Norwegian Group, Widerøe i boks, Oppkjøpsbud på vei???
Norwegian Group er utrolig attraktiv nå og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt å gå inn i aksjen.
- Selskapet sitter på en stor cash beholdning over 10.5 Mrd (Egenkapital) som stadig vokser
- Alle meglerhusene roper kjøp med en snitt pris på 21 kr/aksje
- SAS sliter og kanskje forsvinner eller tar lang tid å komme på beina før det blir lønnsomt
- Norwegian har inngått milliardkontrakt med Forsvaret
- Widerøe kjøpet er utført og synergier begynne å komme inn, full synergier allerede fra Q2 i år
- Olje er hedge mesteparten for Norwegian group ut 2026
- Strawberry avtale er i boks
- Oppkjøpsbud kan komme når som helst enten fra IAG eller RYANAIR ???
- Flytrafikken nærmere seg på nivå før covid-19
- Guidingen for 2024 uten widerøe synergier ligger mellom 2.5-3.2 milliarder
-Mulig utbytte på vei???
Jeg personlig synes at Norwegian group kommer til å bli beste Flyselskap i Nord. Take Off soon
- Selskapet sitter på en stor cash beholdning over 10.5 Mrd (Egenkapital) som stadig vokser
- Alle meglerhusene roper kjøp med en snitt pris på 21 kr/aksje
- SAS sliter og kanskje forsvinner eller tar lang tid å komme på beina før det blir lønnsomt
- Norwegian har inngått milliardkontrakt med Forsvaret
- Widerøe kjøpet er utført og synergier begynne å komme inn, full synergier allerede fra Q2 i år
- Olje er hedge mesteparten for Norwegian group ut 2026
- Strawberry avtale er i boks
- Oppkjøpsbud kan komme når som helst enten fra IAG eller RYANAIR ???
- Flytrafikken nærmere seg på nivå før covid-19
- Guidingen for 2024 uten widerøe synergier ligger mellom 2.5-3.2 milliarder
-Mulig utbytte på vei???
Jeg personlig synes at Norwegian group kommer til å bli beste Flyselskap i Nord. Take Off soon
Redigert 26.06.2024 kl 22:49
Du må logge inn for å svare
upsidedown
29.05.2024 kl 21:10
5121
Skal ta en komplett gjennomgang i morgen kveld når tallene foreligger og ha dem klare fredag morgen.
Aramis
30.05.2024 kl 02:28
4923
Jeg synes slett ikke dette høres ut som en spiselig feal for Norwegian. Pilotenes krav er i mine øyne et utslag av uhemmet grådighet og usolidarisk med resten av samfunnet. De har allerede kjempelønn.
Får de mer en 12-13 prosent over 2 år, vil dette utløse ramaskrik blant andre organiserte, også innen Norwegian, og koste selskapet dyr både på utgiftssiden og ikke minst på goodwillsiden.
Får de mer en 12-13 prosent over 2 år, vil dette utløse ramaskrik blant andre organiserte, også innen Norwegian, og koste selskapet dyr både på utgiftssiden og ikke minst på goodwillsiden.
Strategi
30.05.2024 kl 07:24
4799
Selvfølgelig ble det ikke streik
Publisert 28. mai 2024 kl. 19.59
Re; Men vi er temmelig sikre på at de flyplassansatte ikke fikk en lønnsramme over 5,2 prosent. Handlingsregelen lever jo, og da blir det slik. Sykelønn og pensjon ble feid vekk.
-----
Re; Kaka til professor Steen er ikke sjenerende stor, og Norwegian kan ikke øse ut til pilotene, mens stuere og rengjøringspersonale blir avspist med årets ramme på 5,2 prosent.
Ikke glem ramma! Streik tør ikke pilotene i Parat å ta.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/05/28/8135655/selvfolgelig-ble-det-ikke-streik
-------------
Blir nå spennende å se hvordan dette utvikler seg i sluttspurten, personlig tror jeg på en god løsning for Norwegian og at det ikke blir streik.
Viktig nå at Pilotene stikker fingeren i bakken og har en solidarisk holdning med resten av flybransjen og samfunnet for øvrig.
