HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste
As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
canarias
11.08.2024 kl 16:48
5416
Grimaldi har garantert veldig lyst til å kjøpe Hauto,så det blir spennende å se hva som skjer fremover.
Det skorter ihvertfall ikke på pengene hos Grimaldi , de økonomiske musklene er store.
Det skorter ihvertfall ikke på pengene hos Grimaldi , de økonomiske musklene er store.
Rui
09.08.2024 kl 13:22
5638
Vedlagt hva DNB Market skriver i dag om HAUTO og WAWI forut for Q2 fremleggelsen i neste uke.
DNB: De to gjenværende noterte bilfraktrederiene befinner seg høyt oppe på listen når det gjelder selskaper som får mye oppmerksomhet av investorene på Oslo Børs. Neste uke kan det dermed bli bevegelser i aksjene når Wallenius Wilhelmsen legger frem Q2-tall på tirsdag og Höegh Autoliners kommer med sine tilsvarende tall på onsdag. For begge selskap har vi estimater som tilsier at kvartalsresultatene vil komme inn lavere enn konsensus, men på tross av dette likevel kjøpsanbefalinger på aksjene. I Höegh Autoliners ligger EBITDA-estimatet for Q2 på USD 168 mill og rundt 8% lavere enn konsensus, mens i Wallenius Wilhelmsen er tilsvarende estimat på USD 441 mill, dvs rundt 7% under markedets kortsiktige forventninger. Utfordringen er at dagens verdsettelser i kombinasjon med både våre mer langsiktige forventninger og selskapenes solide utbyttekapasitet fremover likevel trekker i motsatt retning. Vi venter at investorene vil kunne se forbi Q2-tallene dersom disse eventuelt kommer inn under konsensus. Fra Höegh Autoliners venter vi i forbindelse med Q2 et foreslått utbytte på USD 0.58 pr aksje, mens vi fra Wallenius Wilhelmsen venter at et utbytte på USD 0.47 pr aksje vil kunne komme i tillegg til de USD 0.46 pr aksje allerede annonsert som siste andel av utbytte for 2023. En høy kontantbeholdning i Wallenius Wilhelmsen ved utgangen av Q1 gir sammen med de solide markedsutsiktene og salget av en terminal i Australia i Q2 også rom for at selskapet ved fremleggelsen i tillegg vil kunne foreslå et ekstraordinært utbytte. Wallenius Wilhelmsen stengte i går på NOK 94.10 pr aksje og vi har her en kjøpsanbefaling med et kursmål på NOK 145 pr aksje. Höegh Autoliners stengte samtidig på NOK 109.30 pr aksje og her har vi en kjøpsanbefaling med et kursmål på NOK 153 pr aksje.
DNB: De to gjenværende noterte bilfraktrederiene befinner seg høyt oppe på listen når det gjelder selskaper som får mye oppmerksomhet av investorene på Oslo Børs. Neste uke kan det dermed bli bevegelser i aksjene når Wallenius Wilhelmsen legger frem Q2-tall på tirsdag og Höegh Autoliners kommer med sine tilsvarende tall på onsdag. For begge selskap har vi estimater som tilsier at kvartalsresultatene vil komme inn lavere enn konsensus, men på tross av dette likevel kjøpsanbefalinger på aksjene. I Höegh Autoliners ligger EBITDA-estimatet for Q2 på USD 168 mill og rundt 8% lavere enn konsensus, mens i Wallenius Wilhelmsen er tilsvarende estimat på USD 441 mill, dvs rundt 7% under markedets kortsiktige forventninger. Utfordringen er at dagens verdsettelser i kombinasjon med både våre mer langsiktige forventninger og selskapenes solide utbyttekapasitet fremover likevel trekker i motsatt retning. Vi venter at investorene vil kunne se forbi Q2-tallene dersom disse eventuelt kommer inn under konsensus. Fra Höegh Autoliners venter vi i forbindelse med Q2 et foreslått utbytte på USD 0.58 pr aksje, mens vi fra Wallenius Wilhelmsen venter at et utbytte på USD 0.47 pr aksje vil kunne komme i tillegg til de USD 0.46 pr aksje allerede annonsert som siste andel av utbytte for 2023. En høy kontantbeholdning i Wallenius Wilhelmsen ved utgangen av Q1 gir sammen med de solide markedsutsiktene og salget av en terminal i Australia i Q2 også rom for at selskapet ved fremleggelsen i tillegg vil kunne foreslå et ekstraordinært utbytte. Wallenius Wilhelmsen stengte i går på NOK 94.10 pr aksje og vi har her en kjøpsanbefaling med et kursmål på NOK 145 pr aksje. Höegh Autoliners stengte samtidig på NOK 109.30 pr aksje og her har vi en kjøpsanbefaling med et kursmål på NOK 153 pr aksje.
canarias
09.08.2024 kl 09:36
5749
Det nærmer seg slutten på lock up avtalen ja og får Leif Høegh god nok pris selger han.
