Frontline Q1 2024 resultater

andreasr
FRO 30.05.2024 kl 08:10 22904

"Frontline satt igjen med et overskudd på 181 millioner dollar etter den første tremånedersperioden i år. Det var mindre enn på samme tid i fjor. Da endte overskuddet på 200 millioner dollar."

"Kvartalsutbyttet blir 0,62 dollar pr. aksje, mot konsenusforventningen på 0,60 dollar.

På forhånd hadde analytikerne ventet et driftsresultat på 254 millioner dollar og et resultat på 220 millioner dollar. Resultatet pr. aksje var ventet til 0,78 dollar."

Kilde:
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/05/30/8134900/frontline-overskudd-pa-180-millioner-dollar
auxe
I dag kl 16:26 347

https://www.finansavisen.no/finans/2024/07/07/8151026/sondagens-aksjetips-med-rec-silicon-frontline-og-wallenius-wilhelmsen

Hode og skulder formasjonen er en pålitelig formasjon som ofte kan gi gode avkastninger. Det gjelder som ellers i aksjemarkedet og kunne forutse formasjonen når den blir dannet og ikke lenge etterpå. Dette kan derimot være veldig vanskelig.
Redigert i dag kl 21:05 Du må logge inn for å svare
bjartmar
04.07.2024 kl 10:43 958

04.07.2024 10:00:10
SHIPPING: ARCTIC ØKER KURSMÅL OG GJENTAR KJØPSANBEFALINGER
Oslo (Infront TDN Direkt): Arctic Securities oppjusterer sine kursmål i shippingsektoren og gjentar kjøpsanbefalinger på aksjene som dekkes av meglerhuset.


Det fremgår av en sektorrapport fra meglerhuset torsdag.


Ifølge Arctic har produkttankskip fortsatt høy inntjening på grunn av høye volumer på russisk eksport, og ytterligere styrket av den utvidede omrutingen fra Suezkanalen via Kapp det gode håp.


"For begge segmentene holder vi 2025- og 2026-ratene uendret, mens råoljetank er revidert ned for i år (VLCC til 49.700 dollar pr dag) og produkttank forventes å holde seg på nåværende nivåer gjennom året (LR2 ved 54.500 dollar pr dag)", skriver meglerhuset.


Arctic ser i gjennomsnitt 23 prosent oppside i shippingaksjene meglerhuset dekker, og finner produkttanksektoren mest attraktiv når man ser på 2024-estimater.


"Vi argumenterer for at Hafnia har et klart reprisingspotensial, drevet av estimater for hele året (som vi ser krype oppover) og det faktum at vi tror at denne syklusen vil vare gjennom hele vår prognoseperiode", skriver meglerhuset.


Selskap Anbefaling Kursmål (tidligere)

Frontline Kjøp 316 (308)

Hafnia Kjøp 112 (98)

Odfjell Kjøp 217 (183)
John Hollevik finans@tdn.no


Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

desirata
02.07.2024 kl 07:51 1698

Kan være at Kina olje og import vaf forventet å øke med 0,5m barrels iår. Istedet fallt den med 0,3m fat 1H 2024. Samtidig steg domestic produksjon med 140k fat. Dette er veldig negativt for VLCC rater og da nytter det ikke med øket produksjon annetsteds, dersom fallende forbruk / import. Alle el.bilene i Kina bidrar.

India var økning, men veldig kort distanse fra Saudi.

Flere artikler Hellenic shippingnews
auxe
01.07.2024 kl 23:32 2012

For hva det er verd, jeg har solgt noen ganger i HS en for å begrense tapet og det har stemt hver gang.

Jeg eier ikke aksjer i FRO men jeg eier aksjer i HUNT og er derfor inne i VLCC.
Og leter etter den beste inngangen i FRO.
Redigert 01.07.2024 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
auxe
01.07.2024 kl 23:22 2041

Vi tolker vel formasjoner forskjellig.

Investtech. ser jeg på som etterkant tolkere for alt det er verd ?