Publisert 28. mai 2024 kl. 19.59
Re; Men vi er temmelig sikre på at de flyplassansatte ikke fikk en lønnsramme over 5,2 prosent. Handlingsregelen lever jo, og da blir det slik. Sykelønn og pensjon ble feid vekk.
-----
Re; Kaka til professor Steen er ikke sjenerende stor, og Norwegian kan ikke øse ut til pilotene, mens stuere og rengjøringspersonale blir avspist med årets ramme på 5,2 prosent.
Ikke glem ramma! Streik tør ikke pilotene i Parat å ta.
https://www.finansavisen.no/reise-og-fritid/2024/05/28/8135655/selvfolgelig-ble-det-ikke-streik
-------------
Blir nå spennende å se hvordan dette utvikler seg i sluttspurten, personlig tror jeg på en god løsning for Norwegian og at det ikke blir streik.
Viktig nå at Pilotene stikker fingeren i bakken og har en solidarisk holdning med resten av flybransjen og samfunnet for øvrig.
Ransen
30.05.2024 kl 07:31
4782
Parat går alltid høyt ut i kravene, men kommer nok til enighet innen fristen. Får bare håpe at en løsning stanser kursfallet og at det kommer bud fra andre intetessenter.
Kjos var litt smartere her da pilotene fikk eierandeler i selskapet. Da var det stort sett alt rundt som streiket og lammet flytrafikken.
Nå som forsvaret har kontrakt med NAS så snakker vi samfunnssikkerhet med uante konsekvenser.
Kjos var litt smartere her da pilotene fikk eierandeler i selskapet. Da var det stort sett alt rundt som streiket og lammet flytrafikken.
Nå som forsvaret har kontrakt med NAS så snakker vi samfunnssikkerhet med uante konsekvenser.
KanonBra5
30.05.2024 kl 07:42
4767
Går ut i fra at Norwegian har gjort hjemmeleksen sin her og kommer med et bra tilbud når forhandlingene starter. En tidlig avklart avtale vil være til fordel for alle parter.
Redigert 30.05.2024 kl 07:45
Du må logge inn for å svare
Strategi
30.05.2024 kl 08:12
4707
Hva vet vi aksjonærer som følger selskapet tett ?
Vi vet at Norwegian har vært igjennom en full restrukturering de siste årene, selskapet er fullstendig transformert og det er kuttet kost i alle ledd.
Sterke avtaler er inngått med Forsvar og Statens Tjenestereiser, og Straw Berry og andre.
Vi vet at flyprodusentene Boeing og Airbus sliter med å levere nok fly, noe som vil gjøre Norwegian til en solid oppkjøpskandidat/partner.
Vi vet også at oppkjøpet av Widerøe var en strategisk perle og kommer til å tilføre selskapet Norwegian Group store verdier i form av inntekter basert på synergier og Nasjonale samt Europeiske drifts fordeler, vi vet også at Widerøe gjennom FOT avtalen med staten vil tjene store penger for Norwegian, Widerøe Ground Handling vil tilføre store besparelser for Norwegian og bidra sterkt hele året til sømløse overganger noe som skaper mindre ventetid for passasjerene.
På vinterstid vil dette samarbeidet gi store fordeler når det gjelder prioritering på De Ising og mindre venting.
Vi vet også at Vinterprogrammet som tidligere år har vært et stort tapsprosjekt nå er "mer enn grundig" gjennomgått og løst, resultatet er nå at selskapet tjener solid også gjennom vintersesongen, dette vil sikkert forbedres år for år.
Vi vet at selskaper flyter over med cash, og at selskapet knapt er priset til cash beholdning.
Vi vet at vi er inne i en sesong som er sterkere enn rekordsterke 2019 sesongen og at billett prisene ligger på et rekordhøyt nivå sett i forhold til tidligere.
Vi vet vi har Geir Karlsen til å styre Norwegian Group videre fremover og at grepene han har gjort så langt har vært solide, vi vet også at det er en "on going" prosess å skape sterke aksjonærverdier.
Vi vet at de fleste kursmål ligger i intervallet 19-20 kr og at disse med stor sannsynlighet blir oppjustert til et høyere nivå fremover.
Det er noen floker som må løses, her er det en prosess på gang og jeg er overbevist om at løsninger kommer på bordet innen rimelig tid.
