Norwegian Group, WiderÞe i boks, OppkjÞpsbud pÄ vei???

NASLover
NAS 02.05.2024 kl 13:21 155450

Norwegian Group er utrolig attraktiv nÄ og selv om det sies at man ikke skal fange en fallende kniv, tror jeg dette er et gunstig tidspunkt Ä gÄ inn i aksjen.

- Selskapet sitter pÄ en stor cash beholdning over 10.5 Mrd (Egenkapital) som stadig vokser
- Alle meglerhusene roper kjÞp med en snitt pris pÄ 21 kr/aksje
- SAS sliter og kanskje forsvinner eller tar lang tid Ä komme pÄ beina fÞr det blir lÞnnsomt
- Norwegian har inngÄtt milliardkontrakt med Forsvaret
- WiderĂže kjĂžpet er utfĂžrt og synergier begynne Ă„ komme inn, full synergier allerede fra Q2 i Ă„r
- Olje er hedge mesteparten for Norwegian group ut 2026
- Strawberry avtale er i boks
- OppkjÞpsbud kan komme nÄr som helst enten fra IAG eller RYANAIR ???
- Flytrafikken nÊrmere seg pÄ nivÄ fÞr covid-19
- Guidingen for 2024 uten widerĂže synergier ligger mellom 2.5-3.2 milliarder
-Mulig utbytte pÄ vei???
Jeg personlig synes at Norwegian group kommer til Ă„ bli beste Flyselskap i Nord. Take Off soon
Redigert 26.06.2024 kl 22:49 Du mÄ logge inn for Ä svare
Strategi
23.06.2024 kl 16:07 3400

I tillegg er det viktig Ä informere om at WiderÞe ble kjÞpt opp med cash og ikke lÄnte midler.
Mange som ikke er klar over dette.
NASLover
23.06.2024 kl 15:19 3468

Takk. Tror ikke noe teknisk analyse er gyldig for Norwegian i disse tider siden vi vet fakta er at Sundt som holder pÄ med Ä blodbadet aksjen hver dag. Men en gang er han ute blir en kraftig rekyl. Her gjelder det Ä sitte rolig ok ikke blir panikk.
Redigert 23.06.2024 kl 15:20 Du mÄ logge inn for Ä svare
KanonBra5
23.06.2024 kl 12:27 3701

Blir vel litt som man sÄ i fjor hÞst. Plutselig fant noen ut at aksjen var grisebillig. Og aksjen fikk en kraftig rekyl oppover!!!
upsidedown
23.06.2024 kl 12:21 3711

Var det Sundt som forÄrsaket droppet torsdag og fredag bÞr de ha fÄtt ut minimum halve beholdningen. Men flaggemelding ved passering 5 prosent savnes, sÄ det er en spekulasjon inntil bevis foreligger.

Hvis de bare gjorde et mindre nedsalg pÄ onsdag (kjent fredag kveld) og fortsatt sitter med over 50 millioner aksjer med ambisjoner om Ä selge seg ut raskt vil dagene fremover trolig bli utfordrende da et slikt scenario ikke er bygd inn i det materialet vi stÞtter oss pÄ.

Kan bare si at jeg vil bli glad nÄr jeg ser kontoen deres nulles ut.
Ransen
23.06.2024 kl 12:00 3706

Merk bare hva analytikerne mente om resultatforventningen ved en bÞrsverdi pÄ 51 mrd, 3-5 mrd.

I dag 12 mrd i bÞrsverdi og resultatguiding pÄ 2,8-3,2 mrd.
P/E ligger 6,8, men burde vĂŠrt 10.

Aksjen er griseslaktet, men som Warren Buffet sier sÄ kommer gode aksjer alltid igjen med full tyngde. PÄ ett tidspunkt snur teknisk analyse, investorene og robotene. SpÞrs om ikke det blir 12 juli eller fÞr

Ransen
23.06.2024 kl 11:50 3704

Artikkel fra mai 2021 som illustrerer hvor volatil denne aksjen med mange smÄaksjonÊrer kan vÊre:
Aksjen gikk til himmels: – Prisingen av Norwegian er helt vanvittig
PĂ„ det meste var Norwegian pĂ„ onsdag priset til over 50 milliarder kroner pĂ„ Oslo BĂžrs. – Ikke sett en slik feilprising pĂ„ 30 Ă„r i aksjemarkedet, sier aksjeekspert.