Ellers så får vi se når Juli er ferdig.

Syns HS en i FRO nå følger læreboka jeg.
Med halslinje på 275.

https://aksjeanalyse.wordpress.com/tekniske-formasjoner/hode-og-skulder-formasjon/
ibyx
01.07.2024 kl 23:09 2078

Sliter litt med å identifisere den HS-formasjonen, men 250 er uansett ikke usannsynlig. Den er like sannsynlig som fallet idag som tydeligvis overrasket en del...
Altså, kanskje, kanskje ikke.
Men volumet var ganske høyt, så en viss forventning er indikert..
VOLUME: 2.21M
65 DAY AVG: 1.48M
149% VS AVG

Og VLCC fikk ganske riktig et lite løft. Likeså Suezmax.
Ser vi dessuten på Time charter, (som kanskje er en x-faktor som kan manifestere seg ved Q2 for FRO?) så er ratene der *betydelig* sterkere!
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/July%201%2c%202024.pdf

Ad HS. Investtech har ikke identifisert en slik, men er ellers kledelig klistret fast i trenden. De snur kappa igjen etter at opptur har begynt og er slik sett av begrenset verdi nå. Dersom de hadde vært med på en HS-formasjon kunne det derimot litt mer opplagt vært "mer å hente" her..
auxe
01.07.2024 kl 21:48 2270

FRO utløste HS en i dag,https://e24.no/bors/instrument/FRO.OSE

Programmessig.

VLCC ratene gjorde for første gang på lenge en liten opptur.https://www.tradewindsnews.com/tankers


FRO burde ned på 250 for å avslutte HS en.
hans
01.07.2024 kl 16:29 2685

Dette må være en overreaksjon på et eller annet....
DividendYield
01.07.2024 kl 15:44 2805

Litt tidlig å konkludere hva som kommer av skip mer enn 3-4 år frem i tid. Skulle disse superratene komme som predikert i løpet av året, vil bestillingene etter skip ta seg opp, det gjør det alltid. Kanskje ikke nok til å ødelegge et marked igjen siden det er stor konkurranse om ledige sloter fra de andre shippingsegmentene og usikkerhet rundt fremtiden til olje?
desirata
01.07.2024 kl 15:32 2849

Feil, det kommer ikke nybygg av betydning i VL dette decade, men det skrapes heller ingen. Så derved like langt. Det som vil gjøre utslag er dersom Saudi åpner kranene med 1mil barrels o.l. Det vil bety stor oppgang for VL. Motsatt effekt dersom China reduserer olje importen. Jo, det blir visst aldri kjedeleg dette her -
102oktan
01.07.2024 kl 15:12 2909

Det sies jo at "denne" supersyklusen er supply driven. Det har man sagt i tre år nå. Levering av nybygg starter på alvor 2026, det er det ikke lenge til. S/P values er stive så det er ingen grunn til å skrape skip nå. Det som er for dårlig for den hvite flåten fortsetter sejlasen med russisk olje. Kanskje kan vi bare glemme hele supersyklusen? Kanskje har disse bommet? https://x.com/ed_fin/status/1807088937602625710
Ratene får jo stige både kraftig og vedvarande for at det skal lønne seg. Hunter er vel snart insolvent?
ibyx
01.07.2024 kl 11:54 3136

Så lenge ikke noen klarer å så seriøs tvil om at ratene "vi er blitt lovet" kommer, men kun er forsinket så tror jeg nedsiden begrenser seg til noe under 250. Kanskje ned i 230?
Et dypere kursfall vil måtte kreve ganske tunge volumsalg. Det er vel relativt store posisjoner kjøpt relativt høyt oppe her? Hvis de ikke lenger forsvares...
desirata
01.07.2024 kl 11:47 3153

Fortsetter disse break-even ratene hele sommeren, vil det bli et svakt resultat i høst.

