HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste

kodenavn
HAUTO 22.04.2024 kl 10:04 93800

As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.

Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
Hardly
24.10.2024 kl 10:18 5185

Enig med deg desirata. Er nok en storaksjonær som omdisponerer her. Dessuten har finans eliten bestemt seg for at shipping segmentet ikke er pop for tiden.
Alt innen shipping faller.
Redigert 24.10.2024 kl 10:19 Du må logge inn for å svare
desirata
24.10.2024 kl 09:59 5172

Jeg forstår dek ikke i hele tatt og tror heller ikke det du sier er årsak. Hvorfor faller da WAWI like mye, nei - det stemmer ikke.
Tror heller det er mange store som bestemt at de skal ut, muleg gevinstsilkring. Tror det vil ta seg inn igjen -
Rui
24.10.2024 kl 09:37 5274

Helt enig. Det er nå en god kjøpsmulighet. Dippen er kun midlertidig, og når de som det ikke passer seg for har fått solgt seg ut, vil HAUTO komme raskt og sterkt tilbake.
kodenavn
24.10.2024 kl 09:28 5313

Dette er bare en formalitet, og hvis folk ikke kan sitte til x-dato i desember, har de en merkelig tidshorisont på sin investering.
Det blir nå tilbakebetaling av innbetalt kapital, hvilket betyr skatteutsettelse for de som sitter langsiktig.
For de kortsiktige betyr det ingenting.
Igjen, god bedring til de som selger.
Rui
24.10.2024 kl 09:22 5367

Bakgrunnen for fall i kursen er at HAUTO må kalle inn til ekstraordinært general forsamling for å kunne beslutte utbetaling. Da får vi ikke utbetaling før 18 desember, nor som passer svært dårlig for de fleste.
Last day including right: [6 December 2024].
Ex-date: [9 December 2024].
Record date: [10 December 2024].
Payment date: [18 December 2024] (on or about).
Date of EGM resolution: the proposed cash dividend is subject to resolution by the extraordinary general meeting of Höegh Autoliners ASA on 20 November 2024.
Other information: the cash dividend per share in NOK will be communicated on [12 December 2024].
piff
24.10.2024 kl 09:17 5313

Her ble det kjøpt mer på dippen kr 128.1 . Overraskende fall etter et bunnsolid q3. Men er alltid noen som prøver seg. Mulig shortene er inne igjen. `?
kodenavn
24.10.2024 kl 09:14 5336

Folk er gale.
Selger Hauto på 130.-, 2 % ned.
Aksjen burde gått 5 eller 10 % opp.
Kjempeoverskudd. 2 mrd. for kvartalet. mot en market cap på 24 mrd.
Betaler ut mer enn overskuddet, fordi kassa renner over.
Sterk kontraktsportefølje, som blir sterkere for hvert kvartal.
NAV 145.-
Til de som selger på disse nivåene er det bare å ønske god bedring.
piff
24.10.2024 kl 08:19 5534

Imponerende. Og ikke minst utbyttene framover lover godt.
Bare og gni seg I hendene.
Fantastisk selskap.
Her blir det og øke beholdningen ytterligere.
Festen er igang.
Button
24.10.2024 kl 07:49 5591

Det skulle bli omtrent 14 kr pr aksje. Siste dag med rett til utbytte er 6. desember. Utbetaling ca 18. desember.
Spurs8
24.10.2024 kl 07:45 5583

Dette var vel kruttsterkt. 2,7 milliarder ut i utbytte.
PHOinvestor
22.10.2024 kl 22:46 5939

det er vel 22.10 som var siste dag for å kjøpe seg inn, stemmer ikke dette ?
Otto40
22.10.2024 kl 21:57 5990

I hvilket tidsrom er dette nedsalget du skriver om skal ha skjedd?
Sitter du på tall etter 17/09-24(da Grimaldi børsmeldte eierandel over 10 %) på at Clearstream, EG Holding, Caprim har redusert sin beholdning i Hauto?
HellBound
22.10.2024 kl 21:40 5672

Mener han kjøper fra Caprim og EG Holding men ser ikke på lister..er de bak Clearstream og INTESA SANPAOLO S.P.A?