Forøvrig flotte fraktoppdateringer som Hauto bør kunne gå bra på fremover.
Forøvrig flotte fraktoppdateringer som Hauto bør kunne gå bra på fremover.
Rui
09.08.2024 kl 08:40
5747
Da hovedeier Leif Høegh & Co solgte seg ned 28 februar i år inngikk de en lock-up avtale på 180 dager. Det betyr at de ikke kan selge resterende aksjer før perioden er over 28 august.
Det er jo ikke så lenge til. Så ja, hvis de tenker på salg så kan det selvfølgelig bli presentert ved Q2 fremleggelsen, men jeg har ikke noe tro på at det vil skje.
Det er jo ikke så lenge til. Så ja, hvis de tenker på salg så kan det selvfølgelig bli presentert ved Q2 fremleggelsen, men jeg har ikke noe tro på at det vil skje.
Winter is Here
09.08.2024 kl 08:08
5787
"Average prorated gross freight rate in July 2024 was USD 100.3 per cbm (+4.1% compared to average gross rate in Q2 2024). Average prorated gross freight rate in the last three months was USD 97.5 per cbm.
Average prorated net freight rate in July 2024 was USD 87.2 per cbm (+4.8% compared to average net rate in Q2 2024). Average prorated net freight rate last three months was USD 84.5 per cbm."
Average prorated net freight rate in July 2024 was USD 87.2 per cbm (+4.8% compared to average net rate in Q2 2024). Average prorated net freight rate last three months was USD 84.5 per cbm."
canarias
08.08.2024 kl 23:03
5951
Oppkjøpet av GCC ble meldt i forbindelse med kvartalstall, Hauto på disse nivåer er nok fristende for Grimaldi.
desirata
08.08.2024 kl 15:11
6074
Rui,
Takk for god info. Jeg har gjort samme, men må si jeg er meget spent på neste ukes presentasjoner. Glemmer ikke monster utbyttet i Hauto sist mars, det ble en god payday.
Markedet vil vektlegge Outlook mye, siden dette blir en risky game om et års tid, eller hvertfall i 2026. CEO i Høegh uttalte senest igår litt kaldt vann i blodet.
Takk for god info. Jeg har gjort samme, men må si jeg er meget spent på neste ukes presentasjoner. Glemmer ikke monster utbyttet i Hauto sist mars, det ble en god payday.
Markedet vil vektlegge Outlook mye, siden dette blir en risky game om et års tid, eller hvertfall i 2026. CEO i Høegh uttalte senest igår litt kaldt vann i blodet.
Rui
08.08.2024 kl 14:51
6044
I begynnelsen av april ble Høegh Kobe solgt, med forventninger om overlevering til nye eiere i juli(Q3). I tillegg inngikk HAUTO avtale om et skips salg i februar (Höegh Chiba) med levering i august(Q3).
Disse salgene vil gi et betydelig ekstra utbytte i Q3.
Utbytte i Q2 blir som du antyder i størrelsen 7-8 kr,
Det er derfor jeg mener det er en god strategi å vekte seg opp i forkant av kvartals fremleggelsen i WAWI, og heller vekte seg opp i HAUTO senere i høst.
Disse salgene vil gi et betydelig ekstra utbytte i Q3.
Utbytte i Q2 blir som du antyder i størrelsen 7-8 kr,
Det er derfor jeg mener det er en god strategi å vekte seg opp i forkant av kvartals fremleggelsen i WAWI, og heller vekte seg opp i HAUTO senere i høst.
desirata
08.08.2024 kl 14:10
6063
Enig i din strategi, men lurer på siste setningen. Hauto har ikke meldt noen salg enda. Så er dette noe du tror eller håper på ?
