhvert her?
Ikke usannsynlig at vi ser litt av det samme etterhvert (og med høyt tempo?) som vi så for kort tiden i crude/FRO som bunnet rundt 150 og fikk en kraftig rekyl?

Men dette er bare mine "fabuleringer"
Enhver får gjøre seg opp sin mening... :-)
Redigert i går kl 10:32 Du må logge inn for å svare
kodenavn
I går kl 10:30 1801

Og alle som shorter må kjøpe tilbake en gang.
Da stiger kursen.
Det hadde vært moro om det skjedde brått ifm et oppkjøpstilbud, slik at shorterne fikk seg en smekk.
Jeg har lest Fearnleys analyse, og må si jeg er ganske uenig i forutsetningene.
Det er ganske mye svartmaling der.
Så i dag ble det flere billige aksjer :)
Glade vanvidd
I går kl 10:25 1835

Ser jo ut som dette var et godt valg. Ikke mange andre som har forutsett dette som jeg har sett her inne. Og vertfall ikke jeg.
megabea
I går kl 10:10 1912

Du har tidligere påpekt den volum økning som vi fikk etter q4 rapporten. Kursnedgang på tildels skyhøye volum.
Det er selvsagt dårlige nyheter samtidig så øker short sin posisjon (dette er profesjonelle investorer).
Tidligere har DNB i sin analyse gitt prognose på en årlig nedgang på resultat fremover (mulig kurs på kr 24 i 2028).
Nedgangen i syklusen er nådeløs i øyeblikket.

Vi får håpe på svingninger slik at det ser lysere ut undervegs og utbyttene kommer men de vil nok minke etterhvert.
Enger påpekte også at de ikke hadde noen planer om skips salg i nærmeste framtid.
Korrekt: "Snakk om shortinvitt".
ibyx
I går kl 09:11 2131

Blir nesten litt ekstremt dette? 35% nedgradering.
De får sikkert en del av markedet med seg da...

Kursmålet på Wallenius Wilhelmsen og Höegh Autoliners nedjusteres henholdsvis til 75 kroner (105) og 65 kroner (100), noe som tilsvarer en P/E-multippel på 5 ganger på 2026-estimater.

https://www.finansavisen.no/tdn/2025/02/25/06441349/shipping-fearnley-nedgraderer-bilshippingsektoren-til-selg

De ser altså fortsatt hele 18% nedside fra nå omtrent 80NOK.
Snakk om shortinvitt?
Redigert i går kl 09:20 Du må logge inn for å svare
gw60
24.02.2025 kl 22:19 2571

Da solgte jeg hele beholdningen idag, hadde snitt på ca 114,- og var nå oppe i ca 500.000,- i minus. Så får staten hjelpe til litt med tapet (37,84%).
Tenker at kursen nå må være nær bunnen (kanskje i verste fall ned mot 72,-?),
Skal kjøpe meg opp igjen. Tenker å ta det over litt tid og følge med på kursen daglig.
Er vel fremdeles minst 50,- pr aksje å hente i utbytte her de neste par åra, og da er alt tap nullet + god fortjeneste selv om kursen skulle gå ytterlige noe ned.🫰.
kodenavn
24.02.2025 kl 10:05 3348

Siste tids lave kurs er vanskelig å forstå, og den vil komme opp igjen. Et så bra selskap med en slik inntjening kan ikke bli liggende lenge med en slik rabatt.
Et eventuelt oppkjøpstilbud må stå i et fornuftig forhold til inntjening og NAV.
140.- er nok minimum aksjonærene vil akseptere i dag tror jeg.
ibyx
24.02.2025 kl 09:14 3502

Grimaldi eller ikke grimaldi. Stiger nesten 2% på ex-dagen. Trendskifte? 😅
desirata
24.02.2025 kl 03:20 3894

Helt enig, 120kr vil være riktig nå. Kan ikke sammenligne med ifjor etter at det er betalt 50kr i utbytte.

Men hvorfor skal Grimaldi betale 120kr, når han kan kjøpe aksjer i markedet for 80kr. Er ikke sikkert han er interessert i mere enn 20% o.l.

