Panoro - Mye som skjer videre i 2024

Fluefiskeren
PEN 20.05.2024 kl 21:29 212896

Forrige tråd stengt på grunn av lengden.

Aksjen er i bra driv for tiden. Hibiscus og Hibiscus South har vokst i reserver. Dussafu bare fortsetter å levere varene og borekampanjen i Ekvatorial Guinea starter opp i juni. To infillbrønner og en letebrønn der. Også en ny letebrønn på Dussafu sannsynligvis (Bourdon).

Ikke kjedelig å sitte i Panoro.
Redigert 20.05.2024 kl 21:54 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
16.08.2024 kl 09:10 3215

Jeg er enig med deg. Det jeg ønsket å formidle var at det meste er kjent, forventer derfor ingen overraskelser ved Q2 fremleggelsen torsdag. Det eneste positive jeg ser for mer er at produksjonen nærmer seg 40 000 fat i Gabon og at utbyttestørrelsen overrasker. ( Jeg "frykter" det blir nye 42,7 øre)
Redigert 16.08.2024 kl 09:11 Du må logge inn for å svare
d12m
16.08.2024 kl 08:36 3262

Jeg har vanskelig for å tro at vi er nært forestående 40k når Panoro sier at det er forventet etter endt borekampanje som skal vare en stund til.
Men hadde vært kjekt å være på øvre halvdel av 30-tallet i produksjon om ikke så lenge
Trond.heim
15.08.2024 kl 13:42 3537

Fra mitt innlegg 11.8 kl. 9,43 hentet fra Oto 1 på BWE tråden: Det anslås ca 34 000 fat, men tilkobling neste brønn ca 6000, det kan altså være nær forestående at vi når 40 000 fat på Gabon.

(når begge infillbrønnene produserer i E.G forventes ca. 1000 fat ekstra til pen.. Bare dette gir bruttoverdi over 300 mill.nkr. pr år)
(80x11,67x1000x365)
Redigert 15.08.2024 kl 13:47 Du må logge inn for å svare
Tm3P
15.08.2024 kl 13:28 3538

Utifra oversikten på e24 var det ikke noen tilbakekjøp på mandag heller.
d12m
15.08.2024 kl 13:25 3537

Gabon produsere nærmere 40k nå når Panoro selv sier at de forventer 40k når alle brønnen er ferdigboret. De er ikke ferdig å bore på en stund så her er du vel overoptimistisk?

" Gross production at Dussafu is expected to reach 40,000 bopd once all wells in the current campaign are completed"
hatitchi
15.08.2024 kl 12:30 3561

Det står vel at de har mottatt pengene, men ikke i Q1. Her er det bare å pumpe opp utbytte til 1 kr, takk.
bmw5
15.08.2024 kl 12:15 3568

Kan Q2 og utbytte bli bedre enn forventet ? Hva med denne : • In April the operator of Dussafu Marin Permit executed a Sale and Lease Back (“SLB”) agreement for the BW MaBoMo production facility • Panoro has received net proceeds from the SLB of ~USD 26 million which are not reflected in the cash balance at end Q1. Kommer den i Q2 ?
Trond.heim
15.08.2024 kl 09:16 3694

Aksjen klatrer forsiktig mot Q2 fremleggelsen torsdag neste uke, regner med kurstopp onsdag.
Torsdag er muligheten stor for kursfall, slik det ofte skjer etter Q fremleggelse.
En melding om at Gabon produserer nærmere 40 000 total, eller uventet størrelse på utbyttet kan imidlertid resultere i videre kursøkning. Selvsagt vil en dårlig oljepris ødelegge evt. stigning.
40something
14.08.2024 kl 10:21 4035

