HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste
As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
canarias
20.09.2024 kl 13:34
7053
En fantastisk fin reise ja og store summer går inn på bunnlinjen hver eneste dag.
Selskapet er i tillegg veldig veldrevet.
Selskapet er i tillegg veldig veldrevet.
Tanjiro
19.09.2024 kl 22:23
7356
Har vært en fryd å sitte her, børsens desidert beste utbytteaksje imo👍
piff
19.09.2024 kl 17:49
7470
Får håpe et oppkjøpes tilbud kommer u et tisdsrom der aksjekursen er nærmere kr 170 enn lave kr 140.
Et sterkt markede utover høsten vinteren kan mye skje. Og blir ikke overrasket om vi ser kr 200 iløpet av våren 25. og muligens før.
Ser ut som kursen allerede nå begynner og tygge seg mot kr 150. og har ment vært et mål før 24.10.
Aksjen ser virkelig sterk ut nå. Og god drahjelp av rentenedsettelsen fra usa i tilegg. +++
+
Et sterkt markede utover høsten vinteren kan mye skje. Og blir ikke overrasket om vi ser kr 200 iløpet av våren 25. og muligens før.
Ser ut som kursen allerede nå begynner og tygge seg mot kr 150. og har ment vært et mål før 24.10.
Aksjen ser virkelig sterk ut nå. Og god drahjelp av rentenedsettelsen fra usa i tilegg. +++
+
desirata
19.09.2024 kl 16:43
7505
Selvsagt er det muleg å skifte mening i morgen eller en annen dag. Han vil vel ta det rolegt, en kan følge med om han øker til 10% til. Maersk hadde vel 20-30% dermed ikke sagt de ville kjøpe Høegh opp, istedet solgte de alt. Uansett nå som kursen nærmer seg 150, er det vel ingen som er misfornøyd. På toppen får vi ytterligere en tier i utbytte dette året. Har vært en Joyride.
canarias
19.09.2024 kl 15:50
7542
Grimaldi er særdeles kapitalsterk så på litt sikt å ta over Hauto er ingen problem for ham.
kodenavn
18.09.2024 kl 23:28
7888
Joda.
Hvis det bare er en finansiell posisjon, burde han sagt "ingen kommentar"
Det hadde fått opp kursen.
Når han sier han ikke vil gi bud, legger det en demper på kursen. Og det er fint for ham hvis han vil gi bud.
Men det han uansett har rett i, er at selskapet er ufattelig billig.
Hvis det bare er en finansiell posisjon, burde han sagt "ingen kommentar"
Det hadde fått opp kursen.
Når han sier han ikke vil gi bud, legger det en demper på kursen. Og det er fint for ham hvis han vil gi bud.
Men det han uansett har rett i, er at selskapet er ufattelig billig.
kodenavn
18.09.2024 kl 23:04
7819
FA:
Grimaldi avviser bud. Han synes bare selskapet er veldig billig. Enig der.
Tirsdag morgen flagget den italienske skipsrederen Emanuele Grimaldi over 10 prosent eierskap i Höegh Autolioners, og ble med det nest største aksjonær i det børsnoterte Oslo-rederiet etter familieselskapet Leif Höegh & Co AS.
Overfor shippingavisen TradeWinds gjør Grimaldi det klart at hans beslutning om å doble eierandelen i Höegh Autoliners reflekterer hans tro på at rederiet er «enormt undervurdert». Samtidig avviser han at det er aktuelt å fremsette noe oppkjøpstilbud.
– Selskapet har 700 millioner dollar i kontantstrøm og resultat, samtidig som det bare verdsettes til 2,2 milliarder dollar. For meg er det et mysterium hvorfor verdsettelsen er så lav, sier han til avisen.
Grimaldi avviser bud. Han synes bare selskapet er veldig billig. Enig der.
Tirsdag morgen flagget den italienske skipsrederen Emanuele Grimaldi over 10 prosent eierskap i Höegh Autolioners, og ble med det nest største aksjonær i det børsnoterte Oslo-rederiet etter familieselskapet Leif Höegh & Co AS.
