Panoro - Mye som skjer videre i 2024
Forrige tråd stengt på grunn av lengden.
Aksjen er i bra driv for tiden. Hibiscus og Hibiscus South har vokst i reserver. Dussafu bare fortsetter å levere varene og borekampanjen i Ekvatorial Guinea starter opp i juni. To infillbrønner og en letebrønn der. Også en ny letebrønn på Dussafu sannsynligvis (Bourdon).
Ikke kjedelig å sitte i Panoro.
Aksjen er i bra driv for tiden. Hibiscus og Hibiscus South har vokst i reserver. Dussafu bare fortsetter å levere varene og borekampanjen i Ekvatorial Guinea starter opp i juni. To infillbrønner og en letebrønn der. Også en ny letebrønn på Dussafu sannsynligvis (Bourdon).
Ikke kjedelig å sitte i Panoro.
Redigert 20.05.2024 kl 21:54
Du må logge inn for å svare
Trond.heim
27.05.2024 kl 11:37
4683
msmekk skrev Fearnley øker kursmålet til kr 48
Fearnley-analytiker Sander Nilsen oppjusterer kursmålet på Panoro fra 42 til 48 kroner, og gjentar kjøpsanbefalingen. Alle de 10 analytikerne som dekker aksjen har kjøpsanbefalinger for aksjen.
Fluefiskeren
27.05.2024 kl 13:33
4554
Så deilig at det operasjonelle fortsatt betyr så mye. Ble litt deppa over all psykologien som ble hevdet her av flere.
Jeg skal innrømme at den har gått mer enn hva selv jeg så for meg. Og arbeidet på Dussafu er langt fra ferdig. Og det mest oppløftende er at det ikke er oljeprisen som har bakt oss dit vi er nå.
Høyeste sluttkurs siden okt. 2012 er 35,25kr. Vi er over det nå. Høyeste intradag er 35,9 kr. Det var på fredag. Da endte den dagen på 34,30 så det er farlig å ta noe for gitt.
Jeg skal innrømme at den har gått mer enn hva selv jeg så for meg. Og arbeidet på Dussafu er langt fra ferdig. Og det mest oppløftende er at det ikke er oljeprisen som har bakt oss dit vi er nå.
Høyeste sluttkurs siden okt. 2012 er 35,25kr. Vi er over det nå. Høyeste intradag er 35,9 kr. Det var på fredag. Da endte den dagen på 34,30 så det er farlig å ta noe for gitt.
JUICEitUP
27.05.2024 kl 15:04
4472
Er nok analysen til Fearnley som bidrar til rykket i dag. 40% skal man ikke kimse av. Så kan man selvfølgelig si at kursmålene har null verdi, men det tror ikke jeg noe på. Det er nok mange hobby spekulanter som ikke tar seg tid til å regne på selskaper selv og hører på hva deres megler forbindelse sier. I tillegg har selvfølgelig et nytt oljefunn som raskt vil komme i produksjon bidratt til kursutviklingen i det siste. Det er jo produksjon og oljepris som betyr mest for selskapet.
I tillegg er det vel omtrent 10 hus som følger aksjen hvor alle har kjøp. På tross av kursøkningen er vi ikke i nærhet av target price for noen av de. Ser nå for meg en mer moderat stigningstakt opp til lav 40. Skal vi høyere da må nok produksjonen overraske på oppside, oljeprisen må opp eller det må bli treff på en av de to store letebrønnene.
I tillegg er det vel omtrent 10 hus som følger aksjen hvor alle har kjøp. På tross av kursøkningen er vi ikke i nærhet av target price for noen av de. Ser nå for meg en mer moderat stigningstakt opp til lav 40. Skal vi høyere da må nok produksjonen overraske på oppside, oljeprisen må opp eller det må bli treff på en av de to store letebrønnene.
