PetroNor: Veien mot utbytte
Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:
PetroNor E&P ASA:
Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:
-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Økokrim: 13. mai 2024 utvidet Økokrim siktelsene til å gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene Søvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
PetroNor E&P ASA:
Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:
-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Økokrim: 13. mai 2024 utvidet Økokrim siktelsene til å gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene Søvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
E Desperados
07.06.2024 kl 15:02
6034
Får vel svar 10. juli om ikke annet på hva som har vært produksjon i kvartalet..
Fluefiskeren
07.06.2024 kl 14:34
6079
Ja, de meldte i selve meldingen at formasjonen var som forventet så ikke så rart at produksjonen også er det.
Men er det flow på 1500 eller 4000 bopd? Kan være hva som helst. De har tidligere meldt flow fra infillprogrammet så de kunne jo meldt også denne som mer er å betrakte som en letebrønn. Det er brønn nr. to presalt.
Men er det flow på 1500 eller 4000 bopd? Kan være hva som helst. De har tidligere meldt flow fra infillprogrammet så de kunne jo meldt også denne som mer er å betrakte som en letebrønn. Det er brønn nr. to presalt.
E Desperados
07.06.2024 kl 14:16
6122
Står nå hvertfall i Q1-rapporten fra 15. mai at den produserer som forventet. Bare synd at ingen utenom firmaet vet hva som er "according to expectations"...
"One additional pre-salt Vandji in Tchibeli NE was drilled from February to April 2024 and is currently producing according to expectations."
"One additional pre-salt Vandji in Tchibeli NE was drilled from February to April 2024 and is currently producing according to expectations."
Fluefiskeren
07.06.2024 kl 13:59
6146
Fra 10. april:
«The Axima rig started drilling the new Tchibeli NE infill well on 8 February 2024. The well was
successfully drilled to a total depth of 4,248 mMD and encountered oil bearing sandstones. The well
has now been completed and put on production 6 April 2024. Reservoir properties from logs were as
expected in the prognosis. The well is currently being production tested.»
Og så ble det full radiotaushet derfra.
«The Axima rig started drilling the new Tchibeli NE infill well on 8 February 2024. The well was
successfully drilled to a total depth of 4,248 mMD and encountered oil bearing sandstones. The well
has now been completed and put on production 6 April 2024. Reservoir properties from logs were as
expected in the prognosis. The well is currently being production tested.»
Og så ble det full radiotaushet derfra.
nkamok
07.06.2024 kl 13:12
6215
Flodhest82 skrev Bare til å lese Q1 rapporten, alt står der 🤣🤣
Ikke det “mellem” linierne, som tit er de vigtigste 😉
E Desperados
07.06.2024 kl 09:40
6189
Jeg spurte om selskapet kunne bekrefte at de manglet formell godkjennelse til å betale ut utbytte i henhold til aksjeloven 8-2 og at det i så måte måtte avholdes en ny EGF før de kun e betale ut utbytte. Fikk samme svada-svaret sol Roffa1 hadde fått om at siste info var gitt i Q1-rapporten.
Det var jo ikke noe webinar til Q1 og det var heller """"ingen"""" spørsmål på GF, så da må man jo spørre IR som heller ikke gidder å svare.
Det var jo ikke noe webinar til Q1 og det var heller """"ingen"""" spørsmål på GF, så da må man jo spørre IR som heller ikke gidder å svare.
Fluefiskeren
07.06.2024 kl 09:39
6147
Ser du har skrevet det også tidligere, men gjør man korrupsjon i utlandet er det norske regler som gjelder.
