Frontline Q1 2024 resultater

andreasr
FRO 30.05.2024 kl 08:10 26503

"Frontline satt igjen med et overskudd på 181 millioner dollar etter den første tremånedersperioden i år. Det var mindre enn på samme tid i fjor. Da endte overskuddet på 200 millioner dollar."

"Kvartalsutbyttet blir 0,62 dollar pr. aksje, mot konsenusforventningen på 0,60 dollar.

På forhånd hadde analytikerne ventet et driftsresultat på 254 millioner dollar og et resultat på 220 millioner dollar. Resultatet pr. aksje var ventet til 0,78 dollar."

Kilde:
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/05/30/8134900/frontline-overskudd-pa-180-millioner-dollar
ibyx
I dag kl 21:59 76

Pr 30.6 lå shortandelen 133% høyere enn samme dato ifjor ifølge denne:
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/

Synes egentlig FRO holder seg utrolig sterk da.

Er det rett og slett for mye "too big to fail money" involvert på for høy inngangsverdi her nå?
Redigert i dag kl 22:03 Du må logge inn for å svare
ibyx
I dag kl 19:21 261

LR2/Aframax og Suezmax har reddet FRO det siste året. Og høye skipspriser.
Men hvor lenge kan VLCC-ratene være elendige før det smitter over på skipsprisene?
Har Freddy bommet med kjøpet av 24 VLCCer?
Redigert i dag kl 19:22 Du må logge inn for å svare
desirata
I dag kl 17:35 401

Eksempel med Front Beaver vil den gå på slike break-even rater store deler av Q3. Blir det mange nok slike vil det bli dårleg kvartals resultat med noen ti cent i utbytte. En kan tenke hvordan aksjen vil reagere da.
ibyx
I dag kl 17:29 410

Tradewinds idag: 14.800USD
Som en kommentar på slike nivåer ble det svart på Shareville:
"se hva slags skip ligger på 15400 dag og se hva frontline skip ligger på."
Nettopp. Børsprising er i sannhet irrasjonell...
Slik kan de se ut. Med 26K nå for Beaver er vel denne tett på eller nesten under breakeven?
Uansett er det vel en god del under VLCC-rater vi så ifjor sommer? men kursen er 83% høyere...

Front Beaver (2023 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) WAfr/WCIndia IOC Frontline $FRO (TCE: RV USD 34K @ 55 days / Actual USD 26K @ 68 days)
Redigert i dag kl 17:30 Du må logge inn for å svare
ibyx
11.07.2024 kl 17:17 1115

244
Når kommer de første analytikerne etter?
Ingen senking av kursmål her siden mai ifjor...
En artig diskrepans?
https://www.marketscreener.com/quote/stock/FRONTLINE-PLC-1413151/consensus/

Mean consensus
BUY
Number of Analysts
6
Last Close Price
23.34 USD
Average target price
31.89 USD
Spread / Average Target
+36.65%
High Price Target
33 USD
Spread / Highest target
+41.39%
Low Price Target
30 USD
Spread / Lowest Target
+28.53%
ibyx
10.07.2024 kl 13:06 1560

Det er kanskje derfor det også ofte er en bunn under bunnen... eller et hull i bunnen om du vil.
Hvordan går det med HS-formasjonen?
Investtech vil visst ikke spille den ballen?

Tradewinds VLCC spot day USD15.300
Dette er vel langt lavere enn for et år siden?
Kursen er fortsatt 75% høyere...
Redigert 10.07.2024 kl 13:10 Du må logge inn for å svare
JSH
09.07.2024 kl 01:00 2123

Det er aldri gode nyheter på bunnen
102oktan
08.07.2024 kl 22:24 2299

Softening LR rates may reduce incentives for switching, potentially impacting VLCC and Suezmax rates during the summer lull per Vortexa
https://x.com/MarhelmData/status/1809257178059940247
ibyx
08.07.2024 kl 20:15 2488

Vel. Dobbelt så mye som på TW ihvertfall.

Front Neiden (2021 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Brazil/China Petrobras Frontline $FRO (TCE: RV USD 35K @ 84 days / Actual USD 41K @ 76 days)
auxe
08.07.2024 kl 16:46 2712

Sant, jeg har solgt meg ut av Hunt også, får se etter inngang senere igjen, markedet er for surt for tiden.
Redigert 08.07.2024 kl 16:47 Du må logge inn for å svare
ibyx
08.07.2024 kl 16:17 2783

Det blir ikke lettere av VLCC spot day er 17.500USD på TradeWinds. Det forteller ganske kjapt at det ikke kan bli en ny tur over 300 på en stund...
Redigert 08.07.2024 kl 16:17 Du må logge inn for å svare
auxe
07.07.2024 kl 16:26 3350

https://www.finansavisen.no/finans/2024/07/07/8151026/sondagens-aksjetips-med-rec-silicon-frontline-og-wallenius-wilhelmsen