Kalleklovn547
27.05.2024 kl 17:23
4267
Panoro er en soleklar doblingskandidat. Alle piler peker i riktig retning nå:
1. Aksjen er en momenumaksjen og det er mange investorer som har fokus på en slik strategi, dvs å kjøpe vinnere og håpe at den positive trenden vil fortsette
2. Aksjen er en valueaksje, fortsatt ekstremt billig, jeg ser den under P/NAV 0.5 og P/E nærmere 3x for neste år, men dette avhenger av hvilket oljeprissyn den enkelte har
3. Selskapet har endelig begynt å kjøpe tilbake aksjer og vil kjøpe mye fremover. I tillegg ser vi større aksjonærer komme inn, da aksjen endelig begynner å få en størrelse som er relevant for større institusjonelle investorer
4. Indeksfond må snart begynne å kjøpe aksjer her ettersom aksjen går inn i ulike indekser.
5. M&A! Jeg har lenge sagt at dette skal ledelsen holde seg langt unna. Men nå som de endelig har tatt grep for å lukke P/NAV gapet så ønsker jeg dette velkommen. Det er masse mindre felt der ute som Panoro kan kjøpe billig, som vil gi en skikkelig uplift på inntjeningen, all den tid selskapet fortsatt er en liten oljeprodusent. Ettersom de for lukket den store discounten mot NAV, så kan de gjerne gjøre M&A deals hvor de betaler i aksjer.
6. NAV og EPS vil øke. Selv om selskapet nå kjøper tilbake aksjer for å lukke det store P/NAV gapet så tror jeg NAV vil øke videre her ifm exploration og forbedring av drift på eksisterende felt.
Summa summarum så ser det faktisk bedre ut enn noensinne!
1. Aksjen er en momenumaksjen og det er mange investorer som har fokus på en slik strategi, dvs å kjøpe vinnere og håpe at den positive trenden vil fortsette
2. Aksjen er en valueaksje, fortsatt ekstremt billig, jeg ser den under P/NAV 0.5 og P/E nærmere 3x for neste år, men dette avhenger av hvilket oljeprissyn den enkelte har
3. Selskapet har endelig begynt å kjøpe tilbake aksjer og vil kjøpe mye fremover. I tillegg ser vi større aksjonærer komme inn, da aksjen endelig begynner å få en størrelse som er relevant for større institusjonelle investorer
4. Indeksfond må snart begynne å kjøpe aksjer her ettersom aksjen går inn i ulike indekser.
5. M&A! Jeg har lenge sagt at dette skal ledelsen holde seg langt unna. Men nå som de endelig har tatt grep for å lukke P/NAV gapet så ønsker jeg dette velkommen. Det er masse mindre felt der ute som Panoro kan kjøpe billig, som vil gi en skikkelig uplift på inntjeningen, all den tid selskapet fortsatt er en liten oljeprodusent. Ettersom de for lukket den store discounten mot NAV, så kan de gjerne gjøre M&A deals hvor de betaler i aksjer.
6. NAV og EPS vil øke. Selv om selskapet nå kjøper tilbake aksjer for å lukke det store P/NAV gapet så tror jeg NAV vil øke videre her ifm exploration og forbedring av drift på eksisterende felt.
Summa summarum så ser det faktisk bedre ut enn noensinne!
Redigert 27.05.2024 kl 17:26
hulabalula
27.05.2024 kl 17:33
4247
Enig. Og glem ikke at northern flank fundet blev gjort uden for deres prospektzone (slide 10 i præsentationen). Det rejser spørgsmålet om hvor stort Dussafu egentlig kan blive...
Trond.heim
27.05.2024 kl 19:43
4059
Fra fearnley rapporten: we deem PEN a well driven company with unique management that deserves better pricing.
Dette er vel også stikk i strid med mannen med snudd kappe
Dette er vel også stikk i strid med mannen med snudd kappe
Kalleklovn547
27.05.2024 kl 21:15
3918
Fluefiskeren skrev Dette må kalles å snu kappen etter vinden.
Tull og tøys. Jeg har vært kritisk til ledelsen og meget skuffet over kursutviklingen. Nå begynner ting å stemme og endelig har ledelsen fått fingeren ut med tilbakekjøp... Tror vi er helt i startfasen av en langvarig opptur her.
JUICEitUP
27.05.2024 kl 22:19
3824
Og hva er det som har endret seg her. Jo - det er kursen. Ledelsen har ikke endret verken seg selv eller strategi. Så når du har kritisert ledelsen var det egentlig kursen du var misfornøyd med?
Ledelsen har heller ikke kjøpt egne aksjer enda for det skal børsmeldes samme dag som kjøpet blir foretatt. Så hvorfor var du så kritisk tidligere og så euforisk nå?
