HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste

kodenavn
HAUTO 22.04.2024 kl 10:04 107923

As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.

Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
Solid State
27.11.2024 kl 10:59 8992

DNB Anbefaler:
Kjøp
Kursmål:
152
Hardly
28.11.2024 kl 14:47 8602

En liten påminnelse over viktige datoer i forbindelse med utbytte:
Last day including right: 6 December 2024.
Ex-date: 9 December 2024.
Record date: 10 December 2024.
Payment date: 18 December 2024 (on or about).
spider
29.11.2024 kl 08:34 8290

Kan det stemme at HAUTO ikke har hatt så mange "faste" kontrakter tidligere?
https://newsweb.oslobors.no/message/633491
spider
06.12.2024 kl 08:27 7460

https://newsweb.oslobors.no/message/634001
https://newsweb.oslobors.no/message/634000
Disse to samt at det er siste dag inkl utbytte kan nesten se ut som fredagens Kinderegg.
Viken79
09.01.2025 kl 11:20 6022

Er det noen her som har noen tanker om videre utbytter her? Trade update for desember kommer kanskje imorgen, men oktober og november var jo bra.
desirata
09.01.2025 kl 13:19 5847

Hauto har oppimot 80% kontrakts dekning. Derfor vil Norman drift gi 6-7kr i utbytte. På toppen av dette kommer salg av skip. Kan bli 4-6 skip salg iår
GullHÃ¥rAllOve
09.01.2025 kl 13:21 5836

30 kr +- for året er vel et godt bud. Pluss evt xtra ved skipsalg.
desirata
09.01.2025 kl 15:09 5711

Vil si 25kr utbytte på driften + 10-15kr i extra ved skipsalg. Hvertfall 35kr for året.
kodenavn
13.01.2025 kl 12:07 5187

In December, Chinese car exports ended the year on a high note at 574k cars, which is a growth of 25% compared to December last year. For the full year, 2024 Chinese car exports ended at 6.4m cars, which is a growth of 23% compared to the 2023 figures
spider
13.01.2025 kl 12:14 5171

Er det noen som vet hvorfor HAUTO ikke har kommet med update for desember? De pleier jo å komme med update 6-9 i mnd etter.
desirata
13.01.2025 kl 14:39 4971

Antar det er pga jul/nyttår helgen. Slik at de hopper over denne og neste kommer første uka i feb.
Viken79
13.01.2025 kl 15:09 4912

Tipper den kommer imorgen. Den kom noen dager senere enn normalt i januar 2023 og 2024 også.
megabea
13.01.2025 kl 16:21 4792

Det tror jeg også.
Har med års regnskapet å gjøre.
Green2030
15.01.2025 kl 07:40 4387

Oslo (Infront TDN Direkt): Höegh Autoliners transporterte 1,2 millioner kubikkmeter (cbm) med last i desember 2024 på pro rata-basis. I de tre månedene fra september til og med desember transporterte selskapet 3,5 millioner cbm.

Det fremgår av en månedsoppdatering fra selskapet onsdag.

Gjennomsnittlig bruttofraktrate i desember var 96,8 dollar pr cbm, som er en nedgang på 4,6 prosent sammenlignet med snittraten i tredje kvartal 2024. Gjennomsnittlig pro rata bruttofraktrate seneste tre måneder var 100,4 dollar pr cbm. Gjennomsnittlig netto fraktrate i desember var 84,1 dollar pr cbm, ned 3,0 prosent sammenlignet med snittraten i tredje kvartal 2024. Gjennomsnittlig netto fraktrate seneste tre måneder var 86,7 dollar pr cbm.

HH/BB (High & Heavy and Break-Bulk)-andelen av volumer fraktet i desember var 25 prosent. Seneste tre måneder var HH/BB-andelen 24 prosent, opplyses det.