Overfor shippingavisen TradeWinds gjør Grimaldi det klart at hans beslutning om å doble eierandelen i Höegh Autoliners reflekterer hans tro på at rederiet er «enormt undervurdert». Samtidig avviser han at det er aktuelt å fremsette noe oppkjøpstilbud.
– Selskapet har 700 millioner dollar i kontantstrøm og resultat, samtidig som det bare verdsettes til 2,2 milliarder dollar. For meg er det et mysterium hvorfor verdsettelsen er så lav, sier han til avisen.
kodenavn
18.09.2024 kl 23:00
7779
Tja. Kan være skattemessige tilpasninger før et Grimaldi-bud på selskapet.
canarias
17.09.2024 kl 16:36
8476
Spennende å følge fremover hva som skjer, Grimaldi har ihvertfall finansiering av oppkjøp i orden.
desirata
17.09.2024 kl 16:19
8484
Aksjen er vel fullt priset på si ca.150kr, men for Grimaldi kan selskapet være verd mere. Ved en merger kan de få synergieffekter både på land og sjø. Han må vel opp i 170kr for å lykkes. Avhengig av hva Leif Høegh sier, men de solgte seg ned ifjor på 90kr. Så det dobbelte vil vel friste.
kodenavn
17.09.2024 kl 16:05
8489
In a press release today, Grimaldi flags 10% of outstanding shares in HAUTO. The news comes following him surpassing the 5% threshold on 30 April, and will accelerate the takeover rumours, we believe. At a glance, HAUTO seems like a strategic fit for Grimaldi’s car carrier operations, which is largely centred around the Middle East and Atlantic, whilst HAUTO have a prominent presence in the Asia-Europe trade. Grimaldi is one of the largest single holders in the car carrier orderbook, and a potential merger would add HAUTO’s fleet to Grimaldi’s 37 car carriers (counting on-the-water vessels and OB).
while takeover rumours likely will accelerate with Grimaldi flagging 10%, we believe a potential transaction would need to be at a material premium to the current share price.
while takeover rumours likely will accelerate with Grimaldi flagging 10%, we believe a potential transaction would need to be at a material premium to the current share price.
kodenavn
17.09.2024 kl 09:35
8979
DN:
Höegh bykser
I åpningsminuttene er bilfraktrederiet Höegh Autoliners den mest omsatte aksjen, med et kursløft på 6,0 prosent.
Rett før børsåpning kom det en melding om at den italienske shippingmagnaten Emanuele Grimaldi har krysset en eierandel på ti prosent i rederiet.
I vår flagget Grimaldi en eierandel på over fem prosent. Det dro i gang spekulasjoner om en mulig sammenslåing eller et oppkjøp, som igjen ga store utslag i Höegh-aksjen.
Grimaldi-gruppen forklarte den gang til DN at det var en privat investering gjort av Emanuele Grimaldi. Han er nå nest største eier bak Høegh-familien, som har 35,5 prosent av aksjene.
Grimaldi er sønn av Guido Grimaldi, som startet Grimaldi Group sammen med sine brødre på 1940-tallet. I dag er konsernet en gigant innen bilfrakt med 18.000 ansatte og 130 skip.
Höegh bykser
I åpningsminuttene er bilfraktrederiet Höegh Autoliners den mest omsatte aksjen, med et kursløft på 6,0 prosent.
Rett før børsåpning kom det en melding om at den italienske shippingmagnaten Emanuele Grimaldi har krysset en eierandel på ti prosent i rederiet.
I vår flagget Grimaldi en eierandel på over fem prosent. Det dro i gang spekulasjoner om en mulig sammenslåing eller et oppkjøp, som igjen ga store utslag i Höegh-aksjen.
Grimaldi-gruppen forklarte den gang til DN at det var en privat investering gjort av Emanuele Grimaldi. Han er nå nest største eier bak Høegh-familien, som har 35,5 prosent av aksjene.
