Hexagon Purus - TERN RC8- a Hexagon Purus heavy-duty ZEV truck
https://terntrucks.com/
Edit) Har endret overskriften i dag 12.07.2024. Følelsen er at noe stort er på gang. Derfor er det også på tide å 'kalle en spade for en spade'.
Edit) Har endret overskriften i dag 12.07.2024. Følelsen er at noe stort er på gang. Derfor er det også på tide å 'kalle en spade for en spade'.
Redigert 22.12.2024 kl 21:10
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »
DrPepper
31.01.2025 kl 12:34
1290
En till, Tom's Truck Center. Dessa tror jag är stora. (I september 2024 blev Tom's Truck Center den första kommersiella lastbilsåterförsäljaren i USA med en egen vätgastankstation på plats.)
Rect Angel
02.02.2025 kl 16:44
1074
Virker som markedet synes å tro at Hexagon Purus styrer mot undergangen. Der er jeg veldig uening. Men vurderinger rundt kjøp og salg på børs er og blir noe som det er opp til hver enkelt å vurdere. Så over til driften. Det er den som er interessant.
Og først, la det bare være nevnt at Hexagon Purus driver en sterkt voksende, globalt markedsledende business innen lagring og transport av hydrogen som allerede er EBITDA positiv. Innen hydrogen er man videre leverandør av drivstoffsystemer til en rekke ledende produsenter av hydrogendrevne busser såvel i Nord-Amerika som i Europa. I 2025 skal man videre begynne med leveranser av drivstoffsystemer med integrert batteri backup til Toyotas produksjon av hydrogendrevne motorer som av Toyota benevnes som en 'one stop solution' rettet mot OEMs. Hertil har vi innen hydrogen gryende forretningsområder som romfart, tog, maritimt, flyttrafikk.
Så over til det denne tråden handler om, Tern RC8, for nå begynner det å bli interesssant. Ettersom 4 forhandlere i California, som er det uttrykte satsingsområdet i startfasen, nå tilbyr Tern RC8 til sine kunder...
https://terntrucks.com/dealers-service
...vet vi implisitt at produksjonen er godt i gang i Hexagon Purus's allerede prisbelønte produksjonsanlegg i Mesquite, Texas (se innlegg her på tråden 30.01.2025 kl 19:15 for mer info om tildelingen av 'Workforce Solutions Greater Dallas Employer of the Year').
Så vet vi jo alle hva det neste store spenningsmomentet her er. Hvordan vil potensielle kunder motta Tern RC8? Nå skal forhandlerne (HINO Trucks' forhandlernettverk) tilby Tern RC8 til kunder på jakt etter et 100% elektrisk kjøretøy som kan gjøre/har rekkevidde på 200 - 300 miles og er spesialdesignet for oppdrag i byer og urbane strøk hvoretter de vender tilbake til basen for lading før nye oppdrag. Og ifølge Hexagon Purus/Hino Trucks er Tern RC8 'best in class' innen dette segmentet når det gjelder essensielle parametere som vekt, lengde, svingradius. Konkrete målgrupper jeg har sett nevnt er bryggerier og distributører av varer som f.eks. grønnsaker.
Så har vi jo fått Trump igjen, og det betyr jo litt 'headwinds'. Men batterielektrisk er banker, og er kommet for å bli. Det tror jeg ikke det er tvil om. Og Tern RC8 som altså er spesialdesignet for kjøring i byer og urbane strøk, treffer nok innertieren i så måte. Stimuli til utslippsfritt (som det er mye av i California) og lovpålegg om utslippsreduksjon er jo en opplagte drivere, men hertil kommer jo 0 forurensning, 0 støy og de gode egenskapene når det gjelder fremkommelighet. Alt dette er egenskaper av stor betydning i by og bynære områder. Så her må det være lov å være litt optimist.
Til slutt. 'Helgens Trump' er jo tollsatser på import fra Canada, Mexico og China, og dette har selvfølgelig og naturlig nok skapt uro innen bilindustrien i USA, ikke minst ettersom mye tilvirkning foregår i Mexico og Canada. Har gjort en del søk med ChatGPT rundt dette, og kan heldigvis konkludere med at Tern RC8 synes å være mye mindre berørt enn de store amerikanske kjøretøyprodusentene. Så er vi ironisk nok vitner til et konkuransefortrinn for Tern RC8 her?
All tilvirkning av Tern RC8 foregår nemlig i USA. Dette gjelder også chassisene som HINO Trucks produserer. Unntaket er batteripakkene som Hexagon Purus inntil videre produserer i Kelwona, Canada. Men også produksjonen av batteripakker, rettet mot USA markedet, skal ifølge Hexagon Purus etterhvert overføres til og foregå i Texas. Produksjonen i Kelwona vil dog fortsette, men batteripakkene produsert der vil utelukkende være rettet mot det canadiske markedet når Hexagon Purus altså etterhvert åpner nytt produksjonsanlegg for batterpakker, rettet mot USA-markedet, i Texas.
