PetroNor: Veien mot utbytte

E Desperados
PNOR 31.05.2024 kl 20:03 321172

Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:

PetroNor E&P ASA:

Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:

Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.

Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:

-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.

Økokrim: 13. mai 2024 utvidet Økokrim siktelsene til å gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene Søvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
Fluefiskeren
24.10.2024 kl 12:26 3610

Vi trenger sårt en godmelding. Alt ligger brakk. Det være seg Gambia, Aje, tilbakekjøp og utbytte.

Atum-1x kunne vært det som skulle til. Utrolig uvanlig å ikke melde resultat selv om det har forekommet. Jeg regner den som tapt, men er ikke helt sikker. Det blir veldig interessant hva som sies om denne på Q3. Vi er et børsnotert selskap og dette er kurssensitivt så det holder så det er vanskelig for dem å ikke ha noen kommentar selv om de kanskje er instruert av Petromal om å holde det skjult. Skjønner ikke dette hemlogholdet.
Tm3P
24.10.2024 kl 12:27 3616

Hvorfor skulle man ikke vært fornøyd med 50øre gevinst på trading? Det er over 5% det. Akkumelert har jeg 150k i gevinst fra slike trader i Petronor nå.
Flodhest82
24.10.2024 kl 12:27 3667

Sluttauksjonen på Pnor er helt på tryne, blir som regel omsatt under 1000 aksjer, og kursen går ofte opp eller ned mange ører.
Flodhest82
24.10.2024 kl 12:43 3815

Derfor forundrer det meg at den dagen Pensum hadde 275 000 aksjer til salgs, så var det plutselig 7-8 mill i omsetning. En ting om de hadde lagt ut store salgsposter, og det var noen som hadde ventet på muligheten, men her kom kjøpspostene som de bare tok ut. Så garantert at noen har snakket sammen her
EspedalH
24.10.2024 kl 18:02 3583

Ja vi får sende inn spøsmål til trauste Jens på q&a under q3: Hvordan føler du lovnaden om å øke shareholder value har gått? 😝
EspedalH
24.10.2024 kl 19:47 3518

Noen med kjente i Schjødt? Ser ut som advokaten til Ludvigsen er derfra. Halvard Helle. Skulle fått de i tale om hva de forventer av fremdrift. De sier jo også at de har kalt inn til avhør fra utlandske personer.

"Advokat Halvard Helle sier hans klient Gerhard Ludvigsen oppfatter etterforskningen av markedsmanipulasjon «mer som en arbeidshypotese enn som et holdepunkt for at det har skjedd noe kritikkverdig».

– Han er av den klare oppfatning at det ikke er gitt feilaktig informasjon til markedet fra noe hold og har kommunisert sine posisjoner i saken svært tydelig til Økokrim. Det ligger naturligvis i dette at han nekter straffskyld og håper at Økokrim snart klarer å sette en konklusjon for den helt usedvanlige langdryge etterforskningen av saken.

Knut Søvold ønsket ikke å kommentere etterforskningen til DN mandag.

Førstestatsadvokat Marianne Djupesland i Økokrim vil ikke anslå når korrupsjonsetterforskningen, som nå er utvidet til å inkludere etterforskning av markedsmanipulasjon, blir ferdig. Hun sier det har vært nødvendig å avhøre vitner og gjennomføre etterforskningsskritt i flere land.
Nylig har også forsvarerne bedt om avhør av utenlandske personer.