FOMO aksjekursene vil da bli tøft å holde over 200kr. Gjerne det kan bli anledning til at flere kan kjøpe seg inn og bli med på den oppgangen vi er blitt predikert siste par åra.
ibyx
01.07.2024 kl 11:35 3204

Men når TradeWinds nå viser 18.800USD pr dag for VLCC så sier det også noe om FRO nå.
Kursfallet på over 4% er slik sett ikke vanskelig å forstå.
Den artige oppgangen til over 280 derimot...
andreasr
29.06.2024 kl 19:09 3872

"3 Untapped Opportunities for a 1,000% Return

Frontline (NYSE:FRO) leads in oil transportation. For the company’s very large crude carriers (VLCCs), Suezmax tankers and long-range (LR2) tankers, the projected average daily cash cost for breakeven rates in 2024 is $31.2K, $23.5K, and $22.2K. In short, the average daily fleet cost is $27.1K. By June 2024, the world’s oil demand increased to 103.76 million barrels per day. The VLCC three-year time charters are closing at $55K per day, indicating market strength.

Moreover, Frontline has made substantial financial gains from selling its older vessels. In particular, $382 million was collected by selling five VLCCs and two Suezmax tankers, with net cash proceeds of about $275 million after loan repayment. The refinancing of eight LR2 tankers resulted in net cash proceeds of an extra $139 million. To refinance eight Suezmax and eight LR2 tankers, a senior secured term loan facility of $606.7 million was obtained, resulting in net cash proceeds of about $278 million.

Overall, Frontline’s significant market lead and proceeds from vessel sales enhance its potential for high returns and solidify its presence on the high-return stock opportunities list."

https://investorplace.com/2024/06/hot-stocks-3-untapped-opportunities-for-a-1000-return/

ibyx
22.06.2024 kl 12:34 4665

Et par komparative sitater herfra fra ifjor på denne tid:

15.6:
Clarkson's: “If VLCC spot earnings reach $55,000/day, Frontline's EPS could surpass NOK 25/share ($2.31), establishing a realistic target of NOK 250/share ($23.10). Every $10,000/day increase in VLCC rates above that increases EPS by more than NOK 7/share ($0.65).”

21.6:
Grei pris for en gammel skrubber?
Great Lady (2005 - +15 Years Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: D 🟠) USG/China Unipec (Hou) EastMed [+17 years old vessel] (TCE: RV USD 50K @ 130 days / Actual USD 74K @ 97 days)


Så sa noen til ibyx:
Ibyx: Fro prises i stor grad på forventninger om fremtidige rater, i liten grad spot i det dårligste kvartal….

Ok. Men de innfridde jo ikke på VLCC fra da til nå...
Hvor lenge kan markedet prise inn høye VLCC-rater som ikke kommer?
Når går forventingene ut på dato?
Når "big money" har sikret "sitt"?
ibyx
22.06.2024 kl 12:23 4690

Men enkelte ekstremt lave rater har det vært innimellom ganske lenge. Typisk den korte veien fra gulfen til India.
Når det gjelder rådet om å laste FRO mens ratene er lave så er det et litt prematurt råd kanskje?
Slik jeg ser det har FRO stått imot overraskende bra med lave rater en god stund nå. Ytterligere eller vedvarende lave rater vil ikke snu dette...
Det henger dårlig på greip!
I tillegg kan det være nyttig å se hva kursen var for for fx et år siden sammenlignet med ratene da og nå?
Da vil man bla se at kursen nå fortsatt er 82%, jeg gjentar 82% over samme tid ifjor...
Det er litt vanskeligere å hente opp ratebildet fra samme tid som ifjor, men var det virkelig 20.000 på Tradewinds fx?
Redigert 22.06.2024 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
desirata
22.06.2024 kl 12:10 2504

Nå melder Tradewinds om flere VLCC slutninger under $10k denne uka. Vedvarer dette flere uker, så kan det bli tøft å holde aksjekursen oppe.
UNIT
22.06.2024 kl 11:12 2572

Om du går på Facebook på Frontline Investors kan du lese artikkel
Anden
22.06.2024 kl 11:08 2585

Noen som har fåþ lest denne artikkelen i fa eller Kapital? "Hvorfor du bør kjøpe Frontline nå
Fallet i tankratene representerer en god mulighet til å plukke opp “rimelige” tankaksjer. Men gjør du det, er det Frontline du bør kjøpe."

