I hvilke stater kommer de varslede oppkjøpene?

Garderobemannen
LINK 18.05.2024 kl 10:28 2764

På 1Q-2024 opplyste LINK at de hadde 11 selskaper som de var i mer fremskredne forhandlinger med.

Det må antas at de fleste av disse er såkalte "bolt on's", i betydningen kjøp av ytterligere virksomheter i jurisdiksjoner de allerede er representert med virksomhet. Dette er enklest å hente synergier ut av, fremfor å skulle etablere seg i nye jurisdiksjoner hvor det kommer en rekke nye etableringskostnader og -risikoer. Jeg ser særlig for meg at LINK vil kunne gjøre bolt-on's i Tyskland, Polen, Spania, Østerrike, samt Italia, Danmark og Finland. Mener LINK alvor med etableringen i land som Ungarn og Romania, trengs det også flere bolt-on's her.

Så har jeg tillatt meg å spekulere litt i hvilke nye stater LINK kan tenke seg å etablere virksomhet.

Flere land i Europa er mindre utviklede innenfor CPaaS, men kan komme til å vise desto større vekst på mellomlang sikt. Og da er det godt å ha etablert seg der allerede. En annen tanke kan jo også være at LINK ser på hvilke stater som er de mest aktuelle EU-kandidat-landene, selv om dette ikke bør være avgjørende for LINK.

Flere av landene har et lite utviklet CPaaS-marked, noe som har å gjøre med momenter som høy politisk risiko, lav økonomisk stabilitet og kjøpekraft, høy grad av korrupsjon, store formelle og/eller reelle etableringshindre eller liten befolkning. Land (herunder land i randsonen av Europa) som faller inn i denne kategorien er etter mitt syn Nord-Makedonia (LINK har et par millioner i inntekter herfra gjennom oppkjøp i Bulgaria), Albania, Moldova, Georgia, Bosnia-Herzegovina, Tyrkia, Ukraina (særlig pga korrupsjonen, men naturligvis også pga krigen) og Russland (helt utelukket får jeg håpe). Selv om for eksempel Tyrkia er befolkningsrikt land tror jeg det er utelukket å etablere seg i en slik mafia-stat med så betydelig politisk og økonomisk risiko. Tilsvarende er nok tilfellet for Serbia.

Land som nok er for små til å forsvare etableringskostnader er i min bok for eksempel Kypros, Island, Luxembourg, Moldova, Monaco og San Marino (kan heller få litt business via Italia). Også land som Hellas, Montenegro, Kosovo, samt de baltiske statene Estland, Latvia og Litauen, mener jeg faller inn i denne kategorien. LINK har hatt marginal omsetning i Latvia, men faset dette i 2023. Skal LINK etablere seg i disse landene bør det være gjennom oppkjøp av store og dominerende aktører i landene hvor LINK for en rimelig penge oppnår dominerende posisjon, noe det er få av.

I noen stater er konkurransen allerede såpass betydelig at det kan være vanskelig for LINK å få noe godt fotfeste. Jeg tenker her på Storbritannia, Nederland, og eventuelt også Belgia. Her har nok LINKs sterke konkurrenter etablert et godt fotfeste, og allerede plukket all lavthengende frukt. Men skulle det åpne seg noen muligheter i Storbritannia, tror jeg LINK kan være interessert i å utvide ytterligere, siden de allerede har etablert virksomhet der.

Nye jurisdiksjoner som i min blokk som fremstår som mest aktuelle å kunne etablere seg i er Portugal, Irland, Slovenia, Slovakia og Kroatia. I sistnevnte land er InfoBip sterke, så det kan bli vanskelig å finne noen relevante rimelig prisede objekter.

I den situasjonen LINK står i pr i dag, hvor verdsettingen åpenbart henger etter en rekke peers, antar jeg at de første bolt on's kommer i land hvor det raskt kan hentes ut synergier gjennom integrering med LINKs etablerte representasjon i landene.

Skal jeg tippe tror jeg vi først vi kan se bolt-on's i Tyskland, Spania eller Østerrike.
Redigert 21.05.2024 kl 08:51 Du må logge inn for å svare
Sequia
21.05.2024 kl 09:16 2406

Takk for at du deler dine betraktninger. Tidsmessig vil jeg tro de igangsatte forhandlinger først når transaksjonen ble closet, så de bør ha kommet et godt stykke på vei på flere av de potensielle m&a kandidatene. Ville gjerne ha sett noe offentliggjort før juli måned, men det gjenstår å se.

