HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste
As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
bernes
24.08.2024 kl 10:13
10231
HAUTO betaler for bunkersforbruket til skipene så lav oljepris vil gi lavere operasjonsutgifter.
Om det er knyttet noen betingelser i de langsiktige avtalene mot oljepris vet jeg ikke.
Om det er knyttet noen betingelser i de langsiktige avtalene mot oljepris vet jeg ikke.
megabea
26.08.2024 kl 13:35
9811
Svært lite tydeligvis.
Ser en på kvartalet - marginalt, ser en på året - marginalt.
Det som tydeligvis skjedde var at for 2023 var kontraktene reforhandlet og en fikk en større innsparing på bunkers (som det heter) for (topp) året 2023.
At tallet i 2024 holder seg er også forbausende (kanskje) for vi vet at seilingstiden er forlenget med stengningen/omseilingen av Rødehavet.
Det ser ut til at ro-ro segmentet har gjort som tørr bulk og seiler med lav fart for innsparing.
Men du er inne på noe interessant her for Aurora skipene, som går på ammonia, får halvert kapasiteten.
Det vil si at de kan bare seile halvparten av det de gjør i dag før de må "bunkre".
Og vil ammonia være tilgjengelig hvor som helst?
Lengre seilingstid?
Lengre seilingstid gir lavere volum?
Ser en på kvartalet - marginalt, ser en på året - marginalt.
Det som tydeligvis skjedde var at for 2023 var kontraktene reforhandlet og en fikk en større innsparing på bunkers (som det heter) for (topp) året 2023.
At tallet i 2024 holder seg er også forbausende (kanskje) for vi vet at seilingstiden er forlenget med stengningen/omseilingen av Rødehavet.
Det ser ut til at ro-ro segmentet har gjort som tørr bulk og seiler med lav fart for innsparing.
Men du er inne på noe interessant her for Aurora skipene, som går på ammonia, får halvert kapasiteten.
Det vil si at de kan bare seile halvparten av det de gjør i dag før de må "bunkre".
Og vil ammonia være tilgjengelig hvor som helst?
Lengre seilingstid?
Lengre seilingstid gir lavere volum?
desirata
26.08.2024 kl 14:40
9862
Korrigerer følgende innlegg.
Aurora skipene, som (kan ) gå på ammonia, får halvert kapasiteten.(De vil ikke gjøre det enda, inntil noen andre betaler for det.
Det vil si at de (isåfall) bare seile halvparten av det de gjør i dag før de må "bunkre".
Aurora skipene, som (kan ) gå på ammonia, får halvert kapasiteten.(De vil ikke gjøre det enda, inntil noen andre betaler for det.
Det vil si at de (isåfall) bare seile halvparten av det de gjør i dag før de må "bunkre".
megabea
26.08.2024 kl 17:32
9755
Takker - det er helt korrekt.
Det kan ta sin tid å få på plass karbon merking på produktene, men/hvis/når dette kommer så er hauto klar.
Som jeg (og du) er inne på så er det i dag ikke en markeds fordel.
Oljen vil være her en stund ennå.
Det kan ta sin tid å få på plass karbon merking på produktene, men/hvis/når dette kommer så er hauto klar.
Som jeg (og du) er inne på så er det i dag ikke en markeds fordel.
Oljen vil være her en stund ennå.
kodenavn
27.08.2024 kl 09:28
9528
Det er smått utrolig at ingen kaster seg over Hoegh Autoliners. Alt går på skinner, og et vedvarende fantastisk utbytte.
Hittil i år 32,68 i utbytte på en aksje som nå omsettes for 112.-
Det er slike aksjer man skal ha.
Hittil i år 32,68 i utbytte på en aksje som nå omsettes for 112.-
Det er slike aksjer man skal ha.
piff
27.08.2024 kl 09:46
9692
Ja er overraskende over kursutvikling etter guiding og resultat.
Shortene sitter på en forholdsvis stor post her over 0.5 %. Og medvirkende til nedgangen fra toppen kr.136.5 14 feb.
Skal dog legge til at segmentet har vært fallende for de fleste selskaper med unntak.
Reprisingen vil komme utover høsten mot q3 når markedet for alvor ser potensialet i Hauto.
Shortene sitter på en forholdsvis stor post her over 0.5 %. Og medvirkende til nedgangen fra toppen kr.136.5 14 feb.
Skal dog legge til at segmentet har vært fallende for de fleste selskaper med unntak.
Reprisingen vil komme utover høsten mot q3 når markedet for alvor ser potensialet i Hauto.
desirata
27.08.2024 kl 13:00
9592
Det har alltid svinget endel i Hauto, men kommer de med 15kr i neste utbytte. Blir det ikke lett å sitte short. Aksjen vil stige 10kr på det.
kodenavn
28.08.2024 kl 11:28
9462
Bilskipsaksjene har vært litt lunkne i det siste.
Det har kanskje vært litt usikkerhet hos enkelte hvordan ekstra EU-avgift på elbiler ville slå ut på Kina-eksporten til EU, og dermed bilshipping.
Det er det tydiigvis ingen grunn til å frykte.
Det er fulle skip og fantastisk inntjening. HAUTO trykker penger.
