HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste

kodenavn
HAUTO 22.04.2024 kl 10:04 163219

As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.

Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
megabea
27.02.2025 kl 22:20 6498

Vel vi kan se humoristisk på det og si at siden du ikke kunne høre det, så kunne du lese det i q4 rapporten.

- Det geopolitiske landskapet er uforutsigbart, og usikkerheten har økt de siste ukene med trusler om og innføring av nye tariffer.
Höegh Autoliners direkte eksponering så langt er begrenset, men generelt vil enhver tariff påvirke det totale markedet negativt.

Altså de utelukker ikke noe.
DividendYield
26.02.2025 kl 23:09 6875

Men du nevner fortsatt ingenting om ratenivå. Jeg har selv sett presentasjonen, to ganger. Det er noe info som mangler i den. Nedjustert utbytte var overraskende, hva blir det neste gang?
DividendYield
26.02.2025 kl 23:07 6840

Takk for et godt innlegg. Interessante innspill, verdt å reflektere over
kodenavn
26.02.2025 kl 23:02 6751

Jeg er litt usikker på om du antyder at det jeg sier ikke er korrekt.
Hør på presentasjonen,
Der sier de at de har faste kontrakter på 80 % for både 2025 og 2026.
megabea
26.02.2025 kl 22:25 6819

Selv sier Hoegh/hauto dette om kontraktene:

- Det geopolitiske landskapet er uforutsigbart, og usikkerheten har økt de siste ukene med trusler om og innføring av nye tariffer.
Höegh Autoliners direkte eksponering så langt er begrenset, men generelt vil enhver tariff påvirke det totale markedet negativt.

Altså de utelukker ikke noe.

DNB kom tidligere med en analyse som ble negativt mottatt med justert kursmål. Senere har Fearnley kommet med en analyse med et enda lavere kursmål.
Alt kodenavn lister opp her er det ikke så stor uenighet om. Og godt kjent både i marked og her på sidene (og hos alle roboter).

DNB spekulerer ikke med noen reforhandlinger i sin analyse.
- Analysen tar imidlertid ikke høyde for eventuelle reforhandlinger eller potensialet for reduserte volumer som påvirker kontrakts-/spotmiksen, og tar dermed implisitt hensyn til pålydende av kontraktsvolumer jevnt fordelt over kontraktsperioden.

Altså analysene er enige med de fleste argumentene her inne, men det kodenavn og mange andre ikke ser, er at dette er fra toppen av regnskapet ned til ebitda.
Under ebitda er det vi får press på tidligere resultat og analysene blir mer negative.
Rentebærende gjeld øker sterkt med 47 USD i avdrag gjeld og leasing commitment på 27 USD (i 2025) så merkes det på bunnlinja. Så i q4 dukket det opp
- Annen rentebærende gjeld på USD 170 millioner er knyttet til salg og leaseback-avtaler med Bank of Communication for fire fartøy i Aurora-klassen.
Alt dette skal dekkes inn. Selv tror jeg dette blir snart med bruk av fondet.

Så må en også huske på at Enger, og mange andre, liker best å framheve de positive nyhetene og dekker de mer negative inn i "det geopolitiske landskapet er uforutsigbart".
Det markedet reagerte negativt på var ikke tallene i q4, de var kjent på forhånd og kom ut som ventet.
Det var den negative guidingen som kom fram (som forespeiler mulige dårligere tider) og som kjent så ser aksjekursen alltid fram i tid.
ibyx
26.02.2025 kl 09:43 7166

Blir morgenens 79,1 den eneste lille og forventede tekniske rekylen vi får idag?
Redd 75 og lavere ikke er helt uaktuelt fortsatt?
Fearnleys "magnet"? Et bjørnebord som fanger?

