HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste
As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
bernes
25.10.2024 kl 18:58
8536
Betyr vel at utbyttet for 2024 er skattefritt og blir ført beskattet når aksjene blir realisert.
Kan jo være en fordel for høyt beskattede norske aksjonærer hvis skatten blir redusert når denne regjeringen er over og ut i 2025
Kan jo være en fordel for høyt beskattede norske aksjonærer hvis skatten blir redusert når denne regjeringen er over og ut i 2025
Redigert 25.10.2024 kl 18:59
Du må logge inn for å svare
kodenavn
25.10.2024 kl 19:06
8542
megabea skriver:
"Dette svekker så klart verdien av det høge utbyttet eller er det kompensering?
Vi ser de to siste dagene at de store investorene reagerer noe negativt og har drevet kursen noe ned."
Dette reduserer ikke verdien av utbyttet.
Dette grepet medfører at utbyttet ikke blir skattepliktig nå, da det skattemessig blir tilbakebetaling av innskutt kapital.
På den annen side vil inngangsverdien bli redusert med tilbakebetaling av innskutt kapital
Så skatten på utbyttet blir totalt sett det samme, men beskatningen blir skjøvet til realisasjonstidspunktet, hvilket innebærer en skattekreditt(fordel) for de som eier aksjen over lengre tid.
For kortsiktige aksjeeiere betyr det ingenting.
"Dette svekker så klart verdien av det høge utbyttet eller er det kompensering?
Vi ser de to siste dagene at de store investorene reagerer noe negativt og har drevet kursen noe ned."
Dette reduserer ikke verdien av utbyttet.
Dette grepet medfører at utbyttet ikke blir skattepliktig nå, da det skattemessig blir tilbakebetaling av innskutt kapital.
På den annen side vil inngangsverdien bli redusert med tilbakebetaling av innskutt kapital
Så skatten på utbyttet blir totalt sett det samme, men beskatningen blir skjøvet til realisasjonstidspunktet, hvilket innebærer en skattekreditt(fordel) for de som eier aksjen over lengre tid.
For kortsiktige aksjeeiere betyr det ingenting.
megabea
25.10.2024 kl 19:40
8528
Neida verdien av utbyttet er der, dette har med den dagen du selger og realiserer gevinst/tap.
Det har med skatt til staten å gjøre. Utbyttet skatter du av som vanlig.
Ved salg blir skatten lagt på deg istedenfor selskapet som de ville ha skatter av utbyttet(overskudd) før utbetaling.
Som jeg skriver eier du over lang tid så har du glemt dette, men total bildet historisk (ved realisering) gir dette deg mer skatt selv om du får kreditt.
Og som du sikkert har merket, markedet har også en mening om dette.
Det har med skatt til staten å gjøre. Utbyttet skatter du av som vanlig.
Ved salg blir skatten lagt på deg istedenfor selskapet som de ville ha skatter av utbyttet(overskudd) før utbetaling.
Som jeg skriver eier du over lang tid så har du glemt dette, men total bildet historisk (ved realisering) gir dette deg mer skatt selv om du får kreditt.
Og som du sikkert har merket, markedet har også en mening om dette.
bernes
25.10.2024 kl 20:28
8483
Tenker om en sitter langsiktig og ny regjering høsten 2025 velger å redusere gevinstbeskatningen vil det være en skattefordel.
Høyre og FrP har vel signalisert at skatteregimet nå er for høyt.
Det er vel andre årsaker til kursnedgangen enn dette utbyttetrikset,
WaWi gikk jo også ned omtrent samme uten dette.
Høyre og FrP har vel signalisert at skatteregimet nå er for høyt.
Det er vel andre årsaker til kursnedgangen enn dette utbyttetrikset,
WaWi gikk jo også ned omtrent samme uten dette.
kodenavn
26.10.2024 kl 10:48
8181
megabea:
Dette kan du åpenbart ingen ting om.
Du bare forvirrer folk.
Dette kan du åpenbart ingen ting om.
Du bare forvirrer folk.
megabea
27.10.2024 kl 15:12
8012
Det er klart her forvirrer jeg folk og desinformerer.
Det er ikke bare klokka som må stilles tilbake i dag, men hodet også.
Jeg stokker litt kortene feil her påvirket av at jeg selv har tenkt å realisere noe gevinst før nyttår.
