HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste
As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
SISKA
14.05.2024 kl 17:39
10740
Markedet lar seg nok ikke lure av reven. Skulle han heller svart; vi er kjempeinteressert og aksjen er billig ?
kodenavn
14.05.2024 kl 21:14
10678
Helt enig i det SISKA.
Men poenget mitt var at HAUTO er et godt kjøp, og aksjen bør stige helt uavhengig av bud fra Grimaldi eller ASC.
Og begge kan være aktuelle kjøpere.
Selv om Grimaldi sier de ikke er.
Men poenget mitt var at HAUTO er et godt kjøp, og aksjen bør stige helt uavhengig av bud fra Grimaldi eller ASC.
Og begge kan være aktuelle kjøpere.
Selv om Grimaldi sier de ikke er.
Gull i pungen
14.05.2024 kl 22:37
10713
Skipsreder Emanuele Grimaldi gjør det klart at det ikke kommer noe oppkjøpstilbud fra ham på bilskipsrederiet Höegh Autoliners.
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/05/14/8131001/grimaldi-vil-ikke-by-pa-hoeegh
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/05/14/8131001/grimaldi-vil-ikke-by-pa-hoeegh
Button
14.05.2024 kl 23:47
10665
Her er det bare å holde på aksjene fremover. En av de aller beste utbytteaksjene. Basert på høye utbytter, tror jeg kursen vil fortsette å stige eller holde seg på minimum der den ligger nå.
tradde
21.05.2024 kl 10:10
10218
Her vil nok Grimaldi ligge i bakgrunnen og lure framover. Han leker ikke butikk og har enorme muskler. Det han sier og det han gjør vil fort kunne være motsatt, for å unngå å måtte gå unødvendig høyt med et bud. Hauto er en fantastisk aksje å sitte med også pga. utbyttene (og det er det mange som har oppdaget) - her blir det vinn-vinn framover også - tror jeg. På børsen er ingenting sikkert, men denne sitter jeg meget komfortabelt med.
Redigert 21.05.2024 kl 10:10
Du må logge inn for å svare
kodenavn
22.05.2024 kl 10:13
10209
Jeg vet ikke om noen god grunn, og har kjøpt mer i dag.
Dette er jo et av de beste utbytte-casene på OSE, og i tillegg en oppkjøpskandidat.
Dette er jo et av de beste utbytte-casene på OSE, og i tillegg en oppkjøpskandidat.
desirata
22.05.2024 kl 10:30
10193
Serboss skrev Hvorfor - 3.7% i dag ?
Retorik spørsmål, men:
Hvorfor steg den 4% dagen før, 21.mai ?
Hvorfor steg den 4% dagen før, 21.mai ?
Rui
22.05.2024 kl 13:00
10019
Serboss skrev Hvorfor - 3.7% i dag ?
Tenker det har en klar sammenheng med at Wallenius Wilhelmsen går X utbytte i dag, og det er helt sikkert en korrelasjon i pris mellom HAUTO og WAWI blant de store aktørene som driver med robot handel i begge aksjer. I tillegg er den største shorter aktøren i begge aksjer MARBLE BAR ASSET MANAGEMENT LLP som besitter 0,51%,og 1,21% i WAWI og HAUTO. De er nok svært aktive i dag, både i WAWI og HAUTO for å få ned prisen ytterligere. Inngangsprisen for Shorter selskapet var betydelig lavere for HAUTO da de første gang viste på finans tilsynet sine sider 26.3 ( 1.1% til ca: 91.4,-Kr pr aksje).
Når det er sagt mener jeg at det er bare å sitte i ro noen uker så vil nok kursen ha tatt seg inn igjen.
Når det er sagt mener jeg at det er bare å sitte i ro noen uker så vil nok kursen ha tatt seg inn igjen.
tradde
28.05.2024 kl 08:47
9378
Et fantastisk case egentlig dette. P/E på 3,52 og vil fortsette å tjene heftig, kombinert med den aksjonærvennlige utbyttepolitikken...
