Panoro - Mye som skjer videre i 2024

Fluefiskeren
PEN 20.05.2024 kl 21:29 287471

Forrige tråd stengt på grunn av lengden.

Aksjen er i bra driv for tiden. Hibiscus og Hibiscus South har vokst i reserver. Dussafu bare fortsetter å levere varene og borekampanjen i Ekvatorial Guinea starter opp i juni. To infillbrønner og en letebrønn der. Også en ny letebrønn på Dussafu sannsynligvis (Bourdon).

Ikke kjedelig å sitte i Panoro.
Redigert 20.05.2024 kl 21:54 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I dag kl 18:06 91

Håpløst med AIS på Vesselfinder ofte.

Men hvis du trykker på linken min og lukker vinduet som kommer opp så får du satelittposisjon for en time siden. Da dukker det også opp et skip rett sør for den.
Jajaja
I dag kl 17:48 120

Manglende informasjon har antagelig sammenheng med manglende abonnement.
Som du også tidligere har påpekt så har MT redusert på mye av gratis-informasjonen. Sikkert samme sak med Vesselfinders, feks er siste signal fra BW Adolo fra august 2022
Redigert i dag kl 17:53 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I dag kl 17:26 165

Merkelig at ikke jeg får det opp og merkelig det ikke er registrert på terminalen enda den er oppdatert i dag. Synes ikke du også?

Men tidsmessig passer det vel med at det er lifting. Vanligvis har dette vært enkelt å observere da disse supertankerne gjerne har bra transpondere.

Den er heller ikke å finne på Vesselfinder

https://www.vesselfinder.com/?imo=8611831
Redigert i dag kl 17:28 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I dag kl 16:45 221

Endelig. Det var bare såvidt. Minst mulig margin til å være grønn.

Jeg slutter ikke å forundre meg over de tre store som igjen alle er i rødt.
Jajaja
I dag kl 16:41 230

Jeg ser. Det gjorde du også i går.
I dag ses tanker plotta nær inntil bøyen - ca 100m fra BW Adolo.
SinnaNecer'n
I dag kl 16:31 256

Pen opp 5 øre.....æsj der ble 8 dagers nedgangen brutt gitt....
Fluefiskeren
I dag kl 16:23 275

Jajaja skrev Hvorfor det?
Fordi jeg med min største vilje ikke ser at det foregår og at oppdatering i fra selve terminalen sier:

«Vessels in port: 0»

Oppdatert
Local time: 2024-11-28 16:23 (UTC +1)
Redigert i dag kl 16:24 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I dag kl 15:06 377

Vanskelig å si akkurat hvor langt de er kommet, men det er tydeligvis jobbet mye med det. Her er det lesestoff for en uke, men må innrømme at jeg ikke har orket å sette meg så mye inn i det.

https://www.slrconsulting.com/public-documents/panoro-2b-limited-esia-for-exploration-right-er-ea-reference-12-3-376-er-reference-er376/
upsidedown
I dag kl 14:29 456

Registrerer at PEN har gitt opp leting offshore i South Africa og satser på land.

Hvor langt er de kommet på TCP 218?
Fluefiskeren
I dag kl 13:33 534

Legger ut transcript fra Q3 hvis noen ikke fikk med seg presentasjonen.

Vi går så absolutt fra såing-fasen til høsting-fasen nå.

https://seekingalpha.com/article/4739618-panoro-energy-asa-pesaf-q3-2024-earnings-call-transcript
Redigert i dag kl 13:34 Du må logge inn for å svare
upsidedown
I dag kl 13:14 570

Brukes ofte av større aktører samtidig som de låner aksjer til short. De lånte aksjene brukes til å handle kursen ned.

Strike er som regel tidfestet når veddemålet inngås.
Fluefiskeren
I dag kl 13:12 573

OPEC+ møte som skulle vært 1.desember er utsatt til 5. desember.

De har tidligere varslet om at de vil reversere kutt i produksjonen de har tatt, men virker ikke å være like sikre nå. Vi får se. Det betyr en god del for oljeprisen.

«OPEC+, comprising the Organization of the Petroleum Exporting Countries and allies including Russia, delayed its weekend meeting to avoid a conflict with another event, the producer group said.»

https://www.reuters.com/business/energy/oil-edges-lower-after-jump-us-gasoline-stocks-opec-supply-decision-focus-2024-11-28/
Redigert i dag kl 13:13 Du må logge inn for å svare
40something
I dag kl 12:58 601

Noen ord som beskriver men som ikke forklarer helt for meg er "Å kjøpe en put-opsjon gir deg retten til å selge et marked til strike-prisen på eller før en bestemt dato. Jo mer verdien på markedet synker, jo større avkastning kan du få."
Men hvem bestemmer om og når den kan verksettes; selgeren eller kjøperen?
Vanskelig å se om grunnen for disse handlene er troen på opp eller nedgang.
upsidedown
I dag kl 12:55 609

Bare hyggelig.

