HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste

kodenavn
HAUTO 22.04.2024 kl 10:04 83164

As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.

Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
kodenavn
22.04.2024 kl 18:18 47508

Car carriers: Chinese vehicle exports up 27% YOY
Chinese customs authorities reported 494k vehicle units exported from the country in March, which on a per-day basis was up 17% MOM and up 27% YOY, leaving the March tally ~6.1x the 2019-average
kodenavn
23.04.2024 kl 09:39 47195

Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Winter is Here
24.04.2024 kl 08:00 46895

Höegh Autoliners tjente 113 millioner dollar i første kvartal
Höegh Autoliners legger onsdag frem tallene for første kvartal.
Resultatet før skatt ble 113 millioner dollar, mot 124 millioner dollar året før. 2024-tallet tilsvarer 1,2 milliarder kroner med dagens valutakurs.
Inntektene endte på 328 millioner dollar, mot 354 millioner året før. 2023-tallet tilsvarer 3,6 milliarder kroner med dagens valutakurs.
Utbytte er på litt over 6 kroner.
kodenavn
24.04.2024 kl 08:50 46700

News Comment - Q1 in line with 25% dividend yield
The Q1 operating result came in line with expectations and the company announced a USD0.5714 DPS for a run-rate dividend yield of 25%.
kodenavn
24.04.2024 kl 08:53 46670

25% dividend yield. The company announced a USD109m dividend for the quarter (USD0.5714 per share) representing a 25% run-rate dividend yield and a 95% payout ratio of EPS.

Last day including right: 26 April 2024

Ex-date: 29 April 2024

Record date: 30 April 2024

Payment date: 8 May 2024 (on or about)
kodenavn
24.04.2024 kl 08:57 46644

24 skip ubelånt. !
Disse har en CBE på ca 10 k USD
kodenavn
24.04.2024 kl 09:12 46682

Rødehavet/Suez ga utfordringer i første del av Q!, dvs reduserte volumer. Disse problemene er nå borte, og det forventes høyere volumer i Q2.
De har ikke merket noe ift elbil.avgifts-trusselen i EU. Alle skip som går til Europa er fulle.
Gull i pungen
24.04.2024 kl 17:05 46364

Oslo (Infront TDN Direkt): Höegh Autoliners er nå i en fase der kontraktsfornyelser og legacy-kontrakter er en større driver for selskapets rateutvikling enn spotmarkedet.

Det sier konsernsjef Andreas Enger i Höegh Autoliners under onsdagens kvartalspresentasjon.

-Vi er nå i en fase der vi åpenbart har vært en stund med kontraktsfornyelser og legacy-kontrakter som driver vår rateutvikling. Mens spotmarkedet fortsatt er robust og lar oss effektivt håndtere nettverket og balansere kapasiteten, gir det ikke de samme rateøkningene som vi så for et år siden. Vi er nå i prosess med å øke vår kontraktsdekning til over 80 prosent, som er et historisk høyt nivå, sier han.

Han legger til at dette nivået på kontraktsdekningen på en måte er grensen for å kunne tilby kvalitetstjenester til viktige kunder.

-Vi må ha noe fleksibilitet i nettverket vårt når det gjelder volumhåndtering, og det er noe vi balanserer, for å ha en andel ikke-forpliktede volumer for våre kunder, sier han.

Selskapet fortsetter å styrke kontraktsdekningen til attraktive rater med økt varighet og har fortsatt et volum på mer enn 4 millioner cbm som skal fornyes, ifølge Enger.

-Vi er midt i noen prosesser, og flere prosesser kommer senere i år, som vi vil rapportere om etter hvert som de skjer, sier han.

Volumtapene på grunn av Rødehavsforstyrrelser motvirkes av en kombinasjon av tilleggsavgifter (surcharges) og flåtehåndtering, opplyser Enger.

-Vi forventer at volumene gradvis vil komme tilbake, legger han til.
desirata
24.04.2024 kl 17:52 46267

Vedr dagens bud på Gram.
For et halvår siden versert det rykter om Grimaldi vurderte bud på Høegh. Nå har jo MSC lagt løypa. Derfor mulegt at Hauto er oppkjløps kandidat. Budet må isåfall være over 140kr.
kodenavn
25.04.2024 kl 10:04 45710

Höegh Autoliners (BUY, NOK 150)

• 1q24 – Adj. TP for 4q23 div, TP NOK 150/sh. Buy maintained
Coming out of a quarter negatively impacted by lower volumes on the back of Red Sea diversions, earnings are set to tick in higher in 2q24 onwards as trading and cargo mix is optimised. Overall, we make marginal estimate changes, expect an uptick in volumes going forward and still view their superior dividend policy of 100% of cash generation as a compelling equity story with ’24-25 avg. annual yields close to 30%.
kodenavn
25.04.2024 kl 10:15 45676