Car carriers: Chinese vehicle exports up 29% YOY
MARKET NEWS
Car carriers: Chinese vehicle exports up 29% YOY
Chinese customs authorities reported 572k vehicle units exported from the country in July, which on a per-day basis was up 9% MOM and up 29% YOY, leaving the July tally ~7.1x the 2019-average. 93k (16%) vehicle units were exported to Russia in July, leaving the total exports number excluding those to Russia at 479k which is up 33% YOY. 34% (194k units) were shipped to Europe, which came up 8% MOM (per-day basis) and was ~13% higher than the year prior. Of total units exported, 25% were electric passenger vehicles. This compares to 30% in 2023, 28% in 2022 and 23% in 2021. The July EV tally was up 21% MOM on a per-day basis, and up 14% YOY, while ICE (internal combustion) passenger vehicles came up 7% to 283k units, which is 33% higher than last year's reading. Furthermore, China exported 46k trucks in July, unchanged MOM.
35% of Chinese electric vehicle exports in July went to Europe, while 30% was other Asian demand and 13% went to Oceania. Europe's share of Chinese EV exports has averaged 37% YTD, versus ~3% in 2019. Chinese EV exports to Europe came up 31% MOM on a per-day basis and was down 4% YOY, with the majority of volumes heading to Belgium (42%), United Kingdom (13%), Germany (9%), and Turkey (8%).
Det har kanskje vært litt usikkerhet hos enkelte hvordan ekstra EU-avgift på elbiler ville slå ut på Kina-eksporten til EU, og dermed bilshipping.
Det er det tydiigvis ingen grunn til å frykte.
Det er fulle skip og fantastisk inntjening. HAUTO trykker penger.
Car carriers: Chinese vehicle exports up 29% YOY
MARKET NEWS
Car carriers: Chinese vehicle exports up 29% YOY
Chinese customs authorities reported 572k vehicle units exported from the country in July, which on a per-day basis was up 9% MOM and up 29% YOY, leaving the July tally ~7.1x the 2019-average. 93k (16%) vehicle units were exported to Russia in July, leaving the total exports number excluding those to Russia at 479k which is up 33% YOY. 34% (194k units) were shipped to Europe, which came up 8% MOM (per-day basis) and was ~13% higher than the year prior. Of total units exported, 25% were electric passenger vehicles. This compares to 30% in 2023, 28% in 2022 and 23% in 2021. The July EV tally was up 21% MOM on a per-day basis, and up 14% YOY, while ICE (internal combustion) passenger vehicles came up 7% to 283k units, which is 33% higher than last year's reading. Furthermore, China exported 46k trucks in July, unchanged MOM.
35% of Chinese electric vehicle exports in July went to Europe, while 30% was other Asian demand and 13% went to Oceania. Europe's share of Chinese EV exports has averaged 37% YTD, versus ~3% in 2019. Chinese EV exports to Europe came up 31% MOM on a per-day basis and was down 4% YOY, with the majority of volumes heading to Belgium (42%), United Kingdom (13%), Germany (9%), and Turkey (8%).
kodenavn
29.08.2024 kl 09:10
9203
For the past months, car sales have flattened out in the major economies China, S. Korea, Japan, USA, UK, and Germany, while car exports have been continuing to rise, especially out of China and Japan.
We still view the market balance as highly favourable for the car carrier operators such as HAUTO and WAWI and believe that car sales will pick up in the seasonally stronger 4Q (e.g., new models arriving to market). Globally, we expect car sales to be flat y/y in 2024 and thus hit c. 87m vehicles by the end of the year.
We still view the market balance as highly favourable for the car carrier operators such as HAUTO and WAWI and believe that car sales will pick up in the seasonally stronger 4Q (e.g., new models arriving to market). Globally, we expect car sales to be flat y/y in 2024 and thus hit c. 87m vehicles by the end of the year.
gw60
30.08.2024 kl 17:30
12957
De betaler utbytte hvert kvartal, så hva tror du da skjer i november?😁
kodenavn
03.09.2024 kl 23:01
12559
We remain positive on car shipping companies like Wallenius Wilhelmsen (WAWI) and Høegh Autoliners (HAUTO), as they are set to renegotiate longer-term contracts at current, historically high levels. In 2024, WAWI and HAUTO will renegotiate approximately 50% and 30% of their contract portfolios, respectively, with HAUTO says rates more than double the existing levels, from below USD 50 per cubic meter of cargo (CBM) to above USD 100 per CBM. WAWI, traditionally more conservative, has commented that they are in "the same market" as HAUTO.
Conclusion: At the current share prices, we estimate dividend yields of 30-40% for 2025 and 2026, respectively, with a target price of NOK 173 per share for HAUTO and NOK189 for WAWI, which will increase by ~NOK 10 per quarter as long as the cycle remains as strong as it is today.
Conclusion: At the current share prices, we estimate dividend yields of 30-40% for 2025 and 2026, respectively, with a target price of NOK 173 per share for HAUTO and NOK189 for WAWI, which will increase by ~NOK 10 per quarter as long as the cycle remains as strong as it is today.
kodenavn
05.09.2024 kl 14:41
12335
Chinese car exports represent a significant game changer for the industry. We remain bullish on the structural growth of Chinese car exports. For example, Høegh Autoliners has signed a new five-year contract with a major East Asian company for the transport of cars, mainly electric vehicles (EVs), from Asia to Europe, valid until the end of 2028.
