HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste

kodenavn
HAUTO 22.04.2024 kl 10:04 135744

As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.

Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
kodenavn
14.02.2025 kl 09:49 5316

Og nettavisene sammenligner resultat med tidligere toppkvartaler hvor gevinst på skipssalg er inkludert, uten å vevne dette.
FANTASTISK kjøpsanledning.
Overskuddet for Q4 er fremdeles 1,5 milliarder !
Det er kun fremskyndet levering av nye skip, med innbetaling fra selskapet på 280 MUSD, 3,5 milliarder NOK, som gjør ar de ikke betaler mer utbytte.
Enger sier at utbyttepolitikken ligger fast.
Mollen
14.02.2025 kl 09:25 5419

Overdrevent fall… Selskapet leverte omtrent på konsensus, dog med noe lavere DPS… Jeg benytter anledningen til å handle.. Tror denne rebounder allerede i morgen…
kodenavn
14.02.2025 kl 09:12 5311

Hørte på presentasjonen nå.l
Grunnen til at de betalte noe mindre i utbytte fpr Q4 var at det var akselerert levering av nya skip i Q¤, til sammen 3 stk som medførte installments på 280 MUSD.
Alt er på skinner og vel så det mht kontraktsdekning, highest ever.
Mollen
14.02.2025 kl 08:37 5429

Jada, pengene er jo der… Men å kutte/skuffe på utbytte har en lei tendens til å straffe seg kursmessig i disse tider… Vi får se ved børsåpning kl 09.00, men jeg frykter denne får litt juling i dag..
kodenavn
14.02.2025 kl 08:23 5435

net profit after tax was USD 138 million/NOK 1,517 million.
A dividend for Q4 2024 of USD 90 million (USD 0.4718 per share) declared and will be paid out in March.

Ja, de betaler ut 90 av 138 MUSD, eller 65 % av nettoresultatet. Fremdeles over en milliard i utbytte for kvartalet !
Det var vel under forventning, men det er fremdeles 20 % annualisert, hvilket uansett er fantastisk bra.
Og den siste halve milliarden blir i selskapets kasse, som også er aksjonærenes verdier :)

Mollen
14.02.2025 kl 08:06 5538

Utbyttet skuffet meg litt.. De kunne delt ut vesentlig mer av overskuddet. Hadde håpt på minst 70 Cent…
Winter is Here
14.02.2025 kl 07:35 5665

Tja, mye er som forventet, utbytte på ca 5 kroner. De forventer noe svakere Q1 sammenlignet med Q1 2024
Redigert 14.02.2025 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Mollen
13.02.2025 kl 19:41 5871

Jeg er spent ! Hadde de bare sukket til med et skikkelig utbytte ! 😀
kodenavn
13.02.2025 kl 12:48 6014

Fearnley

Höegh Autoliners (HOLD, NOK 125)

• 4q24 preview / FSest aligned with consensus on earnings, though above on DPS
We are aligned with consensus ahead of HAUTO’s 4q24 report tomorrow, expecting EBITDA of USD 183m and EPS of 77 cents. Moreover, we expect DPS to come in a tad above consensus expectations at 82 cents, equal to an annualised yield of 35%.

35 % !!
megabea
12.02.2025 kl 11:19 6413

Kan du ikke bare slette innlegget, så sletter vi kommentarene også.
kodenavn
12.02.2025 kl 10:47 6472

Beklager, skulle selvfølgelig vært på WAWI-tråden.

Men det er bare å glede seg til fredag. Da kommer HAUTO også som en kule.
megabea
12.02.2025 kl 08:45 6531

Disse tallene her er bare tull.
Ikke hauto - utbytte politikk ble forandret for et år siden.
Er dette et annet selskap?
kodenavn
12.02.2025 kl 07:50 6563

Fantastiske resultater. A record FY2024 with adjusted EBITDA of USD 1,901m and Net Profit of USD 1,065m
Og fremtidsutsikter: Expects 2025 adjusted EBITDA to be at least in line with 2024 or up to 10% above 2024