Jeg vil også si dette er trolig, iom Aurora båtene kommer ut framover.
Hva forventer du Hauto annonser i utbytte neste uke, 7-8 kr ?
Jeg vil også si dette er trolig, iom Aurora båtene kommer ut framover.
Hva forventer du Hauto annonser i utbytte neste uke, 7-8 kr ?
Rui
08.08.2024 kl 09:39
5970
Bør en være taktisk foran dette kvartalsresultatet?
Min portefølje har over lang tid hatt både HAUTO og WAWI som store poster. Det er viktig å vekte seg opp og ned i forkant av kvartalsresultater hvis du er ute etter max utbytter.
Når HAUTO ikke har noen ekstraordinære salg som gir ekstra inntekter i Q2, og WAWI har sin halvårlige utbetaling må en se på hvilket selskap som gir høyest utbytte i både NOK og % om en er ute etter å maksimere utbyttet i Q2. Mye tyder på at WAWI kan utbetale 20% utbytte i Q2(H1) inkl. rest fra 2023.
Ifølge DNB market er det stort potensiale for et stort ekstraordinært utbytte i tillegg til ordinært utbytte.
DNB: Total DPS of USD0.93 with potential for more. The company’s solid cash position as
of end-Q1 (cNOK30/share excess cash above the normalised cUSD700m), expected
proceeds from MIRRAT in Q3 (cUSD220m, or NOK5.7/share) and strong market
outlook could allow for a sizeable extraordinary dividend in our view
Jeg har vektet meg opp i WAWI forut for Q2 fremleggelsen 13 august, og har som mål å vekte meg opp i HAUTO senere i høst for å få med meg Q3 som inneholder ekstraordinære inntekter fra skipssalg.
Min portefølje har over lang tid hatt både HAUTO og WAWI som store poster. Det er viktig å vekte seg opp og ned i forkant av kvartalsresultater hvis du er ute etter max utbytter.
Når HAUTO ikke har noen ekstraordinære salg som gir ekstra inntekter i Q2, og WAWI har sin halvårlige utbetaling må en se på hvilket selskap som gir høyest utbytte i både NOK og % om en er ute etter å maksimere utbyttet i Q2. Mye tyder på at WAWI kan utbetale 20% utbytte i Q2(H1) inkl. rest fra 2023.
Ifølge DNB market er det stort potensiale for et stort ekstraordinært utbytte i tillegg til ordinært utbytte.
DNB: Total DPS of USD0.93 with potential for more. The company’s solid cash position as
of end-Q1 (cNOK30/share excess cash above the normalised cUSD700m), expected
proceeds from MIRRAT in Q3 (cUSD220m, or NOK5.7/share) and strong market
outlook could allow for a sizeable extraordinary dividend in our view
Jeg har vektet meg opp i WAWI forut for Q2 fremleggelsen 13 august, og har som mål å vekte meg opp i HAUTO senere i høst for å få med meg Q3 som inneholder ekstraordinære inntekter fra skipssalg.
canarias
07.08.2024 kl 15:57
6108
I tillegg til utbyttene er også ett potensielt oppkjøp av hele selskapet reelt, spesielt med dagens lave kurs.
kodenavn
07.08.2024 kl 15:21
5297
Dnb har redusert sitt kursmål fra 161.- til 153.-
ABG Sundal har kursmål 175.-
Resultater og utbyttebeslutning om en uke.
Utbyttet vil ligge på ca. 25 % anualisert, så her er det plenty oppside.
Kurs i dag 110.-
Smått utrolig.
ABG Sundal har kursmål 175.-
Resultater og utbyttebeslutning om en uke.
Utbyttet vil ligge på ca. 25 % anualisert, så her er det plenty oppside.
Kurs i dag 110.-
Smått utrolig.
kodenavn
01.08.2024 kl 11:27
5565
FA 01.08.
Bilfraktrederier har gjort det skarpt på børs de siste par årene. Kina har kommet opp som en stor bileksportør og har bidratt til lengre seilingsdistanser. Höegh Autoliners kom på børs i slutten av 2021 og har siden den gang gått nesten 8-gangeren. Skal vi tro ABG-analytiker Petter Haugen er ikke festen over ennå.
Han nedjusterer Höegh Autoliners fra 181 til 175 kroner, men gjentar kjøp. Om analytikeren får rett tilsvarer dette en oppside på nesten 50 prosent.
