Panoro - Mye som skjer videre i 2024

Fluefiskeren
PEN 20.05.2024 kl 21:29 275537

Forrige tråd stengt på grunn av lengden.

Aksjen er i bra driv for tiden. Hibiscus og Hibiscus South har vokst i reserver. Dussafu bare fortsetter å levere varene og borekampanjen i Ekvatorial Guinea starter opp i juni. To infillbrønner og en letebrønn der. Også en ny letebrønn på Dussafu sannsynligvis (Bourdon).

Ikke kjedelig å sitte i Panoro.
Redigert 20.05.2024 kl 21:54 Du må logge inn for å svare
bmw5
I dag kl 13:33 653

Panoro produserer nå 13k boed og med de 3 brønner som kommer i desember vil Pen produsere +- 14k boed (fluefiskerens estimat) og av den grunn må Utbytte bli betydelig større i 2025 enn nåværende, ellers vil mange Pen aksjonærene investere i andre selskaper som gir mye større utbytte, for utbytte blir mer og mer viktig for mange aksjonærer.

Med hensyn til Tunisia kan det bli en endring nå når klima tullet slik det nå er med hensyn til CO2 gassen blir nedprioritert som styggdom. Da kan Pen få sine boretillatelser og med det produsere opp mot 20k boed totalt.

Panoro har nå blitt et selskap med et stort potensial for mange år fremover og med en oljepris 70-80 usd vil Pen tjene meget bra med penger til sine aksjonærer og forhåpentlig vis større utbytte.
artumas
I dag kl 14:40 577

Panoro overrasker som vanlig ikke. Oljen stiger jevnt og trutt. Og Panoro faller. Kursen er nå lik som for ett år siden. For en dritt aksje. Hjelper lite med alle kursmål og lovord når kursen står stuck.
40something
I dag kl 14:59 539

Jeg kan ikke tenke meg noe annet enn shorting i aksjen grunnet mange av de som sitter long ikke handler og mange nye ev usikre aksjonærer spilles ut.
Jeg vil minnes at Sveaas lånte ut aksjer i flere år, og det ser ut som andre overtar.
90% av alle bokser krysses av som positive om selskapet, men veldig mange aksjeeiere stoler kun på de bevegelsene man ser i aksjemarkedet.

Det spiller jo liten rolle tydeligvis når selskap og aksje ikke handles etter samme premisser.
Det beste hadde vært hvis nå Arctic kunne kjøpe alle billige aksjer som selges(forhåpentligvis de som shorter) og slette de. Da får åtminstone vi som sitter long noe for svien.
Hadde vært fint hvis ledelsen kunne si noe om hvorfor det ikke kjøpes mye mer. At utbytte forholder seg til oljeprisen er jo logisk, men at snittprisen på tilbakekjøp ligger på over 32 nok er jo rett og slett dårlig butikk, så hvorfor skal man bruke en megler som uansett tjener de samme pengene om gjør gode som dårlige kjøp?

Nå raser det nedover 27,2 er jo inom bånnen slik i går, og olja over 74. At det går an.

Og nå skal shorten tydligvis dekkes inn kl 15:21
Redigert i dag kl 15:23 Du må logge inn for å svare
sologsommer22
I dag kl 15:21 494

Tror nok heller at det er Hortulan /Thorsen som fortsetter nedsalget. Det skal jo ingen ting til for å bevege kursen opp eller ned
40something
I dag kl 15:26 470

Det var jo masse handler på +- 28. Jeg tror ikke at han kaster ut billige aksjer. Har hatt mye sjanser å handle i en periode før Q3.
Men hvis det er slik så ber jeg alle spekulative å holde seg unna da de ødelegger tilliten til å investere i Panoro. Man kan ikke ha investorer som kun skal skumme fløten.
sologsommer22
I dag kl 15:31 458

Jeg mener at Thorsen/Hortulan har solgt ca 2 mill aksjer siden 1.10 i år.
Hortulan har igjen ca. 3 mill og han privat har ca 1 mill
JUICEitUP
I dag kl 15:35 447

Å sitte å gnåle om kursen hver eneste time er virkelig ikke matnyttig og bringer ingen ting nytt til bordet.

Har inntrykk av at mange som skriver her inne ikke er kortsiktig og da skjønner jeg ikke fokuset. Hvis dere mener at kursen er for lav så er det vel bare å kjøpe mer selv. Det holder ikke å sitte å klage på at "alle andre" ikke kjøper hvis man ikke kjøper selv.
Om kursen er det ene eller det andre nå spiller ingen rolle hvis man har noen måneders horisont. Vi går straks inn i det meste lukrative året til PEN noen sinne i tillegg til at Q4 i år blir fantastisk. Det betyr at enten blir vi belønnet direkte via betydelig høyere utbytter enn i år ellers så vil kursen gå som en kule. Får vi høyere utbytter kan forsåvidt kursen gå som en kule bare basert på en slik melding og da får vi uansett i pose og sekk. Det eneste som kan ødelegge denne festen er hvis oljeprisen tryner. Det tror jeg ikke at den gjør, men gjør den det er det mange andre selskaper som vil slite mer en PEN.