– Det har vært god fremdrift i denne saken og vi har jevnlig gjort etterforskningsskritt. De siktede har vært avhørt flere ganger i senere tid, slik at de har fått muligheten til å forklare seg om det etterforskningsmateriale som er innhentet. Vi har mottatt informasjon og dokumenter fra flere land. Vi har et mye bedre bilde av det som faktisk er skjedd nå, enn vi hadde for ett og to år siden, sier Djupesland."
klaesp
24.10.2024 kl 19:58 3524

Virker som økokrim har et" overtak" i saken.
nkamok
24.10.2024 kl 20:05 3715

Hvordan går det måske med kaffemøder og “soon” i DNO ?
Hvad er din interesse her i Pnor ud over, at du tilsyneladende har helt styr på ØK ? 🙄🙄
klaesp
24.10.2024 kl 20:19 3744

Hei, og takk for hyggelig tilbakemelding.
Har solgt meg ut av Dno med el liten gevinst. Kjøpt endel Polight aksjer. Dette er en pnor tråd så da for vi holde oss til aksjen.
hofa
24.10.2024 kl 20:33 3733

Førstestatsadvokaten Djupesland udtaler, at ØK har et meget bedre bilde af det som faktisk er skjedd for nuværende. Javel, men de havde også kun oplysninger fra Trond Kostveit, da de indledte sagen.
JUICEitUP
24.10.2024 kl 21:26 3664

Et økokrim som uttaler følgende "Vi har et mye bedre bilde av det som faktisk er skjedd nå, enn vi hadde for ett og to år siden, sier Djupesland." øker da egen fallhøyde temmelig dramatisk. Du svarer ikke media med at det har vært god fremdrift i etterforskningen og at bildet begynner å bli klart og så henlegges bare saken. Er økokrim klare for å henlegge saken så holder de kjeft og håper at det kan skje i stillhet. Her går de ut ganske høye og mørke.

Så kan man selvfølgelig stille spørsmålet om det har noe med selskapet å gjøre. Det trenger det selvfølgelig ikke å ha. Men hele fundamentet i dette skakkjørte selskapet begynner å minne mer og mer om gele. Det kan gå bra, men....

Jeg tenker at uansett hvor forelsket man er her så må da alle klare å se at det som skjer ikke har noe å gjøre med normal forretningsdrift. Ingen selskaper er så tause, lover så lite og lyver så mye som PNOR. Dette må da være ledelsen fra helvete. Og her sitter dere fortsatt?
zaq1
24.10.2024 kl 21:59 3609

Ja, sitter ennå med Pnor og er fornøyd med det! Er glad for at økokrim har god fremdrift og regner med at Pnor bidrar med det som de har lovet. Jeg tror jo bortimot på kursstigning nærmest uansett utfall, markedet liker ikke usikkerheten. Og utfallet kan jo godt bli henleggelse eller intet straffbart forhold funnet bevist.
Ellers deler jeg ikke din oppfatning av status i selskapet, jeg synes absolutt ikke det er skakkjørt, men heller økonomisk rubust og oprasjonelt fokusert på de tre assets de faktisk har. Så er de litt forsiktige med børsmeldinger, det kan vel forklares med at de jo tross alt er mistenkt av økokrim for å villede markedet. ( klarte jeg å få det med ØK rett tro?🤔🤞😊) så jeg er tilogmed fornøyd med ledelsen og styret. Glad Gro og Ingvil er ferdige så har jo selskapet kunngjort at de ser etter egnet kandidat. Det eneste som jeg kunne ønsket er høyere omsetning fordi jeg ikke vil vekte ytterligere opp med svak likviditet, gjennomsnittelig omsetning.
Redigert 24.10.2024 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
E Desperados
24.10.2024 kl 22:03 3608

Det nye styret bryter med aksjeloven, så håper virkelig ikke du mener du er fornøyd med det..,
solid1
24.10.2024 kl 23:31 3504

Kan ikke se hvordan de bryter aksjeloven.
🍻
Fluefiskeren
24.10.2024 kl 23:44 3487

Det kan nok være en utfordring å finne to nye egnede styremedlemmer med tanke på status mistenkt av Økokrim.

Kanskje et lite aksjonæropprør er på sin plass? Jeg lanserer herved deg som forslag til nytt styremedlem 😁 Du har økonomisk bakgrunn og kan mye om selskapet.