Samme mann er ute med en oppdatering på Wallenius Wilhelmsen der han nedjusterer kursmålet fra 203 til 194 kroner, og gjentar kjøp. Her ser shipping-analytikeren en oppside på nesten 90 prosent fra nåværende kurs som vaker rundt 100 kroner.
Bilfraktrederier har gjort det skarpt på børs de siste par årene. Kina har kommet opp som en stor bileksportør og har bidratt til lengre seilingsdistanser. Höegh Autoliners kom på børs i slutten av 2021 og har siden den gang gått nesten 8-gangeren. Skal vi tro ABG-analytiker Petter Haugen er ikke festen over ennå.
Han nedjusterer Höegh Autoliners fra 181 til 175 kroner, men gjentar kjøp. Om analytikeren får rett tilsvarer dette en oppside på nesten 50 prosent.
Samme mann er ute med en oppdatering på Wallenius Wilhelmsen der han nedjusterer kursmålet fra 203 til 194 kroner, og gjentar kjøp. Her ser shipping-analytikeren en oppside på nesten 90 prosent fra nåværende kurs som vaker rundt 100 kroner.
canarias
30.07.2024 kl 21:56
5821
Det nærmer seg Q2, det ligger I kortene at det snart vil bli salg av en del eldre tonnasje med dertil ekstraordinære dividender.
Ledelsen har blitt meget aksjonærvennlige.
Ledelsen har blitt meget aksjonærvennlige.
megabea
26.07.2024 kl 13:37
6171
Hauto har i den siste tiden hatt en stabil sidegående trend som de siste dagene har snurret seg som en slyngplante rundt den middels oppadgående-støtte trendlinjen og i går egentlig kom under. I dag og den neste tiden blir spennende om dette holder.
Shorten øker stadig og ser ser noen store (kursdrivende) poster som går med jevne mellomrom.
Det er vel ingen stor overraskelse om vi må en liten tur ned mot støtte igjen der kursen vender/stiger når vi nærmer oss rapportering Q2.
Utbytte ser ut til å bli bra selv om volumet (3,5 CBM) fortsatt er godt under Q4 (4,0 CBM).
Jeg er spent på hvordan refinansieringen slår ut på ebitda.
Shorten øker stadig og ser ser noen store (kursdrivende) poster som går med jevne mellomrom.
Det er vel ingen stor overraskelse om vi må en liten tur ned mot støtte igjen der kursen vender/stiger når vi nærmer oss rapportering Q2.
Utbytte ser ut til å bli bra selv om volumet (3,5 CBM) fortsatt er godt under Q4 (4,0 CBM).
Jeg er spent på hvordan refinansieringen slår ut på ebitda.
desirata
09.07.2024 kl 15:21
6912
Jeg er enig i det du sier. Vil bare tillegge at utbytte tallet mitt inkluderer extra ordinære. Dette pga jeg tror de vil fortsette å selge et halvt dusin eldre skip dette år og neste. Det vil bety extra dividende. Lik det vi fikk sist mars på 20kr. De har uttalt at de vil ha flåte fornyelse, hvilket også betyr å avhende elde skip når de nye Aurora kommer ut.
Vedr 2027 er det ikke utenkelig. Det er bestillt 200 nye bilskip. Eksemplene mine er runde tall vedr eldre flåte:
50 går til skrap, eller seiler i fart til Afrika o.l.
50 trenges for manko idag.
50 trenges for å frakte biler som går i container idag
50 for økende behov.
Vedr 2027 er det ikke utenkelig. Det er bestillt 200 nye bilskip. Eksemplene mine er runde tall vedr eldre flåte:
50 går til skrap, eller seiler i fart til Afrika o.l.
50 trenges for manko idag.
50 trenges for å frakte biler som går i container idag
50 for økende behov.
megabea
09.07.2024 kl 13:46
6891
Vi har en veldig sammenfallende framtids optimisme selv om jeg synes du er veldig optimistisk både på utbytte, kr 40 på et år, og varighet til 2027.
Vi får se når tallene kommer.
De har en bra kontraktsdekning (75%) og så blir det spennende hva Aurora skipene, som nå sigende, gjør med tallene.
