EAM Solar - Tegningsretter som giftpille

Dealer
EAM 01.05.2024 kl 16:57 6136

Viktig:
Husk å sende inn stemme for ekstraordinære generalforsamlingen før 3. mai kl. 16:00.


Nedenfor er refleksjoner fra artikkelen i finansavisen:

https://www.finansavisen.no/energi/2024/04/30/8125520/lynsjestemning-foran-aksjonaermote-hyrer-security-etter-drapstrusler

I denne nye forklaringen blir både potensiell erstatning redusert med rundt 27%, og et eventuelt oppkjøp forsøkt stoppet. Begge deler kan være negativt for oss aksjonærer.


1. **Tegningsrettene som "giftpille**:

I artikkelen i Finansavisen beskrives tegningsrettene som en giftpille. Dette er en strategi som reduserer innflytelse og utvanning av eierskapet til både en potensiell oppkjøper og eksisterende aksjonærer.


2. **Konsekvenser for aksjonærene**:

Denne strategien påvirker alle aksjonærer negativt, bortsett fra ledelsen og lånegivere, som vil motta utstedte aksjer.


3. **Fordeler og ulemper ved oppkjøp**:

Selv om oppkjøp kan virke ugunstig ved første øyekast, avhenger det av hva som er mest lønnsomt for aksjonærene. Hvis veien til erstatning er komplisert, kan et oppkjøp likevel være attraktivt.


4. **Ledelsens motivasjon**:

Forslaget virker gunstig for ledelsen og potensielle låntakere, men dårlig for aksjonærene. Dette indikerer et potensielt skjevt incentivsystem.


5. **Positivt syn på selskapet**:

Til tross for pessimismen i artikkelen, viser synet på selskapet at det er optimisme om selskapets fremtid og frykt for et oppkjøp.


6. **Riktig belønningssystem**:

Ledelsens belønning bør være fornuftig og moderat, ikke basert på spekulasjon med et stort antall tegningsretter. Belønningen bør reflektere fremtidig arbeid for selskapets beste.
Redigert 01.05.2024 kl 22:10 Du må logge inn for å svare
Dealer
02.05.2024 kl 22:56 4562

Angående ny artikkel da i E24

https://e24.no/boers-og-finans/i/dRdQwJ/eam-solar-tragedien-kan-bli-stoerre

Umiddelbart etter å lest artikkelen i E24 tenker jeg følgende: Sier ingenting hvorfor behovet er 6 dager før resultatet av dommen og ikke etter? Hvorfor presser ikke journalistene han om dette?

Hvorfor er det ikke laget en veloverveid plan over dette? Som aksjonærer og andre kan ta stilling til. Her er det jo bare rør og surr med nye årsaker som kommer fram i media hele tiden.

Tegningsrettene til lånegivere i tillegg til å være en giftpille skal utstedes 6 dager før dom. Dette grunnet et behov for kapital de ikke så tidligere?

Hvilke lånegivere? Hvor mye trenger vi og hvor mye er det tenkt å inndrive? Er det ingen plan over dette? Her mangler det mye informasjon som skulle ha vært med i informasjonen vedlagt ekstraordinære generalforsamlingen dersom det har vært planlagt.

Tegningsrettene til CEO og styreleder hva med disse? Tidpunktet og giftpille osv. Hva mer av årsaker kommer nærmeste dager?

Igjen hva er stresset med å spekulere med tegningsretter 6 dager før dom?

Det kommer dalende så mye forskjellig nå at det virker som et stort sirkus. Det hadde sett mer troverdig ut hadde det vært presentert fra starten!
Sjoa
07.05.2024 kl 13:12 4301

Passer fint for bandittene at e-posten er "ute av funksjon" slik at stemmer ikke ble tatt imot 4,5 og 6 mai.
Forbanna løgnhalser det er like ille som mafian og Putin.
Redigert 07.05.2024 kl 13:25 Du må logge inn for å svare
X-43 scramjet
10.05.2024 kl 17:11 4062

