Panoro - Mye som skjer videre i 2024
Forrige tråd stengt på grunn av lengden.
Aksjen er i bra driv for tiden. Hibiscus og Hibiscus South har vokst i reserver. Dussafu bare fortsetter å levere varene og borekampanjen i Ekvatorial Guinea starter opp i juni. To infillbrønner og en letebrønn der. Også en ny letebrønn på Dussafu sannsynligvis (Bourdon).
Ikke kjedelig å sitte i Panoro.
Aksjen er i bra driv for tiden. Hibiscus og Hibiscus South har vokst i reserver. Dussafu bare fortsetter å levere varene og borekampanjen i Ekvatorial Guinea starter opp i juni. To infillbrønner og en letebrønn der. Også en ny letebrønn på Dussafu sannsynligvis (Bourdon).
Ikke kjedelig å sitte i Panoro.
Redigert 20.05.2024 kl 21:54
Du må logge inn for å svare
batterivann
I dag kl 08:38
1381
Ikke lett for hobbyinvestorer når de skal forholde seg til slikt :-)
https://e24.no/bors/nyheter?pinnedEntry=298903
Kraftig resultatfall for Panoro Energy
Oljeselskapet Panoro Energy rapporterer et kraftig fall i inntektene til 35,9 millioner dollar i tredje kvartal, fra 107,3 millioner på samme tid året før.
Resultatet før skatt viser 4,3 millioner dollar for kvartalet, ned fra 46,7 millioner, viser kvartalsrapporten.
Oljeselskapet melder å ha nådd sitt produksjonsmål på over 13.000 fat olje per dag før tiden.
Selskapet venter at Ebitda for året vil ligge på rundt 150 millioner dollar, gitt en gjennomsnittlig oljepris på 70 dollar per fat.
https://e24.no/bors/nyheter?pinnedEntry=298903
Kraftig resultatfall for Panoro Energy
Oljeselskapet Panoro Energy rapporterer et kraftig fall i inntektene til 35,9 millioner dollar i tredje kvartal, fra 107,3 millioner på samme tid året før.
Resultatet før skatt viser 4,3 millioner dollar for kvartalet, ned fra 46,7 millioner, viser kvartalsrapporten.
Oljeselskapet melder å ha nådd sitt produksjonsmål på over 13.000 fat olje per dag før tiden.
Selskapet venter at Ebitda for året vil ligge på rundt 150 millioner dollar, gitt en gjennomsnittlig oljepris på 70 dollar per fat.
Ro
I dag kl 08:50
1331
Hvorfor kraftig resultatfall? Manglende lifting?
Edit : ja og det er ikke d verste😉 De har 40% av årets liftinger nå i q4. 👏
Edit : ja og det er ikke d verste😉 De har 40% av årets liftinger nå i q4. 👏
Redigert i dag kl 09:06
Trond.heim
I dag kl 09:13
1198
Slik jeg forstår opplysningene ble 171 000 fat fra Tunis liftet etter Q3 var over. Dersom snitt oljepris 75 USD skulle verdien av denne liftingen vært ca 140 millioner kroner.
Disse inntektene blir ført i Q4.
Kanskje en slik kommentar hadde bidratt til en litt mer " positiv" beskrivelse
Disse inntektene blir ført i Q4.
