QEC - The road to 55 NOK

MC Axel
QEC 28.05.2024 kl 11:14 45439

The other threads are pretty full

Now we will soon get some clarifications that will show the way forward for QEC

Is QEC among the 150 industrial projects on his table???


Lobbyists have been jostling at the gates of Hydro-Québec and Pierre Fitzgibbon's office for a year

Tuesday, 28 May 2024




Lobbyists knock on the door


Energy Minister Pierre Fitzgibbon is due to introduce a major bill on the province's energy framework by June 8. He also had to choose between more than 150 industrial projects on his table. A handful of them have already been chosen. The government will announce the lucky ones in a few weeks.

Pierre Fitzgibbon admitted last April that the government had been "taken aback" by the electricity shortage that Quebec is about to experience. <-------


https://www.journaldemontreal.com/2024/05/28/aeroports-de-montreal-craint-de-manquer-delectricite-pour-ses-projets


Redigert 28.05.2024 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I går kl 16:39 2359

hgsd33 skrev 👍


Høres jo realistisk ut..
njn-
I går kl 19:19 2110

Meget bra formulert.
Som jeg leser og tolker Bill 69 og fracking er det i innledningen av «DIVISION IV
'ENERGI
«14.1. I utførelsen av sitt oppdrag når det gjelder energi, har statsråden
er ansvarlig for
(1) støtte, stimulere og fremme produksjonen av energi også
som utvikling av nye energisystemer;
4) sikre kontroll over utviklingen av all hydraulisk kraft under hans eller
hennes autoritet og alle underjordiske reservoarer;

Revisjoner i gamle lover:
Har lest at fracking skal fjernes i loven som er henvist til her, men kan ikke finne det igjen.

Peter Sellers
I går kl 20:49 1921

@ge11, det er påfallende og se at enkelte her inne jobber ræva a sæ for å prøve å få kursen ned med løgner og ditto baissing......det sier meg bare at dem finner aksjen utrolig interesant iom at de bruker så mye tid og interesse for Qec.....de venter på lavere inngang men jeg tror det blir vanskeligere ettersom vi nå er halveis i Juli, f.o.m august kan vi nok få ett skikkelig løft når vi da nærmer oss nyheter!!
rischioso
I dag kl 01:25 1587

Dette er en åpen tråd for både ukritiske og kritiske innspill noe som gavner alle. Du har opprettet en lukket tråd for hovedsakelig ukritiske noe som ingen er tjent med så hold deg der om du fortsatt har problemer med å lese kritiske innlegg for det er en rett du ikke kan frata noen på en åpen tråd - slik er det bare enten du liker det eller ei...;)
Fjellbris
I dag kl 04:34 1535

Spot on, og ja, dette er det konkrete vi har å forholde oss til fra QEC ved Jason og MB når det gjelder et mulig erstatningskrav.
larsendk
I dag kl 09:11 1262

Sjovt nok er du kun kritisk, når du er ude af aktien og så er vi tilbage til, at din agenda aldrig er til at tage fejl af, afhængig af om du ude eller inde i aktien og det finder jeg mye mere problematisk end noget andet.
googleearth11
I dag kl 09:55 1176

Du kommer ikke med kritiske innlegg. Du kommer med udokumentert vås, og kverulering. Den lukkede tråden er deff ikke ukritisk, men den er rensa for sludder og støy.
Stock Walker
I dag kl 10:33 1080

Da vil også jeg anbefale at du holder deg til den lukkede tråden siden den er renset for sludder og støy.
rischioso
I dag kl 10:36 1068

At kursen er på vei mot 1,8xx er jo grunnen til at jeg er ute, men det er kanskje derfor du er inne...?...;)
larsendk
I dag kl 10:51 1020

Det du skriver her beviser bare, at du stadig ikke har fattet noget som helst :-)
Redigert i dag kl 10:52 Du må logge inn for å svare
googleearth11
I dag kl 11:36 925

Samtidig må man beskytte uerfarne aksjeeiere mot sludder som postes her. Feilaktigheter og udokumentert tullball fra sånne som deg og andre kan føre til at noen tror på tøvet deres, og havner i økonomisk uføre.
OPC1000
I dag kl 13:46 723

Samtidig kan man ikke utelukke at noen lures til å tro at aksjen skal til 55 (ref. trådens tittel)
Stock Walker
I dag kl 13:54 701

Sitat googleearth11: "Dommen av 26/1 har endret mye av opplegget i myndighetenes disfavør."