Grimaldi er sønn av Guido Grimaldi, som startet Grimaldi Group sammen med sine brødre på 1940-tallet. I dag er konsernet en gigant innen bilfrakt med 18.000 ansatte og 130 skip.
kodenavn
17.09.2024 kl 09:18
8988
Grimaldi flags 10% of outstanding shares / Takeover rumours to accelarate
Hence, while takeover rumours likely will accelerate with Grimaldi flagging 10%, we believe a potential transaction would need to be at a material premium to the current share price.
Hence, while takeover rumours likely will accelerate with Grimaldi flagging 10%, we believe a potential transaction would need to be at a material premium to the current share price.
kodenavn
17.09.2024 kl 09:06
8998
Dette er nok noe mer enn finansielt.
Ikke uventet.
Selskapet er jo veldig billig, trykker penger.
Bud må i hvert fall komme nord for 160.-
Ikke uventet.
Selskapet er jo veldig billig, trykker penger.
Bud må i hvert fall komme nord for 160.-
Krossaren
17.09.2024 kl 08:36
9077
Nettopp børsmelding om at Grimaldi har passert 10%, mener de alvor med dette eller er det rent finansielt?
desirata
16.09.2024 kl 17:01
9195
Lurer på om Grimaldi har øket til 7% han må jo ikke børsmelde inntil passerer 10%
Sist han var i media hadde han 5,1% og nest største aksjonær. Clearstream banking er nå oppført med 6,97%. Bra Italienere følger med. Skulle ønsket Aponte også var ombord.
Sist han var i media hadde han 5,1% og nest største aksjonær. Clearstream banking er nå oppført med 6,97%. Bra Italienere følger med. Skulle ønsket Aponte også var ombord.
kodenavn
16.09.2024 kl 14:09
9329
Lastly, CPCA reported exports to continue to grow strongly in August, with total passenger vehicle exports of 413k units, up 24% YOY and 9% MOM. Of these units, new energy vehicles accounted for 24% (unchanged YOY), and with 81% of the exports coming from ‘owned brands’ while 19% from JV and luxury brands, according to the CPCA. YTD, the passenger vehicle exports stand at 3.04m units, reflecting a 30% YOY YTD increase.
kodenavn
11.09.2024 kl 10:31
9931
Fredag i forrige uke var Höegh Autoliners ute med en markedsoppdatering, noe som ble godt mottatt i markedet. I løpet av børsdagen steg aksjen nesten fem prosent til 118,20 kroner.
Höegh Autoliners fraktet 1,2 millioner kubikkmeter (cbm) last på pro rata-basis i august, og kunne vise til en gjennomsnittlig bruttorate på 103,60 dollar pr. cbm mens den gjennomsnittlige nettoraten var på 88,90 dollar pr. cbm.
«August ble nok en måned med rekordhøye fraktrater grunnet den pågående reprisingen av last og vårt fokus på å optimalisere handelsnettverket og lastemiksen», uttalte Höegh Autoliners-sjef Andreas Enger i forbindelse med oppdateringen.
Analysefakta
Aksje: Höegh Autoliners
Meglerhus: Arctic Securities
Anbefaling: Kjøp (Kjøp)
Kursmål: 165 (159)
I en ny analyse fra Arctic Securities beskriver analytiker Kristoffer Barth Skeie markedsoppdateringen som solid. Han gjentar sin kjøpsanbefaling på aksjen, og hever kursmålet fra 159 til 165 kroner.
Analytikeren oppjusterer estimatene for tredje kvartal, og forventer nå et EBITDA-resultat på 201,4 millioner dollar, noe som er ti prosent over konsensus. Når det gjelder utbyttebetaling estimerer Skeie at rederiet deler ut 1,17 dollar pr. aksje, fem prosent over konsensus.
-Höegh Autoliners forventer at kontraktsdekningen vil nå 80 prosent innen utgangen av 2024.