New Arbitration in Milan of 2020
On 5 October 2020, the Arbitration Chamber of Milan notified EAM
Solar ASA and its subsidiary EAM Solar Italy Holding Srl that Aveleos
SA had filed for two new arbitration proceedings in relation to the P31
SPA with reference to shareholder loans and corporate guarantees.
The two proceedings have later been merged into one proceeding.
The Milan Chamber of Arbitration’s final decision in the arbitration
between EAM Solar ASA and Aveleos SA was received 29 February
2024. The arbitration court conclusion was a net amount in favour
of EAM of between EUR 2 686 810 and EUR 2 939 814 after interest is
applied.
A range is stated above due to a possible clerical error made in the
Final Award. Aveleos has requested the Arbitration Chamber to
correct the error and revise the stated interests. Aveleos has further
challenged the application of other interest rates. This matter is
expected to be sorted by 27 May 2024. The total amount should be
considered preliminary until this date.
Further, Aveleos has until 18 June 2024 to submit an appeal of the
Final Award
X-43 scramjet
10.05.2024 kl 17:44 4023

EAM har blitt svindlet for over 20 solparker. De har en bra sak og kan fort få tilkjent erstatning. Historien strekker seg helt tilbake til 2014
Kvisla
27.06.2024 kl 18:29 3540

"Det knytter seg høy risiko til å tegne seg i lånet. For å tilbakebetale Lånet kan EAM være
avhengig av å innhente ny kapital. Det er ikke sikkert EAM vil være i stand til å hente slik kapital.
For eksempel vil et negativt resultat i ankedomstolen i Milano kunne gjøre det vanskelig å hente
ny kapital, men heller ikke et positivt resultat vil gi noen sikkerhet for at selskapet lykkes å
hente inn ny kapital. I den grad långiverne ikke får tilbakebetalt og må tiltre pantet som er stilt
for Lånet, er det ingen sikkerhet for at pantet vil kunne realiseres til en verdi som tilsvarer
lånebeløp

Pant i EAM Solar ASA fordring og aksjer i EAM Solar Italy Holding Srl.
(100% eid datterselskap som eier 2 SPV’er med fire solkraftverk i drift med løpende inntekter). Pantesikkerheten vil bli etablert så snart som
praktisk mulig etter utstedelse av Lånet.

Minstetegning er NOK 10.000. Tegninger fra NOK 10 000 til 50 000 får full tildeling. Ved overtegning
utover NOK 10 millioner skjer eventuell avkortning på tildeling av Lånet i henhold til størrelsen på
tegningsbeløp fra den enkelt tegner"

Det skulle være det viktigste, resten får dere lese selv😊 Oppfordrer selvsagt aksjonærene til å bidra her, fremfor å kjøpe flere aksjer fremover. Selv om det er risiko, vil det være mindre risiko her enn å eie aksjene. Jeg har det antall aksjer jeg har og kjører heller på her. Tvi, tvi, etter dette gjenstår bare domsforkynnelse.

https://www.nordnet.no/market/news/6cf52623-a682-49bd-b326-5df31a9d6b7c
Redigert 27.06.2024 kl 18:55 Du må logge inn for å svare
Klabbeføre
27.06.2024 kl 18:54 3502

Dette ser da ryddig og bra organisert ut

Det er ikke risikofritt å delta i en emisjon heller, ingen garanti for å få de pengene man spytter inn der tilbake
Kvisla
27.06.2024 kl 19:16 3478

På tegningsblanketten står det at du må ha "Lei nummer". Hva er det og hvor finner jeg det ? Fylt ut alt men mangler dette.

Etter googling fant jeg dette :
Dette tar jo tid å få til , må søkes om og koster 1100 kroner/105 EURO for 5 år. Slik jeg forstår det. Må ringe Fearnleys i morgen og høre. Rekker en dette før fristen går ut ?

https://nordlei.org/
Redigert 27.06.2024 kl 19:26 Du må logge inn for å svare
tuja
27.06.2024 kl 19:48 3447

Forstod heller ikke LEI-nr. Kan du gi en tilbakemelding på tråden etter du har snakket med Fearnley?
Kvisla
27.06.2024 kl 20:06 3433

👍
Håper bare ikke dette tar tid. Høres jo ut som det er for "Større" investorer. Jeg er nok uvitende her, men håper ikke at alle som skal låne penger må ha lei nummer og må vente 2-4 dager som det står der. Da rekker vi ikke nå 5 millioner det er allefall sikkert. Da må alle gjøre dette i morgen når en finner ut av det. Om det kreves er det dårlig forarbeid av Viktor og aksjonærkomiteen. Som sagt jeg skjønner ikke dette, nå, men håper på å få dette helt klart i morgen tidlig.

