HAUTO- utbytte 32 % - børsens beste
As the company already has published its monthly volume and rate figures, we expect few surprises in the report and are largely aligned with CS in expecting EBTIDA and EPS of USD 165m and 0.64 respectively. We estimate dividends to be USD 0.69/sh, which equates to 100% of cash generation for the quarter and equivalent to 32% annualised yield.
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
Q1 resultat onsdag 24. feb.
Her tror jeg det er lurt å være inne før resultatet presenteres.
Kursmål 170.-
Dagens kurs 96,20
Stockshold
27.03.2025 kl 12:53
9304
Winter is Here skrev Takk for svaret. Hva blir utbyttet hvis de betaler for skipene ?
Da er nok 8-11 kr mere realistisk.
Kapitalnedsettelsen tilsvarer ca 14,- kr pr aksje.
Kapitalnedsettelsen tilsvarer ca 14,- kr pr aksje.
spider
27.03.2025 kl 13:30
9284
I et litt svekket marked der vi ser at volum og pris har gått litt ned de siste par mnd samt mye ny fraktkapasitet er på vei inn, tenker jeg vi skal være litt edrulige når det gjelder forventninger om utbytte.
Om det over tid videre fremover skulle komme kr 5 pr Q vil dette likevel representere en direkteavkastning på 20 % på kurs 100, og høyere på det kursnivå vi er nå.
Kursen er et bilde av en forventet fremtid og forventet inntjening. Ikke historisk inntjening. Som med det meste av shipping får vi store variasjoner og man ødelegger ofte for seg selv med å bestille for mange båter når tidene er gode. Dermed ender man opp med overkapasitet.
I tillegg har vi den usikre situasjonen med toll på biler og avgifter på skip som er bygget i Kina. Om HAUTO ikke har så stor virksomhet til og fra USA vil slike ting prege hele dette segmentet innen shipping.
Om det over tid videre fremover skulle komme kr 5 pr Q vil dette likevel representere en direkteavkastning på 20 % på kurs 100, og høyere på det kursnivå vi er nå.
Kursen er et bilde av en forventet fremtid og forventet inntjening. Ikke historisk inntjening. Som med det meste av shipping får vi store variasjoner og man ødelegger ofte for seg selv med å bestille for mange båter når tidene er gode. Dermed ender man opp med overkapasitet.
I tillegg har vi den usikre situasjonen med toll på biler og avgifter på skip som er bygget i Kina. Om HAUTO ikke har så stor virksomhet til og fra USA vil slike ting prege hele dette segmentet innen shipping.
HALLOA
28.03.2025 kl 13:05
8787
Dagens børsmelding på "Kapitalnedsettelse" er vel en positiv melding.
Hadde trodd kursen ville reagere opp på det.
Analytikerne jobber vel med saken.
Hadde trodd kursen ville reagere opp på det.
Analytikerne jobber vel med saken.
HALLOA
02.04.2025 kl 08:41
8136
– Vi ønsker selvsagt å fortsette å betjene våre amerikanske kunder og kommer til å gjøre det vi kan for å få det til, sier Enger, som anslår at rundt 10 prosent av rederiets havneanløp i dag skjer i USA.
Et scenario der amerikanske myndigheter iverksetter omfattende tiltak med avgifter for kinesisk-bygde skip som anløper havner i USA skaper ifølge ham betydelige utfordringer, men situasjonen vil ikke være uhåndterlig.
– Vi har løst større utfordringer enn dette før. Skipsfartsnæringen vil greie seg, sier Enger, og viser blant annet til det bratte fallet i bileksporten da coronapandemien rammet vinteren 2020.
Spille Trumps spill– Vi ønsker selvsagt å fortsette å betjene våre amerikanske kunder og kommer til å gjøre det vi kan for å få det til, sier Enger, som anslår at rundt 10 prosent av rederiets havneanløp i dag skjer i USA.
Et scenario der amerikanske myndigheter iverksetter omfattende tiltak med avgifter for kinesisk-bygde skip som anløper havner i USA skaper ifølge ham betydelige utfordringer, men situasjonen vil ikke være uhåndterlig.
– Vi har løst større utfordringer enn dette før. Skipsfartsnæringen vil greie seg, sier Enger, og viser blant annet til det bratte fallet i bileksporten da coronapandemien rammet vinteren 2020.
Spille Trumps spill
En full stans i import av biler til og eksport fra USA med bilskip tilsier ifølge Engers regnestykke at alle bilskip i verden som er eldre enn 21 år vil måtte finne nye oppdrag eller fases ut.
En full stans i import av biler til og eksport fra USA med bilskip tilsier ifølge Engers regnestykke at alle bilskip i verden som er eldre enn 21 år vil måtte finne nye oppdrag eller fases ut.