Winter is Here
06.09.2024 kl 07:07
12077
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) – August 2024 Trading Update
In August 2024, Höegh Autoliners (the Company, ticker code “HAUTO”) transported 1,2 million cbm of cargo on prorated basis. Transported cargo in the last three months (June - August) was 3.5 million cbm.
Average prorated gross freight rate in August 2024 was USD 103.6 per cbm (+7.6% compared to average gross rate in Q2 2024). Average prorated gross freight rate in the last three months was USD 99.7 per cbm.
Average prorated net freight rate in August 2024 was USD 88.9 per cbm (+6.9% compared to average net rate in Q2 2024). Average prorated net freight rate last three months was USD 86.4 per cbm.
HH/BB share of prorated volumes carried in August was 26%. Last three months the prorated HH/BB share was 24%.
In August 2024, Höegh Autoliners (the Company, ticker code “HAUTO”) transported 1,2 million cbm of cargo on prorated basis. Transported cargo in the last three months (June - August) was 3.5 million cbm.
Average prorated gross freight rate in August 2024 was USD 103.6 per cbm (+7.6% compared to average gross rate in Q2 2024). Average prorated gross freight rate in the last three months was USD 99.7 per cbm.
Average prorated net freight rate in August 2024 was USD 88.9 per cbm (+6.9% compared to average net rate in Q2 2024). Average prorated net freight rate last three months was USD 86.4 per cbm.
HH/BB share of prorated volumes carried in August was 26%. Last three months the prorated HH/BB share was 24%.
Winter is Here
09.09.2024 kl 08:16
11383
Höegh Autoliners ASA – Sale of Höegh New York
Oslo, 9 September 2024: Höegh Autoliners ASA (“Höegh Autoliners” or the “Company”, ticker code HAUTO), through its subsidiary Höegh Autoliners Shipping AS, has reached an agreement for the sale of the owned vessel Höegh New York (IMO 9295830) for a price of USD 60.6 million.
Höegh New York (6,500 CEU) was built at DSME shipyard in 2005. She is sailing under the NIS flag and is debt-free. The vessel will be owned and served in Höegh Autoliners’ trade network before her delivery to the new owner within first quarter 2025.
Oslo, 9 September 2024: Höegh Autoliners ASA (“Höegh Autoliners” or the “Company”, ticker code HAUTO), through its subsidiary Höegh Autoliners Shipping AS, has reached an agreement for the sale of the owned vessel Höegh New York (IMO 9295830) for a price of USD 60.6 million.
Höegh New York (6,500 CEU) was built at DSME shipyard in 2005. She is sailing under the NIS flag and is debt-free. The vessel will be owned and served in Höegh Autoliners’ trade network before her delivery to the new owner within first quarter 2025.
desirata
09.09.2024 kl 14:16
11240
Da kan vi se frem til et extra utbytte på kr.3,40 utpå våren 2025 engang, men blir vel flere innen den tid. Ca 35% per år er ikke mange som matcher
kodenavn
10.09.2024 kl 13:02
10960
Arctic høyner sitt kursmål fra 159.- til 165.-
Det er dårlig nytt for de de 4 mill aksjene som er short.
Godt nytt for alle andre :)
Det er dårlig nytt for de de 4 mill aksjene som er short.
Godt nytt for alle andre :)
kodenavn
10.09.2024 kl 15:58
10822
7.- i utbytte forrige kvartal.
Dette kan anses for normalt ordinært kvartalsutbytte fremover.
Dette utgjør 23 % i året.
i tillegg kommer ekstrautbytte på gevinst ved salg av gamle ubelånte skip.
I februar ble det utbetalt 19.-pr. aksje
Og mer kommer i de neste kvartalene
Dette kan anses for normalt ordinært kvartalsutbytte fremover.
Dette utgjør 23 % i året.
i tillegg kommer ekstrautbytte på gevinst ved salg av gamle ubelånte skip.
I februar ble det utbetalt 19.-pr. aksje
Og mer kommer i de neste kvartalene
kodenavn
11.09.2024 kl 10:31
10581
Fredag i forrige uke var Höegh Autoliners ute med en markedsoppdatering, noe som ble godt mottatt i markedet. I løpet av børsdagen steg aksjen nesten fem prosent til 118,20 kroner.
Höegh Autoliners fraktet 1,2 millioner kubikkmeter (cbm) last på pro rata-basis i august, og kunne vise til en gjennomsnittlig bruttorate på 103,60 dollar pr. cbm mens den gjennomsnittlige nettoraten var på 88,90 dollar pr. cbm.
«August ble nok en måned med rekordhøye fraktrater grunnet den pågående reprisingen av last og vårt fokus på å optimalisere handelsnettverket og lastemiksen», uttalte Höegh Autoliners-sjef Andreas Enger i forbindelse med oppdateringen.
Analysefakta
Aksje: Höegh Autoliners
Meglerhus: Arctic Securities
Anbefaling: Kjøp (Kjøp)
Kursmål: 165 (159)
I en ny analyse fra Arctic Securities beskriver analytiker Kristoffer Barth Skeie markedsoppdateringen som solid. Han gjentar sin kjøpsanbefaling på aksjen, og hever kursmålet fra 159 til 165 kroner.
