HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste
As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
piff
23.02.2025 kl 14:02
9380
Her tror jeg du tar skammelig feil, er neppe noen som ønsker og selge til langt under skrappris . Her er det bare og sitte stille i båten framover,
gw60
23.02.2025 kl 14:17
9817
Takk, var det jeg trodde, men hva er da meningen med record date?
Redigert 23.02.2025 kl 14:18
Du må logge inn for å svare
Bjallen
23.02.2025 kl 17:51
9698
Det er dagen de henter opplysningene om hvem som eier aksjene etter last day inclusive. Ingen utbytte blir betalt før dette er hentet fra registeret.
desirata
24.02.2025 kl 03:20
9321
Helt enig, 120kr vil være riktig nå. Kan ikke sammenligne med ifjor etter at det er betalt 50kr i utbytte.
Men hvorfor skal Grimaldi betale 120kr, når han kan kjøpe aksjer i markedet for 80kr. Er ikke sikkert han er interessert i mere enn 20% o.l.
Anyway 80kr kjøp nå er en no-brainer. Som nevnt en får tilbake pengene i utbytte og sitter derved på nesten gratis aksjer i et godt rederi.
Men hvorfor skal Grimaldi betale 120kr, når han kan kjøpe aksjer i markedet for 80kr. Er ikke sikkert han er interessert i mere enn 20% o.l.
Anyway 80kr kjøp nå er en no-brainer. Som nevnt en får tilbake pengene i utbytte og sitter derved på nesten gratis aksjer i et godt rederi.
ibyx
24.02.2025 kl 09:14
8929
Grimaldi eller ikke grimaldi. Stiger nesten 2% på ex-dagen. Trendskifte? 😅
kodenavn
24.02.2025 kl 10:05
8926
Siste tids lave kurs er vanskelig å forstå, og den vil komme opp igjen. Et så bra selskap med en slik inntjening kan ikke bli liggende lenge med en slik rabatt.
Et eventuelt oppkjøpstilbud må stå i et fornuftig forhold til inntjening og NAV.
140.- er nok minimum aksjonærene vil akseptere i dag tror jeg.
Et eventuelt oppkjøpstilbud må stå i et fornuftig forhold til inntjening og NAV.
140.- er nok minimum aksjonærene vil akseptere i dag tror jeg.
ibyx
24.02.2025 kl 15:37
8625
gw60
24.02.2025 kl 22:19
8383
Da solgte jeg hele beholdningen idag, hadde snitt på ca 114,- og var nå oppe i ca 500.000,- i minus. Så får staten hjelpe til litt med tapet (37,84%).
Tenker at kursen nå må være nær bunnen (kanskje i verste fall ned mot 72,-?),
Skal kjøpe meg opp igjen. Tenker å ta det over litt tid og følge med på kursen daglig.
Er vel fremdeles minst 50,- pr aksje å hente i utbytte her de neste par åra, og da er alt tap nullet + god fortjeneste selv om kursen skulle gå ytterlige noe ned.🫰.
Tenker at kursen nå må være nær bunnen (kanskje i verste fall ned mot 72,-?),
Skal kjøpe meg opp igjen. Tenker å ta det over litt tid og følge med på kursen daglig.
Er vel fremdeles minst 50,- pr aksje å hente i utbytte her de neste par åra, og da er alt tap nullet + god fortjeneste selv om kursen skulle gå ytterlige noe ned.🫰.
ibyx
25.02.2025 kl 09:11
8050
Blir nesten litt ekstremt dette? 35% nedgradering.
De får sikkert en del av markedet med seg da...
Kursmålet på Wallenius Wilhelmsen og Höegh Autoliners nedjusteres henholdsvis til 75 kroner (105) og 65 kroner (100), noe som tilsvarer en P/E-multippel på 5 ganger på 2026-estimater.
https://www.finansavisen.no/tdn/2025/02/25/06441349/shipping-fearnley-nedgraderer-bilshippingsektoren-til-selg
De ser altså fortsatt hele 18% nedside fra nå omtrent 80NOK.
Snakk om shortinvitt?
De får sikkert en del av markedet med seg da...