Jørgen Lian, DNB:
Høegh Autoliners leverer en dividendeavkastning på 25 % i et kvartal der resultatet ble trukket ned av volumreduksjoner. Med en økende backlog av fordelaktige kontrakter er det fortsatt mye oppside her, sier han

kodenavn
25.04.2024 kl 12:36 45606

Budet på Gram tilsvarte NAV.
NAV på HAUTO er 142.-
Så får vi se om italienerne skal ha flere bilskip.
De har i hvert fall penger.hvis de vil kjøpe.
kodenavn
25.04.2024 kl 14:27 45539

DNB:
Ample shareholder returns ahead
We have made limited estimate revisions following the Q1 report. We believe the car carrier market remains tight, leaving strong potential for further legacy contract renewals with more than a doubling of rates to support elevated earnings and cash flow in the years ahead. Given the company’s dividend policy, we forecast a 2024–2026 DPS of cNOK90, covering c85% of the current share price. We reiterate our BUY and have raised our target price to NOK161 (151).
kodenavn
25.04.2024 kl 20:46 45335



Kursmål spenner fra 135.- til 181.-

Höegh Autoliners Fearnley Kjøp Kjøp 150 170 Fredrik Dybwad 7 1 0
Höegh Autoliners Nordea Kjøp Kjøp 160 150 Erik Hovi 7 1 0
Höegh Autoliners ABG Kjøp Kjøp 181 176 Petter Haugen 7 1 0
Höegh Autoliners Pareto Kjøp Kjøp 135 156,61 August Klemp 7
kodenavn
26.04.2024 kl 09:10 45034

Og det er ved børsslutt i dag man må eie aksjen for å få utbytte.
Hvis man tror som meg at aksjen vil holde seg godt over 100.- etter utbytte, bør man kjøpe i dag.

25% dividend yield. The company announced a USD109m dividend for the quarter (USD0.5714 per share) representing a 25% run-rate dividend yield and a 95% payout ratio of EPS.

Last day including right: 26 April 2024

Ex-date: 29 April 2024
kodenavn
26.04.2024 kl 13:08 44861

Hva ser investorer og spekulanter etter på børsen ?

Noen er ute etter det store eventyret i selskaper som skal gjøre det stort om noen år. Ifølge budsjettene. Satt opp av styre og ledelse som sitter med feite lønninger og opsjonsavtaler. Imellomtiden raser pengene ut. Store underskudd, og muligens utvannende rettede emisjoner. Aksjekursen går naturligvis sydover.
Gode alternativ er div. gørnne aksjer Kjøp gjerne hydrogen og karbonfangst. Da er du garantert å bli kvitt pengene dine i rekordfart.

Andre av oss er ute etter selskaper som skaper verdier og har underliggende verdier.
Vi ser etter:
Høyt, stabilt utbytte.
Lav verdsettelse i forhold til NAV, der NAV er reelle håndfaste verdier.
Solid ledelse, som genererer verdier.
Lav belåningsgrad, som garanterer for at vi ikke risikerer ødeleggende emisjoner.

Mange shippingselskaper tiicker alle boksene over.
HAUTO er et av de beste.



Forventet utbytte de neste 3-4 årene er 25-30 % pr. år, hvilket er i toppklasse på børsen. Skipene går på lange kontrakter på 70-80 % av flåten, så man kan forvente at dette holder i flere år fremover.

NAV er 142.- pr. aksje, kursen i dag er 107.-, så man får 25 % rabatt på verdiene, i tillegg til det fantastiske utbyttet.

Solid ledelse. Det anbefales å se på presentasjonen fra Q! som nettopp er lagt ut.
Et eksempel på at ledelsen genererer verdier er siste kjøp og salg av skip. De har nettopp solgt 3 stk gamle skip med en samlet kapasitet på 18.000 CEU.
Så har de kjøpt 2 nye større skip med samme samlede kapasitet, 18.000 CEU
Til ca samme pris.! De gamle skipene var 17 år gamle !
Mange gamle kontrakter rulles nå over på nye 4-årskontrakter, til mer enn dobbel rate av de gamle. Slik skapes verdier for aksjonærene.

Lav belåningsgrad. Det er 24 av skipene i flåten som er helt ubelånt.
Belåningsgraden i selskapet er bare 38 %.

Slike aksjer vil noen av oss ha. Hos meg tyter det HAUTO-aksjer ut av alle skuffer og skap. Det er bare å lene seg tilbake.
Avkastning i form av utbytte og kursstigning kommer i strie strømmer.

