HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste
As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
Winter is Here
14.08.2024 kl 07:37
9267
Utbytte på 0.6657 USD, ex-date 19 august 2024, betales 28 august 2024
"Höegh Autoliners tjente 135 millioner dollar i andre kvartal
Bilfraktrederiet venter at tredje kvartal blir «nok et sterkt kvartal»."
https://e24.no/boers-og-finans/i/634oOo/hoegh-autoliners-tjente-135-millioner-dollar-i-andre-kvartal
"Øker utbyttet
Höegh Autoliners leverte et nettoresultat på 174 millioner euro i andre kvartal og varsler et utbytte på 127 millioner dollar, opp fra 109 millioner dollar i første kvartal.
Konsensusestimatet fra analytikerne som følger selskapet var et driftsresultat på 139 millioner dollar og et overskudd for tremånedersperioden april-juni på 133 millioner dollar. "
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/08/14/8165417/hoeegh-oker-utbyttet
"Höegh Autoliners tjente 135 millioner dollar i andre kvartal
Bilfraktrederiet venter at tredje kvartal blir «nok et sterkt kvartal»."
https://e24.no/boers-og-finans/i/634oOo/hoegh-autoliners-tjente-135-millioner-dollar-i-andre-kvartal
"Øker utbyttet
Höegh Autoliners leverte et nettoresultat på 174 millioner euro i andre kvartal og varsler et utbytte på 127 millioner dollar, opp fra 109 millioner dollar i første kvartal.
Konsensusestimatet fra analytikerne som følger selskapet var et driftsresultat på 139 millioner dollar og et overskudd for tremånedersperioden april-juni på 133 millioner dollar. "
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/08/14/8165417/hoeegh-oker-utbyttet
Redigert 14.08.2024 kl 07:39
Du må logge inn for å svare
canarias
14.08.2024 kl 13:26
9236
Ser ikke bort fra at bud på HAUTO kommer neste måned etter at lock-up avtalen til Leif Høegh utløper.
kodenavn
14.08.2024 kl 13:37
9354
Aksjen er fremdeles råbillig.
7 % utbytte for Q2, annualisert er det 24 %
Neste kvartal gir høyere utbytte, grunnet salgsgevinst skip.
Selskapet prises godt under NAV, som er 140.-
Andelen skip på 3-5 års kontrakter er nå 75 %, så liten risiko på den tidshorisonten.
Aksjen går x utbytte mandag, hvilket betyr at den bør eies/kjøpes senest fredag.
7 % utbytte for Q2, annualisert er det 24 %
Neste kvartal gir høyere utbytte, grunnet salgsgevinst skip.
Selskapet prises godt under NAV, som er 140.-
Andelen skip på 3-5 års kontrakter er nå 75 %, så liten risiko på den tidshorisonten.
Aksjen går x utbytte mandag, hvilket betyr at den bør eies/kjøpes senest fredag.
kodenavn
14.08.2024 kl 14:00
9768
Jeg skrev NAV 140.-, men den er faktisk 145.-.
Med en slik inntjening og utbyttepolicy bør aksjen som et MINIMUM prises til NAV
Det er fremdeles mye å gå på.
Med en slik inntjening og utbyttepolicy bør aksjen som et MINIMUM prises til NAV
Det er fremdeles mye å gå på.
canarias
14.08.2024 kl 14:12
9858
Veldig attraktivt priset og vil gi store dividender i mange år fremover og samtidig ett opplagt og fristende oppkjøpscase.
Winter is Here
14.08.2024 kl 14:12
10030
Hvordan vil dette påvirke utviklingen, DN skriver at: HAUTO FORVENTER MINDRE KONTRAKTFORNYELSER I 2025-2026.
kodenavn
14.08.2024 kl 14:17
10089
Når veldig mye er fornyet på lang horisont i 2023 og 2024, sier det seg selv at det ikke blir så mye å fornye de påfølgende år. Det meste er på kontrakt.
canarias
14.08.2024 kl 14:34
10136
Kjempebra oppdateringer, flott at investorer og meglerhus omsider har funnet frem store nok kalkulatorer.
GOD visibilitet I årevis fremover
GOD visibilitet I årevis fremover
desirata
14.08.2024 kl 16:09
10292
Hauto vil gi normalt ca.7kr i kvartals utbytte, men iom de får masse nybygg. Så vil de selge unna eldre skip, gjerne 3-4 skip årleg. Kan da regne med extra utbytte i overnevnte tilfelle på 12-13kr årleg. Totalt oppimot 40kr og ikke mindre enn 35kr.