Analytikeren oppjusterer estimatene for tredje kvartal, og forventer nå et EBITDA-resultat på 201,4 millioner dollar, noe som er ti prosent over konsensus. Når det gjelder utbyttebetaling estimerer Skeie at rederiet deler ut 1,17 dollar pr. aksje, fem prosent over konsensus.
-Höegh Autoliners forventer at kontraktsdekningen vil nå 80 prosent innen utgangen av 2024.
«Våre estimater for 2025 tar utgangspunkt i at volumene som skal fornyes har en rate på 70 dollar/cbm (57 dollar/cbm i 2026), noe som antyder at vi tar høyde for en viss nedside. I et slikt scenario ser vi fortsatt en P/E på 3,1 for neste år», skriver Arctic Securities i sin oppdatering.
Ifølge analytikeren er det en viss bekymring i markedet for at inntjeningen skal ha nådd en topp, noe som forklarer hvorfor aksjen handles til en løpende P/E på rundt 3. Skeie forventer en attraktiv yield i årets andre halvdel, og konkluderer med at aksjen er verdt å eie fremover.
Tirsdag omsettes Höegh Autoliners-aksjen for 120,00 kroner, opp 0,8 prosent. For at det nye kursmålet skal innfris, må aksjen stige ytterligere 37 prosent.
Höegh Autoliners fraktet 1,2 millioner kubikkmeter (cbm) last på pro rata-basis i august, og kunne vise til en gjennomsnittlig bruttorate på 103,60 dollar pr. cbm mens den gjennomsnittlige nettoraten var på 88,90 dollar pr. cbm.
«August ble nok en måned med rekordhøye fraktrater grunnet den pågående reprisingen av last og vårt fokus på å optimalisere handelsnettverket og lastemiksen», uttalte Höegh Autoliners-sjef Andreas Enger i forbindelse med oppdateringen.
Analysefakta
Aksje: Höegh Autoliners
Meglerhus: Arctic Securities
Anbefaling: Kjøp (Kjøp)
Kursmål: 165 (159)
I en ny analyse fra Arctic Securities beskriver analytiker Kristoffer Barth Skeie markedsoppdateringen som solid. Han gjentar sin kjøpsanbefaling på aksjen, og hever kursmålet fra 159 til 165 kroner.
Analytikeren oppjusterer estimatene for tredje kvartal, og forventer nå et EBITDA-resultat på 201,4 millioner dollar, noe som er ti prosent over konsensus. Når det gjelder utbyttebetaling estimerer Skeie at rederiet deler ut 1,17 dollar pr. aksje, fem prosent over konsensus.
-Höegh Autoliners forventer at kontraktsdekningen vil nå 80 prosent innen utgangen av 2024.
«Våre estimater for 2025 tar utgangspunkt i at volumene som skal fornyes har en rate på 70 dollar/cbm (57 dollar/cbm i 2026), noe som antyder at vi tar høyde for en viss nedside. I et slikt scenario ser vi fortsatt en P/E på 3,1 for neste år», skriver Arctic Securities i sin oppdatering.
Ifølge analytikeren er det en viss bekymring i markedet for at inntjeningen skal ha nådd en topp, noe som forklarer hvorfor aksjen handles til en løpende P/E på rundt 3. Skeie forventer en attraktiv yield i årets andre halvdel, og konkluderer med at aksjen er verdt å eie fremover.
Tirsdag omsettes Höegh Autoliners-aksjen for 120,00 kroner, opp 0,8 prosent. For at det nye kursmålet skal innfris, må aksjen stige ytterligere 37 prosent.
kodenavn
16.09.2024 kl 14:09
9978
Lastly, CPCA reported exports to continue to grow strongly in August, with total passenger vehicle exports of 413k units, up 24% YOY and 9% MOM. Of these units, new energy vehicles accounted for 24% (unchanged YOY), and with 81% of the exports coming from ‘owned brands’ while 19% from JV and luxury brands, according to the CPCA. YTD, the passenger vehicle exports stand at 3.04m units, reflecting a 30% YOY YTD increase.
desirata
16.09.2024 kl 17:01
9843
Lurer på om Grimaldi har øket til 7% han må jo ikke børsmelde inntil passerer 10%
Sist han var i media hadde han 5,1% og nest største aksjonær. Clearstream banking er nå oppført med 6,97%. Bra Italienere følger med. Skulle ønsket Aponte også var ombord.
Sist han var i media hadde han 5,1% og nest største aksjonær. Clearstream banking er nå oppført med 6,97%. Bra Italienere følger med. Skulle ønsket Aponte også var ombord.
Krossaren
17.09.2024 kl 08:36
9725
Nettopp børsmelding om at Grimaldi har passert 10%, mener de alvor med dette eller er det rent finansielt?
kodenavn
17.09.2024 kl 09:06
9648
Dette er nok noe mer enn finansielt.
Ikke uventet.
Selskapet er jo veldig billig, trykker penger.
Bud må i hvert fall komme nord for 160.-
Ikke uventet.
Selskapet er jo veldig billig, trykker penger.
Bud må i hvert fall komme nord for 160.-
kodenavn
17.09.2024 kl 09:18
9634
Grimaldi flags 10% of outstanding shares / Takeover rumours to accelarate
Hence, while takeover rumours likely will accelerate with Grimaldi flagging 10%, we believe a potential transaction would need to be at a material premium to the current share price.
