HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste
As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
Mollen
02.03.2025 kl 10:00
7324
Rui
05.03.2025 kl 12:31
5820
Hvis du er fornuftig så kjøper du WAWI aksjer for utbyttet du får i dag. Da får du i tillegg til HAUTO utbyttet nærmere 14 kr i ekstra utbytte i slutten av april. Per dags dato er det er ikke noe som tilsier at Hauto skal stige mer i kurs en WAWI de kommende måneder., heller det motsatte.
Mollen
05.03.2025 kl 12:38
5801
Planen min ER å kjøpe Wawi før exdato, men jeg hadde håpt på at Høegh skulle styrke seg relativt mot Wawi da jeg pt. sitter med alle mine penger i Høegh. Det har heller gått motsatt vei… Det er mulig at dette bare viil vedvare, men det er jo også mulig at forskjellen skal minske litt.. Får se… en stund til exdato enda…Korrigert for utbytte så er kursen til Hoegh høyere enn Wawi pt.
Redigert 05.03.2025 kl 12:48
Du må logge inn for å svare
gw60
05.03.2025 kl 21:43
5471
Hva tror du skjer med WAWI kursen etter ex den 26/3?
Kursen til Hauto er for tiden styrt av shortere, tradere og robothandel. Jeg har sett at finansinstitusjoner driver å handler med flere kontoer og selger/kjøper frem og tilbake.
Kursen vil lide så lenge de holder det gående. Idag feks styrtet kursen fra Kl 15. Hvorfor skulle Hauto falle 0,7% og WAWI stige 2,3%, delta 3%.
Så jeg tenker det blir ruglete frem til Q1, og forventer at shorten da er krympet.
Skipssalg 3,40 pr/aksje
Kapitalnedsettelse 13,80 pr/aksje
Utbytte Q1 antar minimum 8,-, betaler de ut kapitalnedsettelsen som tilbakebetaling ja da får vi aksjonærer en velfortjent betaling for å være long i denne, og det trenger vi nå. Tror også det ville gitt ny giv i aksjekursen som har gått ned daglig i 28 av de siste 30 dagene.
Kursen til Hauto er for tiden styrt av shortere, tradere og robothandel. Jeg har sett at finansinstitusjoner driver å handler med flere kontoer og selger/kjøper frem og tilbake.
Kursen vil lide så lenge de holder det gående. Idag feks styrtet kursen fra Kl 15. Hvorfor skulle Hauto falle 0,7% og WAWI stige 2,3%, delta 3%.
Så jeg tenker det blir ruglete frem til Q1, og forventer at shorten da er krympet.
Skipssalg 3,40 pr/aksje
Kapitalnedsettelse 13,80 pr/aksje
Utbytte Q1 antar minimum 8,-, betaler de ut kapitalnedsettelsen som tilbakebetaling ja da får vi aksjonærer en velfortjent betaling for å være long i denne, og det trenger vi nå. Tror også det ville gitt ny giv i aksjekursen som har gått ned daglig i 28 av de siste 30 dagene.
Redigert 05.03.2025 kl 21:44
Mollen
06.03.2025 kl 00:06
5303
På exdato for Wawi tror jeg kursen faller tilsvarende utbytte, men ikke så mye mer..forutsatt at kursen ikke stiger vesentlig frem mot exdato da..
Shorterne har kontroll nå så lenge frykten råder, men dette kan raskt snu på positive nyheter… Time will show..
Jeg tror du roter litt med utbytte og kapitalnedsettelse. Der blir nok ikke begge deler for Q1. Total EPS for Q1 er vel forventet å bli ca 7 kr fra driften og ca 2 kr fra skipssalg. Totalt 9 kr. Det er vel det vi kan forvente å få utbetalt. Enten som utbytte eller som nedsatt aksjekapital..
Shorterne har kontroll nå så lenge frykten råder, men dette kan raskt snu på positive nyheter… Time will show..
Jeg tror du roter litt med utbytte og kapitalnedsettelse. Der blir nok ikke begge deler for Q1. Total EPS for Q1 er vel forventet å bli ca 7 kr fra driften og ca 2 kr fra skipssalg. Totalt 9 kr. Det er vel det vi kan forvente å få utbetalt. Enten som utbytte eller som nedsatt aksjekapital..
Redigert 06.03.2025 kl 00:08
cm punk
06.03.2025 kl 09:57
4964
Kjøp på 98000 aksjer i markedet er det ikke ofte man ser, ligger en saftig rekyl i lufta
Er det Haaland-gutten som har fått ukeslønn?
