Norwegian Group, Widerøe i boks, Oppkjøpsbud på vei???
Norwegian Group er utrolig attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
- Selskapet sitter på en stor cash beholdning over 10.5 Mrd (Egenkapital) som stadig vokser
- Alle meglerhusene roper kjøp med en snitt pris på 21 kr/aksje
- SAS sliter og kanskje forsvinner eller tar lang tid å komme på beina før det blir lønnsomt
- Norwegian har inngått milliardkontrakt med Forsvaret
- Widerøe kjøpet er utført og synergier begynne å komme inn, full synergier allerede fra Q2 i år
- Olje er hedge mesteparten for Norwegian group ut 2026
- Strawberry avtale er i boks
- Oppkjøpsbud kan komme når som helst enten fra IAG eller RYANAIR ???
- Flytrafikken nærmere seg på nivå før covid-19
- Guidingen for 2024 uten widerøe synergier ligger mellom 2.5-3.2 milliarder
-Mulig utbytte på vei???
Jeg personlig synes at Norwegian group kommer til å bli beste Flyselskap i Nord. Take Off soon
- Selskapet sitter på en stor cash beholdning over 10.5 Mrd (Egenkapital) som stadig vokser
- Alle meglerhusene roper kjøp med en snitt pris på 21 kr/aksje
- SAS sliter og kanskje forsvinner eller tar lang tid å komme på beina før det blir lønnsomt
- Norwegian har inngått milliardkontrakt med Forsvaret
- Widerøe kjøpet er utført og synergier begynne å komme inn, full synergier allerede fra Q2 i år
- Olje er hedge mesteparten for Norwegian group ut 2026
- Strawberry avtale er i boks
- Oppkjøpsbud kan komme når som helst enten fra IAG eller RYANAIR ???
- Flytrafikken nærmere seg på nivå før covid-19
- Guidingen for 2024 uten widerøe synergier ligger mellom 2.5-3.2 milliarder
-Mulig utbytte på vei???
Jeg personlig synes at Norwegian group kommer til å bli beste Flyselskap i Nord. Take Off soon
Redigert 26.06.2024 kl 22:49
Du må logge inn for å svare
Strategi
24.05.2024 kl 09:05
4032
Vi så det i fjor, kursen ble kjørt helt ned i grusen av tradere og 3 short aktører fra ca.15 kr og ned til litt under 8 kr.
Forutsetningen i år er helt annerledes og selskapet er meget sterkt men det virker som om historikken henger noe med og det skaper tydeligvis frykt.
At noen av de største aksjonærene tar gevinst på store poster som selges på lave priser hjelper oss ikke, slike store volumer kan være vanskelig å absorbere uten at kursen faller noe tilbake.
Nye Norweigian Group er i dag et helt annet selskap og vi er på vei inn i høysesong for selskapet, men det ser ut til at historikk tynger.
Forutsetningen i år er helt annerledes og selskapet er meget sterkt men det virker som om historikken henger noe med og det skaper tydeligvis frykt.
At noen av de største aksjonærene tar gevinst på store poster som selges på lave priser hjelper oss ikke, slike store volumer kan være vanskelig å absorbere uten at kursen faller noe tilbake.
Nye Norweigian Group er i dag et helt annet selskap og vi er på vei inn i høysesong for selskapet, men det ser ut til at historikk tynger.
Redigert 24.05.2024 kl 09:16
Du må logge inn for å svare
laser
24.05.2024 kl 09:17
3999
Hvor ofte oppdaterer Norwegian top 20 listen sin, ser siste er fra 31. Mars? Mellom dette - hvor finner du da top 20 data?
Ransen
24.05.2024 kl 09:23
4174
Jeg gir opp hele NAS. Legger den i skuffen og håper på oppkjøp. Enten blir det tap eller litt gevinst. Satser videre med de gode aksjene i porteføljen.