Får mye gratis på dine velfunderte tråder som holder en egen klasse på HO👍
Fluefiskeren
I dag kl 12:11 676

Takk For meg som ikke er så vant med slike betegnelser måtte jeg slå opp for å finne ut hva det er. Av hensyn til eventuelle andre som heller ikke har så store kunnskaper om slikt legger jeg inn denne:

https://www.ig.com/no/trading-ordliste/put-opsjon-definisjon

He he. Ser du var før meg
Redigert i dag kl 12:12 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I dag kl 11:55 722

Ja,si det. Det var en på 200 000 aksjer og en på 205 028 aksjer ser jeg. Det er jo ganske solid.
40something
I dag kl 11:50 735

Lurer på hva disse store handlene utenom børs bunner i. Er det utlånte aksjer som leveres tilbake eller omvendt?
Fluefiskeren
I dag kl 11:39 767

Forøvrig er PEN øverst på vinnerlista for oljeaksjer sp langt i dag. Har blitt litt optimist nå. Tror vi har bunnet ned og er på vei opp hvis oljeprisen ligger rundt der vi er nå eller høyere. Den går opp i dag mens de tre store alle er i rødt.
Fluefiskeren
I dag kl 11:28 794

Tror vi kan fastslå at det ikke pågår noen lifting på Adolo. Ser heller ikke ut til å være noen nær forestående. Med en produksjon på 40 000 bopd bør det imidlertid være relativ kort mellom hver lifting.

Bra at Hamilton for første gang nå under Q3 nevner at teoretisk produksjon på Dussafu vil havne langt over 40 000 bopd. Tydeligvis ennå ikke sikkert hva de skal gjøre med dette luksusproblemet. Snakker fortsatt om at Adolo kan klare en økning på 10 %. Altså til 44 000 bopd i første omgang og en eventuell kraftig øking senere som vil være en stor utbygging og høy CAPEX. Han nevnte også å begrense brønnene slik at det blir en lengre periode med platåproduksjon. Tipper det blir en kombinasjon. Han snakker om at det blir litt prøving og feiling på Adolo for å se hvor mye den klarer.

På sikt er de jo helt nødt til å gjøre noe. De snakker fortsatt om en fase to i Hibiscusområdet i 2026. Blir det funn på Bourdon blir det bare enda mer aktuelt. Mabomo vil også bli en begrensende faktor. Kun fire slots igjen der.
Redigert i dag kl 11:29 Du må logge inn for å svare
hulabalula
I dag kl 08:37 976

Jeg tror Q4 distribution bliver højere end de tre andre kvartaler men nok allerhøjest 400 MNOK alt i alt for 2024, baseret på hvad Hamilton sagde i Q3 conference callet:

We're busy formulating the shareholder return framework at the moment. And again, I think the best thing I can kind of say is I think that -- while 2024 has been, to date, a year where we've continued to pay a dividend despite oil price being substantially lower than the framework, we have our complete focus now on getting through this 2024 cycle. We've got 1 more quarter to go. And we'll certainly articulate in the near future more of our plans around 2025. But like I said, I think we aim to be -- looking at our peer group, we aim to be right at the top in terms of expectations, in terms of shareholder return yields. We -- again, like I said, I think the positives are, I think next year, we are a lot less sensitive to oil price. And we continue to have debates on the Board. We had a Board meeting yesterday. I think everybody is committed to being very, very proactive in keeping a really good balanced approach between shareholder distributions and continued growth within the company. But we will come out with more specifics on that in due course.

Jeg må sige at jeg initielt var irriteret over den langsomme aktietilbagekøbstakt, men i hindsight undervurderede jeg hvor meget ekstra capex de havde tilbage og hvor langsomt produktionen udviklede sig, og ser man på hvor lidt cash de havde i slutningen af Q3 har det vist sig at Panoros approach var den rigtige.
Redigert i dag kl 08:40 Du må logge inn for å svare
Jajaja
I dag kl 04:45 1122

Noen som fra Q3 fikk med seg om distribusjons-guidingen for -24 ble omtalt? Guidingen var på mellom 400 og 500 mill.
(Dersom 400 holder, så gjenstår utbytte på ca 1,20 NOK/aksje for Q4. I alle fall "albuerom" etter refinansieringen.)
Redigert i dag kl 07:46 Du må logge inn for å svare
Tm3P
I dag kl 00:00 639