Hvor lenge kan Norwegian-aksjene trosse de finansielle tyngdekreftene?
Hvor lenge kan Norwegian-aksjene trosse de finansielle tyngdekreftene? Foto: Stein J. BjĂžrge
Roar Valderhaug - Aftenposten
Publisert:
Oppdatert 6. mai 2021

Mange smÄinvestorer trodde Norwegian falt pÄ Oslo BÞrs pÄ onsdag, og de kjÞpte aksjer med begge hender. Men i realiteten steg aksjen til himmels.

PĂ„ det meste var aksjen opp over 70 prosent.

Ved den hÞyeste aksjekursen pÄ 45 kroner pÄ onsdag var bÞrsverdien av flyselskapet i realiteten priset til smÄtt utrolige 51 milliarder kroner.

Det er nÄr man tar hensyn til alle de nye aksjene som det er bestemt nÄ blir utstedt i selskapet, inkludert ogsÄ sÄkalt hybridkapital.

Forvalter Magnus Vie Sundal i Borea-fondene advarer smÄinvestorene i Norwegian mot Ä tro at dagens prising er holdbar.
Forvalter Magnus Vie Sundal i Borea-fondene advarer smÄinvestorene i Norwegian mot Ä tro at dagens prising er holdbar. Foto: Ørn E. Borgen / NTB
– Prisingen vi sĂ„ i Norwegian-aksjen onsdag er helt vanvittig. I restruktureringen vil dagens 42 millioner aksjer bli utvannet med i overkant av 960 millioner nye aksjer. De nye aksjene koster 6,26 kroner stykket. SĂ„ her vil de finansielle tyngdekreftene trekke kursen pĂ„ dagens aksjer kraftig nedover.

Det skriver forvalteren Magnus Vie Sundal i Borea-fondene i en e-post til Aftenposten/E24.

FÞr krisen rammet Norwegian, var den hÞyeste bÞrsverdien noensinne for selskapet 13,5 milliarder kroner. Den toppen ble nÄdd i slutten av april 2016.

Alle aksjer teller

Akkurat i dag er det «kun» 42 millioner aksjer i Norwegian. Men nÄr alle de nye aksjene blir utstedt i vÄr, vil det vÊre over 1 milliard aksjer i flyselskapet.

For virkelig Ä forsvare en bÞrsverdi pÄ 50 milliarder kroner over tid mÄtte Norwegian trolig oppnÄ Ärlige resultater etter skatt pÄ mellom 3 og 5 milliarder kroner de kommende Ärene.

Dette er ved et forholdstall mellom prising og overskudd (kalt P/E) pÄ mellom 10 og 17.

Proffene i aksjemarkedet fastslÄr at Norwegian vanskelig vil tjene sÄ mye penger.
KanonBra5
23.06.2024 kl 11:46 3704

Sikkert mange som sitter og tenker pÄ hvordan kursen kommer til Ä bli fremover. Som man vet er Norwegian i dag ganske annerledes en det var i fjor pÄ denne tiden. Og glem ikke at de tjente veldig mye penger i fjor ogsÄ!! Dette er nytt med Norwegian i forhold til i fjor.

- WiderĂže er en del av Norwegian
- Store statlige avtaler/kontrakter satt i gang
- Milliarder betalt ned pÄ lÄn
- Avklaring rundt Strawberry sammardet (som nÄ ogsÄ sannsyligvis vil inkludere Reitan Gruppen!!!)
- Reforhandlet en bedre avtale mht vedlikehold av fly
- Avtale med piloter pÄ plass
- Ny base i Riga etablert
- Mange nye ruter etablert
- coolcation er blitt en trend for folk sĂžrlige breddegrader
- 2 milliarder mer i kontantbeholdning
- osv, osv, osv

Tiden fremover blit meget bra som Norwegian aksjonĂŠr!!!!đŸ“ˆâœˆïžđŸ’”đŸŸ
Redigert 23.06.2024 kl 11:50 Du mÄ logge inn for Ä svare
Ransen
23.06.2024 kl 11:27 3720