Kursmålet på Wallenius Wilhelmsen og Höegh Autoliners nedjusteres henholdsvis til 75 kroner (105) og 65 kroner (100), noe som tilsvarer en P/E-multippel på 5 ganger på 2026-estimater.
https://www.finansavisen.no/tdn/2025/02/25/06441349/shipping-fearnley-nedgraderer-bilshippingsektoren-til-selg
De ser altså fortsatt hele 18% nedside fra nå omtrent 80NOK.
Snakk om shortinvitt?
Redigert 25.02.2025 kl 09:20
megabea
25.02.2025 kl 10:10
7872
Du har tidligere påpekt den volum økning som vi fikk etter q4 rapporten. Kursnedgang på tildels skyhøye volum.
Det er selvsagt dårlige nyheter samtidig så øker short sin posisjon (dette er profesjonelle investorer).
Tidligere har DNB i sin analyse gitt prognose på en årlig nedgang på resultat fremover (mulig kurs på kr 24 i 2028).
Nedgangen i syklusen er nådeløs i øyeblikket.
Vi får håpe på svingninger slik at det ser lysere ut undervegs og utbyttene kommer men de vil nok minke etterhvert.
Enger påpekte også at de ikke hadde noen planer om skips salg i nærmeste framtid.
Korrekt: "Snakk om shortinvitt".
Det er selvsagt dårlige nyheter samtidig så øker short sin posisjon (dette er profesjonelle investorer).
Tidligere har DNB i sin analyse gitt prognose på en årlig nedgang på resultat fremover (mulig kurs på kr 24 i 2028).
Nedgangen i syklusen er nådeløs i øyeblikket.
Vi får håpe på svingninger slik at det ser lysere ut undervegs og utbyttene kommer men de vil nok minke etterhvert.
Enger påpekte også at de ikke hadde noen planer om skips salg i nærmeste framtid.
Korrekt: "Snakk om shortinvitt".
Glade vanvidd
25.02.2025 kl 10:25
7831
Ser jo ut som dette var et godt valg. Ikke mange andre som har forutsett dette som jeg har sett her inne. Og vertfall ikke jeg.
kodenavn
25.02.2025 kl 10:30
7805
Og alle som shorter må kjøpe tilbake en gang.
Da stiger kursen.
Det hadde vært moro om det skjedde brått ifm et oppkjøpstilbud, slik at shorterne fikk seg en smekk.
Jeg har lest Fearnleys analyse, og må si jeg er ganske uenig i forutsetningene.
Det er ganske mye svartmaling der.
Så i dag ble det flere billige aksjer :)
Da stiger kursen.
Det hadde vært moro om det skjedde brått ifm et oppkjøpstilbud, slik at shorterne fikk seg en smekk.
Jeg har lest Fearnleys analyse, og må si jeg er ganske uenig i forutsetningene.
Det er ganske mye svartmaling der.
Så i dag ble det flere billige aksjer :)
ibyx
25.02.2025 kl 10:31
8021
Min lille erfaring med shipping siste års tid er at reaksjoner svært ofte overdrives. Det er fx fort gjort å kjøpe for tidlig på nedgang samt selge for tidlig på oppgang.
Kursmålene her er ikke nødvendigvis noen "korrekt" aksjonspunkt. Godt mulig rundt 70, hvor vi fort kan komme i løpet av denne uken dersom dette "shortsntimentet" holder koken kan vær en fin inngang.
Man får vurdere hvor mye man tror den kan presses ned på antagelser om at de lange kontraktene fx er beheftet med inntekstsvekkende klausuler pga av *mulig* sterkt svekkede spotrater osv. eller om det bare er "bearbløff" og spinn etterhvert her?
Ikke usannsynlig at vi ser litt av det samme etterhvert (og med høyt tempo?) som vi så for kort tiden i crude/FRO som bunnet rundt 150 og fikk en kraftig rekyl?
Men dette er bare mine "fabuleringer"
Enhver får gjøre seg opp sin mening... :-)
Kursmålene her er ikke nødvendigvis noen "korrekt" aksjonspunkt. Godt mulig rundt 70, hvor vi fort kan komme i løpet av denne uken dersom dette "shortsntimentet" holder koken kan vær en fin inngang.