Ledelsen har heller ikke kjøpt egne aksjer enda for det skal børsmeldes samme dag som kjøpet blir foretatt. Så hvorfor var du så kritisk tidligere og så euforisk nå?
hulabalula
27.05.2024 kl 22:20
3826
Godt at være kritisk, Kalleklovn. Uden det får man intet igennem. Jeg skrev herinde for en måned siden og spurgte om andre ville være med til at medunderskrive et brev som jeg ville sende til bestyrelsen og ledelsen med ønsket om buybacks. Ikke en eneste herinde svarede. Heldigvis fandt jeg andre på Twitter og Xtrainvestors så vi blev 6 i alt medunderskrivere af brevet. Det har næppe gjort en forskel, for jeg tror bestyrelsen havde truffet beslutningen inden, men det øger oddsene at presse på. Det som ikke øger oddsene er at juble over alt ledelsen gør og håne dem som efterspørger forandring.
hulabalula
27.05.2024 kl 22:21
3878
"Ledelsen har heller ikke kjøpt egne aksjer enda for det skal børsmeldes samme dag som kjøpet blir foretatt."
Nej det skal det ikke. Det meldes en gang om ugen, hvis det er aktietilbagekøb du mener. Men du mente måske at ledelsen ikke har købt for egne penge? I så fald, ja, det er ved at være noget tid siden.
Nej det skal det ikke. Det meldes en gang om ugen, hvis det er aktietilbagekøb du mener. Men du mente måske at ledelsen ikke har købt for egne penge? I så fald, ja, det er ved at være noget tid siden.
Redigert 27.05.2024 kl 23:04
Kalleklovn547
27.05.2024 kl 22:28
3861
Les jeg skriver "Selskapet har endelig begynt å kjøpe tilbake aksjer og vil kjøpe mye fremover. "
Har ikke sagt ledelsen kjøper. Jeg håper de også begynner å kjøpe naturligvis. CFO har f.eks knapt kjøpt aksjer for egne penger, alt han eier kommer fra den altfor generøse RSU-avtalen.
Har ikke sagt ledelsen kjøper. Jeg håper de også begynner å kjøpe naturligvis. CFO har f.eks knapt kjøpt aksjer for egne penger, alt han eier kommer fra den altfor generøse RSU-avtalen.
Kalleklovn547
27.05.2024 kl 22:29
3877
Absolutt! Har vært helt trist å lese hvor mye enkelte har tilgitt ledelsen for her inne...
Fluefiskeren
28.05.2024 kl 08:30
3730
Godt å være kritisk? Så kritisk som Kalleklovn var er slett ikke bra. Det rant ut av han eder og galle mot vår ledelse. Han ville til og med ta selskapet av børs. Det er vi vel enige om nå at hadde vært dumt? Vi er jo det oljeselskapet som har hatt klart høyest kursstigning i det siste. Så jeg vil si at kritikken var fullstendig uberettiget. For meg er det også utrolig å ikke forstå at det er ting man ikke er herre over selv. Panoro er ikke operatør på noen av våre produserende felt pr. nå.
Synes både han og Pale Rider har prøvd å lage særdeles dårlig stemning her basert på feil premisser.
Uansett så leverer JV varene bra nå. Det er det som virkelig teller. Det må penger inn. Ikke bare ut i form av utbytte og tilbakekjøp. Da blir man bare en oljemygg som går over til å bli en oljeknott. Vi har høy CAPEX nå i 2024. Vi må ikke glemme det. Derfor tror jeg vi må vente til 2025 for virkelig å høste av det vi har sådd nå og noen måneder fremover.
Synes både han og Pale Rider har prøvd å lage særdeles dårlig stemning her basert på feil premisser.
Uansett så leverer JV varene bra nå. Det er det som virkelig teller. Det må penger inn. Ikke bare ut i form av utbytte og tilbakekjøp. Da blir man bare en oljemygg som går over til å bli en oljeknott. Vi har høy CAPEX nå i 2024. Vi må ikke glemme det. Derfor tror jeg vi må vente til 2025 for virkelig å høste av det vi har sådd nå og noen måneder fremover.
Fluefiskeren
28.05.2024 kl 09:44
3623
Fortsetter oppover i dag så langt. Synes vi skal nyte dette. Vi er opp 34 % i år. Til sammenligning er Equinor ned 6,6 %. Aker Bp er ned 11,3 % og Vår Energi opp 13,3%. Nærmest oss er PNOR med oppgang på 26 %.
