Panoro - Mye som skjer videre i 2024

Fluefiskeren
PEN 20.05.2024 kl 21:29 260910

Forrige tråd stengt på grunn av lengden.

Aksjen er i bra driv for tiden. Hibiscus og Hibiscus South har vokst i reserver. Dussafu bare fortsetter å levere varene og borekampanjen i Ekvatorial Guinea starter opp i juni. To infillbrønner og en letebrønn der. Også en ny letebrønn på Dussafu sannsynligvis (Bourdon).

Ikke kjedelig å sitte i Panoro.
Redigert 20.05.2024 kl 21:54 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
08.11.2024 kl 12:57 2814

Usedvanlig høy omsetning i dag.
Fluefiskeren
08.11.2024 kl 13:11 2801

Snittet for Brent har ligger godt under 80 dollar. Hvis de klarer 80 har de hatt griseflaks med løftingene.

Og når det gjelder produksjon håper jeg den er godt over 10 000 bopd. Ved q2 24. august var den over 10 000 bopd allerede. Så er det litt vanskelig å estimere nå. Produksjonen har vært voldsom ustabil gjennom bytte av ESPer og work-overs.
sologsommer22
08.11.2024 kl 13:58 2761

Basert på estimert netto produksjon for PEN i Q3, kan se slik ut når en tar hensyn til tall fra BWE og Cosmos:

Estimert daglig netto produksjon:

Gabon: 4.806 fat per dag (bopd)
Ekvatorial-Guinea: 3.266 bopd
Tunisia: 1.670 bopd
Total daglig netto produksjon: 4.806 + 3.266 + 1.670 = 9.742 bopd
sologsommer22
08.11.2024 kl 14:03 2748

Ser at DnB har en estimert inntekt på 56 mill usd i perioden. Med en oljepris i snitt på 80 USD (BWE rapporterte 82 USD) vil inntektene ligge nærmere 72 mill USD

Usikkerheten har er vel Tunisia
Fluefiskeren
08.11.2024 kl 14:18 2723

Da Q3- presentasjonen ble avholdt var produksjonen over 10 000 bopd. Det er ved årets slutt vi får oppsummere. Da kommer også de to EG- brønnene med. Da er det guidet > 13 000 bopd, og det tror jeg de klarer med glans.
sologsommer22
08.11.2024 kl 14:29 2700

Du mener Q2 ?
Fluefiskeren
08.11.2024 kl 14:45 2675

Ja.

Det var lav produksjon i Q2. Q1 var det 9605 bopd, Q2 var det bare 8729 bopd, men det skyldes jo tre ukers nedetid på Adolo i mai. Snitt før første halvår var 9168 bopd, men økte pent i tredje kvartal frem til 24. august med over 10 000 bopd. Da mener jeg ikke snitt, men dagen da presentasjonen ble holdt. Jeg tipper vi havner på 14 000 bopd ved årets slutt.
sologsommer22
08.11.2024 kl 14:50 2658

Enig i det, men er du enig i bereget produksjon i Q3 ?
Allgasnobrakes
08.11.2024 kl 15:06 2629

Tror vi kan regne med følgende når det kommer til produksjon fra områdene:
Dussafu: 4806 Bopd, meldte gross production på 27465.
EG: 3264 bopd. Kosmos meldte 22900 gross i Q3.
Tunisia: 1500(?) Bopd. Satser på lite decline fra Q2 til Q3.

Ender på rundt 9500 per dag i Q3.

Mer spennende hva nåværende produksjon er.
Kosmos meldte i sin Q3 at nåværende produksjon var over 30k Bopd, med den andre infill brønnen opp på 5000 barrels burde produksjonen til panoro fra feltet være på ca. 5000 Bopd. Litt usikker på hvor fort de får den siste brønnen onstream.
Dussafu burde vell ha en produksjon som er forhåpentligvis 35-37 K per dag.

Edit: Ser at jeg omtrent har repetert det sologsommerskrev

Jeg ser ikke helt hvordan de skal nå noe særlig mer enn 13,5K per dag. Da må enten dussafu over 40k, hvilket jeg vet fluefiskeren er veldig positiv til men jeg er usikker. Eller så må infillen i block G gi mye mer enn 5000 per dag.

40K *17,5% = 7000
35K *14,25%= 5000
tunisia= 1500?

