PetroNor: Veien mot utbytte
Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:
PetroNor E&P ASA:
Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:
-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Økokrim: 13. mai 2024 utvidet Økokrim siktelsene til å gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene Søvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
PetroNor E&P ASA:
Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:
-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Økokrim: 13. mai 2024 utvidet Økokrim siktelsene til å gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene Søvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
Flodhest82
15.10.2024 kl 15:03
2154
Men dette er to stk som trekker seg, så ser jo ikke ut som det er noe som er planlagt
Tm3P
15.10.2024 kl 15:04
2142
Tror du de bryr seg så mye om det altså?
Redigert 15.10.2024 kl 15:04
Du må logge inn for å svare
SEE
15.10.2024 kl 15:04
2143
Sorry men nå kastet jeg kortene, var bare 20000 aksjer, men mye for meg. Og jeg var fortsatt i litt pluss, så nå tar jeg en pause fra denne. Vært med lenge men nå føler jeg at det raser på med negative ting. Dere som har mage til å bli sittende ønsker jeg fortsatt lykke til, håper jeg tar feil.
Tm3P
15.10.2024 kl 15:05
2144
Å? Kan være at de ble tilbudt veldig lav kompensasjon framover slik at valget ble enkelt for de.
Sier ikke at det er tilfelle.
Sier ikke at det er tilfelle.
Redigert 15.10.2024 kl 15:09
E Desperados
15.10.2024 kl 15:05
2162
Tm3P skrev Tror du de bryr seg så mye om det altså?
1 av 3 i styret er kvinner. Det tilfredsstiller norske regler for kjønnsbalanse.
Tm3P
15.10.2024 kl 15:06
2167
Skjønner deg godt. Sitter bare igjen med en brøkdel av det jeg hadde før selv. Ser ikke poenget med å ta sjansen når det er så mange gode muligheter i andre oljeselskaper for tiden.
Tm3P
15.10.2024 kl 15:20
2109
Som sagt så virker det utifra kommentarene fra CEO at selskapet har gått inn i sparebluss modus nå etter den nye mistanken fra Økokrim.
Redigert 15.10.2024 kl 15:21
Jajaja
15.10.2024 kl 15:21
2092
Det sies noe annet børsmeldingen: The Company has commenced a search for new directors and will provide further details as and when this process is completed.
Normalen er vel at man har klar nye medlemmer, når noen forlater styret. Så dette må ha påtvunget seg veldig så plutselig.
Normalen er vel at man har klar nye medlemmer, når noen forlater styret. Så dette må ha påtvunget seg veldig så plutselig.
Redigert 15.10.2024 kl 15:23
Flodhest82
15.10.2024 kl 15:38
2030
Vi gikk fra en av de beste til å bli taper, er kort mellom negative meldinger i dette selskapet og langt mellom positive
Flodhest82
15.10.2024 kl 15:49
1986
Eg mener at de indirekte innrømmer at de har gjort noe galt når de ikke benytter sånne anledninger til å kjøpe tilbake egne aksjer.
Tm3P
15.10.2024 kl 15:55
1952
Jajaja skrevInnlegget er slettet
Bytt ut nedbemannes med at det blir satt igang kostnadssparende tiltak da. Nåværende styremedlemmer fikk klekkelig godt betalt.
Igjen, sier ikke at det er tilfelle. Bare spekulerer.
Igjen, sier ikke at det er tilfelle. Bare spekulerer.
Redigert 15.10.2024 kl 16:00
Fluefiskeren
15.10.2024 kl 16:18
1847
Vi husker vel denne:
«Vil gi seg selv millionbonus etter Økokrim-etterforskning
Ingvil Smines Tybring-Gjedde og Eyas Alhomouz foreslår ekstrabonus på 900.000 og 1,5 millioner både til seg selv og andre styremedlemmer i PetroNor. Det etter at Økokrim nå mistenker selskapet for markedsmanipulasjon.»