RSI holder seg høy, 65 nå, selv med redusert volum. Jeg sitter langsiktig med det jeg har, og trader å de duppene som naturlig nok kommer underveis. En forstår selvfølgelig at dette er et interessant oppkjøpscase.
RSI holder seg høy, 65 nå, selv med redusert volum. Jeg sitter langsiktig med det jeg har, og trader å de duppene som naturlig nok kommer underveis. En forstår selvfølgelig at dette er et interessant oppkjøpscase.
kodenavn
31.05.2024 kl 10:11
8997
FRO går bra i dag på analyser at aksjen vil ha yield på 10 % fremover.
HAUTO har mer enn det dobbelte av dette, og er et mye bedre og sikrere case, men går tydligvis under radaren til investorer og analytikere.
Vi som har sett caset, får bare sitte og motta 20-30 % utbytte.
Men kursen må gå på et tidspunkt. Dagens aksjekurs er for lav til å vare.
HAUTO har mer enn det dobbelte av dette, og er et mye bedre og sikrere case, men går tydligvis under radaren til investorer og analytikere.
Vi som har sett caset, får bare sitte og motta 20-30 % utbytte.
Men kursen må gå på et tidspunkt. Dagens aksjekurs er for lav til å vare.
rollon
01.06.2024 kl 03:47
8774
Det var ca 40% av dagsomsetningen i slutthandelen, det kan jo bli spennende å se hva det betyr på mandag.
canarias
01.06.2024 kl 10:23
8691
En virkelig storfisk lastet opp i sluttauksjonen, vi får vente til mandag ja og se om det kommer melding.
Hauto er forøvrig en særdeles attraktiv oppkjøpskandidat.
Hauto er forøvrig en særdeles attraktiv oppkjøpskandidat.
desirata
01.06.2024 kl 22:29
8429
Vedr den siste setningen:
En kan også argumentere stikk motsatt, dvs at pga ordreboken på 30% så må aksjekursen gå ned på et eller annet tidspunkt. Rater på 100k vil helt sikkert gå ned til 30k og mindre. Det er helt uungåeleg. Spørsmålet er bare når, om det skjer i 2027 eller 2028, men det vil skje. Les historien om shipping. Hugs de 4 dyreste orda i finansverden: " this time is different"
En kan også argumentere stikk motsatt, dvs at pga ordreboken på 30% så må aksjekursen gå ned på et eller annet tidspunkt. Rater på 100k vil helt sikkert gå ned til 30k og mindre. Det er helt uungåeleg. Spørsmålet er bare når, om det skjer i 2027 eller 2028, men det vil skje. Les historien om shipping. Hugs de 4 dyreste orda i finansverden: " this time is different"
canarias
02.06.2024 kl 00:04
8540
Hauto har stor langsiktig visibilitet inbakt i kontraktene sine som mer enn forsvarer dagens kurs.
desirata
02.06.2024 kl 05:35
8463
Kun på halve flåte kapasiteten, men forstår tankegangen. Kjøp en aksje idag til 120kr og få 60kr i utbytte innen 2026.
En kan si at kursen idag er fair eller midt mellom et oppkjøps tilbud, som er antydet til 160-170.
og et ratekollaps til $30k, som vil gi en kurs på 50-60kr.
En kan si at kursen idag er fair eller midt mellom et oppkjøps tilbud, som er antydet til 160-170.
og et ratekollaps til $30k, som vil gi en kurs på 50-60kr.
canarias
03.06.2024 kl 09:28
7942
Hauto viser stor underliggende styrke, stiger videre på stort volum.
Mindfull
03.06.2024 kl 12:01
7884
Hva skjer med kursen dersom Ursula øker tariffen til 30% på import fra Kina til EU og Kina følger raskt etter og dobler sin tariff til 30-40% på europeiske biler? Det er en stor risk i det korte bildet.
https://www.finansavisen.no/motor/2024/06/02/8133956/eus-havner-flommer-over-av-kinesiske-elbiler
https://www.finansavisen.no/motor/2024/06/02/8133956/eus-havner-flommer-over-av-kinesiske-elbiler
Mindfull
03.06.2024 kl 12:02
8001
Axel Styrman, analysesjef i Kepler Cheuvreux Norge, dekker blant annet bilfrakt. Analysesjefen forteller at det nå forventes at EU snart oppjusterer importavgiften på biler fra Kina:
– EU har i dag en importavgift, altså tariff, på ti prosent på biler fra Kina, og det har lenge vært forventet at denne ville bli oppjustert til 15 prosent. Kina har en importavgift på biler fra EU på 15 prosent, så her har det vært en ubalanse, innleder Styrman.