Anyway 80kr kjøp nå er en no-brainer. Som nevnt en får tilbake pengene i utbytte og sitter derved på nesten gratis aksjer i et godt rederi.
Bjallen
23.02.2025 kl 17:51 4319

Det er dagen de henter opplysningene om hvem som eier aksjene etter last day inclusive. Ingen utbytte blir betalt før dette er hentet fra registeret.
gw60
23.02.2025 kl 14:17 4620

Takk, var det jeg trodde, men hva er da meningen med record date?
Redigert 23.02.2025 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
piff
23.02.2025 kl 14:02 4661

Her tror jeg du tar skammelig feil, er neppe noen som ønsker og selge til langt under skrappris . Her er det bare og sitte stille i båten framover,
Rui
23.02.2025 kl 11:54 2711

Hvorfor i alle dager er dere så sikre på at det er Grimaldi som står bak Clearstream?
Dette er jo en felles konto i Luxemburg som kan inneholde svært mange eiere av Hauto aksjer.
Clearstream har opp gjennom årene sittet på store poster i mange andre norske selskap, uten at det har resultert i noe oppkjøp, ref: NEL for noen år siden.
Skulle det derimot stemme at Grimaldi står bak, kan vi ikke forvente en kjøpsum på 150, som noen her på forumet drømmer om.
Med dagens kurs, er nok 120 mer riktig. Da er alternativet bedre å sitte i ro og motta gode utbytter, og stigende kurser etter hvert utover året.
gw60
23.02.2025 kl 11:33 2741

Er vel en del som skal selge også nå etter store tap for å ta avskrivning på skatten, det kan jo presse kurs videre ned..
Må man eie aksjen over record date som er annonsert 25/2 for å få utbytte?
Stockshold
22.02.2025 kl 17:50 3261

Såklart litt spekulativ teori, men ønskes ett eventuelt kjøp med bud på Hauto av grimaldi øker han nok andel uten å prøve å dra kurs nevneverdig opp ihvertfall.

Men kursen vi er på nå med tilbakebetalt invistering på rundt 2 år iht utbytter er tidenes kjøpsanledning vel.
ibyx
22.02.2025 kl 17:45 3274

Litt pussig at den faller såpass mye vs Peer Wawi fx med en såpass steady kjøper? Nå ser man ofte at aksjer faller under aktive tilbakekjøpsperioder også. Blir nesten litt av det samme? Som om det trigger bear/salg-aktører i seg selv?
HellBound
22.02.2025 kl 16:55 3347

Clearstream har økt/øker likt med ca. 500 tusen aksjer hver uke. Så kjøpt fra alt fra 140 til 87 då sikkert ja.
ibyx
22.02.2025 kl 16:39 3379

5% doblingen fra april til september må ha vært til kurs ca 110kr?
Snitter seg ned som heter? :-)
HellBound
22.02.2025 kl 15:12 3487

Hva han sa i Septemper til Tradewinds 10%.

His own assessment is that the capitalisation of the Norwegian car carrier as a multiple of earnings is out of kilter with reality.

“Just to explain, this company is making $700m of cash flow and profit. And it’s worth only $2.2bn,” said Grimaldi.

“As far as I’m concerned, this is a mystery. Why is this [the value] so low?”

That philosophy explains why Grimaldi doubled his stake in the company from 5.1% in April.

Grimaldi praised Hoegh’s investment in its fleet, its long-term contracts and top management led by CEO Andreas Enger.

Enger has done “a fantastic job by looking outside the box” on decarbonisation, while the Hoegh family, who control 41% of the company, are “a very serious and capable family”, he added.

To cap it all, the Oslo-listed company paid very high dividend payments that were “absolutely unique”,

“I am a shareholder and I think that this company is probably one of the best investments you can do today.”
“It is still a very, very good opportunity to buy,” Grimaldi said.

If the company was in any other sector — luxury goods or logistics — the value of the company as a multiple of earnings would be much higher.

“Only because it’s shipping, it’s only three times. But this is a business long-term, it’s not a cyclical business.

“I think this company, like mine and others, we have long-term contracts with manufacturers.

“And I think that they are doing all the right things to have a better and better fleet.

“So I think I made a very good investment and I’m looking forward to seeing the result in the future.”

“So really, I am making the investment because I think that I am making a very good investment,”

Redigert 22.02.2025 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
Stockshold
22.02.2025 kl 14:27 3548

Fra 5 % - 10 % snart 15 %
Virker som en som han har en strategisk plan med større eierandel. Så kan det selvfølgelig være det ikke stemmer, men jeg tror ihvertfall det kan være meget sannsynlig.

https://e24.no/bors/nyheter/a/296578
Mollen
22.02.2025 kl 12:52 3657

Hmmm… Hva begrunner du det med ? Disse oppkjøpsspekulasjonene har versert veldig lenge nå uten å materialisere seg…
Stockshold
22.02.2025 kl 12:12 3703

Grimaldi kan nok meget sannsynlig komme på banen med ett bud
HellBound
22.02.2025 kl 07:49 4015

De er samme, 14.98% nå da. Blir trangt inn døren Mandag/Tirsdag. Om det kommer et bud er vel rundt 150kr + utdeling av fond på 13kr ikke utenklig? Håper ikke det men.
desirata
22.02.2025 kl 02:43 4143

Clearstream banking øker me d 3,4mil aksjer til 14,26%
men Intesa Sanpaolo (Grimaldi) minker med ca samme.
Vet ikke om Grimaldi er bak Clearstream eller sammenheng der. Hva er neste trinn / grense de må flagge 20% ?
DividendYield
21.02.2025 kl 14:22 4615

Høye tall,spør du meg.