Sitter en stille i båten, som det heter, så risikerer en ingenting verken skatt eller tabber.
Jeg legger meg flatt og trekker meg stille tilbake i skammekroken.
PS
Bra vi har et oppegående forum som ettergår infoen som legges ut.
Det er ikke bare klokka som må stilles tilbake i dag, men hodet også.
Jeg stokker litt kortene feil her påvirket av at jeg selv har tenkt å realisere noe gevinst før nyttår.
Sitter en stille i båten, som det heter, så risikerer en ingenting verken skatt eller tabber.
Jeg legger meg flatt og trekker meg stille tilbake i skammekroken.
PS
Bra vi har et oppegående forum som ettergår infoen som legges ut.
Rui
28.10.2024 kl 09:41
7574
Det er som å se på synkron svømming mellom WAWI og HAUTO. Ved kvartals fremleggelsen til HAUTO i sist uke fulgte WAWI synkront med ned, og nå følger HAUTO synkront med opp når WAWI varsler ny stor milliard kontrakt. Uten tvil sterk korrelasjon mellom kursene når roboter og finanshus traider disse to selskapene.
desirata
30.10.2024 kl 01:58
6992
Ifølge e24 investorlister øker Grimaldi. Han har kjøpt 300k aksjer siste uka. Dette er ikke hvilken som helst bjellesau ! Er det noen som kjenner markedet, er det han. Aksjen er billig har han uttalt tidlegere -
HellBound
30.10.2024 kl 06:25
7063
Han kjøper mer og mer, snart flagging på 15%? Er det 20% han sikter på før bud i 2025? Tror det kommer før eller siden.. Håper helst ikke , så utbyttene kan komme i noen år til.
Cutter
30.10.2024 kl 08:19
6995
Hvis planen er å kjøpe hele selskapet, noe det kan se ut som er planen. Er det jo bare for dem å sitte rolig å kjøpe litt nå å da. Markedet jobber jo med dem. Stadig lavere kurser etter at selskapet stadig tjener mer.
Hardly
30.10.2024 kl 09:03
6910
Hvor langt ned følger vi WAWI i dag?
Merkelig børs dette.
Merkelig børs dette.
Redigert 30.10.2024 kl 09:04
Du må logge inn for å svare
Frontman
30.10.2024 kl 10:16
6914
Håper videre ned så jeg kan finne en fin inngang opp mot utbytte på 15 kr 9 des
Frontman
30.10.2024 kl 10:35
7054
desirata skrevInnlegget er slettet
Jepp, gjerne til 100 kr så stiger den opp mot ex utbyttedag
Hvor kommer 183 kr fra?
Hvor kommer 183 kr fra?
Gentry
30.10.2024 kl 12:48
6924
Det passer bra. Jeg fikk fult opp med 40K, or et akseptabel pris. Så for vi bare vente på utbytte.
desirata
30.10.2024 kl 12:53
6934
Correction:
Kurs idag 116, utbytte des på 14 kr. = Kurs 102kr
Med utbytte på minst 35kr i 2024, gir det en yield på 34%
Da kan aksjen faller endel før en går i minus
Kurs idag 116, utbytte des på 14 kr. = Kurs 102kr
Med utbytte på minst 35kr i 2024, gir det en yield på 34%
Da kan aksjen faller endel før en går i minus
bernes
30.10.2024 kl 13:13
6890
Regner man med utbytte i mars på 19,92 blir totalt utbytte i 2024 på 47,9kr.
spider
30.10.2024 kl 13:41
6951
Utbyttet som kommer i desember kan vel ikke bare være et resultat av driften. Det må vel ligge noen inntekter fra salg av skip her også.
Noen som eventuelt vet hvor mange som er solgt?
I tillegg, ligger det noen fremtidige salg på vent?
Noen som eventuelt vet hvor mange som er solgt?
I tillegg, ligger det noen fremtidige salg på vent?
HellBound
30.10.2024 kl 16:23
7053
Det er vel to skip med i Q3 og kommer vel ett skip med i Q4. De får nye skip fremover så flere salg vil komme.
gw60
31.10.2024 kl 23:36
6520
Jeg sitter lastet her med 7 sifret beløp, og vurdere nå å sette en stoplos på deler av investeringen, men hvor? 110-108?? Om stoplos utløses så er tanken å inn igjen, men å time oppgang er vanskelig. Mange negative tegn globalt i aksjemarkedet, så kanskje cash is King en periode??