– Men den siste tiden har det blitt stadig mer spekulasjoner om EUs tariff vil bli økt vesentlig mer. Mange mener 20–30 prosent er realistisk, mens noen sier vi kan havne på hele 50 prosent. En økning fra ti til 15 prosent vil neppe få noe særlig å si, men hvis tariffen kommer opp mot 30 prosent, vil EUs etterspørsel etter biler fra Kina sannsynligvis bli negativt påvirket.
– EU har i dag en importavgift, altså tariff, på ti prosent på biler fra Kina, og det har lenge vært forventet at denne ville bli oppjustert til 15 prosent. Kina har en importavgift på biler fra EU på 15 prosent, så her har det vært en ubalanse, innleder Styrman.
– Men den siste tiden har det blitt stadig mer spekulasjoner om EUs tariff vil bli økt vesentlig mer. Mange mener 20–30 prosent er realistisk, mens noen sier vi kan havne på hele 50 prosent. En økning fra ti til 15 prosent vil neppe få noe særlig å si, men hvis tariffen kommer opp mot 30 prosent, vil EUs etterspørsel etter biler fra Kina sannsynligvis bli negativt påvirket.
desirata
03.06.2024 kl 12:27
7974
90% av El.bil batterier blir laget i Kina. Dersom høy toll, så kan Kina si, greit men det blir 100% toll på elbil batterier fra Kina til EU. Da nytter det lite med lite Kina elbiler, dersom de ikke får batterier til EU produksjon.
Tyskland vet dette og vil tenke seg nøye om før de bestemmer noe.
Tyskland vet dette og vil tenke seg nøye om før de bestemmer noe.
Mindfull
03.06.2024 kl 15:23
7946
Problemet er det regulatoriske og proteksjonistiske historien til EU som ikke legger tilrette for innovasjon og vekst. Stoler ikke på at de fatter vedtak som gavner bransjen som helhet. Jeg ser det som stor sannsynlighet for en betydelig økning i tariffer og vil følgelig være kortsiktig negativt for sektoren og kan snu det positive momentumet vi har nå. EU gjør vel også alt de kan for å gjøre seg uavhengig kinesisk el-batterier selv om de ikke har kinesernes komparative fortrinn her
canarias
04.06.2024 kl 15:12
7625
Hauto viser stor underliggende styrke på en svak børsdag, ett godt tegn.
canarias
06.06.2024 kl 09:51
7505
Hauto viser styrke, her vil det snart komme inngåelse av nye langsiktige kontrakter som vil gjøre visibiliteten enda bedre fremover.
Dette er i tillegg ett av børsens desidert mest aksjonærvennlige utbyttecase.
Dette er i tillegg ett av børsens desidert mest aksjonærvennlige utbyttecase.
tradde
06.06.2024 kl 11:18
7546
Interessant handelsmønster i dag. Den gikk høyt på 128-tallet, og det var det noen som ikke likte, og tradet den kjapt ned til 125,-. Ligger det en megler til en oppkjøper med oppdrag om å akkumulere, samtidig som kursen naturlig nok holdes så lav som mulig? I tilfelle vil vi nok se dette mønsteret flere ganger.
kodenavn
07.06.2024 kl 09:05
7251
Fearnley
Overall, strong earnings are cementing for HAUTO
on our numbers HAUTO yields 24% for 2024 (excl. NOK 6.3 paid in April) and 25% in 2025, which offers a compelling equity story we believe.
tradde
07.06.2024 kl 11:28
7186
Shortere som sannsynligvis gjør et framstøt for å komme seg ut. Glimrende kjøpsmulighet når vi ser den bunner ut. Ingen fundamentale endringer, caset er fortsatt kanongodt.
megabea
07.06.2024 kl 11:48
7150
Forstår at du er her inne for å hause aksjen.