Aktivitetsnivået i desember var høyt. Vi dro nytte av å ha to av nybyggene, Höegh Aurora og Höegh Borealis, i drift. Höegh Australis og Höegh Sunlight ble levert fra skipsverftet sent i desember og vil begge bidra til økt kapasitet fra januar 2025. Fraktratene i desember var noe lavere enn de seneste månedene som følge av handelen og lastmiks. Andelen kontraktsgods var nær 80 prosent. Volumer er på linje med november og HH/BB-andeler på linje med de seneste månedene, kommenterer konsernsjef Andreas Enger i Höegh Autoliners.

https://www.finansavisen.no/tdn/2025/01/15/06426758/hauto-brutto-snittrate-usd-96-8-pr-cbm-i-desember
kodenavn
15.01.2025 kl 08:25 4260

Dette er meget bra, og tilsier utbytte på et meget høyt nivå også for dette kvartalet.
Og 2 nye skip på vannet som vil øke inntjeningen og overskuddet ytterligere i Q1.
desirata
15.01.2025 kl 10:41 3991

Utbyttet vil ikke være på meget høyt nivå, pga ingen skip salg. Det vanlege utbyttet på driften er kun 60% av totale utbyttet ifjor. Ser ut for de avventer salg. Iom ratene har falt, kan en tro skiosprusene faller også, men de vil nok optimalisere hva som er best for bunnlinjen.
ibyx
15.01.2025 kl 13:44 3755

Dumt spørsmål kanskje...
Men når de sier at 80% er på fast kontrakt er ikke da disse unntatt nedgangen i rater som da kun gjelder de resterende 20%?
desirata
15.01.2025 kl 14:19 3676

Tror du forstår rett. 80% er faste rater og de er kun utsatt for varierende spot rater for resten. Stort sett alle kontrakter er satt opp med fast pris per kjøretøy etter lengde + vekt. Men, avskiper kan variere volumet noe tur for tur, derimot over tid skal de opp på et visst minimum antall. Dette er samme med COA i tank / bulk.
spider
17.01.2025 kl 08:35 3149

Dette burde vel også bidra til litt mer forutsigbarhet når det gjelder inntektene:
https://newsweb.oslobors.no/message/636687
Winter is Here
17.01.2025 kl 08:45 3103

Står det noe om volum og verdi ?
Redigert 17.01.2025 kl 08:49 Du må logge inn for å svare
spider
17.01.2025 kl 08:59 3047

Nei, det stod ikke noe om det.
Pleier vel ikke det heller.
Button
17.01.2025 kl 09:09 3004

Hauto børsmelder kun kontrakter til verdi over 100 millioner dollar.
Da er det uansett verdi over 200 millioner dollar.
desirata
17.01.2025 kl 09:41 2891

En kan lure på om det beste er tatt her. Fordi tidlegere når de børsmelde slike gode kontrakter, så steg aksjen 5%. Nå derimot faller den like mye uansett.
Så det var en kar som solgte for 19m igår.
Mammon
17.01.2025 kl 09:53 2811

wow ned 4% idag med + nyheter?
tok et lite bet nå
cm punk
17.01.2025 kl 09:55 2793

Vakkert stoploss-raid som utfolder seg nå

snart tilbake igjen i grønt
Winter is Here
17.01.2025 kl 09:55 2793

Markedet er generelt bekymret på hva Trump vil finne på mandag etter han tar over. Når det kommer til biler så vil han redde amerikansk bilindustri.
Rui
17.01.2025 kl 10:05 2725

Nedgangen i dag gjelder hele shipping segmentet. Hovedgrunnen er nok at fredsavtalen i Gaza nå synes sikker, og det vil medføre åpning av Rødehavet og Suezkanalen igjen.
Dagens kursnedgang er en god kjøps anledning,
Man kan jo si at kunngjøringen i dag om ny kontrakt til HAUTO ikke var det beste tidspunktet, men med enda bedre inndekning av flåten til HAUTO er det bare å sitte i ro og vente til stormen har stilnet.
ibyx
17.01.2025 kl 11:46 2449