10,25% rente er helt greit for et lite oljeselskap som opererer i Afrika.
Tm3P
I går kl 23:57 643

Da har de forhåpentligvis cash til å gjøre tilbakekjøpene de har "lovet" ;)
Redigert i går kl 23:58 Du må logge inn for å svare
Allgasnobrakes
I går kl 20:59 827

Støtter lånet som sådan, men syntes det virker noe dyrt. BW energy har et usikret obligasjonslån på 100 MUSD, med rente på 10%. Samtidig har de totalt ca 450 MUSD med annen gjeld i tillegg. Dette vil være all gjelden til Panoro etter at de har betalt tilbake ca. 82 Musd tipper jeg. Gjelden er uansett billigere enn nåværende gjeld, samtidig som du slipper avdrag hvert eneste år, hvilket er positivt for fri cashflow til aksjonærer.
hulabalula
I går kl 20:34 874

Helt ok imo. Ca halvdelen af de $150M går til refinansiering av lån de lige nu betaler betaler 12% i rente på (7,5% + SOFR som lige nu er 4,5%). De resterende $80M giver ro på balancen som kan blive en fordel hvis oljeprisen tager sig et downturn og samtidig giver den større cushion på balancen bedre kapacitet til aktietilbagekøbs/ubytte.
inference
I går kl 20:19 919

Senior secured bond til over 10% rente. Glad om jeg får 10% på børsen i året 😁
Foreigner
I går kl 20:14 925

Panoro Energy ASA – Successful Placement of USD 150 Million Senior Secured Bond
Oslo, 27 November 2024 – Panoro Energy ASA (“Panoro” or the “Company”) is pleased to announce that it has successfully completed a 5-year senior secured bond issue of USD 150 million with a coupon rate of 10.25 per cent. The bonds will be issued at 99.20 per cent of nominal value. The bond issue attracted strong interest from both international and Nordic investors and was significantly oversubscribed. The net proceeds from the bond issue shall be applied towards refinancing of existing debt and general corporate purposes.

Settlement of the bond issue is expected on or about 11 December 2024 (the "Issue Date"), subject to customary conditions precedent. An application will be made for listing of the bonds.

John Hamilton, CEO of Panoro, commented:

“As we have developed our high-quality asset base in recent years, consistently replacing reserves and growing production to current levels of over 13,000 bopd, the successful placing of a USD 150 million bond is an equally important development of Panoro’s capital structure. The bond issuance diversifies our long-term capital base, adding a scalable instrument in support of our growth strategy, while also reducing our borrowing interest rate. We will continue to run the business with a modest net leverage profile, keeping the delivery of material and sustainable returns for shareholders as our over-riding objective through a clear and aligned distribution framework.”

Arctic Securities and DNB Markets acted as Joint Bookrunners, and SpareBank 1 Markets acted as Co-Manager in the transaction. Advokatfirmaet Schjødt AS acted as legal advisor to the Company and Advokatfirmaet Thommessen AS acted as legal advisor to the Joint Bookrunners.
Jajaja
I går kl 18:32 1012

Som jeg nevnte, MTs fremviste avstander er ikke nødvendigvis de faktiske - det er en kjent sak.
Mye krøll med MT, så man vet ikke sikkert hverken det ene eller det andre

SinnaNecer'n
I går kl 17:04 1107

Spennende om vi får to uker i strekk ned.....må vel i så fall være rekord.
40something
I går kl 16:51 1138

Og når oljeaksjer var opp i dag så er de ned i morgen, unntatt pen som var ned i dag og blir vel ned i morgen.
Fluefiskeren
I går kl 16:30 1182

7 nå!

Var opp nesten hele dagen, men det var det noen som ikke ville ha noe av.
40something
I går kl 15:58 1241

Det er mye bra om selskapet og dekning av analyser på forum. Uansett så vil akkurat aksjen være en uberegnelig organisme, siden den speiler menneskepsyke.
For at en aksje skal øke kursmessig så må kjøpersiden være i majoritet. Det er ganske enkelt om det så er bevisste og kunnskapsrike eller amatører. Akkurat nå sitter vi i et vakum mellom synsing av oljeprisen.
Jeg håper at vi ikke blir drenert av markedets interesse.
Paypal
I går kl 15:57 1245

re Jajaja
Ifølge DN i dag har hun tapt en del på Eldorado Drilling der de må inn med mer kapital. Håper hun slipper å trekke for mye på andelen sin i Pen når den er såpass lav som nå.