Men i dagens update så signaliseres det at ratene er svekket (og på veg ned?) og at volumet ikke vil komme opp imot fjorårets.
Hva sier det deg?
Men i dagens update så signaliseres det at ratene er svekket (og på veg ned?) og at volumet ikke vil komme opp imot fjorårets.
Hva sier det deg?
desirata
07.06.2024 kl 11:55
7249
Bare tull det du sier, ratene er svekket med 1,6% men bare selg -
Det er kun månedlige avvik. Les meldingen igjen, alt er like bra. Kjøps mulegheter på + 100kr, med 30kr i utbytte.
Det er kun månedlige avvik. Les meldingen igjen, alt er like bra. Kjøps mulegheter på + 100kr, med 30kr i utbytte.
tradde
07.06.2024 kl 12:36
7213
Jeg har sittet en stund i denne og er mest opptatt av utbytte. Selvfølgelig kjekt med en god kurs, men har ingen planer om å selge. Med nesten 4 mill. aksjer short i aksjen, er det åpenbart at en del ligger godt i minus, og ble nok ekstra skvetne da kursen gikk så høyt, nesten 130. Da ble det «nødvendig» å gjøre noe. Det var bare det jeg påpekte. Jeg kan gjerne hausse denne - etter min mening en av børsens 2-3 beste case.
Redigert 07.06.2024 kl 12:38
Du må logge inn for å svare
karve
09.06.2024 kl 11:44
6601
Ser Finansavisen har en + artikkel om Hauto og Wawi og teknisk "fare " .... noen som kan legge ut essensen av artikkelen her ? 🤔
desirata
09.06.2024 kl 12:06
6672
Bare teknisk tull. Dobbel formasjon og skulder - hode greier.
Jeg har sittet i Hauto siden 30kr og har aldri og vil aldri bry meg med teknisk analyse viss-vass.
Som nevnt 20-30kr i utbytte årleg neste 2 åra. Deretter vil ratene kollapse, men er kursen over 50kr, er vi fremdeles OK. = Sitt stille
Jeg har sittet i Hauto siden 30kr og har aldri og vil aldri bry meg med teknisk analyse viss-vass.
Som nevnt 20-30kr i utbytte årleg neste 2 åra. Deretter vil ratene kollapse, men er kursen over 50kr, er vi fremdeles OK. = Sitt stille
nad.oslo
09.06.2024 kl 20:41
6402
Teknisk er nok ikke tull, men det er enkelt å si når du sitter med inngang på 30, det er folk som sitter med nye innganger i aksjen. Selv kjøpte jeg på fallet fredag.
kodenavn
12.06.2024 kl 09:16
5737
Dette vil altså bety minimalt for HAUTo, da de fra før har lite frakt til Europa med el-biler.
EU: VIL INNFØRE TOLLAVGIFTER PÅ OPPTIL 25% PÅ KINESISKE ELBILER -FT
Oslo (Infront TDN Direkt): EU-kommisjonen vil onsdag informere bilprodusenter at det vil innføres foreløpige tollavgifter på opptil 25 prosent på importerte kinesiske elbiler (EV) fra neste måned, sier kilder med kjennskap til saken til Financial Times.
EU argumenterer for at kinesiske EV-produsenter nyter godt av subsidier som undergraver deres europeiske konkurrenter.
Tariffene, som Frankrike og Spania har gått i bresjen for, vil øke milliarder av euro til EU-budsjettet årlig ettersom salget av kinesiske elbiler vokser i Europa. Kina, som er EUs største handelspartner, eksporterte elbiler for 10 milliarder euro til EU i 2023, og doblet sin markedsandel i fjor til åtte prosent, ifølge Rhodium Group.
Kina har advart om at det vil gjengjelde tiltakene, og har allerede tariffer på 15 prosent på europeiske elbiler. Tyskland, Sverige og Ungarn har sagt at de ikke støtter tiltaket, av frykt for kinesisk gjengjeldelse. De tre landene må sikre støtte fra minst 11 andre land for å omgjøre kommisjonens tariffbeslutning. Andre sentraleuropeiske land som Tsjekkia og Slovakia forventes også motsette seg tiltaket.