Og først, la det bare være nevnt at Hexagon Purus driver en sterkt voksende, globalt markedsledende business innen lagring og transport av hydrogen som allerede er EBITDA positiv. Innen hydrogen er man videre leverandør av drivstoffsystemer til en rekke ledende produsenter av hydrogendrevne busser såvel i Nord-Amerika som i Europa. I 2025 skal man videre begynne med leveranser av drivstoffsystemer med integrert batteri backup til Toyotas produksjon av hydrogendrevne motorer som av Toyota benevnes som en 'one stop solution' rettet mot OEMs. Hertil har vi innen hydrogen gryende forretningsområder som romfart, tog, maritimt, flyttrafikk.
Så over til det denne tråden handler om, Tern RC8, for nå begynner det å bli interesssant. Ettersom 4 forhandlere i California, som er det uttrykte satsingsområdet i startfasen, nå tilbyr Tern RC8 til sine kunder...
https://terntrucks.com/dealers-service
...vet vi implisitt at produksjonen er godt i gang i Hexagon Purus's allerede prisbelønte produksjonsanlegg i Mesquite, Texas (se innlegg her på tråden 30.01.2025 kl 19:15 for mer info om tildelingen av 'Workforce Solutions Greater Dallas Employer of the Year').
Så vet vi jo alle hva det neste store spenningsmomentet her er. Hvordan vil potensielle kunder motta Tern RC8? Nå skal forhandlerne (HINO Trucks' forhandlernettverk) tilby Tern RC8 til kunder på jakt etter et 100% elektrisk kjøretøy som kan gjøre/har rekkevidde på 200 - 300 miles og er spesialdesignet for oppdrag i byer og urbane strøk hvoretter de vender tilbake til basen for lading før nye oppdrag. Og ifølge Hexagon Purus/Hino Trucks er Tern RC8 'best in class' innen dette segmentet når det gjelder essensielle parametere som vekt, lengde, svingradius. Konkrete målgrupper jeg har sett nevnt er bryggerier og distributører av varer som f.eks. grønnsaker.
Så har vi jo fått Trump igjen, og det betyr jo litt 'headwinds'. Men batterielektrisk er banker, og er kommet for å bli. Det tror jeg ikke det er tvil om. Og Tern RC8 som altså er spesialdesignet for kjøring i byer og urbane strøk, treffer nok innertieren i så måte. Stimuli til utslippsfritt (som det er mye av i California) og lovpålegg om utslippsreduksjon er jo en opplagte drivere, men hertil kommer jo 0 forurensning, 0 støy og de gode egenskapene når det gjelder fremkommelighet. Alt dette er egenskaper av stor betydning i by og bynære områder. Så her må det være lov å være litt optimist.
Til slutt. 'Helgens Trump' er jo tollsatser på import fra Canada, Mexico og China, og dette har selvfølgelig og naturlig nok skapt uro innen bilindustrien i USA, ikke minst ettersom mye tilvirkning foregår i Mexico og Canada. Har gjort en del søk med ChatGPT rundt dette, og kan heldigvis konkludere med at Tern RC8 synes å være mye mindre berørt enn de store amerikanske kjøretøyprodusentene. Så er vi ironisk nok vitner til et konkuransefortrinn for Tern RC8 her?
All tilvirkning av Tern RC8 foregår nemlig i USA. Dette gjelder også chassisene som HINO Trucks produserer. Unntaket er batteripakkene som Hexagon Purus inntil videre produserer i Kelwona, Canada. Men også produksjonen av batteripakker, rettet mot USA markedet, skal ifølge Hexagon Purus etterhvert overføres til og foregå i Texas. Produksjonen i Kelwona vil dog fortsette, men batteripakkene produsert der vil utelukkende være rettet mot det canadiske markedet når Hexagon Purus altså etterhvert åpner nytt produksjonsanlegg for batterpakker, rettet mot USA-markedet, i Texas.
Redigert 02.02.2025 kl 21:09
Du må logge inn for å svare
DrPepper
04.02.2025 kl 13:36
773
Här kan man se priset på Tern och alla avdrag man kan få om man köper. Ni får finna hans post på Instagram. https://www.instagram.com/zevpoweramirr?igsh=bXptb2x5eDVxZG1q
Intressant video och bilder finns om företaget här. https://www.playandco.com/tern
Intressant video och bilder finns om företaget här. https://www.playandco.com/tern
Redigert 04.02.2025 kl 14:43
Du må logge inn for å svare
Rect Angel
05.02.2025 kl 11:34
617
Produksjonen av kjøretøy er tydeligvis godt igang nå. Nok en forhandler tilbyr Tern RC8.
C & M Motors Hino,
San Diego South
https://terntrucks.com/dealers-service
Skal bli interessant å få en oppdatering her tirsdag. Og jeg holder på mitt... Smått fantantastisk at det faktisk finnes et norsk, USA-basert selskap som produserer kjøretøy i en kategori som dette 🤞
C & M Motors Hino,
San Diego South
https://terntrucks.com/dealers-service
Skal bli interessant å få en oppdatering her tirsdag. Og jeg holder på mitt... Smått fantantastisk at det faktisk finnes et norsk, USA-basert selskap som produserer kjøretøy i en kategori som dette 🤞
Redigert 05.02.2025 kl 12:30
Du må logge inn for å svare
-
«
- 1
- 2 »