Man får vurdere hvor mye man tror den kan presses ned på antagelser om at de lange kontraktene fx er beheftet med inntekstsvekkende klausuler pga av *mulig* sterkt svekkede spotrater osv. eller om det bare er "bearbløff" og spinn etterhvert her?
Ikke usannsynlig at vi ser litt av det samme etterhvert (og med høyt tempo?) som vi så for kort tiden i crude/FRO som bunnet rundt 150 og fikk en kraftig rekyl?
Men dette er bare mine "fabuleringer"
Enhver får gjøre seg opp sin mening... :-)
Redigert 25.02.2025 kl 10:32
megabea
25.02.2025 kl 10:53
8255
Mirabella hadde blant annet salg på kurs ca 129 de har ennå ikke kjøpt de venter - blir ikke mye squeze der.
Så får vi se hva Marshall får ut av forrige ukes posisjon.
Men det jeg er mest spent på er hva du er uenig med i Fearnleys analyse og det du kaller svartmalingen der?
Som jeg har nevnt tidligere du mente aksjen var råbillig på kurs 128.
Hvorfor er den bare billig nå på kurs 80?
Hva har forandret seg?
Så får vi se hva Marshall får ut av forrige ukes posisjon.
Men det jeg er mest spent på er hva du er uenig med i Fearnleys analyse og det du kaller svartmalingen der?
Som jeg har nevnt tidligere du mente aksjen var råbillig på kurs 128.
Hvorfor er den bare billig nå på kurs 80?
Hva har forandret seg?
TrondM
25.02.2025 kl 10:57
8245
Skal ikke påberope meg å ha bedre innsiktsmateriale enn Fearnleys, men har ihvertfall tre momenter i bakhodet her:
1) Det totale bilsalget går ned, men samtidig ser vi vel en dreining mot mer Asiaproduserte biler vs Europa-/USA-produserte biler
2) Tollmurene til Trump og sirkus Musk gir vel også fort noen effekter i form av mer etterspørsel etter biler/frakt fra Asia. Nå har riktignok også Tesla mye av produksjonen sin i Kina, så det kan jo slå litt begge veier.
3) Bilfaktmarkedet er ikke i balanse idag, og HAUTO klarer ikke med dagens volumer å dekke etterspørselen. Så at det kommer noen % nye skip på markedet i '25-'26 betyr ikke nødvendigvis at det gir en stor overkapasitet.
Vi får se hva HAUTO sier når de kommer med sin trading update i mars....
1) Det totale bilsalget går ned, men samtidig ser vi vel en dreining mot mer Asiaproduserte biler vs Europa-/USA-produserte biler
2) Tollmurene til Trump og sirkus Musk gir vel også fort noen effekter i form av mer etterspørsel etter biler/frakt fra Asia. Nå har riktignok også Tesla mye av produksjonen sin i Kina, så det kan jo slå litt begge veier.
3) Bilfaktmarkedet er ikke i balanse idag, og HAUTO klarer ikke med dagens volumer å dekke etterspørselen. Så at det kommer noen % nye skip på markedet i '25-'26 betyr ikke nødvendigvis at det gir en stor overkapasitet.
Vi får se hva HAUTO sier når de kommer med sin trading update i mars....
ibyx
25.02.2025 kl 11:31
8212
Kan vel bli en del "swasticar-import" over Vladivostok? For de som vil "ta i det"? 😅
Nuvel.
Fearnley er åpenbart ikke oppdatert her eller ikke med hos MarketScreener:
Mean consensus
OUTPERFORM
Number of Analysts
4
Last Close Price
7.383USD
Average target price
9.770USD
Spread / Average Target
+32.34%
High Price Target
11.71USD
Spread / Highest target
+58.56%
Low Price Target
9.005USD
Spread / Lowest Target
+21.97%
Dersom Fearnley er med her så faller vel outperform ned til HOLD?
FA har ingenting å vise til pt:
https://www.finansavisen.no/ticker/HAUTO
Nuvel.
Fearnley er åpenbart ikke oppdatert her eller ikke med hos MarketScreener:
Mean consensus
OUTPERFORM
Number of Analysts
4
Last Close Price
7.383USD
Average target price
9.770USD
Spread / Average Target
+32.34%
High Price Target
11.71USD
Spread / Highest target
+58.56%
Low Price Target
9.005USD
Spread / Lowest Target
+21.97%
Dersom Fearnley er med her så faller vel outperform ned til HOLD?