Markedet på kort sikt er vi totalt uenige om. Hauto har hatt en dobbel topp, i likhet med mange andre i markedet, og ligger nå nesten mot støtte i den stigende trenden fra i fjor sommer. Det er indikatorer, som også short markedet leser, som tyder på at syklusen er over toppen.
Taket på 127 blir nok vanskelig å bryte igjennom.
Imislertid når det er sagt så består aksje markedet av overraskelser hele tiden.
a - kommer Grimaldi på banen igjen
b - hva gjør Leif (Høgh) når han kommer ut av "lock up" i september.
a + b har nok en sammenheng.
Selv, som tidligere nevnt, håper jeg at Hauto består samt at utbyttende kommer som vi tror.
Vi får se når tallene kommer.
De har en bra kontraktsdekning (75%) og så blir det spennende hva Aurora skipene, som nå sigende, gjør med tallene.
Markedet på kort sikt er vi totalt uenige om. Hauto har hatt en dobbel topp, i likhet med mange andre i markedet, og ligger nå nesten mot støtte i den stigende trenden fra i fjor sommer. Det er indikatorer, som også short markedet leser, som tyder på at syklusen er over toppen.
Taket på 127 blir nok vanskelig å bryte igjennom.
Imislertid når det er sagt så består aksje markedet av overraskelser hele tiden.
a - kommer Grimaldi på banen igjen
b - hva gjør Leif (Høgh) når han kommer ut av "lock up" i september.
a + b har nok en sammenheng.
Selv, som tidligere nevnt, håper jeg at Hauto består samt at utbyttende kommer som vi tror.
desirata
08.07.2024 kl 18:09
7210
Enig og som CEO og også FA rapporterer. Dette er skyhøge rater, men en kan ikke forvente de skal fortsette inni himmelen. Kan er holde skips T/C rater på $100K per dag, er det helt fantastisk. Disse raten har nå vært i 1,5år. Kan de holde seg ytterligere 1 år, vil vi få enda 40kr i utbytte. Samtidigt tegner de stadig nye flerårige kontrakter.
Tror personleg dette kan vare til 2027 og jeg vil sitte. Øker også i WAWI på kurs rundt hundre.
Tror personleg dette kan vare til 2027 og jeg vil sitte. Øker også i WAWI på kurs rundt hundre.
megabea
08.07.2024 kl 17:50
7200
Tallene som kom i dag er opp fra Q1 problemet er at analytikere har satt skyhøye forventninger til inntjening.
På allerede rekordhøye rater så har de satt enda høyere rater i estimatene (nto 87,4).
Fasit på 82,8 er nær toppen, men viser dog en framgroende negativ trend som indikerer at toppen (kanskje) er nådd.
En ebitda FY2024 litt ned fra et topp år 2023 (736 usd) kan vi leve med en god stund.
På allerede rekordhøye rater så har de satt enda høyere rater i estimatene (nto 87,4).
Fasit på 82,8 er nær toppen, men viser dog en framgroende negativ trend som indikerer at toppen (kanskje) er nådd.
En ebitda FY2024 litt ned fra et topp år 2023 (736 usd) kan vi leve med en god stund.
Winter is Here
08.07.2024 kl 11:44
7485
16 prosent ned med dagens prising er fortsatt er ok, eller ?
"Analytikere spår estimatkutt
Det er fortsatt gode tider i bilfraktmarkedet, men ratene er på vei ned. ABG Sundal Collier ser 16 prosent nedside i inntjeningsestimatene"
"Analytikere spår estimatkutt
Det er fortsatt gode tider i bilfraktmarkedet, men ratene er på vei ned. ABG Sundal Collier ser 16 prosent nedside i inntjeningsestimatene"
desirata
08.07.2024 kl 09:19
7584
Det er samme hver gang. Updateringene er kjempesterke, men aksjen raser. Så går det en uke, så har den tatt seg opp igjen.
Kan vi holde disse tallene ut året og gjerne ne neste også, vil det regne utbytte.
Kan vi holde disse tallene ut året og gjerne ne neste også, vil det regne utbytte.
kodenavn
08.07.2024 kl 09:17
7537
«Juni var nok en sterk måned for Höegh Autoliners, med høye netto fraktrater underbygget av sterk kundestøtte. Andelen transport for strategiske kunder på kontrakt har økt fra 70 til 75 prosent så langt i år. Netto fraktraten er stabil og på historisk høye nivåer», kommenterer konsernsjef Andreas Enger i børsmeldingen.
kodenavn
08.07.2024 kl 09:14
7486
ABG venter at Höegh Autoliners handles nøytralt, eller litt ned, i dagens handel.