Utbytte mer enn dobbelt av forventning. 1,24 dollar for halvåret !
Dividend of USD 1.24 per share declared for H2 2024, corresponding to c. 95% of H2 net profit -
including an extraordinary dividend of USD 0.59 per share

Ny og enda heftigere utbyttepolitikk:

2025 is expected to be another strong year with the adjusted EBITDA at least in line with
2024. We intend to pay high dividends in the top-end of our policy range, with extraordinary
payments when the financial position allows.
Green2030
11.02.2025 kl 15:13 6850

Arctic Securities venter bedre inntjening i kommende måneder

"Konsernsjef Andreas Enger bemerker at aktivitetsnivået i januar var påvirket av en sesongmessig nedgang og spesielt nettofrakten var lavere enn de siste månedene på grunn av handelsmiks og oppstart av nytt kontraktsvolum. Mao, februar og mars kan (og bør) overraske på oppsiden etter vårt syn skriver Artic Securities"
Green2030
10.02.2025 kl 08:33 7271

Ratene trekker noe ned for Höegh Autoliners, som nå har fått to nybygg i drift

Höegh Autoliners fraktet 1,1 millioner kubikkmeter (cbm) last på pro rata-basis i januar og 3,5 millioner cbm i løpet av de tre siste månedene, går det frem av en børsmelding mandag.

Gjennomsnittlig bruttorate i januar landet på 99,60 dollar pr. cbm, 0,7 prosent lavere enn snittraten i fjerde kvartal. De siste tre månedene ga en snittrate på 99,70 dollar pr. cbm. Nettoraten var i snitt 82,10 dollar pr. cbm i januar, 5,3 prosent ned sammenlignet med fjerde kvartal. Siste tre måneder var nettoraten i snitt 84,60 dollar pr. cbm.

Fire nybygg i drift
HH/BB (High & Heavy and Break-Bulk)-andelen av volumer fraktet i januar var 22 prosent, og 24 prosent de siste tre månedene.
– Januar-aktiviteten var som ventet noe påvirket av sesongmessig nedgang. Fremover vil vi dra nytte av å ha fire av våre nybygg i drift etter leveringen av «Höegh Australis» og «Höegh Sunlight». Nettofrakten i januar var lavere enn de siste månedene, som følge av handelsmiks og oppstart av nye kontraktsvolumer. Andelen laster på kontrakt var over 80 prosent, sier toppsjef Andreas Enger i en kommentar.

https://www.finansavisen.no/shipping/2025/02/10/8240808/ratefall-for-hoeegh-autoliners
Winter is Here
10.02.2025 kl 07:22 7115

Average prorated gross freight rate in January 2025 was USD 99.6 per cbm (-0.7% compared to average gross rate in Q4 2024). Average prorated gross freight rate in the last three months was USD 99.7 per cbm.

Average prorated net freight rate in January 2025 was USD 82.1 per cbm (-5.3% compared to average net rate in Q4 2024). Average prorated net freight rate last three months was USD 84.6 per cbm.

HH/BB share of prorated volumes carried in January was 22%. Last three months the prorated HH/BB share was 24%.
HALLOA
07.02.2025 kl 14:06 7612

4Q melding 14.02.
Utbytte blir vel kjent da.
For en tid tilbake solgte de flere skip som enda ikke er nevnt i noe utbytte så hvit meg bekjent.
Ingen grunn til å tro at utbytte blir knuslete denne gangen heller.
De har kontrakter som strekker seg flere år frem i tid.
Dere gjør neppe feil med å begynne hamstringen.
desirata
05.02.2025 kl 10:12 8054

Ja Grimaldi har også Clearstream beholdning, men han kjøpte også hundre tusen aksjer siste uke gjennom Intesa Sanpaola som er ganske egen konto. Vil virke som en motvekt, faller aksjen ned mot 90, kan mange store øke mere.
karve
05.02.2025 kl 06:38 8236

Mener du det er bevegelsene til Clearstream som er Grimaldi ? Kan vel skjule seg flere eiere der ? Blir spennende i neste uke ja
desirata
05.02.2025 kl 02:18 8161

Grimaldi øker og kjøper hundre tusen aksjer og mere ofte. Det lover godt, av noen som kan og følger med i markedet. Han er blant verdens største i rolling cargo og sitter på første benk. Er nå spent på Q4 med mere info om skipssalg, utbytte, m.m.
Tanjiro
03.02.2025 kl 18:25 8686

«Trump toll til Mexico utsettes»

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/vgGxdw/trump-toll-til-mexico-utsettes-i-en-maaned

«Mjelde blir ikke overrasket om det også kommer en utsettelse for Canada:» avtale med Trudeau kl 21 i dag.