NASLover
24.05.2024 kl 09:27
4249
Ja tror det begynne å bli irriterende nå. Står fast i 14 tallet, ikke noe håp, tror snart må vurdere å ta en tap og exit fra Norwegian aksjen med siste handling
Ransen
24.05.2024 kl 09:34
4246
Ja, man kunne kastet pengene i blinde inn i aksjemarkedet og tjent på det. Omtrent alt har steget og stiger fortsatt på børsene, også flyselskaper, utenom det ene som regelrett flommer over av penger.
Singa
24.05.2024 kl 09:47
4229
Uuups, det var da voldsomt så negativt dette pluteslig ble, glemt alt det positive dere har skrevet om NAS?. Ta det med knusende ro, er bare sikkert att noe hender med denne aktien, og det er ikke at den krakker. Det kommer ett forsök på oppkjöp, og personlig tror jeg at det kommer om ikke alt for lenge.Viktigste er at NAS består som i dag uansett kjöper og drives av norsk ekspertise som kan flybusiness i norden. Vi har sett forsök på dette för, de forlot oss på krykker. Det er så her i denne bransjen, "Take off is optional, landing is mandatory". Skal tilföye at aktien har god stötte ved 14.5 iflg Investtech og den ser ut til å holde, vi har vandret rundt dette nivået en stund, i tillegg er den oversolgt så det burde begrense nedsiden.
Redigert 24.05.2024 kl 09:56
Du må logge inn for å svare
upsidedown
24.05.2024 kl 09:49
4225
E24 har en ok service der topp 50 oppdateres så snart salg/kjøp registreres på VPS.
Der kommer det også daglige oppdateringer av salg/kjøp der volum er eneste kriterium, slik at man får et visst inntrykk av hva som rører seg under topp 50.
Jeg abonnerer på E24 og er ikke sikker på om det er mulig å hente ut informasjon uten abonnement.
Der kommer det også daglige oppdateringer av salg/kjøp der volum er eneste kriterium, slik at man får et visst inntrykk av hva som rører seg under topp 50.
Jeg abonnerer på E24 og er ikke sikker på om det er mulig å hente ut informasjon uten abonnement.
Ace771
24.05.2024 kl 10:16
4225
Uten abonnement får du nok bare top 10.
Jeg tegnet abb en mnd for 1 kr - da jeg sa det opp fikk jeg tilbud om 3 mnd til for 1 kr. Fire måneder for 2 kroner lar seg jo høre.
Jeg tegnet abb en mnd for 1 kr - da jeg sa det opp fikk jeg tilbud om 3 mnd til for 1 kr. Fire måneder for 2 kroner lar seg jo høre.
upsidedown
24.05.2024 kl 10:35
4240
Slik det ser ut teknisk bør man ha et våkent øye med NAS. Den har beveget seg sideveis ei stund, men det er ingen garanti for at bunnen er passert. Jeg ser at det er betydelig shortaktivitet til tider og det kan være et pluss om de må slippe taket.
Det er ikke lenge siden Folketrygdfondet reduserte sin post med 20 millioner aksjer og det er fornuftig å vurdere at de ble lånt ut til short og ikke solgt.
Har lest meldingene som er sendt ut der utbytte er nevnt og det reiser flere spørsmål enn svar. Det ble foreslått et utbytte for 2022 på 0,25 og 0,60 i 2023 og det er åpnet for utbytte på 0,85 i 2024. Siden selskapet ikke kan dele ut utbytte før 2026, er det per definisjon ødsling av tid og falske forhåpninger der straffen kommer nå.
Dette burde vært avklart med lånegiverne før det ble et tema for GF.
Det hadde vært mye bedre med et tilbakekjøpsprogram hvis det ikke er rammet av samme klausul som stopper betaling av utbytter.
Det er ikke lenge siden Folketrygdfondet reduserte sin post med 20 millioner aksjer og det er fornuftig å vurdere at de ble lånt ut til short og ikke solgt.