Retningen og volumet på ferden mot sydpolen etter Q4 har vært ganske så konsistent når man ser på kurven i bakspeilet?
Ca 27% fall.
Redigert 26.02.2025 kl 10:06 Du må logge inn for å svare
Glade vanvidd
26.02.2025 kl 08:31 7239

Ja enig i dette men det er jo derfor det er så vanskelig å forstå hva som skjer? Er det disse omtalte "botene" som herjer med kursen? Jeg har selv is i magen enda , men er jo frustrerende når det faller som en stein. Utbytte som kommer i mars vil sikkert avhjelpe litt :-)
Glade vanvidd
26.02.2025 kl 08:31 7229

Ja enig i dette men det er jo derfor det er så vanskelig å forstå hva som skjer? Er det disse omtalte "botene" som herjer med kursen? Jeg har selv is i magen enda , men er jo frustrerende når det faller som en stein. Utbytte som kommer i mars vil sikkert avhjelpe litt :-)
kodenavn
25.02.2025 kl 21:46 7727

Ja, kontrakter går på volum og pris.
Og de har faste kontrakter på 80 % for både 2025 og 2026.
Og av de resterende 20 %, så er 60 % High & Heavy, som er ganske " stabilt #
Så det såkalte spot er veldig lite.
Og de har vært så fullbooket i 2024 at de gleder seg til det kommer flere båter på vannet, så det blir litt mindre trykk, slik at de får bedre fleksibilitet.
Overhodet ikke noe redsel for overkapasitet.
Og de sier at kvaliteten og lengden på kontraktene er bedre enn noen gang.
Det anbefales å se/høre på presentasjonen (web) med CEO Enger, da får dere svar på mange spørsmål.
kazynor
25.02.2025 kl 19:20 7889

Hvordan er strukturen på disse kontraktene? Er det slik at HAUTO skal transportere Y antall kjøretøy per år, med rate X etc?
ibyx
25.02.2025 kl 18:47 7930

I kulissene skal man også være obs på en lurende korreksjon i SPX?
Idag har den lekt med brudd under et litt kritisk støttenivå på 5925 ifølge Kristiansen
https://www.youtube.com/watch?v=LfM41dz1jS0&t=548s
Faren for en oransjedrevet korreksjon bør ikke undervurderes?
Kanskje kan den bli ganske stygg også fortere enn man tror?
At Brent nå også bryter ned under 74 tett på 72 er ikke nødvendigvis bare bra for SPX selv om mannen vil ha billig olje (ikke så bra for prisutsatte drillbabies?)
Redigert 25.02.2025 kl 18:51 Du må logge inn for å svare
Winter is Here
25.02.2025 kl 17:14 8108

Kan det stemme at disse er fortsatt gjeldende ? Hvorfor er Ferneys så strenge sammenlignet med de andre ? Er de eneste som har realistiske kursmål med tanke på dagens situasjon ?

DNB Markets har en hold-anbefaling med et kursmål på 104 kroner

SEB har en hold-anbefaling med et kursmål på 92 kroner

Nordea Markets har en kjøpsanbefaling med et kursmål på 130 kroner

Pareto Securities har en hold-anbefaling med et kursmål på 100 kroner

ABG Sundal Collier har en kjøpsanbefaling med et kursmål på 140 kroner
Redigert 25.02.2025 kl 17:16 Du må logge inn for å svare
Tanjiro
25.02.2025 kl 17:13 7905

Tror ingen kunne se for seg dette, hvertfall ikke i et selskap som går som det griner og per nå er beste utbytteaksje på oslo børs. Kjøpte mine første aksjer her på 131, har tjent veldig godt av utbyttene, og snittet enda mer ned i går (skulle kanskje ha ventet men men..). Gav ligger på 109, men til tross for 6 sifret urealisert papirtap, tar jeg dette med knusende ro. Hele historien her minner meg bare om mpcc, og der har de som har vært tålmodige tjent inn hele sin innskudd. Faste stabile utbytter er det som gjelder💪 her vil nok samme skje med de som tenker langsiktig.
ibyx
25.02.2025 kl 16:54 7739

