HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste

kodenavn
HAUTO 22.04.2024 kl 10:04 57454

As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.

Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
gw60
30.08.2024 kl 17:30 4644

De betaler utbytte hvert kvartal, så hva tror du da skjer i november?😁
kodenavn
03.09.2024 kl 23:01 3893

We remain positive on car shipping companies like Wallenius Wilhelmsen (WAWI) and Høegh Autoliners (HAUTO), as they are set to renegotiate longer-term contracts at current, historically high levels. In 2024, WAWI and HAUTO will renegotiate approximately 50% and 30% of their contract portfolios, respectively, with HAUTO says rates more than double the existing levels, from below USD 50 per cubic meter of cargo (CBM) to above USD 100 per CBM. WAWI, traditionally more conservative, has commented that they are in "the same market" as HAUTO.

Conclusion: At the current share prices, we estimate dividend yields of 30-40% for 2025 and 2026, respectively, with a target price of NOK 173 per share for HAUTO and NOK189 for WAWI, which will increase by ~NOK 10 per quarter as long as the cycle remains as strong as it is today.
kodenavn
05.09.2024 kl 14:41 3570

Chinese car exports represent a significant game changer for the industry. We remain bullish on the structural growth of Chinese car exports. For example, Høegh Autoliners has signed a new five-year contract with a major East Asian company for the transport of cars, mainly electric vehicles (EVs), from Asia to Europe, valid until the end of 2028.
Winter is Here
06.09.2024 kl 07:07 3299

Höegh Autoliners ASA (HAUTO) – August 2024 Trading Update
In August 2024, Höegh Autoliners (the Company, ticker code “HAUTO”) transported 1,2 million cbm of cargo on prorated basis. Transported cargo in the last three months (June - August) was 3.5 million cbm.

Average prorated gross freight rate in August 2024 was USD 103.6 per cbm (+7.6% compared to average gross rate in Q2 2024). Average prorated gross freight rate in the last three months was USD 99.7 per cbm.

Average prorated net freight rate in August 2024 was USD 88.9 per cbm (+6.9% compared to average net rate in Q2 2024). Average prorated net freight rate last three months was USD 86.4 per cbm.

HH/BB share of prorated volumes carried in August was 26%. Last three months the prorated HH/BB share was 24%.
Winter is Here
09.09.2024 kl 08:16 2588

Höegh Autoliners ASA – Sale of Höegh New York
Oslo, 9 September 2024: Höegh Autoliners ASA (“Höegh Autoliners” or the “Company”, ticker code HAUTO), through its subsidiary Höegh Autoliners Shipping AS, has reached an agreement for the sale of the owned vessel Höegh New York (IMO 9295830) for a price of USD 60.6 million.

Höegh New York (6,500 CEU) was built at DSME shipyard in 2005. She is sailing under the NIS flag and is debt-free. The vessel will be owned and served in Höegh Autoliners’ trade network before her delivery to the new owner within first quarter 2025.
desirata
09.09.2024 kl 14:16 2326

Da kan vi se frem til et extra utbytte på kr.3,40 utpå våren 2025 engang, men blir vel flere innen den tid. Ca 35% per år er ikke mange som matcher
kodenavn
10.09.2024 kl 13:02 2009

Arctic høyner sitt kursmål fra 159.- til 165.-
Det er dårlig nytt for de de 4 mill aksjene som er short.
Godt nytt for alle andre :)
kodenavn
10.09.2024 kl 15:58 1845

7.- i utbytte forrige kvartal.
Dette kan anses for normalt ordinært kvartalsutbytte fremover.
Dette utgjør 23 % i året.
i tillegg kommer ekstrautbytte på gevinst ved salg av gamle ubelånte skip.
I februar ble det utbetalt 19.-pr. aksje
Og mer kommer i de neste kvartalene
kodenavn
11.09.2024 kl 10:31 1598

Fredag i forrige uke var Höegh Autoliners ute med en markedsoppdatering, noe som ble godt mottatt i markedet. I løpet av børsdagen steg aksjen nesten fem prosent til 118,20 kroner.

Höegh Autoliners fraktet 1,2 millioner kubikkmeter (cbm) last på pro rata-basis i august, og kunne vise til en gjennomsnittlig bruttorate på 103,60 dollar pr. cbm mens den gjennomsnittlige nettoraten var på 88,90 dollar pr. cbm.