«Ifølge norsk lov er alle former for korrupsjon forbudt. Forbudet gjelder fullt ut, også for norske statsborgere og personer hjemmehørende i Norge, men som er engasjert i virksomheter i utlandet. Når man opererer i utlandet legges norsk lov til grunn av norske domstoler. »
https://www.regjeringen.no/no/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/ud/tema-og-redaksjonelt-innhold/redaksjonelle-artikler/2011/ansvar_korrupsjon/id635078/
«Ifølge norsk lov er alle former for korrupsjon forbudt. Forbudet gjelder fullt ut, også for norske statsborgere og personer hjemmehørende i Norge, men som er engasjert i virksomheter i utlandet. Når man opererer i utlandet legges norsk lov til grunn av norske domstoler. »
https://www.regjeringen.no/no/dokumentarkiv/stoltenberg-ii/ud/tema-og-redaksjonelt-innhold/redaksjonelle-artikler/2011/ansvar_korrupsjon/id635078/
Mdg1
07.06.2024 kl 09:24
6198
Svaret står jo i q1 rapporten. Utbytte i h2. Skal selskapet evt bli saksøkt for markedsmanipulasjon må først de tiltalte dømmes for bestikkelser. Det fordrer at de har brytt reglene i Kongo Brazzaville. Norsk økokrim kan ikke dømme noen for lovbrudd i utlandet om det ikke faktisk er et lovbrudd i landet det er gjort. Så om de er innafor det som er lovlig i Kongo har det lite å si at økokrim mener det er bestikkelser. De vil aldri få de to tiltalte dømt. Da vil heller ikke foretaket ha villedet markedet
Økokrim gjør en viktig jobb, men å faktisk få dømt folk for "lovbrudd" gjort i lukkede land er tilnærmet umulig. Presidenten i Kongo B er lovlig valgt, men siden han har sittet i 17 år og velges med 85% av stemmene har jeg lite tro på at det er åpne og rettferdige valg. At Ludvigsen og Søvold skal dømmes for noe som impliserer presidentdatteren i landet har jeg rett og slett ikke noe tro på.
Økokrim gjør en viktig jobb, men å faktisk få dømt folk for "lovbrudd" gjort i lukkede land er tilnærmet umulig. Presidenten i Kongo B er lovlig valgt, men siden han har sittet i 17 år og velges med 85% av stemmene har jeg lite tro på at det er åpne og rettferdige valg. At Ludvigsen og Søvold skal dømmes for noe som impliserer presidentdatteren i landet har jeg rett og slett ikke noe tro på.
Redigert 07.06.2024 kl 09:28
Du må logge inn for å svare
evetjo
07.06.2024 kl 09:16
6233
Hva spurte dere om? Vet ikke hvilke forventinger du hadde, men vi snakker om et selskap som er under lupen for bl.a. markedsmanipulasjon, og du forventer tilsynelatende kursdrivende informasjon på epost? Dream on.
E Desperados
07.06.2024 kl 08:52
6262
Fikk svar idag tidlig jeg også. Dessverre bare svada akkurat som deg. Ikke annet å si enn at den tjenesten der har tapt seg og blitt helt verdiløs. Håper virkelig ikke de betaler mange kronene for dette.
Roffa1
07.06.2024 kl 08:38
6301
De lever, men ikke noe info
Dear ..
Thank you for your email and for your interest in PetroNor E&P.
Please refer to the company's Q1 report, published 15 May 2024, for the latest update on the anticipated dividend.
Kind regards,
PetroNor E&P | Investor relations
Dear ..
Thank you for your email and for your interest in PetroNor E&P.
Please refer to the company's Q1 report, published 15 May 2024, for the latest update on the anticipated dividend.
Kind regards,
PetroNor E&P | Investor relations
Flodhest82
06.06.2024 kl 14:00
6762
Ja, vi får håpe det. Oljeaksjer ser litt svake ut no, reagerer ikke opp selv om oljeprisen har snudd litt opp igjen, mld fra Opec var ikke positiv. Kan fort bli noe lavere pris i slutten av året og neste år, og da skal nok de fleste oljeselskapene noe ned i pris
E Desperados
06.06.2024 kl 13:23
6823
Nå er vi tilbake dit hvor det knapt kjøpes/selges aksjer. Så kan vel konkludere med at de som ville ut har fått solgt.
Fluefiskeren
05.06.2024 kl 22:49
7225
Tenkte jeg skulle sjekke opp deres ledelse. Fant en link til styre og ledelse, men det er kun styrets medlemmer som er presentert. Måtte Google han og da fikk jeg treff. Hadde vi stått foran letevirksomhet ville jeg vært litt bekymret. Han kan som alle andre ha sine grunner til å selge og forhåpentligvis er ikke korrupsjonssaken en av disse.