Totalt 13,5k
Redigert 08.11.2024 kl 15:11 Du må logge inn for å svare
40something
08.11.2024 kl 15:46 2585

Skjønner ikke helt hva man bruker for triks for å kunne selge så mange aksjer gjennom kursoppgang for så og med fillevolum senke kursen så mye.
Hvorfor kjøpe så mye aksjer på høy kurs når man får de på salg. Det er lite tillitsskapende kursbevegelse, på samme måte som ingen tror på kursbevegelse i brent,men algoen kjører på som vanlig.
Allgasnobrakes
08.11.2024 kl 16:32 2523

Skjønner ikke helt det estimatet?

Det er guidet for lifting på 540k. Håper personlig liftingen var i starten av Q3, ettersom prisen var lav i september.
For å nå inntekt på 56 mill USD måtte de isåfall hatt en pris på over 100$, eller hatt lifting på en del mer enn det som var guidet.
Fluefiskeren
08.11.2024 kl 16:54 2494

Ingen har sagt at de er over 13 500 bopd pr. i dag eller ved Q3. Jeg snakker om ved årslutt.

Tror dere er mest opptatt av Q3 mens jeg er mest opptatt av årslutt. Og hvorvidt de går over 40 000 bopd på Dussafu er helt avhengig av hvorvidt de kan gå over Adolos kapasitet. Det har vært nevnt 10 %. Hvis ikke struper de litt ned og da blir det en lengre tid med produksjon før decline. Begge deler er bra. Vet ikke hva jeg foretrekker. At teoretisk topproduksjon er over 40 000 bopd er temmelig sikkert. Det er helt enkel matematikk selv om Torture har decline.
sologsommer22
08.11.2024 kl 17:49 2446

Regnskapsmessig kjører de på lifting. For meg er det mer interessant å se på periodiserte inntekter
Allgasnobrakes
09.11.2024 kl 10:09 2175

Nei, er også personlig mest opptatt av årsslutt da det vil legge. Jeg tror ish 13,5 kan være oppnåelig ved årsslutt. Positiv oppside er begrenset til 14,2 slik jeg ser det, men må vell regne med noe decline fra de eksisterende brønnene så tror ikke det er så sannsynlig med over 14.

Personlig så håper jeg at de struper ned, med mindre adolo kan oppnå 10% ekstra uten at de risikerer noe mer slitasje/Stopp/kostnader. Jeg kan personlig ingenting om hvordan de skulle oppnå de 10% ekstra, men føler å presse til max ofte innebærer risiko. kan jeg ikke si at jeg har noe kunnskap om hva optimering av en FPSO innebærer i realiteten.

Er det noen som kan forklare meg hva som skjer i Tunisia? Føler at det hele tiden er snakket om at det blir utsatt der i flere år nå på grunn av myndighetene, men produksjonen bare faller og faller.
Fluefiskeren
09.11.2024 kl 17:24 2037

Jeg har ikke lagt skjul på at jeg er negativ til Tunisia helt fra Panoro kjøpte seg inn der. Det er et land som skifter regjeringer som andre skifter skjorte.

Fra FN-sambandet:

« De økonomiske utfordringene i Tunisia er store. Korrupsjon og høy arbeidsledighet, særlig blant unge er et stort problem. Sosial uro og en rekke terrorangrep, inkludert på landets turistnæring og turister, fører til usikkerhet og bremser økonomisk vekst. Resultatene av regjeringens løfter om ny og forbedret økonomisk utvikling lar seg vente på.»

Det er synd for det var her den ikke-voldelige sjasminrevolusjonen skjedde og bredde seg til den arabiske våren som ikke førte noe som helst positivt med seg. Det er Tunisia som stod igjen som vinner av den arabiske våren.

Landet hadde tidligere er ganske stor oljeproduksjon, men den har falt kraftig. Er nå i underkant av 40 000 bopd. Altså omtrent det som blir produsert på Dussafu snart. Svært laber virksomhet i oljebransjen. Flere store oljeselskaper har flyktet fra landet. Vi har to forskjellig områder kjøpt til ulik tid. Det ene fra DNO og det andre fra OMV. Det er det de kjøpte fra DNO (Sfax) som har de suverent største prospektive ressurser, men har null virksom og null produksjon. Slik har det vært siden vi kjøpte det i 2018. Vi skulle bore en brønn der for mange år siden. Leide inn rigg og det hele. Så ble det fullstendig tyst. Tror aldri vi fikk vite hvorfor.

Det er det andre (TPS) vi har produksjon fra fordelt over flere felt. Det eneste som har skjedd her av operative ting var boring av en produksjonsbrønn på Guebiba. Ellers er det en «never ending story» av work-overs som det jo gjerne er fra så gamle brønner.

