Frontline Q1 2024 resultater

andreasr
FRO 30.05.2024 kl 08:10 40294

"Frontline satt igjen med et overskudd på 181 millioner dollar etter den første tremånedersperioden i år. Det var mindre enn på samme tid i fjor. Da endte overskuddet på 200 millioner dollar."

"Kvartalsutbyttet blir 0,62 dollar pr. aksje, mot konsenusforventningen på 0,60 dollar.

På forhånd hadde analytikerne ventet et driftsresultat på 254 millioner dollar og et resultat på 220 millioner dollar. Resultatet pr. aksje var ventet til 0,78 dollar."

Kilde:
https://www.finansavisen.no/shipping/2024/05/30/8134900/frontline-overskudd-pa-180-millioner-dollar
desirata
I dag kl 14:37 191

Men 38k er ikke voldsomt å skryte av, langt under års snittet.

Derimot er kursen langt over snittet.
ibyx
I dag kl 13:09 328

Alt som skulle til for å få denne til å sprette opp fra nylig bunn på 239 var disse?

Front Humber (2017 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) AG/Korea Mercuria Frontline $FRO (TCE: RV USD 37K @ 48 days / Actual USD 33K @ 54 days)
Front Duchess (2017 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) AG/China ADMIC Frontline $FRO (TCE: RV USD 38K @ 48 days / Actual USD 41K @ 46 days)
Front Dynamic (2020 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) Brazil/Spore Petrobras Frontline $FRO (TCE: RV USD 46K @ 65 days / Actual USD 39K @ 74 days)
Front Flores (2017 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) AG/Vietnam NSRP Frontline $FRO (TCE: RV USD 35K @ 41 days / Actual USD 38K @ 40 days)
Snitt ca USD 38k
desirata
I dag kl 12:33 410

Frontline er ifølge denne kurven 15% over valued. Vet ikke hvorfor, da Okeanis slår de på rater, utbytte og Performance. Den er superlikvid og en anna faktor er Fredriksen.
ibyx
I dag kl 10:09 614

Er ikke FRO på papiret dyrere nå enn OET i følge disse tallene fra Pareto?
Forsåvidt også enda mer i fohold til Hafnia?
https://x.com/ed_fin/status/1825425996582916559
stockwalker
16.08.2024 kl 13:25 1211

E24
Frontline stiger etter økte rater
Blant vinnerne på Børsen er råoljefrakt-rederiet Frontline med et byks på rundt fire prosent.

Oppgangen skjer blant annet i lys av at spotratene for de største skipene, VLCC, nå har steget, påpeker shippingforvalter Joakim Hannisdahl på X. Han viser blant annet til sterk aktivitet i fraktmarkedet.

Gjennom året har en rekke aktører i aksjemarkedet øynet en kommende sterk vinter for fraktmarkedet for VLCC-skip, blant annet i lys av forventninger om reversering av Opec-kutt. De siste månedene har ratene svingt markant på lave nivåer, men flere aktører er fortsatt positive.

Få bestillinger av nye skip og forventninger om høyere oljeetterspørsel trekkes også bredt blant eksperter frem som faktorer som betyr at det utover året vil snu.

Frontline har en markedsverdi på 60 milliarder kroner etter kraftig kurshopp de siste årene. John Fredriksen er dominerende aksjonær.
ibyx
09.08.2024 kl 09:41 1844

Tja?
Front Hawke (2017 - Modern VLSFO) On Subs (Estimated Voyage CII: B 🟢) AG/Spore ExxonMobil Frontline $FRO (TCE: RV USD 23K @ 32 days / Actual USD 33K @ 27 days)
ibyx
05.08.2024 kl 13:06 2398

Holder seg overraskende godt. Kraftig fall i åpning ble utnyttet og raskt hentet inn.
Teorien om at "for mye viktige og motstandsdyktige penger" er plassert for høyt holder kanskje vann?
bjartmar
05.08.2024 kl 08:39 2663

Hvor mye vektlegges teknisk analyse kontra fundamental analyse her inne . Erfaringer ? Har feks Fro i tankene nå
ibyx
02.08.2024 kl 21:06 3225

VLCCs have nowhere to go but up, Jefferies argues.
https://www.tradewindsnews.com/tankers/vlccs-expected-to-see-rate-uptick-veteran-shipping-analyst-says/2-1-1686263
Men hvor mye av denne forventningen er allerede priset inn?
desirata
02.08.2024 kl 13:23 3500

Analytiker Jørgen Lian i DNB er en mester i timing.