Har vært med på noe lignende gjennom PEN da Lars Brandeggen kom inn i styret sammen med en skribent på forumet med ticker Icanfly som jeg dessverre ikke husker navnet på akkurat nå. Situasjonene er riktignok ikke sammenlignbare da PEN slet tungt økonomisk på den tiden. Det er mange år siden, men regner med noen andre også husker det.
Flodhest82
25.10.2024 kl 01:41 3420

Solaris As kjøpte nye 155 000 aksjer, så han har troen. Kjøpt 600 000 aksjer på to dager. Nordnet Bank solgte 144 000 og har ingen aksjer igjen
Mdg1
25.10.2024 kl 06:38 3321

Noen må jo akkumulere. profit/share var på 1,3 kr i Q2 og aksjekursen er på 8,4 kr. Tesla hadde profit/share på 72cent og kursen er på 260 dollar.
E Desperados
25.10.2024 kl 07:37 3240

Minst halvparten av styret må være bosatt innenfor EØS+Sveits/Storbritania. Når de to norske damene slutter er det kun Jarle som gjør det. Og siden det nå straks er 2 menn og 1 kvinne så må neste styremedlem være en kvinne som er bosatt innenfor EØS+Sveits/Storbritania.

Det er jo "velsig" populært med damer i styret som ikke gjør noen jobb etter at likestillingskravet på 40% kom, så de må gjerne ansette min kone 🤪
Mdg1
25.10.2024 kl 07:57 3263

Eller de kan fjerne Iskandere, gjøre Azza Fawsi til chairman. Da er det 50% kvinner og 50% norske. Må være nok med to stk i styret. Ellers er det vel bare å gå på nav og finne noen som er villig til å ha navnet sitt i styret for 500k i året
Redigert 25.10.2024 kl 07:59 Du må logge inn for å svare
E Desperados
25.10.2024 kl 08:08 3375

Iskander er der på vegne av Petromal, så han skal naturlig nok ikke bort. Så det er rimelig bankers at det kommer et kvinnelig styremedlem til.
zaq1
25.10.2024 kl 08:11 3379

Ja det hadde vært bra å hatt ett styremedlem fra oss frie småaksjonærer. Jeg stemmer for det om rett kandidat melder seg. Dersom de utvider styret med ett medlem må det vel være en kvinne. Kan noen forklare EB sin påstand om hvor dagens styre bryter aksjeloven? Dersom ja, hvilken frist har selskapet til å fikse dette? Pnor kan ikke lastes for at to medlemmer av samme kjønn plutselig trekker seg. GK var jo foreslått ut av styret første innstillingen, så fikk hu seg inn igjen på innstillingen, ble valgt for så å trekke seg igjen nå rett etter valget, det er lite proff!

PetroNor E&P ASA: Changes to the board composition
Oslo, 15 October 2024: PetroNor E&P ASA (“PetroNor” or the “Company”) has received notice from board members Ingvil Smines Tybring-Gjedde and Gro Kielland that they will resign as board members of the Company effective from 1 November 2024.
The board would like to thank Tybring-Gjedde and Kielland for their considerable contribution to the Company during their directorship.
Following the resignations, the board of directors will consist of chair Joseph Kamal Iskander Mina, and board members Jarle Norman-Hansen and Azza Samir Fawzi. The Company has commenced a search for new directors and will provide further details as and when this process is completed.
E Desperados
25.10.2024 kl 08:31 3324

Tror ikke det håndheves at man bryter styresammensetningen når noen slutter på kort varsel. Det er litt som at det ikke er lov å ha aksjekurs under 1 kr på hovedlisten. Du har ikke valgt det frivillig. Så bare selskapet fikser problemet innen rimelig tid tror jeg det er helt uproblematisk. Utelukker ikke at det kan få passere helt til det skal velges nye styremedlemmer i mai.
Helg11
25.10.2024 kl 09:50 3195

Jeg tror PetroNor trenger to nye styremedlemmer, siden Oslo Børs stiller krav til uavhengighet i styret. Utstederreglene krever at minst to av de aksjeeiervalgte styremedlemmene skal være uavhengige av selskapets daglige ledelse, vesentlige forretningsforbindelser og selskapets større aksjeeiere. Under https://petronorep.com/about-us/board-management/the-board/ er Ingvil og Gro beskrevet som independent directors, mens de tre andre ikke er det.
Redigert 25.10.2024 kl 10:10 Du må logge inn for å svare
E Desperados
25.10.2024 kl 10:11 3114