Vet at en del av oss sitter i både PEN og PNOR og det skal vi være glade for.
Edit: Ser jeg glemte QEC. Den går inn mellom PEN og PNOR.
Vet at en del av oss sitter i både PEN og PNOR og det skal vi være glade for.
Edit: Ser jeg glemte QEC. Den går inn mellom PEN og PNOR.
Redigert 28.05.2024 kl 09:45
hulabalula
28.05.2024 kl 14:09
3467
For mig handler aktiefora om at dele viden, snarere end om at opretholde en vis stemning. Jeg synes personligt at det er en gave når folk skriver om det negative de ser i en case. Alt det positive kender jeg til, det er det negative som ofte er min blindspot og hvor jeg kan have overset noget. Folk som gør opmærksom på det negative kan opdatere mit helhedssyn på en case og gøre mit view mere komplet. Hader at blive fanget på det forkerte ben og bagefter spørge mig selv hvorfor jeg dog ikke så det komme. Derfor er jeg personligt glad for negative synspunkter på et aktieforum. Er man ikke enig i et synspunkt kan man jo bare ignorere det i stedet for at tage det som et personligt angreb, som mange på diverse aktiefora gør.
Fluefiskeren
28.05.2024 kl 14:39
3406
Slik jeg har oppfattet det er det negative en lang rekke angrep på selskapets ledelse og dette med tilbakekjøp.
Håper du ikke ble fanget av det og solgte.
Selvfølgelig er det bra også å fremme negative elementer. Alt relevant informasjon er bra. Det synes jeg faktisk er viktig, men man må begrunne. Når to nick nærmest teppebomber forumet med slike påstander som elendig ledelse forstår jeg ikke det er viktig informasjon. Det faller jo på sin urimelighet, og det kan være greit med en begrunnelse. Det er merkelig at en elendig ledelse bare i løpet av noen uker har blitt en bra ledelse. Man må slutte med å stemple ledelse kun utifra kursen i øyeblikket, men hvis du har fått noe positivt ut av det så er det jo greit. Uten at jeg fatter det. Hadde jeg ment at et selskap jeg sitter hadde elendig ledelse hadde jeg selvsagt solgt meg ut.
Og heldigvis har det vist seg at kursen først og fremst har gått på positive operasjonelle nyheter. Det er det jeg har prøvd å forfekte i lang tid. Motsatt synes jeg det er greit at den faller på tilsvarende dårlige meldinger. Aksjen har slitt med stadige utsettelser (kompressor og oppstart av borekampanjen) og jeg har flere ganger nevnt at den har underprestert litt.
Nå er vi heldigvis inne i en positiv utvikling, og jeg tror den varer. Usikkerheten er selvsagt letebrønnene. Bourdon føler jeg meg rimelig optimistisk på, men Akeng Deep tar jeg som en stor positiv bonus hvis den skulle vise seg drivverdig. En COS på 25 % er jo ganske lavt, og jeg håper at forventningene ikke blir urealistiske høye. Da blir bare fallet tilsvarende dypt. Med 12 % eierandel vil dog kostnadene uansett være ganske begrenset for oss.
Håper du ikke ble fanget av det og solgte.
Selvfølgelig er det bra også å fremme negative elementer. Alt relevant informasjon er bra. Det synes jeg faktisk er viktig, men man må begrunne. Når to nick nærmest teppebomber forumet med slike påstander som elendig ledelse forstår jeg ikke det er viktig informasjon. Det faller jo på sin urimelighet, og det kan være greit med en begrunnelse. Det er merkelig at en elendig ledelse bare i løpet av noen uker har blitt en bra ledelse. Man må slutte med å stemple ledelse kun utifra kursen i øyeblikket, men hvis du har fått noe positivt ut av det så er det jo greit. Uten at jeg fatter det. Hadde jeg ment at et selskap jeg sitter hadde elendig ledelse hadde jeg selvsagt solgt meg ut.
Og heldigvis har det vist seg at kursen først og fremst har gått på positive operasjonelle nyheter. Det er det jeg har prøvd å forfekte i lang tid. Motsatt synes jeg det er greit at den faller på tilsvarende dårlige meldinger. Aksjen har slitt med stadige utsettelser (kompressor og oppstart av borekampanjen) og jeg har flere ganger nevnt at den har underprestert litt.
