Hpur

oryx
HPUR 23.05.2024 kl 11:55 2134

I januar 2021 ble Hexagon Purus handlet på børsen til over 82 kroner pr aksje. Dette var under perioden da ESG-aksjene fikk et kraftig løft, som en følge av politisk fokus samt hva selskapene guidet av mulige inntekter. Nå, tre år etter, er hydrogenselskaper som HPUR mye nærmere kommersialisering og mulighetene for de store inntektene.

I går kom nyheten om at HPUR vil levere hydrogen-lagring og batteripakker til Toyota Nord-Amerika, for serieproduksjon av deres powertrains:
"Norwegian-based Hexagon Purus will supply hydrogen storage and battery packs to Toyota North America (TMNA) for the serial production of its heavy-duty fuel cell powertrains."

https://www.h2-view.com/story/hexagon-purus-supplies-toyota-for-series-production-of-hydrogen-powertrains/2110314.article/

Fra før har HPUR sikret seg to gigantkontrakter innen hydrogen i USA.

CEO i Hexagon Purus var i går ute og kommenterte kontraktene: https://www.finansavisen.no/industri/2024/05/22/8133294/dette-kan-bli-en-veldig-god-kontrakt

Det satses tungt på hydrogen innen store aktører i USA, og HPUR er i det gode selskap. Det meldes ikke noe konkrete tall i meldingen enda, men her kommer nok flere detaljer om ikke lenge. At Holum er meget begeistret er ikke til å legge skjul på, og her er det nesten som han forsnakker seg i omtalen. Blir det en betydelig kontrakt ala Hino-kontrakten som kommer, da går aksjen fort 100% bare på kontraktsmeldingen.

Man bør merke seg hva som nå skjer i hydrogenselskapene, og særlig i HPUR: Investorene som har sittet på gjerdet ser nå at det selskapet tidligere har signalisert om store inntjeningsmuligheter nå blir en realitet. HPUR er i en kraftig stigende trend. Jeg tror ikke vi ser 82 kroner pr aksje igjen med det første, men at aksjen har potensiale til å gå 200 - 300% opp til 20 - 30 kroner, ser jeg på som meget realistisk.

Hydrogenaksjene har akkurat såvidt sparket i fra på børsen, og mange vil nok se i bakspeilet og angre på at man ikke tok HPUR da man fikk aksjen under 10 kroner, våren 2024. Norske investorer må snart konkurrere med grønne fond og amerikanske investorer om aksjene i hydrogenselskapene. Ferden i HPUR mot 20 - 30 kroner har begynt.

https://hexagonpurus.com/
Redigert 22.06.2024 kl 10:09 Du må logge inn for å svare
nhydro
23.05.2024 kl 12:35 2047

Klimafokuset kommer til å øke i takt med varmerekordene fremover så det vil bli langt bedre rammebetingelser fra myndighetene etter hvert. Løp og kjøp!
oryx
24.05.2024 kl 09:16 1873

10% til vi ser 9-tallet. Hadde vært fint å få HPUR over 9 kroner før vi tar helg. Uansett ikke lenge til aksjen skal opp i tosifret kurs over 10 kroner på de tre sterke kontraktene selskapet nettopp har landet i USA, siste med Toyota. Da er det mange som må hive seg etter for ikke å miste videre oppgang, og da begynner moroa.
Redigert 24.05.2024 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
Candelstick
28.05.2024 kl 22:29 1534

Var såvidt innom 9 tallet idag. Dropper ferien iår, og hamstrer mer Hpur 👍
oryx
06.06.2024 kl 14:34 1237

HPUR har presentasjon på hydrogenkonferansen som pågår akkurat nå!
https://www.hydrogen.no/aktuelt/arrangementer/hydrogenkonferansen-2024/

Mange som får øynene opp for Hexagon Purus nå. Her er bare å spenne fast setebeltene. 10 kronersgrensen er snart brutt - ferden mot 20 kroner ++ er i gang!
Baklengssaldo
22.06.2024 kl 07:28 826