Flodhest82
05.06.2024 kl 22:29
7274
Stor sett private som selger, pluss Energie . Bank og finansinstitusjoner som kjøper
E Desperados
05.06.2024 kl 22:23
7284
Etter å ha solgt seg ned en stund så er Jon Sigurdsen på kjøperen igjen. Dog bare en liten post. Ingen salg fra Hagan, men exploration manager Michael Barrett har solgt halve porteføljen sin…🤷♂️
E Desperados
05.06.2024 kl 16:46
7611
solb skrev Har PNOR begynt å plukke under 9,30 nå tro?
Nei. For de må børsmelde før de begynner å kjøpe tilbake.
Bsingh
05.06.2024 kl 13:13
4352
Endeløs mailing med hver enkelt småaksjonær? Kanskje komme med litt klare og tydelige beskjeder så man slipper dette her? Kanskje gidde å svare i det hele tatt, så slipper man mas fra folk som er drittlei uklarheter? Syntes du det er tillitsvekkende at de bare driter i å svare folk, og ikke gidder å komme med noe ordentlig info?
Om du syntes de siste ukene er tillitsvekkende, så skal du såklart få lov til å syntes det. Sånn ellers så kan du passe på dine egne penger og hvor du plasserer dem. Jeg skal både klage, og ha pengene mine i PNOR.
Om du syntes de siste ukene er tillitsvekkende, så skal du såklart få lov til å syntes det. Sånn ellers så kan du passe på dine egne penger og hvor du plasserer dem. Jeg skal både klage, og ha pengene mine i PNOR.
E Desperados
05.06.2024 kl 12:53
4332
Hadde de giddet å informere litt mer så hadde de jo sluppet alle disse mailene. Hadde de f. eks meldt at de vil avholde EGF i andre halvår før utbyttebetaling så hadde de både sluppet at kursen stupte etter GF samt å få masse mail fra folk som lurte på det. Noen ganger er det lov å være litt preventiv også.
zaq1
05.06.2024 kl 12:45
4357
Vel, eg håper de fortsetter som de gjør..ikke driver på med endeløs mailing med hver enkelt småaksjonær som da kan kverulere i «opp ned og i mente» på oss andre eiere sin bekostning. Det å være aksjonær handler for meg om tillit, risiko og muligheter for gevinst. Ser du noe bedre andre plasser så selg Petronor å kjøp heller der isteden..
Redigert 05.06.2024 kl 12:47
Bsingh
05.06.2024 kl 11:27
4510
Tror ikke noe på at du må ha mer aksjer for å å få svar. Det må gjøres en endring i holdning og tilmærning til sine aksjonærer, dvs. behandle dem med grunnleggende respekt. Selskapet bryr seg pr. nå ikke om aksjonærene, og jo mer tulleball som kommer frem, jo mer tilbakeholdne og stille blir de. Dette har de holdt på med bevisst over flere år nå. Finnes selskaper der du kan maile CEO'en direkte, og få utfyllende og gode svar. I PNOR så har man ikke denne respekten for sine aksjonærer. Som jeg selv har påpekt i mail til dem, de var temmelig raske med å ordne ekstra bonuser til styret rett etter det kom dårlige nyheter, men rundt utbytte og forøvrig info til markedet og aksjonærene så er det bare vaghet og stillhet som gjelder. De kan hvis de vil, men de vil bare ikke når det ikke gagner dems egne lommebøker. Hvor lenge har ikke vi venta? Ikke et ord om utbytte på GF. Når det derimot var snakk om ekstra bonuser så ble det bestemt på stedet.
Redigert 05.06.2024 kl 11:28
E Desperados
05.06.2024 kl 11:20
4526
Jeg vil gjette på at eventuelle ytterligere penger fra GB vil havne under punktet om "In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in
addition to regular dividends.". Så da tipper jeg fort at hele summen kommer som et ekstraordinært utbytte og så kommer de 30 % når årsregnskapet er klart.
Hvor fort det går i GB er jo umulig å vite, men vil jo tro at sent 2025, evt tidlig 2026 er realistisk om man gjør et funn der nå i Q3 som åpenbart er kommersielt.
addition to regular dividends.". Så da tipper jeg fort at hele summen kommer som et ekstraordinært utbytte og så kommer de 30 % når årsregnskapet er klart.
Hvor fort det går i GB er jo umulig å vite, men vil jo tro at sent 2025, evt tidlig 2026 er realistisk om man gjør et funn der nå i Q3 som åpenbart er kommersielt.