Tariffene på kinesiske elbiler vil påvirke kinesiske produsenter inkludert BYD og SAIC, samt selskaper som Tesla som har fabrikker i Kina.
Kiel-instituttet anslår at en ekstra tariff på 20 prosent på kinesiske elbiler vil redusere importen med en fjerdedel.
EU-landene vil stemme over tariffene før 2. november. Endelige plikter pålegges vanligvis for fem år.
EU: VIL INNFØRE TOLLAVGIFTER PÅ OPPTIL 25% PÅ KINESISKE ELBILER -FT
Oslo (Infront TDN Direkt): EU-kommisjonen vil onsdag informere bilprodusenter at det vil innføres foreløpige tollavgifter på opptil 25 prosent på importerte kinesiske elbiler (EV) fra neste måned, sier kilder med kjennskap til saken til Financial Times.
EU argumenterer for at kinesiske EV-produsenter nyter godt av subsidier som undergraver deres europeiske konkurrenter.
Tariffene, som Frankrike og Spania har gått i bresjen for, vil øke milliarder av euro til EU-budsjettet årlig ettersom salget av kinesiske elbiler vokser i Europa. Kina, som er EUs største handelspartner, eksporterte elbiler for 10 milliarder euro til EU i 2023, og doblet sin markedsandel i fjor til åtte prosent, ifølge Rhodium Group.
Kina har advart om at det vil gjengjelde tiltakene, og har allerede tariffer på 15 prosent på europeiske elbiler. Tyskland, Sverige og Ungarn har sagt at de ikke støtter tiltaket, av frykt for kinesisk gjengjeldelse. De tre landene må sikre støtte fra minst 11 andre land for å omgjøre kommisjonens tariffbeslutning. Andre sentraleuropeiske land som Tsjekkia og Slovakia forventes også motsette seg tiltaket.
Tariffene på kinesiske elbiler vil påvirke kinesiske produsenter inkludert BYD og SAIC, samt selskaper som Tesla som har fabrikker i Kina.
Kiel-instituttet anslår at en ekstra tariff på 20 prosent på kinesiske elbiler vil redusere importen med en fjerdedel.
EU-landene vil stemme over tariffene før 2. november. Endelige plikter pålegges vanligvis for fem år.
tradde
12.06.2024 kl 12:34
5642
Selv om dette betyr lite for HAUTO så vil vi kanskje se en kortsiktig videre dipp i kursen. Relativt mange aksjer short, som etter hvert må dekkes inn. Men foreløpig har vi en del aksjeeiere som ønsker kursnedgang. På litt lengre sikt er caser meget solid.
JHoffa
12.06.2024 kl 12:51
5707
Nå er elbil produsentene i Europa helt avhengig av batterier fra Kina, så en toll på elbiler fra Kina er ikke veldig lurt eller gjennomtenkt. Vanskelig å selge elbiler uten batteri eller et batteri til det dobbelte av dagens pris grunnet export avgift til EU.
megabea
17.06.2024 kl 11:43
5198
Et veldig greit og forståelig svar.
Det er ikke alle som er like erfarne som deg her inne, og da satte jeg spørsmål ved at aksjen blir hauset/snakket opp når den stanger mot taket i trenden.
Mange kan da bli fristet til å kjøpe på topp.
Jeg er selv inne for utbyttene og vil "ri" på disse framover.
Har du en inngang på noe lavere nivå så trenger en ikke bekymre seg for den (negative) trenden.
I allefall ikke ennå så lenge utbyttene kommer.
Det er ikke alle som er like erfarne som deg her inne, og da satte jeg spørsmål ved at aksjen blir hauset/snakket opp når den stanger mot taket i trenden.
Mange kan da bli fristet til å kjøpe på topp.
Jeg er selv inne for utbyttene og vil "ri" på disse framover.
Har du en inngang på noe lavere nivå så trenger en ikke bekymre seg for den (negative) trenden.
I allefall ikke ennå så lenge utbyttene kommer.