FA har ingenting å vise til pt:
https://www.finansavisen.no/ticker/HAUTO
Redigert 25.02.2025 kl 11:39
kodenavn
25.02.2025 kl 15:31
7870
Fearnley ligger nå 33 % under konsensus. Jeg stiller meg undrende til at markedet ser ut til å kjøpe deres siste analyse som sannheten.
Fearnley er bekymret for en eventuell gjenåpning av Suez, og anslår at dette vil bety 7 % økt kapasitet og dermed lavere rater. Hoegh sa i sin siste rapport for få dager siden at de mente en gjenåpning ville være en fordel for selskapet.
Fearnley nevner ikke med et ord at det i dag på de store rutene er FOR LITEN kapasitet, og at noen av de nye skipene skal fylle opp dette transportbehovet. Dette går i dag på containerskip. Dyrt og dårlig for kundene.
Jeg mener Fearnley har for lave rateanslag. 80 % av kapasiteten til Hauto er bundet på høye rater på lange kontrakter.
Og så som en mulig bonus har vi Grimaldi på sidelinjen. Dette må være meget fristende nå.
kr. 7.- i kvartalsutbytte i lang tid fremover gjør dette til en gullkantet investering.
Fearnley er bekymret for en eventuell gjenåpning av Suez, og anslår at dette vil bety 7 % økt kapasitet og dermed lavere rater. Hoegh sa i sin siste rapport for få dager siden at de mente en gjenåpning ville være en fordel for selskapet.
Fearnley nevner ikke med et ord at det i dag på de store rutene er FOR LITEN kapasitet, og at noen av de nye skipene skal fylle opp dette transportbehovet. Dette går i dag på containerskip. Dyrt og dårlig for kundene.
Jeg mener Fearnley har for lave rateanslag. 80 % av kapasiteten til Hauto er bundet på høye rater på lange kontrakter.
Og så som en mulig bonus har vi Grimaldi på sidelinjen. Dette må være meget fristende nå.
kr. 7.- i kvartalsutbytte i lang tid fremover gjør dette til en gullkantet investering.
kodenavn
25.02.2025 kl 15:39
7880
Delivery of newbuild will gradually remove some pressure in our segment, but general market remains strong with more
volume than we can carry in key trade lanes
volume than we can carry in key trade lanes
DividendYield
25.02.2025 kl 16:22
7776
"Jeg mener Fearnley har for lave rateanslag. 80 % av kapasiteten til Hauto er bundet på høye rater på lange kontrakter."
flott, men sitter du med noe av disse rateanslagene?
flott, men sitter du med noe av disse rateanslagene?
desirata
25.02.2025 kl 16:44
7728
Vedr reforhandling av kontrakter. Analytikere brukte samme argumentet ovenfor MPC i 2023. De mente fraktratene ville kollapse og derved ville de store avskipere be om reduserte rater. Skjedde ikke.
Det er ikke slikt det fungerer. Dersom Høegh eller WW har 3 års kontrakt med en bil gigant, så kan de be om reforhandlinger, men rederiet trenger ikke gi de noe (uten det gagner de). Eksempelvis de forlenger kontrakten, o.l. Dvs en deal som avhjelper begge. En Tier 1 bilfabrikk vil ikke kansellere eller feile en inngått kontrakt, fordi om ratene faller. Hva når de snur opp igjen.
NB, dette er ikke Index linked T/C. Disse Fearnley analytikere burde vite bedre -
Ta LNG som nå har rater på $5k mot Flex som har +70kni mange år. Da kunne jo alle charter selskap ringe Kalleklev og be om halve rater pga markedet har kollapset.
Det er ikke slikt det fungerer. Dersom Høegh eller WW har 3 års kontrakt med en bil gigant, så kan de be om reforhandlinger, men rederiet trenger ikke gi de noe (uten det gagner de). Eksempelvis de forlenger kontrakten, o.l. Dvs en deal som avhjelper begge. En Tier 1 bilfabrikk vil ikke kansellere eller feile en inngått kontrakt, fordi om ratene faller. Hva når de snur opp igjen.