https://www.finansavisen.no/energi/2024/05/24/8134575/vil-gi-seg-selv-millionbonus-etter-okokrim-etterforskning
«Vil gi seg selv millionbonus etter Økokrim-etterforskning
Ingvil Smines Tybring-Gjedde og Eyas Alhomouz foreslår ekstrabonus på 900.000 og 1,5 millioner både til seg selv og andre styremedlemmer i PetroNor. Det etter at Økokrim nå mistenker selskapet for markedsmanipulasjon.»
https://www.finansavisen.no/energi/2024/05/24/8134575/vil-gi-seg-selv-millionbonus-etter-okokrim-etterforskning
hofa
15.10.2024 kl 16:18
1854
Fluefiskeren skrev Dæsken døtte gitt. Er det ikke det ene så er det det andre.
Ingen meldinger fra ledelsen, kun konspirations teorier. Slap nu lige lidt af, alle panikker.
Fluefiskeren
15.10.2024 kl 16:20
1865
Joda. Det har kommet meldinger fra ledelsen ang. Økokrim. Og det kom også melding i dag som kursen stupte på.
Flodhest82
15.10.2024 kl 16:22
1966
Er ikke så lett å slappe av når det er panikk i markedet og selskapet bare gir det en kald skulder. Vet ikke med deg, men eg er ikke veldig interessert i å tape flere hundre tusen kroner, har vel som de fleste her inne store papirtap, og hatt det i flere år
Flodhest82
15.10.2024 kl 16:25
1976
Ja, vi husker godt den mld, så alle som syntes det var fortjent kan tenke en seg om en gang til. Først få en stor bonus for så å bare forlate styret på den måten
SEE
15.10.2024 kl 16:29
1948
Ja, dagens melding var dråpen for meg, klarer ikke å se noe positivt i den. Hadde dette vært en planlagt avgang, hadde erstattere allerede vært på plass. Virker på meg som om noe plutselig har skjedd. Vil nok vurdere å gå inn igjen når det kommer en avklaring på øk saken, men vi får se.
nkamok
15.10.2024 kl 16:32
1929
Jeg tror simpelthen ikke på, at det her har noget med ØK sagen at gøre - tror der er en intern uenighed om selskabets fremtidige kurs : udbytte , tilbagekøb, opkøb af assets eller måske salg af selskabet de store ejere, men det er da pisse irriterende uanset, da det altid giver en form for usikkerhed 😬Men fedt de fik deres ekstra bonus 🤬
Redigert 15.10.2024 kl 16:33
barts
15.10.2024 kl 16:35
1954
Nkamok - jeg ser på dette ligesom dig. Er ikke i panik, men spændende bliver det…
Vil ikke aggere på spekulationer om hvorfor de to er gået/blevet gået, og det kam vise sig jeg gør fejl, men så må det blive sådan. Ser for mig en begyndelse som er rationel og ikke at styret forlader en synkende skude - slet ikke. Der er for mange kontakter i selskabet til at jeg kan se grund til at gå i panik her…simpelthen.
Vil ikke aggere på spekulationer om hvorfor de to er gået/blevet gået, og det kam vise sig jeg gør fejl, men så må det blive sådan. Ser for mig en begyndelse som er rationel og ikke at styret forlader en synkende skude - slet ikke. Der er for mange kontakter i selskabet til at jeg kan se grund til at gå i panik her…simpelthen.
Tm3P
15.10.2024 kl 16:38
1948
Selv om det skulle være relatert til Økokrim saken(noe jeg tror er åpenbart på en eller annen måte) så trenger det da ikke bety at alt håp er ute.
Når man er styremedlem så sitter man med et visst ansvar over det selskapet gjør, det er ikke alle som er interessert i å ta den risikoen i et selskap som er under mistanke fra Økokrim.
Når man er styremedlem så sitter man med et visst ansvar over det selskapet gjør, det er ikke alle som er interessert i å ta den risikoen i et selskap som er under mistanke fra Økokrim.