Kanskje en slik kommentar hadde bidratt til en litt mer " positiv" beskrivelse
Fluefiskeren
I dag kl 09:19
1171
Bare tragisk. Her er vi allerede over13 000 bopd og markedet gruser aksjen. Absolutt alt ved denne rapporten er positivt så oangt jeg har sett foreløpig. Mye burde vært kjent på forhånd. Det er helt merkelig at finansavisene ikke forstår at produksjon og inntekter henger sammen med når løftinger skjer
batterivann
I dag kl 09:33
1104
Der fikk jeg svar på mitt skriftlig spørsmål. Aksjene som er kjøpt skal slettes :-)
Dette var naturlig men greit å få det bekreftet
Dette var naturlig men greit å få det bekreftet
40something
I dag kl 09:44
1037
Uansett hva som menes om selve selskapet og at det er vanskelig å argumentere mot tallene, så er det ikke konsensus om hvilken retning aksjen kommer til å ta. Siden vi er ned fra 32-33 så betyr det at over 50% ikke tror på at aksjen speiler resultatene, eller sagt på en annen måte så skjer ikke det som er vanlig, nemlig å forkuttere hendelsene i forveien. man avventer til det som ser ut til å bli bra faktisk vil skje. Slik det ser ut nå så vil capex gå ned 40% 2025, men hva om man får mulighet til nye felt? Da vil jo ikke capex gå ned. På samme måte som at utbyttenivå var koblet til oljeprisnivå som ikke er lengre.
Usikkerheten i markedet trumfer fokusert på aksjen.
Usikkerheten i markedet trumfer fokusert på aksjen.
Fluefiskeren
I dag kl 09:46
1027
Flott. Utifra hva de skrev da de startet programmet var det uklart, og godt å få bekreftet det ja.
Ro
I dag kl 09:47
1017
Ikke sant. Clickbait er visst blitt mye viktigere enn seriøsitet(selv for en børsavis)😛
Fluefiskeren
I dag kl 09:53
978
Det er håpløst. Det sitter noen dresskledde blåruss og skriver om noe de har svært lite peiling på. De vet tydeligvis ikke hvordan dette fungerer.
Foreigner
I dag kl 10:17
869
Hamilton did warn of short term pain to enable long term celebrations. This is the pain now. But this is temporary. From now on every single Q report will be outstanding.
sologsommer22
I dag kl 10:40
777
AI:
Ja, presentasjonen gir indikasjoner på størrelsen og strukturen til det planlagte obligasjonslånet:
Størrelsen på lånet:
Selv om eksakte tall ikke fremgår eksplisitt i filen, er det tydelig at lånet er ment å være en senior sikret obligasjon med betydelig størrelse for å støtte selskapets vekst og finansielle forpliktelser.
Kapitalallokering:
Det er fokus på å bruke kapitalen fra lånet til videreutvikling av produksjonsfelt, som Dussafu-lisensen i Gabon og Block G i Ekvatorial-Guinea, samtidig som selskapet reduserer eksisterende gjeld og styrker likviditeten.
Forventede finansielle effekter:
Selskapet har oppgitt et EBITDA-estimat for 2024 på rundt 150 millioner USD, noe som indikerer en sunn kapasitet til å håndtere låneforpliktelser.
De fremhever også en konservativ gjeldsprofil med en leverage ratio på 0,5x, som gjør dem godt posisjonert for å ta opp ny gjeld.
Indikasjon på obligasjonsstruktur:
Det nevnes at lånet kan inneholde amortiseringskrav, for eksempel betalinger på 25 millioner USD i både 2027 og 2028, noe som antyder en total lånestørrelse som kan være i området 100–150 millioner USD, avhengig av betingelsene.
Hvis du ønsker en mer nøyaktig analyse av lånebeløpet, kan vi se nærmere på detaljer som antyder dette i materialet. Alternativt kan det være at konkrete tall vil bli oppgitt i etterkant når lånet blir formelt annonsert.
Oppkjøp av produksjonskapasitet ?
Mens reduserte capex-nivåer og økt produksjon kunne tilsi at de ikke har et stort kapitalbehov, kan obligasjonslånet gi dem nødvendig fleksibilitet for oppkjøp, videre investeringer eller styrking av balansen. Panoro har tidligere vist en evne til å utnytte slike midler strategisk, og dette lånet kan være en del av en større vekstplan.
Det blir spennende å se om selskapet annonserer spesifikke oppkjøp eller strategiske initiativer i nær fremtid.
Ja, presentasjonen gir indikasjoner på størrelsen og strukturen til det planlagte obligasjonslånet:
Størrelsen på lånet:
Selv om eksakte tall ikke fremgår eksplisitt i filen, er det tydelig at lånet er ment å være en senior sikret obligasjon med betydelig størrelse for å støtte selskapets vekst og finansielle forpliktelser.