Viktige nivÄer i Norwegian-aksjen
Fra toppen pÄ 18,40 kroner intradag den 9. april har Norwegian-aksjen nÄ falt knappe 32 prosent. Aksjen brÞt den tekniske stÞtten pÄ 13,90- og pÄ 13,0-nivÄet torsdag. I tillegg ble ogsÄ den tekniske stÞtten pÄ 12,60-nivÄet punktert.
RSI testet den fallende trendlinjen onsdag, men snudde rett ned igjen og brÞt den nye, positive undertonen i RSI-chartet torsdag. RSI dykket ikke helt ned i et oversolgt omrÄde, men slike korreksjoner Äpner ofte for korreksjoner opp igjen.
For Ä snu tendensen mÄ RSI fremdeles bryte den fallende trendlinjen og 50-nivÄet. I hovedchartet vil aksjen mÞte teknisk motstand pÄ 12,60- pÄ 13,0-nivÄet. For Ä Äpne for ny oppgang mot 13,90 og toppen i den fallende trenden, mÄ disse nivÄene brytes pÄ stigende omsetning.
Fortsetter den fallende tendensen kommer neste tekniske stÞtte pÄ 12,0- og pÄ 11,60-nivÄet og mot bunnlinjen i den fallende trenden pÄ 10,60-nivÄet.
NASLover
23.06.2024 kl 11:22 3727

Noen som kan dele innhold angÄende Norwegian i denne artikkelen? Det er dagens aksjetips

https://www.finansavisen.no/finans/2024/06/23/8145462/sondagens-aksjetips-med-to-shippingaksjer-og-to-gaute-eie-favoritter
Redigert 23.06.2024 kl 11:22 Du mÄ logge inn for Ä svare
Ransen
23.06.2024 kl 11:04 3754

Vi vet at enkelte utenlandske meglerhus og analytikere mener NAS burde vĂŠrt priset til 36 kroner for aksjen i dag. Grunnen til at dem holder tilbake er dagens nĂŠringsfientlige regjering som opererer som lĂžskrutt.
Legger ut linken nÄr jeg finner den
NASLover
23.06.2024 kl 10:46 3793

Plutselig kan hende at handlingen blir stanset i Norwegian pga pÄvente melding ....venter jeg bare til det sÄ blir det 2-3 dobling av kursen
KanonBra5
23.06.2024 kl 10:21 3827

Enig i det. Er rimelig sikker pĂ„ at Stordalen er interresert i Norwegian. Og spesielt nĂ„ som det er gi bort priser pĂ„ aksjene!!! Vent og se sier bare jeg. Det er nok mye som skjer pĂ„ AkerBrygge og Frogner for tiden😉
Fjellbris
23.06.2024 kl 10:15 3847

Grunder og en av de stĂžrste eierne / Adm Dir i over 30 Ă„r og nylig gĂ„tt over som styreformann, Christisn Ringnes. Og hvem har han gjort utallige hotelldeeler med mtp utleie, jo nettopp Petter Stordalen og Strawberry, sĂ„ vi kan jo hĂ„pe PS Ăžnsker Ă„ kjĂžpe noen store poster av Sundt😉
ForĂžvrig er Scandic like stor kunde og kanskje stĂžrre i Pandox.

..
Oversatt fra engelsk-Pandox AB er et hotelleiendomsselskap. Selskapet driver med eierskap og forvaltning av hotelleiendom. Pandox leier ut sine hotelleiendommer til hotelloperatĂžrer eller driver hotelldrift i sine egne hotelleiendommer. Pandox eier 159 hotelleiendommer, med totalt cirka 35 900 hotellrom.
NASLover
23.06.2024 kl 10:13 3836

Ha ha ha kÞdder du? Hvis han er prof betyr at andre store investorer inkludert JF er amatÞr.....han selger seg ut pga konflikt Ä pÄ en mÄte som amatÞr pleier Ä gjÞre....
KanonBra5
23.06.2024 kl 10:10 3842

Og enda viktigere er det jo da at man sitter som en nĂžytral eier. At man ikke har en sterkere link til noen (i dette tilfellet Strawberry) enn andre!!! Feks. ovenfor Scandic som er Pandox sin stĂžrste kunde.
Redigert 23.06.2024 kl 10:13 Du mÄ logge inn for Ä svare
Fjellbris
23.06.2024 kl 10:03 3847

Pandox er et stort hotelleindoms selskap, der Choice / Strawberry og Scandic feks leier/driver mange av hotellene Pandox eier. Tror ikke Pandox driver sÄ mange av hotelleiendommene de eier selv, kun noen fÄ ivertfall ute i Europa.
Redigert 23.06.2024 kl 10:04 Du mÄ logge inn for Ä svare
upsidedown
23.06.2024 kl 09:58 3858

Du mener HitecVision har noe Ă„ lĂŠre fra Sundt?