"Why does my company need an LEI?
The primary usage of LEI identifiers is for banks’ regulatory reporting of clients' securities- and derivatives transactions to financial supervisory authorities. The reporting is a legal consequence of the introduction of two financial EU regulations, the European Market Infrastructure Regulation (EMIR) and the Markets in Financial Instruments Direct II (MiFID II/MiFIR).

Most often, our clients are encouraged by their bank to apply for an LEI, as this is a prerequisite for banks to fulfil the regulatory reporting obligation of applicable transactions in financial instruments that their clients have entered into.
How long does it take to receive an LEI?
The issuance time for LOU clients is 1-12 business hours from received payment.

The issuance time for RA clients is 2-4 business days from received payment.

Read more on the difference about LOU and RA clients under the section 'The global LEI system'.

The processing time varies depending on jurisdiction and type of legal entity."

For å unngå såkalt hvitvasking og eller svindel. Føkk de store gutta svindler da uansett!
Jeg skulle egentlig tegne for hele familien, men må en betale 1100-1200 kroner pr person får jeg bare tegne alt selv og la det stå til.




Redigert 27.06.2024 kl 20:45 Du må logge inn for å svare
tuja
27.06.2024 kl 20:50 3385

Skulle tro det er unødvendig for mindre beløp å ha LEI-nr. Håper Fearnley kan avklare spørsmålet, når du tar kontakt. Ellers blir det mye "styr".
Kvisla
27.06.2024 kl 20:56 3370

Kan håpe på at det er snakk om Lei nummer til EAM Solar eller Fearnleys!

Elnomi : Dette bør du da kunne forklare, for du vet vel det ?
Redigert 27.06.2024 kl 21:14 Du må logge inn for å svare
elnomi
27.06.2024 kl 22:18 3320

Fra et annet forum!

Det er vel bare juridiske enheter som selskaper osv. og ikke privatpersoner som skal ha LEI kode?

Limer inn noe fra Google søk under: « Hvem trenger ikke en LEI-kode? Hvis du ikke representerer en juridisk enhet må ikke ha en LEI kode. Dette gjelder for eksempel hvis du investerer som privatperson. « https://danskebank.no/bedrift/produkter-og-tjenester/raadgivning/investeringer/lei#accordion-0-item-2
Redigert 27.06.2024 kl 22:19 Du må logge inn for å svare
Kvisla
27.06.2024 kl 23:51 3235

Fint Elnomi :

Da har jeg ringt Fearnleys for å sjekke :

1. Det stemmer Lei nummer skal en IKKE ha som privatperson.

2. Det trengs heller ikke KID nummer på innbetalingen. Fearnley sa at de ser hvor innbetalingen kommer fra.
så da skulle det være i orden for utfylling. Lykke til alle sammen :) (på kid nummer skrev jeg : "obligasjonslån til EAM SOLAR")
Redigert 28.06.2024 kl 09:44 Du må logge inn for å svare
Last79
28.06.2024 kl 09:09 3113

Men punkt 4 heter -Informasjon om tegneren. Da skal vi vel ikke fylle inn EAM sitt Lei nummer ?
tuja
28.06.2024 kl 09:18 3086

Tollefsen i aksjonærkomiteen skriver at LEI-nr ikke trengs for privatpersoner. Da legger vi den ballen død.
Kvisla
28.06.2024 kl 09:27 3050

Da har jeg ringt Fearnleys for å sjekke :

1. Det stemmer Lei nummer skal en IKKE ha som privatperson.

2. Det trengs heller ikke KID nummer på innbetalingen. Fearnley sa at de ser hvor innbetalingen kommer fra.
så da skulle det være i orden for utfylling. Lykke til alle sammen :) (på kid nummer skrev jeg : "obligasjonslån til EAM SOLAR")
Redigert 28.06.2024 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
tuja
28.06.2024 kl 10:16 2993

Ett spørsmål, Kvisla (eller noen andre ). Scanner du (dere) dokumentet ferdig signert og sender som vedlegg i e-posten? Mulig jeg da må benytte meg av fruens printer på jobb. Er vel ingen andre muligheter, da postens vei tar for lang tid?
Redigert 28.06.2024 kl 10:26 Du må logge inn for å svare
Kvisla
28.06.2024 kl 10:26 2987

Ja det var det jeg gjorde som Dalaho beskrev på nordnet : Desverre er en "avhengig" av printer/scanner i dagens samfunn. Er usikker på om du kan ta bilde av dokumentet på telefonen ? Burde være det samme, men jeg scannet. (Jeg kopierte også id på dokumentet for å være sikker) men tror ikke det trengs. Tviler uansett på at Fearnleys misbruker slikt:) Beskrev kort i e-posten hovedetaljene og sendte scannet dokument som vedlegg.