Et scenario der amerikanske myndigheter iverksetter omfattende tiltak med avgifter for kinesisk-bygde skip som anløper havner i USA skaper ifølge ham betydelige utfordringer, men situasjonen vil ikke være uhåndterlig.
– Vi har løst større utfordringer enn dette før. Skipsfartsnæringen vil greie seg, sier Enger, og viser blant annet til det bratte fallet i bileksporten da coronapandemien rammet vinteren 2020.
Spille Trumps spill– Vi ønsker selvsagt å fortsette å betjene våre amerikanske kunder og kommer til å gjøre det vi kan for å få det til, sier Enger, som anslår at rundt 10 prosent av rederiets havneanløp i dag skjer i USA.
Et scenario der amerikanske myndigheter iverksetter omfattende tiltak med avgifter for kinesisk-bygde skip som anløper havner i USA skaper ifølge ham betydelige utfordringer, men situasjonen vil ikke være uhåndterlig.
– Vi har løst større utfordringer enn dette før. Skipsfartsnæringen vil greie seg, sier Enger, og viser blant annet til det bratte fallet i bileksporten da coronapandemien rammet vinteren 2020.
Spille Trumps spill
En full stans i import av biler til og eksport fra USA med bilskip tilsier ifølge Engers regnestykke at alle bilskip i verden som er eldre enn 21 år vil måtte finne nye oppdrag eller fases ut.
En full stans i import av biler til og eksport fra USA med bilskip tilsier ifølge Engers regnestykke at alle bilskip i verden som er eldre enn 21 år vil måtte finne nye oppdrag eller fases ut.
HALLOA
02.04.2025 kl 09:32
8037
Selskapet har en egen evne til å se muligheter og ikke grave seg ned i problemer.
De har en egen evne til å skape tillit.
Starter klatring snart igjen.
Lykke til.
De har en egen evne til å skape tillit.
Starter klatring snart igjen.
Lykke til.
HALLOA
02.04.2025 kl 09:36
8315
Kortversjonen
Shippingtopp Andreas Enger ser ikke på Trumps nye toller onsdag som fasit, men som starten på en prosess.
Bilfraktselskapene Höegh Autoliners og Wallenius Wilhelmsen er bekymret for effekten av tollene, men tror de vil klare å navigere gjennom utfordringene.
Enger frykter at et USA som vender seg innover vil styrke Kinas posisjon i verdensøkonomien.
Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av E24s journaliste
Shippingtopp Andreas Enger ser ikke på Trumps nye toller onsdag som fasit, men som starten på en prosess.
Bilfraktselskapene Höegh Autoliners og Wallenius Wilhelmsen er bekymret for effekten av tollene, men tror de vil klare å navigere gjennom utfordringene.
Enger frykter at et USA som vender seg innover vil styrke Kinas posisjon i verdensøkonomien.
Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av E24s journaliste
HALLOA
02.04.2025 kl 10:17
8426
Legger inn innside kjøp fra 16.mars.
Anders Nybakken Kvale
17. mars07:26
DEL
Plukker opp shippingaksjer for 80 mill. etter kursknekk
Leif Höegh & Co kjøpte fredag en million Höegh Autoliners-aksjer til en gjennomsnittskurs på 79,86 kroner, ifølge en børsmelding mandag.
Det tilsvarer 79,86 millioner kroner.
Etter kjøpet eier Leif Höegh & Co 68,75 millioner aksjer i bilfraktrederiet, tilsvarende 36,04 prosent av de utestående aksjene.
«Transaksjonen signaliserer LHCs fortsatte forpliktelse som en langsiktig strategisk aksjonær i Höegh Autoliners», fremgår det i børsmeldingen.
Aksjekursen har falt rundt 25 prosent i år. Markedsverdien er på 15 milliarder kroner. På toppen i september i fjor var aksjekursen på rundt 142 kroner.
De har trua.
Anders Nybakken Kvale
17. mars07:26
DEL
Plukker opp shippingaksjer for 80 mill. etter kursknekk
Leif Höegh & Co kjøpte fredag en million Höegh Autoliners-aksjer til en gjennomsnittskurs på 79,86 kroner, ifølge en børsmelding mandag.
Det tilsvarer 79,86 millioner kroner.
Etter kjøpet eier Leif Höegh & Co 68,75 millioner aksjer i bilfraktrederiet, tilsvarende 36,04 prosent av de utestående aksjene.
«Transaksjonen signaliserer LHCs fortsatte forpliktelse som en langsiktig strategisk aksjonær i Höegh Autoliners», fremgår det i børsmeldingen.
Aksjekursen har falt rundt 25 prosent i år. Markedsverdien er på 15 milliarder kroner. På toppen i september i fjor var aksjekursen på rundt 142 kroner.