Nå er vi heldigvis inne i en positiv utvikling, og jeg tror den varer. Usikkerheten er selvsagt letebrønnene. Bourdon føler jeg meg rimelig optimistisk på, men Akeng Deep tar jeg som en stor positiv bonus hvis den skulle vise seg drivverdig. En COS på 25 % er jo ganske lavt, og jeg håper at forventningene ikke blir urealistiske høye. Da blir bare fallet tilsvarende dypt. Med 12 % eierandel vil dog kostnadene uansett være ganske begrenset for oss.
Redigert 28.05.2024 kl 14:47
hulabalula
28.05.2024 kl 15:21
3308
Fanget af det og solgte? Det kunne jeg ikke drømme om. Jeg er en gammel ræv og laver egne analyser, men hører samtidig alle synspunkter. Bliver man "fanget" af negativ snak bør man efter min mening investere i indexfunde og ikke individuelle aktier. Sælger ikke en eneste aktie før de tidligere 50'ere og derefter kun successiv.
Mht at elendig ledelse har blevet god ledelse pludselig. Kalleklovn, og jeg, mener at kapitalallokering er ekstremt vigtigt i cykliske brancher. Først og fremmest fordi det er let måde at skabe værdi på. Al anden værdiskabelse skal man kæmpe sig til, have held og dygtighed på sin side. Selskaber der ikke forstår optimal kapitalallokering vil have en tendens til også at begå andre fejl på rejsens vej. Er samtidig enig med dig i at kritikken er kedelig at høre på når den bliver repetitiv og siges igen og igen.
Mht at elendig ledelse har blevet god ledelse pludselig. Kalleklovn, og jeg, mener at kapitalallokering er ekstremt vigtigt i cykliske brancher. Først og fremmest fordi det er let måde at skabe værdi på. Al anden værdiskabelse skal man kæmpe sig til, have held og dygtighed på sin side. Selskaber der ikke forstår optimal kapitalallokering vil have en tendens til også at begå andre fejl på rejsens vej. Er samtidig enig med dig i at kritikken er kedelig at høre på når den bliver repetitiv og siges igen og igen.
Fluefiskeren
28.05.2024 kl 15:37
3259
OK. Nå får vi bare glede oss over at sluttkursen ligger an til å kunne slutte på 36-tallet. Det i så fall for første gang siden november 2012. I tillegg har vi fem utbytter.
For spesielt interesserte kan jeg nevne at selskapet kom på børs 8. juni 2010 på kr. 100. Den dagen var den innom 103,72 kr før den endte på 82 kr.
For spesielt interesserte kan jeg nevne at selskapet kom på børs 8. juni 2010 på kr. 100. Den dagen var den innom 103,72 kr før den endte på 82 kr.
Trond.heim
28.05.2024 kl 17:03
3168
936 000 aksje omsatt og stigende kurs. Slutt 36,15
Er det PEN som har startet tilbakekjøpsprogrammet?
Er det PEN som har startet tilbakekjøpsprogrammet?
40something
28.05.2024 kl 17:07
3158
Ja, det er volum I hvertfall og det gjør meg tilfreds. I tillegg så holder seg brent sterk. Man må nesten klype seg
Kalleklovn547
28.05.2024 kl 18:45
3049
Hulabalula har helt rett. Man må tåle å høre negative ting om aksjer en selv eier. Jeg skrev jo dette mens jeg selv eide aksjen. Og jeg har ikke solgt en eneste aksje! Jeg har snarere økt på høyere kurser.
FF: Du kommenterer oljeprisen flere ganger daglig. Hvor relevant er det? Som jeg har sagt, en fotballtrener kan være en glimrende trener men det betyr ikke at han alltid vil lykkes og han må til slutt ta ansvar hvis resultatene er svake. Jeg tror John er flink, men han har ikke lykkes for meg i Panoro. MEN dette kan snu og han sitter jo fortsatt. Det er veldig bra at folk har lagt press på han, man kan ikke sitte i mange år i børsnoterte selskaper uten å levere avkastning. Det funker ikke. Aksjen har steget en del i det siste, men husk at den har stått stille i to år! Her er det masse catching up potensial. Jeg tror meglerhusene blir nødt til å jekke opp både estimater og kursmål fremover!