Takk for info. Gode poeng. Som hva når ratene stiger i en kontraktsperiode!
Nei. Virker litt biased i Fearnley. Bearbrillene for godt på nesen.
Endte forresten 1.70 % over LOD.
Men det skal ikke underslåes at volumet var høyt og prosenfallet "friskt".
Jeg har et "arbeidskjøpsmål" på 70 🎣
Her få enhver plukke sitt tall... ship ohoi!
desirata
25.02.2025 kl 16:44 7762

Vedr reforhandling av kontrakter. Analytikere brukte samme argumentet ovenfor MPC i 2023. De mente fraktratene ville kollapse og derved ville de store avskipere be om reduserte rater. Skjedde ikke.

Det er ikke slikt det fungerer. Dersom Høegh eller WW har 3 års kontrakt med en bil gigant, så kan de be om reforhandlinger, men rederiet trenger ikke gi de noe (uten det gagner de). Eksempelvis de forlenger kontrakten, o.l. Dvs en deal som avhjelper begge. En Tier 1 bilfabrikk vil ikke kansellere eller feile en inngått kontrakt, fordi om ratene faller. Hva når de snur opp igjen.

NB, dette er ikke Index linked T/C. Disse Fearnley analytikere burde vite bedre -

Ta LNG som nå har rater på $5k mot Flex som har +70kni mange år. Da kunne jo alle charter selskap ringe Kalleklev og be om halve rater pga markedet har kollapset.

DividendYield
25.02.2025 kl 16:22 7810

"Jeg mener Fearnley har for lave rateanslag. 80 % av kapasiteten til Hauto er bundet på høye rater på lange kontrakter."

flott, men sitter du med noe av disse rateanslagene?
kodenavn
25.02.2025 kl 15:39 7914

Delivery of newbuild will gradually remove some pressure in our segment, but general market remains strong with more
volume than we can carry in key trade lanes
kodenavn
25.02.2025 kl 15:31 7904

Fearnley ligger nå 33 % under konsensus. Jeg stiller meg undrende til at markedet ser ut til å kjøpe deres siste analyse som sannheten.
Fearnley er bekymret for en eventuell gjenåpning av Suez, og anslår at dette vil bety 7 % økt kapasitet og dermed lavere rater. Hoegh sa i sin siste rapport for få dager siden at de mente en gjenåpning ville være en fordel for selskapet.
Fearnley nevner ikke med et ord at det i dag på de store rutene er FOR LITEN kapasitet, og at noen av de nye skipene skal fylle opp dette transportbehovet. Dette går i dag på containerskip. Dyrt og dårlig for kundene.
Jeg mener Fearnley har for lave rateanslag. 80 % av kapasiteten til Hauto er bundet på høye rater på lange kontrakter.
Og så som en mulig bonus har vi Grimaldi på sidelinjen. Dette må være meget fristende nå.
kr. 7.- i kvartalsutbytte i lang tid fremover gjør dette til en gullkantet investering.
ibyx
25.02.2025 kl 11:31 8246

Kan vel bli en del "swasticar-import" over Vladivostok? For de som vil "ta i det"? 😅
Nuvel.

Fearnley er åpenbart ikke oppdatert her eller ikke med hos MarketScreener:
Mean consensus
OUTPERFORM
Number of Analysts
4
Last Close Price
7.383USD
Average target price
9.770USD
Spread / Average Target
+32.34%
High Price Target
11.71USD
Spread / Highest target
+58.56%
Low Price Target
9.005USD
Spread / Lowest Target
+21.97%
Dersom Fearnley er med her så faller vel outperform ned til HOLD?