Hadde vært kjekt med et referat😀
ibyx
21.06.2024 kl 22:35 2912

Veldig lite meninger her i det siste.
Må si jeg har litt problemer med å se at opphentingen fra mandagens bunn på 23.95USD skal kunne bli stort sprekere nå (25.69USD idag)
Lenge siden vi har sett Tradewinds melde VLCC spot USD/day 20.000.
Hva var break even for FRO? Jada de ligger selvsagt noe høyere enn 20.000.
ibyx
20.06.2024 kl 10:22 3319

Det skrubber av sted!
Spennende å se om den Xin Long fra mandag faktisk blir fixed... Kunne jo vært litt hyggelig midt inne i tyttebærene...
https://app.tankersinternational.com
Tradewinds: 22.800
Mollen
19.06.2024 kl 14:13 3715

Er det noen som vet om en resultatkalender for Q2 for selskapene på OSE ? Er da særlig interessert i shippingaksjene
auxe
18.06.2024 kl 17:51 4101

Mulig det danner seg en perfekt HS nu og target ned til 240
102oktan
18.06.2024 kl 14:45 4292

Hva er en Ecodesign?
So what is an eco-ship? Reduced fuel consumption comes from a good hydrodynamic hull form “being the most important aspect”, a proper size engine “larger than typical but derated” and a good propeller.

Hva er en Scrubber?
Scrubbers remove sulfur from ship exhaust by spraying a buffer solution (usually seawater) over it and then discharging the washwater overboard, often without treatment.

Skip med scrubber renser eksosen. Derfor kan de brenne det billige HSFO-brenslet, mens skip uten scrubber må tanke det dyre VLSFO.
desirata
18.06.2024 kl 13:57 4377

Det er ingenting som heter VLCC dirty tanker. VLCC går med crude oil som cargo. Du mener ECO tankers, som har scrubber. Da sikter en til exhaust utslippet fra maskin, ikke lasten. Disse ECO har også mere economics fuel forbruk.

I product tankers har en dirty tankers so går med black cargo som fuel Oil og crude. Samt clean tankers som går med clean eller blanke / lysebrune cargoes.
bjartmar
18.06.2024 kl 08:50 4683

Historisk så har ratene for VLCC tankskip en tendens til å øke i vintermånedene (oktober til mars) og også i sommermånedene (juni til september). Hvis historiske mønstre holder, kan det være en oppsving i ratene mot sensommeren og høsten, noe som potensielt kan løfte aksjekursen og så kommer den geopolitiske situasjonen inn i disse tider . Mye luft har gått ut av aksjen de siste ukene ...litt sent å slippe nå så da er det vel bare å holde seg fast ?
Samson Isberg
17.06.2024 kl 22:58 5043

desirata
Ratene du nevner er for VLCC dirty tankers. Frontline har vel ikke noen slike lenger igjen i sin flåte.
1 yr eco vessel rate ligger på 53k+$. Det er vel litt mer der Frontline vil ligge vil jeg tro.

https://www.frontlineplc.cy/about-frontline-ltd/environmental-social-governance-esg/




Rater pr 17 juni 2024.
https://energy.poten.com/poten-daily-briefing-landing
ibyx
14.06.2024 kl 12:03 5725

Det er nok å overdrive. Det blir litt klein analyse ut av det tenker jeg.
Er jo ikke fake news. Det er det samme som å si at alle analyser med kursmål som ikke innfrir er fake news...
Er en klar parallell til spådommene om oljeprisen for et par år siden blant majoriteten av de "beste oljehodene". "Kan gå i 200USD i løpet av vinteren" ble det sagt. Det skjedde selvsagt ikke fordi motkrefter, ikke minst "politiske" ble satt inn.
Selvsagt er det et tak for det meste. Men det er nok for tidlig å avblåse supersyklusen.
Men Investtech kan være inne på noe:
Frontline Plc har brutt ned gjennom gulvet i en stigende trendkanal på mellomlang sikt. Dette indikerer i første omgang svakere stigningstakt, eller innledning av en mer horisontal utvikling. Aksjen har støtte ved cirka 240 kroner og motstand ved cirka 300 kroner.