Du som er så opptatt av å beskytte uerfarne aksjekjøpere mot feilaktigheter og udokumentert tullball, har sikkert ingenting imot at jeg korrigerer deg på et vesentlig punkt.
Viktigst av alt: Dommen som du viser til, er midlertidig og gjelder til avgjørende høring engang i løpet av siste halvdel 2024.
Ifølge dommen er Qec og de andre søkerne fortsatt underlagt forbudet mot søking og utnyttelse av hydrokarboner iht. artikkel 6 LMF." De ble midlertidig suspendert fra myndighetenes krav om stenging og opprydding av brønnene. Begge disse domsavgjørelsene er rent midlertidige og gjelder som nevnt til endelig avgjørelse blir tatt i siste høring som er berammet til siste halvdel av 2024. Men nå leser jeg i Faskens artikkel om Bill 69 at lovforslaget tar sikte på å tillate stengning av brønner hvis det blir godkjent i Nasjonalforsamlingen.
"Miscellaneous Amendments: Bill 69 also aims to fill a gap in the Act ending exploration for petroleum and underground reservoirs and production of petroleum and brine to allow for the closure of wells."
Link til hele artikkelen
https://www.fasken.com/en/knowledge/2024/06/comment-le-nouveau-projet-de-loi-vous-affectera i
Redigert i dag kl 13:56 Du må logge inn for å svare
Stock Walker
I dag kl 14:19 642

Dommen av 26/1 har blitt en vandrehistorie. Qec og søkerne fikk medhold på en rekke punkter. Men ikke på det aller viktigste. Siste avgjørende høring har samme dommer som første høring.
Her er rettsuttalelsen [114] både på engelsk og originalspråket.

“[114] Finally, even if the Applicants regained their licenses revoked by the suspension of application of article 7 LMF, they would not be able to exercise the rights resulting from it since they would remain subject to the ban on searching and exploit hydrocarbons under article 6 LMF.”


[114] Enfin, même si les Demanderesses recouvraient leurs licences révoquées par le sursis d’application de l’article 7 LMF, elles ne pourraient pas exercer les droits qui en découlent puisqu’elles demeureraient assujetties à l’interdiction de rechercher et d’exploiter des hydrocarbures en vertu de l’article 6 LMF

https://www.questerre.com/wp-content/uploads/2024/01/2024-01-25-Decision-Francais.pdf

Edited
rettsuttalelsen [114]
Redigert i dag kl 14:26 Du må logge inn for å svare
Kvike11
I dag kl 14:27 614

Hvad er det du vil med sådan en gammel nyhed.
Muligt at de ikke får tilladelse til indvinding af gas, det bliver så samtidig med de slukker for el til virksomhederne i Quebec, og lukker for alt el i alle offentlige bygninger, for de har ikke energi at leverer.
Samtidig med de sidder i mørket kan de skrive en check på milliarder af dollar til at dække erstatningen.
Ikke nok med regeringen holder selskaber der prøver på at oprette forsyningskæden i landet, for nar,
de er også ved at køre alt industri i sænk.
Erstatning, eller tilladelse, der er ikke andre muligheder,
selv om Quebec er en banan republik.
30 - 55 nkr pr aktie
kontant betaling
Redigert i dag kl 14:28 Du må logge inn for å svare
njn-
I dag kl 14:58 541

Det ser ut som du bare tar med de avsnitt som du tolker negativt.
Når du først henviser bør du ta med alle avsnitt og under punkter.
Vi starter med [114.1]
“14.1. In carrying out his or her mission as regards energy, the Minister is responsible for
(1) supporting, stimulating and promoting the production of energy as well as the development of new energy systems;
8
(2) contributing to developing and increasing the reliability and resilience of energy infrastructures;
(3) ensuring the maintaining of energy supplies as well as Québec’s energy security by, among other things, promoting complementarity and balance between available energy sources;
(4) ensuring control of the development of all hydraulic power under his or her authority and all underground reservoirs;
(5) promoting the development of Hydro-Québec’s activities; and
(6) seeing to the quality of energy products.