FA har ingenting å vise til pt:
https://www.finansavisen.no/ticker/HAUTO
Redigert 25.02.2025 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
TrondM
25.02.2025 kl 10:57 8279

Skal ikke påberope meg å ha bedre innsiktsmateriale enn Fearnleys, men har ihvertfall tre momenter i bakhodet her:
1) Det totale bilsalget går ned, men samtidig ser vi vel en dreining mot mer Asiaproduserte biler vs Europa-/USA-produserte biler
2) Tollmurene til Trump og sirkus Musk gir vel også fort noen effekter i form av mer etterspørsel etter biler/frakt fra Asia. Nå har riktignok også Tesla mye av produksjonen sin i Kina, så det kan jo slå litt begge veier.
3) Bilfaktmarkedet er ikke i balanse idag, og HAUTO klarer ikke med dagens volumer å dekke etterspørselen. Så at det kommer noen % nye skip på markedet i '25-'26 betyr ikke nødvendigvis at det gir en stor overkapasitet.

Vi får se hva HAUTO sier når de kommer med sin trading update i mars....
megabea
25.02.2025 kl 10:53 8289

Mirabella hadde blant annet salg på kurs ca 129 de har ennå ikke kjøpt de venter - blir ikke mye squeze der.
Så får vi se hva Marshall får ut av forrige ukes posisjon.

Men det jeg er mest spent på er hva du er uenig med i Fearnleys analyse og det du kaller svartmalingen der?

Som jeg har nevnt tidligere du mente aksjen var råbillig på kurs 128.
Hvorfor er den bare billig nå på kurs 80?
Hva har forandret seg?
ibyx
25.02.2025 kl 10:31 8055

Min lille erfaring med shipping siste års tid er at reaksjoner svært ofte overdrives. Det er fx fort gjort å kjøpe for tidlig på nedgang samt selge for tidlig på oppgang.
Kursmålene her er ikke nødvendigvis noen "korrekt" aksjonspunkt. Godt mulig rundt 70, hvor vi fort kan komme i løpet av denne uken dersom dette "shortsntimentet" holder koken kan vær en fin inngang.
Man får vurdere hvor mye man tror den kan presses ned på antagelser om at de lange kontraktene fx er beheftet med inntekstsvekkende klausuler pga av *mulig* sterkt svekkede spotrater osv. eller om det bare er "bearbløff" og spinn etterhvert her?
Ikke usannsynlig at vi ser litt av det samme etterhvert (og med høyt tempo?) som vi så for kort tiden i crude/FRO som bunnet rundt 150 og fikk en kraftig rekyl?

Men dette er bare mine "fabuleringer"
Enhver får gjøre seg opp sin mening... :-)
Redigert 25.02.2025 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
kodenavn
25.02.2025 kl 10:30 7839

Og alle som shorter må kjøpe tilbake en gang.
Da stiger kursen.
Det hadde vært moro om det skjedde brått ifm et oppkjøpstilbud, slik at shorterne fikk seg en smekk.
Jeg har lest Fearnleys analyse, og må si jeg er ganske uenig i forutsetningene.
Det er ganske mye svartmaling der.
Så i dag ble det flere billige aksjer :)
Glade vanvidd
25.02.2025 kl 10:25 7865

Ser jo ut som dette var et godt valg. Ikke mange andre som har forutsett dette som jeg har sett her inne. Og vertfall ikke jeg.
megabea
25.02.2025 kl 10:10 7906

Du har tidligere påpekt den volum økning som vi fikk etter q4 rapporten. Kursnedgang på tildels skyhøye volum.
Det er selvsagt dårlige nyheter samtidig så øker short sin posisjon (dette er profesjonelle investorer).
Tidligere har DNB i sin analyse gitt prognose på en årlig nedgang på resultat fremover (mulig kurs på kr 24 i 2028).
Nedgangen i syklusen er nådeløs i øyeblikket.