NB, dette er ikke Index linked T/C. Disse Fearnley analytikere burde vite bedre -
Ta LNG som nå har rater på $5k mot Flex som har +70kni mange år. Da kunne jo alle charter selskap ringe Kalleklev og be om halve rater pga markedet har kollapset.
ibyx
25.02.2025 kl 16:54
7705
Takk for info. Gode poeng. Som hva når ratene stiger i en kontraktsperiode!
Nei. Virker litt biased i Fearnley. Bearbrillene for godt på nesen.
Endte forresten 1.70 % over LOD.
Men det skal ikke underslåes at volumet var høyt og prosenfallet "friskt".
Jeg har et "arbeidskjøpsmål" på 70 🎣
Her få enhver plukke sitt tall... ship ohoi!
Nei. Virker litt biased i Fearnley. Bearbrillene for godt på nesen.
Endte forresten 1.70 % over LOD.
Men det skal ikke underslåes at volumet var høyt og prosenfallet "friskt".
Jeg har et "arbeidskjøpsmål" på 70 🎣
Her få enhver plukke sitt tall... ship ohoi!
Tanjiro
25.02.2025 kl 17:13
7871
Tror ingen kunne se for seg dette, hvertfall ikke i et selskap som går som det griner og per nå er beste utbytteaksje på oslo børs. Kjøpte mine første aksjer her på 131, har tjent veldig godt av utbyttene, og snittet enda mer ned i går (skulle kanskje ha ventet men men..). Gav ligger på 109, men til tross for 6 sifret urealisert papirtap, tar jeg dette med knusende ro. Hele historien her minner meg bare om mpcc, og der har de som har vært tålmodige tjent inn hele sin innskudd. Faste stabile utbytter er det som gjelder💪 her vil nok samme skje med de som tenker langsiktig.
Winter is Here
25.02.2025 kl 17:14
8074
Kan det stemme at disse er fortsatt gjeldende ? Hvorfor er Ferneys så strenge sammenlignet med de andre ? Er de eneste som har realistiske kursmål med tanke på dagens situasjon ?
DNB Markets har en hold-anbefaling med et kursmål på 104 kroner
SEB har en hold-anbefaling med et kursmål på 92 kroner
Nordea Markets har en kjøpsanbefaling med et kursmål på 130 kroner
Pareto Securities har en hold-anbefaling med et kursmål på 100 kroner
ABG Sundal Collier har en kjøpsanbefaling med et kursmål på 140 kroner
DNB Markets har en hold-anbefaling med et kursmål på 104 kroner
SEB har en hold-anbefaling med et kursmål på 92 kroner
Nordea Markets har en kjøpsanbefaling med et kursmål på 130 kroner
Pareto Securities har en hold-anbefaling med et kursmål på 100 kroner
ABG Sundal Collier har en kjøpsanbefaling med et kursmål på 140 kroner
Redigert 25.02.2025 kl 17:16
ibyx
25.02.2025 kl 18:47
7896
I kulissene skal man også være obs på en lurende korreksjon i SPX?
Idag har den lekt med brudd under et litt kritisk støttenivå på 5925 ifølge Kristiansen
https://www.youtube.com/watch?v=LfM41dz1jS0&t=548s
Faren for en oransjedrevet korreksjon bør ikke undervurderes?
Kanskje kan den bli ganske stygg også fortere enn man tror?
At Brent nå også bryter ned under 74 tett på 72 er ikke nødvendigvis bare bra for SPX selv om mannen vil ha billig olje (ikke så bra for prisutsatte drillbabies?)
Idag har den lekt med brudd under et litt kritisk støttenivå på 5925 ifølge Kristiansen
https://www.youtube.com/watch?v=LfM41dz1jS0&t=548s
Faren for en oransjedrevet korreksjon bør ikke undervurderes?
Kanskje kan den bli ganske stygg også fortere enn man tror?
At Brent nå også bryter ned under 74 tett på 72 er ikke nødvendigvis bare bra for SPX selv om mannen vil ha billig olje (ikke så bra for prisutsatte drillbabies?)
Redigert 25.02.2025 kl 18:51
kazynor
25.02.2025 kl 19:20
7855
Hvordan er strukturen på disse kontraktene? Er det slik at HAUTO skal transportere Y antall kjøretøy per år, med rate X etc?
kodenavn
25.02.2025 kl 21:46
7693
Ja, kontrakter går på volum og pris.