«August ble nok en måned med rekordhøye fraktrater grunnet den pågående reprisingen av last og vårt fokus på å optimalisere handelsnettverket og lastemiksen», uttalte Höegh Autoliners-sjef Andreas Enger i forbindelse med oppdateringen.

Analysefakta

Aksje: Höegh Autoliners
Meglerhus: Arctic Securities
Anbefaling: Kjøp (Kjøp)
Kursmål: 165 (159)

I en ny analyse fra Arctic Securities beskriver analytiker Kristoffer Barth Skeie markedsoppdateringen som solid. Han gjentar sin kjøpsanbefaling på aksjen, og hever kursmålet fra 159 til 165 kroner.

Analytikeren oppjusterer estimatene for tredje kvartal, og forventer nå et EBITDA-resultat på 201,4 millioner dollar, noe som er ti prosent over konsensus. Når det gjelder utbyttebetaling estimerer Skeie at rederiet deler ut 1,17 dollar pr. aksje, fem prosent over konsensus.

-Höegh Autoliners forventer at kontraktsdekningen vil nå 80 prosent innen utgangen av 2024.

«Våre estimater for 2025 tar utgangspunkt i at volumene som skal fornyes har en rate på 70 dollar/cbm (57 dollar/cbm i 2026), noe som antyder at vi tar høyde for en viss nedside. I et slikt scenario ser vi fortsatt en P/E på 3,1 for neste år», skriver Arctic Securities i sin oppdatering.

Ifølge analytikeren er det en viss bekymring i markedet for at inntjeningen skal ha nådd en topp, noe som forklarer hvorfor aksjen handles til en løpende P/E på rundt 3. Skeie forventer en attraktiv yield i årets andre halvdel, og konkluderer med at aksjen er verdt å eie fremover.

Tirsdag omsettes Höegh Autoliners-aksjen for 120,00 kroner, opp 0,8 prosent. For at det nye kursmålet skal innfris, må aksjen stige ytterligere 37 prosent.
kodenavn
I går kl 14:09 984

Lastly, CPCA reported exports to continue to grow strongly in August, with total passenger vehicle exports of 413k units, up 24% YOY and 9% MOM. Of these units, new energy vehicles accounted for 24% (unchanged YOY), and with 81% of the exports coming from ‘owned brands’ while 19% from JV and luxury brands, according to the CPCA. YTD, the passenger vehicle exports stand at 3.04m units, reflecting a 30% YOY YTD increase.
desirata
I går kl 17:01 824

Lurer på om Grimaldi har øket til 7% han må jo ikke børsmelde inntil passerer 10%
Sist han var i media hadde han 5,1% og nest største aksjonær. Clearstream banking er nå oppført med 6,97%. Bra Italienere følger med. Skulle ønsket Aponte også var ombord.

Krossaren
I dag kl 08:36 520

Nettopp børsmelding om at Grimaldi har passert 10%, mener de alvor med dette eller er det rent finansielt?
kodenavn
I dag kl 09:06 426

Dette er nok noe mer enn finansielt.
Ikke uventet.
Selskapet er jo veldig billig, trykker penger.
Bud må i hvert fall komme nord for 160.-
kodenavn
I dag kl 09:18 360

Grimaldi flags 10% of outstanding shares / Takeover rumours to accelarate

Hence, while takeover rumours likely will accelerate with Grimaldi flagging 10%, we believe a potential transaction would need to be at a material premium to the current share price.
kodenavn
I dag kl 09:35 261

DN:
Höegh bykser
I åpningsminuttene er bilfraktrederiet Höegh Autoliners den mest omsatte aksjen, med et kursløft på 6,0 prosent.

Rett før børsåpning kom det en melding om at den italienske shippingmagnaten Emanuele Grimaldi har krysset en eierandel på ti prosent i rederiet.

I vår flagget Grimaldi en eierandel på over fem prosent. Det dro i gang spekulasjoner om en mulig sammenslåing eller et oppkjøp, som igjen ga store utslag i Höegh-aksjen.
Grimaldi-gruppen forklarte den gang til DN at det var en privat investering gjort av Emanuele Grimaldi. Han er nå nest største eier bak Høegh-familien, som har 35,5 prosent av aksjene.

Grimaldi er sønn av Guido Grimaldi, som startet Grimaldi Group sammen med sine brødre på 1940-tallet. I dag er konsernet en gigant innen bilfrakt med 18.000 ansatte og 130 skip.