Kapitalallokering:
Det er fokus på å bruke kapitalen fra lånet til videreutvikling av produksjonsfelt, som Dussafu-lisensen i Gabon og Block G i Ekvatorial-Guinea, samtidig som selskapet reduserer eksisterende gjeld og styrker likviditeten.
Forventede finansielle effekter:
Selskapet har oppgitt et EBITDA-estimat for 2024 på rundt 150 millioner USD, noe som indikerer en sunn kapasitet til å håndtere låneforpliktelser.
De fremhever også en konservativ gjeldsprofil med en leverage ratio på 0,5x, som gjør dem godt posisjonert for å ta opp ny gjeld.
Indikasjon på obligasjonsstruktur:
Det nevnes at lånet kan inneholde amortiseringskrav, for eksempel betalinger på 25 millioner USD i både 2027 og 2028, noe som antyder en total lånestørrelse som kan være i området 100–150 millioner USD, avhengig av betingelsene.
Hvis du ønsker en mer nøyaktig analyse av lånebeløpet, kan vi se nærmere på detaljer som antyder dette i materialet. Alternativt kan det være at konkrete tall vil bli oppgitt i etterkant når lånet blir formelt annonsert.
Oppkjøp av produksjonskapasitet ?
Mens reduserte capex-nivåer og økt produksjon kunne tilsi at de ikke har et stort kapitalbehov, kan obligasjonslånet gi dem nødvendig fleksibilitet for oppkjøp, videre investeringer eller styrking av balansen. Panoro har tidligere vist en evne til å utnytte slike midler strategisk, og dette lånet kan være en del av en større vekstplan.
Det blir spennende å se om selskapet annonserer spesifikke oppkjøp eller strategiske initiativer i nær fremtid.
40something
I dag kl 10:41
772
Shorttermpain in the meaning stockprice but I can't see the big pain in this report, and in the retrospective guiding towards future has been optimistic. Hamilton can't rule over the stockmarket and arctics purchase in the market have not been executed so well when buying a lot in high price and less or nothing in low price. It only a few % of total amount of shares but since its such low turnover of shares it has significant meaning.
hulabalula
I dag kl 10:57
711
Mærkelig kursreaktion. Der var intet nyt i rapporten og cash positionen var kendt så man kunne ikke forvente øget udbytte for Q3.
512tr
I dag kl 11:01
688
Pareto i dag😊
Results in line, guidance slightly lowered - Pricing still (too) low
Panoro reports Q3 EBIT of USD 10m. This is in line with our estimate after the operational and financial update issued 15 November,
which disclosed most of the important items for the quarter. Production came in at 9,400 bbls/day, 12% below our initial estimates,
but more importantly the Dussafu ramp-up has now been delivered. This positions Panoro to deliver >30% FCF yield next year,
which should result in increased distributions that likely will end at NOK 390m this year vs initial guidance NOK 400-500m. The
latter is previously announced and should be somewhat expected given the delays at Dussafu that now is behind us, but results in
the guidance being adjusted to 10,000 boe/day vs “slightly below low end of 11,000 boe/day”. At P/E’25e ~3x assuming Brent USD
70/bbl, that after the Dussafu ramp-up should be largely derisked, we see a solid repricing potential ahead. BUY/TP NOK 48
Results in line, guidance slightly lowered - Pricing still (too) low
Panoro reports Q3 EBIT of USD 10m. This is in line with our estimate after the operational and financial update issued 15 November,
which disclosed most of the important items for the quarter. Production came in at 9,400 bbls/day, 12% below our initial estimates,
but more importantly the Dussafu ramp-up has now been delivered. This positions Panoro to deliver >30% FCF yield next year,
which should result in increased distributions that likely will end at NOK 390m this year vs initial guidance NOK 400-500m. The
latter is previously announced and should be somewhat expected given the delays at Dussafu that now is behind us, but results in
the guidance being adjusted to 10,000 boe/day vs “slightly below low end of 11,000 boe/day”. At P/E’25e ~3x assuming Brent USD
70/bbl, that after the Dussafu ramp-up should be largely derisked, we see a solid repricing potential ahead. BUY/TP NOK 48
JUICEitUP
I dag kl 11:04
668
Jeg stusser over det jeg opplever som manglende fokus på gjeld. Det er fint at de fokuserer mye på shareholder return og et komfortabelt nivå på working capital, men gjeldsnivået bekymrer meg litt.
