Panoro - Mye som skjer videre i 2024

Fluefiskeren
PEN 20.05.2024 kl 21:29 238592

Forrige tråd stengt på grunn av lengden.

Aksjen er i bra driv for tiden. Hibiscus og Hibiscus South har vokst i reserver. Dussafu bare fortsetter å levere varene og borekampanjen i Ekvatorial Guinea starter opp i juni. To infillbrønner og en letebrønn der. Også en ny letebrønn på Dussafu sannsynligvis (Bourdon).

Ikke kjedelig å sitte i Panoro.
Redigert 20.05.2024 kl 21:54 Du må logge inn for å svare
Tm3P
24.09.2024 kl 14:32 2374

Sjefen har jo bekreftet at de skal bli slettet. Nevnte det på siste kvartalsrapport.
Fluefiskeren
24.09.2024 kl 14:28 2385

Det som irriterer meg mest med dem er at jeg ikke føler meg helt sikker på de slettes og ikke bare er en fremtidig gode for ledelsen.
Redigert 24.09.2024 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
Tm3P
24.09.2024 kl 14:25 2388

Kanskje det er flere enn meg som irriterer seg over at tilbakekjøpene er så ujevne, syns det virker så useriøst.
100k for to uker siden og så ned til 15k forrige uke.
40something
24.09.2024 kl 14:11 2405

Ja, rekylen uteble og da mister noen investorer trua, men som noen sier så er selskapet inntakt, men allikevel så er aksjemarked mer komplisert enn det fysiske markedet som Panoro og andre selskaper opererer i.
Fluefiskeren
24.09.2024 kl 13:58 2425

Elendig kursutvikling i dag. Desidert dårligste oljeaksje på Børsen i dag.
40something
24.09.2024 kl 13:49 2438

Det har vært en del store poster omsatt utenfor børs, til dels på kurser under og betraktelig over nåværende. Er det shortsalg/lån av aksjer når man krysser store poster?
Fluefiskeren
24.09.2024 kl 13:38 2459

Flott. Noble Venturer er helt tydelig flyttet fra Ceipa til Okume for boring av siste infill-brønn. Kanskje den er spuddet også. Har ikke blitt registrert noen posisjon siden 2. juni med AIS. Elendig dekning både der og på Dussafu.
bmw5
24.09.2024 kl 11:58 2583

Ja det ser lyst ut for Panoro i året 2025, men vi har lett for å glemme Tunisia i dette regnskapet. Tunisisk olje har ligget brakk en god del år på grunna store lån fra FN og EU som antagelig har en klausul om å redusere CO2 avtrykket. Vell, snart må de begynne og tenke på å tjene penger Tunisia også og da kan Pen få produksjonstillatelse til å boret sine 2-3 produksjonsbrønner som de nå venter på tillatelsen til. Med disse 2-3 brønnene ekstra fra Tunisia kan Pen produksjonen komme opp i 20k boed +. Med en oljepris på 75-80 usd blir det meget bra for Pen og aksjonærene.
Veni, Vidi, Vici.
Tm3P
24.09.2024 kl 11:54 935

Gjorde faktisk det samme selv igår, bare at jeg kjøpte AkerBP og Okea isteden. Panoro har holdt seg ganske bra under dette siste oljeprisfallet(relativt til enkelte andre oljeaksjer).
Redigert 24.09.2024 kl 12:01 Du må logge inn for å svare
Tm3P
24.09.2024 kl 11:51 885

Virker bare som han fra Hortulan er en aktiv trader og har kjøpt noe annet(bla. Equinor så jeg).
Tror ikke man trenger å lese noe spesielt negativt inn i det.
JUICEitUP
24.09.2024 kl 11:25 940

Det fundamentale har ikke endret seg, i alle fall ikke til det værre. Har noe endret seg så er det til det positive. Ingen meldinger fra verken EG eller Gabon tyder på at alt går etter plan, dvs infill drilling og bytting av ESPer. I den grad ting ikke går etter plan må det meldes da det er børs sensitivt.