Aksjen burde derved prises 50kr mere, nærmere 200 enn 150. Pga risiko premie vil dette ta tid. Det blir lignende MPC sin case.
Aksjen burde derved prises 50kr mere, nærmere 200 enn 150. Pga risiko premie vil dette ta tid. Det blir lignende MPC sin case.
canarias
14.08.2024 kl 16:46
10300
Enig der desirata, forøvrig enormt volum også i sluttauksjonen og HAUTO sluttet på dagens høyeste, meget sterkt.
megabea
14.08.2024 kl 19:42
10228
Selger unna de gamle skipene og deler ut pengene, og de nye kommer gratis eller?
megabea
14.08.2024 kl 21:19
10161
Det ser ut til at en stor del av finansverden ikke har peiling på hauto de selger aksjer hver dag, og i dag er hauto ikke bare i nærheten av ATH, men den topper også short listen med en short på 1000 mill. De leser i hvert fall ikke denne siden da hadde de blitt skremt.
Kanskje de har sett ordreboken?
Kanskje de har sett ordreboken?
kodenavn
15.08.2024 kl 09:10
9819
As noted by HAUTO and peers, 2024 should remain firm in terms of rates, backed by strong YTD growth in car export figures. With less renewals scheduled for ‘25/26, HAUTO should thus increase contract coverage for the coming years which, all else equal, should result in higher pricing, we believe. We maintain our NOK 150/sh TP, equal to 5x FSest 2025 P/E (150/sh, 25.04.2024). Buy reiterated.
desirata
15.08.2024 kl 10:43
9908
Stakkars de som har shortet Hauto, 8m aksjer til en milliard kroner. De kan ikke sove godt for tiden, dersom aksjen forsetter stige. Så har de ingen valg enn å dekke seg inn, som igjen vil bidra til videre økning. Perfect storm for oss andre -
Rui
15.08.2024 kl 12:07
9791
Oppdatering i dag fra DNB Market:
HÖEGH AUTOLINERS ASA
Producing substantial payouts.
We find the company’s outlook into H2 supportive of continued strong cash flow yield, and the company is sticking to its policy of churning out excess cash as
dividends. Thus, the announced USD120m vessel sales in Q3 should beef up the Q3 dividend to NOK15/share on our numbers. Further, we estimate 60% of today’s
market cap should be covered by distributions by end2026. We reiterate our BUY and NOK153 target price.
Looking further ahead, we believe shareholders can expect NOK76/share in distributions by end-2026e(~60% of the current share price), after which “the company would be left with a relatively modern fleet in a market with upside optionality to continued strong demand growth potentially extending the cash flows to 2027e and beyond.
HÖEGH AUTOLINERS ASA
Producing substantial payouts.
We find the company’s outlook into H2 supportive of continued strong cash flow yield, and the company is sticking to its policy of churning out excess cash as
dividends. Thus, the announced USD120m vessel sales in Q3 should beef up the Q3 dividend to NOK15/share on our numbers. Further, we estimate 60% of today’s
market cap should be covered by distributions by end2026. We reiterate our BUY and NOK153 target price.
Looking further ahead, we believe shareholders can expect NOK76/share in distributions by end-2026e(~60% of the current share price), after which “the company would be left with a relatively modern fleet in a market with upside optionality to continued strong demand growth potentially extending the cash flows to 2027e and beyond.
kodenavn
15.08.2024 kl 13:55
10002
Dette blir bare bedre og bedre.
Thus, the announced USD120m vessel sales in Q3 should beef up the Q3 dividend to NOK15/share on our numbers
Thus, the announced USD120m vessel sales in Q3 should beef up the Q3 dividend to NOK15/share on our numbers
megabea
15.08.2024 kl 22:17
9682
145 - det må være feil.
Du hadde nok rett første gang.
Og så blir den 133 om noen dager.
Du hadde nok rett første gang.
Og så blir den 133 om noen dager.
megabea
15.08.2024 kl 22:28
9659
Slår dette til så vil jo kursen komme etter.
Ekstra utbytte blir det vel ikke, men det øker utbyttet.
Ekstra utbytte blir det vel ikke, men det øker utbyttet.
gw60
16.08.2024 kl 00:04
9556
Det du sier her blir interessant, må regne med at det er 10 - 15 mill aksjer short så de må kjøpe aksjer for tilbakelevering (normalt går kursen opp)..Så de vil bruke sine midler for å kjøre kursen ned så langt som mulig. Så derfor vil det mest sannsynlig komme en dupp i aksjen, da bør man vurdere kjøp. Følg med på shorthandelen de neste dager.https://ssr.finanstilsynet.no/
kodenavn
16.08.2024 kl 00:40
9701
Fra Q2-pres: VAE per share: USD 13.5 (NOK 145) 1
Og fra shorterregister:
Det er en del aksjer som må kjøpes her på et tidspunkt., 7,5 mill aksjer.