Sett litt på denne i det siste og må si den virker overraskende sprek mtp 2,06% short?
Peer Wawi har ikke det, men stemningen der er dårlige og litt klein TA-tvang også som slår ekstra ut i motvind?
Mulig den napper med seg Hauto litt også?
Redigert 17.01.2025 kl 11:46 Du må logge inn for å svare
ibyx
17.01.2025 kl 14:02 2213

Stopp i handelen og så videre ned...
Må være mye short som er på hugget her nå?
Nye langtidskontrakter idag er knapt som luft...
Her prises det inn fall i ratene om 3 år...?
Bjallen
17.01.2025 kl 14:20 2154

Synes kursen er attraktiv nå, tar et lodd på 102,50
ibyx
17.01.2025 kl 14:46 2063

Blir høyeste volum siden 24.10 her idag.
Forstår at disse har mest frakt på lange kontrakter?
Er det da slik at ratene reforhandles underveis med en slags "spotrateindex" liksom?
Slik kan det jo ikke være, men noe slikt skulle man nesten tro var tilfellet når den faller på kontrakter som gir forutsigbarhet?
Men selvsagt. Børsen handler veldig mye om å produsere usikkerhet...
megabea
17.01.2025 kl 14:57 2024

Nå er vel dette fornyelse av gamle kontrakter slik at summene det er snakk om i forhold til tidligere ikke vil slå vesentlig ut?
Men forutsigbarhet har den største verdien her, og den er vanskelig å pris sette.
megabea
17.01.2025 kl 15:04 1999

Det er en del poster nå på 60 - 80 000 som kan være short kjøp.
Også TA er negativt nå med brudd gjennom sma 200.
ibyx
17.01.2025 kl 15:23 1949

Shortkjøp? Jeg tror du mener shortsalg?
Men jeg er ikke så sikker.
Ser at shipping faller ganske parallelt selv om oppgangen har vært sprikende i år. Fx SNI kun opp det halve av "peer" Hafnia, men faller like mye likevel. Ca 9-10%. Gjelder også store FRO.
Men Hauto har faktisk korrigert ned mot 14% på kort tid!
ibyx
17.01.2025 kl 15:52 1879

Den relative forutsigbarheten med stort sett lange kontrakter som selvsagt er til smør på maten, og dermed også utbytter, i en ellers volatil sektor får meg til å tenke at denne kan være i nedre skikt nå. Den var nede i 90+ i noen dager i mars/april ifjor, men snittet var langt høyere, øyensynlig rundt 120NOK.
Mammon
17.01.2025 kl 16:08 1828

Dæven så stygt ut en periode idag 🥵 😅
ibyx
17.01.2025 kl 16:11 1815

Gjorde en litt snodig observasjon her nettopp. Det er påfallende at denne når man ser på kurven siste år i hovedsak selges *ned* på høye volum for så å stige igjen på lavere volum. Men stiger gjør den gang på gang...
Hva skyldes denne frykten?
De har jo faste kontrakter nesten som banker med stabile betalende lånekunder?
https://www.nordnet.no/aksjer/kurser/hoegh-autoliners-hauto-xosl
ibyx
17.01.2025 kl 17:29 1698

Ble litt nysgjerrig på hvor mye de egentlig har på kontrakt bla mtp om rater i spotmarkedet skulle falle.
På Shareville hevdet en så mye som 90% og en annen spurte om dokumentasjon på det...