Slik har de valgt Ä gÄ ut av VÄr Energy:

Stavanger, 19 June 2024:

SpringPoint Holding II AS (the "Seller") has today sold 108,391,713 shares in
VĂ„r Energi ASA ("VĂ„r Energi" or the "Company"), representing approximately 4.3
per cent of the shares outstanding in the Company, at NOK 34.43 (the "Placing").

The Seller is indirectly, through SpringPoint Holding Limited, wholly-owned and
controlled by HitecVision SpringPoint, L.P., an investment vehicle managed by
HitecVision.

Stavanger, 15 March 2024:

Reference is made to the stock exchange notices published on 14 March 2024 regarding a potential secondary placement of existing ordinary shares (the “Shares”) in VĂ„r Energi ASA (“VĂ„r Energi” or the “Company”) by SpringPoint Holding II AS (the “Seller”). The Seller is indirectly, through SpringPoint Holding Limited, wholly-owned and controlled by HitecVision SpringPoint, L.P., an investment vehicle managed by HitecVision.

The Seller has successfully sold 220,000,000 Shares in the Company (the “Sale Shares"), representing approximately 8.8% of the Shares outstanding in the Company, at NOK 31.00 per share (the “Offering”).
Redigert 23.06.2024 kl 10:00 Du mÄ logge inn for Ä svare
KanonBra5
23.06.2024 kl 09:41 3855

Dette handler ikke om Ă„ vĂŠre profesjonell. Sundts stĂžrste investering er i det svenske hotellselskapet Pandox. Det blir selvfĂžlgelig en stor konflikt internt om de ogsĂ„ skal vĂŠre investert i Norwegian som vil sammarbeide med Strawberry (som er Pandox sin stĂžrste konkurent) Derfor vil de nĂ„ selge seg ut helt fĂžr Norwegian/Strawberry (og sannsyligvis Reitan gruppen) kommer med neste store oppdatering. Dette skjer sikkert i starten av neste halvĂ„r (august eller september antageligvis) Dette blir spennende👍

https://e24.no/boers-og-finans/i/rEa3m3/sundt-arvinger-med-investeringer-verdt-16-milliarder-kroner
Gordon Ekko
23.06.2024 kl 09:22 3906

Sundt er profesjonell, det er vi som skriver her inne som er amatĂžrer.
KanonBra5
23.06.2024 kl 09:10 3937

Flere kanselleringer fra SAS i dag ogsÄ. Problemene tÄrner seg opp nÄ. Og mange mÄ booke om til Norwegian.

Bare vent til SAS legger frem sin nye plan for 2025. Der blir det mye kutt i ruter for Ă„ spare kostnader . Dette er de nĂždt til ifbm. konkursprosessen. Noe som selvfĂžlgelig vil bety stappfulle fly hos Norwegian👍
NASLover
23.06.2024 kl 08:08 3983

Akkurat helt enig med at det er pÄ en mÄte revansj som Sundt driver med. Derfor er flere store investorer sitter rolig og gjÞr ikke noe idiotisk. Sikkert han gjÞr det med vilje men det er bra pÄ andre side at en useriÞst kolon blir ut og vi ser en stabilt kursutvikling fremover.
Sikkert han kommer til Ä Þdelegge kursen videre siden han har fortsatt over 100% avkastning pÄ dette nivÄet ogsÄ.
Oppsummert, kursras sÄ langt er planlagt av Sundt etter Strawberry avtale. OgsÄ er det urettferdig Ä skylde Shortgjengen
Redigert 23.06.2024 kl 08:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
upsidedown
23.06.2024 kl 04:42 4056

En bookbuilding rundt 15 ville maks ha gitt en rabatt pÄ 5 prosent intradag, tipper jeg.

