PetroNor: Veien mot utbytte
Den gamle trÄden ble stengt pga stÞrrelsen, sÄ vi Äpner en ny:
PetroNor E&P ASA:
Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak pÄ ca 6 000 bopd i Q4 fÞr problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble pÄ 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 nÄr ny plattform pÄ Tchendo med egen strÞmforsyning er pÄ plass. Selskapet sitter pÄ fÞlgende lisenser:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel nÄr siste oppkjÞp er myndighetsgodkjennelse er pÄ plass - FID forventes i lÞpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i lĂžpet av mai - selskapet Ăžnsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk sÄ betyr det:
-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Ăkokrim: 13. mai 2024 utvidet Ăkokrim siktelsene til Ă„ gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene SĂžvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
PetroNor E&P ASA:
Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak pÄ ca 6 000 bopd i Q4 fÞr problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble pÄ 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 nÄr ny plattform pÄ Tchendo med egen strÞmforsyning er pÄ plass. Selskapet sitter pÄ fÞlgende lisenser:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel nÄr siste oppkjÞp er myndighetsgodkjennelse er pÄ plass - FID forventes i lÞpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i lĂžpet av mai - selskapet Ăžnsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk sÄ betyr det:
-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Ăkokrim: 13. mai 2024 utvidet Ăkokrim siktelsene til Ă„ gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene SĂžvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
Cartr
03.10.2024 kl 21:45
2306
For det fĂžrste hadde jeg Petronor aksjer lenge fĂžr Ăkokrim kom pĂ„ banen, men pĂ„ tross av kursfall valgte jeg Ă„ sitte rolig da bare to personer var i sĂžkelyset. I tillegg trodde jeg at selskapet var sĂ„pass solid at det i verste fall tĂ„lte en liten smell, men Ăkokrim velger Ă„ utvide til at ogsĂ„ selskapet nĂ„ er misstenkt, - og etter nesten tre Ă„r med etterforskning. Ăkokrim mistenker nĂ„ Petronor for grov korrupsjon og markedsmanipulasjon.
GROV KORRUPSJON OG MARKEDSMANIPULASJON... Tygg litt pÄ den. Det er alvorlig! SÄ nÄ er saken helt annerledes.
Derfor valgte jeg Ä selge halvpartene av aksjene og jeg er i mye stÞrre grad interessert i den negative siden en blind tro pÄ henleggelse og oppgang. Den Kongo familien og forholdene der var ogsÄ mye verre enn jeg trodde.
DET STORE SPĂRSMĂ LET ER HVA PETRONOR HAR TJENT PĂ DETTE, men det vet vel du Polion som synes Ă„ ha bedre oversikt? For hvis Petronor, i verste fall dĂžmmes, sĂ„ vil den summen ha stor betydning. I tillegg kommer nok en saftig bot. Vil de tĂ„le det?
NÄr det gjelder Lawbro sÄ hadde han/hun rett i mye av det som ble sagt og det var da jeg bestemte meg for Ä selge halvparten. Kun for sikkerhetsskyld. Dette er som sagt blitt et hÞyrisiko-spill ingen aner utfallet pÄ. SÄ jeg tror det er bedre Ä prÞve Ä vÊre realist og forsiktig enn superoptimist og uforsiktig.
Derfor setter jeg pris pÄ Ä se to sider av en sak selv om at hausere og superoptimister blir fly forbanna nÄr det kommer frem informasjon som de gjerne lukker Þynene for og ikke vil ha pÄ forumet. Tenk om noen uvitende sjeler og potensielle investorer ser det...
Selvsagt hÄper jeg at det gÄr bra, men mitt rÄd til nÄvÊrende og nye investorer er: VÊr forsiktig her! Sett dere inn i saken og husk bÞrsens to gyldne regler:
1. Spill ikke for mer enn du har rÄd til Ä tape
2. Spre risikoen pÄ flere selskap.
GROV KORRUPSJON OG MARKEDSMANIPULASJON... Tygg litt pÄ den. Det er alvorlig! SÄ nÄ er saken helt annerledes.
Derfor valgte jeg Ä selge halvpartene av aksjene og jeg er i mye stÞrre grad interessert i den negative siden en blind tro pÄ henleggelse og oppgang. Den Kongo familien og forholdene der var ogsÄ mye verre enn jeg trodde.