Er det Haaland-gutten som har fått ukeslønn?
HALLOA
06.03.2025 kl 13:37
4729
Kjenner det på "gikta" at tiden er inne til en solid rekyl.
HAUTO pleier å ha en oppdatering hver måned - kommer i starten.
Lykke til.
HAUTO pleier å ha en oppdatering hver måned - kommer i starten.
Lykke til.
HALLOA
06.03.2025 kl 14:34
4632
HAUTO frakter ikke bare biler.
Tørrlast ratene har gått til himmels en lang stund.
Den har også vært kraftig shortet av storkapitalen.
Når storgutta starter å virkelig kjøper går det fort.
Tørrlast ratene har gått til himmels en lang stund.
Den har også vært kraftig shortet av storkapitalen.
Når storgutta starter å virkelig kjøper går det fort.
Mollen
06.03.2025 kl 16:01
4533
Ja, det er ingen grunn til at Wawi skal stige noe mer enn Høegh. Jeg tror Høegh skal hente seg innigjen mot Wawi, men usikker på om det skjer før exdato. Nå er Wawi priset høyere enn Høegh korrigert for utbytte..
Mollen
06.03.2025 kl 16:05
4517
Ja, det er ingen grunn til at Wawi skal stige noe mer enn Høegh. Jeg tror Høegh skal hente seg innigjen mot Wawi, men usikker på om det skjer før exdato. Nå er Wawi priset høyere enn Høegh korrigert for utbytte..
desirata
08.03.2025 kl 04:39
4007
Grimaldi sitt selskap Isola Sanpalo solgte 3m aksjer sist uke. Clearstream banking øket med 5m til 25%. Vi vet vel ikke hvem eller hvor mange som skjuler seg bak Clearstream. Finner det likevel interessant at Grimaldi selger på kurs 75, når kjøps kursen er godt over 100, hensyntatt utbytte. Eller er det bare triksing med kontoer ?
cm punk
10.03.2025 kl 07:11
3305
Ganske skremmende hvis hans selskap selger seg ned på disse kursene, ingen vet ståa bedre enn Grimaldi
Winter is Here
10.03.2025 kl 07:19
3273
"Höegh Autoliners fraktet 3,4 millioner kubikkmeter i perioden desember til og med februar.
Brutto fraktrate i februar var i snitt på 94,1 dollar per kubikkmeter, ned om lag seks prosent sammenlignet med fjerde kvartal. Netto fraktrate i februar var 80,6 dollar per kubikkmeter, ned syv prosent fra fjerde kvartal.
– Volumene i februar er noe påvirket av sesongmessig nedgang, sier konsernsjef Andreas Enger i Höegh Autoliners.
Han venter større volum fremover, med fire nybygde skip i drift.
– Som konsekvens av nye bilkontrakter fra 2025 er netto fraktrate redusert på grunn av endringer i lastemiksen, med høyere andel biler, sier Enger."
https://e24.no/bors/nyheter/a/300167?pinnedEntry=300167
Brutto fraktrate i februar var i snitt på 94,1 dollar per kubikkmeter, ned om lag seks prosent sammenlignet med fjerde kvartal. Netto fraktrate i februar var 80,6 dollar per kubikkmeter, ned syv prosent fra fjerde kvartal.
– Volumene i februar er noe påvirket av sesongmessig nedgang, sier konsernsjef Andreas Enger i Höegh Autoliners.
Han venter større volum fremover, med fire nybygde skip i drift.
– Som konsekvens av nye bilkontrakter fra 2025 er netto fraktrate redusert på grunn av endringer i lastemiksen, med høyere andel biler, sier Enger."
https://e24.no/bors/nyheter/a/300167?pinnedEntry=300167
Redigert 10.03.2025 kl 07:20
cm punk
10.03.2025 kl 09:19
2879
Skal vel ned mot 73 først igjen og deretter opp, shorterne benytter nok dagens rapport som skremsel mot småaksjonærer
kodenavn
10.03.2025 kl 10:02
2778
Skremsel?
Hva er skrmmende ?
De tjener jo penger i bøtter og spann.
Fremdeles en av de beste aksjer på OSE
Hence, HAUTO should be on track to meet our estimates, as the company’s newbuilds should aid volumes in March, we believe. We have a USD 156m EBITDA estimate, in line with current consensus at USD 159m.
Hva er skrmmende ?
De tjener jo penger i bøtter og spann.