«Våre estimater for 2025 tar utgangspunkt i at volumene som skal fornyes har en rate på 70 dollar/cbm (57 dollar/cbm i 2026), noe som antyder at vi tar høyde for en viss nedside. I et slikt scenario ser vi fortsatt en P/E på 3,1 for neste år», skriver Arctic Securities i sin oppdatering.
Ifølge analytikeren er det en viss bekymring i markedet for at inntjeningen skal ha nådd en topp, noe som forklarer hvorfor aksjen handles til en løpende P/E på rundt 3. Skeie forventer en attraktiv yield i årets andre halvdel, og konkluderer med at aksjen er verdt å eie fremover.
Tirsdag omsettes Höegh Autoliners-aksjen for 120,00 kroner, opp 0,8 prosent. For at det nye kursmålet skal innfris, må aksjen stige ytterligere 37 prosent.
Höegh Autoliners fraktet 1,2 millioner kubikkmeter (cbm) last på pro rata-basis i august, og kunne vise til en gjennomsnittlig bruttorate på 103,60 dollar pr. cbm mens den gjennomsnittlige nettoraten var på 88,90 dollar pr. cbm.
«August ble nok en måned med rekordhøye fraktrater grunnet den pågående reprisingen av last og vårt fokus på å optimalisere handelsnettverket og lastemiksen», uttalte Höegh Autoliners-sjef Andreas Enger i forbindelse med oppdateringen.
Analysefakta
Aksje: Höegh Autoliners
Meglerhus: Arctic Securities
Anbefaling: Kjøp (Kjøp)
Kursmål: 165 (159)
I en ny analyse fra Arctic Securities beskriver analytiker Kristoffer Barth Skeie markedsoppdateringen som solid. Han gjentar sin kjøpsanbefaling på aksjen, og hever kursmålet fra 159 til 165 kroner.
Analytikeren oppjusterer estimatene for tredje kvartal, og forventer nå et EBITDA-resultat på 201,4 millioner dollar, noe som er ti prosent over konsensus. Når det gjelder utbyttebetaling estimerer Skeie at rederiet deler ut 1,17 dollar pr. aksje, fem prosent over konsensus.
-Höegh Autoliners forventer at kontraktsdekningen vil nå 80 prosent innen utgangen av 2024.
«Våre estimater for 2025 tar utgangspunkt i at volumene som skal fornyes har en rate på 70 dollar/cbm (57 dollar/cbm i 2026), noe som antyder at vi tar høyde for en viss nedside. I et slikt scenario ser vi fortsatt en P/E på 3,1 for neste år», skriver Arctic Securities i sin oppdatering.
Ifølge analytikeren er det en viss bekymring i markedet for at inntjeningen skal ha nådd en topp, noe som forklarer hvorfor aksjen handles til en løpende P/E på rundt 3. Skeie forventer en attraktiv yield i årets andre halvdel, og konkluderer med at aksjen er verdt å eie fremover.
Tirsdag omsettes Höegh Autoliners-aksjen for 120,00 kroner, opp 0,8 prosent. For at det nye kursmålet skal innfris, må aksjen stige ytterligere 37 prosent.
kodenavn
10.09.2024 kl 15:58
10172
7.- i utbytte forrige kvartal.
Dette kan anses for normalt ordinært kvartalsutbytte fremover.
Dette utgjør 23 % i året.
i tillegg kommer ekstrautbytte på gevinst ved salg av gamle ubelånte skip.
I februar ble det utbetalt 19.-pr. aksje
Og mer kommer i de neste kvartalene
Dette kan anses for normalt ordinært kvartalsutbytte fremover.
Dette utgjør 23 % i året.
i tillegg kommer ekstrautbytte på gevinst ved salg av gamle ubelånte skip.
I februar ble det utbetalt 19.-pr. aksje
Og mer kommer i de neste kvartalene
kodenavn
10.09.2024 kl 13:02
10310
Arctic høyner sitt kursmål fra 159.- til 165.-
Det er dårlig nytt for de de 4 mill aksjene som er short.