DET STORE SPĂRSMĂ LET ER HVA PETRONOR HAR TJENT PĂ DETTE, men det vet vel du Polion som synes Ă„ ha bedre oversikt? For hvis Petronor, i verste fall dĂžmmes, sĂ„ vil den summen ha stor betydning. I tillegg kommer nok en saftig bot. Vil de tĂ„le det?
NÄr det gjelder Lawbro sÄ hadde han/hun rett i mye av det som ble sagt og det var da jeg bestemte meg for Ä selge halvparten. Kun for sikkerhetsskyld. Dette er som sagt blitt et hÞyrisiko-spill ingen aner utfallet pÄ. SÄ jeg tror det er bedre Ä prÞve Ä vÊre realist og forsiktig enn superoptimist og uforsiktig.
Derfor setter jeg pris pÄ Ä se to sider av en sak selv om at hausere og superoptimister blir fly forbanna nÄr det kommer frem informasjon som de gjerne lukker Þynene for og ikke vil ha pÄ forumet. Tenk om noen uvitende sjeler og potensielle investorer ser det...
Selvsagt hÄper jeg at det gÄr bra, men mitt rÄd til nÄvÊrende og nye investorer er: VÊr forsiktig her! Sett dere inn i saken og husk bÞrsens to gyldne regler:
1. Spill ikke for mer enn du har rÄd til Ä tape
2. Spre risikoen pÄ flere selskap.
Redigert 03.10.2024 kl 21:47
Du mÄ logge inn for Ä svare
markie
03.10.2024 kl 21:15
2327
Sjefs sutrern er tilbake og Ăžnsker gjĂžre seg noen raske kr!
Veldig liten omsetning. SÄ ikke rare flokken som du beskriver det som. Vi fÄr se hva som hender den 10 okt.
Veldig liten omsetning. SÄ ikke rare flokken som du beskriver det som. Vi fÄr se hva som hender den 10 okt.
Spetzer
03.10.2024 kl 20:30
2396
Hva med Ă„ lage en ny trĂ„d : Vi som gjetter hva Ăkokrim vil gjĂžre đ
petrus1000
03.10.2024 kl 19:54
2455
Glemte Ä si, les kommentarer til Fluefiskeren og Desperados og helgekommentarer til et par dansker⊠mye fornuftig der!
petrus1000
03.10.2024 kl 19:35
2488
Det er det samme rÊlet her som det er pÄ PHO trÄden. Ledelsen i selskapene er udugelige iflg en del aksjonÊrer. Pnor tjener noen kroner, det samme gjÞr Pho som eneste norske farmaselskap som har en stor fremtid slik Pnor har. SÄ selg dere ut dere vantro! PS! VÊrt med begge en del Är og ser nÄ at begge stÄr foran gjennombrudd.
JUICEitUP
03.10.2024 kl 17:41
2629
Er klar over at nesten alle her inne er stormforelsket og vurderer risikoen rundt Ăkokrim til null. Det samme rundt at PNOR kun har et asset - i Afrika. Det tillegges heller ingen vekt at selskapet har blant bĂžrsens vĂŠrste ledelse hvor det er tyst som i graven om absolutt alt.
Mange aksjonÊrer som ikke er her inne vurderer tydeligvis caset anderledes. Derfor selger de i flokk og da faller kursen, selv om det för dere er helt uforstÄelig at noen selger.
Mange aksjonÊrer som ikke er her inne vurderer tydeligvis caset anderledes. Derfor selger de i flokk og da faller kursen, selv om det för dere er helt uforstÄelig at noen selger.
Flodhest82
03.10.2024 kl 17:29
2594
Oljeprisen steg til 77$ fatet, likevel stengte Pnor nesten pÄ Lod. Man kan vÊre sÄ positiv man vil, men denne aksjen er det ingen som vil ta i for tiden. Man ser det pÄ salgssiden og, alltid mye aksjer til salg, skal bare vÊre glad de ikke har hastverk med Ä komme seg ut. Hva skjer om det roer seg i MidtÞsten og oljeprisen faller tilbake til 60 tallet ? Pnor burde kjÞpt tilbake med begge hender, om de ikke vil rÞre kontantene sine, sÄ fÄr de lÄne de pengene.
polion
03.10.2024 kl 11:20
3039
Nkamok, hvis noen var i tvil om hvor polion stĂ„r, sĂ„ selger han selvsagt ikke en eneste PNOR-aksje. Men jeg synes det er bra humoristisk nĂ„r et helt nyopprettet nick (Lawbro) i sitt fĂžrste innlegg plutselig interesserer seg sĂ„pass kraftig for PNOR, og sĂ„ er han i tillegg «jurist» - hau, hau, hau! Videre sĂ„ har vi nĂ„ sistemann ut (Cartr) som fremstĂ„r nesten som om han representerer ĂK himself. Vedkommende har aldri fĂžr vist PNOR-interesse over hodet. Som jeg har sagt tidligere, enhver er alltid seg selv nĂŠrmest, fĂžlgelig er det agenda i bĂžtter og spann.