1. betal til 7050 0656 075 fra banken din, trenger IKKE å ha KID. (jeg merket det/Kid "aksjonærlån EAM Solar"

2, Signer TEGNINGSDOKUMENT side 3 og skann, send inn til e-post: ecm.oslo@fearnleys.com.

Redigert 28.06.2024 kl 10:59 Du må logge inn for å svare
tuja
28.06.2024 kl 10:31 2980

Takker for tilbakemelding. Skal se hva jeg får til.
mimer
29.06.2024 kl 20:54 2836

Takk for info Kvisla!

Håper flest mulig av aksjonærene kjenner sin besøkelsestid nå og deltar i lånet. Sammen kan vi dra dette lasset og gi selskapet mulighet til å kjøre prosessen i havn. Lykkes de med det så kan vi bli godt belønnet, lykke til!
elnomi
01.07.2024 kl 08:28 2538

2 dager igjen til aksjonærene å tekne seg.
Nå gjelder det å kjenne sin besøkelsestid.
tuja
01.07.2024 kl 08:45 2505

Utløper ikke tegningsfristen i dag?

"Tegningsperioden løper fra 27. juni til 1. juli 2024. Tegningsdokumentet må være mottatt korrekt utfylt
og signert av Fearnley Securities AS i løpet av tegningsperioden. EAM forbeholder seg retten til å
forlenge tegningsperioden samt til å akseptere for sent mottatte tegninger.
Lånebeløpet må være innbetalt til Fearnley Securities AS, bankkonto 7050.06.56075 (IBAN NO11
7050 0656 075), senest 2. juli 2024. Ved en eventuell overtegning vil overtegnede beløp bli refundert
etter tildeling."
Klabbeføre
01.07.2024 kl 09:07 2464

Hvor mye har folk her tegnet seg for i lånet? Selv har jeg tegnet i obligasjonen for 100 000kr idag
elnomi
01.07.2024 kl 09:20 2435

Jo det ser slik ut. Det betyr at en må være raske i og med fristen utløper i dag
tuja
01.07.2024 kl 11:57 2332

Da kom bekreftelse fra Fearnley at de har mottatt tegning i EAM.
Ikke_viktig
01.07.2024 kl 12:17 2288

50000 her... Greit å sitte med tegningsretter når aksjen kan gå tigangen om noen dager...
HarryKiri
01.07.2024 kl 12:46 2247

50' her også.
tuja
01.07.2024 kl 16:30 2103

EAM Solar ASA: Forlengelse av tegningsfrist for aksjonærlån til mandag 8. juli 2024 med endring i tildelingskriterier
juli 2024
Referanse gis til børsmelding datert 27. juni 2024, med invitasjon til å tegne i et aksjonærlån for EAM Solar ASA, organisert som en obligasjon registret i VPS med Nordic Trustee som tillitsmann.

Tegningsfristen for aksjonærlånet var opprinnelig satt til mandag 1. juli 2024. Selskapet har per mandag ikke mottatt tilstrekkelige tegninger for å oppnå aksjonærlånets minimumstegning på NOK 5 millioner.

Styret har derfor, i tråd med informasjonen gitt i tegningsblanketten, punkt 2 andre avsnitt, besluttet å forlenge tegningsfristen for aksjonærlånet til mandag 8. juli 2024.

I forbindelse med forlengelse vil tildelingsvilkårene i aksjonærlånet endres i tråd med følgende;
• Alle tegnere i aksjonærlånet per 1. juli 2024 kl. 16:30 får full tildeling, men må rebekrefte at de står ved tegningen sin.
• Minimumstegning for tegninger mottatt etter 1. juli 2024 kl 16:30 settes til NOK 50 000.
• Det gis ingen garanti for tildeling i aksjonærlånet for tegninger mottatt etter 1. juli 2024 kl 16:30.
• Ved overtegning vil tildeling skje i form av loddtrekning.
• Deltagelse og tildeling i aksjonærlånet er forbeholdt selskapets aksjonærer per 27. juni 2024.

Vedlagt børsmeldingen er revidert tegningsdokumentet for deltagelse i aksjonærlånet.