NO0011082075 HOEGH AUTOLINERS ASA 7 511 829 3.92% 14.08.2024
Og fra shorterregister:
Det er en del aksjer som må kjøpes her på et tidspunkt., 7,5 mill aksjer.
NO0011082075 HOEGH AUTOLINERS ASA 7 511 829 3.92% 14.08.2024
canarias
16.08.2024 kl 08:35
9492
Fantastisk bra visibilitet Hauto begynner å få,
ledelsen har vært flinke i tillegg til at de har blitt særdeles aksjonærvennlige.
Vi kan bare glede oss til fortsettelsen.
Kommer det inn bud på Hauto må det graves dypt i lomma for å få aksept,
ledelsen har vært flinke i tillegg til at de har blitt særdeles aksjonærvennlige.
Vi kan bare glede oss til fortsettelsen.
Kommer det inn bud på Hauto må det graves dypt i lomma for å få aksept,
megabea
16.08.2024 kl 10:12
9355
VAE er i Q2 118% høyere enn fleet market book value.
Dette er en meget volatil verdi som raskt kan endre seg blir markedet mettet.
Det er bedre å se på NAV den gir deg verdien på papiret/aksjen.
Dette er en meget volatil verdi som raskt kan endre seg blir markedet mettet.
Det er bedre å se på NAV den gir deg verdien på papiret/aksjen.
megabea
16.08.2024 kl 10:19
9412
Kommer det inn bud så ser enn vel ikke for seg at det går over NAV - 133 - eller gjør vi det?
Gram ble solgt til NAV verdi.
Må innrømme at jeg er litt i tvil over det som skjer for det ligner veldig på at noen "pynter på brura" for tiden.
Gram ble solgt til NAV verdi.
Må innrømme at jeg er litt i tvil over det som skjer for det ligner veldig på at noen "pynter på brura" for tiden.
desirata
16.08.2024 kl 13:41
9343
NAV ledelsen presente sist uke var $13,5 per aksje =145kr.
Det er antydet fra analytikere at et bud må være over 160kr aksjen.
Grimaldi følger nok med.
Det er antydet fra analytikere at et bud må være over 160kr aksjen.
Grimaldi følger nok med.
megabea
17.08.2024 kl 10:44
9729
Angående selskaps verdier hentet fra siste presentasjon.
(FA 14.08.24)
Höegh Autoliners har pumpet ut utbytter på 9,3 milliarder kroner på under to år. Nå dreier rederiet mer av kapasiteten fra spot-laster til lange kontrakter.
SIKRER LANGE AVTALER: – Vi inngår nye og forlenger eksisterende kontrakter og skaper en plattform for god inntjening i flere år fremover, sier Höegh Autoliners-sjefen
Höegh Autoliners anslår den verdijusterte egenkapitalen til 27,6 milliarder kroner. Det tilsvarer 145 kroner pr. aksje, 18 prosent over aksjekursen i 13-tiden onsdag.
Legg merke til at dette er verdijustert - net present value - ikke NAV.
Du kan lese mer om dette under note 3 i Q2 rapporten.
Ellers har jeg ingen formening om hvor høyt budet bør være
(FA 14.08.24)
Höegh Autoliners har pumpet ut utbytter på 9,3 milliarder kroner på under to år. Nå dreier rederiet mer av kapasiteten fra spot-laster til lange kontrakter.
SIKRER LANGE AVTALER: – Vi inngår nye og forlenger eksisterende kontrakter og skaper en plattform for god inntjening i flere år fremover, sier Höegh Autoliners-sjefen
Höegh Autoliners anslår den verdijusterte egenkapitalen til 27,6 milliarder kroner. Det tilsvarer 145 kroner pr. aksje, 18 prosent over aksjekursen i 13-tiden onsdag.
Legg merke til at dette er verdijustert - net present value - ikke NAV.
Du kan lese mer om dette under note 3 i Q2 rapporten.
Ellers har jeg ingen formening om hvor høyt budet bør være
Hvordan påvirkes Hoegh av oljepris ?
Så enkelt som lavere oljepris gir lavere fraktkost som gir bedre inntjening ?