FF: Du kommenterer oljeprisen flere ganger daglig. Hvor relevant er det? Som jeg har sagt, en fotballtrener kan være en glimrende trener men det betyr ikke at han alltid vil lykkes og han må til slutt ta ansvar hvis resultatene er svake. Jeg tror John er flink, men han har ikke lykkes for meg i Panoro. MEN dette kan snu og han sitter jo fortsatt. Det er veldig bra at folk har lagt press på han, man kan ikke sitte i mange år i børsnoterte selskaper uten å levere avkastning. Det funker ikke. Aksjen har steget en del i det siste, men husk at den har stått stille i to år! Her er det masse catching up potensial. Jeg tror meglerhusene blir nødt til å jekke opp både estimater og kursmål fremover!
Fluefiskeren
28.05.2024 kl 18:56
3051
Flere ganger daglig er vel å overdrive. Tror ikke jeg har nevnt den i dag.
Men du rett i at jeg nevner den ofte, men jeg er ikke enig i at det et irrelevant. Dessverre kan vi kanskje si. Skal prøve å skjerpe meg der.
Men du rett i at jeg nevner den ofte, men jeg er ikke enig i at det et irrelevant. Dessverre kan vi kanskje si. Skal prøve å skjerpe meg der.
Trond.heim
28.05.2024 kl 19:28
3048
Du skriver: “Jeg tror John er flink, men han har ikke lykkes for meg i Panoro.”
Du har som kjent signalisert betydelig misnøye mot Hamiltin og ledelsen?
Jeg tror det er for enkelt å “ skylde på “ lederen når kursutviklingen ikke blir slik en håper. Det er svært mange andre faktorer som har stor betydning.
Et av dine argumenter er at aksjen har “ stått stille” i 2 år.
Det er jeg langt på vei, enig i. Dersom kursen hadde økt slik vi håpet på i 2022 hadde kursen forlengst passert 40.
PEN: 30.5.22: kr. 30,92. 28.5.24: 35,15
M
EQN: 30.5.22 kr. 351,70. 28.5.25: 301,65
Det har med andre ord gått dårligere med EQN på disse 2 årene, enn i Pen.
Så er spørsmålet: Skyldes dette dårlig leder i EQN?
Jeg synes det er fint med innspill som jeg ikke har tenkt på selv, eksempelvis har jeg oppfattet Hamilton og ledelsen som seriøse og dyktige.
Jeg er bare uening og mener det er altfor snevert å sammenligne kursutvikling over en tidsperiode og gradere lederen etter kursutviklingen.
Du har som kjent signalisert betydelig misnøye mot Hamiltin og ledelsen?
Jeg tror det er for enkelt å “ skylde på “ lederen når kursutviklingen ikke blir slik en håper. Det er svært mange andre faktorer som har stor betydning.
Et av dine argumenter er at aksjen har “ stått stille” i 2 år.
Det er jeg langt på vei, enig i. Dersom kursen hadde økt slik vi håpet på i 2022 hadde kursen forlengst passert 40.
PEN: 30.5.22: kr. 30,92. 28.5.24: 35,15
M
EQN: 30.5.22 kr. 351,70. 28.5.25: 301,65
Det har med andre ord gått dårligere med EQN på disse 2 årene, enn i Pen.
Så er spørsmålet: Skyldes dette dårlig leder i EQN?
Jeg synes det er fint med innspill som jeg ikke har tenkt på selv, eksempelvis har jeg oppfattet Hamilton og ledelsen som seriøse og dyktige.
Jeg er bare uening og mener det er altfor snevert å sammenligne kursutvikling over en tidsperiode og gradere lederen etter kursutviklingen.
Redigert 28.05.2024 kl 19:29
Ro
28.05.2024 kl 20:21
2981
For en amatør så var dette nytt med at de startet på 100 kr..
Ganske utrolig, men ikke ukjent på børs da.. 😏
Hva er hovedgrunnen til nedgangen da?
Tenker på Odl odfjell drilling.. humper flere år rundt 20-25.. Ifjor startet stigningen, og nå rundt 55 .
Forhåpentligvis samme med Pen nå framover til neste år😊
Ganske utrolig, men ikke ukjent på børs da.. 😏
Hva er hovedgrunnen til nedgangen da?