Og de har faste kontrakter på 80 % for både 2025 og 2026.
Og av de resterende 20 %, så er 60 % High & Heavy, som er ganske " stabilt #
Så det såkalte spot er veldig lite.
Og de har vært så fullbooket i 2024 at de gleder seg til det kommer flere båter på vannet, så det blir litt mindre trykk, slik at de får bedre fleksibilitet.
Overhodet ikke noe redsel for overkapasitet.
Og de sier at kvaliteten og lengden på kontraktene er bedre enn noen gang.
Det anbefales å se/høre på presentasjonen (web) med CEO Enger, da får dere svar på mange spørsmål.
Og de har faste kontrakter på 80 % for både 2025 og 2026.
Og av de resterende 20 %, så er 60 % High & Heavy, som er ganske " stabilt #
Så det såkalte spot er veldig lite.
Og de har vært så fullbooket i 2024 at de gleder seg til det kommer flere båter på vannet, så det blir litt mindre trykk, slik at de får bedre fleksibilitet.
Overhodet ikke noe redsel for overkapasitet.
Og de sier at kvaliteten og lengden på kontraktene er bedre enn noen gang.
Det anbefales å se/høre på presentasjonen (web) med CEO Enger, da får dere svar på mange spørsmål.
Glade vanvidd
26.02.2025 kl 08:31
7195
Ja enig i dette men det er jo derfor det er så vanskelig å forstå hva som skjer? Er det disse omtalte "botene" som herjer med kursen? Jeg har selv is i magen enda , men er jo frustrerende når det faller som en stein. Utbytte som kommer i mars vil sikkert avhjelpe litt :-)
Glade vanvidd
26.02.2025 kl 08:31
7205
Ja enig i dette men det er jo derfor det er så vanskelig å forstå hva som skjer? Er det disse omtalte "botene" som herjer med kursen? Jeg har selv is i magen enda , men er jo frustrerende når det faller som en stein. Utbytte som kommer i mars vil sikkert avhjelpe litt :-)
ibyx
26.02.2025 kl 09:43
7132
Blir morgenens 79,1 den eneste lille og forventede tekniske rekylen vi får idag?
Redd 75 og lavere ikke er helt uaktuelt fortsatt?
Fearnleys "magnet"? Et bjørnebord som fanger?
Retningen og volumet på ferden mot sydpolen etter Q4 har vært ganske så konsistent når man ser på kurven i bakspeilet?
Ca 27% fall.
Redd 75 og lavere ikke er helt uaktuelt fortsatt?
Fearnleys "magnet"? Et bjørnebord som fanger?
Retningen og volumet på ferden mot sydpolen etter Q4 har vært ganske så konsistent når man ser på kurven i bakspeilet?
Ca 27% fall.
Redigert 26.02.2025 kl 10:06
megabea
26.02.2025 kl 22:25
6785
Selv sier Hoegh/hauto dette om kontraktene:
- Det geopolitiske landskapet er uforutsigbart, og usikkerheten har økt de siste ukene med trusler om og innføring av nye tariffer.
Höegh Autoliners direkte eksponering så langt er begrenset, men generelt vil enhver tariff påvirke det totale markedet negativt.
Altså de utelukker ikke noe.
DNB kom tidligere med en analyse som ble negativt mottatt med justert kursmål. Senere har Fearnley kommet med en analyse med et enda lavere kursmål.
Alt kodenavn lister opp her er det ikke så stor uenighet om. Og godt kjent både i marked og her på sidene (og hos alle roboter).
DNB spekulerer ikke med noen reforhandlinger i sin analyse.
- Analysen tar imidlertid ikke høyde for eventuelle reforhandlinger eller potensialet for reduserte volumer som påvirker kontrakts-/spotmiksen, og tar dermed implisitt hensyn til pålydende av kontraktsvolumer jevnt fordelt over kontraktsperioden.
Altså analysene er enige med de fleste argumentene her inne, men det kodenavn og mange andre ikke ser, er at dette er fra toppen av regnskapet ned til ebitda.
Under ebitda er det vi får press på tidligere resultat og analysene blir mer negative.
