Panoro - Mye som skjer videre i 2024

Fluefiskeren
PEN 20.05.2024 kl 21:29 269766

Forrige tråd stengt på grunn av lengden.

Aksjen er i bra driv for tiden. Hibiscus og Hibiscus South har vokst i reserver. Dussafu bare fortsetter å levere varene og borekampanjen i Ekvatorial Guinea starter opp i juni. To infillbrønner og en letebrønn der. Også en ny letebrønn på Dussafu sannsynligvis (Bourdon).

Ikke kjedelig å sitte i Panoro.
Redigert 20.05.2024 kl 21:54 Du må logge inn for å svare
msmekk
15.11.2024 kl 09:21 2664

Panoro vil på noen dager gå til over 30kr igjen. Det er bare forunderlig hvor god tid markedet tar seg, her er det mange som sover i timen
40something
15.11.2024 kl 09:33 2625

Slik har det vært i mange måneder nå. Jeg ser jo også en klar tendens til at oljeindeks går veldig mye i takt, bortsett fra equinor i går tok et jafs, men de er mye ned i det siste.
Fluefiskeren
15.11.2024 kl 09:42 2584

Over 40 000 bopd selv om tre av brønnene ennnå ikke er koblet inn. Det er det jeg har sagt hele tiden. Teoretisk gir det langt over disse 40 000 bopd som selskapene hele tiden har hatt som mål.det er enkel aritmetikk.

Men hva skjer i Tunisia? Der var det mildt sagt elendig. Verre enn noensinne tross kraftig økning i eierandeler.

Denne var jo helt nydelig:

«Based on existing data, the Ministry of Mines and Hydrocarbons estimates Block EG-23 holds gross contingent resources of approximately 104 million barrels of oil and condensate and 215 billion cubic feet of gas»
Redigert 15.11.2024 kl 09:42 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.11.2024 kl 09:51 2551

Merkelig. BWE derimot startet opp 6 % på hovedsakelig Dussafutallene.
sologsommer22
15.11.2024 kl 09:52 2549

AI:
Når vi tar hensyn til oppbygget lager på 171 498 fat som ble produsert i Q3 men løftet i Q4, ser det ut til at den faktiske daglige produksjonen i Tunisia kan være betydelig høyere, potensielt rundt 3 218 fat per dag. Dette tyder på at produksjonen ikke har gått ned, men at tidsforskyvningen i løftingen gir et misvisende bilde av produksjonstallene.
Fluefiskeren
15.11.2024 kl 10:50 2431

Hadde trodd kursen skulle steget mye mer på disse flotte nyhetene fra Dussafu. Får håpe på en dobbelt oppgang når Panoro presenterer om en uke. Det har skjedd før.
40something
15.11.2024 kl 12:05 2306

Er det ikke ofte nedsalg ved resultatene? Jeg ser ikke så mye nytt vil komme neste uke annet enn størrelsen på utbytte og litt guiding
Kalleklovn547
15.11.2024 kl 13:19 2162

Veldig mye snadder i dagens rapport!

- 40 000/dag produksjon på Dussafu, med fire produksjonsbrønner gjenstående. Dette betyr at vi vil gå over 40 000, evn at de kan produserer mye lengre på 40 000/dag enn opprinnelig trodd! De skriver «In Gabon, gross production at Dussafu has reached over 40,000 bopd with production from three wells yet to be brought on line Scope exists for FPSO nameplate capacity of 40,000 bopd to be increased by approximately 10 per cent”
- ESP problemen er nå løst! Her jobber man med kompensasjon fra Baker Hughes, dette er mulig oppside.
- OPEX faller! Third quarter production cost (excluding royalties) decreased to USD 20.5/bbl from USD 29/bbl in the second quarter,
- Akeng Deep resultater i des. Dette er potensiell high impact well!
- Oppnådd oljepris på 80 USD for tredje kvartals lifting
- Spennende ny lisens I EG-23: The Ministry of Mines and Hydrocarbons estimates Block EG-23 holds gross contingent resources of approximately 104 million barrels of oil and condensate and 215 billion cubic feet of gas»
- Eneste negative er CAPEX som har økt fra 75m USD til 90m USD, men dette har en naturlig forklaring I et mye mer omfattende drillingprogram. I tillegg vil de få noe av denne CAPEX igjen gjennom lavere kostnader og skatter. Så all good!
Fluefiskeren
15.11.2024 kl 13:41 2132

Godt å se deg skrive litt om det operasjonelle. Kanskje ikke Hamiliton er helt talentløs likevel.