Som sagt 2028 er lenge til og det kan fint komme mange bestillinger og levering dette året og etterpå, kanskje noe i 2027 også. Som hauto aksjonærer håper jeg virkelig ikke det.
kodenavn
21.02.2025 kl 14:01 4677

Det blir levert 12 % av flåten i 2025, og så 9 %, 7% og 4 % de tre påfølgende år.
Da dabber det av.

Hoegh skriver forøvrig i Q4 rapporten:

Delivery of newbuild will gradually remove some pressure in our segment, but general market remains strong with more
volume than we can carry in key trade lanes
DividendYield
21.02.2025 kl 12:35 4874

Nei, det dabber ikke av, i følge hauto og wawi egne presentasjoner skal det leveres tilsvarende 20% av flåten i 2025 og 26. dEt er mye på kort tid.

Kommer også en del i 2027, men så dabber det av som du sier, men det er så lenge til at det kan komme mer
ibyx
21.02.2025 kl 12:26 4899

Utbyttejustert er kursen nesten den samme som for et år siden ifølge https://www.dn.no/investor/aksje/S1659/HAUTO/HOEGH%20AUTOLINERS%20ASA

Det litt skumle er at kursen småstupte få dager i etterkant til å bunne et par ganger i mars ned mot 71NOK. Ikke før rundt begynnelsen av mai var kursen tilbake rundt 90NOK.
Hvor mye bedre/dårligere var utsiktene da vs nå?
Hvis utsiktene faktisk er dårligere nå, hva da? Tenker spesielt litt på villmannen som ikke var i samme posisjon da.

PS. Fjorårets nedtur i kursen etter spiken i februar ble ikke fanget opp i særlig grad av analytikerne som nedgraderinger. De månedene varte da med stor spread to average kursmål. Forholdene er dermed analytisk sett dårligere nå og en tilsvarende innhenting vil sitte lenger inne samtidig som nedsiden på kort/mellomlang sikt (uke/noen måneder) vil være minst like stor?

Liker ikke retningen etter Q4. Ned nesten 8% etter fallet på Q4-dagen som i seg selv var omtrent like stort.
Redigert 21.02.2025 kl 12:57 Du må logge inn for å svare
ibyx
21.02.2025 kl 11:57 4972

Dagen begynte med gevinstsikring.
Men nå er det visst "Høk over Høegh" som styrer.
Oppkjøringen i forkant av mandagens ex-utbytte er dermed heller moderat.
Det neste blir da hvor mye rabatt man får på mandag. Muligens er det meste avnedsiden tatt ut ifb utbyttegulroten da?
men ville ikke satset for mye på det. Trenden i markedet støtter ikke godt opp om det.

Kursmålene har fulgt kursen sørover og er nå slik ifølge MarketScreener:
Mean consensus
OUTPERFORM
Number of Analysts
4
Last Close Price
7.951USD
Average target price
9.770USD
Spread / Average Target
+22.88%
High Price Target
11.71USD
Spread / Highest target
+47.23%
Low Price Target
9.005USD
Spread / Lowest Target
+13.26%

Spread / Average Target er dermed blitt betydelig lavere enn den pleier de siste 2-3 årene. Samme tid ifjor var den ca 80% vs nå ca 23%
Om dette innebærer en overreaksjon kan man jo spekulere i/over...
Redigert 21.02.2025 kl 12:08 Du må logge inn for å svare
kodenavn
21.02.2025 kl 08:46 5284

Jeg har ikke sagt at leveringene ikke er i gang, Hoegh har selv fått 4 skip av Aurora.klassen. Så blir det levert flest skip i 2025, og så dabber det av. Men det kommer over flere år, som jeg skrev. Og nå er flåteutnyttelsen over 100 %, så det er litt å gå på.
DividendYield
21.02.2025 kl 00:01 5594

Du har muligens mye riktig i dine antagelser, men når det gjelder ordreboka er leveringene allerede i gang, og det blir flest leveringer i 2025, nest flest året etter, selv rederiene forventer dette vil påvirke markedet
Mollen
20.02.2025 kl 22:49 5710

Er der/blir der solgt skip i Q1 ? Hva kan vi forvente i utbytte for Q1 ?