Hode og skulder formasjonen er en pålitelig formasjon som ofte kan gi gode avkastninger. Det gjelder som ellers i aksjemarkedet og kunne forutse formasjonen når den blir dannet og ikke lenge etterpå. Dette kan derimot være veldig vanskelig.
Redigert 07.07.2024 kl 21:05 Du må logge inn for å svare
bjartmar
04.07.2024 kl 10:43 3962

04.07.2024 10:00:10
SHIPPING: ARCTIC ØKER KURSMÅL OG GJENTAR KJØPSANBEFALINGER
Oslo (Infront TDN Direkt): Arctic Securities oppjusterer sine kursmål i shippingsektoren og gjentar kjøpsanbefalinger på aksjene som dekkes av meglerhuset.


Det fremgår av en sektorrapport fra meglerhuset torsdag.


Ifølge Arctic har produkttankskip fortsatt høy inntjening på grunn av høye volumer på russisk eksport, og ytterligere styrket av den utvidede omrutingen fra Suezkanalen via Kapp det gode håp.


"For begge segmentene holder vi 2025- og 2026-ratene uendret, mens råoljetank er revidert ned for i år (VLCC til 49.700 dollar pr dag) og produkttank forventes å holde seg på nåværende nivåer gjennom året (LR2 ved 54.500 dollar pr dag)", skriver meglerhuset.


Arctic ser i gjennomsnitt 23 prosent oppside i shippingaksjene meglerhuset dekker, og finner produkttanksektoren mest attraktiv når man ser på 2024-estimater.


"Vi argumenterer for at Hafnia har et klart reprisingspotensial, drevet av estimater for hele året (som vi ser krype oppover) og det faktum at vi tror at denne syklusen vil vare gjennom hele vår prognoseperiode", skriver meglerhuset.


Selskap Anbefaling Kursmål (tidligere)

Frontline Kjøp 316 (308)

Hafnia Kjøp 112 (98)

Odfjell Kjøp 217 (183)
John Hollevik finans@tdn.no


Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70

desirata
02.07.2024 kl 07:51 4702

Kan være at Kina olje og import vaf forventet å øke med 0,5m barrels iår. Istedet fallt den med 0,3m fat 1H 2024. Samtidig steg domestic produksjon med 140k fat. Dette er veldig negativt for VLCC rater og da nytter det ikke med øket produksjon annetsteds, dersom fallende forbruk / import. Alle el.bilene i Kina bidrar.

India var økning, men veldig kort distanse fra Saudi.

Flere artikler Hellenic shippingnews
auxe
01.07.2024 kl 23:32 5018

For hva det er verd, jeg har solgt noen ganger i HS en for å begrense tapet og det har stemt hver gang.

Jeg eier ikke aksjer i FRO men jeg eier aksjer i HUNT og er derfor inne i VLCC.
Og leter etter den beste inngangen i FRO.
Redigert 01.07.2024 kl 23:39 Du må logge inn for å svare
auxe
01.07.2024 kl 23:22 5047

Vi tolker vel formasjoner forskjellig.

Investtech. ser jeg på som etterkant tolkere for alt det er verd ?

Ellers så får vi se når Juli er ferdig.

Syns HS en i FRO nå følger læreboka jeg.
Med halslinje på 275.

https://aksjeanalyse.wordpress.com/tekniske-formasjoner/hode-og-skulder-formasjon/
ibyx
01.07.2024 kl 23:09 5085

Sliter litt med å identifisere den HS-formasjonen, men 250 er uansett ikke usannsynlig. Den er like sannsynlig som fallet idag som tydeligvis overrasket en del...
Altså, kanskje, kanskje ikke.
Men volumet var ganske høyt, så en viss forventning er indikert..
VOLUME: 2.21M
65 DAY AVG: 1.48M
149% VS AVG

Og VLCC fikk ganske riktig et lite løft. Likeså Suezmax.
Ser vi dessuten på Time charter, (som kanskje er en x-faktor som kan manifestere seg ved Q2 for FRO?) så er ratene der *betydelig* sterkere!
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/July%201%2c%202024.pdf

Ad HS. Investtech har ikke identifisert en slik, men er ellers kledelig klistret fast i trenden. De snur kappa igjen etter at opptur har begynt og er slik sett av begrenset verdi nå. Dersom de hadde vært med på en HS-formasjon kunne det derimot litt mer opplagt vært "mer å hente" her..
auxe
01.07.2024 kl 21:48 5277

FRO utløste HS en i dag,https://e24.no/bors/instrument/FRO.OSE

Programmessig.