Imens fortsetter Norwegian Group å levere sterke trafikktall samt sterke kvartalstall, kassa bygges videre opp måned for måned.
Sist men ikke minst skal vi være glade vi bor i Nord Europa som vokser kraftig som turistmål.
Det ser vel egentlig "veldig" lyst ut for Norwegian aksjonærene slik jeg ser det.
Vi vet at Norwegian har vært igjennom en full restrukturering de siste årene, selskapet er fullstendig transformert og det er kuttet kost i alle ledd.
Sterke avtaler er inngått med Forsvar og Statens Tjenestereiser, og Straw Berry og andre.
Vi vet at flyprodusentene Boeing og Airbus sliter med å levere nok fly, noe som vil gjøre Norwegian til en solid oppkjøpskandidat/partner.
Vi vet også at oppkjøpet av Widerøe var en strategisk perle og kommer til å tilføre selskapet Norwegian Group store verdier i form av inntekter basert på synergier og Nasjonale samt Europeiske drifts fordeler, vi vet også at Widerøe gjennom FOT avtalen med staten vil tjene store penger for Norwegian, Widerøe Ground Handling vil tilføre store besparelser for Norwegian og bidra sterkt hele året til sømløse overganger noe som skaper mindre ventetid for passasjerene.
På vinterstid vil dette samarbeidet gi store fordeler når det gjelder prioritering på De Ising og mindre venting.
Vi vet også at Vinterprogrammet som tidligere år har vært et stort tapsprosjekt nå er "mer enn grundig" gjennomgått og løst, resultatet er nå at selskapet tjener solid også gjennom vintersesongen, dette vil sikkert forbedres år for år.
Vi vet at selskaper flyter over med cash, og at selskapet knapt er priset til cash beholdning.
Vi vet at vi er inne i en sesong som er sterkere enn rekordsterke 2019 sesongen og at billett prisene ligger på et rekordhøyt nivå sett i forhold til tidligere.
Vi vet vi har Geir Karlsen til å styre Norwegian Group videre fremover og at grepene han har gjort så langt har vært solide, vi vet også at det er en "on going" prosess å skape sterke aksjonærverdier.
Vi vet at de fleste kursmål ligger i intervallet 19-20 kr og at disse med stor sannsynlighet blir oppjustert til et høyere nivå fremover.
Det er noen floker som må løses, her er det en prosess på gang og jeg er overbevist om at løsninger kommer på bordet innen rimelig tid.
Imens fortsetter Norwegian Group å levere sterke trafikktall samt sterke kvartalstall, kassa bygges videre opp måned for måned.
Sist men ikke minst skal vi være glade vi bor i Nord Europa som vokser kraftig som turistmål.
Det ser vel egentlig "veldig" lyst ut for Norwegian aksjonærene slik jeg ser det.
Redigert 30.05.2024 kl 08:16
Du må logge inn for å svare
ziik
30.05.2024 kl 09:06
4577
Forhandlinger begynner kl 10. Jeg vil også ha 40% lønnsøkning over en periode på 2 år.
Fjellbris
30.05.2024 kl 09:06
4656
Ikke til å tro, og noe for pilotene også i NAS å tenke på nå som lønnsforhandlingene starter.
SAS tapte 3,1 milliarder svenske kroner i andre kvartal.
https://www.finansavisen.no/finans/2024/05/30/8136488/tapte-3-milliarder
SAS tapte 3,1 milliarder svenske kroner i andre kvartal.
https://www.finansavisen.no/finans/2024/05/30/8136488/tapte-3-milliarder
Redigert 30.05.2024 kl 09:07
Du må logge inn for å svare
Strategi
30.05.2024 kl 09:21
4598
Blir faktisk ikke overrasket om kursen går opp med 80-100 øre allerede i dag uten løsning.
De som er short kan nå gå på en solid smell.
NAS er nå penger på gata slik jeg ser det.
Med løsning på streiken kan det ta helt av.
De som er short kan nå gå på en solid smell.
NAS er nå penger på gata slik jeg ser det.
Med løsning på streiken kan det ta helt av.
Redigert 30.05.2024 kl 09:23
Du må logge inn for å svare
noprofit
30.05.2024 kl 09:22
4616
Ja dette må vel være det dummeste jeg har hørt. Alt skyldes krone svekkelsen. Dette gjelder jo alle som jobber i internasjonale selskaper.