Godt nytt for alle andre :)
Det er dårlig nytt for de de 4 mill aksjene som er short.
Godt nytt for alle andre :)
desirata
09.09.2024 kl 14:16
10589
Da kan vi se frem til et extra utbytte på kr.3,40 utpå våren 2025 engang, men blir vel flere innen den tid. Ca 35% per år er ikke mange som matcher
Winter is Here
09.09.2024 kl 08:16
10732
Höegh Autoliners ASA – Sale of Höegh New York
Oslo, 9 September 2024: Höegh Autoliners ASA (“Höegh Autoliners” or the “Company”, ticker code HAUTO), through its subsidiary Höegh Autoliners Shipping AS, has reached an agreement for the sale of the owned vessel Höegh New York (IMO 9295830) for a price of USD 60.6 million.
Höegh New York (6,500 CEU) was built at DSME shipyard in 2005. She is sailing under the NIS flag and is debt-free. The vessel will be owned and served in Höegh Autoliners’ trade network before her delivery to the new owner within first quarter 2025.
Oslo, 9 September 2024: Höegh Autoliners ASA (“Höegh Autoliners” or the “Company”, ticker code HAUTO), through its subsidiary Höegh Autoliners Shipping AS, has reached an agreement for the sale of the owned vessel Höegh New York (IMO 9295830) for a price of USD 60.6 million.
Höegh New York (6,500 CEU) was built at DSME shipyard in 2005. She is sailing under the NIS flag and is debt-free. The vessel will be owned and served in Höegh Autoliners’ trade network before her delivery to the new owner within first quarter 2025.
Winter is Here
06.09.2024 kl 07:07
11427
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) – August 2024 Trading Update
In August 2024, Höegh Autoliners (the Company, ticker code “HAUTO”) transported 1,2 million cbm of cargo on prorated basis. Transported cargo in the last three months (June - August) was 3.5 million cbm.
Average prorated gross freight rate in August 2024 was USD 103.6 per cbm (+7.6% compared to average gross rate in Q2 2024). Average prorated gross freight rate in the last three months was USD 99.7 per cbm.
Average prorated net freight rate in August 2024 was USD 88.9 per cbm (+6.9% compared to average net rate in Q2 2024). Average prorated net freight rate last three months was USD 86.4 per cbm.
HH/BB share of prorated volumes carried in August was 26%. Last three months the prorated HH/BB share was 24%.
In August 2024, Höegh Autoliners (the Company, ticker code “HAUTO”) transported 1,2 million cbm of cargo on prorated basis. Transported cargo in the last three months (June - August) was 3.5 million cbm.
Average prorated gross freight rate in August 2024 was USD 103.6 per cbm (+7.6% compared to average gross rate in Q2 2024). Average prorated gross freight rate in the last three months was USD 99.7 per cbm.
Average prorated net freight rate in August 2024 was USD 88.9 per cbm (+6.9% compared to average net rate in Q2 2024). Average prorated net freight rate last three months was USD 86.4 per cbm.
HH/BB share of prorated volumes carried in August was 26%. Last three months the prorated HH/BB share was 24%.
kodenavn
05.09.2024 kl 14:41
11685
Chinese car exports represent a significant game changer for the industry. We remain bullish on the structural growth of Chinese car exports. For example, Høegh Autoliners has signed a new five-year contract with a major East Asian company for the transport of cars, mainly electric vehicles (EVs), from Asia to Europe, valid until the end of 2028.
kodenavn
03.09.2024 kl 23:01
11908
We remain positive on car shipping companies like Wallenius Wilhelmsen (WAWI) and Høegh Autoliners (HAUTO), as they are set to renegotiate longer-term contracts at current, historically high levels. In 2024, WAWI and HAUTO will renegotiate approximately 50% and 30% of their contract portfolios, respectively, with HAUTO says rates more than double the existing levels, from below USD 50 per cubic meter of cargo (CBM) to above USD 100 per CBM. WAWI, traditionally more conservative, has commented that they are in "the same market" as HAUTO.