"I den situasjonen LINK står i pr i dag, hvor verdsettingen åpenbart henger etter en rekke peers" - Kunne du utdypet dine betraktninger noe mer rundt dette?
Garderobemannen
28.05.2024 kl 13:49 2137

Som jeg antok gikk LINK inn i den nye jurisdiksjonen Portugal gjennom oppkjøpet av det 2010-etablerte EZ4U (EasyForYou). Dette er i absolutte tall et relativt lite oppkjøp, så jeg forventer at det kan komme nye større oppkjøp i Portugal i løpet av kort tid (få dager). Siden kjøpet er gjort opp fullt i kontanter blir det ingen utvanning.

LINK har - kledelig nok - gitt litt sparsommelig med informasjon i sin børsmelding, og dette er etter mitt syn et spennende selskap. Her er litt mer informasjon:

Selskapet ble etablert av gründerne av Pedro Mendes og Vasco Vinhas (CEO), og har 10 ansatte. Senere har også det portugisiske oppstarts- /akselleratorfondet UPTEC med grunnlag i "forskningspark-miljøet" til Universitetet i Porto - https://uptec.up.pt/), som igjen fikk med seg det Chilenske «Start-Up Chile» (https://startupchile.org/en/) tatt en eierandel, ved siden av amerikanske Tammy Rose. Selskapet har gjennomført to eksterne finansieringsrunder, men ikke hentet inn mer enn USD 40 000 gjennom disse rundene i 2011 og 2018. Basert på dette har de via egen innsats og midler gitt selskapet en meget bra reise. Hovedfokus er på det samme området av CPaaS-markedet som LINK satser på (enterprise), og det passer som hånd i hanske. Jeg merker meg også at nettsidene er forunderlig lik LINK i design, fargevalg mv, så kanskje har de allerede hentet litt inspirasjon fra hverandre før de formelt fant sammen.

Det er imidlertid flere andre ting som er spennende med EZ4U. Dette er et teknologisk spennende selskap, som blant annet har inngått en avtale med det sveits-baserte selskapet UTRUST Switzerland AG (CEO: Nuna Correia) som har bygd opp en innovativ ny teknologi som fasiliterer betaling i kryptovaluta (blokkjede-teknologi). Til forskjell fra en del andre aktører har UTRUST forsøkt å gjøre dette, samtidig som de har underlagt seg et relativt stringent oppsyn som medlem av VQF ((Financial Services Standards Association) som er en selv-regulerende organisasjon godkjent av Sveitsiske markedsregulatoren FINMA. EZ4U-plattformen aksepterer faktisk oppgjør i kryptovaluta, som en av de første i Portugal. Dette underbygger at store selskaper i Portugal allerede aksepterer betaling i kryptovaluta, for eksempel SL Benfica og Phone House Portugal.

Hva angår prisingen av selskapet er det litt ufullstendig informasjon LINK gir når de opplyser MEUR 3,5, og opplyser at dette gir "LTM EV/EBITDA multiple of 7x". LINK har i tillegg sydd opp en earn-out som innebærer ytterligere MEUR 2, basert på gitte kriterier. Antakelig med forfall 2 år frem i tid. Forhåpentligvis er vilkårene for denne earn-out'en såpass ambisiøse at oppnåelsen/utløsningen tilsvarer en tilsvarende relativ prising som oppgitt.
Redigert 29.05.2024 kl 10:32 Du må logge inn for å svare
Garderobemannen
30.05.2024 kl 10:05 1936

Antar at vi nå ganske straks får en børsmelding om tildeling av aksjeopsjoner til ledelsen.

Kursen bruker å bli trykket ned i forkant av dette, for å sikre en god inngangskurs...
Garderobemannen
30.05.2024 kl 16:28 1842

Fjernet.
Redigert 30.05.2024 kl 16:29 Du må logge inn for å svare
Sequia
30.05.2024 kl 17:02 1824

Ser ut som UBS er ny 4 største aksjonær og tilbakekjøpet avsluttes. Begynner å lure på om dette selskapet er i spill
hanzn
30.05.2024 kl 19:17 1763

Hvorfor stoppe med tilbakekjøp nå? De skulle jo kjøpe opp til 17mill aksjer og så vidt jeg skjønner rett ble det godtatt på gf med ytterligere tilbakekjøp
Garderobemannen
31.05.2024 kl 15:31 1610

Garderobemannen skrev Fjernet.
Så vidt jeg kan forstå har styret hatt et møte i dag. Det er nok flere interessante vedtak som er i gjære, utover tildelinger til ledelsen etter godtgjørelsesprogrammene. Noe av dette må nok også børsmeldes.
Syden
06.06.2024 kl 12:46 1164

Syden skrev Innlegget er slettet
Veldig stille på Link tråen nå for tiden. Aksjen jobber også bare for tilden mellom 20,40 og opp mot 21.
Ser ikke ut til at den kommer noe videre før vi får noen " Gode nyheter her"
Om det kommer før etter sommer,n er det vel ingen som vet.
Syden
10.06.2024 kl 14:51 960