Vi får håpe på svingninger slik at det ser lysere ut undervegs og utbyttene kommer men de vil nok minke etterhvert.
Enger påpekte også at de ikke hadde noen planer om skips salg i nærmeste framtid.
Korrekt: "Snakk om shortinvitt".
ibyx
25.02.2025 kl 09:11 8084

Blir nesten litt ekstremt dette? 35% nedgradering.
De får sikkert en del av markedet med seg da...

Kursmålet på Wallenius Wilhelmsen og Höegh Autoliners nedjusteres henholdsvis til 75 kroner (105) og 65 kroner (100), noe som tilsvarer en P/E-multippel på 5 ganger på 2026-estimater.

https://www.finansavisen.no/tdn/2025/02/25/06441349/shipping-fearnley-nedgraderer-bilshippingsektoren-til-selg

De ser altså fortsatt hele 18% nedside fra nå omtrent 80NOK.
Snakk om shortinvitt?
Redigert 25.02.2025 kl 09:20 Du må logge inn for å svare
gw60
24.02.2025 kl 22:19 8417

Da solgte jeg hele beholdningen idag, hadde snitt på ca 114,- og var nå oppe i ca 500.000,- i minus. Så får staten hjelpe til litt med tapet (37,84%).
Tenker at kursen nå må være nær bunnen (kanskje i verste fall ned mot 72,-?),
Skal kjøpe meg opp igjen. Tenker å ta det over litt tid og følge med på kursen daglig.
Er vel fremdeles minst 50,- pr aksje å hente i utbytte her de neste par åra, og da er alt tap nullet + god fortjeneste selv om kursen skulle gå ytterlige noe ned.🫰.
kodenavn
24.02.2025 kl 10:05 8960

Siste tids lave kurs er vanskelig å forstå, og den vil komme opp igjen. Et så bra selskap med en slik inntjening kan ikke bli liggende lenge med en slik rabatt.
Et eventuelt oppkjøpstilbud må stå i et fornuftig forhold til inntjening og NAV.
140.- er nok minimum aksjonærene vil akseptere i dag tror jeg.
ibyx
24.02.2025 kl 09:14 8963

Grimaldi eller ikke grimaldi. Stiger nesten 2% på ex-dagen. Trendskifte? 😅
desirata
24.02.2025 kl 03:20 9355

Helt enig, 120kr vil være riktig nå. Kan ikke sammenligne med ifjor etter at det er betalt 50kr i utbytte.

Men hvorfor skal Grimaldi betale 120kr, når han kan kjøpe aksjer i markedet for 80kr. Er ikke sikkert han er interessert i mere enn 20% o.l.

Anyway 80kr kjøp nå er en no-brainer. Som nevnt en får tilbake pengene i utbytte og sitter derved på nesten gratis aksjer i et godt rederi.
Bjallen
23.02.2025 kl 17:51 9732

Det er dagen de henter opplysningene om hvem som eier aksjene etter last day inclusive. Ingen utbytte blir betalt før dette er hentet fra registeret.
gw60
23.02.2025 kl 14:17 9851

Takk, var det jeg trodde, men hva er da meningen med record date?
Redigert 23.02.2025 kl 14:18 Du må logge inn for å svare
piff
23.02.2025 kl 14:02 9414

Her tror jeg du tar skammelig feil, er neppe noen som ønsker og selge til langt under skrappris . Her er det bare og sitte stille i båten framover,
Rui
23.02.2025 kl 11:54 4328

Hvorfor i alle dager er dere så sikre på at det er Grimaldi som står bak Clearstream?
Dette er jo en felles konto i Luxemburg som kan inneholde svært mange eiere av Hauto aksjer.
Clearstream har opp gjennom årene sittet på store poster i mange andre norske selskap, uten at det har resultert i noe oppkjøp, ref: NEL for noen år siden.
Skulle det derimot stemme at Grimaldi står bak, kan vi ikke forvente en kjøpsum på 150, som noen her på forumet drømmer om.
Med dagens kurs, er nok 120 mer riktig. Da er alternativet bedre å sitte i ro og motta gode utbytter, og stigende kurser etter hvert utover året.
gw60
23.02.2025 kl 11:33 4325

Er vel en del som skal selge også nå etter store tap for å ta avskrivning på skatten, det kan jo presse kurs videre ned..
Må man eie aksjen over record date som er annonsert 25/2 for å få utbytte?
Stockshold
22.02.2025 kl 17:50 4840

Såklart litt spekulativ teori, men ønskes ett eventuelt kjøp med bud på Hauto av grimaldi øker han nok andel uten å prøve å dra kurs nevneverdig opp ihvertfall.

