Hunter Group 2024-2027 Bullcase

Slettet bruker
HUNT 24.04.2024 kl 14:28 1821

Hva er sannsynligheten for å få på time-charter kontrakt på skip nr. 3 og 4 til 50.000 dollar før sommeren?

Normalt sesongmessig lavsesong i Q2 og delvis Q3 - Blir det annerledes i år? Hvor mye vil økning i produksjon fra OPEC utgjøre for rate-bildet?

Når vil den svake tilbudssiden på VLCC-skip slå til? Rekordlav ordrebok, gammel flåte, verft fullbooket frem til 2027.

HvisInfo
10.07.2024 kl 13:09 1566

Meget gode spørsmål i innlegget.
Flere har vært veldig positive til HUNT-caset, men nylig også en skeptisk stemme. Ref. 09.07.2024 "Tank-analytikerne bommer (skyr tankaksjer)" https://www.finansavisen.no/shipping/2024/07/09/8151816/stjerneforvalter-skyr-tankaksjer.

Tapet i juni var ikke lystig: Net TC-result: -$1,184,170 Ref. https://newsweb.oslobors.no/message/623298

Hvordan vil det gå i juli og fremover?
Er det noen som kan dele lenke til info om rater (VLCC time -charter ("TC")) slik at jeg kan følge utviklingen live?
ks1977
11.07.2024 kl 09:18 1402

Det er vel ingen grunn til å tro at juli blir lystig da Q3 gjerne er svakere enn Q2 (så en graf forleden måned, var det august som - i historisk snitt - bruker å være verst?)

Tenker du på spotratene så kan du abonnere (gratis) hos Poten for en daglig oppdatering; https://www.poten.com/portfolio/poten-daily-briefing/
Jeg har ikke forsøkt å sjekke hvilken rute som er benchmarken som HUNT får betalt etter, så det kan avvike, men bør gi en viss pekepinn.
De har også 1 års TC i oversikten sin. Er du på twitter så finner du nok noen som deler daglige spotrater der også
Slettet bruker
11.07.2024 kl 19:05 1266

Jeg har kjøpt meg ytterligere opp i Hunter. Stålbull.

Nå bør ledelsen virkelig kapitalisere på svake rater, ved å få et tredje skip på TC. Juli og august blir nok svakt. Etter det tror jeg på sterke rater ut året, og neste år.

I følge Frontline sine datapunkter, vil 133 VLCC skip gå over 20 års levetid i 2024, mens det kun leveres 1 nybygg i år. Dette betyr potensielt negativ flåtevekst. Videre leveres det totalt 44 skip t.o.m 2027. Dette er historisk lavt. I tillegg har vi økende oljeetterspørsel.

Hvis vi ikke får eventyr-rater fremover, så får vi det aldri!
d12m
12.07.2024 kl 09:41 1126

Hvordan ser du for deg at de skal kapitalisere på svake rater og gå i pluss på å inngå TC på dagens ratenivå?
Redigert 12.07.2024 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.07.2024 kl 10:41 1094

Hele caset er et spill på høye rater. Det er fortsatt mitt basecase scenario at ratene skal ta av pga. tilbudsmangel, ellers hadde jeg ikke kjøpt aksjer. Med forbehold om det synet, så må dette være en meget god periode for å få på et tredje skip på en brukbar TC-avtale. Typ 49.000 dollar TC-deal.

Selvfølgelig vil man risikere å blø i det korte bildet, men når pilen snur, så vil man kapitalisere på høyere operasjonell giring dersom ratene går til himmels.

Skulle dette høy-rate scenarioet ikke inntreffe, så har ikke selskapet livets rett uansett.
warren
12.07.2024 kl 11:02 1067

Har ledelsen nevnt noe rundt leie av et tredje skip? Burde være bra timing for det nå...
Slettet bruker
12.07.2024 kl 11:09 1055

«The Company will continue to monitor the tanker markets, hunting for more accretive opportunities. The order book for newbuild VLCCs remains at a historically low level, oil demand forecasts have recently been revised upwards and a substantial portion of the fleet is approaching retirement age. We believe the stage is set for historically high VLCC rates over the next three years, and that the TCs will provide significant cash flow and value creation for the Company's shareholders.» Selskapsmelding fra mars i år, da skip nummer to ble levert.

Hunter ledelsen har ved flere anledninger kommunisert at de jakter mulighetene for et tredje og fjerde VLCC skip på time charter, dersom de kan gjøre en god deal. Bør være et bra klima for det nå - som du sier.
d12m
12.07.2024 kl 11:30 1033

TC 49k = ingen profitt når de betaler samme i leie for skipet

Og dagens TC ligger under 40K pr fearnpulse

Hvordan du klarer å få det til å være gunstig for Hunter å inngå TC på dagens ratenivå må du nok forklare en gang til for meg

Det er greit at ratene kan stige senere i år, men da er det evt gunstig å inngå TC når det skjer. Pr idag er det jo ikke gunstig, imo
Redigert 12.07.2024 kl 11:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.07.2024 kl 12:24 986

Skal svare på ditt spørsmål med et spørsmål. Hvis ratene stiger senere i år, konsensus-oppfatning er høye rater fremover, hvem ønsker da å inngå en TC-kontrakt på en dårligere rate enn spotraten? Da kan du glemme å få et tredje skip på en bra TC-avtale.

Ref Frontline sin Q1 rapport har spotraten på en TC-kontrakt økt gradvis det siste året fra 35.000 dollar til 40.000 dollar (eks scrubber).

Du trenger ikke forklare meg at Hunter taper penger nå, det klarer de fleste å regne seg frem til. Men tror du på høyere rater fra september (noe som empirisk har vært tilfellet), får landet en TC-avtale nå og skipet leveres i september/oktober og leies ut igjen på TD3C-index - Så kan det så absolutt bli en gunstig deal.
d12m
12.07.2024 kl 13:58 943

Fearnpulse rapporterer ukentlig på hva ratene er. Forrige ukes rapport meldte 38k som rate på 1 års TC

https://fearnpulse.com/
JSH
I dag kl 10:01 336

Full fairt vei inn i vinter sessongen! Har begynt å kjøpe smått i denne nå