Tenker på Odl odfjell drilling.. humper flere år rundt 20-25.. Ifjor startet stigningen, og nå rundt 55 .
Forhåpentligvis samme med Pen nå framover til neste år😊
Trond.heim
28.05.2024 kl 20:49
2953
Hulabaluba skriver:
“Sælger ikke en eneste aktie før de tidligere 50'ere og derefter kun successiv.”
Hva mener du skal til for at aksjen skal stige over 50?
“Sælger ikke en eneste aktie før de tidligere 50'ere og derefter kun successiv.”
Hva mener du skal til for at aksjen skal stige over 50?
bmw5
28.05.2024 kl 21:00
2951
Pen gjør det bra fortiden og bedre kan det bli fremover. Dussafu er nå friskmeldt og flere felt skal testes, særlig burdon kan bli meget interessant.
EG er også meget potent for Pen, da det skal bores 2 infil brønner samt Akeng deep. Akeng deep er det store forventninger til dersom den er drivverdig oger er feltet som estimert blir det også boring i EG 01 hvor Pen er operatør.
Fra neste år av vil \ kan Pen bli en pengemaskin for sine investorer.
Dette kan også være en mulighet for Pen sammen med GE Petrol med hensyn til Zafiro feltet.
ExxonMobil departure9, ExxonMobil said it would complete its withdrawal from Equatorial Guinea in Q2 2024, leaving state-owned GEPetrol to manage the country's largest field, Zafiro. The decision ends 30 years in the country for the US oil company, which made key discoveries there in the mid-1990s.9. feb. 2024
EG er også meget potent for Pen, da det skal bores 2 infil brønner samt Akeng deep. Akeng deep er det store forventninger til dersom den er drivverdig oger er feltet som estimert blir det også boring i EG 01 hvor Pen er operatør.
Fra neste år av vil \ kan Pen bli en pengemaskin for sine investorer.
Dette kan også være en mulighet for Pen sammen med GE Petrol med hensyn til Zafiro feltet.
ExxonMobil departure9, ExxonMobil said it would complete its withdrawal from Equatorial Guinea in Q2 2024, leaving state-owned GEPetrol to manage the country's largest field, Zafiro. The decision ends 30 years in the country for the US oil company, which made key discoveries there in the mid-1990s.9. feb. 2024
Fluefiskeren
28.05.2024 kl 21:03
2943
Ja, slett ikke uvanlig. Det er mange selskaper hvor nyere tid fremstår som en strek hekt nede ved x-aksen hvis man velger langt nok tidsrom. Så PEN er langtfra verstingen her.
Vi var helt nede på lavt tretall eller høyt totall i 2017. Vi hadde på den tiden 33,3 % eierandel på Dussafu da operatøren Harvest Natural Resources gikk konkurs, og Panoro ikke kunne drive dette videre på egenhånd. Heldigvis ble vi reddet av BWE Energy som overtok. Da ble andelen vår 17,5 %, men Tullow Oil benyttet etterhvert retten sin til å gå inn med 10 % andel og vi rykket ned til bare 7,5 % andel. Heldigvis kjøpte vi dette tilbake igjen fra Tullow sammen med Ekvatorial Guinea.
Vi hadde en viss framgang på Dussafu før BWE kom inn også. Var med på funn av både Ruche og Tortue, men det hjalp jo lite da vi ikke hadde penger til utbygging.
Oppgang fra tre kroner til 36 kr er jo imponerende. Det har stort sett gått jevnt oppover siden det med noen dumper underveis. Ved koronautbruddet var vi helt nede på femtallet. Den muligheten benyttet jeg meg av til å hamstre og var helt sikkert ikke alene om det.
Vi hadde også også med å betale vår andel på Aje også tror jeg slik at det ble et dårlig forhold til JV der så vidt jeg husker. Kan ha medvirket det også. Likeledes valgte vi å avstå fra noen felt onshore i Kongo Brazzaville pga. vanvittig sendrektighet fra myndighetene.
I ettertid kan vi vel si at inngangen på 100 kroner var satt for høyt. Det var ikke bare fryd og gammen da heller.
Det var litt historikk slik jeg husker den. Før PEN var det NEC, men det er en så bedrøvelig historie at jeg unngår å repetere den.