Ikke for børsnoterte selskaper på Oslo Børs, men for alle norske selskaper:

"§ 6-11.Krav til styremedlemmer og daglig leder: Daglig leder og minst halvdelen av styrets medlemmer skal være bosatt i en EØS-stat, Det forente kongerike Storbritannia og Nord-Irland eller Konføderasjonen Sveits. Departementet kan ved enkeltvedtak gjøre unntak fra første punktum."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-06-13-44/KAPITTEL_6-1#%C2%A76-4
Redigert 25.10.2024 kl 10:14 Du må logge inn for å svare
Helg11
25.10.2024 kl 10:15 3150

Ja, fant det og redigerte før du svarte. Av de to nye styremedlemmene må minimum en være kvinne for å være i samsvar med kravene.
Bsingh
25.10.2024 kl 11:20 3064

Du sitter heller ikke å irriterer deg i media offentlig i en straffesak, lite profesjonelt når du er statsadvokat. Å sitte og "krangle" med selskapet via Finansavisen syntes jeg at man kan holde seg for god for. Om saken man sitter med er dårlig derimot, tror jeg at er enklere å sprekke litt. Kanskje man gjør det når man egentlig ikke har en god sak? Forøvrig enig med at dette er ledelsen fra helvete, men at fallhøyden øker dramatisk er jeg ganske så uenig i. Det er mulig en fallhøyde, og det kan være at det ikke er det. Du har vell kanskje fått med deg at det er flere av oss som velger å ta "loddet" her, og at vi også irriterer oss over tausheten. Intet nytt her, vi er ganske så klare over risikoen. Med risikoen i bakhodet har jeg som flere andre her halvvert beholdninga. Så ja, vi sitter her fortsatt, men litt mer halvveis enn før.
Bsingh
25.10.2024 kl 11:24 3066

Gått 3 år, ingen god fremgang, og fortsatt skal de avhøre vitner fra utlandet? 3 år etterpå? Litt av et overtak de har må jeg si. Sier ikke at de ikke sitter på noe, men noe overtak kan jeg ikke si at de har. De hadde jo et "overtak" i Tom Hagen saken også, hvor de gikk ut i media og mer eller mindre anklagde fyren. Åssen gikk det sånn egentlig? Henlagt som intet straffbart forhold.

Litt interessant lesing for både deg klaesp, og alle andre her :

https://rett24.no/articles/frikjent-megler-vant-erstatningssak-etter-okokrim-tiltale--vil-kreve-mer-enn-100-millioner

"Frikjent fondsforvalter vant erstatningssak etter Økokrim-tiltale – vil kreve mer enn 100 millioner
Oslo tingrett mener det ikke var noen grunn til å ta ut tiltale, og at staten derfor må ta ansvaret for det økonomiske tapet som oppstod."

"I september behandlet Oslo tingrett søksmålet fra en mann som i 2020 ble frifunnet for tiltalen om markedsmanipulasjon. "

Mdg1
25.10.2024 kl 11:38 3033

Vil helst ikke at skattepengene mine skal gå til å betale erstatning for tapte inntekter for Søvold og Ludvigsen om de blir frifunnet. De har nå vært uten mulighet til lønnet arbeid i tre år. De kan fort kreve staten for 20-50 mill siden saken har tatt så lang tid. Jeg skjønner ikke helt hva de kan finne når det er tre år siden de fikk tilgang til alt materiale hos Søvold og Ludvigsen. Tror neppe de finner mange som vil samarbeide i Kongo
Redigert 25.10.2024 kl 11:39 Du må logge inn for å svare
Bsingh
25.10.2024 kl 11:53 3012