Det rare synes jeg er at Hamilton er så entusiastisk. Det må vel antakelig være grunnet lave produksjonskostnader. Så entusiastisk at de faktisk kjøpte seg kraftig opp i eierandeler i fjor. Men som du sier så faller produksjonen stadig. Det beroliger meg heller ikke at et annet Oslonotert selskap (Zenith Energy) nå ligger i to eller tre voldgifter mot myndighetene fordi de ikke har fått oppgjør for oljen de har produsert. Også for oss har betaling vært så som så. Noen ganger går det raskt. Andre ganger tar det lang tid og på siste kvartalspresentasjon sa vel Hamilton at de ikke hadde fått betalt. Noen kan korrigere meg hvis jeg husker feil.

Nå er det i hvert fall noen planer. Detaljert planer til og med for flere produksjonsbrønner på Guebiba og Rhemoura. Så får vi bare håpe og tro at det vil skje om ikke alt for lenge.

Tror aldri det vil bli noen særlig økning i produksjonen. Det er på SFAX konsesjonen mulighetene ligger, men der skjer altså null og niks dessverre.

Håper det var til litt hjelp.
Redigert 09.11.2024 kl 17:27 Du må logge inn for å svare
bmw5
10.11.2024 kl 11:34 1831

Tunisia har lånt store pengesummer fra verdensbanken og EU og av den grunn har de antagelig forpliktet seg til å redusere CO2 avtrykket betraktelig og av den grunn ingen økning i olje\gass produksjonen. Kanskje det blir bedre i 2025 for Tunisia trenger olje gass samt arbeide for sin unge befolkning. I dag må Tunisia kjøpe olje\gass fra andre nasjoner for de produserer for lite olje \gass selv til eget forbruk.
Fluefiskeren
10.11.2024 kl 12:24 1785

Riktig det, men jeg tror de satser mer på fornybart. Landet er jo skapt for solenergi.
Redigert 10.11.2024 kl 14:53 Du må logge inn for å svare
sologsommer22
11.11.2024 kl 10:31 1505

Carl August Ringvold kjøper PEN
Fluefiskeren
11.11.2024 kl 11:13 1444

Lite oppmuntrende fundamentale nyheter for oss som sitter i olja. Stort sett bare negative spådommer synes jeg.

Her den siste:

« Advarer oljeinvestorer – anbefaler undervekt
– Jeg ville hatt en lavere eksponering mot olje enn referanseindeks tilsier, sier SpareBank 1 Markets-analytiker Teodor Sveen-Nilsen, som kutter oljeprisanslaget for 2025.»

https://www.finansavisen.no/energi/2024/11/11/8204332/advarer-oljeinvestorer-anbefaler-undervekt
Fluefiskeren
11.11.2024 kl 11:38 1405

Faktisk ikke mer enn en drøy mil mellom Akeng Deep og Sendje Ceiba.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:9.2/centery:1.3/zoom:11
Jajaja
11.11.2024 kl 11:42 1396

Ang. EG-letebrønnen, ....det skal vel komme børsmelding radig fort om spud?
Fluefiskeren
11.11.2024 kl 11:55 1361

Burde det. Ikke umulig at det allerede er foretatt.

Nå er det Kosmos Energy som er operatør, og det er generelt veldig lite de melder utenom kvartalsrapporter.

Når det gjelder Trident Energy så er det veldig variabelt hva de melder. Ikke operatør her og de kommer temmelig sikkert ikke til å melde.

Hvis det skal komme noen melding tror jeg den vil komme fra Panoro.
Trond.heim
11.11.2024 kl 12:50 1292

Kommer vel uansett en oppdatering 20.11 (Q3)
bmw5
11.11.2024 kl 13:17 1246

Noble venturer er et moderne boreskip med DP som har med seg alt av utstyr til den jobben de skal utføre, og av den grunn kort mobiliserings tid. Noble venturer har antagelig gjort spudding for flere dager siden. Rapport fra Akeng deep får vi ved Q3 med antagelig funn av olje i det øvre laget med mer, men boret skal ned i de dypere lag og av den grunn vil vi antagelig ikke få en oppdatering før i miten av desember eller senere. Er det olje som estimert i Akeng deep blir det meget bra for Pen med EG-01.