Tenkte meg litt av dette ville skje, USA har ikke mye å hente på å starte en handelskrig. Kryptovennlige Trump som så kryptomarkedet krasje og måten børsene reagerte. Uff sitter ikke godt for en mann som setter penger og seg selv øverst. Mye av hans politikk vil nok foregå sånn her, mye skremsel for å få viljen sin, men her ser det ut som motparten svarer sterkt tilbake (Mexico, Canada, Kina, EU`s uttalelser). Supermakten USA vil nok skjønne at verden handler om mer enn bare dem. De vil skyte sin egen fot ved å melde landet ut av verdenssamfunnet, USA kan ikke være selvstendig og selvforsynt slik det er nå.
Redigert 03.02.2025 kl 18:26 Du må logge inn for å svare
desirata
03.02.2025 kl 17:39 8658

Største faktor på sikt for Hauto / Wawi er vel om dette skaper resesjon og nedgang i bilsalg, men så har de jo kontrakts dekning for 80% Jeg sitter stille i båten -
ibyx
03.02.2025 kl 11:43 8867

På dager som denne som starter med sterk fryktdump for så å hente seg inn raskt pleier det vel ofte å skli ned mot startpunktet mot slutten av dagen?
Mener å ha observert det ganske ofte. Det er virker å være en nesten "teknisk" traderstrategi, som antagelig er behendig bygd inn i algoritmene for høyest profittmaksimering?
Det er selvsagt en forutsetning at drivende faktorer ikke bedrer seg i løpet av dagen.
Men "Den Oransje Fare" er nok bare i startgropa...
Canada og Mexico er ikke Colombia. Og EU slettes ikke.
HellBound
02.02.2025 kl 13:54 9315

Hauto frakter vel ingenting mellom Mexico/Canada og USA. Kanskje Canada sender flere biler over på båt nå. Evt. dollaren styrker seg, kronen svekkes, bra for utbyttene som er i $. Winwin
Redigert 02.02.2025 kl 15:01 Du må logge inn for å svare
cm punk
02.02.2025 kl 12:16 9405

Er det imorgen man skal kjøpe seg inn, antar det blir en ganske volativ dag fra starten av pga tollnyheter?
megabea
01.02.2025 kl 00:25 9904

Du beskriver det harde livet til en trader til å være på alerten hele tiden og følge markedet konstant.
Jeg har en annen investerings strategi (heldigvis) slik at jeg slipper å være der.
For meg er det mer lange trender og følge disse.
Når det er sagt så er shipping fantastisk og hva du oppnår der på kort sikt er helt ja fantastisk, men det gjør også at pengene flyttes raskt inn og ut og når det flommer inn da topper syklusen fort over.
Imidlertid ingen regel uten unntak for meg selv så jeg har hatt en liten trader konto(ask).
Den er nå i cash jeg er enig i at dagens store volum på negativ kurs ikke er bra.

Selvsagt innebærer en 30% avkastning på dagens kurs at det ligger en høy risiko inne i investeringen.
Aksjekursen ser alltid framover det forklarer hvorfor vi har dagens situasjon der inntjeningen er veldig bra og kursen faller.
For framover kan det bli litt tøffere.

ibyx
31.01.2025 kl 09:57 10262

Planen var selvsagt å selge på topp idag.. 😅
...men så kom DNB på banen kl. 9.45 og jeg dumpet alt på en gang. Vi vet jo stort hvordan dette fungerer. Fundamentalt eller ei...
https://www.finansavisen.no/tdn/2025/01/31/06432154/shipping-dnb-nedgraderer-hauto-til-hold-gjentar-kjop-pa-wawi
Men man vet jo aldri... enhver får gjøre som de best vurderer. Kanskje blir det bare en attraktiv kjøpsmulighet... eller et puslete slag i luften?