Rentebærende gjeld øker sterkt med 47 USD i avdrag gjeld og leasing commitment på 27 USD (i 2025) så merkes det på bunnlinja. Så i q4 dukket det opp
- Annen rentebærende gjeld på USD 170 millioner er knyttet til salg og leaseback-avtaler med Bank of Communication for fire fartøy i Aurora-klassen.
Alt dette skal dekkes inn. Selv tror jeg dette blir snart med bruk av fondet.
Så må en også huske på at Enger, og mange andre, liker best å framheve de positive nyhetene og dekker de mer negative inn i "det geopolitiske landskapet er uforutsigbart".
Det markedet reagerte negativt på var ikke tallene i q4, de var kjent på forhånd og kom ut som ventet.
Det var den negative guidingen som kom fram (som forespeiler mulige dårligere tider) og som kjent så ser aksjekursen alltid fram i tid.
- Det geopolitiske landskapet er uforutsigbart, og usikkerheten har økt de siste ukene med trusler om og innføring av nye tariffer.
Höegh Autoliners direkte eksponering så langt er begrenset, men generelt vil enhver tariff påvirke det totale markedet negativt.
DNB kom tidligere med en analyse som ble negativt mottatt med justert kursmål. Senere har Fearnley kommet med en analyse med et enda lavere kursmål.
Alt kodenavn lister opp her er det ikke så stor uenighet om. Og godt kjent både i marked og her på sidene (og hos alle roboter).
DNB spekulerer ikke med noen reforhandlinger i sin analyse.
- Analysen tar imidlertid ikke høyde for eventuelle reforhandlinger eller potensialet for reduserte volumer som påvirker kontrakts-/spotmiksen, og tar dermed implisitt hensyn til pålydende av kontraktsvolumer jevnt fordelt over kontraktsperioden.
Altså analysene er enige med de fleste argumentene her inne, men det kodenavn og mange andre ikke ser, er at dette er fra toppen av regnskapet ned til ebitda.
Under ebitda er det vi får press på tidligere resultat og analysene blir mer negative.
Rentebærende gjeld øker sterkt med 47 USD i avdrag gjeld og leasing commitment på 27 USD (i 2025) så merkes det på bunnlinja. Så i q4 dukket det opp
- Annen rentebærende gjeld på USD 170 millioner er knyttet til salg og leaseback-avtaler med Bank of Communication for fire fartøy i Aurora-klassen.
Alt dette skal dekkes inn. Selv tror jeg dette blir snart med bruk av fondet.
Så må en også huske på at Enger, og mange andre, liker best å framheve de positive nyhetene og dekker de mer negative inn i "det geopolitiske landskapet er uforutsigbart".
Det markedet reagerte negativt på var ikke tallene i q4, de var kjent på forhånd og kom ut som ventet.
Det var den negative guidingen som kom fram (som forespeiler mulige dårligere tider) og som kjent så ser aksjekursen alltid fram i tid.
kodenavn
26.02.2025 kl 23:02
6717
Jeg er litt usikker på om du antyder at det jeg sier ikke er korrekt.
Hør på presentasjonen,
Der sier de at de har faste kontrakter på 80 % for både 2025 og 2026.
Hør på presentasjonen,
Der sier de at de har faste kontrakter på 80 % for både 2025 og 2026.
DividendYield
26.02.2025 kl 23:07
6806
Takk for et godt innlegg. Interessante innspill, verdt å reflektere over
DividendYield
26.02.2025 kl 23:09
6841
Men du nevner fortsatt ingenting om ratenivå. Jeg har selv sett presentasjonen, to ganger. Det er noe info som mangler i den. Nedjustert utbytte var overraskende, hva blir det neste gang?
megabea
27.02.2025 kl 22:20
6464
Vel vi kan se humoristisk på det og si at siden du ikke kunne høre det, så kunne du lese det i q4 rapporten.
megabea
27.02.2025 kl 22:46
7272
Desirata.
Da kunne jo alle charter selskap ringe Kalleklev og be om halve rater pga markedet har kollapset.
Rart du nevner dette for i aksjepodden i fjor høst så nevner Kalleklev denne problem stillingen hvordan han lærte shipping i nedgangstider.