Redigert 31.10.2024 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
Skorpionen
01.11.2024 kl 00:20
6605
Len deg tilbake og sitt i ro. Med utbyttepolitikken og inntektsforventningene de kommende år er et kursfall uproblematisk. Jeg var så dum å selge meg ut av MPC da analytikerne varslet om de dårlige fremtidsutsiktene i containerfrakt. Hadde jeg blitt sittende til nå hadde jeg fått tilbakebetalt hele innsatsen bare i utbytte. Jeg tror det samme vil skje også med Höegh. Denne gangen selger jeg ikke ut, men benytter en hver dip til kjøpe mer. Jeg nærmer meg også et syvsifret beløp og tar de kursfallene som fra tid til annen vil komme med stoisk ro.
Redigert 01.11.2024 kl 00:21
Du må logge inn for å svare
Mr Jinx
01.11.2024 kl 00:59
6909
Det som bekymrer meg litt er en fyr med navn Trump.
Hva skjer med verdenshandelen om den galningen sitter ved roret?
Hva skjer med verdenshandelen om den galningen sitter ved roret?
gw60
01.11.2024 kl 01:15
7339
Ja, men man blir jo litt nervøs når verdien raser flere hundre tusen....😒
Gentry
01.11.2024 kl 08:09
7144
Ja, men utbyttene dekker vell bra inn kursfallet. Jeg solgte meg nesten ut av MPC og økte til 100K i HAUTO. Utbytte i HAUTO gir dobbelt "kronasje" i forhold til MPC for samme investering.
Mollen
06.11.2024 kl 15:46
5493
Er der noen her inne som har tanker rundt hvordan Hoegh og bilfrakt blir påvirket av valgseieren til Trump, både på kort og lenger sikt ? Ser at sånn umiddelbart så sender markedet Hoegh ned, sammen med mye annet av shipping… Jeg timet inngangen i Hoegh ekstremt dårlig denne gangen og har fått juling så det holder i det siste… Ser vi noen gang +140 kr igjen eller er det videre nedgang eller årelang ørkenvandring som nå gjelder for Hoegh tro…? 🧐
GullHårAllOve
06.11.2024 kl 15:51
5473
Noen årelang ørkenvandring tror jeg ikke på. Dette er nok relatert til trusler om toll fra Trump. Noe som vil ta lang tid å få gjennomført. Både HAUTO og WAWI har tidligere adressert at dette ikke vil påvirke allverden. Her tjenes det gode penger som er lik gode utbytter noe som gjør jeg sitter her. Om den ser 140 er jo vanskelig å spå, men at den kommer oppover igjen er det vel lite tvil om. Dette er en bransje som er svært volatil og det er vel det vi ser nå.
Hardly
06.11.2024 kl 15:56
5460
Volatil ja. Bare se hvordan kursen har svingt det siste året. Opp og ned som en jojo. 105 kr er sånn ca bunn det siste året så vi får bare håpe det snur snart.
Mollen
06.11.2024 kl 16:10
5436
Ja, shipping svinger jo mye generelt, og noen segmenter spesielt mye…. Jeg satt fullastet i bulk (GOGL) sist denne kroppen var president fra 2017 til 2021 og hadde forsåvidt en grei reise der, men han skapte mye støy og store svingninger underveis husker jeg…. Særlig uttalelser som gikk på handelskrig og tollmurer mot Kina husker jeg slo veldig negativt ut…. Blir spennende å se nå da, men jeg må nok ta på de lange brillene og kanskje legge Hoeghaksjene mine i skuffen en stund…. Så lenge det fundamentale i shipping ikke er vesentlig forandret og selskapet tjener penger og betaler ut en grei direkteavkastning, så er min erfaring at perioder med nedgang blir avløst av oppgang… Skjer det noe fundamentalt med tilbuds eller etterspørselsiden er det mer grunn til å være på vakt… Når det gjelder tilbudssiden (nybygg) så er jo den siden ganske så transparent og oversiktlig vil jeg tro.. Blir etterspørselen etter bilfrakt lavere så er jo ting ennannen skål…
Redigert 06.11.2024 kl 16:12
Du må logge inn for å svare
Button
06.11.2024 kl 17:09
5334
Husk at Hoegh siste tiden har inngått langsiktige kontrakter. Dette vil sørge for gode utbytter i lang tid. Man selger ikke kua som gir mest melk..... (er det noe som heter)
Mollen
06.11.2024 kl 17:23
5302
Godt poeng Button ! Det bør være med å kunne sette en bunn for aksjen, mens vi rir dette av…
GullHårAllOve
06.11.2024 kl 17:28
5287
Lange briller er lurt. Jeg sitter jeg. Lange kontrakter vil gi utbytter de neste årene. Da får kurs være kurs i en periode. Gjorde samme i MPCC. Lønnsomt det. Blir nok bra dette de neste par årene....