Det heter at markedet ikke har feil, allikevel brukes ordet "feilpriset" meget ofte. Man kunne også sagt at markedet kan ha feil eller at den eneste formen for mcap er auksjonsprinsippet. Hvis en vare/aksje må selges og kjøpes hele tiden så vil prisen bestandig vøre i forhold til omsetning.
Når Panoro selger sin olje så oppnår de den prisen som olja betinger i det øyeblikket. Panoro har eks antall liftinger per år som genererer penger inn i selskapet. De kan ikke nekte å selge oljen hvis de mener prisen i markedet er for lavt.
Det samme er ikke helt det samme i aksjemarkedet. Vi som vil kan nekte å selge aksjene våre hvis markedsprisen er under forventning. De som tror at den skal ned selger for å oppnå en bedre inngang seinere. Akkurat nå er det få som vil selge og kjøpe. Ordrer oppover og nedover er omtrent like store. Det blir som et vater som korrigerer med små bevegelser.
Det forundrer meg når så mange meglerhus sier kjøp at så få kjøper. Meglerhusen er ikke bare takstmenn, de er også ombud for mange kunder. Men som dagens aksjekunder har lært seg så er det om å ikke handle før det er større bevegelser i en retning. De større kjøpene i går formiddag klarte å bevege aksjekursen 15-20 øre opp, mens resten av dagen så trengtes mindre volum for å senke kursen.
Allikevel så forbauser det meg at når så mange sier kjøp uten at det skjer særlig mye handler. Muligens så kunne det bære preg av at halvparten av de som sier kjøp, gjør det for å kunne selge til en høyere pris.
Men som sagt så er selskap og aksje 2 forskjellige markeder. Muligens derfor vi ser så lite av ledelsens engasjement overfor aksjemarkedet. De kan eller får uansett ikke påvirke det i noen særlig grad.
alsman
14.08.2024 kl 09:43 4086

CLARKSONS FREMHEVER VAR, AKRBP, BNOR OG PEN

Panoro Energy, med sin produksjon i Afrika, er det billigste selskapet meglerhuset dekker i sektoren. "Selv om vi forstår at investorer bruker en viss rabatt på NAV i Panoro, mener vi at markedet feilpriser de underliggende verdiene", skriver meglerhuset

https://www.nordnet.no/market/news/c5af5a98-312c-4801-91b5-2883ee325753
hulabalula
13.08.2024 kl 23:03 4248

Skriv til finanschefen her: https://www.panoroenergy.com/ir-contact/ (det er dog ikke altid han gider besvære sig med at svare...)

Jeg er enig, i hvert fald når det kommer til buybacks og manglende cancellation af tilbagekøbte aktier. De har siden november påpeget at det ville give mening at tilbagekøbe når aktien handles så langt under indreværdi. Hvorfor gør de det så ikke? (og jeg gider ikke en gang til høre argumentet om at en tilfældig mægler, Arctic, skulle have magten til at bestemme over Panoros kapitalallokering - Panoro kunne have givet andre instrukser til Arctic da opgaven blev givet).
Kalleklovn547
13.08.2024 kl 22:23 4279

Utrolig hvordan folk her inne kommenterer kursen og oljepris flere ganger om dagen... Jeg har påpekt av Styret har gitt 3% av selskapet til ledelsen og folk trekker på skuldrene...!? Dette har de ikke fortjent! De har levert meget svakt både operasjonelt og på aksjekursen over lang tid. Det er også en uting at de gis aksjer gratis, basically sponset av aksjonærene. Jeg skulle likt å se målene som ligger til grunn her for RSU-tildelingene.

Vi som aksjonærer må nå si at "NOK ER NOK!". Er det noen som har mailadr til styret her?
Redigert 13.08.2024 kl 22:43 Du må logge inn for å svare
40something
13.08.2024 kl 15:40 4385

Panoroaksjen går særdeles svagt i dag og. brent er 1,5USD høyere enn ved start i går. Allikevel står vi og tråkker på samme sted
bmw5
13.08.2024 kl 13:17 4423