Conclusion: At the current share prices, we estimate dividend yields of 30-40% for 2025 and 2026, respectively, with a target price of NOK 173 per share for HAUTO and NOK189 for WAWI, which will increase by ~NOK 10 per quarter as long as the cycle remains as strong as it is today.
Conclusion: At the current share prices, we estimate dividend yields of 30-40% for 2025 and 2026, respectively, with a target price of NOK 173 per share for HAUTO and NOK189 for WAWI, which will increase by ~NOK 10 per quarter as long as the cycle remains as strong as it is today.
gw60
30.08.2024 kl 17:30
12305
fiat2000 skrev Noen her som vet om Hauto kommer med flere utbytter i 2024?
De betaler utbytte hvert kvartal, så hva tror du da skjer i november?😁
kodenavn
29.08.2024 kl 09:10
7828
For the past months, car sales have flattened out in the major economies China, S. Korea, Japan, USA, UK, and Germany, while car exports have been continuing to rise, especially out of China and Japan.
We still view the market balance as highly favourable for the car carrier operators such as HAUTO and WAWI and believe that car sales will pick up in the seasonally stronger 4Q (e.g., new models arriving to market). Globally, we expect car sales to be flat y/y in 2024 and thus hit c. 87m vehicles by the end of the year.
We still view the market balance as highly favourable for the car carrier operators such as HAUTO and WAWI and believe that car sales will pick up in the seasonally stronger 4Q (e.g., new models arriving to market). Globally, we expect car sales to be flat y/y in 2024 and thus hit c. 87m vehicles by the end of the year.
kodenavn
28.08.2024 kl 11:28
8087
Bilskipsaksjene har vært litt lunkne i det siste.
Det har kanskje vært litt usikkerhet hos enkelte hvordan ekstra EU-avgift på elbiler ville slå ut på Kina-eksporten til EU, og dermed bilshipping.
Det er det tydiigvis ingen grunn til å frykte.
Det er fulle skip og fantastisk inntjening. HAUTO trykker penger.
Car carriers: Chinese vehicle exports up 29% YOY
MARKET NEWS
Car carriers: Chinese vehicle exports up 29% YOY
Chinese customs authorities reported 572k vehicle units exported from the country in July, which on a per-day basis was up 9% MOM and up 29% YOY, leaving the July tally ~7.1x the 2019-average. 93k (16%) vehicle units were exported to Russia in July, leaving the total exports number excluding those to Russia at 479k which is up 33% YOY. 34% (194k units) were shipped to Europe, which came up 8% MOM (per-day basis) and was ~13% higher than the year prior. Of total units exported, 25% were electric passenger vehicles. This compares to 30% in 2023, 28% in 2022 and 23% in 2021. The July EV tally was up 21% MOM on a per-day basis, and up 14% YOY, while ICE (internal combustion) passenger vehicles came up 7% to 283k units, which is 33% higher than last year's reading. Furthermore, China exported 46k trucks in July, unchanged MOM.
35% of Chinese electric vehicle exports in July went to Europe, while 30% was other Asian demand and 13% went to Oceania. Europe's share of Chinese EV exports has averaged 37% YTD, versus ~3% in 2019. Chinese EV exports to Europe came up 31% MOM on a per-day basis and was down 4% YOY, with the majority of volumes heading to Belgium (42%), United Kingdom (13%), Germany (9%), and Turkey (8%).
Det har kanskje vært litt usikkerhet hos enkelte hvordan ekstra EU-avgift på elbiler ville slå ut på Kina-eksporten til EU, og dermed bilshipping.
Det er det tydiigvis ingen grunn til å frykte.
Det er fulle skip og fantastisk inntjening. HAUTO trykker penger.