Du henviser til dommen, men vi er da et skritt videre og bruker Bill 69 som utgangspunkt.
[114]
Er dommerens avgjørelse om at Regjeringen ikke kan sette igang noe som helst før høringen i oktober 2024.
De prøvde å gi rettigheter til et firma for carbonfangst.
Redigert i dag kl 15:18 Du må logge inn for å svare
Trollveggen
I dag kl 15:32 466

Kan også tilføye at provinsen har tegnet avtale med nabolandet ang. eksport av elektrisitet. Skal bli interessant å sjå når dei opphever den avtalen, og utfallet av den.

Stock Walker
I dag kl 15:39 441

Sitat njn-: "De prøvde å gi rettigheter til et firma for carbonfangst."

Vedr. Deep Sky er det langt mer enn et forsøk.
In November 2023, the company secured CAD$57.5 million in Series A funding from Brightspark Ventures and Whitecap Venture Partners, which included a $25 million investment from Investissement Québec, as well as investments from BDC Capital's Climate Tech Fund and OMERS Ventures.
googleearth11
I dag kl 16:42 330

Det er jo en god sjanse for at vil skje. Det er så veldokumentert at selv folk med null forståelse for aksjer skjønner.
googleearth11
I dag kl 16:43 325

Du er veldig flink til drive konspiratorisk argumentasjon: Du tar bare ut de delene som passer til ditt narrativ, og later som om det er helheten. Det er sånn antiwaxere holder på med... Lett å gjennomskue.
Blue Cow Group
I dag kl 17:02 274

Stockwalker argumenterer da helt glimrende, jeg er ikke enig i alle konklusjonene hans, men han er milevis over de andre negative/skeptikerne her, begrunner meningene sine og er oppdatert på situasjonen, langtifra noen eldgamle greenpeace-uttalelser etter bill21 kom som kronargument mot bill69 som en viss annen her prøvde å bruke.
OPC1000
I dag kl 17:11 253

Hvis det er så opplagt - hvorfor handles aksjen under 2 kroner. Vil ikke alle ha med seg en gevinst på mange tusen % uten risiko ?
Stock Walker
I dag kl 17:12 244

Jeg skulle gjerne likt å slå følge med deg til aksjekurs kr 55, jeg. Men prøv selv å finne noe positivt om produksjon av fossil naturgass i forbindelse med Quebec som kan brukes til Qecs fordel. Selv det som står om fossil naturgass i Faskens Bill 69 artikkel, er negativt ladet i Qec sammenheng.
Blue Cow Group
I dag kl 17:13 240

God sjanse betyr ikke null risiko.. når vi først er inne på lavmåls-argumentasjon...
googleearth11
I dag kl 17:26 205

55 kroner er erstatningsbeløp pr aksje. Utvinning vil gi mye høyere kurs. Pass på å holde tunga rett i munnen i argumentasjonen.
googleearth11
I dag kl 17:27 202

Begrunner meningene ut fra små deler av dokumentasjonen for å få det til å passe med sitt narrativ.
Juiced
I dag kl 17:40 173

For å ha en konstruktiv debatt rundt QEC, så trenger man godt dokumenterte meninger og analyser på begge sider av saken. Så kan man gjøre deg opp en mening selv, og ikke bare lese side opp og side ned med svada og krangling.

Etter at jeg begynte å interessere meg for selskapet i vår, så har jeg lest meg opp her på forumet og artikler og meninger fra ulike klimajournalister og politikere i Canada.

Min mening er at saken har virket fastlåst de siste årene, men at det virker å være en større politisk endring i Québec og Canada grunnet energimangel. At man har åpnet for ulike pilotprosjekter er med på å bekrefte endringen som nå er i startfasen.

Hvordan dette vil utspille seg for Questerre er vanskelig og si per dags dato, men jeg har troen på at dette er positivt for QEC først og fremst på sikt. Så får man håpe at man nå får starte med karbonfangst i første omgang og at dette vil være med på blidgjøre klimapolitiske miljøer i Québec.