Helt enig Mdg1. Det er ikke sånn at det har vært optimalt å være borger i Norge mtp. all prisstigning og inflasjon vi har sett de siste årene. I tillegg til dette så svindles staten for milliarder via Brønnøysund. Skal man nå også betale ut erstatninger på egosaker i tillegg? Staten har blitt en bank for alt annet enn dets innbyggere. Tjenestene i landet blir dårligere og dårligere, samtidig som mer og mer penger som skal gå innbyggerne til gode bare renner ut til svindlere og andre aktører som kaster bort landets penger på tull. Sier på ingen måte at ØK ikke skal gjøre jobben sin, men nå bør man prioritere.
solid1
25.10.2024 kl 12:12 2956

Som du beskriver vil ikke eventuelle brudd på reglene om styresammensetning ha noen effekt før vår neste GF, mulig/trolig i mai.

Det som opptar meg, er øk`s behandling av selskapet, dagens styre og aksjonærer.
De skal ta vare på alle skadelidende-tapslidende ved potensielle lovbrudd.

Her går de ut med at to mann kan ha manipulert oss aksjonærer, og at de to mulig også har bedrevet korrupsjon.

Dersom det er riktig, kan dagens aksjonærer kreve erstatning fra de to. I tillegg kan dagens aksjonærer kreve erstatning fra den varsler, som etter eget utsagn og rettslige krav skal ha lagt til rette for handelen i 2015-16.

Tapslidende investorer kan kreve sitt tap dekket.
Etter reglene i vphl.§ 7-18 er styret ansvarlig for informasjonsgrunnlaget og tegningsinnbydelser ved aksjeemisjoner.
I praksis en ansvarsfordeling fra selskap til styret. Styrets erstatningsansvar er regulert i asl. § 17-1.
(Skadelidte, § 17-1 inkluderer aksjeeiere.)

Det er til og med mulig, dersom saken virkelig har noen faktiske realiteter, at det på den tiden kun var “varsleren“ som var kjent med president-datterens eierskap i dette tredjeselskapet, og at Knut(sen) og Ludvigsen er uskyldig.
Et eventuelt søksmål fra Pnor eller oss aksjonærer vil da måtte rettes mot varsleren.
Skulle de to være skyldig, vil søksmål kunne rettes mot de to, i tillegg til varsleren.

Noe mer uklare regler og komplisert juss er hvorvidt øk selv kan holdes ansvarlig for ikke å ivareta oss eventuelt skadelidende aksjonærer.
Finance Credit-saken fra 2002 regnes som en av våre største finansskandaler. Saken gjaldt et inkassoselskaps utgivelse av feil informasjon. Gründerne bak selskapet ble visstnok dømt for grovt bedrageri, men jeg tror ikke de ble “forfulgt“ av aksjonærer.

Ha en riktig behagelig helg.
Bsingh
25.10.2024 kl 12:19 2935

Balansert og fornuftig skrevet solid1. Jeg tror mange glemmer på veien at man også har litt rettigheter som en skadelidende part. Selvom det kan virke som at enkelte aktører har nærmest helt fritt spillerom og kan gjøre akkurat som det passer dem.

"Det er til og med mulig, dersom saken virkelig har noen faktiske realiteter, at det på den tiden kun var “varsleren“ som var kjent med president-datterens eierskap i dette tredjeselskapet, og at Knut(sen) og Ludvigsen er uskyldig.
Et eventuelt søksmål fra Pnor eller oss aksjonærer vil da måtte rettes mot varsleren.
Skulle de to være skyldig, vil søksmål kunne rettes mot de to, i tillegg til varsleren."