Problemet er at de/mange blir insolvent eller mister markedet og da nytter det ikke med kontrakter når markedet svinner.
Det han påpekte er hvem du har kontrakter med - og det vet vi ikke med hauto.
Da kunne jo alle charter selskap ringe Kalleklev og be om halve rater pga markedet har kollapset.
Rart du nevner dette for i aksjepodden i fjor høst så nevner Kalleklev denne problem stillingen hvordan han lærte shipping i nedgangstider.
Problemet er at de/mange blir insolvent eller mister markedet og da nytter det ikke med kontrakter når markedet svinner.
Det han påpekte er hvem du har kontrakter med - og det vet vi ikke med hauto.
Mollen
27.02.2025 kl 23:51
7178
Der var et skip som ble solgt i september 2024 og som skulle leveres til ny eier i Q1-2025… Er dette skipet overlevert nå ? Jeg regner med at inntektene fra salget blir bokført på Q1 ?
desirata
28.02.2025 kl 05:48
7061
Begge Hauto og Wawi sier de kun har kontrakter med Tier 1 selskaper. Hugs at en bil koster $40k på produsere. Frakten fra Asia til EU koster $700-800, så ikke den største kostnaden. De slår ikke bil konsernet konkurs for å spare $300 per bil.
cm punk
28.02.2025 kl 06:52
7013
Frykter dette kan bli en blodig børsdag kursmessig, skal man legge seg på kjøp i nærheten av 73?
gw60
28.02.2025 kl 12:16
6662
Da har jeg begynt å kjøpe meg opp igjen. snitt nå under 76,-. Ser ut som det har bunnet her rundt 75-76,-.
Solgte alt på ca 83,-
Solgte alt på ca 83,-
Redigert 28.02.2025 kl 12:25
gw60
28.02.2025 kl 12:16
6657
Dobbelpost beklager.
Redigert 28.02.2025 kl 12:19
Bjallen
28.02.2025 kl 12:24
6635
Det lurer jeg og på? 650mill
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/09/09/8177205/hoeegh-autoliners-selger-skip-for-650-millioner
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/09/09/8177205/hoeegh-autoliners-selger-skip-for-650-millioner
kodenavn
28.02.2025 kl 12:34
6608
Bilfraktrederiet Höegh Autoliners har, gjennom datterselskapet Höegh Autoliners Shipping, inngått en avtale om salg av skipet «Höegh New York» for 60,6 millioner dollar, tilsvarende 650 millioner norske kroner.
Skipet var bygd i 2005 og er i dag gjeldfritt. Det er forventet levert til den nye eieren i løpet av første kvartal 2025. Kjøperen er ikke kjent.
– Salget av «Höegh New York» gir en ny god mulighet til å optimalisere flåten ytterligere, ettersom vi får flere nybygde skip levert, kommenterer adm. direktør Andreas Enger.
Skipet var bygd i 2005 og er i dag gjeldfritt. Det er forventet levert til den nye eieren i løpet av første kvartal 2025. Kjøperen er ikke kjent.
– Salget av «Höegh New York» gir en ny god mulighet til å optimalisere flåten ytterligere, ettersom vi får flere nybygde skip levert, kommenterer adm. direktør Andreas Enger.
gw60
28.02.2025 kl 12:41
6585
Jeg har oppfattet at oppgjøret kommer nå i Q1 og blir lagt til utbyttet. Men det er litt "klønete" formidlet, så ikke sikkert. Utgjør ca 3,4 pr aksje.
Redigert 28.02.2025 kl 12:44
megabea
28.02.2025 kl 14:11
6435
Oppgjøret kompliseres noe med at bokført verdi går til avdrag nye skip og "gain on sale" kommer til utbetaling (pluss ebitda).
Da blir tallet ditt noe høyt.
Da blir tallet ditt noe høyt.
gw60
28.02.2025 kl 15:24
6335
650mill i skipssalg + 2600mill i kapitalnedsettelse= ca 3250mill=ca 17,- pr aksje. Håper jo noe av dette drypper på utbytte.
Hvis jeg husker riktig gjensto ca 120mill i betaling på nye skip i år.
Hvis jeg husker riktig gjensto ca 120mill i betaling på nye skip i år.
Redigert 28.02.2025 kl 15:35