Har lest meldingene som er sendt ut der utbytte er nevnt og det reiser flere spørsmål enn svar. Det ble foreslått et utbytte for 2022 på 0,25 og 0,60 i 2023 og det er åpnet for utbytte på 0,85 i 2024. Siden selskapet ikke kan dele ut utbytte før 2026, er det per definisjon ødsling av tid og falske forhåpninger der straffen kommer nå.
Dette burde vært avklart med lånegiverne før det ble et tema for GF.
Det hadde vært mye bedre med et tilbakekjøpsprogram hvis det ikke er rammet av samme klausul som stopper betaling av utbytter.
Redigert 24.05.2024 kl 10:42
Du må logge inn for å svare
Geirarne
24.05.2024 kl 11:00
4253
Jeg tror Sundt fortsatt selger.
Og at det ikke skjer en dritt nå før streiken er avblåst.
Og at det ikke skjer en dritt nå før streiken er avblåst.
laser
24.05.2024 kl 11:13
4241
Takker takker, for viktig å se forflyttninger i volum.
Ellers merker jeg meg at stødig positive kommentatorer her på forumet har drukket sur fløte i dag, det må være regnet som kom……og som jo egentlig skaper flystemning.
Merker meg at vi har hatt en overraskende flott og tørr mai. De billettene var bestilt for lenge siden. Det er vel en viss balanse i været…..så juli og august kan bli enda bedre enn booking tallene viser så langt.
At Sundt går ut var naturlig konsekvens av Strawberry avtale. Måten de gjorde det på gjennom vedvarende nedsalg i stedenfor bookbuilding med alt i en smell har skadet oss øvrige aksjonærer og kan tyde på en viss irritasjon hos Sundt. Dem om det - mer viktig er at mange aksjer har funnet nye eiere som synes dette er en super investering med gode utsikter.
Ellers merker jeg meg at stødig positive kommentatorer her på forumet har drukket sur fløte i dag, det må være regnet som kom……og som jo egentlig skaper flystemning.
Merker meg at vi har hatt en overraskende flott og tørr mai. De billettene var bestilt for lenge siden. Det er vel en viss balanse i været…..så juli og august kan bli enda bedre enn booking tallene viser så langt.
At Sundt går ut var naturlig konsekvens av Strawberry avtale. Måten de gjorde det på gjennom vedvarende nedsalg i stedenfor bookbuilding med alt i en smell har skadet oss øvrige aksjonærer og kan tyde på en viss irritasjon hos Sundt. Dem om det - mer viktig er at mange aksjer har funnet nye eiere som synes dette er en super investering med gode utsikter.
Singa
24.05.2024 kl 11:16
4257
Tildels enig, shorterne venter på en streik, inget annet i mellomtiden forsöker de å holde kursen nede. De kan bli skuffet men ingen ting er sikkert, tror begge parter vil strekke seg langt for å ungå en streik. En annen ting som taler for at de ikke forventer en streik er at den 21ste kjöpte en innsider aktier i selskapet, vanskelig å tro at de gjör det viss de venter en lengre konflikt m pilotene.
Redigert 24.05.2024 kl 15:18
Du må logge inn for å svare
upsidedown
24.05.2024 kl 12:17
4193
Litt humor..
I de deler av landet jeg vokste opp brukte eldre koner å si: «Elsk meg lite, men elsk meg lenge». Og det er ganske treffende på situasjonen i NAS per nå😄
I de deler av landet jeg vokste opp brukte eldre koner å si: «Elsk meg lite, men elsk meg lenge». Og det er ganske treffende på situasjonen i NAS per nå😄
upsidedown
24.05.2024 kl 12:20
4181
Vi får håpe det.
Er litt usikker hvor mange flyvere dette inkluderer, siden det ble sagt fra NAS at avtale var i havn med alle som hadde base utenfor Norge.
Er litt usikker hvor mange flyvere dette inkluderer, siden det ble sagt fra NAS at avtale var i havn med alle som hadde base utenfor Norge.
TZFlyingHigh
24.05.2024 kl 13:12
4121
Oljen er nede, kronen er oppe, noe som er viktigere enn selve NAS-ytelsen. Uansett, å gå inn i helgen uten NAS-aksjer er alltid en farlig ting.