Clearstream har 11,46% av top 20, 8% Total. De har kjøpt flere siden sist.
INTESA SANPAOLO S.P.A har 2.30% av top 20, 1.63% total.


https://investors.hoeghautoliners.com/investors/share-information/largest-shareholders/default.aspx



Redigert 22.10.2024 kl 21:43 Du må logge inn for å svare
desirata
22.10.2024 kl 21:33 5450

På DN investor, trykk fundamental, liste top aksjonærer.

No. 1 Leif Høegh 35,5%
No. 2 Clearstream 7,5%

E24 har ca samme talla, Clearstream 8%
men Grimaldi kan jo bruke 2 kontoer ?
canarias
22.10.2024 kl 21:02 5359

Har du link desirata til det eventuelle nedsalget fra Grimaldi,
hvis det skulle stemme er det jo meldepliktig.
Otto40
22.10.2024 kl 20:06 5445

Vedr. salg fra Grimaldi, er dette fra aksjonærlister du sitter på?
Listene jeg har tilgang på viser at Clearstream har økt sin andel jevnt og trutt etter at det ble børsmeldt at Grimaldi var inne med en eierandel over 10% i HAUTO.
Button
22.10.2024 kl 13:11 5582

Dersom Grimaldi ha solgt seg ned under 10% må det vel børsmeldes omgående.
desirata
22.10.2024 kl 12:41 5487

Dersom de betaler 10kr og mere, vil vel aksjen stige bra. Viktig er også Outlook, kontrakter, m.m. Som noen sier, med disse utbytter er aksjen billig, kan godt gå endel mere.

Ser ut som Grimaldi har solgt seg ned til 7,5% (Clearstream)
Cutter
22.10.2024 kl 12:19 5507

Stiger bra idag. Er det kun posisjonering før Torsdag eller er det annet i markedet?
Hardly
22.10.2024 kl 08:41 5708

https://e24.no/boers-og-finans/i/Xj4l3m/shippingaksje-kommer-til-aa-imponere-med-kraftig-utbytte


– Bilfrakt kommer til å levere kanon-tall, og spesielt Höegh Autoliners kommer til å imponere med enda et kraftig utbytte, fremhever analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities i en e-post til E24.
Redigert 22.10.2024 kl 10:01 Du må logge inn for å svare
kodenavn
16.10.2024 kl 11:14 6358

Om en uke, 24. okt er det Q3-resultat og utbyttebeslutning.
Jeg blir ikke veldig overrasket om de utbetaler salgssummen fra det ubelånte skipet som ble solgt i juli også.
Det er i tilfelle ca. 3.- ekstra pr. aksje.
Selskapet sa ved Q2-presentasjonen at de ikke hadde tenkt å være bank og bli sittende på penger.
I så fall blir vel utbytte for Q3 ca. 10.- totalt for KVARTALET.

De som ikke synes det er interessant på en aksje til 130.-, finner massevis av aksjer på Oslo Børs som ikke tjener penger og ikke betaler utbytte.:)
kodenavn
15.10.2024 kl 10:02 3538

Full fart.

MARKET NEWS
Car carriers: Still strong Chinese vehicle exports up 23% YOY (27% YTD)
China exported 609k vehicles in September, in line with the all-time-high set last month of 610k vehicles. The September figure represents a 23% YOY growth (39% in August). The YTD exports came in at 4.7m vehicles, up 27% YOY from 3.7m in September 2023, and in line with the YTD YOY growth of 27% in August.
Hardly
10.10.2024 kl 15:00 4115

Ser at aksjen har en P/E på rundt 4. latterlig lav. Betyr jo bare at denne har gått fullstendig under radaren til finans eliten her på berget.
Redigert 10.10.2024 kl 19:41 Du må logge inn for å svare
kodenavn
10.10.2024 kl 14:27 4043

Jonas Christensen
Journalist

Oppdatert 10. oktober 2024, kl. 12.49

Analytikere spår mer kursfest i Höegh Autoliners
Nordea-analytiker Erik Hovi tror inntjeningen vil være mer «sticky» enn markedet har vært villig til å prise inn. Italiensk shippingkonge sitter med saftig gevinst.