Det du derimot har rett i er at et evt. nedsalg av en aktør med 5% av aksjene vil medføre et press nedover. Nå er det litt tidlig å konkludere med at det er snakk om et nedsalg. Mulig at han trengte litt vekslepenger og lar det bli med dette salget. Det vil vel de nærmeste dagene vise om vi får økt omsetning og fallende kurser.

Jeg er heldigvis langsiktig i denne aksjer og bryr meg egentlig ikke så mye om endring fra dag til dag. Året for Panoro er 2025. Det er da vi skal høste frukter. De fleste trodde vel at 2024 var året, men ESP utfordringer satte en stopper for det. Nå har vi imidlertid fått treff på to nye brønner som ikke var en del av planen tidligere så ikke så galt at det ikke er godt for noe. Stabil produksjon på 44.000 fat over lang tid med påfølgende lav OPEX, økt produksjon fra EG og oljepris mellom 70 og 80 dollar vil gi massiv inntjening for PEN. Letebrønnene som skal borres tar jeg ikke med her for det er større sjanse for bom enn treff. Det blir sinnssykt bra uten disse. Med et treff på en av to snakker vi om kurser på 40 før vi får snudd oss.
sologsommer22
24.09.2024 kl 11:00 967

PEN faller på stigende oljepris – Nedsalg fra Hortulan AS?

Ser at PEN faller til tross for en stigende oljepris i dag. Samtidig kom det en melding om at Hortulan AS / Thoresen privat har flagget under 5%. Kan dette tyde på et nedsalg?

Selv om høyere oljepris vanligvis er positivt for Panoro, kan flaggingen skape usikkerhet, særlig hvis det er frykt for videre nedsalg. Når en stor aksjonær reduserer sin eksponering, kan det føre til kortsiktig press på aksjekursen, selv om selskapets fundamentale verdier kanskje ikke har endret seg.
Fluefiskeren
23.09.2024 kl 13:06 1280

Situasjonen i Midt Østen har eskalert kraftig med Israels angrep på Libanon. Iran har tette bånd til Hizbollah og støtter dem i ord, men svært få tror tydeligvis at de vil gripe inn. Iran bruker gjerne store ord, men liten handling. Nok for uftig da det fort kan bli en storkrig i regionen som Israel med støtte fra USA vil vinne.

Oljeprisen reagerer svært lite på eskaleringen nettopp på grunn av det vil jeg tro.
bmw5
23.09.2024 kl 10:41 1328

Det er ingen nyheter fortiden, men vi vet at på feltet dussafu går det sakte fremover mot 40k + boed. Snart må de få en FPSO med større kapasitet enn Adolo, for er det drivverdig olje i Bourdon blir Adolo for liten. Adolo kan forflytte seg til et felt langt vekk og begynne å produsere blå Ammoniakk.
I Ekvatorial Guinea går det pent og rolig fremover forhåpentlig vis, slig at de to brønnene er ferdig til produksjon i slutten av oktober. Riggen Noble Venturer kan da forflytte seg til Akeng Deep. Test \ leteboringen Akeng Deep blir en meget spennende boreoperasjon for Pen aksjonærene. Olje er det, men er det olje i dypere lag som Albian, det er det store spørsmålet. Er det drivverdig olje i Albien strukturen også, kan det bli stort for Panoros fremtid som oljeleverandør.
minsin
22.09.2024 kl 13:15 1600

Usikkerheten med olje prisen er ganske høy for tiden , da er det greit og gardere seg med å kjøpe ett selskap som har godt potensiale til økt produksjon...

Tror PEN , nå virker underpris og vurderer ny inngang

Trond.heim
22.09.2024 kl 11:33 1674

Jeg er enig, men det enkleste er angivelig det beste.