Mistanke, mistanke og mistanke, husk nĂ„ pĂ„ at i enhver sak sĂ„ skal det bevises utover enhver tvil. ĂK har etter 3 Ă„r ikke kommet hakket videre med SĂžvold og Ludvigsen, og selskapet er fortsatt bare «mistenkt». Status «mistenkt» er i denne sammenheng for nesten ingenting Ă„ regne. «Mistenker» for Ăžvrig at noen her pĂ„ forumet har sluppet en fis. Ja, og hva sĂ„?
Etter alt som er skrevet her pĂ„ forumet om ĂK og worst case scenario for selskapet, sĂ„ viser det seg at aksjen definitivt ikke er for pyser, puddinger og truseskvettere. Aksjen er for de som vet litt om hvor vanskelig «jobb» ĂK i dette tilfellet har, samt vet hvor mange ganger ĂK tidligere har vĂŠrt nĂždt til Ă„ henlegge saker, samt ogsĂ„ vet litt om historiske straffeutmĂ„linger i lignende saker. Nei, det er bare Ă„ gi seg ende over.
Mistanke, mistanke og mistanke, husk nĂ„ pĂ„ at i enhver sak sĂ„ skal det bevises utover enhver tvil. ĂK har etter 3 Ă„r ikke kommet hakket videre med SĂžvold og Ludvigsen, og selskapet er fortsatt bare «mistenkt». Status «mistenkt» er i denne sammenheng for nesten ingenting Ă„ regne. «Mistenker» for Ăžvrig at noen her pĂ„ forumet har sluppet en fis. Ja, og hva sĂ„?
Etter alt som er skrevet her pĂ„ forumet om ĂK og worst case scenario for selskapet, sĂ„ viser det seg at aksjen definitivt ikke er for pyser, puddinger og truseskvettere. Aksjen er for de som vet litt om hvor vanskelig «jobb» ĂK i dette tilfellet har, samt vet hvor mange ganger ĂK tidligere har vĂŠrt nĂždt til Ă„ henlegge saker, samt ogsĂ„ vet litt om historiske straffeutmĂ„linger i lignende saker. Nei, det er bare Ă„ gi seg ende over.
Tm3P
03.10.2024 kl 10:54
3078
Jeg er for all del skeptisk, men har ikke kalde fĂžtter. Har derimot Ăžkt denne uken etter at den har utviklet seg svakere enn andre oljeaksjer.
Mdg1
03.10.2024 kl 10:35
3118
Og de er mistenkt for Ă„ villede markedet. Det er ikke grov korrupsjon. Det er derimot det SĂžvold og Ludvigsen er siktet for.
barts
03.10.2024 kl 10:24
3130
Sidder i hvert fald helt rolig (med mine 110k), og med et let smil, og lĂŠse alle indlĂŠg her (selvom der er MANGE gentagelser)...Ingen panik eller Ăžget puls her...
markie
03.10.2024 kl 09:31
3206
Er du ironisk eller? Ingen tegn noensinne pÄ din pÄstand. Snarere motsatt!
nkamok
03.10.2024 kl 09:23
3230
Hvad bygger du det pĂ„ ? Jeg kan ikke fĂ„ Ăžje pĂ„ nogle - polion er jo dybt ironisk over for Cartâs vildt overdrevne indlĂŠg , sĂ„ jeg tror sgu vi alle sidder roligt i bĂ„den endnu, hvem tĂŠnker du ellers pĂ„ ?