Det med Dussafu hadde jeg ventet, men likevel utrolig bra og beroligende å observere at det går etter plan uten nye problemer.

Når det gjelder EG-23 virker dette veldig mye større enn jeg trodde. Jeg trodde vi snakket om noe små uinteressant funn som var gjort. 215 milliarder kubikkfot gass tilsvarer 37 mmboe slik at vi snakker om 141 mmboe gross og 113 mmboe net. Husk at vi har 2P reserver på omtrent 35 mmbod pr 31.12.23.

Nå er jo ikke dette reserver men altså contingent ressurser. Stor forskjell på det, men det er altså fundne ressurser og ikke prospektive ressurser.
Redigert 15.11.2024 kl 13:50 Du må logge inn for å svare
d12m
15.11.2024 kl 14:03 2097

"Betyr dette at til tross for lavere oljepris så vil antydning om utbytte nivå vedvare som kommunisert da olja lå høyere?"

Nei, så konkluderende kan vi ikke være da shareholder return-policyen har forbeholdet om $85 som oljepris. Siden vi ligger under 85 (og har gjort det lenge) så må vi ha i mente det de skriver om nettopp det forbeholdet

"The Board will consider upward or downward revisions of the framework as production de-risking occurs and should oil prices be higher or lower than USD 85 per barrel"
Redigert 15.11.2024 kl 14:05 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.11.2024 kl 14:33 2037

Vi har litt av en produksjonsøkning.

Snitt på 8729 bopd i Q2 og ca 10 000 bood på rapporteringsdsgen for Q2. Nå er vi altså på 12 500 bopd så langt i november. Og det tross av skuffende tall fra Tunisia. Hvorfor får vi ikke betalt for det? Vi er blant de dårligere oljeselskapene i dag. Nå er vi bare 0,72 % i pluss. Mye lavere enn andre selskaper som PNOR, DNO og QEC som ikke har kommet med noen meldinger i dag tror jeg. BWE har steget 4,9 % på nyhetene fra Dussafu.

Da den åpnet moderat i dag tenkte jeg at det kanskje skyldes nedgang i oljepris, men Brent har steget bra gjennom dagen mens PEN synker. Slik kan vi ikke ha det.

Får håpe på noen oppsummeringer fra analysehusene etter Q3.

Kjempefornøyd med oppdateringen, men kjempemisfornøyd med markedets reaksjon så langt.
Redigert 15.11.2024 kl 14:35 Du må logge inn for å svare
40something
15.11.2024 kl 16:03 1939

Det er mye harselas med aksjen. Det spilles på å lage usikkerhet.
Jeg skjønner ikke at det heller skal tjenes penger på spread men ikke la den få sin rettferdige prising.

Så hele prisingen av aksjen nå mot tidligere høyder er brent.
Hvor stor produksjon må det bli før verdien får uttelling i aksjen?
Er eneste kimen at de har mindre penger i kassen, nej.
Vi har ikke like mange investorer i Panoro lengre.
I lang tid så har jeg pushet på betydningen av volum i en aksje for at det skal være attraktivt å investere. Det må finnes en reell exit for mellomstore uten at aksjekursen skal få for store utslag.
En da slik i dag der vi ser så mye positivt så skal det ikke være mulig å få aksjekursen til å droppe nesten 1 nok uten store mengder aksjer i omsetning,men det ser vi er mulig, og jeg vet ikke for ørtende gang hvor ofte man ender opp med å få en eneste aksje i en order utført. Det er nesten som at algoritmen driver gjø med retailers bare for det går.
11 milj nok en slik dag er for lite. Hadde det vært negative nyheter så hadde omsetning sikkert vært høyre.
Redigert 15.11.2024 kl 16:44 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
15.11.2024 kl 17:49 1814

Kursen kom seg i hvert fall betydelig etter jeg klaget😉
40something
I går kl 09:43 1215