Mollen
06.11.2024 kl 17:51
5244
Ja, det er sant… Det er en prøvelse å sitte å se at sksjeformuen krymper 30 %, men det skjer fra tid til annen i shipping og man må bare stå i det… For de som har vært med i shipping en stund så har det vært en fin reise uansett… Det er vel ingen segmenter, utenom container, som har fått betraktelig med juling siste 5 mnd..
Hardly
07.11.2024 kl 08:49
4903
Höegh Autoliners med sterk start på fjerde kvartal.
Bilfraktrederiet Höegh Autoliners rapporterer om høye fraktrater i oktober.
Selskapet transporterte 1,1 millioner kubikkmeter last i oktober. For de siste tre månedene var transportvolumet 3,3 millioner kubikkmeter.
Den gjennomsnittlige brutto fraktraten i oktober var 101,8 dollar per kubikkmeter, en økning på 0,3 prosent sammenlignet med gjennomsnittlig bruttorate i tredje kvartal.
Netto fraktrate økte med 2,4 prosent til 88,8 dollar per kubikkmeter i oktober, sammenlignet med gjennomsnittet for tredje kvartal.
– Fjerde kvartal har startet bra for Höegh Autoliners og ratene oppnådd i oktober er nær rekordnivåer, sier administrerende direktør Andreas Enger i meldingen.
Enger påpeker at selskapet fortsetter å øke andelen last fra strategiske kunder med langsiktige kontrakter. I oktober utgjorde denne kategorien 80 prosent av lasten.
Skipet Höegh Borealis ble levert fra verftet i midten av oktober og er nå på sin første reise fra Asia til Europa. Med to av nybyggene nå på vannet og to til som skal leveres i januar, vil løftekapasiteten gradvis øke i månedene som kommer, opplyser selskapet.
Andelen last av typen «High Heavy and Break Bulk» var 23 prosent i oktober, noe lavere enn tremånedersgjennomsnittet på 25 prosent.
Bilfraktrederiet Höegh Autoliners rapporterer om høye fraktrater i oktober.
Selskapet transporterte 1,1 millioner kubikkmeter last i oktober. For de siste tre månedene var transportvolumet 3,3 millioner kubikkmeter.
Den gjennomsnittlige brutto fraktraten i oktober var 101,8 dollar per kubikkmeter, en økning på 0,3 prosent sammenlignet med gjennomsnittlig bruttorate i tredje kvartal.
Netto fraktrate økte med 2,4 prosent til 88,8 dollar per kubikkmeter i oktober, sammenlignet med gjennomsnittet for tredje kvartal.
– Fjerde kvartal har startet bra for Höegh Autoliners og ratene oppnådd i oktober er nær rekordnivåer, sier administrerende direktør Andreas Enger i meldingen.
Enger påpeker at selskapet fortsetter å øke andelen last fra strategiske kunder med langsiktige kontrakter. I oktober utgjorde denne kategorien 80 prosent av lasten.
Skipet Höegh Borealis ble levert fra verftet i midten av oktober og er nå på sin første reise fra Asia til Europa. Med to av nybyggene nå på vannet og to til som skal leveres i januar, vil løftekapasiteten gradvis øke i månedene som kommer, opplyser selskapet.
Andelen last av typen «High Heavy and Break Bulk» var 23 prosent i oktober, noe lavere enn tremånedersgjennomsnittet på 25 prosent.
Redigert 07.11.2024 kl 08:54
Du må logge inn for å svare
GullHårAllOve
07.11.2024 kl 09:11
4834
Hvis dette blir nivået fremover med potensiell lettere øking da ser det jo ordentlig bra ut.