Veldig enkelt, hvis de syntes lønna betyr så mye, så ville jeg flyttet, men det er kanskje ikke så enkelt likevel...........
Er de villig til å gå ned 10-15% neste år når krona styrker seg igjen
Veldig enkelt, hvis de syntes lønna betyr så mye, så ville jeg flyttet, men det er kanskje ikke så enkelt likevel...........
Er de villig til å gå ned 10-15% neste år når krona styrker seg igjen
Ransen
30.05.2024 kl 09:58
4591
SAS får det ikke til og må snart slutte å tilby billetter til 500 kroner. De nye eierne som spytter inn 14 mrd vil kreve handling.
NAS går godt og vil gå enda bedre da vi snart får merke at Airbusene settes på bakken. Ca 600 fly i Europa må utbedres ila året. Den kapasiteten kan ikke erstattes og da vil billettprisene gå opp.
Tror de kommer til en fornuftig løsning på streiken relativt raskt.
NAS har såvidt begynt å tjene penger etter en omfattende retrukturering, og enda gjenstår det mye arbeid for å sikre stabile inntekter. Raske beslutninger og evne til endringer i fart er Karlsens styrke.
NAS går godt og vil gå enda bedre da vi snart får merke at Airbusene settes på bakken. Ca 600 fly i Europa må utbedres ila året. Den kapasiteten kan ikke erstattes og da vil billettprisene gå opp.
Tror de kommer til en fornuftig løsning på streiken relativt raskt.
NAS har såvidt begynt å tjene penger etter en omfattende retrukturering, og enda gjenstår det mye arbeid for å sikre stabile inntekter. Raske beslutninger og evne til endringer i fart er Karlsens styrke.
Redigert 30.05.2024 kl 09:59
Du må logge inn for å svare
Singa
30.05.2024 kl 10:00
4602
Strategi skrev TVIHOLD på aksjene er mitt tips.
Ja da, sitt stille i båten og tap det meste. Hørt den før?. Ulven sparer på kruttet i dag, venter på en avgørelse om offeret. I mellomtiden har de raka inn ca 6 mille ser jeg.
ziik
30.05.2024 kl 10:47
4530
Nå kommer vel snart meld om brudd i forhandlingene etter en time. Håper jo seff ikke det da.
NASLover
30.05.2024 kl 10:48
4576
Det er helt vilt krave fra Norwegian Piloter
Håper for en mellom vei mellom begge parter
https://frifagbevegelse.no/ntb/norwegianpilotene-krever-500000-mer-i-lonn-6.158.1052910.1536f93207
Håper for en mellom vei mellom begge parter
https://frifagbevegelse.no/ntb/norwegianpilotene-krever-500000-mer-i-lonn-6.158.1052910.1536f93207
upsidedown
30.05.2024 kl 10:49
4587
Neste støttenivå av praktisk betydning er på 13,50 hvis man isolert kikker i chartet. Mulig det er det shorterne har i sikte om de ikke møter motstand.
Singa
30.05.2024 kl 11:41
4496
Ca 13.5 på mellomlang sikt ja, men på kort ingen stötte før grøfta. Tror dette blir løsningen, det blir brudd, men så bruker de helgen til å løse problemet og mandag morgen, BINGO.
Bullen
30.05.2024 kl 11:48
4495
Det er vel nå engang slik at de krever mer enn de kan få.
Hva blir så enden på visa når det gjelder økte kostnader for selskapet? 300-400 mill.??
Hva blir så enden på visa når det gjelder økte kostnader for selskapet? 300-400 mill.??
KanonBra5
30.05.2024 kl 12:26
4443
Det blir selvfølgelig enighet. De ville selvfølgelig være dumt av pilotene å gå ut for lavt. Og nå det gjelder økte kostnader er dette selvfølgelig inkludert i budsjettet/estimatene til Norwegian allerede. De har jo visst lenge at det vil blir lønnsøkning på personellet.