La ut salg analyse på MPC rundt 15kr rett før den steg over 50%.

Idag kjøp på FRO for hundre kroner over dagens kurs. Så starter fallet i FRO samme dag.

Gjerne starte en webside lik Jim Cramer fra CNBC. Hadde en handlet motsatt, så går det bedre enn real.
ibyx
02.08.2024 kl 12:57 3535

Volumet tar seg opp etter at juli er tilbakelagt
VOLUME: 597.16K
65 DAY AVG: 717.78K
83% VS AVG

FRO har vist styrke lenge med svake VLCC-rater.
Det må jo få et visst utslag som reduserte utbytter da?
bjartmar
02.08.2024 kl 08:44 3819

Ja-ja Fra skyene kom den ?? Børsbjellen 02.08 : VLCC-ratene er igjen nede i rundt 30.000 dollar dagen. Svak oljeetterspørsel fra Kina og at Kina fortsatt kjøper «forbudt» olje fra Russland, Iran og Venezuela er blant årsakene, skriver vi. Når det er sagt, har ikke Frontline-aksjen falt så mye gitt hvor lave tankratene har vært i det siste. Ikke bli overrasket hvis aksjen plutselig begynner å falle skikkelig. Nå kan også resesjonsfrykt i USA og derav forventninger om lavere oljeetterspørsel påvirke Frontline-aksjen.
ks1977
29.07.2024 kl 16:56 4495

Når folk begynner å snakke om at ratene - som er gode til å være lavsesong - skal forbli de samme inn i høysesongen så er det kanskje på tide å kjøpe?

Dog verdt å legge merke til at kursene er langt over det de var for et år siden.

Ellers så er det ikke lett å bli kloke på disse kineserne - er oljeimporten lav (kun) pga dårlige økonomiske tilstander (hvorpå GOGL vel vil slite mer enn FRO), eller er det nok en av deres lure-markedet-slik-at-de-kan-hamstre-billigere-olje.
desirata
28.07.2024 kl 13:44 5065

Hugser for et år siden, da alle spådde +100k rater for 2H 2023. Det skjedde ikke heller ikke OPEC produksjon økning.

Se dagens artikkel på E24+, vedr Kina olje import.
Nå kan det samme skje denne vinteren. Pga lav oljepris vil OPEC ikke øke produksjonen.
VLCC ratene vil da forbli ca der de har vært siste kvartalet. Skjer dette vil FRO falle under 200kr, men muleg blir holdt oppe av noe FOMO. Så i 2026 begynde mere nybygg å komme.

Nei, GOGL ser bedre ut.
ibyx
26.07.2024 kl 15:27 5561

261,74 NOK
Nesten på plass og for ny NYSE-behandling straks!
ibyx
26.07.2024 kl 11:41 5744

Shorten svekkes gradvis fra toppen i mai, men fortsatt en del høyere enn samme tid ifjor.
https://www.marketbeat.com/stocks/NYSE/FRO/short-interest/
ibyx
26.07.2024 kl 11:35 5760

En til over 50k. Noe i emning?
Universal Leader (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: C 🟡) AG/Korea Hanwha HMM (Hyundai Merchant Marine) (TCE: RV USD 42K @ 49 days / Actual USD 57K @ 40 days)

Kan være gunstig å fange denne sommer-ned-spekken som kjøres?
Redigert 26.07.2024 kl 11:36 Du må logge inn for å svare
ibyx
26.07.2024 kl 11:28 5782

NYSE-slutt igår: 262,45 NOK snart inne!
Hafnia er allerede under!
Julidipp på lave volum!
VOLUME: 88.51K
65 DAY AVG: 728.46K
12% VS AVG
ibyx
25.07.2024 kl 21:57 6127

@desirata
VLCC AG-FE spot via Poten
23.7: 29.400
24.7: -6.500
25.7: 32.300

24.7 er jo ganske åpenbart helt vodka balalaika…?
Regn ikke med at de gidder å bry seg om å korrigere noe som helst?

https://x.com/PotenTankers

PS. Siste er jo dessuten ganske spot on på årsgjennomsnittet. (hvor FRO må forventes å gjøre en god del bedre pga av ny flåte, scrubbers og alt det der)
Redigert 25.07.2024 kl 22:00 Du må logge inn for å svare
ibyx
25.07.2024 kl 17:05 6377

De har isåfall begynt å presentere dette på en ny måte. Istedenfor gjennomsnitt oppgir de nå endring?
Virker jo litt underlig?
Det er også crude som faller mest ifølge Poten.
https://x.com/PotenTankers/status/1816139206109827232/photo/1
Og IncompetentE har ikke fått noe svar her...