Tegningssted er Fearnley Securities AS som vil håndtere tegninger og innbetalinger. Utfylt og signert tegningsdokument kan sendes til Fearnley Securities på e-post adresse ecm.oslo@fearnleys.com.
elnomi
01.07.2024 kl 16:41 2085

Fra et ennet forum

Nå kan etternølere tegne etter 04.07. Ved dom i favør av EAM bør det overtegnes flere hundre prosent. https://newsweb.oslobors.no/message/622868
tuja
01.07.2024 kl 17:18 2039

Ny tegningsperiode varer til 8.7, og de som allerde har tegnet får full tildeling.

"Fra megler: For at tegningen din fortsatt skal gjelde, må du bekrefte at du står ved tegningen på bakgrunn av den oppdaterte dokumentasjonen. Det er tilstrekkelig at du bekrefter dette som svar på denne eposten. Hvis vi ikke hører fra deg innen tegningstidens utløp, eller hvis du gir beskjed om at du ikke ønsker å tegne på bakgrunn av den nye informasjonen, så vil tegningen bli strøket og eventuelt innbetalt tegningsbeløp bli tilbakeført. "

Det vil vel si at vi som allerede har tegnet, er garantert tildeling, og kan stryke tegningen etter 4 juli dersom det ikke går veien for EAM (noe jeg betviler sterkt).
Triggly
01.07.2024 kl 17:30 2015

Nå angrer jeg på at jeg ikke lånte ut mer, plutselig ble jo lånet nærmest risikofritt for oss som var tidlig ute.
Ja ja, blir uansett spennende å få vite svaret 04/07
elnomi
01.07.2024 kl 17:53 1991

Du har fortsatt mulighet til å tekne for mer. Det er bare å øke tekningen det.
mimer
01.07.2024 kl 19:36 1906

Betyr dette da at de av oss som tegnet innen 1. juli, nå kan vente til 8. juli med å bekrefte tegningen?
skadi
01.07.2024 kl 19:48 1888

Det betyr vel akkurat det ja. Du må bekrefte en gang til innen den dato, eller faller tegningen din bort.
tuja
01.07.2024 kl 20:02 1855

Stemmer. Og i tillegg er vi som tegnet innen 1 juli garantert å få tildeling, dersom vi velger det. Om EAM får medhold 4 juli, vil de som da tegner kun få gjennom loddtrekning, om deltakelsen er høg (noe som garantert vil bli med positivt utfall for EAM). Så det er vinn-vinn for de som allerede har tegnet.
mimer
01.07.2024 kl 23:17 1728

Høres fint ut dette. Hva gvis man vil tegne for mer? Sende inn tilleggstegbing?
Kvisla
02.07.2024 kl 01:57 1661

Dette var gode nyheter. Kommer hjem fra fisketur der jeg har fått to kilosørreter og dagen kunne ikke blitt stort sett bedre enn dette. 4.juli kan selvsagt overgå denne dagen. Det som er bra at ikke Canigia styrer dette, nå er det vi aksjonærer som styrer dette. Nesten så jeg vil gratulere alle sammen, men det er vel litt for tidlig uansett. Glad jeg tok på meg spanderbrillene her og likevel holdt det ikke til 5 mill.
Bra du ikke tok på mer Triggy, det var det som førte til dette:) Jeg tenkte å på å øke 50 000, men var så vanskelig da jeg var på fisketur så kjørte ikke hjem for å ordne papirene. Glad for det nå. Tegner nok enda mer neste gang så får loddtrekningen gå sin gang. Faktisk er jeg forundret over at folk ikke bidro her! De samme stemte ned Canigia og de overdimensjonerte opsjonsrettighetene til ledelsen. Da må vi jo selv bidra, eller ? Regner med det må bli tilleggsdekning for det som vi har sendt inn er allerede klart om vi ønsker. Nå blir det fisk eller ful som østlendingene sier, Hehe.
Redigert 02.07.2024 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
tuja
02.07.2024 kl 12:35 1474

1,5 handelsdag igjen før dommen kommer. Får EAM tilkjent kun 1/3 av erstatningssummen på 300mill eur pluss renters rente, vil kursen ta skikkelig av på torsdag. Husk, de er allerede tilkjent erstatning på 3 mill eur i den minste rettslige twisten. Hvem vil ikke ha ett lodd før torsdag? Prisingen nå er kun på 60mill kr.