Flott kjøpsanledning nå.
Dette er en utrolig overreaksjon.
Det burde vel ikke vært noen reaksjon.
Tallene er bra de.
Flott kjøpsanledning nå.
Dette er en utrolig overreaksjon.
Det burde vel ikke vært noen reaksjon.
Tallene er bra de.
bernes
27.06.2024 kl 15:39
8123
Når de ser på hele flåten under ett og total inntjening kan man regne ut snitt dagrate.
For innleide skip blir de vanligvis leid på en dagrate over en periode.
HAUTO har jo in-house operasjon av egen og innleid flåte.
Blir mer komplisert enn bare rein drift på dagrate kontrakter.
For innleide skip blir de vanligvis leid på en dagrate over en periode.
HAUTO har jo in-house operasjon av egen og innleid flåte.
Blir mer komplisert enn bare rein drift på dagrate kontrakter.
spider
27.06.2024 kl 14:23
8169
Takk for det. Man lærer litt hele tiden når man velger å sykle frem hodet. Er ny i HAUTO og bilfrakt og takker for allny kunnskap. Skiller seg på den måten fra tank. Mener at jeg har sett oversikt over dagrater i en presentasjon eller noe annet fra HAUTO.
bernes
27.06.2024 kl 11:54
8259
Blir feil å kalle det dagrate. Dagrate er knyttet til skip.
Det er et volum som skal fraktes over en periode på 5 år.
Det er ikke slik at et skip er kontinuerlig frakter last fra den fabrikken uten opphold.
Man bør vel heller se på volumraten. Idag ligger den på underkant av USD 100/m3/mnd.
Hva denne kontrakten igger på er ikke opplyst.
Det er et volum som skal fraktes over en periode på 5 år.
Det er ikke slik at et skip er kontinuerlig frakter last fra den fabrikken uten opphold.
Man bør vel heller se på volumraten. Idag ligger den på underkant av USD 100/m3/mnd.
Hva denne kontrakten igger på er ikke opplyst.
spider
27.06.2024 kl 11:26
8126
Jeg tok bare den minste summen kontrakten kan være på og da den absolutt minste dagraten. HAUTO børsmelder bare kontrakter som er OVER 100 mill. Denne er på over 100 mill.
jonne
27.06.2024 kl 11:22
8146
Det eneste vi vet er at kontrakten er verdt mer enn 100 mill$, Kan jo da like godt ta utgangspunkt i 200, så blir regnestykket ditt 110K usd pr dag.....
desirata
27.06.2024 kl 10:24
8170
55k virker lavt, men kan make sense dersom det fylker et gap, dvs reduserer ballast reiser.
Hvordan komm du fram til det tallet.
Hvordan komm du fram til det tallet.
spider
27.06.2024 kl 09:25
8173
Om man tar utgangspunkt i minimum på 100 mill så er detter 20 mill pr år og en rate på 55k usd pr dag.
Winter is Here
27.06.2024 kl 08:51
8188
Höegh Autoliners ASA signs another 5-year contract with a major international car producer
Oslo, 26 June 2024: Höegh Autoliners ASA ("Höegh Autoliners" or the "Company",
ticker code “HAUTO”) has signed a 5-year contract with a major international car producer for transport of cars from US and Mexico to the Middle East.
Andreas Enger, CEO of Höegh Autoliners, comments: “We are pleased to have formalized the collaboration with one of our most important customers in the form of a five-year contract for the transport of their cargo from US and Mexico to the Middle East. Serving our strategic customers and allocating capacity to them in our systems both ex. Atlantic and ex. Asia is our top priority. We have a long history in the US to the Middle East trade and it gives us confidence that customers see us as their trusted long-term carrier for their products in this corridor. Höegh Autoliners is committed to providing our customers with transportation that has reduced carbon intensity. We have successfully reduced our carbon footprint by 40% since 2008. Later this year we will offer our customers the opportunity to transport their cargo on the first of our Aurora class newbuilds, which at the time of delivery will be the largest and most carbon-efficient car carriers in the industry, with over 50% lower emissions than a standard PCTC.”