Bullen
30.05.2024 kl 12:30
4458
Høres fornuftig ut det, men aksje markedet er ikke så happy med det i det korte bildet
NASLover
30.05.2024 kl 13:50
4314
Det ser lovende ut i og med at det ikke kom noe melding om brudd. Satser på en melding om enighet straks eller før slutten av børsdagen
Redigert 30.05.2024 kl 13:56
Du må logge inn for å svare
Singa
30.05.2024 kl 15:03
4264
Ulven kjøper mere krutt, det er det som hender, det er bare å spille død.
Hardly
30.05.2024 kl 15:27
4197
Litt lesestoff om konflikten. Ellers intet nytt (bortsett fra short’en da som fortsetter å øke).
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/krever-giganthopp-veldig-spesielt/81473061
https://borsen.dagbladet.no/nyheter/krever-giganthopp-veldig-spesielt/81473061
Redigert 30.05.2024 kl 15:33
Du må logge inn for å svare
NASLover
30.05.2024 kl 16:08
4152
Spørsmålet er jo hvem som utlåner og presse kursen nå i den tida..sannsynligvis Folketrygdfondet. Nå er nest 9mil short aksjer
Ransen
30.05.2024 kl 17:14
4078
Shorterne vedder på streik og nedgang, andre vedder på løsning innen fristen, ekstremt gode trafikktall og et godt Q2.
Jeg er i siste kategori, men har foreløpig ingen planer med pengene og tåler å sitte i årevis.
Jeg er i siste kategori, men har foreløpig ingen planer med pengene og tåler å sitte i årevis.
kokkohill
30.05.2024 kl 20:42
3803
NAS trenger en « Harald Moræus-Hanssen» manøver som setter skapet på plass. Se hva denne mannen gjorde da mpc ble rapet av rølpet 😜
Ransen
30.05.2024 kl 20:48
3795
Det skjer også, men ingen ting er fortjeneste før aksjene er inndekket.
Tenker på Qube, Voleon og Arrowstreet som gikk short i vinter på rundt 9 kroner. Tror siste var ute på 16-17 kroner.
Da snakker vi tap.
Tenker på Qube, Voleon og Arrowstreet som gikk short i vinter på rundt 9 kroner. Tror siste var ute på 16-17 kroner.
Da snakker vi tap.
NASLover
30.05.2024 kl 21:04
3792
Jeg så på shorteurope og det var kraftig smell for Qube, tapte drøye 126 millioner.
Norwegian Air Shuttle - history
Country: Norway. Ticker: NAS.OL
Summary for all available positions:
Capital Fund Management earned 9.98 million NOK (full history)
Qube Research & Technologies Limited lost -126.08 million NOK (full history)
Arrowstreet Capital, Limited Partnership lost -22.32 million NOK (full history)
Voleon Capital Management Lp earned 26.04 million NOK (full history)
Millennium International Management Lp lost -2.86 million NOK (full history)
Qube Research & Technologies Ltd lost -2.67 million NOK (full history)
Total sum: 117.92 million NOK lost in 137 positions.
https://shorteurope.com/history_company.php?selskapsnavn=Norwegian%20Air%20Shuttle&land=norway
Norwegian Air Shuttle - history
Country: Norway. Ticker: NAS.OL
Summary for all available positions:
Capital Fund Management earned 9.98 million NOK (full history)
Qube Research & Technologies Limited lost -126.08 million NOK (full history)
Arrowstreet Capital, Limited Partnership lost -22.32 million NOK (full history)
Voleon Capital Management Lp earned 26.04 million NOK (full history)
Millennium International Management Lp lost -2.86 million NOK (full history)
Qube Research & Technologies Ltd lost -2.67 million NOK (full history)
Total sum: 117.92 million NOK lost in 137 positions.
https://shorteurope.com/history_company.php?selskapsnavn=Norwegian%20Air%20Shuttle&land=norway
Redigert 30.05.2024 kl 21:04
Du må logge inn for å svare
upsidedown
30.05.2024 kl 23:36
3602
Har ikke hatt tid å oppdatere hele topp 50, men det er utvilsomt tunge aktører som har solgt seg ut.
Bank of New York Mellon har redusert betydelig i det siste. Fem poster er nullet ut over to dager, så de har tatt ned sin eksponering i NAS ganske heftig siden jeg begynte å følge utviklingen.