Fremdeles en av de beste aksjer på OSE
Hence, HAUTO should be on track to meet our estimates, as the company’s newbuilds should aid volumes in March, we believe. We have a USD 156m EBITDA estimate, in line with current consensus at USD 159m.
GullHårAllOve
10.03.2025 kl 10:13
2752
Er det skremmende er det vel skremmende bra!! Og dermed skremmende at kursen har fallet så mye på verdens-panikk. Personlig tenker jeg Q1 blir fin og utbytte det samme. Vi får se.
kodenavn
10.03.2025 kl 10:41
2676
Our contract share is up 7% from Q4 to 82% which is in line with our plan
Det er ikke så mange selskaper som har en slik kontraktsdekning.
Det er ikke så mange selskaper som har en slik kontraktsdekning.
desirata
10.03.2025 kl 10:57
2630
Ja, men kun spekulasjoner. Kan være overført til andre konti, eks Clearstream.
Oppdateringen idag veldig bra og med 82% kontrakts dekning vil vel det forbli sånn dette året og neste. Hvilke andre aksjer gir 30% utbytte ?
Oppdateringen idag veldig bra og med 82% kontrakts dekning vil vel det forbli sånn dette året og neste. Hvilke andre aksjer gir 30% utbytte ?
HALLOA
11.03.2025 kl 10:28
2108
Enig.
Vanskelig å finne svakheter her.
Ser flere og flere som satser her.
Vanskelig å finne svakheter her.
Ser flere og flere som satser her.
gw60
I går kl 10:35
1646
Ser ut som bunnen er passert og kursen siger oppover, men dollarkursen er ned over 6% hittil i år, dette slår vel ut på inntektene etterhvert.
megabea
I går kl 11:09
1575
Alt i shipping er i dollar så det slår ikke ut, men du kan bekymre deg for utbyttet for det blir konvertert til NOK.
Vi har sett at short posisjonene får rett til slutt og de har ikke kjøpt seg ut på dette nivået slik at bunnen er fortsatt usikker på litt lengre perspektiv.
Vi har sett at short posisjonene får rett til slutt og de har ikke kjøpt seg ut på dette nivået slik at bunnen er fortsatt usikker på litt lengre perspektiv.
desirata
I går kl 11:49
1500
Ikke ba re utbyttet i dollar, men også aksjekursen indirekte. Er NAV $10 per aksje, blir det for 112kr, men nå 106kr. Dersom dollaren faller mere vil dette merkes
kodenavn
I går kl 15:44
1319
Og der tjente Hoegh raske 452 mill NOK
HAUTO: UTØVD OPSJON FOR KJØP AV "HÖEGH COPENHAGEN" FOR USD 36,5M
Oslo (Infront TDN Direkt): Höegh Autoliners har utøvd en opsjon for kjøp av det leide fartøyet "Höegh Copenhagen" for en kjøpesum på 36,5 millioner dollar fra eieren, ifølge en melding onsdag.
Den gjennomsnittlige markedsverdien av fartøyet var 79 millioner dollar ved utgangen av 2024. Selskapet planlegger å finansiere kjøpet ved å trekke på eksisterende kredittfasiliteter, opplyses det.
HAUTO: UTØVD OPSJON FOR KJØP AV "HÖEGH COPENHAGEN" FOR USD 36,5M
Oslo (Infront TDN Direkt): Höegh Autoliners har utøvd en opsjon for kjøp av det leide fartøyet "Höegh Copenhagen" for en kjøpesum på 36,5 millioner dollar fra eieren, ifølge en melding onsdag.
Den gjennomsnittlige markedsverdien av fartøyet var 79 millioner dollar ved utgangen av 2024. Selskapet planlegger å finansiere kjøpet ved å trekke på eksisterende kredittfasiliteter, opplyses det.
gw60
I går kl 16:01
1284
Shorten øker nesten daglig her, nå synlig short 2,67% (5.120.113 aksjer) hvor mye ligger skjult? Hvordan skal dette tolkes.... Skulle tro det lå en "sort svane" et sted.
kodenavn
I går kl 16:10
1259
Eller shorterne må øke shorten for å holde kursen nede så lenge det går.
Alle shorter må dekkes inn før eller senere.
Da stiger kursen.
Alle shorter må dekkes inn før eller senere.
Da stiger kursen.
Winter is Here
I går kl 16:28
1220
"Kjøper skip til under halv pris
Höegh Autoliners har utøvet en opsjon på å kjøpe det innleide bilskipet «Höegh Copenhagen», opplyser rederiet onsdag.