NĂ„ kan de fort skusle bort minst 50 millioner fĂžr de er ute. Mulig hevn smaker bedre enn penger...
upsidedown
23.06.2024 kl 04:03 4034

Trolig Sundt som solgte torsdag og fredag og «glemte» flaggingen.

Volumet pÄ de to dagene var rundt 45 millioner, sÄ mulig de har fÄtt ut 20-30 millioner.

Gikk gjennom historikken fra 2022 til Folketrygdfondet. De har i denne perioden aldri vĂŠrt nĂŠr det antallet de har i dag.
Redigert 23.06.2024 kl 04:27 Du mÄ logge inn for Ä svare
KanonBra5
22.06.2024 kl 18:09 4361

👍 Betyr jo enda flere passasjerer til Norwegian. Tror SAS sliter sinnsykt med personellmangel. Sikkert ikke fþrste gang dette skjer denne sommeren!!!!
Fjellbris
22.06.2024 kl 17:50 4384

NÅ: Åtte kansellerte flyginger hos SAS
SAS har i dag kansellert Ätte flyginger pÄ grunn av tekniske problemer og sykdom blant personellet.

Hundrevis av passasjerer er rammet.

SAS ser pÄ muligheten for Ä booke om passasjerer til andre flyselskaper. Noen passasjerer vil bli nÞdt til Ä overnatte pÄ hotell, opplyser Johansen
Redigert 22.06.2024 kl 17:52 Du mÄ logge inn for Ä svare
Ransen
22.06.2024 kl 17:30 2812

Trodde ikke Sunds var sÄ amatÞrmessige Ä dumpe ut pÄ lavest mulig pris. De kunne solgt smÄ poster fra mars til mai pÄ 16-18 kroner da dagsomsetgningen var 20-35 millioner aksjer.
Geirarne
22.06.2024 kl 16:21 2893

MĂ„ nok ikke nĂždvendigvis ut pga det.
Hadde vĂŠrt fint om Stordalen tok over posten til Sundt as.
KanonBra5
22.06.2024 kl 16:16 2812

Akkurat ja. Og Sundt mÄ ut uansett pga. interessekonflikter mht. Strawberry samarbeidet. De mÄ sikkert vÊre helt ute fÞr noe nytt kommer angÄende dette. Da dette vil blir veldig stort!!!!
Slettet bruker
22.06.2024 kl 16:00 2800

Jupps fundamentet er solid, dette er en trygg investering og skal oppover med mindre noe helt katastrofalt inntreffer. Allerede nÄ bÞr den prises til 13,9 tror jeg, i henhold til forrige oppdatering pÄ firmaets verdier som nok vil Þke ganske godt i lÞpet av Äret, men det er jo markedet som avgjÞr aksjekursen dag-til-dag ikke fundamentet og hittil har den trendet ned, fordi det er dit aksjonÊrene trekker den, og det er ikke sikkert bunnen er nÄdd ennÄ det var store volum som ble solgt pÄ 13,4-sjiktet fredag sÄ da tenker jeg det er mange som gjÞr som meg, store aktÞrer dessuten, og driver litt dumping og pumping.

Den kan ende pÄ 11-tallet fÞr den snur, men det tror jeg er worst case noe mer enn det ville vÊrt sensasjonelt (hÄper egentlig bunnen er nÄdd pÄ 12,4 jeg).

Men uansett, nÄr en aksje man har tro pÄ gÄr ned, da Þker man volum (dumpe-og-pumpe), nÄr den gÄr opp sÄ henter man profitt (pumpe-og-dumpe). Holder man pÄ sÄnn, da tjener man uansett hvilken vei pilen peker, fa er alle nyheter gode nyheter, dersom fundamentet i aksjen tilsier at den skal oppover vel Ä merke. Som sagt, det er ikke dumskap som motiverer folk som dumper i nedgang, ei heller panikk. De fleste gÄr rett inn igjen pÄ lavere kurs med stÞrre volum og profitterer som oftest godt pÄ det, men hei det er helt greit Ä sitte stille ogsÄ, og tryggere.
Geirarne
22.06.2024 kl 15:42 2831

Fikk i hvert fall fasiten pÄ hvilken person som fikk kursen til Ä gÄ 10% ned.
Ransen
22.06.2024 kl 15:37 2826