En annen vri og spekulasjon her er at varsleren har sittet på denne informasjonen , men ikke varslet ettersom at vedkommende så egen vinning her. Når det ble klart at vedkommende ikke fikk en del av kaka, så valgte man å varsle. Spekulativt så klart, men hvis dette var så viktig for varsleren (Om det finnes en varsler), hvorfor ikke legge kortene på bordet med en gang? Hvor var moralen til vedkommende for noen år tilbake?
markie
25.10.2024 kl 12:27 2916

Ø k var raskt til ute offentlig mot selskapet etter at de annonserte sin utbytte plan. ØK informasjon politikk er bevisst rettet mot investorer. Skyte ned selskapet.
Mdg1
25.10.2024 kl 12:29 2915

Kan trøste oss med at de fleste har det veldig bra. I USA som økonomisk går veldig bra kommer vel fort 30% av befolkningen i lavtlønnsklassen og de klarer knapt å få endene til å møtes. Synes generelt vi har utrolig lite å klage over her i landet
Fluefiskeren
25.10.2024 kl 13:39 2792

Litt på siden men jeg må få det ut:

Det er bare at de har så rar prioritering. Folk dør fordi Staten som renner over av penger ikke har råd til å gi pasienter med en dødelig sykdom medisiner som vil hindre det. Mange andre land har imidlertid det. Sykehus og aldershjem lider under manglende bevilgninger.

Så satser de 2,8 milliarder på å bygge en skipstunnel og beløpet kommer sannsynligvis til å bli forhøyet mange ganger. Man har alltid kunne seile utenfor Stadtlandet. Merkelig at det har blitt så skummelt når værvarsling, navigasjonssystemer og selve skipene har blitt mye bedre til stadighet.

Så var det dette nye Regjeringsbygget da. Her snakker man om 53,5 milliarder fordi de plutselig har blitt redde for terrorangrep. Hvor sannsynlig er det? Skal man bygge nytt Storting og slott også?

Og aktuell nå er jo denne helsereformen det ble advart mot. Ble nylig til de grader slaktet av Riksrevisjonen. Det er så mye som slår feil mens milliardene renner ut. Og hva med flytting av Ullevål sykehus til Rikshispitalet?

Etter min mening er de tre viktigste tingene helse og omsorg, helse og omsorg og atter helse og omsorg.
Redigert 25.10.2024 kl 13:39 Du må logge inn for å svare
Mdg1
25.10.2024 kl 13:50 2764

Enig i det, men det er i alle fall ingen som ikke sliter rusproblemer som ender på gaten i Norge. I USA bor millioner på gaten bare fordi velferdssystemet ikke fungerer. Så er det sikkert mange som får for mye i Norge og mange penger som sløses. Problemer med en eldre befolkning har de alle andre steder i verden også
pelo
25.10.2024 kl 13:59 2749

Bsingh, vedr. :
En annen vri og spekulasjon her er at varsleren har sittet på denne informasjonen , men ikke varslet ettersom at vedkommende så egen vinning her. Når det ble klart at vedkommende ikke fikk en del av kaka, så valgte man å varsle. Spekulativt så klart, men hvis dette var så viktig for varsleren (Om det finnes en varsler), hvorfor ikke legge kortene på bordet med en gang? Hvor var moralen til vedkommende for noen år tilbake?
"Varsleren" har jo tabt denne sag 2 gange i det norske retssystem, så han har vel forsøgt at lægge kortene på bordet tidligere.....
E Desperados
25.10.2024 kl 14:09 2727

Det norske statsbudsjettet er sammenlignbart med en halvrik person i Asker & Bærum som tjener 80' i måneden, legger igjen alle pengene sine på Starbucks og take-away og nye klær hver måned, men samtidig ikke skjønner hvorfor det er tomt på kontoen hver måned og han ikke har råd til det han egentlig trenger.
Bsingh
25.10.2024 kl 14:29 2684

På en måte har man jo lagt kortene på bordet ja, og sagt at man vil ha en andel av oljeproduksjon som stammer fra "korrupsjon". Men det er kun hvis vedkommende i den saken er "varsleren" så klart, det vet vi jo ikke noe om. Vet heller ikke om noe påstått korrupsjon ble nevnt i disse to rettsrundene? VIl tenke, anta og tro at det ikke ble nevnt. Da sitter man jo rett og slett og krever en andel på assets man vet stammer fra korrupsjon, og da inkriminerer man seg vell selv også til en viss grad? Det er mer nærliggende å tro at korrupsjonen først dukket opp når man så at man ikke fikk andelen sin via rettsapparatet.