Hence, while takeover rumours likely will accelerate with Grimaldi flagging 10%, we believe a potential transaction would need to be at a material premium to the current share price.
kodenavn
17.09.2024 kl 09:35
9625
DN:
Höegh bykser
I åpningsminuttene er bilfraktrederiet Höegh Autoliners den mest omsatte aksjen, med et kursløft på 6,0 prosent.
Rett før børsåpning kom det en melding om at den italienske shippingmagnaten Emanuele Grimaldi har krysset en eierandel på ti prosent i rederiet.
I vår flagget Grimaldi en eierandel på over fem prosent. Det dro i gang spekulasjoner om en mulig sammenslåing eller et oppkjøp, som igjen ga store utslag i Höegh-aksjen.
Grimaldi-gruppen forklarte den gang til DN at det var en privat investering gjort av Emanuele Grimaldi. Han er nå nest største eier bak Høegh-familien, som har 35,5 prosent av aksjene.
Grimaldi er sønn av Guido Grimaldi, som startet Grimaldi Group sammen med sine brødre på 1940-tallet. I dag er konsernet en gigant innen bilfrakt med 18.000 ansatte og 130 skip.
Höegh bykser
I åpningsminuttene er bilfraktrederiet Höegh Autoliners den mest omsatte aksjen, med et kursløft på 6,0 prosent.
Rett før børsåpning kom det en melding om at den italienske shippingmagnaten Emanuele Grimaldi har krysset en eierandel på ti prosent i rederiet.
I vår flagget Grimaldi en eierandel på over fem prosent. Det dro i gang spekulasjoner om en mulig sammenslåing eller et oppkjøp, som igjen ga store utslag i Höegh-aksjen.
Grimaldi-gruppen forklarte den gang til DN at det var en privat investering gjort av Emanuele Grimaldi. Han er nå nest største eier bak Høegh-familien, som har 35,5 prosent av aksjene.
Grimaldi er sønn av Guido Grimaldi, som startet Grimaldi Group sammen med sine brødre på 1940-tallet. I dag er konsernet en gigant innen bilfrakt med 18.000 ansatte og 130 skip.
kodenavn
17.09.2024 kl 16:05
9137
In a press release today, Grimaldi flags 10% of outstanding shares in HAUTO. The news comes following him surpassing the 5% threshold on 30 April, and will accelerate the takeover rumours, we believe. At a glance, HAUTO seems like a strategic fit for Grimaldi’s car carrier operations, which is largely centred around the Middle East and Atlantic, whilst HAUTO have a prominent presence in the Asia-Europe trade. Grimaldi is one of the largest single holders in the car carrier orderbook, and a potential merger would add HAUTO’s fleet to Grimaldi’s 37 car carriers (counting on-the-water vessels and OB).
while takeover rumours likely will accelerate with Grimaldi flagging 10%, we believe a potential transaction would need to be at a material premium to the current share price.
while takeover rumours likely will accelerate with Grimaldi flagging 10%, we believe a potential transaction would need to be at a material premium to the current share price.
desirata
17.09.2024 kl 16:19
9131
Aksjen er vel fullt priset på si ca.150kr, men for Grimaldi kan selskapet være verd mere. Ved en merger kan de få synergieffekter både på land og sjø. Han må vel opp i 170kr for å lykkes. Avhengig av hva Leif Høegh sier, men de solgte seg ned ifjor på 90kr. Så det dobbelte vil vel friste.
canarias
17.09.2024 kl 16:36
9124
Spennende å følge fremover hva som skjer, Grimaldi har ihvertfall finansiering av oppkjøp i orden.
spider
18.09.2024 kl 21:12
8529
kodenavn
18.09.2024 kl 23:00
8426
Tja. Kan være skattemessige tilpasninger før et Grimaldi-bud på selskapet.
kodenavn
18.09.2024 kl 23:04
8479
FA:
Grimaldi avviser bud. Han synes bare selskapet er veldig billig. Enig der.
Tirsdag morgen flagget den italienske skipsrederen Emanuele Grimaldi over 10 prosent eierskap i Höegh Autolioners, og ble med det nest største aksjonær i det børsnoterte Oslo-rederiet etter familieselskapet Leif Höegh & Co AS.
Overfor shippingavisen TradeWinds gjør Grimaldi det klart at hans beslutning om å doble eierandelen i Höegh Autoliners reflekterer hans tro på at rederiet er «enormt undervurdert». Samtidig avviser han at det er aktuelt å fremsette noe oppkjøpstilbud.
– Selskapet har 700 millioner dollar i kontantstrøm og resultat, samtidig som det bare verdsettes til 2,2 milliarder dollar. For meg er det et mysterium hvorfor verdsettelsen er så lav, sier han til avisen.
Grimaldi avviser bud. Han synes bare selskapet er veldig billig. Enig der.
Tirsdag morgen flagget den italienske skipsrederen Emanuele Grimaldi over 10 prosent eierskap i Höegh Autolioners, og ble med det nest største aksjonær i det børsnoterte Oslo-rederiet etter familieselskapet Leif Höegh & Co AS.