I tillegg er en analytiker som er ute skremmer på Tradewinds..
(sitat via Shareville): "Hille-Walle unngår også bilbærere, der han ser store nedsiderisikoer."

edit. Første melding kom visst kl 8.49 via TDN. Litt rart at den steg i starten, men alle er gjerne ikke like oppmerksomme?
Redigert 31.01.2025 kl 10:11 Du må logge inn for å svare
cm punk
31.01.2025 kl 09:37 10204

ibyx skrev 👍 102?
Kan virke som man er på vei ned dit ja, alle kjøpsposter av en viss størrelse blir slukt på ferden nedover
ibyx
30.01.2025 kl 14:38 10338

Hauto som ikke får være med på dagens lille shippingfest skal visst nå ned i bunnen igjen av den stadig trangere tradingkanelen den holdes fast i?
103?
cm punk
30.01.2025 kl 14:26 10346

Morsomme kjøpsposter som ble synlig i ordreboken nå
megabea
29.01.2025 kl 10:29 10558

Den synsingen har nettopp blitt avholdt her inne.
Du blar deg bare litt tilbake så får du diverse meninger om det.
HellBound
28.01.2025 kl 23:09 10838

Tenkte på at kurs stiger hver gang han flagger.


@Stockshold i 2024 ble det vel 47kr, tenker det blir ca. samme i år. 35-45kr.
Redigert 28.01.2025 kl 23:12 Du må logge inn for å svare
Stockshold
28.01.2025 kl 22:02 10794

Ser det er mye oppdaterte folk som skriver her.
Noen som kan si noe om hvilket utbytte man kan forvente utbetalt fra Hauto i 2025 ?
megabea
28.01.2025 kl 21:44 10762

Når jeg først er i gang så har jeg lyst til å gjenta det jeg skrev over her (redigert).
Om ikke annet så er det min mening.

Så lenge styreleder Leif O. Høegh sitter på sine 35% så kontrollerer han dette. Grimaldi har heller ikke noen styre plass så langt.
megabea
28.01.2025 kl 21:36 4613

Høegh betaler all (tilnærmet) EPS i utbytte og har gjort det et år nå snart.
Det jeg lurte på er hvilken konto de vil bruke neste gang.

Når det gjelder skip så nevnte jeg Enger fra Arendal uka der han uttalte at salg av skip vil være med å finansiere nye skip.
I Q3 regnskapet så ser vi at dette stemmer.
Salg av to skip USD 119 - bokført verdi 67 = regnskapsmessig gevinst USD 52.

- Profit for the period 192 + gevinst fra salg 52 = utbytte 245 - (kr 14,28 aksje).

Newbuildings & projects får den FCF (verdien).
Se note 3.
** Newbuildings & Projects include instalments related to the Aurora newbuilding program

Nå vet jeg ikke helt hva du mener med "betales også alt ut", men hvis du mener hele salgs summen på 119 så ble ikke det utført i Q3.
(Det ville jo også gitt et mye høyere utbytte).
HellBound
28.01.2025 kl 20:54 4647

Får vente på 15% flagging så forsvinner alt av short, den er vel på 13.9-14% nå. CLEARSTREAM/INTESA SANPAOLO
Redigert 28.01.2025 kl 20:56 Du må logge inn for å svare
megabea
28.01.2025 kl 20:39 4571

Troe faktisk du er inne på noe her - siste setning.
Den går sidelengs på et lavere enn normalt volum.
Mirabella sitter på en større post nå over lang tid.
De solgte vel sist på ca 129 og er ennå ikke fornøyd med dagens kurs?
Venter de på hundre grensa?