This announcement is a part of our effort to increase transparency through a practice of disclosing a monthly trading update and new contracts with mutual rate and volume commitments exceeding a total value of USD 100 million.
Oslo, 26 June 2024: Höegh Autoliners ASA ("Höegh Autoliners" or the "Company",
ticker code “HAUTO”) has signed a 5-year contract with a major international car producer for transport of cars from US and Mexico to the Middle East.
Andreas Enger, CEO of Höegh Autoliners, comments: “We are pleased to have formalized the collaboration with one of our most important customers in the form of a five-year contract for the transport of their cargo from US and Mexico to the Middle East. Serving our strategic customers and allocating capacity to them in our systems both ex. Atlantic and ex. Asia is our top priority. We have a long history in the US to the Middle East trade and it gives us confidence that customers see us as their trusted long-term carrier for their products in this corridor. Höegh Autoliners is committed to providing our customers with transportation that has reduced carbon intensity. We have successfully reduced our carbon footprint by 40% since 2008. Later this year we will offer our customers the opportunity to transport their cargo on the first of our Aurora class newbuilds, which at the time of delivery will be the largest and most carbon-efficient car carriers in the industry, with over 50% lower emissions than a standard PCTC.”
This announcement is a part of our effort to increase transparency through a practice of disclosing a monthly trading update and new contracts with mutual rate and volume commitments exceeding a total value of USD 100 million.
JonasKr
25.06.2024 kl 16:09
8598
Er litt i tenkeboksen på kjøp her, tydeligvis noen betenkeligheter i markedet når PE er så lav? Er ordreboken (nybygg av eksisterende flåte) en bekymring? Verdenspolitikk? Hvis Xi ikke snart tar et oppgjør med Putin, vil det legges press på salg av kinesiske biler?
bernes
23.06.2024 kl 09:38
9167
Hoeghfamilien kan jo tenkes å gi slipp på HAUTO og fokusere på HLNG.
Der er det store prosjekter under planlegging som trenger cash om der skal gjøre det som privat selskap.
Der er det store prosjekter under planlegging som trenger cash om der skal gjøre det som privat selskap.
desirata
23.06.2024 kl 08:22
9253
Det er ikke det at jeg vil at Grimaldi skal kjøpe Høegh, men dersom de kommer med et bud på eks. 180kr, så tror jeg Høegh aksepterer og kjøper skjer. Det har vist seg at Høegh familien er oppurtunistiske, ved nedsalg o.a. Det eneste de liker bedre enn skip er mere penger. Well, antar de fleste -
Men som du sier, vi kan leve godt på utbytter også, så lenge de vedvarer, that is !
Men som du sier, vi kan leve godt på utbytter også, så lenge de vedvarer, that is !
megabea
21.06.2024 kl 21:15
9539
Har nettopp hørt på podcasten og på slutten er bilskipping der Høgh er nevnt flere ganger.
Klar kjøps kandidat som han sier med fornyelse av kontrakter til nevnte rater og en tid tilbake så kjørte de dette i en modell der de fikk EPS mellom 70 - 80 i 2026.
Dette er jo fantastiske tall og som han sier - "for bra til å være sant" (oversatt).
Det du ikke nevner er at de konkluderer med at dette kan ikke vare, det er ikke det nye nivået, det skal helt klart ned, men ingen vet når, og det kan bli brått.
Og så lurer jeg på hvorfor du vil at Grimaldi skal kjøpe opp dette i stedet for at vi små aksjonærer skal få nyte denne ferden så lenge som mulig?
Hvis Høgh greier å innfri noe av dette over tid så har vi mer igjen enn et oppkjøp.
Høgh ledelsen tok jo også et grep (etter nyttår) med å tømme/redusere pengebingen og gjøre det litt mindre attraktivt.
Klar kjøps kandidat som han sier med fornyelse av kontrakter til nevnte rater og en tid tilbake så kjørte de dette i en modell der de fikk EPS mellom 70 - 80 i 2026.
Dette er jo fantastiske tall og som han sier - "for bra til å være sant" (oversatt).
Det du ikke nevner er at de konkluderer med at dette kan ikke vare, det er ikke det nye nivået, det skal helt klart ned, men ingen vet når, og det kan bli brått.
Og så lurer jeg på hvorfor du vil at Grimaldi skal kjøpe opp dette i stedet for at vi små aksjonærer skal få nyte denne ferden så lenge som mulig?