VLCC ratene gjorde for første gang på lenge en liten opptur.https://www.tradewindsnews.com/tankers


FRO burde ned på 250 for å avslutte HS en.
hans
01.07.2024 kl 16:29 5694

Dette må være en overreaksjon på et eller annet....
DividendYield
01.07.2024 kl 15:44 5815

Litt tidlig å konkludere hva som kommer av skip mer enn 3-4 år frem i tid. Skulle disse superratene komme som predikert i løpet av året, vil bestillingene etter skip ta seg opp, det gjør det alltid. Kanskje ikke nok til å ødelegge et marked igjen siden det er stor konkurranse om ledige sloter fra de andre shippingsegmentene og usikkerhet rundt fremtiden til olje?
desirata
01.07.2024 kl 15:32 5858

Feil, det kommer ikke nybygg av betydning i VL dette decade, men det skrapes heller ingen. Så derved like langt. Det som vil gjøre utslag er dersom Saudi åpner kranene med 1mil barrels o.l. Det vil bety stor oppgang for VL. Motsatt effekt dersom China reduserer olje importen. Jo, det blir visst aldri kjedeleg dette her -
102oktan
01.07.2024 kl 15:12 5919

Det sies jo at "denne" supersyklusen er supply driven. Det har man sagt i tre år nå. Levering av nybygg starter på alvor 2026, det er det ikke lenge til. S/P values er stive så det er ingen grunn til å skrape skip nå. Det som er for dårlig for den hvite flåten fortsetter sejlasen med russisk olje. Kanskje kan vi bare glemme hele supersyklusen? Kanskje har disse bommet? https://x.com/ed_fin/status/1807088937602625710
Ratene får jo stige både kraftig og vedvarande for at det skal lønne seg. Hunter er vel snart insolvent?
ibyx
01.07.2024 kl 11:54 6145

Så lenge ikke noen klarer å så seriøs tvil om at ratene "vi er blitt lovet" kommer, men kun er forsinket så tror jeg nedsiden begrenser seg til noe under 250. Kanskje ned i 230?
Et dypere kursfall vil måtte kreve ganske tunge volumsalg. Det er vel relativt store posisjoner kjøpt relativt høyt oppe her? Hvis de ikke lenger forsvares...
desirata
01.07.2024 kl 11:47 6162

Fortsetter disse break-even ratene hele sommeren, vil det bli et svakt resultat i høst.

FOMO aksjekursene vil da bli tøft å holde over 200kr. Gjerne det kan bli anledning til at flere kan kjøpe seg inn og bli med på den oppgangen vi er blitt predikert siste par åra.
ibyx
01.07.2024 kl 11:35 6213

Men når TradeWinds nå viser 18.800USD pr dag for VLCC så sier det også noe om FRO nå.
Kursfallet på over 4% er slik sett ikke vanskelig å forstå.
Den artige oppgangen til over 280 derimot...
andreasr
29.06.2024 kl 19:09 6881

"3 Untapped Opportunities for a 1,000% Return

Frontline (NYSE:FRO) leads in oil transportation. For the company’s very large crude carriers (VLCCs), Suezmax tankers and long-range (LR2) tankers, the projected average daily cash cost for breakeven rates in 2024 is $31.2K, $23.5K, and $22.2K. In short, the average daily fleet cost is $27.1K. By June 2024, the world’s oil demand increased to 103.76 million barrels per day. The VLCC three-year time charters are closing at $55K per day, indicating market strength.

Moreover, Frontline has made substantial financial gains from selling its older vessels. In particular, $382 million was collected by selling five VLCCs and two Suezmax tankers, with net cash proceeds of about $275 million after loan repayment. The refinancing of eight LR2 tankers resulted in net cash proceeds of an extra $139 million. To refinance eight Suezmax and eight LR2 tankers, a senior secured term loan facility of $606.7 million was obtained, resulting in net cash proceeds of about $278 million.

Overall, Frontline’s significant market lead and proceeds from vessel sales enhance its potential for high returns and solidify its presence on the high-return stock opportunities list."

https://investorplace.com/2024/06/hot-stocks-3-untapped-opportunities-for-a-1000-return/

ibyx
22.06.2024 kl 12:34 7676

Et par komparative sitater herfra fra ifjor på denne tid:

15.6:
Clarkson's: “If VLCC spot earnings reach $55,000/day, Frontline's EPS could surpass NOK 25/share ($2.31), establishing a realistic target of NOK 250/share ($23.10). Every $10,000/day increase in VLCC rates above that increases EPS by more than NOK 7/share ($0.65).”