Den vil nok komme opp igjen, men det ser ut til å ta tid denne gangen.
ibyx
28.01.2025 kl 13:17 4844

Han traff godt eller svært godt med TA på fx FRO sin siste oppgang da. Har ikke fulgt ham så tett i det siste og vet ikke om siste korreksjon også traff like "presis"...
Alle ser jo at den har blitt kjørt sidelengs i en stadig smalere kanal siden nesten fra starten av året. Så får hva legge hva man vil i det.
Det største volumet fra på dumpen 17.1, ikke på nedsalget fra 120-nivået...
Noen har noe å forsvare eller "hevne" her?
Kanskje derfor slagsposten svulmer litt rundt 106...
*Må* ikke få "ta av" på oppsiden? 😅
Redigert 28.01.2025 kl 13:23 Du må logge inn for å svare
desirata
28.01.2025 kl 12:12 4926

Høegh betaler all EPS som utbytte, eller net result : 190m aksjer.
Eventuell skipssalg dersom gjeldfrie betales også alt ut.

Tror ikke den faller til 90kr. Isåfall vil jeg øke beholdning. Ikke hør på disse teknisk analyser.

megabea
28.01.2025 kl 11:53 4944

En ser at Marble Bar har dratt ned shorten sin under 0,5%, mens Mirabella sitter tålmodig med sin ikke realiserte gevinst som vi må tro er betydelig nå.
Siden det ikke er noen flagging så er det vanskelig å si at det er Grimaldi, men siden han allerede er inne på eiersiden så tyder det vel på det. Så lenge Leif sitter på sine 35% så kontrollerer han dette. Grimaldi har heller ikke noen styre plass så langt.
Jeg tror som deg at det vil komme flere ships salg som vil betale ned på Aurora satsingen, som vi også så i Q3 regnskapet og som ble signalisert under Arendal uka i fjor sommer. Nye skip kommer ikke gratis.

Vi vet hovedtallene som kommer 14.02, men vil utbytte bli betalt fra (egenkapital) fondet og all drifts overskudd gå til omtalte nedbetaling?

Kursen ligger nå og vet ikke helt om den skal opp eller ned ser det ut til.
ibyx
28.01.2025 kl 11:48 4958

Er salgskandidat ned mot 90NOK?
Vil ligge i kortsiktig trading til 120 brytes på gode nyheter liksom. Ok.
https://www.youtube.com/watch?v=lS9HerwdzZU&t=2984s

Bare å vente med denne altså?
Tanjiro
27.01.2025 kl 16:06 5323

Snudde 180 når USA våknet, i disse tider er det lurt å sitte på gode selskaper som tjener penger, selskaper med lav P/E og en fin utbyttepolitikk. Kan bli litt turbulent fremover, men det vil alltid lønne seg å ha solide verdiaksjer som ikke er overpriset.

Note: og her utmerker HAUTO seg godt
Redigert 27.01.2025 kl 19:02 Du må logge inn for å svare
kodenavn
27.01.2025 kl 10:02 5575

Car Carriers: New car registrations up 5% in December in the EU / BEV share down 1% for FY ‘24
desirata
24.01.2025 kl 02:14 6279

Clearstream banking øker jevnt og trutt siste måneder. En nå kommet opp i 22m aksjer eller 11,5% eierandel. Vet noen om det er Grimaldi som står bak ? Selv om ikke oppkjøps tilbud blir aktuelt, så er det en stor "player" som har tro på aksjen her. Er spent på resultatet 14.feb, særleg om de gir signaler om skipssalg, m.m. Driften kjenner vi går jevnt med månedleg trading update
ibyx
20.01.2025 kl 15:52 7144

Ja det gikk kanskje litt fort... 😅
Men nå har det ikke vært tenkt så mye her idag. Om hverken Suez eller Hooties eller annet. Da er vel alt sagt på tidligere tråder? 😉

Også var det Arctic da. De har jo for vane å "ta godt i" i i "shipcoin" i det siste. Ikke så mye som i Hafnia og FRO idag da.

Arctic Securities-analytiker Kristoffer Barth Skeie velger å kutte kursmålet på Höegh Autoliners fra 165 til 130 kroner etter rederiets markedsoppdatering, samtidig som han opprettholder kjøpsanbefalingen.
https://www.finansavisen.no/shipping/2025/01/20/8231714/arctic-securities-kjop-hoeegh-autoliners-justerer-forventningene

Redigert 20.01.2025 kl 18:51 Du må logge inn for å svare