Overfor shippingavisen TradeWinds gjør Grimaldi det klart at hans beslutning om å doble eierandelen i Höegh Autoliners reflekterer hans tro på at rederiet er «enormt undervurdert». Samtidig avviser han at det er aktuelt å fremsette noe oppkjøpstilbud.
– Selskapet har 700 millioner dollar i kontantstrøm og resultat, samtidig som det bare verdsettes til 2,2 milliarder dollar. For meg er det et mysterium hvorfor verdsettelsen er så lav, sier han til avisen.
kodenavn
18.09.2024 kl 23:28
8562
Joda.
Hvis det bare er en finansiell posisjon, burde han sagt "ingen kommentar"
Det hadde fått opp kursen.
Når han sier han ikke vil gi bud, legger det en demper på kursen. Og det er fint for ham hvis han vil gi bud.
Men det han uansett har rett i, er at selskapet er ufattelig billig.
Hvis det bare er en finansiell posisjon, burde han sagt "ingen kommentar"
Det hadde fått opp kursen.
Når han sier han ikke vil gi bud, legger det en demper på kursen. Og det er fint for ham hvis han vil gi bud.
Men det han uansett har rett i, er at selskapet er ufattelig billig.
canarias
19.09.2024 kl 15:50
8230
Grimaldi er særdeles kapitalsterk så på litt sikt å ta over Hauto er ingen problem for ham.
desirata
19.09.2024 kl 16:43
8220
Selvsagt er det muleg å skifte mening i morgen eller en annen dag. Han vil vel ta det rolegt, en kan følge med om han øker til 10% til. Maersk hadde vel 20-30% dermed ikke sagt de ville kjøpe Høegh opp, istedet solgte de alt. Uansett nå som kursen nærmer seg 150, er det vel ingen som er misfornøyd. På toppen får vi ytterligere en tier i utbytte dette året. Har vært en Joyride.
piff
19.09.2024 kl 17:49
8185
Får håpe et oppkjøpes tilbud kommer u et tisdsrom der aksjekursen er nærmere kr 170 enn lave kr 140.
Et sterkt markede utover høsten vinteren kan mye skje. Og blir ikke overrasket om vi ser kr 200 iløpet av våren 25. og muligens før.
Ser ut som kursen allerede nå begynner og tygge seg mot kr 150. og har ment vært et mål før 24.10.
Aksjen ser virkelig sterk ut nå. Og god drahjelp av rentenedsettelsen fra usa i tilegg. +++
+
Et sterkt markede utover høsten vinteren kan mye skje. Og blir ikke overrasket om vi ser kr 200 iløpet av våren 25. og muligens før.
Ser ut som kursen allerede nå begynner og tygge seg mot kr 150. og har ment vært et mål før 24.10.
Aksjen ser virkelig sterk ut nå. Og god drahjelp av rentenedsettelsen fra usa i tilegg. +++
+
Tanjiro
19.09.2024 kl 22:23
8070
Har vært en fryd å sitte her, børsens desidert beste utbytteaksje imo👍
canarias
20.09.2024 kl 13:34
7767
En fantastisk fin reise ja og store summer går inn på bunnlinjen hver eneste dag.
Selskapet er i tillegg veldig veldrevet.
Selskapet er i tillegg veldig veldrevet.
Serboss
30.09.2024 kl 15:55
6643
Hvorfor ble den nedgradert i dag ? Saa ikke noen fornuftig forklaring.
megabea
02.10.2024 kl 20:03
6171
Om du har penger så får du nødvendigvis ikke alt du peker på.
Det er en stor eier resten er fra 5% og nedover (Grimaldi 10% - Clearstream 7,5% har solgt seg ned).
Så skulle han støvsuge dette eiermarkedet har har han fortsatt ikke kvalifisert flertall da Leif Ovesøn sitter på 35%.
Han bygger nå opp et nytt selskap Høgh Evi (LNG og ammoniakk). De nye skipene i hauto Aurora class blir driftet av - gjett - LNG og ammoniakk.
Enova (statlig norsk) har bevilget 255 mill til ammoniakk satsingen i skipene fra 2027.
Jeg har vansker med å tro at de bevilger dette til en italiener.
Imidlertid så har disse ryktene, som jeg tror er sanne, vært kurs drivende og godt nytt for aksjonærene.
Straks de ble kjent spratt kursen til NAV og har vaket rundt denne 140+.
Skips salgene ikke inkludert de går til egenkapital på de nye skipene som nå kommer to av i halvåret (96mill).
Det regnskapsmessige overskuddet på skipssalg for Q3 25 + 28 regner jeg med kommer som utbytte også med de framtidige salgene.
Jeg ser på noen av innleggene her at de håper hele salgs summen på skipene kommer som utbytte, det har jeg ikke noen tro på.
De nye skipene skal finansieres.
Så får vi se hva som skjer først med markeds update og så ved xdag utbytte Q3.
Det er en stor eier resten er fra 5% og nedover (Grimaldi 10% - Clearstream 7,5% har solgt seg ned).
Så skulle han støvsuge dette eiermarkedet har har han fortsatt ikke kvalifisert flertall da Leif Ovesøn sitter på 35%.
Han bygger nå opp et nytt selskap Høgh Evi (LNG og ammoniakk). De nye skipene i hauto Aurora class blir driftet av - gjett - LNG og ammoniakk.