Fluefiskeren
15.10.2024 kl 16:58
1870
Jeg tror ikke det er direkte knyttet til Økokrim, men derimot med dårlige vibber internt i styret som jeg skrev før i dag. Det kan jo være så enkelt at styreleder med bakgrunn fra Midtøsten har et litt annet kvinnesyn enn det disse to norske kvinnene synes er akseptabelt.
polion
15.10.2024 kl 17:06
1842
Kan jo være såpass enkelt at styreleder har meddelt de to nevnte styremedlemmene at han anser de som regelrett «daukjøtt», da de har bidratt lite/intet i forhold til det som bør kunne forventes av et styremedlem. Svake på det tekniske, og enda dårligere på det som spesielt gjelder for PNOR som selskap. Bonusen som de fikk, blir følgelig mer eller mindre å se på som en sluttpakke. Selvsagt gikk de to temmelig pottesure umiddelbart, og trakk seg med snarest mulig virkning. Ikke umulig at det er dette som har skjedd, eller noen bedre?
Og som fluefiskeren allerede har vært inne på: "Kvinnfolk og olje i Midtøsten", kanskje ikke den beste komboen i deres måte å tenke på.
Og som fluefiskeren allerede har vært inne på: "Kvinnfolk og olje i Midtøsten", kanskje ikke den beste komboen i deres måte å tenke på.
Cartr
15.10.2024 kl 17:37
1741
Kan det være fordi de har vært igjennom en tøff og vanskelig tid, og selskapet har godt med penger?
Forøvrig blir jeg litt hoderystet over enkelte kommentarer til at disse plutselig går av... negativt kvinnesyn? Det er mat for pressen i Norge! Eller de var udugelige? "Daukjøtt" som måtte bort? Enkelte sr positivt nytt i enhver negativ melding. Hva med å prøve å være realist?
"Styret vil takke Tybring-Gjedde og Kielland for deres betydelige bidrag til Selskapet under deres styreverv"
Skulle det ikke være møte med økokrim i tredje kvartal? Jeg vil tro disse styremedlemmene sitter på adskillig mer informasjon enn aksjonærene her. Kvinner har også noe annet som menn i stor grad mangler. Intuisjon!
Det er ikke godt å si hva årsaken er, men det har neppe noe å gjøre med at de er kvinner i en oljebransje. De går uten at noen er der til å erstatte, så dette er neppe planlagt av ledelsen, men av styremedlemmene selv.
Ser man helhetlig på saken og en aksje storfiskene holder seg langt unna på tross av at den er kjempebillig, samt kursfallet, så tviler jeg sterkkt på at det går an å hente frem positive "spekulasjoner" ut av dette.
Skulle dette utvikle seg, så var det kanskje et smart trekk, men det kan jo også hende de har fått bedre tilbud. Hvem vet?
Forøvrig blir jeg litt hoderystet over enkelte kommentarer til at disse plutselig går av... negativt kvinnesyn? Det er mat for pressen i Norge! Eller de var udugelige? "Daukjøtt" som måtte bort? Enkelte sr positivt nytt i enhver negativ melding. Hva med å prøve å være realist?
"Styret vil takke Tybring-Gjedde og Kielland for deres betydelige bidrag til Selskapet under deres styreverv"
Skulle det ikke være møte med økokrim i tredje kvartal? Jeg vil tro disse styremedlemmene sitter på adskillig mer informasjon enn aksjonærene her. Kvinner har også noe annet som menn i stor grad mangler. Intuisjon!
Det er ikke godt å si hva årsaken er, men det har neppe noe å gjøre med at de er kvinner i en oljebransje. De går uten at noen er der til å erstatte, så dette er neppe planlagt av ledelsen, men av styremedlemmene selv.
Ser man helhetlig på saken og en aksje storfiskene holder seg langt unna på tross av at den er kjempebillig, samt kursfallet, så tviler jeg sterkkt på at det går an å hente frem positive "spekulasjoner" ut av dette.
Skulle dette utvikle seg, så var det kanskje et smart trekk, men det kan jo også hende de har fått bedre tilbud. Hvem vet?
Redigert 15.10.2024 kl 17:39
solid1
15.10.2024 kl 17:49
1714
Du kan nok ha rett i det.
Enkelte, trolig småsparere får panikk uansett hva som meddeles fra selskapet dersom det også kan tolkes negativt.