De har trua.
desirata
02.04.2025 kl 10:43
8390
Var dette liksom en nyhet, som skjedde for over 2 uker siden ? Har du sovet i timen.
desirata
02.04.2025 kl 10:43
8395
Var dette liksom en nyhet, som skjedde for over 2 uker siden ? Har du sovet i timen.
HALLOA
02.04.2025 kl 11:06
8353
Jeg har våknet.
Ikke alle har tid til å følge med.
Gode nyheter kan ikke gjentas ofte nok.
Ikke alle har tid til å følge med.
Gode nyheter kan ikke gjentas ofte nok.
HALLOA
03.04.2025 kl 10:42
8032
Ser ut til at HAUTO allerede har lagt planen klar "for å navigere gjennom utfordringene"
Venter man til neste utbytte er vel dagens nedgang dekket.
Verre er det ikke.
Venter man til neste utbytte er vel dagens nedgang dekket.
Verre er det ikke.
Kratos
04.04.2025 kl 09:57
7690
Tok noen lodd her for første gang, ser oversolgt ut så satser på en bounce opp til høyere nivåer neste uke.
HALLOA
04.04.2025 kl 10:08
7670
Det var noen som "tilsto" å ha shortet aksjen i går.
Finner ikke igjen artikkelen på HO.
Kan fort bli fart her.
Finner ikke igjen artikkelen på HO.
Kan fort bli fart her.
HALLOA
04.04.2025 kl 10:26
7620
Siste nytt
Forum
Børs
Watchlist
Bjellesauer
Aksjer
Aksjonærer
Valuta
Råvarer
Mer
Video
Shorter container og bilfrakt – kjøper oljetank
Shippingaksjer faller kraftig på USAs handelskrig. – Det ser ikke bra ut, sier hedgefondforvalter Joakim Hannisdahl.
Category icon
Shipping
Logo
FRO
·
147,85
-2,02%
Logo
HAUTO
·
70,60
-3,22%
Publisert 3. apr. 19:39
Article lead
SHORTER: Joakim Hannisdahl i Gersemi Asset Management har tjent penger for fondskundene i år, tross store kursfall i shippingaksjer.
Christer Teigen
Journalist
Tips meg
BW LPG, Stolt-Nielsen, Philly Shipyard, Cool Company og Hafnia er blant shippingaksjene som faller mer enn 4 prosent på Oslo Børs torsdag – dagen etter at Donald Trump presenterte USAs nye tollsatser mot resten av verden. Stolt-Nielsen-aksjen ble også påvirket av kvartalsrapporten.
På København-børsen stuper containerrederiet A.P. Møller-Mærsk 12 prosent.
Tollmurer er dårlig nytt for global handel og dette har blitt nok en negativ trigger for shippingaksjene på Oslo Børs som allerede var på vei nedover etter at Oslo Børs' shippingindeks nådde en historisk topp for et knapt år siden.
O
OSLO Shipping Index
641,29
−17,25 (−2,69%)
Vis profil
15 min. forsinket
4. Apr
10:09
Oslo Børs - NOK
698,95
679,47
659,98
640,50
1D
-2,69%
5D
-9,11%
1M
-10,56%
3M
-21,96%
6M
-36,3%
YTD
-19,13%
1Y
-20,59%
5Y
369,02%
Avkastning på shorting
Mens Oslo Børs' hovedindeks er opp 3 prosent i år, er Oslo Shipping Index ned 16 prosent. For Joakim Hannisdahl, som forvalter det shipping-baserte hedgefondet Gersemi Shipping Fund, er det likevel ikke så ille. Faktisk har fondet hans steget 8 prosent i verdi i år.
– Vi har hatt veldig lav nettoeksponering og masse shortposisjoner. Vi har blant annet tjent veldig mye penger på å shorte container- og bilfraktaksjer, sier han.
Rundt 15 prosent av fondets hans består nå av shortposisjoner i containerrederier. 10 prosent er short bilfraktaksjer, som for eksempel Oslo-noterte Höegh Autoliners. Rundt 4 prosent er short i LNG-segmentet.
Bilfrakt og container er de to shipping-segmentene der utsiktene er mest dystre, ifølge ham:
– Det har sett dårlig ut lenge. Det er stor flåtevekst og i begge segmentene har det vært en unaturlig støtte av mindre trafikk gjennom Suez-kanalen. Nå kommer en handelskrig på toppen av dette. Det ser ikke bra ut, sier han.
Kratos
04.04.2025 kl 13:11
7816
Kjøpt litt mer på 66 og fikk ned GAV til 69. Gir den ut neste uke på å bevise.
HALLOA
04.04.2025 kl 13:57
7721
Mye som tyder på at denne tar av snart.
Inndekning på gang ?
Lykke til.
Inndekning på gang ?
Lykke til.
gw60
04.04.2025 kl 15:56
7637
Kan du fortelle hva som tyder på at denne tar av snart?
Hvis vi på mandag ser at det er stor shortinndekning, så kanskje det hjelper litt.