TĂŠnker du slet ikke selv over det komiske ved hans indlĂŠg - de er vildt negative og overdrevne, og sĂ„ tillader han sig at skrive, at han stadigvĂŠk har aktier i selskabet đđđLigner meget Lawbroâs fremgangsmĂ„de, da han havde en uge som skribent her đ€·ââïžđ«Ł
TĂŠnker du slet ikke selv over det komiske ved hans indlĂŠg - de er vildt negative og overdrevne, og sĂ„ tillader han sig at skrive, at han stadigvĂŠk har aktier i selskabet đđđLigner meget Lawbroâs fremgangsmĂ„de, da han havde en uge som skribent her đ€·ââïžđ«Ł
zaq1
03.10.2024 kl 09:11
3261
Hvem de mener du? Hvorfor bÞr noen bruke tid Ä ressurser pÄ Ä se pÄ det?
Flodhest82
03.10.2024 kl 09:02
3288
De ble solgt 10 poster pÄ 1 aksje pÄ 8.74 i Äpningsaukajonen. SÄ de bÞr se pÄ handlingsmÞnsteret i denne aksjen
Flodhest82
03.10.2024 kl 08:41
3359
Ser ut som flere av den harde kjernen her inne og begynner Ä fÄ kalde fÞtter, sÄ blir vel rÞdt i dag.
hofa
03.10.2024 kl 08:27
1860
Jeg kan godt lĂŠse ironien i dit indlĂŠg. Selskabet har hele tiden sagt at de vil samarbejde med ĂK, men sĂ„ nemt er det jo ikke, ĂK kan jo ikke bruge selskabet i retten som vidne og efterfĂžlgende sigte virksomheden, derfor har de fĂ„et status som mistĂŠnkt. Det er almindelig praksis. For at vĂŠre lidt mere jordnĂŠr, kan politiet ikke bare visitere en mand de mĂžder pĂ„ gaden, sĂ„ siger de til ham, du er mistĂŠnkt for at have vĂ„ben/narko, hvorefter de visiterer vedkommende, efterfĂžlgende ophĂŠver de mistanken igen. Der er simpelthen for meget fri fantasi her i forumet. AltsĂ„ mistanke er ikke noget strafbart.
Jajaja
03.10.2024 kl 08:05
1923
Mdg1: Det ble vel senere rettet til at Ludvigsen og S....
Linken fra Trymte er datert 14. mai 2024, som omtaler at Ăkokrim (i mai -24) melder selskapet Petronor som mistenkt for grov korrupsjon og markedsmanipulasjon. Hvor finner du at mistanken mot selskapet er rettet pĂ„?
Linken fra Trymte er datert 14. mai 2024, som omtaler at Ăkokrim (i mai -24) melder selskapet Petronor som mistenkt for grov korrupsjon og markedsmanipulasjon. Hvor finner du at mistanken mot selskapet er rettet pĂ„?
Redigert 03.10.2024 kl 08:20
Mdg1
03.10.2024 kl 07:32
1992
Den saken er fra 2021. Det ble vel senere rettet til at Ludvigsen og SĂžvold er siktet. Ăkokrim har enda ikke klart Ă„ finne nok beviser til Ă„ gĂ„ til sak mot de to og de forblir pr dags dato fortsatt siktet. Med det vi har hĂžrt er det godt mulig de blir dĂžmt og at dette impliserer selskapet ogsĂ„ da de var majoritetseiere i selskapet den gangen. Bevisene i denne saken finnes uansett i Kongo, og spĂžrsmĂ„let er om Ăžkokrim klarer Ă„ sno seg gjennom systemet der for Ă„ fĂ„ noe fellende. Tipper de ikke avslutter saken da det sikkert vil bli lettere Ă„ fĂ„ fallende bevis om presidenten dĂžr fĂžr de mĂ„ henlegge saken
Trymte
02.10.2024 kl 23:51
2212
"* Og er selskapet mistenkt for korrupsjon? NEI"
Pnor er mistenkt for grov korrupsjon.
https://e24.no/boers-og-finans/i/RzRlBr/petronor-mistenkt-for-grov-korrupsjon
Pnor er mistenkt for grov korrupsjon.
https://e24.no/boers-og-finans/i/RzRlBr/petronor-mistenkt-for-grov-korrupsjon
polion
02.10.2024 kl 23:21
2243
Tar herved enda en oppsummering:
* Og hva er selskapet siktet for? ABSOLUTT INGENTING.
* Og er selskapet mistenkt for korrupsjon? NEI
* Er selskapet mistenkt for noe annet? Ja, for mulig markeds-/aksjonĂŠrvilleding.