Bildet ser også litt annerledes ut dersom vi sammenligner med andre kilder. Det har vi fx for produkt på daglig basis (Poten er blitt ustabil)
https://x.com/ed_fin/status/1816372258371236307

Forøvrig er det jo merksnodig at Hafnia med sterke rater mer opp enn ned idag for enkelte kategorier kjøres mer ned av markedet enn FRO.
Legg forresten merke til at også OET holder seg underlig godt i forhold.
Tipper det er mye sommerspykologi pluss dette Nasdaqkjøret som utnyttes.
DOW i pluss hittil og Nasse på vei mot grønt nå.
Kan også se ut som markedet tar litt inn over seg at det er crude som faller relativt tungt (dersom Poten har rett...) og ikke produkt.

"Gamlemåten" til TW vil være VLCC day/USD 35.200 (eller deromkring) og ikke -6.500. Og så går det jo dager mellom hver gang de oppdaterer.
Kanskje fearnpulse er bedre?
Fx ad VLCC: But sentiment is strong right now and we count just 27 vessels free of cargo in the East at this moment in time.
https://fearnpulse.com


edit. Nasse også grønn og DAX nærmer seg.
Var dette forbigående sommertorden? Litt nedprising av AI-tech og til fordel for annet som var glemt og underpriset?
Redigert 25.07.2024 kl 21:55 Du må logge inn for å svare
desirata
25.07.2024 kl 16:27 6445

Ratene peker oppover ? De viser minus 6,500 på Poten og Tradewinds Siste døgn !

Det er ikke feil, isåfall hadde det blitt korrigert etter noen timer
ibyx
25.07.2024 kl 16:12 6479

Relevante DOW stiger sakte men bestemt foreløpig.
FRO går hardt i motsatt retning. Antagelig en fin mulighet som snart blir belønnet med oppgang og selvsagt utbytte litt senere!

Volumet på OSE:
VOLUME: 260.93K
65 DAY AVG: 734.55K
36% VS AVG
Redigert 25.07.2024 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
ibyx
25.07.2024 kl 12:31 6666

Hvorfor selge de beste utbytteaksjene med større rabatt enn IT-aksjer uten utbytte pga Nasdaq-fall når ratene peker oppover?
ibyx
25.07.2024 kl 12:17 6700

Hmm?
En kjempekopp med håndtak liksom?
https://x.com/TCM00SE/status/1816180121067479207
ibyx
25.07.2024 kl 12:05 6710

Markedet "overselger" ikke denne "US-KI-tech-dippen" i shipping?
VOLUME: 140.12K
65 DAY AVG: 734.55K
19% VS AVG

Men et par prosent blir det jo. Finere rabatt enn mange OSE-tech idag... som ikke betaler et øre i utbytte heller..

OSE og DAX legger seg på DOW-nivå. Ca 1,25% ned.
Redigert 25.07.2024 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
ibyx
25.07.2024 kl 11:04 6795

Tja si det? Du er ikke den eneste som lurer. Og hvorfor faller ikke FRO mer med høyere "fall" enn produktrater? Hafnia faller tross alt mer idag..
men dette virker litt pussig da.
En annen spør:
Why is the rest of the shipping world stating 6 week highs and your report shows all-sector decline?!
https://x.com/PotenTankers/status/1816139206109827232

Men vi skjønner jo hvor TradeWinds bestiller sine data da! -6.500USD. Markedet elsker jo usikkerhet! 😅🎪
https://www.tradewindsnews.com
Redigert 25.07.2024 kl 11:07 Du må logge inn for å svare
desirata
25.07.2024 kl 10:16 6878