Enova (statlig norsk) har bevilget 255 mill til ammoniakk satsingen i skipene fra 2027.
Jeg har vansker med å tro at de bevilger dette til en italiener.
Imidlertid så har disse ryktene, som jeg tror er sanne, vært kurs drivende og godt nytt for aksjonærene.
Straks de ble kjent spratt kursen til NAV og har vaket rundt denne 140+.
Skips salgene ikke inkludert de går til egenkapital på de nye skipene som nå kommer to av i halvåret (96mill).
Det regnskapsmessige overskuddet på skipssalg for Q3 25 + 28 regner jeg med kommer som utbytte også med de framtidige salgene.
Jeg ser på noen av innleggene her at de håper hele salgs summen på skipene kommer som utbytte, det har jeg ikke noen tro på.
De nye skipene skal finansieres.
Så får vi se hva som skjer først med markeds update og så ved xdag utbytte Q3.
kodenavn
07.10.2024 kl 13:30
5656
Car shipping (WAWI, HAUTO):
EU countries have not voted clearly for or against tariffs on Chinese electric vehicles, leaving the European Commission to decide. It is highly likely that the commission will proceed with tariffs, as they initiated the investigation in the first place.
Conclusion: Much as expected. As we previously have stated, the flow of cars from China to the EU has remained steady since the investigation began, and we do not believe that the tariffs will have a significant impact on Chinese car exports.
EU countries have not voted clearly for or against tariffs on Chinese electric vehicles, leaving the European Commission to decide. It is highly likely that the commission will proceed with tariffs, as they initiated the investigation in the first place.
Conclusion: Much as expected. As we previously have stated, the flow of cars from China to the EU has remained steady since the investigation began, and we do not believe that the tariffs will have a significant impact on Chinese car exports.
Button
08.10.2024 kl 07:58
5389
Höegh Autoliners ASA (HAUTO) – Handelsoppdatering september 2024
I september 2024 transporterte Höegh Autoliners (Selskapet, ticker-kode “HAUTO”) 1,1 millioner cbm last på forholdsmessig basis. Transportert last de siste tre månedene (juli - september) var 3,4 millioner cbm.
Gjennomsnittlig forholdsmessig brutto fraktrate i september 2024 var USD 100,5 per cbm (+4,4 % sammenlignet med gjennomsnittlig brutto rate i Q2 2024). Gjennomsnittlig forholdsmessig bruttofraktrate de siste tre månedene var USD 101,5 per cbm.
Gjennomsnittlig forholdsmessig netto fraktrate i september 2024 var USD 83,8 per cbm (+0,7 % sammenlignet med gjennomsnittlig netto rate i Q2 2024). Gjennomsnittlig forholdsmessig netto fraktrate siste tre måneder var USD 86,7 per cbm.
HH/BB-andelen av proporsjonale volumer fraktet i september var 25 %. Siste tre måneder var den forholdsmessige HH/BB-andelen 25 %.
Andreas Enger, administrerende direktør Höegh Autoliners, kommenterer: "Vi fortsetter å se sterk kundestøtte, og for tredje måned på rad arkiverte vi en brutto fraktrate på over USD 100 per cbm. i september. Omtrent 75 % av lasten som ble transportert var under langsiktige kontrakter med strategiske kunder. Volumene som ble transportert i september var lavere enn den siste kjøringen, hovedsakelig på grunn av periodisk vedlikehold (off-hire) av tre skip. Vi forventer å fortsette å se volatilitet i månedlige volumer og rater avhengig av faktorer som handel og lastblanding, fartøyets posisjon og vedlikeholdsplaner for fartøyene. High Heavy og Break-Bulk andel var 25 %, på linje med gjennomsnittet for kvartalet.
I september 2024 transporterte Höegh Autoliners (Selskapet, ticker-kode “HAUTO”) 1,1 millioner cbm last på forholdsmessig basis. Transportert last de siste tre månedene (juli - september) var 3,4 millioner cbm.
Gjennomsnittlig forholdsmessig brutto fraktrate i september 2024 var USD 100,5 per cbm (+4,4 % sammenlignet med gjennomsnittlig brutto rate i Q2 2024). Gjennomsnittlig forholdsmessig bruttofraktrate de siste tre månedene var USD 101,5 per cbm.
Gjennomsnittlig forholdsmessig netto fraktrate i september 2024 var USD 83,8 per cbm (+0,7 % sammenlignet med gjennomsnittlig netto rate i Q2 2024). Gjennomsnittlig forholdsmessig netto fraktrate siste tre måneder var USD 86,7 per cbm.
HH/BB-andelen av proporsjonale volumer fraktet i september var 25 %. Siste tre måneder var den forholdsmessige HH/BB-andelen 25 %.
Andreas Enger, administrerende direktør Höegh Autoliners, kommenterer: "Vi fortsetter å se sterk kundestøtte, og for tredje måned på rad arkiverte vi en brutto fraktrate på over USD 100 per cbm. i september. Omtrent 75 % av lasten som ble transportert var under langsiktige kontrakter med strategiske kunder. Volumene som ble transportert i september var lavere enn den siste kjøringen, hovedsakelig på grunn av periodisk vedlikehold (off-hire) av tre skip. Vi forventer å fortsette å se volatilitet i månedlige volumer og rater avhengig av faktorer som handel og lastblanding, fartøyets posisjon og vedlikeholdsplaner for fartøyene. High Heavy og Break-Bulk andel var 25 %, på linje med gjennomsnittet for kvartalet.