Det er kun omsatt 3 promiller av selskapet etter meldingen om at man sparer lønnskostnader/honorar til de to. 🍻
Sitter rolig og ser frem til 20. nov.
Mulig vi der får litt info.
polion
15.10.2024 kl 18:30
1615
Bare for å gjøre det klokkeklart, intet negativt kvinnesyn fra min side. Så hvis eventuell udugelighet i dette tilfellet tilfeldigvis skulle falle på kvinner, så er selvsagt ikke det noen generell facit. Når det sagt, så vet vi at det er flere kompetente kvinner også innen oljeindustrien. Men hva gjelder rekruttering av dyktige fagfolk innen nevnte, så vet vi også at det generelt finnes adskillig flere mannfolk å rekruttere fra. Innen bunadssøm er det faktisk omvendt.
zaq1
15.10.2024 kl 18:38
1593
Ok, men slik jeg forstår det har Pnor caset endret seg, de har kuttet stillinger på kontoret for å spare penger, de skal ikke ikke lengre nå vekstmål med M&A.., er det ikke da naturlig å slanke styret også? Var tiltenkt M&A vekst i geografiske områder der de to som fratrer hadde kompetanse? Eller har de som markedet tydeligvis tror fått kalde ben pga ØK?
JUICEitUP
15.10.2024 kl 18:49
1563
Det er vesentlig mer kritisk at de nå ser ut til å gå inn sparemodus enn man kanskje kunne tro. Den viktigste grunnen til å sitte i aksjen er Aje som de har brukt mye penger på og hvor de skal være operatør. Hvis det prosjektet blir skrinlagt eller tatt tilbake av staten grunnet utløpsfrist på lisensen hvor det ofte må borres minst en brønn etter et gitt antall år så er det fullstendig krise. Ingen tanker om dette?
Fluefiskeren
15.10.2024 kl 18:54
1614
En styreformann pluss to styremedlemmer er veldig lite. Selskapet skriver da også i meldingen at de har startet arbeidet med å finne kandidater til å erstatte dem.
EspedalH
15.10.2024 kl 19:01
1610
Er jammen mye ville teorier her inne. :D Så her er en til: De er presset til å forlate, sånn styret kan få flertall. For å gi litt blanke i ØK. :P
Fluefiskeren
15.10.2024 kl 19:03
1638
De er ikke operatør. Yinka Folawiyo Petroleum (YFP) er det og vil fortsette å være det.
Og så venter de jo på en myndighetsgodkjennelse av kjøpet av New Age sin andel så jeg det er vanskelig for meg å se for meg at de må tilbakelevere lisensen. Det har jo dessuten vært produksjon der for noen år siden.
Og så venter de jo på en myndighetsgodkjennelse av kjøpet av New Age sin andel så jeg det er vanskelig for meg å se for meg at de må tilbakelevere lisensen. Det har jo dessuten vært produksjon der for noen år siden.
Redigert 15.10.2024 kl 19:04
Tm3P
15.10.2024 kl 19:30
1571
Viktigste er Aje? Tviler på at det blir noe av engang med petronor som deltager.
Den klart viktigste grunnen til å sitte i Petronor er cash flowen fra Kongo med kontantbeholdningen som en god nummer 2.
Absolutt ikke noen krise om Aje ikke blir noe av, er ikke der verdien i selskapet ligger for øyeblikket.
Den klart viktigste grunnen til å sitte i Petronor er cash flowen fra Kongo med kontantbeholdningen som en god nummer 2.
Absolutt ikke noen krise om Aje ikke blir noe av, er ikke der verdien i selskapet ligger for øyeblikket.
solid1
15.10.2024 kl 19:50
1537
Er enig i at et eventuelt bortfall av AJE ikke er noen krise for PNOR.
Selskapet tjener enormt på eksisterende produksjon.
Nigeria, og spesielt da AJE kan likevel bli noe som vi aksjonærer vil tjene like mye pr aksje pr år som kursen er i dag.
Vi har 50 % av AJE, og FID forventes i Q2-2025
🍻