De har pr. utgangen av Q3 70,5 MUSD i gjeld. Med dagens dollarkurs tilsvarer dette 775 millioner kroner. Børsverdien på selskapet er 3,2 MRD NOK. Gjelden utgjør dermed ca. 25% ca selskapets verdi. Dette medfører store rentekostnader i løpet av et år (ligger vel i området 8-10%). Det tilsvarer i området 70 MNOK. Får vi ned gjelden kan vi heller dele ut disse pengene til aksjonærene.
Håper de tar litt mer til vettet og drar ned leverage så mye som mulig i stedet for å ta opp nye obligasjonslån og maksimere WC. Maksimert WC bygger ikke aksjonærverdier på lang sikt, men det gjør nedbetaling av gjeld.
De har pr. utgangen av Q3 70,5 MUSD i gjeld. Med dagens dollarkurs tilsvarer dette 775 millioner kroner. Børsverdien på selskapet er 3,2 MRD NOK. Gjelden utgjør dermed ca. 25% ca selskapets verdi. Dette medfører store rentekostnader i løpet av et år (ligger vel i området 8-10%). Det tilsvarer i området 70 MNOK. Får vi ned gjelden kan vi heller dele ut disse pengene til aksjonærene.
Håper de tar litt mer til vettet og drar ned leverage så mye som mulig i stedet for å ta opp nye obligasjonslån og maksimere WC. Maksimert WC bygger ikke aksjonærverdier på lang sikt, men det gjør nedbetaling av gjeld.
Kalleklovn547
I dag kl 11:10
645
Company earns 150m USD EBITDA! This equates to 2.4x EV/EBITDA! We are at 1.5x EV/EBITDA for 2025! Panoro is priced so ridicilously low that it is tragic... This is all in the hands of management, to finally unlock value and get this share up 2-3x! Hamilton was way too passive on today's call!
hulabalula
I dag kl 11:26
581
JUICEitUP, gældsniveauet (Net debt 52MUSD) var unaturligt højt ved udgangen af Q3 pga højere capex og et lavt antal liftings. Med liftings fra Q4 på 1,4 mil barrels vil net debt komme tæt på 0, hvilket er for lavt. Det kan være sundt for E&Ps at have lidt gæld på balancen, bl.a. for at have kritiske øjne fra långivere til at gå i dybden med balancen og deres assets - giver disciplin.
Fluefiskeren
I dag kl 11:50
501
Jo, det var faktisk noe nytt. Vi produserer nå > 13 000 bopd og det var jo målet ved nyttår.
Fortsatt er tre brønner ikke tilkoblet på Dussafu. Det betyr minst 15 000 bopd så teoretisk kapasitet er minst 55 000 bopd. Da har jeg regnet et snitt på 5000 bopd på brønnene. Hittil er snittet 6000 bopd. Så får man se om man går opp til 44 000 bopd eller bare struper ned så vi vil ligge på 40 000 bod i flere år uten decline. Sannsynligvis blir det en kombinasjon.
Dussafu leverer så til de grader. EG fortsetter å synke en del før infill brønnene og Tunisia er en katastrofe rett og slett.
Så får jeg se om jeg har tid til å høre på presentasjonen i ro og fred i kveld.