Hardly
24.05.2024 kl 16:25
3955
Advarer om «betydelige problemer» for norsk flytrafikk fra mandag. Nå tikker klokka.
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/kan-bli-kaos/81446724
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/kan-bli-kaos/81446724
Kåre Grønn
25.05.2024 kl 01:21
3704
Spørsmålet er når Norwegian skal til himmels. Dette her er også et signal til en regjering som ikke løfter fingeren for å hjelpe det norske flyselskapet til å konkurrere ute på det europeiske markedet.. Hau hau!
Redigert 25.05.2024 kl 01:24
Du må logge inn for å svare
KanonBra5
26.05.2024 kl 09:07
3255
En mulig streik på flyplassene (Oslo og Bergen) kan faktisk få et positivt utfall for Norwegian. Da de på disse flyplasssene har Widerø og Norwegian sitt eget bagasje handling system som da vil ha normal drift!!!!!
upsidedown
26.05.2024 kl 10:26
3209
«Den nye avtalen innebærer leveranse av bakketjenester på alle Norwegian-flyvinger på følgende flyplasser: Ålesund, Alta, Andøya, Bergen, Bodø, Evenes, Haugesund, Kirkenes, Kristiansand, Kristiansund, Lakselv, Molde, Stavanger, Tromsø, Trondheim og Torp. Oppstartsdato er satt til april 2024. Avtalen innebærer også leveranse av de-icing tjenester med oppstart september 2024. Begge kontraktene har en varighet på fem år.»
På denne oversikten er ikke Gardermoen med, så tilsynelatende utføres tjenesten av andre på hovedflyplassen.
Korreksjon!
Norwegian har sitt eget opplegg på Gardermoen, så det er korrekt at dette ikke rammer dem.
https://dfly.no/red-handling-norwegians-eget-selskap-for-bakketjenester-pa-oslo-lufthavn-gardermoen/
På denne oversikten er ikke Gardermoen med, så tilsynelatende utføres tjenesten av andre på hovedflyplassen.
Korreksjon!
Norwegian har sitt eget opplegg på Gardermoen, så det er korrekt at dette ikke rammer dem.
https://dfly.no/red-handling-norwegians-eget-selskap-for-bakketjenester-pa-oslo-lufthavn-gardermoen/
Redigert 26.05.2024 kl 10:35
Du må logge inn for å svare
Kåre Grønn
26.05.2024 kl 10:38
3202
For å si det sånn, hvis ikke stat også snart forstår hvor viktig Norwegian er for landet på alle markedsvis og alle mulige turistformer inn og ut, ja da blir vi nakne. Norge markedsfører seg på det vakreste med flyselskapet som smykker seg i rødt, hvitt og blått. Jeg håper de bare fortsetter og revolusjonerer luftfarten med sin miljøtenking etter hvert. Hvor lang tid tar det før alle kortbaneflyvningene er elektrifisert? Hvor lang tid går det før langdistansene går på hydrogen? Hvor lang tid går det før Norse heter Norwegian? Norwegian som selskap er nødt til å møtes med lavere skatt og avgifter slik at konkurransebetingelsene er like der ute. De som tror på NAS bør sitte stille i båten til tross for stadig uro i media som ønsker å lage drama. Jeg tror langsiktg hva Geir Karlsen holder på med er sterkere vare enn Kjos i sin tid. Nå er det orden, klart og tydelig!! Hau hau!
Redigert 26.05.2024 kl 23:28
Du må logge inn for å svare
Strategi
27.05.2024 kl 07:48
5066
Mener å ha lest nylig at Norwegian Air Shuttle har skiftet selskap på teknisk vedlikehold av flyene også.
I så fall er det sannsynligvis sikret mot streik i år.
Fant ikke linken på dette.
I så fall er det sannsynligvis sikret mot streik i år.
Fant ikke linken på dette.