Det har kun gått en vei siden nyttår.
Men stor omsetning spesielt svært store poster på bunnene. Det som selges er det jo noen som har troa på og kjøper.
Hvis vi på mandag ser at det er stor shortinndekning, så kanskje det hjelper litt.
Det har kun gått en vei siden nyttår.
Men stor omsetning spesielt svært store poster på bunnene. Det som selges er det jo noen som har troa på og kjøper.
Redigert 04.04.2025 kl 17:47
Du må logge inn for å svare
sis
04.04.2025 kl 17:28
7832
Unnskyld meg, men hvilken planet er du på her egentlig?
Redigert 04.04.2025 kl 17:28
Du må logge inn for å svare
Winter is Here
04.04.2025 kl 21:42
7975
Det kan være lurt å ta rederiet av børs om fallet tiltar, selv med dagens prising kan det være lurt.
Er det noen som vet hva er NAV for denne nå ?
Shortere kan gjøre en tjeneste for potensielle kjøpere.
Høegh-familien har gjort noe lignende før med LNG-selskapet.
"Høegh-familien og Morgan Stanley har sikret seg nok stemmer til å sluke hele gassfraktrederiet Höegh LNG for å ta selskapet av børs, og skriver mandag kveld at man regner med å ta selskapet av Oslo Børs første uken i mai.
Generalforsamlingen hvor beslutningen ble tatt ble gjennomført allerede i slutten av mars, og transaksjonen er nå også godkjent av obligasjonseierne i rederiet.
Aksjonærene som ikke allerede har solgt aksjene sine til Høegh-familien mottar 23,5 kroner per aksje, en pris mange mindre aksjonærer reagerte på da den ble introdusert"
https://e24.no/bors/nyheter/a/283212
Er det noen som vet hva er NAV for denne nå ?
Shortere kan gjøre en tjeneste for potensielle kjøpere.
Høegh-familien har gjort noe lignende før med LNG-selskapet.
"Høegh-familien og Morgan Stanley har sikret seg nok stemmer til å sluke hele gassfraktrederiet Höegh LNG for å ta selskapet av børs, og skriver mandag kveld at man regner med å ta selskapet av Oslo Børs første uken i mai.
Generalforsamlingen hvor beslutningen ble tatt ble gjennomført allerede i slutten av mars, og transaksjonen er nå også godkjent av obligasjonseierne i rederiet.
Aksjonærene som ikke allerede har solgt aksjene sine til Høegh-familien mottar 23,5 kroner per aksje, en pris mange mindre aksjonærer reagerte på da den ble introdusert"
https://e24.no/bors/nyheter/a/283212
Redigert 04.04.2025 kl 21:51
Du må logge inn for å svare
Kratos
05.04.2025 kl 11:12
7793
Er på tradingplaneten 🙂 Her kjøper og selger vi slik vinden blåser i motsetninger til de med "is i magen" som dag ut og inn må forholde seg til den psykologiske belastningen med røde tall i lang tid fremover 🙂
BALLEPILOT
05.04.2025 kl 12:52
7753
Kjøpte litt i går, det er tilbud nå, går det mer ned kjøper jeg mer. Verden må jo ha varer uansett så shipping vil levere, og om USA vil kjøre sitt eget løp vil resten av verden fortsette å handle med hverandre så jeg tror det er en overreaksjon. Men blir sikkert mer nedgang før vi ser at det snur....
Winter is Here
05.04.2025 kl 13:11
7725
Denne er fra idag og virker veldig interessant.
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/25k6AB/usa-avgift-paa-kina-skip-kan-skape-sand-i-maskineriet
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/25k6AB/usa-avgift-paa-kina-skip-kan-skape-sand-i-maskineriet
cm punk
05.04.2025 kl 14:15
7681
Er det hoegh eller wawi som er mest i trøbbel hvis denne avgiften blir innført?
Winter is Here
05.04.2025 kl 14:30
7668
Vanskelig å si per nå, begge har noen lange kontrakter.
Men hvem som skal betale avgiften og til hvor stor grad ?
Det er mulig at USA bløffer litt og at de trenger transport av ulike varer i mye større grad enn de tørr å innrømme spesielt med tanke på at dollaren kan være billig en stund fremover. Det tar også tid også å bygge opp industrien de ønsker å erstatte.
En annen ting, jeg er litt spent om HAUTO kan bli tatt av børs med dagens prising eventuelt enda billigere. Det som skjer nå kan være sikkelig bra deal for potensielle kjøpere hvis de klarer å sikre sislskapet til dagens prising.
Men hvem som skal betale avgiften og til hvor stor grad ?
Det er mulig at USA bløffer litt og at de trenger transport av ulike varer i mye større grad enn de tørr å innrømme spesielt med tanke på at dollaren kan være billig en stund fremover. Det tar også tid også å bygge opp industrien de ønsker å erstatte.