Det jeg ønsket å få frem er det mange har understreket. Oljeprisen tillegges uforholdsmessig mye vekt i forhold til produksjonsøkningen i Pen.
Oljeprisel lever sitt eget liv utenfor vår kontroll, den har alltid og vil alltid variere.
Det viktigste for oss som aksjonærer må være at produksjonsøkningen fortsetter og dermed faller utgiftene pr. fat.

Jeg tror Pen kursen var omtrent som nå, selv om produksjonen lå på ca 9000 fat. Jeg synes det er et misforhold mellom produksjonsvolum og kurs.

Så beklager jeg at forsøket på visualisering ble for banalt.

minsin
21.09.2024 kl 23:37 1829

Hehe .. en virkelig skarp regnings metode det der...og kommer neppe fra Ntnu
Den korte versjonen er at faller produksjonen med 10 pst og oljeprisen stiger med 10 pst ... så vil tallene bli det samme ...og ditto
Trond.heim
21.09.2024 kl 16:09 1955

Et eksempet: Oljepris 74 kontra 80 Usd pr. Fat
Ved produksjon 13000 kontra 12 000 fat i døgnet

( kurs Usd: kr. 10,4867


13 000x 74=962 000usd
= 10 088 205 kroner/ døgn

12 000 fat x 80Usd/ fat= 960 000 x 10,4867=
10 067 232
bmw5
21.09.2024 kl 10:32 2102

Hydrosfæren, det vil si alt flytende og fast vann på jordoverflaten, inneholder cirka 50 ganger så mye karbondioksid som det er i luften. Mange mineralkilder inneholder betydelige mengder karbondioksid. Det vil si at karbonfangst med 2 graders målet er en gedigen svindel. CO2 har en meget liten innvirkning på temperaturen, men en stor virkning på verdens grøde. Olje og gass er et natur produkt som vi alle er og kommer til å være avhengig av i flere hundre år. Det meste vi har i dag er bygd på karbonforbindelser, men det vet vell de aller fleste, også DNV ingeniørene vet det. Vindturbiner på land og til havs er og blir forurensning av Naturen.
minsin
20.09.2024 kl 22:46 2274

De beregningene DNV har gjort , må nødvendigvis være basert på årsgammel data/info

Shell på sin side ser en enorm vekst i etterspørsel på Gass de neste 10-20 årene
De siste mnd ser vi klare tegn på at mye av den " grønne" energien er basert på visjoner ... og at omstillingen ikke gir nok penger i kassa , for å utvikle ideene.
Norvolt med sine nær 200 mrd i innhentet kapital , ser ut til å være nødt til å nedskalere driften..pr i dag finnes det ingen redningsmenn for Norvolt.
Hav-Vindmøllene som bla DNV har stor satsning mot - er mer eller mindre falitt.Offentlige tilskudd på 2,5 - 3 kr KW - sier seg selv at det feiler.
Stort sett alle bilfabrikkene i Europa har nedjustert El bil satsningen , til fordel for fossil...
Siste er vel at Equinor - legger ned Hydrogen satsningen- da det ikke svarer seg økonomisk.

Mye av mijøsatsningen feiler - grunnet dårlig planlegging og elendig "taiming"
Blir litt sånn at nytter ikke kjøpe elbil , når det ikke finnes ladde stasjoner

Vi sitter igjen med Olja og Gass som fremtidens energi kilder , sorry too say

Nei Dnv får holde seg til konstruksjoner,styrkeberegninger og sertifiseringer , så får andre med bedre forutsetning,se inn fremtiden.