Redigert 27.05.2024 kl 07:50
Du må logge inn for å svare
NASLover
27.05.2024 kl 09:35
5002
OMG det blir "Same shit, different day".
Kan ikke bevege mer en 15-20 øre opp og ned.
CFM har short posisjon fra 16.52 og dem er på ganske sikkert plass ift shortning. Tjener gode penger
Ser samtidig at QUBE fikk smekk på drøye 126mill etter shortning i NAS.
Kan ikke bevege mer en 15-20 øre opp og ned.
CFM har short posisjon fra 16.52 og dem er på ganske sikkert plass ift shortning. Tjener gode penger
Ser samtidig at QUBE fikk smekk på drøye 126mill etter shortning i NAS.
Redigert 27.05.2024 kl 09:36
Du må logge inn for å svare
NASLover
27.05.2024 kl 11:18
4926
Skjønner men tror ikke det bryr seg om det er positiv nyheter men er ganske sikkert på at skal reagere sterk på negativ nyhet
Ransen
27.05.2024 kl 11:19
4923
Skadefryd er den eneste ekte glede. De fleste som selger nå tar tap, noen mer enn andre. Aksjen vil gå til 22 +++i sommer når Airbusene i Europa blir satt på bakken i juni-September. Det er uvisst hvor lang tid, men det mangler vitale motordeler og fabrikanten har utvidet levetiden maksimalt siden problemetble kjent.
Folk handler billetter som aldri før og gambler på løsning da det meste nå begynner å bli utsolgt.
Krona styrker seg mot dollaren og fuel er billig. Hedget fuel benyttes kun når prisene er for høye og er en god reserve å ha.
Folk handler billetter som aldri før og gambler på løsning da det meste nå begynner å bli utsolgt.
Krona styrker seg mot dollaren og fuel er billig. Hedget fuel benyttes kun når prisene er for høye og er en god reserve å ha.
NASLover
27.05.2024 kl 13:45
4740
Akkurat som spådd, aksjen skal bry dritten om det blir positiv nyhet og det foregår. Tror det ender i minus i dag også
Redigert 27.05.2024 kl 13:45
Du må logge inn for å svare
Strategi
27.05.2024 kl 14:08
4690
Mulig du bør skifte navn på "nicket".
🤔
🤔
Redigert 27.05.2024 kl 14:09
Du må logge inn for å svare
kokkohill
27.05.2024 kl 14:35
4651
Streiken avverget ,men dette sees ikke på kursen. Meglerne leker seg fortsatt i papiret og gir seg ikke før en større aktør brenner de på fingrene
Kåre Grønn
27.05.2024 kl 15:09
4590
Ransen
27.05.2024 kl 15:19
4592
Det blir nok et solid hopp når denne streikefaren er over, selv om det ikke rammer selskapet kjempehardt. Oppgjøret blir dyrt med det tar dem inn på billettprisen.
Det kommer lystige passasjertall nå fremover og Q2 vil bli bra. Bare siden starten av mai så er det positive valutaeffekter på nær 0,5 mrd. NOK.
La oss endelig få oppleve en shortersqueeze uten sidestykke
Det kommer lystige passasjertall nå fremover og Q2 vil bli bra. Bare siden starten av mai så er det positive valutaeffekter på nær 0,5 mrd. NOK.
La oss endelig få oppleve en shortersqueeze uten sidestykke
Redigert 27.05.2024 kl 15:21
Du må logge inn for å svare
KanonBra5
27.05.2024 kl 15:46
4518
Her er det noen som styrer (holder den nede) kursen. Merkelige greier. Nå er det bare å holde hodet kaldt. Det er ikke lenge før rekylen kommer!!!!!