Det som tog en omsetning på 11 milj nok for å løfte på fredagen klarer en algo å resette med hjelp av 185' nok.
Er dette noe som bare er for å ha det gøy, eller tror man at det er mulig å få andre enn sine egne aksjer på salg?
Trond.heim
I går kl 13:00 1065

Aksjekursen er uinteressant når omsetningen er 67K aksjer
40something
I går kl 13:09 1052

Precis , også hvis den hadde vært på 30? 🤣
Fluefiskeren
I går kl 17:04 811

En brukbar start på uka uten at PEN imponerer. Olja opp 1,3 % siden børslukk på fredag og PEN opp bare 0 7 %. Likevel er det utrolig nok kun to oljeselskaper som gjør det bedre i dag. PNOR var jo helt suverent best med 7,33 % oppgang. Det er jo bra for de av oss som sitter i den også.
Allgasnobrakes
I går kl 17:41 746

La faktisk ikke merke til at det før nå, men CAPEX for 2024 ble høynet til 95 mUSD i siste børsmeldingen. Gitt oppnådd oljepris på 80,21 USD for liftings i Q3 og et estimat som kanskje er noe optimistik på med et snitt på 75 for liftings i Q4 burde selskapet for hele året ende Ca likt som om du dobler tallene i H1 rapporten hva gjelder CF, med noen justeringer. Hvis du trekker fra hendelser som Sale og leaseback og spesielle hendelser hva gjelder nedbetaling av gjeld burde selskapet sitte på nesten. 50 mUsd ved slutten av året, hvis de ikke justerer opp utbyttene noe. Kan ikke fatte eller forstå noe annet enn at hvis de sitter med 50 mUsd på bok så burde utbyttet kunne oppjusteres snart.
The Observer
I går kl 17:43 738

Det har vært en langdryg utvikling i både Pen og Pnor. God pluss nå, men hvis man tar renters rente beregning med, så er det likevel ikke det helt store. Dog har jeg gode følelser for en bra videre utvikling i begge aksjene. Oljen holder seg bra i markedet, og olje som energigiver vil være aktuell i mange, menge år fremover. Kostnadsnivået for nye store oljestrømmer vil nødvendigvis øke etter som det lett tilgjengelige blir tappet mer og mer.
Redigert i går kl 17:44 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I går kl 18:00 708

Synes ikke du skal ta disse over samme kam. PNOR er den oljeaksje som har steget mest siste år med en oppang på hele 39 %. PEN på sin side har steget bare 3,1 %. Veldig forskjell avhengig av hvilket intervall man velger og se på, men alle kortere enn et år gir også en klart bedre oppgang for PNOR. Går man tre år tilbake har også PNOR hatt en bedre utvikling. Egentlig litt rart synes jeg. Vi får veldig skuffende lite betalt for kraftig produksjonsøkning av en eller annen grunn. Den har vært mye kraftigere siste året for PEN enn for PNOR. I tillegg har PNOR forandret status til mistenkt i korrupsjonssaken de sliter med.
Fluefiskeren
I går kl 18:03 705

Når letebrønnen Bourdon er ferdig tidlig i 2025 vil CAPEX gå kraftig ned og det blir tid for å høste
hatitchi
I går kl 18:17 683

At PNOR måtte be om tillatelse fra Økokrim til å betale utbytte er ikke noe som kan ha lagt en demper på kursen siden 2021?

Man trenger ikke være Durek Verrett for å skjønne at Økokrim sin tillatelse til å betale utbytte indikerer at selskapet i stor grad vil gå fri fra eventuelle erstatningskrav som måtte komme, om man skal formulere seg som nissen i DN.

(halvparten av avkastningen siste år kom 31. Oktober).
Redigert i går kl 18:17 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I går kl 18:22 668

Verre var vel at selskapet i mai gikk fra å ikke å være involvert direkte i økokrimsaken til å bli mistenkt i den samt et annet forhold. Samtidig sa de at de hadde gjort fremskritt i saken. Kursen falt da ganske mye, men den har til min forbauselse tatt alt inn igjen. Og bra er jo det.
Tm3P
I går kl 18:26 659

Skjønner ikke at man kan være forbauset over at en aksje som var priset til net cash og en PE på 2 stiger kraftig på nyheter om at de er fri til å betale utbytte ;)
Fluefiskeren
I går kl 18:34 644

Det er mer enn PE som teller inn. De har synkende produksjon og har altså blitt trukket mer inn i økokrimsaken. At de har tillatelse til å utbetale utbytte er ikke det samme som at den økokrimsaken er lagt på is.