Videre til FF, selvom du er litt på sidesporet syntes jeg det er veldig bra skrevet av deg. Kunne ikke vært mer enig. Et litt morsomt eksempel med Tvedestrand kommune. Når folk har betalt inn for mye eiendommsskatt siden 2021 mener jeg det var, så sier kommunen rett ut at de kun kan få det som er gjort feil fra 2023 og utover. Om de skal betale tilbake fra 2021, så ender de på Robek listen. En fin måte å si at det innbyggernes feil at kommunen ikke kan anvende lovverket riktig, i tillegg til at de ikke har satt av noen som helst midler til uforutsette ting. All udulighet legges tilbake på folket. Jeg kommer ikke på et frekkere eksempel i nyere tid. Er inneforstått med at dette er kommunen og ikke staten, men det henger alt sammen, og kommunene har kanskje ikke fått det de burde av staten. I stedetfor setter staten kommunene opp mot hverandre, mens de smyger seg bak kulissene og fyller opp pengesekken. Staten henter inn store utbytter fra både Statkraft og DNB, samtidig som de "syntes synd" på folk som ikke har råd til å betale strømregning og høye renter. Frekkhetens grense i det offentlige har virkelig tatt av de siste årene, er ikke til å tro.

Så videre til Mdg1, "Kan trøste oss med at de fleste har det veldig bra.". Er helt enig med deg på dette også. Men det jeg syntes er litt trist er at man sløser fordi man kan, og etterpå står man og lurer på hva som skjedde. Litt som E Desperados sier i sitt innlegg. Selvom man har det bra, så betyr det ikke at man trenger å sløse på den måten som man gjør. Essensen dog er at jeg er enig med deg, vi har det faktisk bra i Norge, hvertfall de som jobber og står på. Er bare trist åssen enkelte ler oss arbeidsfolk opp i trynet fordi at de ikke trenger og jobbe, men de får dekka ganske mye av kostnadene sine når de egentlgi er arbeidsdyktige. De glemmer også at disse pengene stammer fra nettopp arbeidsfolkene som gidder å stå på. Hører mye snakk om at det er veldig alvorlig hvor mange milliarder staten svindles for, kanskje ØK skal begynne å prioritere disse sakene? En enkel måte å spare milliarder på, og kanskje de for en gangs skyld ikke trenger å belaste befolkning med erstatsningskostnader for fillesaker på andre kontinenter. Vår sak er en fillesak sammenlignet med svindelen som Brønnøysund opplever om dagen. Uansett åssen man vender og vrir på det, så taper folket nå penger fra begge sider dessverre.
solid1
25.10.2024 kl 14:58 2625

Nei. Han forsøkte å få ut en haug med millioner fra selskapet for (etter egen fremstilling) å ha lagt til rette for selskapets etablering i Kongo. Knyttet kontakter osv.

Tapte i sak, og ble avvist i ny sak.

Deretter er oppfatningen at denne varsler skal ha kontaktet bekjente i øk.
Motivet er i tilfelle en hevn for tapt eller avvist sak.

Bsingh har nok rett i sin vurdering.
JUICEitUP
25.10.2024 kl 16:07 2490

Jeg tror du misforstod dette med fallhøyde. Det var økokrim jeg mente øke egen fallhøyde ved å gå ut på denne måten. Må de kaste inn håndkleet her er det jo enda verre når de uttaler det de gjør. Har de en dårlig sak holder de som sagt kjeft.

For meg er dette en lotto aksje. Faller økokrim siktelsen bort og ledelsen slutter å jobbe for sin egeninteresse og i stedet for aksjonærene og det kommer et vedtak om utbytte blir det russiske prosenter i avkastning. Kjører økokrim på med tiltaler og straffesak mot både selskap og privatpersoner er det tilnærmet kroken på døra. Da går følgelig kursen i bøtta. Det blir for høy risiko for min del.