En liten påmindelse om block S og EG-01 for de nye investorer.
Block S and Block EG-01
Block S
In October 2022 Panoro reached agreement to farm-in to the Kosmos Energy operated Block S offshore Equatorial Guinea for a 12% non-operated participating interest, acquiring a 6% participating interest from each of Kosmos Energy and Trident Energy.
Block S covers a surface area of 1,245 km2 with water depths ranging from 450 metres to 1,500 metres and is covered by high quality 3D seismic. The block surrounds the producing Ceiba Field and is adjacent to the producing Okume Complex, which is operated by Trident Energy and where Panoro holds a 14.25% non operated participating interest.
Past exploration activities on Block S have tested and proven the necessary geological play elements which has led to an extensive prospect inventory being identified within tie-back distance to the Ceiba Field and Okume Complex facilities. One exploration well is planned to be drilled during 2024. The Akeng Deep exploration well is planned to test a play in the Albian, targeting an estimated gross mean resource of approximately 180 MMboe in close proximity to production infrastructure at Block G.
 
Block EG-01
In February 2023 Panoro was awarded a 56% interest and operatorship of Block EG-01. Block EG-01 is located in water depths ranging from 30 metres to 500 metres, mainly shallow, and is covered by high quality 3D seismic. The partners have been awarded block EG-01 for an initial period of three years during which they will conduct subsurface studies based on existing seismic data to further define and evaluate the prospectivity of the block. Following this, the partners will have the option to enter into a further two-year period, during which they will undertake to drill one exploration well.
Past exploration activities on Block EG-01 have tested and proven the key geological elements for successful exploration. These findings have led to the identification of an extensive prospect inventory within tie-back distance to the Ceiba Field and Okume Complex facilities. Since 2003, three exploration wells have been drilled on the block, with two encountering thin oil and gas pay and one encountering oil shows. The main hydrocarbon plays are Eocene sands and Upper Cretaceous turbidites analogous to the Block G plays where over one billion barrels STOIIP has been discovered. Moreover, there is potential for deeper Albian targets, similar to the Block S prospect, which is scheduled for drilling in 2024.
Fluefiskeren
13.08.2024 kl 12:03 4432

Interessant

«'Finance apartheid:' Plans afoot to launch lawsuits against banks refusing to invest in African oil and gas
'It's the right thing to do', NJ Ayuk, executive chairman of the African Energy Chamber, tells Upstream
African Energy Chamber executive chairman NJ Ayuk.

Updated 22 minutes ago

A Johannesburg-based lobby group is working on plans to instigate class-action lawsuits against financial institutions that refuse to invest in African fossil fuel projects.

Since about 2020, mainly Western finance houses, citing climate change and environmental, social and governance (ESG) pressures, have been slowly withdrawing their support for new oil and gas projects in Africa.

NJ Ayuk, executive chairman of the African Energy Chamber (AEC) – a pro fossil fuel advocacy group – told Upstream: “ESG has become a new code word for discrimination against Africa and banks have championed this. We will fight it.”

https://www.upstreamonline.com/energy-transition/finance-apartheid-plans-afoot-to-launch-lawsuits-against-banks-refusing-to-invest-in-african-oil-and-gas/2-1-1691331
Fluefiskeren
13.08.2024 kl 10:59 4504

Sterk åpning av PEN. Klart beste oljeselskap på energiindeksen, men dagen er ennå ung.
40something
13.08.2024 kl 10:42 4506

Det gikk rundt 50' aksjer nå som løftet kursen kun 15-20 øre. Så det er fullt mulig å få større poster med aksjer uten å sprenge kursen.
Fluefiskeren
13.08.2024 kl 09:51 4477

Ser at Noble Venturer fortsatt er på første infill-brønn. (10 timer siden).

Minner om at de to brønnene er samlet stipulert til ca 1060 bopd net til PEN (estimat fra Kosmos Energy). Den første meldingen fra brønnen var bra.
Redigert 13.08.2024 kl 09:52 Du må logge inn for å svare
hatitchi
12.08.2024 kl 20:43 4741

Panoro to the sky!
Fluefiskeren
12.08.2024 kl 19:50 4758

Du skrev: «Meget svag panoro i dagens oppgang i olje»

Synes du det er beskrivende når PEN stiger betydelig mer enn oljeprisen og kun to oljeselskaper stiger mer enn PEN?