Redigert 27.05.2024 kl 15:47
Du må logge inn for å svare
NASLover
27.05.2024 kl 16:19
4552
Da er shorten klatret enda høyere ..CFM økt til o.8% neste 8mil aksjer
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
https://ssr.finanstilsynet.no/Home/Details/NO0010196140
Redigert 27.05.2024 kl 16:21
Du må logge inn for å svare
Ransen
27.05.2024 kl 16:41
4470
Lykke til med shorten. Aksjen ligger fortsatt 15-20% under vinterpris. Nå kommer virkelig pengene inn. Knallgode bookingtall både inn og ut av landet. Tilstrømmingen av turister inn har ført til rekordhøye hotellpriser og nordmenn rømmer landet til nye eventyr.
Vi fikk allerede i Q1 en indikasjon på hvordan året blir med drøyt 300000 flere bookinger i årets første måneder enn samme tid i fjor.
Karlsen og Stordalen forutså dette.
Vi fikk allerede i Q1 en indikasjon på hvordan året blir med drøyt 300000 flere bookinger i årets første måneder enn samme tid i fjor.
Karlsen og Stordalen forutså dette.
Strategi
27.05.2024 kl 17:09
4394
Tipper den stikker videre opp i morgen og at 14 tallet er en saga blot.
NASLover
27.05.2024 kl 17:56
4270
Jeg virkelig håper at det gjør det men er fortsatt skeptisk pga hva som har skjedd i det siste. Tror oppgangen var nok kjøp av short aksjer kan dumpe til samme nivå imorgen.
kokkohill
27.05.2024 kl 18:30
4246
Hva skjer den dagen SAS blir nektet å fly mere ? For det selskapet er teknisk konkurs for lenge siden og flyr på godvilje.
Strategi
27.05.2024 kl 18:38
4233
Limer inn en kommentar på innlegget tatt fra E-24.
RE:
Yngvar Wettergreen
for tre timer siden
Hva frontfaget har blitt enige om er lite relevant i flybransjen. All den tid pilotene har stått i lønnsfrys (for å redde et selskap i problemer) blir en sammenlikning uaktuell. Sammenliknet med Norwegianpiloter med base i Dannmark eller i Spania, så tjener de med base i Norge vesentlig dårligere. Selv med en økning på 50% i norske pilotlønninger, vil de ikke ha lik kjøpekraft eller lønn som Norwegianpiloter med base i andre land enn Norge. Jeg er selv ikke pilot i Norwegian (elle i noe annet selskap) men har en kompis som er kaptein i Norwegian. Han skrev følgende, da jeg spurte om hva en høy lønnsøkning for pilotene, vil gi av utslag for billettprisene:
Gitt 50% økt lønn gir en lønnsøkningskost for selskapet på 465 mill. Selskapet fraktet totalt 20 mill pax, så vi havner på en halv kaffekopp, eller ca 23 kr per billett.
RE:
Yngvar Wettergreen
for tre timer siden
Hva frontfaget har blitt enige om er lite relevant i flybransjen. All den tid pilotene har stått i lønnsfrys (for å redde et selskap i problemer) blir en sammenlikning uaktuell. Sammenliknet med Norwegianpiloter med base i Dannmark eller i Spania, så tjener de med base i Norge vesentlig dårligere. Selv med en økning på 50% i norske pilotlønninger, vil de ikke ha lik kjøpekraft eller lønn som Norwegianpiloter med base i andre land enn Norge. Jeg er selv ikke pilot i Norwegian (elle i noe annet selskap) men har en kompis som er kaptein i Norwegian. Han skrev følgende, da jeg spurte om hva en høy lønnsøkning for pilotene, vil gi av utslag for billettprisene:
Gitt 50% økt lønn gir en lønnsøkningskost for selskapet på 465 mill. Selskapet fraktet totalt 20 mill pax, så vi havner på en halv kaffekopp, eller ca 23 kr per billett.
Strategi
28.05.2024 kl 07:04
3810
Blir spennende hva de nå lander på i oppgjøret, begge parter må gi og ta.
Vi vet fly trafikken er vesentlig sterkere enn tidligere år, vi vet også at Norwegian har vært igjennom stor endring og at det som kom ut på andre siden som Norwegian Group er et helt annet selskap.