Oljeandelen til Pen på 12% er ikke det store, men dersom brønnen innfrir forventningene kan det bli meget bra for da kan det være drivverdig olje i EG-01 og med Pen sine 56% og operatør kan det bli stort.
Jajaja
11.11.2024 kl 13:25 1237

African Energy Week (AEW) 2024, der John Hamilton deltok:
https://theenergyrepublic.com/equatorial-guinea-is-open-for-business-investments-says-aew-2024-panel/
The Ministry also signed a PSC with Panoro Energy for EG-01. Panoro is currently leading a seismic reprocessing program in Block EG-01, as well as a two-well infill drilling campaign in Block EG-06, the first of which came onstream this September. John Hamilton, CEO of Panoro Energy, stated that “We look at a country which still has so much exploration to do and still has world-class fields. Looking at Alba and Aseng, these are world-class fields. In the shallow water, you just know that there is a lot more to be found.”
Trond.heim
11.11.2024 kl 14:03 1184

“there is a lot more to be found.”….and lot more fun
Fluefiskeren
11.11.2024 kl 15:27 1095

Teodor altså generelt negativ til oljesegmentet nå, men likevel kjøpsanbefaling på PEN.

OLJESELSKAPSRAPPORT: SB1M kutter sitt estimat på oljeprisen (Brent) for 2025 fra USD 75/fat til USD 70/fat - noe som resulterer i følgende kursmålsendringer:
Africa Energy SEK 0,23 (0,25), nøytral gjentas.
Aker BP NOK 270 (300), kjøp gjentas.
Africa OIL SEK 24 (27), nøytral gjentas.
Bluenord NOK 620 (uendret), kjøp gjentas.
BW ENERGY NOK 27 (30), nøytral gjentas.
DNO nedgraderes fra kjøp til nøytral, NOK 12 (15).
Equinor NOK 290 (320), kjøp gjentas.
IPC SEK 175 (195), kjøp gjentas.
Maha SEK 7 (8), nøytral gjentas.
Okea nedgraderes fra kjøp til nøytral, NOK 25 (35).
Panoro NOK 35 (38), kjøp gjentas.
Petronor NOK 12 (13), nøytral gjentas.
Questerre NOK 2 (2,3), nøytral gjentas.
Vår Energi NOK 40 (44), kjøp gjentas.
JUICEitUP
11.11.2024 kl 16:17 1033

Nå er det veldig mange grunner til at de fleste olje aksjer har gått relativt dårlig den siste tiden.
Jeg tenker at for å øke den langsiktige attraktiviteten må det utbetales et utbytte som gjør at direkte avkastningen som et minimum blir bedre enn bankrenten. Hadde man kjøpt en Panoro aksje i dag til 27 kroner kunne man fått ca. 80 øre i avkastning i banken på disse pengene (ca. 3% innskuddsrente). Det er vel såvidt mindre enn vi har fått i utbytter det siste året. Da tenker jeg at man like gjerne kan ha pengene der. Da unngås man i alle fall risiko.

Hvor aksjekursen går er ingen forunt å vite. Poenget mitt er at hvis den langsiktige direkte avkastningen er god nok er ikke det så viktig. Da kan man investere i et selskap som man over tid tror/vet kommer til å tjene mye penger og så heve utbytter/avkastning som er høyere enn annen sammenliknbar avkastning. Så lenge man er langsiktig spiller det da ikke så stor rolle om aksjen faller eller stiger mye/lite.

Når vi nå er på vei mot det som mange tror blir et gullår for Panoro tenker jeg at det hadde vært gunstig om de kunne kommunisert en klart høyere utbyttesats enn hva de har kommunisert til nå. Det tror jeg hadde tiltrukket seg en rekke langsiktige investorer som gjerne lever av direkteavkastningen, så kunne algoene herje fritt uten at det har så stor betydning.
40something
11.11.2024 kl 17:03 980

Ja hvis aksjekursen ikk blir lavere så er det no brainer a sitte I Panoro. Men hvis det blir etablert en tro om at flere investorer trekker seg vekk fra olje så vil det bety lavere volum og derved vanskeligere å selge seg ut av aksjen uten at kursen dropper. Vi skal ikke kun basere oss rundt utbytter men også før eller seinere så ønsker nok flere a selge seg ut før vi dør.

Søren så mye olja detter.
Lissom en screener som skal kjøre brent opp og ned for å sjekke ståa.
Tenker at hvis produksjoner noenlunde stabil osa er det litt merkelig at brent går jojo så pass mye gjennom ukene
Redigert 11.11.2024 kl 17:06 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
11.11.2024 kl 17:31 936

Egentlig positivt i dag sammenlignet med Brent og andre oljeselskaper og kom som nummer 4 på vinnerlista for oljeselskaper. Brent sank altså nesten 3% og enda litt mer fra børslutt på fredag. Hadde jeg skulle tippet hadde jeg da trodd at PEN også skulle ned 3 %, men vi gikk altså opp 0.93 %. Det rare var at både den og BWE steg samtidig ca kl. 15:15. Da kan man jo spekulere om det var en lekkasje ifm. med en nyhet fra Dussafu, men tror nå mest at det var tilfeldig.