Redigert 20.09.2024 kl 22:51 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
20.09.2024 kl 22:30 2286

Takk.DNV får holde seg til sertifisering, testing og forskning. Det er det de kan 😁
40something
20.09.2024 kl 20:19 2367

Abonner

Ledige stillinger
Nyhetsbrev
Nyhetsstudio
Video
Søk
Nyheter
Meninger
Tjenester
Info og kontakt
Tips oss
Innlogget som:
patrjoha@hotmail.com
Abonner
Logg ut
Min konto
Nyhetsbrev
Kundeservice
ENERGI
DNV: Norsk olje vil ikke klare å konkurrere
Midtøsten blir billigst, og betalingsviljen for «grønnere» olje er nærmest ikke til stede, sier forskningsleder i DNV.
DNV tror ikke at norsk olje greier å konkurrere med billig olje fra Midtøsten den dagen etterspørselen går ned. Bildet er fra Saudi Arabia.
DNV tror ikke at norsk olje greier å konkurrere med billig olje fra Midtøsten den dagen etterspørselen går ned. Bildet er fra Saudi Arabia. Bilde: Saudi Aramco
Gi bort artikkelen
Kommenter
Ellen Synnøve Viseth
Ellen Synnøve Viseth
Journalist
20. sep. 2024 - 12:28
TU Energi | Nyhetsbrev
Ukens oversikt innen energi og kraft.


DNV tror at oljeetterspørselen når toppen om få år, og deretter begynner å synke. Overgangen til elbiler, særlig i Kina, er en viktig driver.

– Da vil den billigste produsenten ha fortrinnet. Og det er Midtøsten. De vil få en enda mer dominerende posisjon de neste tiårene enn i dag, og norsk olje vil ikke klare å konkurrere på markedet.

Det er den dystre spådommen fra Sverre Alvik, forskningsleder for energiomstilling i DNV.

artikkelen fortsetter etter annonsen

Færre jobber i oljeindustrien.
Les også
Går mot «trippel smekk» for oljebransjen – 40 prosent er over 50 år

«Grønn olje» ikke et fortrinn
Alvik har ikke noe tro på at norsk olje vil leve lenger fordi den er grønnere enn andre lands olje.

Sverre Alvik, forskningsleder i DNV, tror norsk olje vil få det tøft i konkurranse mot Midtøsten. Foto: Tore Stensvold
Sverre Alvik, forskningsleder i DNV, tror norsk olje vil få det tøft i konkurranse mot Midtøsten. Foto: Tore Stensvold
– Australia sier at de har det grønneste kullet... Og betalingsviljen for «grønnere» olje er nærmest ikke til stede. Så på det globale markedet er det ingen grunn til å tro at et ørlite grønt salgsargument er noe stort fortrinn, sier Alvik til TU.

Tidligere olje- og energiminister for Frp, Tord Lien, sa nylig til TU at han tror på et lengre liv for norsk olje enn norsk gass.

Årsaken er at de norske gassrørene er knyttet til Europa, der etterspørselen vil gå kraftig ned. Olje kan derimot fraktes på skip hvor som helst i verden.

Olje-nedgangen blir brattere
Lien viser til DNVs framskrivninger, som sier at verdens olje-behov vil ha falt 22 prosent i 2040, samtidig som gassforbruket i Europa vil falle til cirka 55 prosent av dagens nivå.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
Kiwa Norge

Sikkerhetskontroll og servicekontroll av heis – hva er forskjellen?
Alvik bekrefter tallene, men sier at Liens analyse likevel ikke rimer med DNVs spådommer for fremtiden:

Oljeetterspørselen kommer til å nå toppen allerede om et par år, tror DNV. fordelt på sektor. Den største nedgangen kommer innen transportsektoren. Foto: DNV
Oljeetterspørselen kommer til å nå toppen allerede om et par år, tror DNV. fordelt på sektor. Den største nedgangen kommer innen transportsektoren. Foto: DNV
– Nei. Man kan selvfølgelig bruke våre tall til å trekke slike konklusjoner, men vi sier også at nedgangen i norsk oljeproduksjon blir mye brattere enn norsk gassproduksjon, sier Alvik til TU.

Han mener at Norge er foretrukken leverandør av gass til EU, både av sikkerhetspolitiske grunner og fordi vi er nærmeste nabo.