HPUR er definitivt involvert i mye spennende nå.
Nikola sliter økonomisk, og det er negativt for Hexagon Purus. Håper på mange gode nyheter i sommer:-)
DrPepper
22.06.2024 kl 12:39 653

Jag har en del aktier, har läst mig på om bolaget och det är mycket intressant det som sker i sektorn, Hexagon Purus är marknadsledande. Jag gillar inte att de har Nikola som kund, lika bra de går i konkurs, finns så många andra bra kunder. Jag såg en video igår om hydrogen lagertruckar, användes hos Amazon, likaså eltruckar, lagerarbetarna föredrog hydrogen eftersom bara en snabb laddning behövdes sen kunde man använda trucken 8 timmar. Nu vet jag inte specifikt om Hexagon är inblandade där men jag ser ju att de är överallt generellt.

Såg även att de anställer mängder av folk, https://hexagonpurus.com/careers/jobs
Jag gillar det jag ser och jag tror bolaget kommer att göra det bra de närmsta 5 åren, vad de gör närmsta månaden intresserar mig inte så mycket, går de ned så köper jag mera.
Candelstick
22.06.2024 kl 12:50 649

Veldig bra. Selv akkumulere jeg Hpur.

Vi vet at composittankene er mer effektive ifh ståltanker, så alle de skal fases ut på hele planeten. 👍
Redigert 22.06.2024 kl 12:50 Du må logge inn for å svare
DrPepper
22.06.2024 kl 12:57 642

Jag såg att de vägde 75% mindre än vanliga ståltankar, det gör ju en enorm besparing gällande transport av Hydrogen. Jag har tagit hjälp av Chatgpt för att räkna ut lite gällande det där. En sak jag ville veta var, hur mycket en sådan tank kan tänkas kosta, detta är vad svaret var, givetvis ska man ta det med en nypa salt, men jag orkar inte själv googla mig fram till svaret, men jag kan ju se priserna på "vanliga" ståltankar så priserna verkar rimliga. I Tyskland ska de fokusera på tankar, om man ser hur många de anställer där, så måste man dra in väldigt mycket pengar på dessa tankar.

"
Priset på en vätgastank kan variera beroende på flera faktorer som materialkostnader, tillverkningsmetoder, storlek, och specifikationer som tryckkapacitet och design. Hexagon Purus' Type 4 komposittryckcylindrar, som använder kolfiberförstärkta polymerer, är kända för sin hållbarhet och lätta vikt, vilket gör dem dyrare att producera än traditionella ståltankar.

Baserat på information från branschen och nuvarande priser, kan vi ge en ungefärlig uppskattning:

Lågtryckstankar (250-300 bar): Dessa tankar är ofta billigare än högtryckstankar. Priserna kan ligga mellan 2000 och 4000 USD per enhet beroende på storlek och specifikationer.

Mellanhögtryckstankar (500 bar): Dessa kan kosta något mer, med priser som varierar från 3000 till 6000 USD per enhet.

Högtryckstankar (700-950 bar): Dessa tankar, som kräver mer avancerad teknik och material, är oftast de dyraste. Priserna kan sträcka sig från 5000 till 10 000 USD eller mer per enhet beroende på kapacitet och specifika krav.

Så, om vi antar att Hexagon Purus' tankar är av hög kvalitet och inkluderar avancerad teknik, kan genomsnittliga priser för deras tankar vara:

För 250-300 bar: cirka 2500 - 4000 USD
För 500 bar: cirka 4000 - 6000 USD
För 700-950 bar: cirka 6000 - 10 000 USD eller mer.
Att sätta ett exakt pris för en specifik tank kräver detaljerad teknisk information och kostnadsanalys, men dessa intervall ger en ungefärlig bild av kostnaderna i dagens marknad."
DrPepper
22.06.2024 kl 13:15 622

Just nu pågår test av färjan i USA. "The United States' first hydrogen-powered ferry, Sea Change, has cleared a key regulatory hurdle, marking a major step on the groundbreaking vessel's long and winding journey toward commercial operations in the San Francisco Bay Area."