Man kan si det ganske enkelt, hvis ikke Norwegian tjener penger i Är sÄ tjener dem aldri penger. Karlsen guider et resultat pÄ opp til 3,2 mrd hvilket jeg tror er berettiget. Det er flere faktorer som kan pÄvirke bÄde positivt og negativt. Hvis det nÊrmer seg selskapets guiding i de neste mÄneder sÄ er 16 kroner billig. Vi snakker da en kontantbeholdning pÄ 12-13 mrd som gir en verdi per fly som selskapet anvender som ingen andre flyselskap kan vise til.
Geirarne
22.06.2024 kl 15:31 2820

Helt seriÞst, her mÄ Sundt fÄ et meglerhus til Ä selge stÞrre bolker for dem, de kan ikke drive pÄ slik de gjÞr...

Sundt-familien
NAS
Norwegian Air Shuttle
-1.110.000
-2,13%
-13,91 M
5,2789%
50.882.265
SUNDT AS
Dato for transaksjon: 19.06.2024

Mulig de fortsatt driver Ă„ kaster ut.
Slettet bruker
22.06.2024 kl 15:12 2822

Tror du misforstod, eventuelt leste du ikke hele greia. Jeg solgte meg bare ut for Ä kjÞpe meg inn igjen pÄ et lavere nivÄ, fordi jeg skjÞnte den kom til Ä gÄ videre ned fÞr den gikk opp igjen (det kan den fortsatt gjÞre denne aksjen kan faktisk nÄ 11-tallet), ergo sitter jeg nÄ med stÞrre volum. Jeg har ikke tapt noe pÄ dette, tvert om fordi jeg solgte meg ut og fikk opp volumet sÄ tjener jeg pÄ det.

Ikke all verden vel Ä merke, bare 10 Þre aksjen fordi jeg mÄtte stresse litt sent pÄ dagen (viktig Ä faktisk fÄ kjÞpt seg inn igjen), men mange gjorde det samme og traff langt bedre og denne aksjen vil nok pumpes litt fremover det blir neppe en strak strek til topps det har ihvertfall ikke vÊrt greia hittil med Norwegian, bare unntaksvis, sÄ da fÞler jeg det er en relativt trygg praksis.

NÄr aksjen nÄ gÄr opp sÄ har jeg et stÞrre volum enn jeg ville hatt, om jeg gjorde ingenting. Det er jo ikke dumt det, er det vel?

Jeg prÞvde bare Ä forklare folk at det noen ganger kan lÞnne seg Ä vedde mot aksjekursen ogsÄ, at det ikke nÞdvendigvis er dumskap nÄr folk selger men ofte heller det motsatte, at de ser sitt snitt til Ä utnytte posten sin for Ä Þke volumet. Mest fordi jeg tenker det er greit folk forstÄr hvilke krefter som kan pÄvirke en aksje negativt ved fall, forÄrsake nedgÄende trend selv om fundamentet er godt, nettopp sÄ de ikke fÄr panikk, selger seg vekk, og gÄr pÄ et tap.

Norwegian skal opp igjen i lÞpet av sommeren, til 15-16 tallet tror jeg, og fÄr jeg Þkt volumet tre-fire ganger til innen dengang sÄ er jo dette fallet bare godt nytt for min del hadde ikke tenkt Ä selge meg ut med det fÞrste uansett. Det er mindre kjedelig ogsÄ, Ä fiske litt nÄr forholdene ligger til rette for det, enn Ä bare sitte stille i bÄten og glo.
KanonBra5
22.06.2024 kl 14:22 2885

Aha. Der har du selvfĂžlgelig Ă„rsaken til at det ikke har vĂŠrt innsidekjĂžp. Takk for oppdatering👍
Bullen
22.06.2024 kl 13:34 2926

Ja, alle har jo fÄtt hÞyere lÞnn ser det ut til

ikke bare pilotene. SÄ alt i alt tjener Norwegian mere penger pÄ dette ved at flere reiser og hÞyere billett priser.
Noe annet. Stusset litt over at ingen innsidere handlet de siste dagene fĂžr jeg forstod at de ikke kan handle aksjer innenfor 30 dager forut for finansiell rapportering 12 juli.
Ransen
22.06.2024 kl 13:03 2919

Billettene er dyrere i Är bÄde for Ä kompensere Þkte lÞnns -og driftsutgifter, men ogsÄ det faktum at etterspÞrselen er sÄpass stor..
Tipper mellom 800 og 1000 millioner i resultat for Q2. Det kan ogsÄ bli hÞyere nÄr man tar hensyn til Þkningen som kommer fra avinor og kredittkortselskapene. NAS tar forhÄpentligvis en del av dette
trafikktall fÞrst og sÄ Q2 i Juli.