Folketrygdfondet har økt litt igjen, mulig tilbakelevering av aksjer. (+ 91894)
Bank of New York Mellon har redusert betydelig i det siste. Fem poster er nullet ut over to dager, så de har tatt ned sin eksponering i NAS ganske heftig siden jeg begynte å følge utviklingen.
Folketrygdfondet har økt litt igjen, mulig tilbakelevering av aksjer. (+ 91894)
Redigert 30.05.2024 kl 23:39
Du må logge inn for å svare
Strategi
30.05.2024 kl 23:38
3601
Olja pene 81,90 USD
USD og EUR svært gunstig for en sterkere krone.
Samlet sett svært gunstige fortjeneste vilkår for Norwegian Group.
Det meldes om Texas på Widerøe rutene rundt om i landet og selskapet har sterkt behov for 2-3 nye fly.
Widerøe blir en penge presse for Norwegian Group.
De 2 selskapene som nå er Norwegian Group, kommer til å sette en ny standard i Norsk luftfart.
USD og EUR svært gunstig for en sterkere krone.
Samlet sett svært gunstige fortjeneste vilkår for Norwegian Group.
Det meldes om Texas på Widerøe rutene rundt om i landet og selskapet har sterkt behov for 2-3 nye fly.
Widerøe blir en penge presse for Norwegian Group.
De 2 selskapene som nå er Norwegian Group, kommer til å sette en ny standard i Norsk luftfart.
Redigert 30.05.2024 kl 23:43
Du må logge inn for å svare
upsidedown
31.05.2024 kl 00:01
3560
Tror det blir en blytung fredag hvis man tar høyde for hva som skjedde over dammen i kveld.
Bare et tipp, siden flere fokuserer på short. Det kan ligge et bra potensiale i å gå short med gearing mot Nasdaq en periode..
Bare et tipp, siden flere fokuserer på short. Det kan ligge et bra potensiale i å gå short med gearing mot Nasdaq en periode..
Aramis
31.05.2024 kl 03:56
3478
Vannvittige lønnskrav fra pilotene.
Svak krone: Krever 38 prosent lønnshopp
https://www.nettavisen.no/okonomi/piloter-krever-38-prosent-lonnsokning-streik-truer/s/5-95-1844240
Svak krone: Krever 38 prosent lønnshopp
https://www.nettavisen.no/okonomi/piloter-krever-38-prosent-lonnsokning-streik-truer/s/5-95-1844240
Kåre Grønn
31.05.2024 kl 06:45
3536
https://www.dn.no/kommentar/norwegian/luftfart/streik/en-streik-pilotene-vil-slite-med-a-fa-stotte-for/2-1-1652338
Få gjennomført streik, få inn nye piloter eller selg hele selskapet med pilotene. Latterlige krav, kun å ødelegge eget selskap dette. Heldigvis en tid for all destruktiv atferd
Få gjennomført streik, få inn nye piloter eller selg hele selskapet med pilotene. Latterlige krav, kun å ødelegge eget selskap dette. Heldigvis en tid for all destruktiv atferd
Redigert 31.05.2024 kl 06:48
Du må logge inn for å svare
ziik
31.05.2024 kl 07:13
3483
Ved store uenigheter så pleier vel saker å gå rett i brudd. Her ble det nok forhandlet i hele går og fortsetter i dag så er jo et lys i tunnelen her.
Strategi
31.05.2024 kl 09:10
3263
Risk/Reward
Sterk støtte på 13.50
oppside opp mot 17-20 kr avhengig av trafikktall og 2 kvartal.
Valget for meg er her veldig enkelt.
Signalet fra aksjekursen i dag er at noen sannsynligvis vet mer enn andre.
Sterk støtte på 13.50
oppside opp mot 17-20 kr avhengig av trafikktall og 2 kvartal.
Valget for meg er her veldig enkelt.
Signalet fra aksjekursen i dag er at noen sannsynligvis vet mer enn andre.
Redigert 31.05.2024 kl 09:11
Du må logge inn for å svare
Ransen
31.05.2024 kl 09:35
3223
Capital fund management er smådristige som tør gå inn på nesten årets laveste. De har forferdelige tapstall fra før på andre shortposisjoner, så mye tyder på en forvalter som ikke har gjort hjemmeleksa.