En annen ting, jeg er litt spent om HAUTO kan bli tatt av børs med dagens prising eventuelt enda billigere. Det som skjer nå kan være sikkelig bra deal for potensielle kjøpere hvis de klarer å sikre sislskapet til dagens prising.
Redigert 05.04.2025 kl 14:33
Du må logge inn for å svare
Winter is Here
07.04.2025 kl 07:17
7367
In March 2025, Höegh Autoliners (the Company, ticker code “HAUTO”) transported 1.3 million cbm of cargo on prorated basis. Transported cargo in the last three months (January – March) was 3.5 million cbm.
Average prorated gross freight rate in March 2025 was USD 91.8 per cbm (-8.5% compared to average gross rate in Q4 2024). Average prorated gross freight rate in the last three months was USD 94.9 per cbm.
Average prorated net freight rate in March 2025 was USD 78.7 per cbm (-9.3% compared to average net rate in Q4 2024). Average prorated net freight rate last three months was USD 80.4 per cbm.
HH/BB share of prorated volumes carried in March was 18%. Last three months the prorated HH/BB share was 20%
Average prorated gross freight rate in March 2025 was USD 91.8 per cbm (-8.5% compared to average gross rate in Q4 2024). Average prorated gross freight rate in the last three months was USD 94.9 per cbm.
Average prorated net freight rate in March 2025 was USD 78.7 per cbm (-9.3% compared to average net rate in Q4 2024). Average prorated net freight rate last three months was USD 80.4 per cbm.
HH/BB share of prorated volumes carried in March was 18%. Last three months the prorated HH/BB share was 20%
kodenavn
07.04.2025 kl 09:20
7221
Så litt lavere rater, men høyere volum i mars.
Da blir bunnlinjen ganske så bra !
Andreas Enger, CEO Höegh Autoliners, comments: "As expected and communicated in
the February trading update we see stronger volumes in March on the back of
having four newbuilds and one new charter vessel in operation. We delivered
Höegh New York to its new Owner during the month and look forward to having two
more newbuilds operational during May-June."
Da blir bunnlinjen ganske så bra !
Andreas Enger, CEO Höegh Autoliners, comments: "As expected and communicated in
the February trading update we see stronger volumes in March on the back of
having four newbuilds and one new charter vessel in operation. We delivered
Höegh New York to its new Owner during the month and look forward to having two
more newbuilds operational during May-June."
megabea
07.04.2025 kl 10:27
7242
Hauto har lagt ut sin månedlige markeds update.
Dette er ingen lystig lesning, men kanskje som forventet.
Det som er mest problematisk, etter mitt syn, er at rapporten er basert på hva som skjedde før toll krigen.
Hva kommer nå etter det som er i utvikling i verdens markedene?
Selve rapporten har et kvartals volum likt de 3 forgående, men net rate 80,4 er betydelig under foregående og vil slå ut med over -20 USD mill på topp linjen.
Vi vet (fra Enger i q4) at capex er under press med de nye skipene og da tenker jeg på den hurtig voksende gjelden (både på nedbetalingsplan og utenom).
Regner med at fondet fra kapitalnedsettelsen kommer godt med i disse tider (til utbytte).
Hauto er fremdeles solid men fremtiden lyser ikke så uproblematisk lenger.
Vi er nok godt nede på shipping syklusen nå.
Dette er ingen lystig lesning, men kanskje som forventet.
Det som er mest problematisk, etter mitt syn, er at rapporten er basert på hva som skjedde før toll krigen.
Hva kommer nå etter det som er i utvikling i verdens markedene?
Selve rapporten har et kvartals volum likt de 3 forgående, men net rate 80,4 er betydelig under foregående og vil slå ut med over -20 USD mill på topp linjen.
Vi vet (fra Enger i q4) at capex er under press med de nye skipene og da tenker jeg på den hurtig voksende gjelden (både på nedbetalingsplan og utenom).
Regner med at fondet fra kapitalnedsettelsen kommer godt med i disse tider (til utbytte).
Hauto er fremdeles solid men fremtiden lyser ikke så uproblematisk lenger.
Vi er nok godt nede på shipping syklusen nå.
Kratos
07.04.2025 kl 10:52
7187
Kjøpte på 63+ kr i morges, nå er det bare å vente til ting snur igjen :)
GullHårAllOve
07.04.2025 kl 11:06
7205
Net rate februar 80,6 og for mars 80,4. Hvordan kan det være betydelig?
Jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg i at ting kan være i endring. men å skremme med ord som det ikke er lystig lesning og betydelig ned blir jo ikke halt riktig per i dag, hvert fall ikke som jeg leser det. Så innen vi over formulerer her, bør vi vel se det litt an tenker nå jeg. Om vi er godt nede eller ikke blir vel per i dag heftig spekulasjon.
Jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg i at ting kan være i endring. men å skremme med ord som det ikke er lystig lesning og betydelig ned blir jo ikke halt riktig per i dag, hvert fall ikke som jeg leser det. Så innen vi over formulerer her, bør vi vel se det litt an tenker nå jeg. Om vi er godt nede eller ikke blir vel per i dag heftig spekulasjon.
HALLOA
07.04.2025 kl 11:20
7189
HAUTO hadde et gigantisk innside kjøp for ikke lenge siden på ca Kr 79.
Med andre ord bommet de dramatisk.
Nekter å tro at ledelsen har så lite innsikt i hva de driver med.
Med andre ord bommet de dramatisk.
Nekter å tro at ledelsen har så lite innsikt i hva de driver med.
megabea
07.04.2025 kl 12:36
7082
Net rate q4 var 86,7 nå i q1 80,4. Om dette er en liten nedgang eller betydelig på -7,2% er kanskje øyne som ser.
Leser du nærmere så ser du at jeg refererer til kvartal.
For meg er det betydelig nedgang. Jeg prøver å være realistisk når jeg leser tallene og kanskje mindre optimistisk.
Samtidig så får vi noen større utgifter under ebitda enn tidligere.
For all del jeg hører gjerne på gode argumenter, men jeg ser at haussing, etter min mening, forleder enkelte bort fra fakta.
Leser du nærmere så ser du at jeg refererer til kvartal.
For meg er det betydelig nedgang. Jeg prøver å være realistisk når jeg leser tallene og kanskje mindre optimistisk.
Samtidig så får vi noen større utgifter under ebitda enn tidligere.
For all del jeg hører gjerne på gode argumenter, men jeg ser at haussing, etter min mening, forleder enkelte bort fra fakta.
GullHårAllOve
07.04.2025 kl 13:24
7046
Jeg leste måned, eller fikk ikke med meg du skrev kvartal. Da har du selvsagt rett. Og jeg er mer enig. Og var absolutt ikke meningen å hausse for min del. Jeg liker som deg, realisme, var egentlig derfor jeg svarte som jeg gjorde. Men det hjelper så klart å lese ordentlig slik det ikke svares på andre ting ;-)
Winter is Here
07.04.2025 kl 16:43
6868
Kraftige svingninger: EU tilbyr USA tollavtale – Trump vurderer tollpause
Det er enorme svingninger på aksjemarkedene etter nye meldinger fra EU og Donald Trump. – Europa er alltid klare for en god deal, sier Ursula von der Leyen.
https://www.finansavisen.no/samfunn/2025/04/07/8256218/borsene-snur-kraftig-opp-eu-tilbyr-usa-tollavtale
Det er enorme svingninger på aksjemarkedene etter nye meldinger fra EU og Donald Trump. – Europa er alltid klare for en god deal, sier Ursula von der Leyen.
https://www.finansavisen.no/samfunn/2025/04/07/8256218/borsene-snur-kraftig-opp-eu-tilbyr-usa-tollavtale
gw60
07.04.2025 kl 17:51
6825
Ja idag har jeg vel gjort den dårligste vurderingen på lenge, solgte 20.000 aksjer på kurs litt over 62,- på morgenen. Kursen endte på 72,48 så der mistet jeg ca 200,000,-. Så nå får jeg ligge som gjedda i sivet å prøve å komme meg gunstig inn igjen. Eneste positive er at staten tar ca 38% av tapet. Det verste er at jeg hadde en plan om å sitt igjennom stormen, men panikken tok meg :-), trodde det skulle rase videre ned ...... Så var det dette med tålmodighet da, idag glapp det. Er ikke så lett når man ser hundretusenlappene flagre.
Redigert 07.04.2025 kl 17:54
Du må logge inn for å svare
megabea
08.04.2025 kl 11:27
6420
Selv om nicket ditt indikerer noe annet så kan du ikke beskyldes å hausse hauto.
Du hadde nok på "bull-brillene" og de ser kun det positive og hopper over realitetene.
I et nedadgående marked så må en være på vakt og se etter mørke skyer/realitetene når de kommer.
Imidlertid så var nedgangen som forventet (og markedet har vel priset inn dette)
I DNB sin analyse så var det forventet en rate på 79,17, men et volum langt høyere på 3,77.
Analyser har en tendens til å bomme, denne blir da kanskje innafor, så med litt godvilje så blir vi enige til slutt.
Markedet er nå ned 50% fra toppen.
Du hadde nok på "bull-brillene" og de ser kun det positive og hopper over realitetene.
I et nedadgående marked så må en være på vakt og se etter mørke skyer/realitetene når de kommer.
Imidlertid så var nedgangen som forventet (og markedet har vel priset inn dette)
I DNB sin analyse så var det forventet en rate på 79,17, men et volum langt høyere på 3,77.