Detta blir ju enormt viktigt test.

https://www.marinelink.com/news/us-first-hydrogenpowered-ferry-sea-change-513901

https://www.switchmaritime.com/projects
Redigert 22.06.2024 kl 13:18 Du må logge inn for å svare
velkjent
22.06.2024 kl 13:17 615

Det viktige for investorer, er om salget av tankene gir overskudd eller ikke, eller om noen er interessert i å kjøpe dem. Hittil har selskapet vært en fiks idé og det gjenstår å se om det blir noe annet.
DrPepper
22.06.2024 kl 13:24 606

Överskott eller tvingade att köpa, pågår mycket regleringar nu som gör att många saker kommer bli dyrare och rent av förbjudna, gäller att ha produkter som funkar och är efterfrågade givetvis. "Hittil har selskapet vært en fiks idé og det gjenstår å se om det blir noe annet." Jag tror inte du bygger fabriker och anställer folk på en fix ide, du måste ha kunder, de säger ju att de nu ska kunna komma ikapp med gjorda beställningar tack vare ny fabrik, så de har kunder.

Men Hexagon Purus måste omsätta 4-5 miljarder 2025 annars blir det kursnedgång, rejäl sådan, VD har ju sagt det i flera år nu att de ska nå dit.
Candelstick
22.06.2024 kl 13:28 597

Det er jo ikke slik at gasstankene er begrenset til kun å holde Hydrogen. Med riktig førstelag så kan den brukes til alt innen gass.
Redigert 22.06.2024 kl 13:29 Du må logge inn for å svare
DrPepper
22.06.2024 kl 13:36 584

Igår frågade jag Chatgpt om detta. för det är ju viktigt att man kan sprida risker och produkter om man kan.

"Type 4 komposittryckcylindrar som de som tillverkas av Hexagon Purus kan fyllas med andra gaser än vätgas. Dessa tankar är designade för att hantera höga tryck och kan användas för olika typer av gaser som kräver säker och effektiv lagring. Här är några exempel på gaser som kan lagras i sådana tankar:

Naturgas (CNG - Compressed Natural Gas):

Type 4 komposittryckcylindrar används ofta för lagring och transport av komprimerad naturgas. CNG används som bränsle för fordon och som energikälla i olika industriella applikationer.

Biogas:

Liknande naturgas kan biogas, som produceras genom anaerob nedbrytning av organiskt material, komprimeras och lagras i dessa tankar för användning som bränsle.

Helium:

Helium används i olika applikationer, inklusive ballonger, kylning av supraledande magneter och som skyddsgas i svetsning och elektroniktillverkning.

Kväve:

Kväve används ofta i industrin för att skapa inert atmosfär, trycktestning och som skyddsgas vid olika processer.

Argon:

Argon används främst som skyddsgas vid svetsning och inom metallurgi för att förhindra oxidation av heta metaller.

Syre:

Syre kan användas i medicinska applikationer, industriella processer och inom svetsning och skärning av metaller. Dock kräver syrelagring särskild försiktighet på grund av dess reaktivitet.
Det är viktigt att notera att varje gas har specifika krav och säkerhetsföreskrifter för lagring och hantering. Innan en tank används för en annan typ av gas än den ursprungligen avsedd för, måste den genomgå noggranna inspektioner och eventuell omcertifiering för att säkerställa att den uppfyller alla relevanta säkerhets- och kvalitetsstandarder."
DrPepper
22.06.2024 kl 13:41 576

Jag rekommenderar att följa här på Facebook, de är rätt aktiva samt att de postar mycket bilder inifrån fabriken i Tyskland. Skolklasser besöker med mera, det gör att man får en blick av hur det ser ut i verkligheten. Jag gillar personligen att de är aktiva inom lokala samhället, vilket de även postar om.

https://www.facebook.com/hexagonpurusdeutschland