* Og hvilken straff kan i sÄ fall «mulig markeds-/aksjonÊrvilleding» gi? Ja, tenkte meg det, jaggumeg ikke rare straffen og hÞyst sannsynlig noe som bare vil koke bort i kÄlen.
* Og hvor ofte har det opp gjennom historien forekommet pÄ OSE at selskaper har vÊrt noe lempfeldige med informasjon (manglede info eller feil info), Ja, det har det faktisk vÊrt en god del av, og det uten at selskapene har blitt sÊrlig skadelidende av den grunn.
ForeslÄr at folket heller tar seg en god sigar i stedet for Ä rÞyke sokka sine (som opptil flere tydeligvis har gjort).
* Og hva er selskapet siktet for? ABSOLUTT INGENTING.
* Og er selskapet mistenkt for korrupsjon? NEI
* Er selskapet mistenkt for noe annet? Ja, for mulig markeds-/aksjonĂŠrvilleding.
* Og hvilken straff kan i sÄ fall «mulig markeds-/aksjonÊrvilleding» gi? Ja, tenkte meg det, jaggumeg ikke rare straffen og hÞyst sannsynlig noe som bare vil koke bort i kÄlen.
* Og hvor ofte har det opp gjennom historien forekommet pÄ OSE at selskaper har vÊrt noe lempfeldige med informasjon (manglede info eller feil info), Ja, det har det faktisk vÊrt en god del av, og det uten at selskapene har blitt sÊrlig skadelidende av den grunn.
ForeslÄr at folket heller tar seg en god sigar i stedet for Ä rÞyke sokka sine (som opptil flere tydeligvis har gjort).
Fluefiskeren
02.10.2024 kl 22:59
2268
Det var mye snakk om forandringer i dette forumet for en god tid tilbake. Veldig mange foreslo at det skulle vĂŠre umulig Ă„ operere med mer en ett nick og jeg er hjertens enig. Synd ikke dette i det minste ble fikset.
polion
02.10.2024 kl 22:17
2349
FĂ„r herved ta en kveldsoppsummering for min del:
Iflg. Cartr sine mange innlegg, sÄ brenner det virkelig pÄ dass for PNOR. Med den innsikten han har i forbindelse med bÄde rettspraksis og hvor alvorlig det er for selskapet Ä ha status «mistenkt for Ä ha villedet aksjonÊrer/marked» , er det ikke tvil om at jeg selger ut hele min beholdning i morgen den dag. Tror aldri jeg har hatt mer panikk enn akkurat nÄ.
Iflg. Cartr sine mange innlegg, sÄ brenner det virkelig pÄ dass for PNOR. Med den innsikten han har i forbindelse med bÄde rettspraksis og hvor alvorlig det er for selskapet Ä ha status «mistenkt for Ä ha villedet aksjonÊrer/marked» , er det ikke tvil om at jeg selger ut hele min beholdning i morgen den dag. Tror aldri jeg har hatt mer panikk enn akkurat nÄ.
Redigert 02.10.2024 kl 22:18
Cartr
02.10.2024 kl 22:08
2332
Les hele artikkelen og ogsÄ de andre lenkene. Det er mange land som er ute etter denne familien som har plyndret landet siden 1979. StÞrrelsen pÄ boten er ikke det viktigste, men at Sveits fikk selskapet dÞmt. OgsÄ det sveitsiske oljehandelshuset Glencore betalte ut mer enn 1,5 milliarder dollar i bÞter i 2022. Det stÄr ogsÄ om Petronor og mye annet.
Artikkelen sier ogsÄ: Ikke uventet har president Sassou-Nguessos kone og barn befunnet seg i sÞkelyset i forskjellige andre etterforskninger av korrupsjon rundt om i verden.
I 2021 ga European Network of Corporate Observatories (ENCO) en detaljert rapport om korrupsjonsanklager i Kongo som involverer blant annet ENI, ENI-ledere, offshore-stÞttefartÞyet (OSV)-byrÄet Petro-Services og dets ledelse i Monte Carlo, og medlemmer av den kongolesiske presidentfamilien, inkludert Julienne.
Sistnevnte skal ha en felles eierandel i et mauritisk skallselskap kalt African Beer Investment, sammen med kona til administrerende direktĂžr i ENI, Marie Magdalena Ingoba. https://corpwatchers.eu/en/investigations/european-multinationals-and-authoritarian-regimes/the-case-congo
Midler fra denne korrupte familien blir beslaglagt over hele verden...