Analyser har en tendens til å bomme, denne blir da kanskje innafor, så med litt godvilje så blir vi enige til slutt.
Markedet er nå ned 50% fra toppen.
megabea
08.04.2025 kl 11:48
6429
Fikk selv det jeg definerer et gedigent papir tap, men det er risikoen en tar med å være inne i aksjer.
Det som skjer med bratte nedganger definerer jeg selv med
a - redsel
b - frykt
Forskjellen, slik jeg definerer det, er at med redsel så går du i tap og pengene renner ut.
Frykt er bedre da reduserer du gevinsten din, men ligger fortsatt i pluss på investert beløp.
Selv opplevde jeg b på gårsdagen (og jeg fortrenger det hele).
Jeg har en mistanke at du var på a, og redsel er mye sterkere enn frykt.
Selv ligger jeg unna markedet på sånne dager og mener at sitter du og stirrer på skjermen på det som skjer, da er det en stor sjangse for å gjøre noe du angrer på.
Det som skjer med bratte nedganger definerer jeg selv med
a - redsel
b - frykt
Forskjellen, slik jeg definerer det, er at med redsel så går du i tap og pengene renner ut.
Frykt er bedre da reduserer du gevinsten din, men ligger fortsatt i pluss på investert beløp.
Selv opplevde jeg b på gårsdagen (og jeg fortrenger det hele).
Jeg har en mistanke at du var på a, og redsel er mye sterkere enn frykt.
Selv ligger jeg unna markedet på sånne dager og mener at sitter du og stirrer på skjermen på det som skjer, da er det en stor sjangse for å gjøre noe du angrer på.
Kratos
08.04.2025 kl 12:49
6336
Kondolerer. Forundrer meg at ikke flere leser chart og tekniske signaler. Jeg lastet som sagt opp mer i går da jeg så hvor oversolgt aksjen var. Ingen garanti for at man har rett for det, men sannsynligheten for at en aksje får et løft etter et kraftig nedsalg er jo større jo lenger og fortere det faller.. nå sitter jeg og lurer på hvor jeg skal ut, om det er mer å gå på, eller om rallyet i går var det vi fikk. Veldig usikker slik chartet ser ut nå.
ibyx
08.04.2025 kl 15:01
6656
Enda mer kinatoll er vel ingen trigger her?
Kan godt skli under 60 i løpet av uken?
Kan godt skli under 60 i løpet av uken?
gw60
08.04.2025 kl 17:11
6652
Takk. Ja der og da trodde jeg aksjen vil gå ned til 56-57,-, der ser det ut til å være solid støtte.
Winter is Here
09.04.2025 kl 07:20
6479
USA: VURDERER Å MYKE OPP FORSLAG OM AVGIFTER PÅ KINA-TILKNYTTEDE SKIP
https://www.finansavisen.no/tdn/2025/04/09/06451553/usa-vurderer-a-myke-opp-forslag-om-avgifter-pa-kina-tilknyttede-skip?internal_source=markedsnytt_frontpage_widget
https://www.finansavisen.no/tdn/2025/04/09/06451553/usa-vurderer-a-myke-opp-forslag-om-avgifter-pa-kina-tilknyttede-skip?internal_source=markedsnytt_frontpage_widget
Kratos
09.04.2025 kl 09:49
6421
Er det noen som vet hvor mye av frakten som går til USA? Og går den mest fra Kina? Mener å ha lest dette slår ut 15% på bunnlinjen men kanskje det er for lavt?
gw60
09.04.2025 kl 09:58
6403
Mener det er opplyst at de har ca 10% som går til USA, men Enger sa at de har ikke Kinesiskbygde båter de kan bruke til å serve USA om avgiftene opprettholdes. Nå ser det ut til at de kanskje myker opp litt på dette.
Så tror ikke det vil gjøre særlig utslag på bunnlinjen.
Så tror ikke det vil gjøre særlig utslag på bunnlinjen.
gw60
09.04.2025 kl 14:40
6150
Ser at nå er intervallet på aksjekursen endret til ettøringer. Er det noen bestemte regler for når intervallene endres feks 1-øre, 5-øre, 10-øre, 1 Kr osv
HellBound
10.04.2025 kl 22:44
5749
EU forhandler med Kina om minimum pris på EV istedenfor tariffer se link under.Andreas Enger CEO var på NRK debatten i kveld sa de hadde så mye og gjøre og ikke nok skip.
BERLIN (Reuters) - The European Union and China have agreed to look into setting minimum prices of Chinese-made electric vehicles instead of tariffs imposed by the EU last year, a European Commission spokesperson said on Thursday.
German newspaper Handelsblatt reported earlier on Thursday that negotiations had begun.
EU trade commissioner Maros Sefcovic spoke with Chinese Commerce Minister Wang Wentao in the last 24 hours and both sides agreed to look into setting minimum prices, the EU spokesperson said.