Vi var helt nede på lavt tretall eller høyt totall i 2017. Vi hadde på den tiden 33,3 % eierandel på Dussafu da operatøren Harvest Natural Resources gikk konkurs, og Panoro ikke kunne drive dette videre på egenhånd. Heldigvis ble vi reddet av BWE Energy som overtok. Da ble andelen vår 17,5 %, men Tullow Oil benyttet etterhvert retten sin til å gå inn med 10 % andel og vi rykket ned til bare 7,5 % andel. Heldigvis kjøpte vi dette tilbake igjen fra Tullow sammen med Ekvatorial Guinea.
Vi hadde en viss framgang på Dussafu før BWE kom inn også. Var med på funn av både Ruche og Tortue, men det hjalp jo lite da vi ikke hadde penger til utbygging.
Oppgang fra tre kroner til 36 kr er jo imponerende. Det har stort sett gått jevnt oppover siden det med noen dumper underveis. Ved koronautbruddet var vi helt nede på femtallet. Den muligheten benyttet jeg meg av til å hamstre og var helt sikkert ikke alene om det.
Vi hadde også også med å betale vår andel på Aje også tror jeg slik at det ble et dårlig forhold til JV der så vidt jeg husker. Kan ha medvirket det også. Likeledes valgte vi å avstå fra noen felt onshore i Kongo Brazzaville pga. vanvittig sendrektighet fra myndighetene.
I ettertid kan vi vel si at inngangen på 100 kroner var satt for høyt. Det var ikke bare fryd og gammen da heller.
Det var litt historikk slik jeg husker den. Før PEN var det NEC, men det er en så bedrøvelig historie at jeg unngår å repetere den.
40something
28.05.2024 kl 21:20
2921
olja 84,20 nå, men det kanskje ikke er av så stor betydning lengre
Kalleklovn547
28.05.2024 kl 21:34
2889
Det er bare å sjekke mine tidligere poster. Men for å oppsummere:
1. Hamilton har ikke lykkes med å få store investorer inn i aksjen
2. Han har ikke lykkes med å få markedet til å gi aksjen en fair prising. Den jobben har riktignok begynt nå og tilbakekjøpet er et steg i riktig retning. Så vil kanskej noen si at dette ikke er hans skyld. Men igjen for å ta fotballtrener analogien, treneren må ta ansvaret for resultatene selv om han ikke er på banen.
3. Panoro har gjort det bra nå i det siste, men ser du på de fleste lengre tidshorisonter så er avkastningen veldig svak.
4. Ledelsen har cashet ut på et generøst RSU-program på tross av svak performance, TIL NÅ
1. Hamilton har ikke lykkes med å få store investorer inn i aksjen
2. Han har ikke lykkes med å få markedet til å gi aksjen en fair prising. Den jobben har riktignok begynt nå og tilbakekjøpet er et steg i riktig retning. Så vil kanskej noen si at dette ikke er hans skyld. Men igjen for å ta fotballtrener analogien, treneren må ta ansvaret for resultatene selv om han ikke er på banen.
3. Panoro har gjort det bra nå i det siste, men ser du på de fleste lengre tidshorisonter så er avkastningen veldig svak.
4. Ledelsen har cashet ut på et generøst RSU-program på tross av svak performance, TIL NÅ
Fluefiskeren
28.05.2024 kl 22:07
2870
Du må sammenligne med andre selskaper i samme segment. Da har Panoro gjort det veldig bra nesten uansett hvilket tidsintervall vi snakker om.
Fluefiskeren
28.05.2024 kl 22:14
2915
Jeg har dokumentert det så mange ganger at jeg ikke tror jeg gidder en gang til. Nordnet har et bra redskap for det. Prøv der.
Fluefiskeren
28.05.2024 kl 23:12
2914
Tror på en bra start på morgendagen, men jeg vil ikke si hvorfor jeg tror det.
Fluefiskeren
29.05.2024 kl 00:04
2851
Kalleklovn547 skrev Pga olja eller pga ny CFO i BW Energy?
På grunn av oljeprisen, men jeg lovte jo å snakke mindre om den siden det irriterte deg. 😄
Kalleklovn547
29.05.2024 kl 08:31
2663
Veldig fin artikkel i dagens FA blant annet om Panoro! https://www.finansavisen.no/finans/2024/05/29/8135739/psykiater-med-aksjesuksess.-innrommer-galskapen-i-strategien