Frankrike, USA, Norge, m.fl, er ute etter dem og mye pga utdeling av oljelisenser. Og for Ă„ ikke nevne Den internasjonale straffedomstolen ICC. SĂ„ det er ikke bare Ăkokrim som er pĂ„ banen og vi vet heller ikke om de samarbeider med andre. Ting kan tyde pĂ„ det
AvslÞringene fra INVESTIGATE EUROPE om at Julienne i «hemmelig skaffet 15 prosent i et datterselskap av Oslo-noterte Petronor, en minoritetspartner i en lukrativ borelisens» operert i Perenco offshore Kongo, vil ikke sjokkere deg. Rapporten fant at "takket vÊre en backstage-avtale hadde Julienne Sassou-Nguesso rett til millioner i utbytte" fra oljefeltet PNGF Sud.
Da utvinningstillatelsen for PNGF Sud skulle fornyes i 2016, skaffet Julienne, gjennom nominerte, i all hemmelighet 15 prosent eierandel i et datterselskap av Oslo-noterte Petronor, som fikk 20 prosent andel i blokken. Perenco er operatĂžr med 40 prosent. Investigate Europe fant at "mens Sassou-Nguessos navn var skjult bak de nominerte, var hun i stand til Ă„ hĂžste utbytte i Ă„revis bak kulissene. Bare i 2018 hadde hun rett til minst 3,3 millioner dollar takket vĂŠre hennes skjulte aksjer i oljeblokken ." Penger for ingenting. https://www.investigate-europe.eu/en/2023/congo-brazzaville-european-oil-companies-petronor-perenco-secret-interests-with-ruling-family/
Jo mer jeg leser desto sikrere blir jeg pÄ at Ä investere i oljeselskap i dette landet er hÞyrisikospill.
Artikkelen sier ogsÄ: Ikke uventet har president Sassou-Nguessos kone og barn befunnet seg i sÞkelyset i forskjellige andre etterforskninger av korrupsjon rundt om i verden.
I 2021 ga European Network of Corporate Observatories (ENCO) en detaljert rapport om korrupsjonsanklager i Kongo som involverer blant annet ENI, ENI-ledere, offshore-stÞttefartÞyet (OSV)-byrÄet Petro-Services og dets ledelse i Monte Carlo, og medlemmer av den kongolesiske presidentfamilien, inkludert Julienne.
Sistnevnte skal ha en felles eierandel i et mauritisk skallselskap kalt African Beer Investment, sammen med kona til administrerende direktĂžr i ENI, Marie Magdalena Ingoba. https://corpwatchers.eu/en/investigations/european-multinationals-and-authoritarian-regimes/the-case-congo
Midler fra denne korrupte familien blir beslaglagt over hele verden...
Frankrike, USA, Norge, m.fl, er ute etter dem og mye pga utdeling av oljelisenser. Og for Ă„ ikke nevne Den internasjonale straffedomstolen ICC. SĂ„ det er ikke bare Ăkokrim som er pĂ„ banen og vi vet heller ikke om de samarbeider med andre. Ting kan tyde pĂ„ det
AvslÞringene fra INVESTIGATE EUROPE om at Julienne i «hemmelig skaffet 15 prosent i et datterselskap av Oslo-noterte Petronor, en minoritetspartner i en lukrativ borelisens» operert i Perenco offshore Kongo, vil ikke sjokkere deg. Rapporten fant at "takket vÊre en backstage-avtale hadde Julienne Sassou-Nguesso rett til millioner i utbytte" fra oljefeltet PNGF Sud.
Da utvinningstillatelsen for PNGF Sud skulle fornyes i 2016, skaffet Julienne, gjennom nominerte, i all hemmelighet 15 prosent eierandel i et datterselskap av Oslo-noterte Petronor, som fikk 20 prosent andel i blokken. Perenco er operatĂžr med 40 prosent. Investigate Europe fant at "mens Sassou-Nguessos navn var skjult bak de nominerte, var hun i stand til Ă„ hĂžste utbytte i Ă„revis bak kulissene. Bare i 2018 hadde hun rett til minst 3,3 millioner dollar takket vĂŠre hennes skjulte aksjer i oljeblokken ." Penger for ingenting. https://www.investigate-europe.eu/en/2023/congo-brazzaville-european-oil-companies-petronor-perenco-secret-interests-with-ruling-family/
Jo mer jeg leser desto sikrere blir jeg pÄ at Ä investere i oljeselskap i dette landet er hÞyrisikospill.