Car carriers: Chinese vehicle exports up 29% YOY
MARKET NEWS
Car carriers: Chinese vehicle exports up 29% YOY
Chinese customs authorities reported 572k vehicle units exported from the country in July, which on a per-day basis was up 9% MOM and up 29% YOY, leaving the July tally ~7.1x the 2019-average. 93k (16%) vehicle units were exported to Russia in July, leaving the total exports number excluding those to Russia at 479k which is up 33% YOY. 34% (194k units) were shipped to Europe, which came up 8% MOM (per-day basis) and was ~13% higher than the year prior. Of total units exported, 25% were electric passenger vehicles. This compares to 30% in 2023, 28% in 2022 and 23% in 2021. The July EV tally was up 21% MOM on a per-day basis, and up 14% YOY, while ICE (internal combustion) passenger vehicles came up 7% to 283k units, which is 33% higher than last year's reading. Furthermore, China exported 46k trucks in July, unchanged MOM.
35% of Chinese electric vehicle exports in July went to Europe, while 30% was other Asian demand and 13% went to Oceania. Europe's share of Chinese EV exports has averaged 37% YTD, versus ~3% in 2019. Chinese EV exports to Europe came up 31% MOM on a per-day basis and was down 4% YOY, with the majority of volumes heading to Belgium (42%), United Kingdom (13%), Germany (9%), and Turkey (8%).
desirata
27.08.2024 kl 13:00
8217
Det har alltid svinget endel i Hauto, men kommer de med 15kr i neste utbytte. Blir det ikke lett å sitte short. Aksjen vil stige 10kr på det.
piff
27.08.2024 kl 09:46
8312
Ja er overraskende over kursutvikling etter guiding og resultat.
Shortene sitter på en forholdsvis stor post her over 0.5 %. Og medvirkende til nedgangen fra toppen kr.136.5 14 feb.
Skal dog legge til at segmentet har vært fallende for de fleste selskaper med unntak.
Reprisingen vil komme utover høsten mot q3 når markedet for alvor ser potensialet i Hauto.
Shortene sitter på en forholdsvis stor post her over 0.5 %. Og medvirkende til nedgangen fra toppen kr.136.5 14 feb.
Skal dog legge til at segmentet har vært fallende for de fleste selskaper med unntak.
Reprisingen vil komme utover høsten mot q3 når markedet for alvor ser potensialet i Hauto.
kodenavn
27.08.2024 kl 09:28
8148
Det er smått utrolig at ingen kaster seg over Hoegh Autoliners. Alt går på skinner, og et vedvarende fantastisk utbytte.
Hittil i år 32,68 i utbytte på en aksje som nå omsettes for 112.-
Det er slike aksjer man skal ha.
Hittil i år 32,68 i utbytte på en aksje som nå omsettes for 112.-
Det er slike aksjer man skal ha.
megabea
26.08.2024 kl 17:32
8376
Takker - det er helt korrekt.
Det kan ta sin tid å få på plass karbon merking på produktene, men/hvis/når dette kommer så er hauto klar.
Som jeg (og du) er inne på så er det i dag ikke en markeds fordel.
Oljen vil være her en stund ennå.
Det kan ta sin tid å få på plass karbon merking på produktene, men/hvis/når dette kommer så er hauto klar.
Som jeg (og du) er inne på så er det i dag ikke en markeds fordel.
Oljen vil være her en stund ennå.
desirata
26.08.2024 kl 14:40
8483
Korrigerer følgende innlegg.
Aurora skipene, som (kan ) gå på ammonia, får halvert kapasiteten.(De vil ikke gjøre det enda, inntil noen andre betaler for det.
Det vil si at de (isåfall) bare seile halvparten av det de gjør i dag før de må "bunkre".
Aurora skipene, som (kan ) gå på ammonia, får halvert kapasiteten.(De vil ikke gjøre det enda, inntil noen andre betaler for det.
Det vil si at de (isåfall) bare seile halvparten av det de gjør i dag før de må "bunkre".
megabea
26.08.2024 kl 13:35
8432
Svært lite tydeligvis.
Ser en på kvartalet - marginalt, ser en på året - marginalt.