Skipet kjøpes for 36,5 millioner dollar, eller 389 millioner kroner. Det gir en rabatt på mer enn 50 prosent sammenlignet med skipets markedsverdi på 79 millioner dollar ved utgangen av 2024."
"Realiserer gevinster
– Kjøpet av «Höegh Copenhagen» realiserer verdigevinster ved å ta direkte eierskap over et leid fartøy, sier adm. direktør i Höegh Autoliners, Andreas Enger, i meldingen."
"– Med dette kjøpet har selskapet utøvet åtte kjøpsopsjoner på tre år. Hver av disse transaksjonene har redusert vår kapasitetskostnad og styrket balansen, legger han til."
https://www.finansavisen.no/shipping/2025/03/12/8249322/kjoper-skip-til-under-halv-pris
Höegh Autoliners har utøvet en opsjon på å kjøpe det innleide bilskipet «Höegh Copenhagen», opplyser rederiet onsdag.
Skipet kjøpes for 36,5 millioner dollar, eller 389 millioner kroner. Det gir en rabatt på mer enn 50 prosent sammenlignet med skipets markedsverdi på 79 millioner dollar ved utgangen av 2024."
"Realiserer gevinster
– Kjøpet av «Höegh Copenhagen» realiserer verdigevinster ved å ta direkte eierskap over et leid fartøy, sier adm. direktør i Höegh Autoliners, Andreas Enger, i meldingen."
"– Med dette kjøpet har selskapet utøvet åtte kjøpsopsjoner på tre år. Hver av disse transaksjonene har redusert vår kapasitetskostnad og styrket balansen, legger han til."
https://www.finansavisen.no/shipping/2025/03/12/8249322/kjoper-skip-til-under-halv-pris
Redigert i går kl 16:28
megabea
I går kl 20:42
967
31 des 2024 så var markeds verdien til (hele) flåten til Høgh 76% over bokført verdi.
Estimert bokført verdi på Hoegh Copenhagen blir da est 45M USD fra markedsverdi 79M USD.
Dette beløpet ligger inne i regnskapet under - right of use assets - og blir etter salget overført til vessels(skip).
Det samme blir avskrivings beløp.
Det kan tilføyes at avskriving går etter alder på skipet mens markedsverdi prosent går på hele flåten.
Noen av regnestykkene her inne korresponderer ikke med dette regnskapet.
Estimert bokført verdi på Hoegh Copenhagen blir da est 45M USD fra markedsverdi 79M USD.
Dette beløpet ligger inne i regnskapet under - right of use assets - og blir etter salget overført til vessels(skip).
Det samme blir avskrivings beløp.
Det kan tilføyes at avskriving går etter alder på skipet mens markedsverdi prosent går på hele flåten.
Noen av regnestykkene her inne korresponderer ikke med dette regnskapet.
desirata
I dag kl 05:58
674
Markedsverdien på et selskap eller rederi er alltid over (mere) enn bokført verdi. Det er ikke noe nytt her. Vanlegvis oppgir de bokført verdi og så har de megler anslag for flåten som viser actual eller markedsverdi. Gjerne fra 3 meglerhus, banken også forlanger ofte dette, pga LTV og bestemme rentenivå.
kodenavn
I dag kl 09:41
357
nei, utbyttet påvirkes ikke.
The Company plans to finance the vessel by drawing on existing credit facilities.
The Company plans to finance the vessel by drawing on existing credit facilities.
megabea
I dag kl 10:55
239
Siden innlegget ditt kom rett under mitt, og det gjentar bare det som er skrevet, så er jeg litt i tvil om det et svar på innlegget?
Men det kan jo derimot tolkes som en respons på din oppfatning nå på hvordan verdisettingen skjer i regnskapet siden du i tidligere innlegg har hatt det motsatte syn. Jeg tenker tidligere innlegg på NAV - VAE og salg av skip/utbytte.
Og det setter jeg pris på.
Innlegget var (derimot) ment som en korreksjon på hausingen 450M NOK rett i kassa slik at ingen blir villedet til å tro på det.
Men det kan jo derimot tolkes som en respons på din oppfatning nå på hvordan verdisettingen skjer i regnskapet siden du i tidligere innlegg har hatt det motsatte syn. Jeg tenker tidligere innlegg på NAV - VAE og salg av skip/utbytte.
Og det setter jeg pris på.
Innlegget var (derimot) ment som en korreksjon på hausingen 450M NOK rett i kassa slik at ingen blir villedet til å tro på det.