Du må jo se at det ikke er korrekt!
40something
12.08.2024 kl 19:45 2313

Nei, men når du i ettertid for å forsvare at du mener at ikke panoro alltid leder an så kunne du bare sagt at, ja ikke i dag. Men det spiller ikke så stor rolle for meg annet enn at det er vanskelig for enkelte å håndtere når jeg peker på “ikke innfridd" min skuffelse trenger ikke å tråkke ned på at dere er fornøyd. Aksjemarkedet er som det er og det betyr ikke at panoro skuffer.
Du er ikke den eneste som er hårsår hva gjelder negative reaksjoner på forventninger. Drt er drt mange normenn som er.. Men det er ikke nødvendig å forsvare selskapet når jeg peker på aksjemarkedet
Hva gjelder det selskapsspesifike er det så mange andre som er mer kompetent om det tekniske. Jeg forholder meg til det taktiske.
Fluefiskeren
12.08.2024 kl 19:01 2352

Og Brent fortsetter oppgangen med en dollar pr. fat etter børslukk. Skyldes nok primært spenning i Midtøsten.
Fluefiskeren
12.08.2024 kl 18:51 2329

Venter du virkelig at jeg skal angi vilkår for når PEN skal lede opp i oppganger og nedganger? Tenk om markedet var så forutsigbart at jeg kunne si det. Jeg er ikke orakelet i Delfi. Jeg synes kursen nå er helt grei. Oppdateringen Panoro kom med nylig på Dussafu var jo slett ingen trigger. Jeg synes det tilsynelatende hadde skjedd lite og forlengelse av kontrakten til februar var heller ikke noe å rope hurra for.

Siden du nevner det synes jeg du i svært liten grad skriver om det selskapsspesifikke for PEN. Det er det pluss oljeprisen som styrer kursen. Alt annen er krusninger på åpent vann.

Joda. Jeg tåler negative reaksjoner, men synes det er overilt å komme med det på en dag ned markert oppgang i kursen som stiger mer enn Brent og de fleste andre oljeselskaper. Det må jeg ha lov til å mene.
40something
12.08.2024 kl 17:22 2389

Riktig, og I tillegg så kommer den psykologiske faktoren med så mange usikkerhetsaspekter.
40something
12.08.2024 kl 17:14 2367

Skjerping og skjerping. Hva jeg vet så har du ikke angitt villkor for når pen leder an opp eller ned tidligere annet enn oljeprisen generelt.
Å andre siden så mener jeg ikke at du er ansvarlig for pen. Å snakke ned pen tror jeg ikke er mulig. Jeg trekker simpelten konklusjoner utfra markedssentimentet nå som ikke er særlig sterkt for pen. Forventningene akkurat nå er ikke innfridd, mens det i andre perioder overgår mine forventninger. Akkurat nå er det lite kjopsviljen og som jeg sagt tidligere så er det nok grenser på hvor mye aksjekursen kan beveges i Panoro når det er så lite handler. Mange tar hver sjanse å selge på de tynne toppene som oppstår og det i seg selv skaper lite tiltro om å kjøpe på kurs oppover.
Jeg registrerer at noen ikke tåler at man uttrykker negative reaksjoner. De er jo som oftest overgaende.
hatitchi
12.08.2024 kl 17:03 2340

For de fleste selskaper innenfor olje med unntak av de på norsk sokkel så er vel alt av kostnader i USD. Følgelig øker PEN i verdi i norske kroner når kronen svekker seg, all Else equal.

Så klart er ikke alt annet uendret når NOK svekker seg. Om dollaren styrker seg bredt så blir oljen dyrere og da faller oljeprisen. Om kronen svekker seg fordi investorer trekker seg ut fra Norge vil salgspresset trekke i motsatt retning. Om det er pga uro i finansmarkedene er det vel ikke særlig positivt når man snakker om et afrikansk oljeselskap.
Fluefiskeren
12.08.2024 kl 16:50 2298

PEN steg signifikant mer enn Brent. Det vil jeg ikke kalle svakt. Brent steg ca. 1,1 % i dag. I forhold til børslukk på fredag steg den ca 1,7 %. PEN steg derimot hele 2,77 %

Og hvorfor skal den liksom stige mer enn EQNR og BWE. Det er jo ingen naturlov. PEN var tredje beste oljeselskap på energiindeksen i dag. (ser bort fra IOX).