Og sist, men ikke minst, vi får over 6.- i utbytte med en gang Kvartalsutbytte. Aksjen går x utbytte på mandag.
Redigert 26.04.2024 kl 13:12 Du må logge inn for å svare
kodenavn
26.04.2024 kl 14:47 44743

Det ser ut på kursen som at noen ser HAUTO-caset.
The Godfather
30.04.2024 kl 09:26 43976

Fra Fearnley

Höegh Autoliners (BUY, NOK 150)

• Gimaldi family flags 5% / M&A rumours to accelerate

Emanuele Grimaldi, main beneficiary of the Grimaldi Group, has today flagged 5.12% of HAUTO through an acquisition of 9.78m shares in the company. Gimaldi is the largest owner in the PCC orderbook with a total of 17 vessels on order, and rumours of a potential acquisition will increase on the back of his 5% stake, we believe. While HAUTO currently trades 3.2x P/E and 3.2x EV/EBITDA on our estimates, we believe a potential transaction will be accretive for both parties on the back of higher price discovery for current shareholders and access to a pristine fleet with high quality long-term contracts for the potential counterparty.


We believe a potential transaction is unrealistic below current NAV (NOK 128/sh), hence a price closer to 1yr fwd NAV (NOK 162/sh, equiv. 5x P/E, 4.6x EV/EBITDA and 22% dividend yield) is more realistic in our view. While no takeover plans are announced by Grimaldi as of yet, rumours are certainly set to accelerate going forward.
canarias
30.04.2024 kl 09:35 43961

Kvalitetsstempel de lux. FANTASTISKE NYHETER.
Gull i pungen
30.04.2024 kl 17:28 43573

Oslo (Infront TDN Direkt): Oslo Børs endte litt høyere tirsdag.

Höegh Autoliners (Hauto) steg 14,5 prosent til 117,2 kroner tirsdag og var blant dagens vinnere på Oslo Børs etter selskaper tilknyttet Emanuele Grimaldi flagget en eierandel på 5,12 prosent i morges. På spørsmål rundt aksjekjøpet fra TDN Direkt til kommunikasjonsavdelingen i Grimaldi Group svarer selskapet at dette er en personlig investering gjort av Emanuele Grimaldi.

Shippinganalytiker Erik Hovi i Nordea Markets tror at et potensielt oppkjøp av Hauto kan ligge i kortene.

-Aksjekursreaksjonen i dag antyder at markedet tror det kan komme et bud fra Grimaldi. Det har vært bransjenyheter om at Grimaldi var en potensiell aktør som kan komme inn etter at Mærsk solgte seg ut av Hauto før jul. Så det er ikke nytt at det har vært interesse, sier Hovi til TDN Direkt.

Det store spørsmålet ifølge ham er om dette er starten på en serie med flere aksjekjøp, eller om det er noe annet som ligger til grunn. Timingen er interessant, og hvorfor det ikke har kommet tidligere.

-Jeg mener definitivt at aksjen har vært underpriset lenge og at prisingen sammenlignet med Gram Car Carriers betyr at den skal opp betydelig fra dagens nivå, sier Hovi.

Han viser til NAV-beregningen i Hautos førstekvartalsrapport, som impliserer en verdi på 143-144 kroner pr aksje bare basert på NAV, slik oppkjøpsbudet på Gram Car Carriers fra MSC Shipping var.

-Det foreligger definitivt en type oppkjøpspremie som kan prises inn i selskapet, sier Hovi og fortsetter:

-Det har vært tydelig at markedsaktørene ser mye mer verdi enn det aksjemarkedet har vært villig til å prise inn, både for Gram og Hauto, så at et potensielt oppkjøp kan ligge i kortene tror jeg absolutt.

Hvis Grimaldi var interessert i å kjøpe umiddelbart, ville det vært naturlig at de bare kom med et bud. De legger en del penger på bordet ved å kjøpe bare 5 prosent innledningsvis, sier han.

Ifølge Hovi kan dette også være et signal til de andre italienske rederne om at det er de som er interessert i Hauto.

-MSC har definitivt finansielle muskler og appetitten for mer enn de båtene de får ut av Gram Car Carriers. Så man kan spekulere i om det har noen innvirkning, sier han.

En eierandel på 5 prosent alene er i hvert fall ikke nok til en eller annen form for strategisk samarbeid eller styreplass, påpeker Hovi. Han mener derfor det er naturlig å tro at Grimaldi er interessert i å kjøpe mer enn bare eksponeringen de allerede har.