Det som tydeligvis skjedde var at for 2023 var kontraktene reforhandlet og en fikk en større innsparing på bunkers (som det heter) for (topp) året 2023.
At tallet i 2024 holder seg er også forbausende (kanskje) for vi vet at seilingstiden er forlenget med stengningen/omseilingen av Rødehavet.
Det ser ut til at ro-ro segmentet har gjort som tørr bulk og seiler med lav fart for innsparing.
Men du er inne på noe interessant her for Aurora skipene, som går på ammonia, får halvert kapasiteten.
Det vil si at de kan bare seile halvparten av det de gjør i dag før de må "bunkre".
Og vil ammonia være tilgjengelig hvor som helst?
Lengre seilingstid?
Lengre seilingstid gir lavere volum?
Ser en på kvartalet - marginalt, ser en på året - marginalt.
Det som tydeligvis skjedde var at for 2023 var kontraktene reforhandlet og en fikk en større innsparing på bunkers (som det heter) for (topp) året 2023.
At tallet i 2024 holder seg er også forbausende (kanskje) for vi vet at seilingstiden er forlenget med stengningen/omseilingen av Rødehavet.
Det ser ut til at ro-ro segmentet har gjort som tørr bulk og seiler med lav fart for innsparing.
Men du er inne på noe interessant her for Aurora skipene, som går på ammonia, får halvert kapasiteten.
Det vil si at de kan bare seile halvparten av det de gjør i dag før de må "bunkre".
Og vil ammonia være tilgjengelig hvor som helst?
Lengre seilingstid?
Lengre seilingstid gir lavere volum?
bernes
24.08.2024 kl 10:13
8852
HAUTO betaler for bunkersforbruket til skipene så lav oljepris vil gi lavere operasjonsutgifter.
Om det er knyttet noen betingelser i de langsiktige avtalene mot oljepris vet jeg ikke.
Om det er knyttet noen betingelser i de langsiktige avtalene mot oljepris vet jeg ikke.
Hvordan påvirkes Hoegh av oljepris ?
Så enkelt som lavere oljepris gir lavere fraktkost som gir bedre inntjening ?
Så enkelt som lavere oljepris gir lavere fraktkost som gir bedre inntjening ?
megabea
17.08.2024 kl 10:44
9800
Angående selskaps verdier hentet fra siste presentasjon.
(FA 14.08.24)
Höegh Autoliners har pumpet ut utbytter på 9,3 milliarder kroner på under to år. Nå dreier rederiet mer av kapasiteten fra spot-laster til lange kontrakter.
SIKRER LANGE AVTALER: – Vi inngår nye og forlenger eksisterende kontrakter og skaper en plattform for god inntjening i flere år fremover, sier Höegh Autoliners-sjefen
Höegh Autoliners anslår den verdijusterte egenkapitalen til 27,6 milliarder kroner. Det tilsvarer 145 kroner pr. aksje, 18 prosent over aksjekursen i 13-tiden onsdag.
Legg merke til at dette er verdijustert - net present value - ikke NAV.
Du kan lese mer om dette under note 3 i Q2 rapporten.
Ellers har jeg ingen formening om hvor høyt budet bør være
(FA 14.08.24)
Höegh Autoliners har pumpet ut utbytter på 9,3 milliarder kroner på under to år. Nå dreier rederiet mer av kapasiteten fra spot-laster til lange kontrakter.
SIKRER LANGE AVTALER: – Vi inngår nye og forlenger eksisterende kontrakter og skaper en plattform for god inntjening i flere år fremover, sier Höegh Autoliners-sjefen
Höegh Autoliners anslår den verdijusterte egenkapitalen til 27,6 milliarder kroner. Det tilsvarer 145 kroner pr. aksje, 18 prosent over aksjekursen i 13-tiden onsdag.
Legg merke til at dette er verdijustert - net present value - ikke NAV.
Du kan lese mer om dette under note 3 i Q2 rapporten.
Ellers har jeg ingen formening om hvor høyt budet bør være