Fortsatt er tre brønner ikke tilkoblet på Dussafu. Det betyr minst 15 000 bopd så teoretisk kapasitet er minst 55 000 bopd. Da har jeg regnet et snitt på 5000 bopd på brønnene. Hittil er snittet 6000 bopd. Så får man se om man går opp til 44 000 bopd eller bare struper ned så vi vil ligge på 40 000 bod i flere år uten decline. Sannsynligvis blir det en kombinasjon.
Dussafu leverer så til de grader. EG fortsetter å synke en del før infill brønnene og Tunisia er en katastrofe rett og slett.
Så får jeg se om jeg har tid til å høre på presentasjonen i ro og fred i kveld.
Fluefiskeren
I dag kl 11:55
476
Og kursen er altså bare litt over halvparten av det Pareto mener den burde vært……
oto1
I dag kl 13:11
326
Ingen høydare fra pen i dag, men det var vel ikke noen stor overraskelse.
Jeg har oppdatert regnearket, og ser at pen nå har en P/E rundt 10 basert på de siste 4 kvartalene.
BWE er under 3.
Og det vil etter alle solemerker bli vesentlig bedre for begge selskapene de neste 4 kvartalene.
For 4Q så skal bwe sammenligne seg med et godt 4Q i fjor (EPS 3,40), mens pen skal sammenligne seg med et mer lunkent 4Q i fjor (EPS 0,44)-
Jeg tror bwe kommer til å matche 4Q i fjor, og pen mer enn dobler til godt over krona.
Jeg har oppdatert regnearket, og ser at pen nå har en P/E rundt 10 basert på de siste 4 kvartalene.
BWE er under 3.
Og det vil etter alle solemerker bli vesentlig bedre for begge selskapene de neste 4 kvartalene.
For 4Q så skal bwe sammenligne seg med et godt 4Q i fjor (EPS 3,40), mens pen skal sammenligne seg med et mer lunkent 4Q i fjor (EPS 0,44)-
Jeg tror bwe kommer til å matche 4Q i fjor, og pen mer enn dobler til godt over krona.
d12m
I dag kl 13:55
232
Spent på å høre hva du tenker etter å ha hørt på conf.callen, Fluefiskeren
Interessant å høre Hamilton si at det kanskje er boring på fase 2 Dussafu i 2026. Usikker på om jeg tolker det positivt mtp decline for de burde jo kunne holde platå en god stund, men evt boring sent i 2026 er to år til så kanskje ikke helt urimelig heller?
Interessant å høre Hamilton si at det kanskje er boring på fase 2 Dussafu i 2026. Usikker på om jeg tolker det positivt mtp decline for de burde jo kunne holde platå en god stund, men evt boring sent i 2026 er to år til så kanskje ikke helt urimelig heller?
Redigert i dag kl 13:56
Fluefiskeren
I dag kl 13:59
217
Nordnet har P/E på 5,29 og Nordea 5,35 for PEN. Hvor mye verdi har slike historiske P/E når vi vet at det veldig fort kommer bedre tider?
Tilsvarende for BWE er 2,49 og 3,78
EDIT: Og BNOR har P/E på 46,33 og kursutviklingen har vært veldig bra. Det virker som det ikje blir lagt så mye vekt på dette kriteriet.
Tilsvarende for BWE er 2,49 og 3,78
EDIT: Og BNOR har P/E på 46,33 og kursutviklingen har vært veldig bra. Det virker som det ikje blir lagt så mye vekt på dette kriteriet.
Redigert i dag kl 14:04
Fluefiskeren
I dag kl 14:10
190
Kursen tok seg en god del inn igjen. Vurderte virkelig å kjøpe litt mer, men da hadde jeg brutt løftet til meg selv.
Det er flere og flere som dukker opp med kraftig forventet nedgang for Brent. Sust ute:
«Frykt for olje-overkapasitet: Utelukker ikke 40 dollar fatet
Det kan ligge an til betydelig overkapasitet på olje og lavere priser. – Mer frykt for oljeprisen i 2025 enn det har vært på årevis, sier analytiker.
Oljemarkedet preges for tiden av overkapasitet og bekymringer rundt om Opec og Russland vil gjennomføre en planlagt produksjonsøkning som nylig ble utsatt til slutten av desember.