Nå begynner jeg faktisk å tro at du bevisst ønsker å snakke ned PEN.

Og med hensyn på å lede an. Det har jeg skrevet gjelder på dager med store utslag i oljeprisen. Det var det slett ikke i dag. Og at den ofte gjør det betyr ikke at den alltid gjør det. Det har jeg aldri sagt.

Skjerpings!

Redigert 12.08.2024 kl 16:59 Du må logge inn for å svare
40something
12.08.2024 kl 16:48 2284

Jeg bare sammenligner med panoro normalt FF sier at vi leder an både i opp og nedgang.
ks1977
12.08.2024 kl 16:44 2287

USDNOK kan jo ha NOE å si i form av at når NOK svekkes så er det gjerne pga litt risikoaversjon, og de siste årene litt "mistillit" til den norske regjering, slik at utenlandske investorer trekker seg litt ut av selskap på OSE. Da tror jeg det er snakk om børsen den er notert på enn valutaen. Så lenge både inntekt og utgifter er i samme valuta så skulle USDNOK ha "ingenting" å si (at kostnadene er i USD er vel en sannhet med mindre modifikasjoner? Med mindre selskapet har alle avtaler, herunder lønninger, i USD uavhengig av svingninger i den lokale valutaen. Skjønt de store kostnadene er kanskje kontrakter i USD så i det store og hele så er det kanskje noenlunde korrekt å si at både inntekter og kostnader er i USD)
Trond.heim
12.08.2024 kl 16:42 2183

2,77% stigning er bra i mitt hode.

Du må ikke sammenligne PEN aksjen med Duplantis😊
40something
12.08.2024 kl 16:27 2126

Meget svag panoro i dagens oppgang i olje. BWE og Equinor trumfet. Det skal ikke skje normalt at pen ikke slår de. I tillegg så er omsetning kun 4 milj nok. Har ikke anelse hvorfor panoro trekker så lite kjøpere for tiden.
40something
12.08.2024 kl 13:34 2208

Som kommentar til det jeg skrev sist.
Hvis den som ønsker flere aksjer hadde tatt i et jafs så hadde den fått mer. Nå er det brukt 6000 aksjer i puljer og flyttet kursen opp 25 øre. Derfor tror jeg marketmaker helst bruker lite aksjer for å nå et punkt på dagen der man synes det er allright å selge igjen.
Det er en strategi som kommer igjen og igjen.
Hvis/når Iran/Hisbollah kommer med hevn så kanskje vi ser olja opp på 85 og momentum i Panoro.
40something
12.08.2024 kl 11:46 2287

Ja, og det er vel der kimen sitter. Kjøpere ønsker aksjen til billigsalg. Jeg syns det er frekt å spørre folk om de er villig til å selge volum rimeligere enn på det åpne markedet. Gjennom mange år og særlig når Kistefos var inne i Pen som ofte lånte ut aksjer i store poster. Det må jo gå an å handle aksjen til hva den koster og det er mange dager der man kan få 100' aksjer med kun 50 øre i kursøkning gjennom 1 kjøp.
For oss som sitter i aksjen er akkurat volum en utfordring. Jeg tror ikke så mye på det å kunne kjøpe utenfor auksjonen. Det medfører heller ikke noe fomo eller kursøkning etter de som kjøper utenfor.