Så enkelt som lavere oljepris gir lavere fraktkost som gir bedre inntjening ?
bernes
24.08.2024 kl 10:13
8781
HAUTO betaler for bunkersforbruket til skipene så lav oljepris vil gi lavere operasjonsutgifter.
Om det er knyttet noen betingelser i de langsiktige avtalene mot oljepris vet jeg ikke.
Om det er knyttet noen betingelser i de langsiktige avtalene mot oljepris vet jeg ikke.
megabea
26.08.2024 kl 13:35
8361
Svært lite tydeligvis.
Ser en på kvartalet - marginalt, ser en på året - marginalt.
Det som tydeligvis skjedde var at for 2023 var kontraktene reforhandlet og en fikk en større innsparing på bunkers (som det heter) for (topp) året 2023.
At tallet i 2024 holder seg er også forbausende (kanskje) for vi vet at seilingstiden er forlenget med stengningen/omseilingen av Rødehavet.
Det ser ut til at ro-ro segmentet har gjort som tørr bulk og seiler med lav fart for innsparing.
Men du er inne på noe interessant her for Aurora skipene, som går på ammonia, får halvert kapasiteten.
Det vil si at de kan bare seile halvparten av det de gjør i dag før de må "bunkre".
Og vil ammonia være tilgjengelig hvor som helst?
Lengre seilingstid?
Lengre seilingstid gir lavere volum?
Ser en på kvartalet - marginalt, ser en på året - marginalt.
Det som tydeligvis skjedde var at for 2023 var kontraktene reforhandlet og en fikk en større innsparing på bunkers (som det heter) for (topp) året 2023.
At tallet i 2024 holder seg er også forbausende (kanskje) for vi vet at seilingstiden er forlenget med stengningen/omseilingen av Rødehavet.
Det ser ut til at ro-ro segmentet har gjort som tørr bulk og seiler med lav fart for innsparing.
Men du er inne på noe interessant her for Aurora skipene, som går på ammonia, får halvert kapasiteten.
Det vil si at de kan bare seile halvparten av det de gjør i dag før de må "bunkre".
Og vil ammonia være tilgjengelig hvor som helst?
Lengre seilingstid?
Lengre seilingstid gir lavere volum?
desirata
26.08.2024 kl 14:40
8412
Korrigerer følgende innlegg.
Aurora skipene, som (kan ) gå på ammonia, får halvert kapasiteten.(De vil ikke gjøre det enda, inntil noen andre betaler for det.
Det vil si at de (isåfall) bare seile halvparten av det de gjør i dag før de må "bunkre".
Aurora skipene, som (kan ) gå på ammonia, får halvert kapasiteten.(De vil ikke gjøre det enda, inntil noen andre betaler for det.
Det vil si at de (isåfall) bare seile halvparten av det de gjør i dag før de må "bunkre".
megabea
26.08.2024 kl 17:32
8305
Takker - det er helt korrekt.
Det kan ta sin tid å få på plass karbon merking på produktene, men/hvis/når dette kommer så er hauto klar.
Som jeg (og du) er inne på så er det i dag ikke en markeds fordel.
Oljen vil være her en stund ennå.
Det kan ta sin tid å få på plass karbon merking på produktene, men/hvis/når dette kommer så er hauto klar.
Som jeg (og du) er inne på så er det i dag ikke en markeds fordel.
Oljen vil være her en stund ennå.
kodenavn
27.08.2024 kl 09:28
8077
Det er smått utrolig at ingen kaster seg over Hoegh Autoliners. Alt går på skinner, og et vedvarende fantastisk utbytte.
Hittil i år 32,68 i utbytte på en aksje som nå omsettes for 112.-
Det er slike aksjer man skal ha.
Hittil i år 32,68 i utbytte på en aksje som nå omsettes for 112.-
Det er slike aksjer man skal ha.
piff
27.08.2024 kl 09:46
8241
Ja er overraskende over kursutvikling etter guiding og resultat.
Shortene sitter på en forholdsvis stor post her over 0.5 %. Og medvirkende til nedgangen fra toppen kr.136.5 14 feb.
Skal dog legge til at segmentet har vært fallende for de fleste selskaper med unntak.
Reprisingen vil komme utover høsten mot q3 når markedet for alvor ser potensialet i Hauto.
Shortene sitter på en forholdsvis stor post her over 0.5 %. Og medvirkende til nedgangen fra toppen kr.136.5 14 feb.
Skal dog legge til at segmentet har vært fallende for de fleste selskaper med unntak.