Jeg spurte KI (ta forbehold!)
Hvor stor andel har Hauto på kontrakt?
Basert på den nyeste informasjonen fra søkeresultatene har Höegh Autoliners (HAUTO) sikret følgende kontraktsvolum:
Volumer sikret under langtidskontrakter for 2025 er rundt 11,7 millioner kubikkmeter6.
I tillegg har selskapet nylig signert to nye flerårige kontrakter med store internasjonale bilprodusenter12. Disse nye kontraktene starter i januar og mai 20254. Dessverre gir ikke søkeresultatene spesifikk informasjon om volumene for disse nye kontraktene eller den totale andelen av HAUTOs kapasitet som nå er på kontrakt.
Det er verdt å merke seg at selskapet kontinuerlig jobber med å sikre langsiktige kontrakter, som demonstrert av de nylige avtalene signert i desember 20246 og november 20247, i tillegg til de to nye kontraktene annonsert 17. januar 2025

oppfølgingsspørsmål:
Hvor stor ar den årlige kapasiten til Hauto i millioner kubikkmeter?
Basert på søkeresultatene kan vi estimere Höegh Autoliners (HAUTO) sin årlige kapasitet til å være rundt 14-15 millioner kubikkmeter.
Dette estimatet er basert på følgende informasjon:
I september 2024 fraktet selskapet 1,1 millioner kubikkmeter med last4.
I august 2024 transporterte de 1,2 millioner kubikkmeter5.
I en annen måned (ikke spesifisert) fraktet de 1,3 millioner kubikkmeter6.
Hvis vi antar at disse månedlige volumene er representative for et gjennomsnittlig år, kan vi estimere den årlige kapasiteten til å være rundt 14-15 millioner kubikkmeter (1,1-1,3 millioner kubikkmeter per måned * 12 måneder).
Det er viktig å merke seg at dette er et grovt estimat, da fraktvolumene kan variere fra måned til måned og år til år basert på markedsforhold og selskapets kapasitetsutnyttelse.

Dermed er et litt omtrentlig svar ca 80% kontraksdekning. Ikke noe å miste nattesøvnen over mtp ratefall i spotmarkedet altså. Bortsett i fra den ekstremt viktige *psykologiske* effekten selvsagt! 🎪🎣💰
megabea
17.01.2025 kl 18:53 1576

ibyx du er full av energi og går ut i 100 på sidene her.
De fleste her inne er "garvede" veteraner som har vært med lenge og vet det meste om hauto.
De vet svarene på det du spør om.

Jeg anbefaler deg og lese igjennom tråden her og kvartals rapportene samt markets update til hauto.
Etter du har gjort det så får du svar på alle spørsmålene dine.

Å bruke og stole på AI er ikke det beste utgangspunktet da denne kopierer mye av feil info, slik som du nevner med 90% dekningen.
For noen dager siden var det en update hvis du går inn der så kan du laste ned en liste med alle rater og volum måned for måned så slipper du å spørre om det.
Du nevner også verd å bemerke kontraktsfornyelser i nov og des. Vel da hadde de det travelt med å fornye kontrakter som gikk ut ved nyttår.
Altså du blir lurt av AI til å tro på en stor vekst i cash flow.

Syklusen i shipping er nok på feil side av toppen slik at du bør investere med det i tankene.
Ubyttet i hauto må vel betegnes som fantastisk, men det fordrer en inngang der en har litt "å gå på".

Og for ordens skyld vil jeg legge til at dette er godt ment.




ibyx
20.01.2025 kl 15:52 737

Ja det gikk kanskje litt fort... 😅
Men nå har det ikke vært tenkt så mye her idag. Om hverken Suez eller Hooties eller annet. Da er vel alt sagt på tidligere tråder? 😉

Også var det Arctic da. De har jo for vane å "ta godt i" i i "shipcoin" i det siste. Ikke så mye som i Hafnia og FRO idag da.

Arctic Securities-analytiker Kristoffer Barth Skeie velger å kutte kursmålet på Höegh Autoliners fra 165 til 130 kroner etter rederiets markedsoppdatering, samtidig som han opprettholder kjøpsanbefalingen.
https://www.finansavisen.no/shipping/2025/01/20/8231714/arctic-securities-kjop-hoeegh-autoliners-justerer-forventningene

Redigert 20.01.2025 kl 18:51 Du må logge inn for å svare