Men kursen vi er på nå med tilbakebetalt invistering på rundt 2 år iht utbytter er tidenes kjøpsanledning vel.
ibyx
22.02.2025 kl 17:45 4785

Litt pussig at den faller såpass mye vs Peer Wawi fx med en såpass steady kjøper? Nå ser man ofte at aksjer faller under aktive tilbakekjøpsperioder også. Blir nesten litt av det samme? Som om det trigger bear/salg-aktører i seg selv?
HellBound
22.02.2025 kl 16:55 4848

Clearstream har økt/øker likt med ca. 500 tusen aksjer hver uke. Så kjøpt fra alt fra 140 til 87 då sikkert ja.
ibyx
22.02.2025 kl 16:39 4868

5% doblingen fra april til september må ha vært til kurs ca 110kr?
Snitter seg ned som heter? :-)
HellBound
22.02.2025 kl 15:12 4967

Hva han sa i Septemper til Tradewinds 10%.

His own assessment is that the capitalisation of the Norwegian car carrier as a multiple of earnings is out of kilter with reality.

“Just to explain, this company is making $700m of cash flow and profit. And it’s worth only $2.2bn,” said Grimaldi.

“As far as I’m concerned, this is a mystery. Why is this [the value] so low?”

That philosophy explains why Grimaldi doubled his stake in the company from 5.1% in April.

Grimaldi praised Hoegh’s investment in its fleet, its long-term contracts and top management led by CEO Andreas Enger.

Enger has done “a fantastic job by looking outside the box” on decarbonisation, while the Hoegh family, who control 41% of the company, are “a very serious and capable family”, he added.

To cap it all, the Oslo-listed company paid very high dividend payments that were “absolutely unique”,

“I am a shareholder and I think that this company is probably one of the best investments you can do today.”
“It is still a very, very good opportunity to buy,” Grimaldi said.

If the company was in any other sector — luxury goods or logistics — the value of the company as a multiple of earnings would be much higher.

“Only because it’s shipping, it’s only three times. But this is a business long-term, it’s not a cyclical business.

“I think this company, like mine and others, we have long-term contracts with manufacturers.

“And I think that they are doing all the right things to have a better and better fleet.

“So I think I made a very good investment and I’m looking forward to seeing the result in the future.”

“So really, I am making the investment because I think that I am making a very good investment,”

Redigert 22.02.2025 kl 15:16 Du må logge inn for å svare
Stockshold
22.02.2025 kl 14:27 5025

Fra 5 % - 10 % snart 15 %
Virker som en som han har en strategisk plan med større eierandel. Så kan det selvfølgelig være det ikke stemmer, men jeg tror ihvertfall det kan være meget sannsynlig.

https://e24.no/bors/nyheter/a/296578
Mollen
22.02.2025 kl 12:52 4960

Hmmm… Hva begrunner du det med ? Disse oppkjøpsspekulasjonene har versert veldig lenge nå uten å materialisere seg…
Stockshold
22.02.2025 kl 12:12 4989

Grimaldi kan nok meget sannsynlig komme på banen med ett bud
HellBound
22.02.2025 kl 07:49 5227

De er samme, 14.98% nå da. Blir trangt inn døren Mandag/Tirsdag. Om det kommer et bud er vel rundt 150kr + utdeling av fond på 13kr ikke utenklig? Håper ikke det men.