Redigert 02.10.2024 kl 22:09
nkamok
02.10.2024 kl 21:16
2429
Lige prĂŠcis Hofa - ham Cart var jo ogsĂ„ meget âProâ med skribenten Lawbro, som kortvarigt kom med samme budskab, sĂ„ mon ikke det gĂ„r i sig selv igen, nĂ„r han lĂžber tĂžr for plausible argumenter đ€·ââïž
EspedalH
02.10.2024 kl 20:56
2475
Ja vi har nĂ„ fĂ„tt med oss hva du skriver, og de fleste syns vel du er vilt langt ute Ă„ sykler... Siden du har sĂ„ god tro pĂ„ ĂK, kan du jo hĂžre om ikke Marianne kan finne noe pĂ„ Frank Timis ogsĂ„, burde vĂŠre nok Ă„ ta av. Klarer vel Ă„ knytte det opp mot mergeren ogsĂ„...
hofa
02.10.2024 kl 20:53
2481
Han ved overhovedet ikke hvad han taler om, og sĂ„ nĂŠvner han at det er skĂŠrpende at selskabet er mistĂŠnkt i maj, nej det er en rettighed ĂK giver selskabet til ikke at udtale sig sĂ„fremt de kan IND kriminalisere sig selv, det ved du ogsĂ„ NK. Han er ikke andet end en trold - farvel igen.
nkamok
02.10.2024 kl 20:42
2512
Ja ham cart tumpen er sgu da gĂ„et helt i selvsving - gentagelser pĂ„ gentagelser, og sĂ„ nĂŠvner han samtidig, at han ikke har sĂ„ meget forstand pĂ„ juraen đđđog har tillige aktier i selskabet đ€·ââïžđ€·ââïž
Tm3P
02.10.2024 kl 20:40
2508
Verste er jo at en bot pÄ $94m ville kun gjort at selskapet falt ned til null netto cash. De ville fortsatt hatt en PE pÄ 2 tallet fremover.
Ikke at det er en sjanse for at boten ville blitt sÄ hÞy.
Ikke at det er en sjanse for at boten ville blitt sÄ hÞy.
Fluefiskeren
02.10.2024 kl 20:32
2463
Jeg forstÄr at det er grunn til Ä vÊre forsiktig etter at selskaper fikk status som mistenkt.
Som jeg har skrevet solgte jeg halvparten av aksjene pÄ denne bakgrunn, men jeg ikke noe behov etter Ä fÄ andre til Ä gjÞre det. I motsetning til Cartr. Det blir veldig mye synsing i en sak vi ikke har full innsikt i. Om man blir sittende med samme antall aksjer eller til og med kjÞper seg opp fÄr vÊre opp til hver enkelt. Det kommer mye an pÄ hvilken risiko man er villig til Ä ta.
Som jeg har skrevet solgte jeg halvparten av aksjene pÄ denne bakgrunn, men jeg ikke noe behov etter Ä fÄ andre til Ä gjÞre det. I motsetning til Cartr. Det blir veldig mye synsing i en sak vi ikke har full innsikt i. Om man blir sittende med samme antall aksjer eller til og med kjÞper seg opp fÄr vÊre opp til hver enkelt. Det kommer mye an pÄ hvilken risiko man er villig til Ä ta.
E Desperados
02.10.2024 kl 20:11
2464
Gunvor Group har en ebitda som er ca 20 ganger stÞrre en PetroNor. Vi snakker korrupsjon i en helt annen skala her. SÄ stÞrrelsen pÄ boten er overhodet ikke sammenlignbart.
polion
02.10.2024 kl 19:53
2421
Selskapet er mistenkt for Ă„ ha villedet aksjonĂŠrene, her lukter det forbrytelse av en annen dimensjon. Da er det vel rimelig at ĂK straffer selskapet ved Ă„ frata de lisensen, samt Ă„ beslaglegge alle inntekter som lisensen har gitt. Vi villede aksjonĂŠrer skal selvsagt kompenseres i en eller annen form for Ă„ ha blitt villedet, men i dette tilfellet blir kompensasjonen at aksjeverdien vil gĂ„ fra kr. 8,80 til nĂŠrmere null. For Ă„ ha blitt sĂ„pass "fĂžrt bak lyset" av selskapet, sĂ„ vil jeg si at min «kompensasjon» ikke stĂ„r i forhold til noe som helst.