DNVs energirapport konkluderer med at den norske strømstøtteordningen fungerer dårlig fordi den ikke gir insentiver til strømsparing.
Les også
DNV: Strømstøtte-ordningen bør skrotes

LNG skvises ut raskere
– Og Europa vil trenge gass. Stadig mindre, men likevel betydelige mengder.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
ABB SmartPrat
Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser
Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser
– Hvis gassforbruket i Europa faller, hvem skvises da ut?

– Det vil nok skvises litt fra de fleste. Europa er allerede nølende til å inngå lange kontrakter med Qatar og USA fordi de regner med at de i 2040 vil trenge betydelig mindre gass enn i dag. Sannsynligvis blir LNG raskere skviset ut på grunn av høy pris, sier Alvik.

– På lang sikt står vi igjen med et Europa som ikke vil ha gass som ikke er avkarbonisert, sier Alvik.

Avkarbonisert gass vil si hydrogen laget av gass med CO2-fangst, eller gasskraftverk med CO2-fangst.

Tida renner ut for gassrør til Finnmark
Et veivalg Norge står overfor i gasspolitikken, er om man skal bygge et gassrør til Barentshavet utenfor Finnmark. Gassco anbefaler dette, til tross for en prislapp på 53 milliarder, pluss drift.

Lien sier til TU at han vil bli bekymret hvis «noen velger å bruke mine skattepenger til å gamble på at vi skal bygge gassrør videre fra Polarled og nordover».

Alvik presiserer at DNV ikke har gjort noen analyse av dette.

artikkelen fortsetter etter annonsen

– Men tida holder på å renne ut for å bygge store, nye gassrørledninger. Det tror jeg.

Alvik mener at man kan få bedre grunnlag for et gassnettverk nordover, hvis man får bygget opp en hydrogenindustri og hydrogenrør til Europa.

– Så har det vist seg at nedbetalingstiden innen olje- og gass har vært kort fordi prisene har holdt seg høye. Så at man kan regne hjem slikt, skal en ikke se bort fra, men tida i ferd med å løpe fra oss, sier Alvik.

Prisene på solceller har stupt, mye på grunn av kinesisk produksjon. Det gjør at sol installeres i høy takt verden over. I 2023 sto sol for 75 prosent av den nye fornybare kraften i verden. Her fra en av verdens største solparker, Bhadla Solar Park i India.
Les også
DNV-forsker: – Den grønne energiomstillingen nyter veldig godt av billig solteknologi

Les mer om:
DNV
ENERGI
GASS
MIDTØSTEN
NATURGASS
40something
20.09.2024 kl 20:15 2376

Kjernekraft er ikke utbygd ennå før 10 år.
Det jeg reagerer på er at mye av kraftbehovet kommer fra sosiale medier som tik tok. Eller Google og kunstig intelligens. Hvordan kan man forvente at de skal presse strømprisene for oppvarming av boliger. Jeg syns det er merkelig at politikere aksepterer at den type kraftkrevende virksomheter skal skape kriser for at vanlig folk ikke skal kunne få levelig strømpriser.
Fluefiskeren
20.09.2024 kl 20:12 2369

40something skrev Ingen betalingsmur
Det er det for meg. Typisk TU det.
40something
20.09.2024 kl 20:09 2373

Fluefiskeren skrev Betalingsmur
Ingen betalingsmur
Fluefiskeren
20.09.2024 kl 18:49 2385

Det virker som realitetene begynner å slå inn både her og der. Vind-og solkraft vil aldri kunne løse strømetterspørselen i fremtiden. Med KI er løpet kjørt. Det krever vanvittig med strøm. Og det kreves pålitelig og stabil strøm.

Hva er da mer naturlig enn å satse på kjernekraft? Ingen klimagassutslipp og trenger begrenset med arealer. Har sagt det i åresvis.