Har lite tro pÄ at kursen ligger Ä vaker pÄ 12-13 kroner til da, men heller 15-16 kroner

Antar at DNB er pÄ topp 10 ved neste aksjonÊroppdatering
NASLover
22.06.2024 kl 12:20 2848

Et eksempel pÄ hvor mye Nordmann kommer til Ä bruke pÄ ferie i Är. Enorme penger ikke sant?

Hvor mye kommer du til Ă„ bruke? BehĂžver ikke Ă„ svare đŸ€©

https://www.ranano.no/i-ar-skal-vi-bruke-rekordbelop-pa-ferie-marianne-og-familien-ma-ut-med-opptil-250-000-kroner/s/5-158-70072?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3Tnkv-0b3mAnhzG6hFVuSPFkxkUcVUWyas0bTVHEIDEWpZ9HXKxCI1H0Y_aem_N59FuRtH1UvtGbfNRFkVIw
Strategi
22.06.2024 kl 11:39 2814

Det er vel ikke slik at Krona er spesielt svak sett i forhold til siste Ă„r.
I 2023 var oljen heller ikke hegdet store deler av Äret, det vi ser er at oljen er volatil og gÄr frem og tilbake under hegdet pris pÄ 84 USD og noe over.
HĂžy oljepris er regnet inn i billett prisene ser det ut til slik at margin er i varetatt.
NÄr det gjelder valutaene er de helt greie og det ser ut til at det kan bli en fordel fremover, vanskelig Ä spÄ.
KanonBra5
22.06.2024 kl 11:22 2820

Men det jeg reagerer mest pÄ her er de enorme kursutslagene pÄ en mulig kostnadsÞkning (dette er ikke sikkert da) pÄ noen prosenter. SÄ mÄ man heller ikke glemme at det er solgt flere hundre tusen flere billetter til nÄ i Är sammenliknet med i fjor. SÄ her vil jo kostnaden tas inn uansett. Man selger mer billetter men tjener noe mindre pr. billett. MÄ jo vÊre ok det. Det er jo det samme REMA driver med. Her gÄr det pÄ mengden de selger. Og ikke en vanvittig fortjeneste pÄ et lite salg. Dette er to forskjellige mÄter Ä drive business pÄ. Det er dette som er forskjellen pÄ et lavpris selskap (feks. Norwegian) og de tradisjonelle selskaper (Lufthansa, KLM, osv)!!!!!!
KanonBra5
22.06.2024 kl 11:04 2808

Og i tillegg har euroen svekket seg betraktelig den siste tiden. Noe som er meget positivt da mye av utgiftene ogsÄ er i Euro.
Ransen
22.06.2024 kl 10:51 2702

Det er overbooking bÄde hos Norwegian og WiderÞe i disse dager. Dette blir en bra sommer
Enda er ikke fullt trykk satt inn..
Redigert 22.06.2024 kl 10:54 Du mÄ logge inn for Ä svare
Ransen
22.06.2024 kl 10:47 2708

Da mÄ du se pÄ webcasten der Q1 forklares i detalj. Ledelsen har ikke endret guidingen pÄ 2,8-3,2 mrd i Är.
Det eneste som kom pÄ siden i Q1 var valutaen, da dollaren kostet mer enn 11kroner. (Dollar fra 10kr til 11kr utgjÞr 1 mrd i Þkte kostnader for selskapet) Bare fra Q1 til Q2 er besparelsen ca 470 millioner. Det er budsjettert med kurs pÄ 10,50, men positive effekter fra lav oljepris (budsjettert 85 Usd/b) har kompensert for dette. Dessuten har de spart pÄ hedget fuel til senere i tilfelle plutselig oljeprisstigning, som jo er hÞyst relevant i disse dager.
gandhi-21
22.06.2024 kl 10:46 2700