Det er nok en viss angst for anti-FOMO-utløsning der ute selv om kursen nå har korrigert ca 50 kroner ned fra årsbeste.
Redigert 14.06.2024 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
desirata
14.06.2024 kl 11:42 5773

VLCC ratene ligger under 25k. Frontline har vært drevet av FOMO lenge. Vi har hørt hvor fantastisk stortank skal bli de siste 2åra. Det er kun fake news. Ratene Har ikke vært over 50k over tid.

Tror det er et tids spørsmål til FRO faller til 150 og OET 200. Se på kursene sist sommer, det er den sesongen vi går inn i nå. Lavsesong for stortank + noe FOMO.
ibyx
14.06.2024 kl 11:16 5830

Der klikket den under 260. HS-formasjon eller ei...
RSI er nå like fallende som VLCC-ratene...
ibyx
14.06.2024 kl 10:46 5908

Short marginalt redusert fra 15 til 31 mai. Men fortsatt 41% høyere enn 31.5.23.
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
ibyx
13.06.2024 kl 23:11 6256

Jøss!
Et lysglimt på det mørke havet...
Arsan (2010 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: D 🟠) USG/Korea ATA Bahri Oil Transportation (TCE: RV USD 33K @ 117 days / Actual USD 58K @ 90 days)

Da gjenstår det bare å få den *fixed*...
ibyx
12.06.2024 kl 22:54 6798

Hmmm. Asset value pluss LR2/Aframax?
Det er nå også et ganske stort sprik mellom spot og TCE for VLCC (26,4K vs 55,25K ifølge Poten)
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/June%2010%2c%202024.pdf

Både OET og FRO "skrytes" vel opp av at de har høy spot? Ikke så lurt det heller kanskje mens vi venter og venter..?

Og denne for noen timer siden er neppe et incitament for prising over 300 igjen?
Front Vefsna (2017 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) AG/Vietnam NSRP Frontline $FRO (TCE: RV USD 28K @ 41 days / Actual USD 40K @ 36 days)

Men det er fortsatt mye "goodwill"/FOMO i FRO, er det ikke?
Og nå som den har korrigert 12-13% er den selvsagt et bedre kjøp enn den var 27. mai!
Redigert 12.06.2024 kl 23:00 Du må logge inn for å svare
102oktan
12.06.2024 kl 22:37 6862

Fra Hafnia-tråden https://x.com/ed_fin/status/1800887979583631655
VLCC har aldrig vært en vinner enligt den tabellen. Kanskje var det Saverys som var reven og Storeulven sitter nå med Svarte Per? Riktignok med store Asset Value Gains?
ibyx
12.06.2024 kl 21:39 6977

Stikkes det kjepper i hjulene på supersykkelen?
Er vel viktig å være obs på timing...
Vi har jo "peak-oil". Vi har vel også "peak-VLCC" (som vi venter og venter på...)?
Satse på at Freddy timer dette? Passe ny flåte for neste to års tid til å skumme toppen?
Så blir det hogst?
https://splash247.com/trafigura-signs-for-more-vlcc-newbuilds/
ibyx
12.06.2024 kl 21:32 7003

USD "krakker". FRO holder FOMO-dividend-koken på NYSE? pt. 278,50 NOK
Ex-dato imorgen. 268.
VLCC viser 25k på Tradewinds.
Hmm.
ibyx
11.06.2024 kl 12:40 7540

Laveste RSI på 3 måneder.
Siste dag inkl utbytte 6,50 imorgen...