– Det er mer frykt for oljeprisen i 2025 enn det har vært på årevis – på noe år jeg kan huske siden den arabiske våren, sier Tom Kloza, leder for global energianalyse i oljedataleverandøren OPIS, ifølge CNBC.
Han utelukker ikke at oljeprisen kan komme langt ned fra dagens nivå på rundt 72–73 dollar fatet.
– Du kan komme ned til 30 eller 40 dollar fatet hvis Opec øker og ikke lenger har noen reell enighet om å bremse produksjonen. De har sett markedsandelen virkelig falle gjennom årene, sier Kloza.«
https://e24.no/energi-og-klima/i/rPVlXK/frykt-for-olje-overkapasitet-utelukker-ikke-40-dollar-fatet
Er det noen igjen som mener den vil stige?
Så er det det med at når den siste optimist har blitt pessimist er det tid for å kjøpe.
Det er flere og flere som dukker opp med kraftig forventet nedgang for Brent. Sust ute:
«Frykt for olje-overkapasitet: Utelukker ikke 40 dollar fatet
Det kan ligge an til betydelig overkapasitet på olje og lavere priser. – Mer frykt for oljeprisen i 2025 enn det har vært på årevis, sier analytiker.
Oljemarkedet preges for tiden av overkapasitet og bekymringer rundt om Opec og Russland vil gjennomføre en planlagt produksjonsøkning som nylig ble utsatt til slutten av desember.
– Det er mer frykt for oljeprisen i 2025 enn det har vært på årevis – på noe år jeg kan huske siden den arabiske våren, sier Tom Kloza, leder for global energianalyse i oljedataleverandøren OPIS, ifølge CNBC.
Han utelukker ikke at oljeprisen kan komme langt ned fra dagens nivå på rundt 72–73 dollar fatet.
– Du kan komme ned til 30 eller 40 dollar fatet hvis Opec øker og ikke lenger har noen reell enighet om å bremse produksjonen. De har sett markedsandelen virkelig falle gjennom årene, sier Kloza.«
https://e24.no/energi-og-klima/i/rPVlXK/frykt-for-olje-overkapasitet-utelukker-ikke-40-dollar-fatet
Er det noen igjen som mener den vil stige?
Så er det det med at når den siste optimist har blitt pessimist er det tid for å kjøpe.
40something
I dag kl 14:18
165
Vi får se når Trump får formell makt.
Det jo også mange andre grunner til at oljeprisen ikke bør krakelere, ikke minst miljøhensyn.
Det jo også mange andre grunner til at oljeprisen ikke bør krakelere, ikke minst miljøhensyn.
Redigert i dag kl 14:46
Fluefiskeren
I dag kl 15:18
50
Da er det vel rundt 14 dager siden Noble Venturer ble flyttet til Akeng Deep. Da har de muligens boret i 10 dager og omtrent en tredjedels på vei. Hva skjer hvis denne er tørr som det jo er klart størst sjanse for at den er? Hvor mye skal vi ned da? Det er ikke dramatisk med en bom her når vi vet at vår eierandel kun er 12 %, men finanspressen vil slå det stort opp kjenner jeg de rett.
Og en annen ting:
Island Drilling sa de ville gå til rettslige tiltak mot Trident. Hva kan det bety for oss?
På den andre siden. Vil BWE gå til tilsvarende mot Baker Hughes? For meg ville det være merkelig om de ikke gjør det hvis vi har betalt for dobbelt sett med ESP-er. Når jeg kjøper en ny bil forventer jeg at den virker som den skal.
Og en annen ting:
Island Drilling sa de ville gå til rettslige tiltak mot Trident. Hva kan det bety for oss?
På den andre siden. Vil BWE gå til tilsvarende mot Baker Hughes? For meg ville det være merkelig om de ikke gjør det hvis vi har betalt for dobbelt sett med ESP-er. Når jeg kjøper en ny bil forventer jeg at den virker som den skal.