Uansett sterk dag olja tatt i betraktning.
Redigert 11.11.2024 kl 19:45 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
11.11.2024 kl 22:52 768

Da er vi der vi begynte året. Eller helt nøyaktig 0,15 % lavere.

Brent er 6,67 % ned i samme tidsrom.

Dette er beregnet på de som skriver at PEN faller både når Brent stiger og faller.

Jeg synes den burde ha outperformed mer mhp Hibiscus/Hibiscus South og Ruche, men det ikke til å stikke under en stol at det har tatt mye lengre enn beregnet grunnet problemene. Når alt er oppe og går er forsinkelsene glemt, og jeg håper og tror vi blir belønnet. Neppe snakk om særlig mer enn en måned nå. Måtte bare ikke Brent falle videre.
Redigert 11.11.2024 kl 22:53 Du må logge inn for å svare
40something
I går kl 10:58 529

Vi går ikke i takt med brent hele tiden om så vi følger den omtrentlig. Deremot så virker vi følge de fleste oljeaksjer. Indeks med Equinor i spissen leder ofte an, så og om brent går andre veien.
Jeg registrerer også at uansett hvor mye tilbakekjøp equinor foretar seg så bøter det ikke på aksjekursen. Da kan man lure på hvis aksjekursen hadde vært lavere uten tilbakekjøp. Det burde være innvannende.
Dollarkursen ser heller ikke ut til å få konsekvens på kurser i NOK. Når noen sier at utgifter og inntekter er i dollar så hvis man oversetter penger på bok så burde det prege verdien i NOK, men nei.
Paypal
I går kl 12:16 443

Det er så mange av aksjonærene i Pen som har tapt penger på Nykode og som har realisert Pen at dette påvirker kursen her.
Kalleklovn547
I går kl 14:41 325

Vi er snart ferdig med 2024 og 2025 kommer til å bli et kanonår for Panoro. CAPEX faller fra 75m til 40m USD, samtidig som produksjonen vil gå til over 13000 fat/dag. Dette betyr en vanvittig kontantstrøm til aksjonærene, jeg forventer kraftig økning i både utbytter og tilbakekjøp. I tillegg har vi flere spennende letebrønner like om hjørnet.
Fluefiskeren
I går kl 14:50 306

Forsåvidt enig i det, men jeg lurer virkelig hva Børsen driver med. Det er veldig mange som har vært frempå med negative forventninger til Brent i 2025. Det ser ut til å skremme markedet noe voldsomt. Brent stiger pent idag og QEC er eneste oljeaksje i pluss og det er bare så vidt. Alle de andre i rødt og tildels solid også.
Redigert i går kl 14:50 Du må logge inn for å svare
Kalleklovn547
I går kl 16:27 213

Børsen vil antagelig ikke prise dette opp så det er opp til John å få full fart på returns to shareholders nå, gjennom saftige utbytter og tilbakekjøp. All CAPEX og kostnader bør kuttes til et absolutt minimum. Nå få vi få ut penger, dette har vært en ørkenvandring i mange år..
40something
I går kl 16:45 178

Det er begrenset hvor mye penger det finnes i markedet og nå flokes det I bitcoin gull og tech. Det blir lett bobletendenser siden det virker som det å posisjonere seg i rimelige aksjer blir en alt for lang parkering for mange. Det er momentum og snabba cash som er i tiden. Man er enten inne der det skjer noe eller ute, ingenting der i mellom.
Aker og de store betaler ut mye i utbytter. Tenker at oljeselskapene ikke har så mye alternativ nå da olja sliter med å holde seg oppe.
Slik noen analytiker beskrev så kan olja gå i 60 og derved gjøre markedet så ulønnsomt at ingen investerer i nye felt. Da eksplodere oljeprisen. Ikke bra hvis det skjer.
Litt moment 22 nå siden de store oljeselskapene skulle veksle om til ESG samtidig som også luften har gått ut der og. Samtidig trenger verdenen mer energi enn noensinne. Men når ikke sol og vind blir lønnsomme så vil investeringsviljen trekke seg der og.
Når data serverplantasjene må slukke og vi ikke kan følge aksjemarkedet lengre, hva da?
Redigert i går kl 17:43 Du må logge inn for å svare