21.6:
Grei pris for en gammel skrubber?
Great Lady (2005 - +15 Years Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: D 🟠) USG/China Unipec (Hou) EastMed [+17 years old vessel] (TCE: RV USD 50K @ 130 days / Actual USD 74K @ 97 days)


Så sa noen til ibyx:
Ibyx: Fro prises i stor grad på forventninger om fremtidige rater, i liten grad spot i det dårligste kvartal….

Ok. Men de innfridde jo ikke på VLCC fra da til nå...
Hvor lenge kan markedet prise inn høye VLCC-rater som ikke kommer?
Når går forventingene ut på dato?
Når "big money" har sikret "sitt"?
ibyx
22.06.2024 kl 12:23 7701

Men enkelte ekstremt lave rater har det vært innimellom ganske lenge. Typisk den korte veien fra gulfen til India.
Når det gjelder rådet om å laste FRO mens ratene er lave så er det et litt prematurt råd kanskje?
Slik jeg ser det har FRO stått imot overraskende bra med lave rater en god stund nå. Ytterligere eller vedvarende lave rater vil ikke snu dette...
Det henger dårlig på greip!
I tillegg kan det være nyttig å se hva kursen var for for fx et år siden sammenlignet med ratene da og nå?
Da vil man bla se at kursen nå fortsatt er 82%, jeg gjentar 82% over samme tid ifjor...
Det er litt vanskeligere å hente opp ratebildet fra samme tid som ifjor, men var det virkelig 20.000 på Tradewinds fx?
Redigert 22.06.2024 kl 12:24 Du må logge inn for å svare
desirata
22.06.2024 kl 12:10 4010

Nå melder Tradewinds om flere VLCC slutninger under $10k denne uka. Vedvarer dette flere uker, så kan det bli tøft å holde aksjekursen oppe.
UNIT
22.06.2024 kl 11:12 4077

Om du går på Facebook på Frontline Investors kan du lese artikkel
Anden
22.06.2024 kl 11:08 4090

Noen som har fåþ lest denne artikkelen i fa eller Kapital? "Hvorfor du bør kjøpe Frontline nå
Fallet i tankratene representerer en god mulighet til å plukke opp “rimelige” tankaksjer. Men gjør du det, er det Frontline du bør kjøpe."

Hadde vært kjekt med et referat😀
ibyx
21.06.2024 kl 22:35 4417

Veldig lite meninger her i det siste.
Må si jeg har litt problemer med å se at opphentingen fra mandagens bunn på 23.95USD skal kunne bli stort sprekere nå (25.69USD idag)
Lenge siden vi har sett Tradewinds melde VLCC spot USD/day 20.000.
Hva var break even for FRO? Jada de ligger selvsagt noe høyere enn 20.000.
ibyx
20.06.2024 kl 10:22 4823

Det skrubber av sted!
Spennende å se om den Xin Long fra mandag faktisk blir fixed... Kunne jo vært litt hyggelig midt inne i tyttebærene...
https://app.tankersinternational.com
Tradewinds: 22.800
Mollen
19.06.2024 kl 14:13 5219

Er det noen som vet om en resultatkalender for Q2 for selskapene på OSE ? Er da særlig interessert i shippingaksjene
auxe
18.06.2024 kl 17:51 5605

Mulig det danner seg en perfekt HS nu og target ned til 240
102oktan
18.06.2024 kl 14:45 5795

Hva er en Ecodesign?
So what is an eco-ship? Reduced fuel consumption comes from a good hydrodynamic hull form “being the most important aspect”, a proper size engine “larger than typical but derated” and a good propeller.

Hva er en Scrubber?
Scrubbers remove sulfur from ship exhaust by spraying a buffer solution (usually seawater) over it and then discharging the washwater overboard, often without treatment.

Skip med scrubber renser eksosen. Derfor kan de brenne det billige HSFO-brenslet, mens skip uten scrubber må tanke det dyre VLSFO.
desirata
18.06.2024 kl 13:57 5880

Det er ingenting som heter VLCC dirty tanker. VLCC går med crude oil som cargo. Du mener ECO tankers, som har scrubber. Da sikter en til exhaust utslippet fra maskin, ikke lasten. Disse ECO har også mere economics fuel forbruk.

I product tankers har en dirty tankers so går med black cargo som fuel Oil og crude. Samt clean tankers som går med clean eller blanke / lysebrune cargoes.
bjartmar
18.06.2024 kl 08:50 6186

Historisk så har ratene for VLCC tankskip en tendens til å øke i vintermånedene (oktober til mars) og også i sommermånedene (juni til september). Hvis historiske mønstre holder, kan det være en oppsving i ratene mot sensommeren og høsten, noe som potensielt kan løfte aksjekursen og så kommer den geopolitiske situasjonen inn i disse tider . Mye luft har gått ut av aksjen de siste ukene ...litt sent å slippe nå så da er det vel bare å holde seg fast ?