Gjør som FF - Ta det med ro og gå dere en tur ut.
40something
I dag kl 16:32 344

Fantastisk for selskapet ja, men som aksje så vet vi veldig lite siden alt kring aksjer savner logikk. Den kan gå i taket, men også på stedet hvil. Det jo opp til kjøpere og selgere, ikke så mye selskapet. At aksjen gikk i maj över alt förnuft er jo også dynamikken I markedet. Når aksjen kommer synlig over radaren så kjøper alle, også de som ikke er interessert i selskapet.

Og om nå Thorsen selger seg ut før det fantastiske q4 så betyr det kanskje ikke at han har mistet trua på selskapet men aksjen. Og så lenge slike som han selger uproposjonerlig i perioder så er omsetning eller så liten at det får uheldige ringvirkninger. Panoro, aksjen man kjøper kun på tilbud men som ingen vil offre noen mer penger på for å få kursen a stige.
Redigert i dag kl 16:41 Du må logge inn for å svare
oto1
I dag kl 17:04 265

For meg som utelukkende kjøper aksjer i selskap som tjener penger, og aller helst betaler utbytter, så er forholdet mellom aksjekurs og inntjening noe av det viktigste.

Så kan man jo diskutere nytten av dette siden gårsdagens inntjening ikke nødvendigvis sier alt om morgendagens inntjening.

Regnearket mitt ble til for å sammenligne BWE med pen.
De selskapene er sammenlignbare spør du meg, ikke for store, og ingen av de opererer i Norge.
Og litt for min egen del da jeg vurderer de opp mot hverandre for å finne ut hvor jeg vil øke.

Forskjellen på mitt regneark og meglerne sitt, er at jeg ser på de siste 4 kvartalene, mens de andre er mer basert på et kalenderår.
Det mener jeg fanger bedre/raskere opp trenden.

Og fasit de siste 4 kvartalene er at BWE trender ned (fra 5 tallet til 2 tallet), mens pen trender opp (fra 5 tallet til 10 tallet).

Så vet jo også jeg at kvartals tallene i disse selskapene historisk har fluktuert mye pga timing på liftingene.
Og jeg vet at det vil bedre seg fremover for begge selskapene.

Men jeg kan ikke ignorere at bwe har en p/e under 3, og pen en p/e over 10.
Hadde jeg trodd at det skulle snu de neste 4 kvartalene så ville saken stilt seg annerledes.
Men det er ikke det jeg tror.
Jeg tror ble p/e kommer ned på 1 tallet, og pen tilbake til 5 taller. Kanskje 4 tallet.
Men likevel er pen ca 3x så dyr som bwe, og da er jo mitt valg rimelig enkelt.

At selskap som pnor og bnor ikke får korrekt prising før de leverer på det "alle" ser komme, er jo et paradoks. Men det bare viser at viljen til å investere med større tidshorisont enn en uke bare minker.
Uten at jeg klager over det all den tid det skaper mye større muligheter for de som investerer langsiktig, og har tålmodighet til å vente.
Kalleklovn547
I dag kl 17:12 250

Olja opp og PEN ned. CEO Hamilton er nå sjef for at av de lavest prisede selskapene på Oslo børs og det må han nå snart ta ansvar for.
40something
I dag kl 18:33 147

Men er ikke det et tegn på at analyse av selskapet og korrelasjonen mot aksjen ikke funker?
Derfor at analysen ikke hensyntar hvordan investorene agerer.?
Derfor funker ikke E/P mot aksjemarkedet. Detfor at det ikke hensyn tar det menneskelige atferd.

Thorsen er jo et formidbel eksempel på hvordan ikke analyse funker i et selskap som panoro, når ikke teknisk ser på atferd.

Redigert i dag kl 18:36 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I dag kl 18:34 146

Når du skriver lavest prisede oppfatter jeg som du mene lavt priset i forhold hva de faktisk besitter og leverer. Hamilton skal primært drive selskapet fremover og det gjør han. Videre deltar han nesten alltid på diverse symposier/konferanser hvor han presenterer selskapet på en entusiastisk måte.

Det er fortsatt 10 av 10 hus som følger aksjen som har en kjøpsanbefaling og dermed mener det er for lavt priset. Tildels svært kraftig også når vi ser på kursmålene deres. Hamilton selv har også ymtet frempå med det. Synes han gjør en bra jobb selv om jeg langtfra er enig i alt han gjør. Da tenker jeg mest på Tunisia som jeg var motstander av fra dag 1.

Min påstand er at det er markedet som bør skjerpe seg. Og ikke kom med påstanden om at markedet alltid har rett. Det er bare en av flere børsfloskler.

Tror de fleste oljeselskapene lider noe så j…… under usikkerheten rundt fremtidens olje-og gasspriser.
Redigert i dag kl 18:37 Du må logge inn for å svare
40something
I dag kl 18:39 137

Enig, Markedet er kun mennesker og de reagerer på bevegelser i markedet så alle analyser blir ståendes i et vakum.
40something
I dag kl 21:23 5

https://e24.no/boers-og-finans/i/Rzar15/det-blir-for-mye-olje-i-2025
Ja ja det var for mye olje i 2124 og. Spørsmælet er vel hva gjør markedet. Vi vet heller ikke hvor mye Kina kommer til å bruke.