Reprisingen vil komme utover høsten mot q3 når markedet for alvor ser potensialet i Hauto.
desirata
27.08.2024 kl 13:00
8146
Det har alltid svinget endel i Hauto, men kommer de med 15kr i neste utbytte. Blir det ikke lett å sitte short. Aksjen vil stige 10kr på det.
kodenavn
28.08.2024 kl 11:28
8016
Bilskipsaksjene har vært litt lunkne i det siste.
Det har kanskje vært litt usikkerhet hos enkelte hvordan ekstra EU-avgift på elbiler ville slå ut på Kina-eksporten til EU, og dermed bilshipping.
Det er det tydiigvis ingen grunn til å frykte.
Det er fulle skip og fantastisk inntjening. HAUTO trykker penger.
Car carriers: Chinese vehicle exports up 29% YOY
MARKET NEWS
Car carriers: Chinese vehicle exports up 29% YOY
Chinese customs authorities reported 572k vehicle units exported from the country in July, which on a per-day basis was up 9% MOM and up 29% YOY, leaving the July tally ~7.1x the 2019-average. 93k (16%) vehicle units were exported to Russia in July, leaving the total exports number excluding those to Russia at 479k which is up 33% YOY. 34% (194k units) were shipped to Europe, which came up 8% MOM (per-day basis) and was ~13% higher than the year prior. Of total units exported, 25% were electric passenger vehicles. This compares to 30% in 2023, 28% in 2022 and 23% in 2021. The July EV tally was up 21% MOM on a per-day basis, and up 14% YOY, while ICE (internal combustion) passenger vehicles came up 7% to 283k units, which is 33% higher than last year's reading. Furthermore, China exported 46k trucks in July, unchanged MOM.
35% of Chinese electric vehicle exports in July went to Europe, while 30% was other Asian demand and 13% went to Oceania. Europe's share of Chinese EV exports has averaged 37% YTD, versus ~3% in 2019. Chinese EV exports to Europe came up 31% MOM on a per-day basis and was down 4% YOY, with the majority of volumes heading to Belgium (42%), United Kingdom (13%), Germany (9%), and Turkey (8%).
Det har kanskje vært litt usikkerhet hos enkelte hvordan ekstra EU-avgift på elbiler ville slå ut på Kina-eksporten til EU, og dermed bilshipping.
Det er det tydiigvis ingen grunn til å frykte.
Det er fulle skip og fantastisk inntjening. HAUTO trykker penger.
Car carriers: Chinese vehicle exports up 29% YOY
MARKET NEWS
Car carriers: Chinese vehicle exports up 29% YOY
Chinese customs authorities reported 572k vehicle units exported from the country in July, which on a per-day basis was up 9% MOM and up 29% YOY, leaving the July tally ~7.1x the 2019-average. 93k (16%) vehicle units were exported to Russia in July, leaving the total exports number excluding those to Russia at 479k which is up 33% YOY. 34% (194k units) were shipped to Europe, which came up 8% MOM (per-day basis) and was ~13% higher than the year prior. Of total units exported, 25% were electric passenger vehicles. This compares to 30% in 2023, 28% in 2022 and 23% in 2021. The July EV tally was up 21% MOM on a per-day basis, and up 14% YOY, while ICE (internal combustion) passenger vehicles came up 7% to 283k units, which is 33% higher than last year's reading. Furthermore, China exported 46k trucks in July, unchanged MOM.
35% of Chinese electric vehicle exports in July went to Europe, while 30% was other Asian demand and 13% went to Oceania. Europe's share of Chinese EV exports has averaged 37% YTD, versus ~3% in 2019. Chinese EV exports to Europe came up 31% MOM on a per-day basis and was down 4% YOY, with the majority of volumes heading to Belgium (42%), United Kingdom (13%), Germany (9%), and Turkey (8%).
kodenavn
29.08.2024 kl 09:10
7757
For the past months, car sales have flattened out in the major economies China, S. Korea, Japan, USA, UK, and Germany, while car exports have been continuing to rise, especially out of China and Japan.
We still view the market balance as highly favourable for the car carrier operators such as HAUTO and WAWI and believe that car sales will pick up in the seasonally stronger 4Q (e.g., new models arriving to market). Globally, we expect car sales to be flat y/y in 2024 and thus hit c. 87m vehicles by the end of the year.
We still view the market balance as highly favourable for the car carrier operators such as HAUTO and WAWI and believe that car sales will pick up in the seasonally stronger 4Q (e.g., new models arriving to market). Globally, we expect car sales to be flat y/y in 2024 and thus hit c. 87m vehicles by the end of the year.