Hardly
08.10.2024 kl 14:20
5137
Er det Grimaldi som er ute og handler her?
Ifølge data fra Infront har en aksjepost på 4,25 millioner aksjer skiftet hender i bilskipsrederiet.
Det tilsvarer rundt 2,2 prosent av alle aksjene i selskapet.
Handelen skjedde til en kurs på 129 kroner per aksje. Det gir et samlet beløp på 548 millioner kroner.
Höegh Autoliners-aksjen er ned 3,4 prosent etter handelen.
Ifølge data fra Infront har en aksjepost på 4,25 millioner aksjer skiftet hender i bilskipsrederiet.
Det tilsvarer rundt 2,2 prosent av alle aksjene i selskapet.
Handelen skjedde til en kurs på 129 kroner per aksje. Det gir et samlet beløp på 548 millioner kroner.
Höegh Autoliners-aksjen er ned 3,4 prosent etter handelen.
kodenavn
08.10.2024 kl 15:14
5053
E24
Höegh-sjef Andreas Enger sier at grunnen til at september-tallene var på den lave siden skyldes vedlikehold av tre fartøy.
I de tre månedene var selskapets gjennomsnittlige brutto fraktrate på 101,5 dollar per kubikkmeter.
Höegh-sjef Andreas Enger sier at grunnen til at september-tallene var på den lave siden skyldes vedlikehold av tre fartøy.
I de tre månedene var selskapets gjennomsnittlige brutto fraktrate på 101,5 dollar per kubikkmeter.
kodenavn
08.10.2024 kl 15:15
5060
Gjetter også på Grimaldi.
Snart melding om nytt utbytte
Super aksje dette.
Snart melding om nytt utbytte
Super aksje dette.
kodenavn
09.10.2024 kl 09:18
4646
Selv om man tar bort all import av elektriske biler til Eurpoa, har bilskipsflåten underkapasitet.
I dag går det faktisk nybiltransport i containere, pga underkapasitet på bilskip.
ABG:
While a tit-for-tat tariff war between EU and China is clearly negative to the car shipping market, we continue to believe that the current market balance will stay tight in the near-term future even if the trade is negatively impacted by higher tariffs on both sides. We estimate that if removing all Chinese electric car import to Europe, that will reduce total global demand for car transportation by ~6%, less than the ~18% current under-capacity in the car fleet we estimate.
I dag går det faktisk nybiltransport i containere, pga underkapasitet på bilskip.
ABG:
While a tit-for-tat tariff war between EU and China is clearly negative to the car shipping market, we continue to believe that the current market balance will stay tight in the near-term future even if the trade is negatively impacted by higher tariffs on both sides. We estimate that if removing all Chinese electric car import to Europe, that will reduce total global demand for car transportation by ~6%, less than the ~18% current under-capacity in the car fleet we estimate.
kodenavn
10.10.2024 kl 14:27
4445
Jonas Christensen
Journalist
Oppdatert 10. oktober 2024, kl. 12.49
Analytikere spår mer kursfest i Höegh Autoliners
Nordea-analytiker Erik Hovi tror inntjeningen vil være mer «sticky» enn markedet har vært villig til å prise inn. Italiensk shippingkonge sitter med saftig gevinst.
Her blir det utbytter og kursgevinst fremover.
23.- i utbytte hittil i år.
Om 14 dager kommer beslutning om mer.
Journalist
Oppdatert 10. oktober 2024, kl. 12.49
Analytikere spår mer kursfest i Höegh Autoliners
Nordea-analytiker Erik Hovi tror inntjeningen vil være mer «sticky» enn markedet har vært villig til å prise inn. Italiensk shippingkonge sitter med saftig gevinst.
Her blir det utbytter og kursgevinst fremover.
23.- i utbytte hittil i år.
Om 14 dager kommer beslutning om mer.
Redigert 10.10.2024 kl 14:30
Du må logge inn for å svare
Hardly
10.10.2024 kl 15:00
4517
Ser at aksjen har en P/E på rundt 4. latterlig lav. Betyr jo bare at denne har gått fullstendig under radaren til finans eliten her på berget.
Redigert 10.10.2024 kl 19:41
Du må logge inn for å svare
kodenavn
15.10.2024 kl 10:02
3940
Full fart.
MARKET NEWS
Car carriers: Still strong Chinese vehicle exports up 23% YOY (27% YTD)
China exported 609k vehicles in September, in line with the all-time-high set last month of 610k vehicles. The September figure represents a 23% YOY growth (39% in August). The YTD exports came in at 4.7m vehicles, up 27% YOY from 3.7m in September 2023, and in line with the YTD YOY growth of 27% in August.
MARKET NEWS
Car carriers: Still strong Chinese vehicle exports up 23% YOY (27% YTD)
China exported 609k vehicles in September, in line with the all-time-high set last month of 610k vehicles. The September figure represents a 23% YOY growth (39% in August). The YTD exports came in at 4.7m vehicles, up 27% YOY from 3.7m in September 2023, and in line with the YTD YOY growth of 27% in August.