Jo, jeg ble overrasket over at PNOR er den oljeaksje på OB som har steget mest siste år.
Redigert i går kl 18:50 Du må logge inn for å svare
batterivann
I dag kl 13:17 319

.........og alle grugleder seg til i morgen :-)
Allgasnobrakes
I dag kl 16:20 180

Klar over det, men burde være en mulighet for å allerede få litt høyere utbytte allerede ved Q3 presentasjonen er min mening. Sitter fortsatt å irriterer meg over at tilbakekjøpsprogrammet ikke virker i stand til å kjøpe tilbake aksjer ved lavere kurser, når en vet at høyere utbytte kommer fremover. Når høyere utbytte blir annonsert kommer kursen til å stige, og da blir tilbakekjøp igjen dyrere.
Trond.heim
I dag kl 16:44 136

Det meste er kjent før morgendagens presentasjon.

Vi vet at Pen totalproduksjon nådde 12500 fat i november, vi vet ikke om flere brønner er i produksjon, med den 2. infillbrønnen i E.G on stream vi produksjonen passere 13 000. 2 eller 3 ekstra påkoblinger på Dussafu bør bidra til produksjon passerer 14 000 fat innen nyttår.
Fluefiskeren har nevt dette ( passere 13 000 fat)i lang tid, de tvilende får nok se at han har rett.

Vi vet at liftig scedule ble litt forskjøver fra Q3 til Q4 for ca. 170 000 fat, inntektene blit lavere i Q3 men desto høyere i Q4.
40% av årets liftinger skal skje i Q4.

Spennende hva utbyttet Q3 blir, de har signalisert økte utbytter i 2024 vektet mot H2. Der er vi allerede. En ny 42,7 øre blir nok negativt mottatt.

Akeng deep borring pågår, resultet i desember: Dette kan bli rosinen i pølsa før jul.

Bwe fikk bra kursrespons ved Q3 fremleggelsen, vi kan håpe på god respons selv om også Pen ga update samtidig.

Markedets hukommelse er som kjent dårlig. Vi får håpe vi får eksempel på dette i morgen.
Redigert i dag kl 16:59 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I dag kl 16:48 125

Det er så en lurer på om Artic drar dette ut for å kunne å kunne fakturere mer, men er generelt forsiktig med konspirasjonsteorier.

Vi er på 28-tallet igjen. Her følelsen at vi har vært der før for ikke å overdrive. Noen ganger kommer vi nedenfra og noen ganger kommer vi ovenfra. Tipper vi ligger temmelig nære årets snittkurs nå.

Blir spennende i morgen. Ved siste kvartalspresenrasjon fikk vi juling uten å skjønne hvorfor. Synes man oftere går ned enn opp ved kvartalspresentasjoner, men vi får håpe på det beste.
Fluefiskeren
I dag kl 16:55 110

Vi må også huske at John antydet at Adolo kunne utvide sin prosessering til 44 000 bopd. Det betyr i tilfelle nye 700 bopd til oss.

Ellers tviler jeg på høyere utbytte nå. Vi har brent penger og oljeprisen er heller dårlig. Neste år derimot bør gi en PEN økning i utbytte dersom ikke Brent svikter oss helt.

Lykke til i morgen for alle trofaste aksjonærer.
Allgasnobrakes
I dag kl 17:00 96

Tror vi risikerer utsettelse av høyere utbytte til Q4. Utbyttepolitikken var vell basert på det guidingen, capex og en realisert oljepris på 85$. Realisert oljepris er ca 5$ under og capex 20mUSD over, samt at de har bommet noe på guidet produksjon for året.
Per 30. september hadde de 19 mill på konto, hvor 10,4 er et advance. Hvis de øker til 100mNok blir det nok litt trangt likviditetsmessig. Avhenger selvfølgelig av hva som skal betales og hva som har kommet inn på kontoen siden da. Det at likviditeten muligens er noe trang på nåværende tidspunkt betyr forsåvidt ikke så mye på lengre sikt.
Redigert i dag kl 17:02 Du må logge inn for å svare