China's Commerce Ministry said in a statement that negotiations were set to start immediately
https://finance.yahoo.com/news/eu-china-start-talks-lifting-173917473.html
BERLIN (Reuters) - The European Union and China have agreed to look into setting minimum prices of Chinese-made electric vehicles instead of tariffs imposed by the EU last year, a European Commission spokesperson said on Thursday.
German newspaper Handelsblatt reported earlier on Thursday that negotiations had begun.
EU trade commissioner Maros Sefcovic spoke with Chinese Commerce Minister Wang Wentao in the last 24 hours and both sides agreed to look into setting minimum prices, the EU spokesperson said.
China's Commerce Ministry said in a statement that negotiations were set to start immediately
https://finance.yahoo.com/news/eu-china-start-talks-lifting-173917473.html
Redigert 10.04.2025 kl 22:48
Du må logge inn for å svare
HellBound
12.04.2025 kl 16:21
5512
Enda flere gode nyheter.
Trosser Trump: Banker gjennom klimaavtale i skipsfarten
USA og Russland stemte mot historisk avtale. – Gitt omstendighetene er det en fantastisk prestasjon, sier toppsjef i rederiet Höegh Autoliners
De fleste av de 175 IMO-medlemslandene har inngått en historisk avtale for hvordan man skal kutte klimagassutslipp i skipsfarten med 70 prosent innen 2040.
USA og Russland stemte mot avtalen, mens EU, Kina og andre store nasjoner støttet den.
Forhandlingene, ledet av Norge, markerer et viktig fremskritt for internasjonale klimakrav i shippingindustrien.
Norske eksperter anser avtalen som en positiv utvikling for norsk og europeisk maritim teknologi, selv om noen ønsket strengere tiltak.
Shipping er faktisk den eneste store globale industrien som har en effektiv internasjonal regulator. Når IMO lager regler, må alle rederier følge de, sier han.
Det finnes ikke en tilsvarende organisasjoner i andre industrier.
– Skipet kan bli arrestert om de ikke følger reglene. På den måten er IMO en unik organisasjon.
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/rPJ9K3/trosser-trump-banker-gjennom-klimaavtale-i-skipsfarten
Trosser Trump: Banker gjennom klimaavtale i skipsfarten
USA og Russland stemte mot historisk avtale. – Gitt omstendighetene er det en fantastisk prestasjon, sier toppsjef i rederiet Höegh Autoliners
De fleste av de 175 IMO-medlemslandene har inngått en historisk avtale for hvordan man skal kutte klimagassutslipp i skipsfarten med 70 prosent innen 2040.
USA og Russland stemte mot avtalen, mens EU, Kina og andre store nasjoner støttet den.
Forhandlingene, ledet av Norge, markerer et viktig fremskritt for internasjonale klimakrav i shippingindustrien.
Norske eksperter anser avtalen som en positiv utvikling for norsk og europeisk maritim teknologi, selv om noen ønsket strengere tiltak.
Shipping er faktisk den eneste store globale industrien som har en effektiv internasjonal regulator. Når IMO lager regler, må alle rederier følge de, sier han.
Det finnes ikke en tilsvarende organisasjoner i andre industrier.
– Skipet kan bli arrestert om de ikke følger reglene. På den måten er IMO en unik organisasjon.
https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/rPJ9K3/trosser-trump-banker-gjennom-klimaavtale-i-skipsfarten
gw60
15.04.2025 kl 01:13
4901
Ser nå at denne daytradingen har tatt helt av etter at det ble 1- øres intervall.
Hvorfor har det blitt 1-øringer?
Ja omsetningen holdes vedlike, men ser jo ut til at de kjøper og selger til seg selv stort sett.
Ser også at det er mange handler på under 10 aksjer, er ikke dette forsøk på manipulasjon av kurs? Isåfall ulovlig handel?
Om det totalt gir utslag i kursen vet jeg ikke.
Hva mener dere?
Hvorfor har det blitt 1-øringer?
Ja omsetningen holdes vedlike, men ser jo ut til at de kjøper og selger til seg selv stort sett.
Ser også at det er mange handler på under 10 aksjer, er ikke dette forsøk på manipulasjon av kurs? Isåfall ulovlig handel?
Om det totalt gir utslag i kursen vet jeg ikke.
Hva mener dere?
Asko
15.04.2025 kl 12:27
4592
Hallo!
Noen som har en formening om hva utbytte for 1Q blir?
(God Påske forøvrig!)
Noen som har en formening om hva utbytte for 1Q blir?
(God Påske forøvrig!)
Asko
15.04.2025 kl 12:47
4545
gw60:
Svaret på dine spørsmål får du ved ganske enkelt å ringe oslo børs!
Svaret på dine spørsmål får du ved ganske enkelt å ringe oslo børs!