Et raskt søk (har dnb så jeg ser ikke mer enn 9 linjer i ordreboka) så kunne en kjøpt 60' aksjer med 40 øre kursøkning. Etter et kjøpe er det sannsynlig at mange selger for kjøpe på lavere kurs, men slik er jo risikoen i et aksjemarked. Så nei, jeg skjønner ikke at noen spør meglere om å få rimelige aksjer fra de som har mye fra før av
Man kan og selge 70'aksjer med kun 40 høres kursnedgang.
Argumentet blir borte for meg dessverre.
Redigert 12.08.2024 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
12.08.2024 kl 11:26 2297

Nå ligger kursen 1,63% opp fra fredagskurs. Da er det kanskje ikke grunn til å klage?
Omsetningen hittil er 55000 aksjer. Det er kjøpere der ute, men de ønsker ikke presse opp kursen ved å legge inn større ordrer. Fikk nettopp forespørsel fra meglerforetak: Har kjøper av 100 000 PEN, har du noe til salgs?
40something
12.08.2024 kl 09:23 2428

Ja, positivt i seg selv, men markedet virker uinteressert også når brent er opp. Dermot så ser det ut til at de som solgte tech når børsfallet heller kjøper tilbake det overprisede segmentet. Som tidligere børsmelding så er tallene ute i offentlighet, så hva som skal heve kursen i Pen vet ikke jeg. Man kjøper på rykter og selger på news, men det eneste av nyheter som kommer i det første er størrelse på utbytte. Blir det som Trondheim håper så skal vi høyt opp. Blir det 1 nok så skal vel også aksjekursen ned 1 nok hvis tilbakebetaling av innskutt kapitalprinsippet fortsetter.
Fluefiskeren
12.08.2024 kl 09:00 2470

Brent bikker over 80 igjen.
40something
11.08.2024 kl 22:43 2630

Tidligere da jeg etterlyst reaksjoner i Panoro sin aksjekurs da NOK har mistet verdi i forhold til USD så har jeg blitt møtt med at utgifter også er i USD. Men da bør jo logikken om gjeld minker, capex minker, overskudd øker, prege mcap i panoro i norske kroner. Det mener jeg ikke skjer, og det kan sikkert også forklares av at når NOK taper i verdi mot USD så flykter mange internasjonale investorer og derved dreneres OSE på likvider. Og som kjent så er mcap definert av hvor mange som sitter i aksjer i respektive selskap. Selskapet kan være både underpriset og overpriset, men om verdier overført som om selskapet er unotert og ikke kan kjøpes på børs så blir regnestykket enklere. Men når mange eller få kjøper aksjer i et selskappå børs så blir egentlig mcap en subjektiv verdi av selve selskapet som konstant forandrer seg.
Så kort sagt vil parameteren kronekurs få samme utslag i selskapet panoro som staten Norge sin mcap forandres gjennom handelen i valutamarkedet.
ks1977
11.08.2024 kl 11:02 2813

Det siste året har PEN fulgt brent og USDNOK, men på 3 og 5 år så har den naturlig nok ikke gjort det - og den vil vel neppe være slavisk bundet av dette fremover heller, pga produksjonsøkning.

Nå - PEN 30,65 Brent 79,45 USDNOK 10,81
5 år - PEN 14,90 Brent 58,55 USDNOK 8,96 = PEN 206% Brent 136% USDNOK 121% (USDNOKxBrent=165%)
3 år - PEN 19,40 Brent 65,07 USDNOK 8,88 = PEN 158% Brent 122% USDNOK 122% (USDNOKxBrent=149%)
1 år - PEN 32,00 Brent 86,72 USDNOK 10,43 = PEN 96% Brent 92% USDNOK 104% (USDNOKxBrent=96%)

Jeg skjønte ikke helt det med USDNOK - hvorfor skulle valutaen den er notert i ha noen særlig betydning? I min verden er det åpenbart at PEN sin kurs (i NOK) vil korrelere ekstremt sterkt med utviklingen i USDNOK; Dersom PEN har flat inntekt i USD over et år, men USDNOK styrker/svekker seg med 10%, så vil jo dette gi stort utslag på aksjekursen i NOK (forventningen til videre endringer i oljeprisen vil fort overstyre utviklingen i USDNOK, men alt annet likt så vil dette gi utslag)