Vi vet fly trafikken er vesentlig sterkere enn tidligere år, vi vet også at Norwegian har vært igjennom stor endring og at det som kom ut på andre siden som Norwegian Group er et helt annet selskap.
Ransen
28.05.2024 kl 09:15
3650
SAS som er 0 i verdi stiger 18%, IAG opp 1,5% og milliardbedriften NAS er ned 1% midt i flyselskapenes høytid.
Hva er galt og hva skjer med denne aksjen???
Kan ikke fatte annet enn det er et oppkjøp på gang i darkroom og flagging kommer på 20%.
Bud på 28 kroner pr aksje..
Hva er galt og hva skjer med denne aksjen???
Kan ikke fatte annet enn det er et oppkjøp på gang i darkroom og flagging kommer på 20%.
Bud på 28 kroner pr aksje..
Ransen
28.05.2024 kl 09:37
3604
Det er bare å regne på kostnadsbesparelsene knyttet til styrking av kronen. NAS går mot strømmen og kan ikke vise til samme utvikling som andre flyselskap. Til og med Alaska Airlines som hadde en alvorlig hendelse med tilhørende stopp i flytrafikken tidligere i år er % vis bedre enn NAS i år.
Så hva er feil med aksjen?
Så hva er feil med aksjen?
niets
28.05.2024 kl 09:43
3612
Det er vel ikke noe feil med aksjen. Det selges mer enn det kjøpes. Da går kursen ned. Jf, short.
NASLover
28.05.2024 kl 11:53
3457
28.05.2024 10:03:14
UPDATE 1-Norwegian Air pilots threaten to strike from June 1
(Adds detail, background in paragraphs 2-4)
OSLO, May 28 (Reuters) - Some 17 Norwegian Air
pilots plan to take strike action from June 1 if wage
negotiations with the budget carrier fail later this week, a
government-appointed mediator said on Tuesday.
A conflict could quickly escalate, and may eventually
comprise 690 pilots employed by the company's unit in Norway,
according to the wage mediator.
A strike would be a setback for the airline which is about to embark on the lucrative summer season, traditionally the most profitable time of the year.
Norwegian has already renewed its collective agreement
with pilots flying from the airline's bases in Denmark and
Spain.
(Reporting by Stine Jacobsen, editing by Terje Solsvik)
UPDATE 1-Norwegian Air pilots threaten to strike from June 1
(Adds detail, background in paragraphs 2-4)
OSLO, May 28 (Reuters) - Some 17 Norwegian Air
pilots plan to take strike action from June 1 if wage
negotiations with the budget carrier fail later this week, a
government-appointed mediator said on Tuesday.
A conflict could quickly escalate, and may eventually
comprise 690 pilots employed by the company's unit in Norway,
according to the wage mediator.
A strike would be a setback for the airline which is about to embark on the lucrative summer season, traditionally the most profitable time of the year.
Norwegian has already renewed its collective agreement
with pilots flying from the airline's bases in Denmark and
Spain.
(Reporting by Stine Jacobsen, editing by Terje Solsvik)
Singa
28.05.2024 kl 13:36
3378
Om ikke selskapet utjevner forskjellen i lønn eller på annen måte kompenserer lønnsforskjellen mellom norske, danske og spanske piloter blir det garantert streik som jeg ser det. En annen sak er at en kan ikke kjøpe hus og innbo for fritimer. Det er urimelig at piloter i samme selskap skal ha forskjellig betalt for samme jobb. Og, jeg vil tro at piloter som flyr på Scandinavia har i enkelte faser av året en mere stresset situasjon en de som flyr lenger syd i Europa. Hur som helst, billig for NAS blir dette ikke og jeg kjöper årsaken.
KanonBra5
28.05.2024 kl 14:59
3291
De kommer til enighet. Det blir sikkert en avtale som gir pilotene en bonus basert på resultater. Dette vil være mest rettferdig da flybransjen er temmelig volatil og man vet aldri helt hvordan fremtidige inntekter blir. Tjener selskapet bra blir da lønnen også bra.