Hvis Høgh greier å innfri noe av dette over tid så har vi mer igjen enn et oppkjøp.
Høgh ledelsen tok jo også et grep (etter nyttår) med å tømme/redusere pengebingen og gjøre det litt mindre attraktivt.
desirata
21.06.2024 kl 17:19
9683
Jeg vet ikke om en aksje i Oslo ihvertfall som har en PE under 2-to.
Vil tro shortere våger ikke prøve seg på denne. Du nevner Grimaldi, si at de kjøper det på kurs 170, så vil de ha fått tilbake pengene på 2 år.
Jeg vil sitte og tenker worst case er at ratene kollapser I 2027 og aksjekursen halveres til 50kr, så vil jeg ha motatt 100kr I utbytte innen den tid, dvs win-win. Samt jeg vil eie aksjer i et rederi med den mest moderne bilfrakt flåten, med lav gjeld. No-brainer spør du meg. Tror Grimaldi må raske på skal de få napp under 200.
Vil tro shortere våger ikke prøve seg på denne. Du nevner Grimaldi, si at de kjøper det på kurs 170, så vil de ha fått tilbake pengene på 2 år.
Jeg vil sitte og tenker worst case er at ratene kollapser I 2027 og aksjekursen halveres til 50kr, så vil jeg ha motatt 100kr I utbytte innen den tid, dvs win-win. Samt jeg vil eie aksjer i et rederi med den mest moderne bilfrakt flåten, med lav gjeld. No-brainer spør du meg. Tror Grimaldi må raske på skal de få napp under 200.
kodenavn
21.06.2024 kl 15:46
9766
Det kom en fin podcast med Petter Haugen, ABG, på Hegnar nå kl.12,59
Høegh Autoliners fornyer nå kontrakter, som typisk går over 3-4 år, på over det dobbelte av tidliger rater.
Gamle kontrakter er i snitt på under 50 USD pr. kubikkmeter, og fornyes nå til over 100 USD
Gjett hva som skjer med bunnlinjen.
Petter Haugen sier at hvis man ser fremover, vil dette bety en EPS pr. aksje på 70.- i 2026.
Da er ikke kursen 119.- lenger.
Dette ser nok Grimaldi også.
Gjetter at de snart er på banen med et bud.
Løp og kjøp.
Høegh Autoliners fornyer nå kontrakter, som typisk går over 3-4 år, på over det dobbelte av tidliger rater.
Gamle kontrakter er i snitt på under 50 USD pr. kubikkmeter, og fornyes nå til over 100 USD
Gjett hva som skjer med bunnlinjen.
Petter Haugen sier at hvis man ser fremover, vil dette bety en EPS pr. aksje på 70.- i 2026.
Da er ikke kursen 119.- lenger.
Dette ser nok Grimaldi også.
Gjetter at de snart er på banen med et bud.
Løp og kjøp.
tradde
18.06.2024 kl 09:04
10026
Veldig enig med det du sier her. Shipping er syklisk og i det korte bilde er momentumet noe svekket. RSI på HAUTO er under 50. Det virker som vi er på et vippepunkt der det tekniske kan indikere at vi skal en tur ned, mens de generelle fraktratene nå er opp, og HAUTO har solid kontraktsdekning Jeg ville vært forsiktig med å trade den nå, og kanskje avventet litt også med en langsiktig inngang. Men sitter helt greit så lenge det er langsiktig.
Redigert 18.06.2024 kl 09:06
Du må logge inn for å svare
megabea
17.06.2024 kl 11:55
10210
Du har sterke meninger om aksjen og kurs som ikke alle deler.
Teknisk analyse (TA) fanger opp markeds sentimentet og indikerer utviklingen.
Shipping er sterkt syklisk (noe short markedet leser) slik at signaler på utviklingen må hver enkelt vurdere i sin investering.
Så kan alltids uventede ting oppstå som virker mer posetivt for aksjen og kursen - les mer krig i verden og ikke minst Grimaldi.
Teknisk analyse (TA) fanger opp markeds sentimentet og indikerer utviklingen.
Shipping er sterkt syklisk (noe short markedet leser) slik at signaler på utviklingen må hver enkelt vurdere i sin investering.
Så kan alltids uventede ting oppstå som virker mer posetivt for aksjen og kursen - les mer krig i verden og ikke minst Grimaldi.