Men idag viser Poten og Tradewinds minus rater på $-6.500 for VLCC og Suezmax

Hva betyr det ?
ibyx
25.07.2024 kl 10:11 6895

Hafnia og FRO har nå begge gått 90% siste år. Siden nyttår har FRO gjort det 10% bedre.
Med tanke på de ulike skipstyper og rateoppnåelse, virker dette "riktig" priset av markedet?
Eller sagt på en annen måte, hvor er oppsiden størst (evt nedsiden)?
Clean eller crude... Kast terningen...
ibyx
25.07.2024 kl 09:47 6943

Er visst shipping som skal ha mest bank når Tesla tryner Nasse og dollaren stiger? 😅🎪
Schibsted liksom?
Redigert 25.07.2024 kl 09:47 Du må logge inn for å svare
ibyx
24.07.2024 kl 21:35 7252

Glimter til, men gjenstår å se den "fixed":
Boston (2012 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: D 🟠) USG/Spore Vitol Dynacom (TCE: RV USD 33K @ 100 days / Actual USD 64K @ 67 days)

Likevel faller FRO på NYSE. Ikke stort mer enn at den er marginalt lavere enn OSE nå, men likevel. 272,11 NOK vs 272.80 (OSE)
Nasse tryner jo da. Men shipping er vel på DOW.
Og dollaren nærmer seg nye høyder vs NOK.
Schenk
23.07.2024 kl 19:24 4225

I dag stiger VLCC rater til 29.400 usd, så det går riktig vei nå
ibyx
22.07.2024 kl 22:42 4757

Hmmm...
I Oslo stärktes OBX-indexet 0,8 procent till 1.361, och stöttades av uppgångar för fraktbolag. Inom marknaden för råoljetankfartyg steg fraktraterna från Mellanöstern till Kina med 12,3 procent på fredagen, enligt TDN.

Det er altså Aframax det siktes til?
Kfr dagens Poten:
https://1975593.fs1.hubspotusercontent-na1.net/hubfs/1975593/July%2022%2c%202024-1.pdf

Men. Har ikke FRO kjørt det meste av sine Aframaxer i den kostbare vaskemaskinen for å kjøre attraktive LR2-produkt da?

PS. Blir å selge alle FRO-aksjene jeg ikke har ved 280NOK imorgen (sluttkurs NYSE 280,06 NOK) 😅
Redigert 22.07.2024 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
ibyx
22.07.2024 kl 22:12 4845

Apropos TradeWinds VLCC dayrate.
13.6 endte FRO på 264NOK med omtrent samme TW som idag...25k vs 23.300USD idag.
Det er altså en viss FOMO-action på gang igjen med ca 10 kroner høyere prising spå OSE og nå ca 16 kroner høyere på NYSE.

Kfr også siste registrerte VLCC via TankerInt 19.7:
Front Discovery (2019 - Modern Scrubber) On Subs (Estimated Voyage CII: A 🟢) AG/Malaysia Petco Frontline $FRO (TCE: RV USD 36K @ 31 days / Actual USD 23K @ 41 days)

Bra volum på NYSE også = store forventninger?
Shortinterest over dobbelt så høy som samme tid ifjor pr 30.6.
Dette kan ha endret seg.
Redigert 22.07.2024 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Samson Isberg
22.07.2024 kl 19:45 5067

Vil tro at dette kan presse ratene oppover om det lykkes.

Russian $50 Billion Shadow Fleet Shutdown as West zcloses Waters for Fleet of Rusty 'Dark' Tankers


https://youtube.com/watch?v=JOJBmUIks6M&feature=shared
ibyx
22.07.2024 kl 15:58 5404

Hva er greia nå da?
Er det "too big to fail" som drar på?
TW/VLCC kan det ikke være. Den er kun 16000USD.
Dessuten: https://app.tankersinternational.com
Men Aframax buller visst litt?
Redigert 22.07.2024 kl 15:58 Du må logge inn for å svare
cheezy
21.07.2024 kl 15:53 6043

Nå skal europeiske land "ta" skyggeflåten. Det er aktuelt å arrestere skip i europeiske farvann som ikke har forsikring og er i dårlig teknisk stand. Dette kan bli morsomt. Skyggeflåten er nå så stor at dette kan føre til et veldig stramt marked.
ibyx
19.07.2024 kl 14:22 6476

Med en VLCC ute av drift og tilliten til forsikringssystemet åpenbart intakt (bare ikke for Hafnia rent spekulativt fortsatt..) så stiger FRO 2%.
Dermed kan det for tradere være attraktivt å ta gevinst i FRO og kjøpe Hafnia akkurat nå... 😅🎪