FlĂžy til Berlin i gĂ„r med kabin-faktor pĂ„ 100%, som god NAS-aksjonĂŠr sĂ„ ble det seff de dyreste billettene 😆
Stepping
22.06.2024 kl 10:22 2734

Ledelsen har tidligere vÊrt Êrlige pÄ at kostnads mÄlene ikke nÄs . Dette mÄ nok adresseres ogsÄ pÄ Q2 og da er det bare Ä sette en rÞd strek over den presentasjonen. Den streken skal ikke vÊre vannrett den bÞr peke nedover. Blir trolig det markedet sitter igjen med etter presentasjonen. are doing good in the 199 kr segment also caled dugnad, stil suffering due to week kr and high fuel price»
NASLover
22.06.2024 kl 09:38 2800

og her er et av slike eksempler hvor store investorer og fond sitter rolig selv om aksjen falt lit tilbake og samtidig gir hint at aksjen er attraktiv pÄ dette nivÄ og kan havne med hÞyre prosent i deres portefÞlje

https://www.finansavisen.no/finans/2024/06/21/8145350/gaute-eies-superfond-knuser-indeks

Eie ser flere interessante muligheter pÄ bÞrsen, om enn noe risikable. For eksempel er han uenig med analytikernes nedjusteringer av flyaksjen Norwegian Air Shuttle.

- Vi var med i Norwegian fra 8 til 18 kroner, nÄ er aksjen pÄ 12 kroner. Det er kÞ av meglerhus som skal nedgradere estimatene, men vi mener reaksjonen er overdrevet, og har ikke solgt.

Norwegian er en veldig psykisk aksje, der det blir panikk nÄr selskapet ikke tjener like mye hvert Är. Vi mener at Norwegian pÄ 12 kroner skaper en del muligheter, sier investeringssjefen.
Redigert 22.06.2024 kl 10:01 Du mÄ logge inn for Ä svare
Ransen
22.06.2024 kl 09:07 2844

Du er ikke den eneste som har solgt pÄ kanskje bunnen i denne omgang. SvÊrt mange takler ikke Ä se store minustall i investeringen sin. Vi som fÞlger Warren Buffet-strategien, sÄ er det to regler Ä fÞlge. Da snakker vi gode aksjer, som jo NAS er som ett vav verdens beste hva gjelder Þkonomi.
1. selg aldri en god aksje med tap. Den kommet alltid igjen.
2. Husk regel nummer 1.

Mandag morgen kan aksjen like godt starte pÄ 14 kroner, men ogsÄ pÄ 11.
NÄ har flere analytikere vÊrt ute Ä hintet om at aksjen er for langt unna kursmÄlene. Noen mener, basert pÄ Q1 at resultatet blir som i fjor(det utgjorde 17-18 kroner aksjen) og noen ser pÄ turiststrÞmmen og de faktiske salgstallene at man kan havne i nedre del av selskapets guiding, altsÄ opp 1mrd fra i fjor ( skulle tilsvare en aksjekurs pÄ 23 kroner)
Selskapet selv guider opp mot 3,2 mrd nok. Dette er basert pÄ den gode Þkningen i salget i fÞrste kvartal, samt opp mot 30% prisÞkning pÄ billettene fra i fjor. Om denne utviklingen fortsetter i Q2 fÄr vi svar pÄ 11 juli.
Vi mÄ ikke glemme at det bÄde er leveranseproblemer av fly og reparasjoner av fly som vil pÄvirke kapasiteten denne sesongen. Samtidig skal ca 20% flere ut Ä reise med fly.
Strategi
21.06.2024 kl 22:03 3128

Norge har blitt billigere for turister
PrisnivÄet i Norge har falt sammenlignet med resten av Europa. Norge er nÄ Europas sjette dyreste land, mens vi i fjor lÄ pÄ fjerdeplass.
https://e24.no/naeringsliv/i/8qQvWG/norge-har-blitt-billigere-for-turister

Norge har blitt et populÊrt mÄl for utenlandske turister dette er en forsterket trend som har kommet mer og mer frem etter corona.
NĂ„ ser faktisk ut til at dette tar litt av.
Nordmenn pÄ generell basis har reist flittig til sydligere strÞk, men nÄ gÄr det begge veier.
Kan ikke forstÄ annet enn at dette er svÊrt gunstig for Norwegian Group aksjonÊrene.