Hva er det med link om dagen ? Veldig lav omsetting .
Sitter alle å venter på noen store oppkjøp ?
Eller har man mistet troen på selskapet .
Garderobemannen
12.06.2024 kl 07:53 823

Der kom styrevedtaket som forventet, dog noen dager senere enn jeg forventet.

https://newsweb.oslobors.no/message/621212
Redigert 12.06.2024 kl 07:54 Du må logge inn for å svare
Sequia
12.06.2024 kl 09:46 750

Var unødvendig å vente så lenge spes når likviditeten går betydelig ned og algoritmene får styre. Dette vil jo holde på i noen mnd fremover og får man et oppkjøp av litt størrelse i samme periode, kan det bli hyggelig.
Syden
15.06.2024 kl 12:47 590

Liste over topp 50
Største aksjonærer i selskapet
Men er det noen her som vet hva topp 5 har som inngang på sine aksjer? For det har det har vel ikke noengang vært betalt utbytte i selskapet ?

Privatperson

Organisasjon
Aksjonær
Endring
1. CITIBANK, N.A.
-

2. KARBON INVEST AS
-

3. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
-

4. FOLKETRYGDFONDET
-

5. SUNDT AS
-

6. LINK MOBILITY GROUP HOLDING ASA
+160 000

7. J.P. MORGAN SE
-

8. SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB
-

9. VERDIPAPIRFONDET DNB SMB
-

3. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
-

11. BARCLAYS CAPITAL SEC. LTD FIRM
-

12. MERRILL LYNCH, PIERCE, FENNER & SM
-

7. J.P. MORGAN SE
-

14. VERDIPAPIRFONDET DNB NORGE
-

15. VPF DNB NORGE SELEKTIV
-

3. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
-

3. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
+281 682

18. J.P. MORGAN SECURITIES PLC
+5 607

19. EM KAPITAL AS
-

20. DANSKE BANK AS, MEGLERKONTO INNLAND
-

3. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
+64 027

22. VERDIPAPIRFONDET DNB NORDEN
-

23. VERDIPAPIRFONDET DELPHI NORDIC
-

24. SAXO BANK A/S
-

25. CLEARSTREAM BANKING S.A.
-

26. DEFA ENDEAVOUR AS
-

7. J.P. MORGAN SE
-

28. VERDIPAPIRFONDET FIRST GENERATOR
-

29. VERDIPAPIRFONDET EQUINOR AKSJER NO
-

30. SORA AS
-

7. J.P. MORGAN SE
-

3. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
-8 410

33. CACEIS INVESTOR SERVICES BANK S.A.
-

34. VERDIPAPIRFONDET DELPHI NORGE
-

35. CITIBANK EUROPE PLC
-

36. BANK PICTET & CIE (EUROPE) AG
-

37. VALOREM AS
-

38. VPF FIRST OPPORTUNITIES
-

39. HEARTMAKERMUSIC AS
-

40. TIGERSTADEN INVEST AS
-

41. AS AUDLEY
-

42. CARUCEL FINANCE AS
-

43. RIEBER ULF JOHAN (f. '64)
-58 958

44. F2 FUNDS AS
-

45. DNB BANK ASA, MEGLERKONTO INNLAND
-148 441

46. F1 FUNDS AS
-

3. THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV
-

48. THE BANK OF NEW YORK MELLON
-

8. SKANDINAVISKA ENSKILDA BANKEN AB
-

50. AVANZA BANK AB, MEGLERKONTO
-

Se mindre

Redigert 15.06.2024 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
Sequia
16.06.2024 kl 12:23 472

Karbon startet jo dette selskapet så inngangsverdien er betydelig under dagens kurs. Sundt tror jeg ligger rundt NOK 10-12. Vet ikke hva trygden har. Nei, de har ikke betalt utbytte. Bond avtalen forhindrer dette, men jeg vil anta at når bonden refinansieres så vil man ha mulighet til det.
Syden
16.06.2024 kl 14:55 433

Men hva tror du Citi kontoen kan ha inngang
For det er vel ett stort fond bak denne. Så har vi The bank of New York og dem to har vel neste 40% tilsammen vel.
Og hva tror man disse ønsker? For fond pleier vel ikke sitter for lenge uten å realisere gevinst. Og selskapet har vel veldig bra med penger på bok nå .Så det skal bli spennende å se fremover hva som hender her.For dem bør vel snart gjøre ett oppkjøpe av noe betydning .
Redigert 17.06.2024 kl 10:57 Du må logge inn for å svare