-De har både en større flåte og et større nybyggingsprogram på RoRo. Jeg tenker at det ville være naturlig at de ønsker å kjøpe mer. Det gir ikke så mye mening at det er en rent finansiell investering, all den tid de har stor eksponeringen selv og et stort nybyggsprogram. Men i så fall ville det indikert at de ser Hauto som veldig underpriset sier han.
Kappa3278
01.05.2024 kl 10:26 43049

Ville jo vært fantastisk, i det minste er det lov å håpe..
Gulltider
01.05.2024 kl 11:47 42943

Kommer nok et bud en av de nærmeste dagene.
canarias
01.05.2024 kl 14:12 42853

Jeg hadde god timing med inngang her, etter oppkjøp av GCC.
Kappa3278
01.05.2024 kl 20:53 42624

Gratulerer, håper det blir like vellykket med HAUTO.
canarias
02.05.2024 kl 00:44 42345

Takker. Vi satser på det ja, forutsetningene ser ihvertfall betraktelig bedre ut nå.
Kappa3278
02.05.2024 kl 08:24 42121

"Cultural differences may need to be overcome, should a takeover deal be realised"
kodenavn
03.05.2024 kl 14:01 41345

De som tør får sitte uten aksjer i helgen.
Denne kan koste 160.- eller noe på mandag.
Kappa3278
05.05.2024 kl 15:40 40890

Er jo lov å håpe på et snarlig bud, men kan jo dra ut i tid, er heller ingen selvfølge at det kommer noe bud.
Samtidig er det for meg uforståelig hva de vil med 5% av selskapet om ikke et oppkjøp er baktanken.
Uansett spennende er det
Den som lever får se.
Redigert 05.05.2024 kl 15:41 Du må logge inn for å svare
Kappa3278
08.05.2024 kl 08:17 40152


In April 2024, Höegh Autoliners (the Company, ticker code "HAUTO") transported
1,2 million CBM of cargo on prorated basis. Transported cargo in the last three
months (February - April) was 3.4 million CBM.
Average prorated gross freight rate in April 2024 was USD 96.9 per cbm. (-1.4%
compared to average gross rate in Q1 2024). Average prorated gross freight rate
in the last three months was USD 97.7 per cbm.
Average prorated net freight rate in April 2024 was USD 83.5 per cbm. (-0.1%
compared to average net rate in Q1 2024). Average prorated net freight rate last
three months was USD 83.0 per cbm.
HH/BB share of prorated volumes carried in April was 23%. Last three months the
prorated HH/BB share was 23%.
Andreas Enger, CEO of Höegh Autoliners, comments: "Second quarter has started
well for Höegh Autoliners. We are maximizing the capacity serving mainly our
strategic customers in a very tight market. Utilisation is high and vessels are
full. Around 75% of the cargo transported in April were under contract and
freight rates are stable at high levels reflecting the improved rate level for
the contract portfolio."
For further information, please contact:
Andreas Enger, CEO
tradecommander
12.05.2024 kl 10:19 39656

https://twitter.com/Brad_Setser/status/1789289172437532713

Eksporten av kinesiske biler ser ut til å øke. Endel info i tråden.
Mr Jinx
12.05.2024 kl 14:49 39412

Biden vil øke tollen fire ganger på import fra Kina.Antar det og gjelder biler?
Noen tanker om hvordan dette vil påvirke "Ro-ro sektoren"???
Kappa3278
12.05.2024 kl 23:02 39030

Har tjent nesten 11 milliarder siden børsnoteringen
Höegh Autoliners har gått nesten 8-gangeren siden børsnoteringen, og Høegh-familien sitter med en gevinst på nesten 11 milliarder. ABG tror de kan bli ytterligere 4 milliarder rikere.
kodenavn
13.05.2024 kl 08:12 38893

Forsiden på FA i dag, og dobbeltside inne i avisen om HAUTO.
Petter Haugen i ABG høyner kursmål til 181.-, basert på en voldsom inntjening.
Selskapet skriver nå nye 3-4 års kontrakter med boble rater ift utgående kontrakter.
I shipping er det som kjent slik at kostnadene er ganske konstante, så denne rateøkningen går rett ned på bunnlinjen, og ut til aksjonærene i form av utbytte.
kodenavn
13.05.2024 kl 09:52 38710

Og ikke bare er det voldsom inntjening og utbytte, med ditto kursstigningspotensiale på god drift.
I tillegg bør HAUTO være en interessant take over kandidat for både Grimaldi og ASC.
Og den av de to som først kommer med et godt oppkjøpstilbud vil nok ha en fordel.
Det kan derfor være at vi får et bud på selskapet i nær fremtid.
Kappa3278
14.05.2024 kl 14:27 38214

Da er oppgangen over for denne gang...

"Ingen planer om å by på Höegh
Höegh Autoliners-aksjen steg etter at italienske Grimaldi flagget 5 prosent. Men ifølge Emanuele Grimaldi blir det ikke noe oppkjøp."
kodenavn
14.05.2024 kl 15:03 38256

Oppgangen over ?
Grimaldi hadde bare vært en rask vei opp i kurs. Kursen vil stige uansett.
Petter Haugen, ABG, har kursmål 181.-
Dette er ikke basert på mulig oppkjøpspremie, men på inntjening.
Selskapet har P/E på 3.