EDIT: Og hva er det selskapet egentlig er mistenkt for? Jo, se ovenfor.
EDIT: Og hva er det selskapet egentlig er mistenkt for? Jo, se ovenfor.
Redigert 02.10.2024 kl 20:00
Cartr
02.10.2024 kl 19:50
2350
Eller denne:
I 2019 ble oljehandelsselskapet Gunvor Group funnet strafferettslig ansvarlig i Sveits for Ä ha betalt bestikkelser for Ä vinne oljesalgsavtaler med det kongolesiske statlige oljeselskapet, Société Nationale des Pétroles du Congo (SNPC). Det GenÚve-baserte handelshuset ble dÞmt til Ä betale bÞter pÄ 94,8 millioner dollar for bestikkelser i bÄde Kongo-Brazzaville og Elfenbenskysten, rapporterte Reuters . Mottakerne av bestikkelsen, ifÞlge en anklager som ble inngÄtt med pÄtalemyndigheten, "inkluderte Kongos president Denis Sassou Nguesso, hans familiemedlemmer og tidligere hÞytstÄende embetsmenn i Elfenbenskysten." https://www.bairdmaritime.com/offshore/refining-processing/offshore-processing-storage/column-congo-brazzavilles-ruling-family-the-trump-tower-corruption-and-petronor-offshore-accounts
Boten tilsvarer over en milliard NKR etter dagens kurs og dette var 5 Ă„r siden.
I 2019 ble oljehandelsselskapet Gunvor Group funnet strafferettslig ansvarlig i Sveits for Ä ha betalt bestikkelser for Ä vinne oljesalgsavtaler med det kongolesiske statlige oljeselskapet, Société Nationale des Pétroles du Congo (SNPC). Det GenÚve-baserte handelshuset ble dÞmt til Ä betale bÞter pÄ 94,8 millioner dollar for bestikkelser i bÄde Kongo-Brazzaville og Elfenbenskysten, rapporterte Reuters . Mottakerne av bestikkelsen, ifÞlge en anklager som ble inngÄtt med pÄtalemyndigheten, "inkluderte Kongos president Denis Sassou Nguesso, hans familiemedlemmer og tidligere hÞytstÄende embetsmenn i Elfenbenskysten." https://www.bairdmaritime.com/offshore/refining-processing/offshore-processing-storage/column-congo-brazzavilles-ruling-family-the-trump-tower-corruption-and-petronor-offshore-accounts
Boten tilsvarer over en milliard NKR etter dagens kurs og dette var 5 Ă„r siden.
Redigert 02.10.2024 kl 19:54
Cartr
02.10.2024 kl 19:42
2319
Se ogsÄ:
Fra Brazzaville til Miami: National Oil Company Corruption og dens globale implikasjoner
https://resourcegovernance.org/articles/brazzaville-miami-national-oil-company-corruption-and-its-global-implications
Fra Brazzaville til Miami: National Oil Company Corruption og dens globale implikasjoner
https://resourcegovernance.org/articles/brazzaville-miami-national-oil-company-corruption-and-its-global-implications
Cartr
02.10.2024 kl 19:22
2344
Det var 11 april i 2022.. Hvorfor frafalt de misstanken? Ăkonomiske grunner eller at de ikke fant noe?
Utvidelsen til at ogsÄ selskapet er mistenkt den 31 Mai I à R er mye mer allvorlig.
Utvidelsen til at ogsÄ selskapet er mistenkt den 31 Mai I à R er mye mer allvorlig.
Redigert 02.10.2024 kl 19:24
solid1
02.10.2024 kl 19:18
2350
Saken vender seg tydeligvis ofte. đ
Den 11. april 2022 varslet Ăkokrim at ogsĂ„ styreleder i selskapet var under mistanke.
Ăkokrim fikk hjelp i etterforskning fra det amerikanske justisdepartementet hvoretter saken mot styreleder ble frafalt.
Min erfaring er at Ăkokrim leter etter noe som ikke finnes, derfor forsĂžker ĂK seg nĂ„ med pĂ„stander om at selskapet ved anledninger har villedet oss aksjonĂŠrer.
Som aksjonÊr, ogsÄ i det tidligere selskapet, fÞler jeg meg ennÄ ikke villedet.
Ha en trivelig aften. đ»