Her blir det utbytter og kursgevinst fremover.

23.- i utbytte hittil i år.
Om 14 dager kommer beslutning om mer.
Redigert 10.10.2024 kl 14:30 Du må logge inn for å svare
Hardly
09.10.2024 kl 10:21 4400

Noe på gang her?
En av børsens mest omsatte aksje for tiden.
kodenavn
09.10.2024 kl 09:18 4244

Selv om man tar bort all import av elektriske biler til Eurpoa, har bilskipsflåten underkapasitet.
I dag går det faktisk nybiltransport i containere, pga underkapasitet på bilskip.

ABG:
While a tit-for-tat tariff war between EU and China is clearly negative to the car shipping market, we continue to believe that the current market balance will stay tight in the near-term future even if the trade is negatively impacted by higher tariffs on both sides. We estimate that if removing all Chinese electric car import to Europe, that will reduce total global demand for car transportation by ~6%, less than the ~18% current under-capacity in the car fleet we estimate.
kodenavn
08.10.2024 kl 15:15 4658

Gjetter også på Grimaldi.
Snart melding om nytt utbytte
Super aksje dette.
kodenavn
08.10.2024 kl 15:14 4651

E24
Höegh-sjef Andreas Enger sier at grunnen til at september-tallene var på den lave siden skyldes vedlikehold av tre fartøy.

I de tre månedene var selskapets gjennomsnittlige brutto fraktrate på 101,5 dollar per kubikkmeter.
Hardly
08.10.2024 kl 14:20 4735

Er det Grimaldi som er ute og handler her?

Ifølge data fra Infront har en aksjepost på 4,25 millioner aksjer skiftet hender i bilskipsrederiet.
Det tilsvarer rundt 2,2 prosent av alle aksjene i selskapet.
Handelen skjedde til en kurs på 129 kroner per aksje. Det gir et samlet beløp på 548 millioner kroner.
Höegh Autoliners-aksjen er ned 3,4 prosent etter handelen.
Button
08.10.2024 kl 07:58 4987

Höegh Autoliners ASA (HAUTO) – Handelsoppdatering september 2024
I september 2024 transporterte Höegh Autoliners (Selskapet, ticker-kode “HAUTO”) 1,1 millioner cbm last på forholdsmessig basis. Transportert last de siste tre månedene (juli - september) var 3,4 millioner cbm.

Gjennomsnittlig forholdsmessig brutto fraktrate i september 2024 var USD 100,5 per cbm (+4,4 % sammenlignet med gjennomsnittlig brutto rate i Q2 2024). Gjennomsnittlig forholdsmessig bruttofraktrate de siste tre månedene var USD 101,5 per cbm.

Gjennomsnittlig forholdsmessig netto fraktrate i september 2024 var USD 83,8 per cbm (+0,7 % sammenlignet med gjennomsnittlig netto rate i Q2 2024). Gjennomsnittlig forholdsmessig netto fraktrate siste tre måneder var USD 86,7 per cbm.

HH/BB-andelen av proporsjonale volumer fraktet i september var 25 %. Siste tre måneder var den forholdsmessige HH/BB-andelen 25 %.

Andreas Enger, administrerende direktør Höegh Autoliners, kommenterer: "Vi fortsetter å se sterk kundestøtte, og for tredje måned på rad arkiverte vi en brutto fraktrate på over USD 100 per cbm. i september. Omtrent 75 % av lasten som ble transportert var under langsiktige kontrakter med strategiske kunder. Volumene som ble transportert i september var lavere enn den siste kjøringen, hovedsakelig på grunn av periodisk vedlikehold (off-hire) av tre skip. Vi forventer å fortsette å se volatilitet i månedlige volumer og rater avhengig av faktorer som handel og lastblanding, fartøyets posisjon og vedlikeholdsplaner for fartøyene. High Heavy og Break-Bulk andel var 25 %, på linje med gjennomsnittet for kvartalet.
kodenavn
07.10.2024 kl 13:30 5254

Car shipping (WAWI, HAUTO):

EU countries have not voted clearly for or against tariffs on Chinese electric vehicles, leaving the European Commission to decide. It is highly likely that the commission will proceed with tariffs, as they initiated the investigation in the first place.