E Desperados
05.06.2024 kl 11:16
4532
Siste kommuniserte melding om IR var at de hadde engasjert First House. Mye kan jo ha skjedd siden den tid uten at vi har blitt informert selvfølgelig. Men IR har hvertfall sluttet å svare meg der jeg før fikk nokså raskt svar. Kanskje jeg bare må kjøpe mer aksjer for å få svar. Holder tydeligvis ikke å sitte på topp 50. Mulig man må opp på topp 20 for å kunne forvente noen respons?
Fluefiskeren
05.06.2024 kl 11:13
4534
IR er ikke det First House? Hvis de ikke gjør jobben sin må jo Petronor ta tak i det og eventuelt avvikle kontrakten de har med dem.
Tm3P
05.06.2024 kl 11:05
4536
Ikke noen dum taktikk det ;) Så lenge de kommer med det planlagte tilbakekjøpet/utbytte så får de holde på som de vil for min del, jeg har det ikke noe travelt. Visste at ledelsen ikke var den mest aksjonærvennlige når det gjelder kommunikasjon når jeg kjøpte meg inn.
Redigert 05.06.2024 kl 11:06
Mdg1
05.06.2024 kl 10:49
4581
De ville vel egentlig kjøpe Aje med kontanter. Så ble det forsinklse på løftinger og pengene var ikke tilgjengelig. Kanskje hele tanken er å holde kusen lav så de får kjøpt tilbake Aje aksjene billigst muliug
Mdg1
05.06.2024 kl 10:40
4592
Myndighetsgodkjennelse av Guinnea vil vel kunne komme allerede i 2025 om det blir positive resultater på letebrønn i slutten av året. Se for dere om vi skulle få utbytte på 30% av netto resultat pluss 30m$ i 2025. Da snakker man fort over 4 kr pr aksje eller 40% på dagens kurs. Så vil det kanskje gå et par år før de når neste utbetaling på 30m$. Med hell i Guinnea kan man alstå på under 5 år ha over 100% direkteavkastning på investeringen
Redigert 05.06.2024 kl 10:42
E Desperados
05.06.2024 kl 10:39
4594
Selskapet gjør jo det de kan for at tilbakekjøp av aksjene skal bli billigst mulig. IR har sluttet å svare på mail og når selskapet først kommuniserer noe ut til markedet så gjør de informasjonen så vag som det er mulig å få den.
SEE
05.06.2024 kl 10:38
4549
Vi får se på slutten av dagen, men det ser ut som volumet stuper, så det virker som de som har ønsket å komme seg ut er ute,og omsetningen nå ligger mest på MM
Flodhest82
05.06.2024 kl 10:27
4445
Ser ut som det er svært liten kjøpsinteresse i Pnor om dagen, og de gangene det kommer kjøpsordrer, så forsvinner de fort. Ned 10% siste Uken og salget fortsetter
Tm3P
04.06.2024 kl 22:42
4587
Ikke sikkert han er ferdig, men at han ikke har det travelt med resten av aksjene og at han ikke selger til hvem som helst pris. Stiger vi over 10 igjen tenker jeg han starter med nye salg.
Flodhest82
04.06.2024 kl 22:23
4559
Ingen Hagan salg i dag heller, kanskje han er ferdig for denne gang ? Energie solgte 50 000. Største kjøp Nordnet livsforsikring med 143 000 aksjer. Største salg var en privatperson som kastet alle kortene med sitt salg på 215 000 aksjer
E Desperados
04.06.2024 kl 20:17
4706
Selskapet hadde jo overløft i Q2, så i og med at det ikke løftes før i Q4 så er man jo mindre utsatt for det som forhåpentligvis bare er kortsiktige svingninger i oljeprisen.
msmekk
04.06.2024 kl 19:20
4801
Ser den er standhaftig og står imot større fall idag, det er et godt tegn. Mulig det bare er å lure seg inn igjen ved anledning
markie
04.06.2024 kl 17:31
4825
Det er tross alt ingen som kritiserer de som har solgt. Det er nå engang slik børsen fungerer. Det var snarere en form for hånds opprekning fra de som solgte her på ho. Det påvirker naturligvis ikke min investerings iver her. Men en skribent ivret veldig som sedvanlig at han nå var utenfor aksjen.
Det er bare en grunn til og formidle at man har solgt.
Det er bare en grunn til og formidle at man har solgt.