«Three Mile Island nuclear plant could restart on Microsoft AI power deal
By Reuters
September 20, 20245:51 PM GMT+2Updated an hour ago

Sept 20 (Reuters) - Constellation Energy (CEG.O), opens new tab and Microsoft (MSFT.O), opens new tab have signed a data center deal to help resurrect a unit of the Three Mile Island nuclear plant in Pennsylvania in what would be the first-ever restart of its kind, the companies said on Friday.
Big tech has led to a sudden surge in U.S. electricity demand for data-centers needed to expand technologies like artificial intelligence and cloud computing. Nuclear energy, which is nearly carbon-free and broadly considered more reliable than energy sources like solar and wind, has become a popular option for technology company's with uninterrupted power needs and climate pledges.«

https://www.reuters.com/markets/deals/constellation-inks-power-supply-deal-with-microsoft-2024-09-20/

Fluefiskeren
20.09.2024 kl 17:12 2444

Betalingsmur
40something
20.09.2024 kl 17:02 2461

Man kan bruke statistik til hva som helst men å spå fremtid i forhold til en grønn teknologi som ikke er sikker så tja...
https://www.tu.no/artikler/dnv-norsk-olje-vil-ikke-klare-a-konkurrere/550913
40something
19.09.2024 kl 16:32 2991

Værst hva det var vanskelig.. Når vi har likviditet inn ss spekulanter med forskuttering av hendelser frem i tid da får aksjekursen en boost, men fortsatt så spilles det på sentiment. Likeså när likvider går ut av aksjen. Der i mellom når det ikke skjer så mye(den meste tiden) så bestemmer oljeprisen.
Du inkluderer oljeprisens svingninger mens likviditet fra spekulasjon sprøytes inn i aksjen. Da betyr ikke oljeprisen så mye. Men majoriteten av resten av tiden så gjør den det. Publisering av selskapsrapporter er et eget kapitel.
Du korrigerer meg ikke, men skaper et eget narrativ etter dine sammenlignigsgrunnlag. Jeg har mine.

Hva legger du i grunnen til store selskapsspesifike ting?
Slik jeg ser det så er det som får mest betydning for aksjen spekulasjon. Når selskapsspesifike ting slik resultatet annonseres fra selskapet så medfører drt ofte nedsalg. Altså er oppgangen ikke knyttet til resultater men spekulasjon. Og det er drt likviditeten kommer inn og øker og minker kursen etter sentiment.
Jeg vedvarer kring at det er lite av resultater som har fått aksjekursen til å gå. Utöver det er det oljeprisen som styrer. Punktum.
Redigert 19.09.2024 kl 17:12 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
19.09.2024 kl 16:11 2967

Du skriver: «Oljeprisen er det eneste som bestemmer verdiene i Panoro».

Dette har jeg korrigert deg for mange ganger da jeg ikke ønsker at det skal feste seg en oppfatning om at det er riktig. Da er det nok en del som vil sky selskapet.

Jeg prøver en gang til:

I mai steg PEN fra 28,5 kr til 35,9 kr. Det er 26 % oppgang.

I samme måned sank Brent fra 83,5 USD til 80,5 USD. Det er en nedgang på 3 %.

Synes du dette er i overensstemmelse med fasiten det du skriver?

Dette har vi vært igjennom mange ganger før. Vi er enige om at oljeprisen har stor innflytelse på kursen til PEN over korte perioder. Nesten fra dag til dag. Men at store selskapsspesifikke ting betyr null og niks er vi ekstremt uenige om og jeg mener at jeg med det jeg har skrevet ovenfor dokumenterer at du tar feil. Du forholder deg faktisk ikke til virkeligheten.

Andre store selskapsspesifikke nyheter som kursen reagerte kraftig på var Gazania-1 og tørr brønn på Mupale (også kalt Hibiscus Extension) i hhv. 2022 og 2021.