Conclusion: Much as expected. As we previously have stated, the flow of cars from China to the EU has remained steady since the investigation began, and we do not believe that the tariffs will have a significant impact on Chinese car exports.
megabea
02.10.2024 kl 20:03 5769

Om du har penger så får du nødvendigvis ikke alt du peker på.
Det er en stor eier resten er fra 5% og nedover (Grimaldi 10% - Clearstream 7,5% har solgt seg ned).
Så skulle han støvsuge dette eiermarkedet har har han fortsatt ikke kvalifisert flertall da Leif Ovesøn sitter på 35%.

Han bygger nå opp et nytt selskap Høgh Evi (LNG og ammoniakk). De nye skipene i hauto Aurora class blir driftet av - gjett - LNG og ammoniakk.
Enova (statlig norsk) har bevilget 255 mill til ammoniakk satsingen i skipene fra 2027.
Jeg har vansker med å tro at de bevilger dette til en italiener.

Imidlertid så har disse ryktene, som jeg tror er sanne, vært kurs drivende og godt nytt for aksjonærene.
Straks de ble kjent spratt kursen til NAV og har vaket rundt denne 140+.
Skips salgene ikke inkludert de går til egenkapital på de nye skipene som nå kommer to av i halvåret (96mill).
Det regnskapsmessige overskuddet på skipssalg for Q3 25 + 28 regner jeg med kommer som utbytte også med de framtidige salgene.
Jeg ser på noen av innleggene her at de håper hele salgs summen på skipene kommer som utbytte, det har jeg ikke noen tro på.
De nye skipene skal finansieres.

Så får vi se hva som skjer først med markeds update og så ved xdag utbytte Q3.


Serboss
30.09.2024 kl 15:55 6241

Hvorfor ble den nedgradert i dag ? Saa ikke noen fornuftig forklaring.
canarias
20.09.2024 kl 13:34 7365

En fantastisk fin reise ja og store summer går inn på bunnlinjen hver eneste dag.
Selskapet er i tillegg veldig veldrevet.
Tanjiro
19.09.2024 kl 22:23 7668

Har vært en fryd å sitte her, børsens desidert beste utbytteaksje imo👍
piff
19.09.2024 kl 17:49 7782

Får håpe et oppkjøpes tilbud kommer u et tisdsrom der aksjekursen er nærmere kr 170 enn lave kr 140.
Et sterkt markede utover høsten vinteren kan mye skje. Og blir ikke overrasket om vi ser kr 200 iløpet av våren 25. og muligens før.
Ser ut som kursen allerede nå begynner og tygge seg mot kr 150. og har ment vært et mål før 24.10.
Aksjen ser virkelig sterk ut nå. Og god drahjelp av rentenedsettelsen fra usa i tilegg. +++
+
desirata
19.09.2024 kl 16:43 7817

Selvsagt er det muleg å skifte mening i morgen eller en annen dag. Han vil vel ta det rolegt, en kan følge med om han øker til 10% til. Maersk hadde vel 20-30% dermed ikke sagt de ville kjøpe Høegh opp, istedet solgte de alt. Uansett nå som kursen nærmer seg 150, er det vel ingen som er misfornøyd. På toppen får vi ytterligere en tier i utbytte dette året. Har vært en Joyride.
canarias
19.09.2024 kl 15:50 7854

Grimaldi er særdeles kapitalsterk så på litt sikt å ta over Hauto er ingen problem for ham.
kodenavn
18.09.2024 kl 23:28 8200

Joda.
Hvis det bare er en finansiell posisjon, burde han sagt "ingen kommentar"
Det hadde fått opp kursen.
Når han sier han ikke vil gi bud, legger det en demper på kursen. Og det er fint for ham hvis han vil gi bud.
Men det han uansett har rett i, er at selskapet er ufattelig billig.