Det er nok siste gang jeg gidder å korrigere deg. Det er håpløst uansett.
40something
19.09.2024 kl 15:12 3029

Det er vel det jeg egentlig sier at tar man likviditeten ut av aksjen/markedet så blir mcap urettferdig lav og det samme er ved mye likviditet så blir den "urettferdig";) høy.
Når man ser på bevegelser i aksjen så har vi nesten ikke omsetning store deler av dagen, men så selges det i9 stor stil med volum på et gitt tidspunkt nesten som etter en negativ børsmelding. men det er det ikke. Det er bare slik at noen bare bestemmer seg når brent beveger seg ned så sitter aksjene løst. Oljeprisen er det eneste som bestemmer verdiene i Panoro. jeg er spent på hvor mye en postiv melding om Akeng Deep trumfer fallende oljepris.
Redigert 19.09.2024 kl 15:28 Du må logge inn for å svare
Trond.heim
19.09.2024 kl 14:35 3055

Greit å holde fast på optimismen i aksjen. Kortversjonen er 13 000 fat produksjon: kurs 35. Akeng deep: Funn:kurs mot40
Fluefiskeren
19.09.2024 kl 12:39 3136

PEN har hatt en litt uvanlig kursutvikling. Vi hadde en temmelig stor kursøkning ifm. utvidelese av både Hibiscus South og av Hibiscus i mai/tidlig juni. Var vel oppe på 36 kroner. Så kom etterhvert Q2 og vi fikk ufortjent mye juling. Kontrakttiden for Norve ble forlenget til februar som altså var en forsinkelse. Kan det ha vært årsaken?

Kombinert med Q2 kom det også et signifikant fall i oljeprisen som bunnet for bare 8 dager siden. Da falt jo alt innen olje, men for oss var det altså bare en fortsettelse av et allerede fall. Derfor kommer vi dårlig ut når det gjelder kursutvikling siste måned. Også sammenlignet med de fleste andre selskap.

Vi mistet med andre ord mye av euforien rundt Hibiscus og Hibiscus South. Her tror jeg markedet bommet. Vi fikk jo også noe positivt fra Q2 som fjernet litt usikkerhet etter min mening. Alle 8 produksjonsbrønnene var ferdig boret og to av dem hadde fått konvensjonell ESP. Da er det jo bare igjen å få de installert også i de siste 6 brønnene. Det er tydelig at de trenger rigg til det. De brukte ventetiden på ESPene til å gjøre funn i Hibiscus South som senere ble utvidet, og de boret på nordre flanke av Hibiscus og fant olje også der. I sum er det et solid nytt bidrag til selskapenes 2P-reserver så noe positivt kom det jo også ut av disse ESP-problemene.

Det er bare å innfinne seg med at skiftene som nå pågår av de resterende ESPene tar tid, men vi vet jo at det jobbes med det. Vi har hverken fått noen negative eller positive meldinger om dette etter Q2 og man må anta at det betyr at det går etter plan. Dette arbeidet er altså stipulert ferdig på slutten av året. Vi kan jo håpe det kommer litt før. Når man gjør den samme operasjonen gjentatte ganger går det jo gjerne raskere etterhvert. Når produksjonen så er på 40 000 bopd + tror jeg vi får tilbake det vi mistet og kanskje mer til på kursen, men så er det med oljeprisen da. Den kan slå begge veier. Den er og blir en joker innen oljevirksomhet.
40something
19.09.2024 kl 11:48 3185

Hvis man tar høyde for at brent øker til 80usd så forlanger det en oppgang på 7 %. Tar man den samme prosenten på Pen så havner vi på 30 Nok, Det sier seg selv at hvis vi kun følger oljen så er vi langt unna de nye produskjonsnivåene. Det må mer til for å løfte kursen. Likviditetsbortfall til andre sektorer blir en utfordring. Olja snakkes ned så mye at investeringslysten blir amputert.
Alle avventer en trigger nå for å få mer fokus på selskapwet og ikke kun oljesektoren og indeks.