PetroNor: Veien mot utbytte
Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:
PetroNor E&P ASA:
Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:
-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Økokrim: 13. mai 2024 utvidet Økokrim siktelsene til å gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene Søvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
PetroNor E&P ASA:
Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:
Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.
Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:
-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.
Økokrim: 13. mai 2024 utvidet Økokrim siktelsene til å gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene Søvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
Spetzer
30.10.2024 kl 16:47
3521
Kanskje vi må lage et par nye tråder ?
Én som kan hete: Vi som vil diskutere fundamentale forhold - og én som kan hete: Vi som gjetter hva Økokrim konkluderer med.
Én som kan hete: Vi som vil diskutere fundamentale forhold - og én som kan hete: Vi som gjetter hva Økokrim konkluderer med.
Fluefiskeren
30.10.2024 kl 16:57
3500
Da må du bidra. Du har skrevet to innlegg og begge to var irritasjon over diskusjonen rundt Økokrimsaken.
nkamok
30.10.2024 kl 20:02
3289
Diverse skribenter er sgu da også gået helt i selvsving i den sag, og den ene ekspert efter den anden står klar i køen “her hverves nye medarbejdere i ØK” 🙄🙄
Spetzer
30.10.2024 kl 22:39
3114
Ikke så mye irritasjon egentlig. Mest ironi, men når det er sagt er noen av spekulasjonene om hva resultatet blir litt i villeste laget. Forøvrig koser jeg med å lese innlegg av mange kommentatorer her som er veldig kunnskapsrike og innsiktsfulle. Lærer litt hele tiden og bidrar gjerne, men mine kunnskaper om det fundamentale er på et mye lavere nivå enn mange her. Synes selskapet er spennende og tror at vi får godt betalt for investeringen vi har gjort om ikke lenge.
Fluefiskeren
30.10.2024 kl 22:59
3078
Jo, det blir mye Økokrim, men det skjer jo svært lite annet for tiden etter at Atum ble ferdigboret. Vi har jo snakker en del om den og hvorfor vi ikke får noe resultat. Det er besynderlig og godt å se at Upstreamonline er enig i det. De er ikke hvem som helst.
Ellers får vi bare håpe at det ikke tar alt for lang tid før infill-kampanjen starter opp igjen. De driver med work-overs nå og selskapet opplyste om at det skulle jobbes i to teams for å få det unna. Det kan jo kanskje tydes dit hen at Perenco ønsker fortgang for å starte opp igjen. Forutsetter at de skal bruke samme rigg til boring.
Så får vi også håpe på fortgang med PNGF bis og Aje. Når Aje starter opp blir det langt mer operativt å snakke om. Farm-out på A4 i Gambia hadde vært flott, men nå har de holdt på så lenge at jeg ikke har særlig troa på det. Dette er på kjempedypt vann og med dagens oljepris er det nok ikke så attraktivt. Tilsvarende i Namibia er det imidlertid, men her er det snakk om svært høye prospektive ressurser og en del av det er allerede påvist.
Så ikke så rart det blir mye Økokrim. Det er dessuten svært viktig for både selskapet og oss aksjonærer. I første omgang hvorvidt og i tilfelle når utbytte/tilbakekjøp settes i gang. Jo, det skrives mye rart om denne saken, og her som så ofte ellers er det gjerne de med minst kunnskaper som uttaler seg mest bastant. Likevel tror jeg det hadde blitt veldig langt mellom innleggene her hvis vi skulle la denne saken bare ligge død. Litt spekulasjoner må det være lov å komme med bare det begrunnes.
Ellers får vi bare håpe at det ikke tar alt for lang tid før infill-kampanjen starter opp igjen. De driver med work-overs nå og selskapet opplyste om at det skulle jobbes i to teams for å få det unna. Det kan jo kanskje tydes dit hen at Perenco ønsker fortgang for å starte opp igjen. Forutsetter at de skal bruke samme rigg til boring.
Så får vi også håpe på fortgang med PNGF bis og Aje. Når Aje starter opp blir det langt mer operativt å snakke om. Farm-out på A4 i Gambia hadde vært flott, men nå har de holdt på så lenge at jeg ikke har særlig troa på det. Dette er på kjempedypt vann og med dagens oljepris er det nok ikke så attraktivt. Tilsvarende i Namibia er det imidlertid, men her er det snakk om svært høye prospektive ressurser og en del av det er allerede påvist.
Så ikke så rart det blir mye Økokrim. Det er dessuten svært viktig for både selskapet og oss aksjonærer. I første omgang hvorvidt og i tilfelle når utbytte/tilbakekjøp settes i gang. Jo, det skrives mye rart om denne saken, og her som så ofte ellers er det gjerne de med minst kunnskaper som uttaler seg mest bastant. Likevel tror jeg det hadde blitt veldig langt mellom innleggene her hvis vi skulle la denne saken bare ligge død. Litt spekulasjoner må det være lov å komme med bare det begrunnes.
Flodhest82
30.10.2024 kl 23:41
3021
Dagens liste viser at Lars Gustav kjøper nesten 60 000 aksjer til, og sitter da med en beholdning på snart 500 000 aksjer. På salg siden så fortsetter Nordnet meglerkontor salget, snart solgt alle 150 000. Energie solgte 20 000, Teigland solgte 16 000, BNP Paribas fortsetter salget, har solg ca 200 000 aksjer siden midten av august, sitter igjen med vel 100 000.
polion
30.10.2024 kl 23:43
3020
Siden det er du som er forumets spesialist på Økokrim, straff og lovparagrafer, kan det faktisk bli så ille for selskapet at boten fra ØK langt overstiger PNORs cashbeholdning og at det til slutt blir vi aksjonærer som må dekke restansen? Det var bare en tanke, kan følgelig være at jeg sitter i adskillig større risiko enn jeg noensinne hadde forestilt meg.
Goliaten15
31.10.2024 kl 07:05
2907
PetroNor E&P ASA: Support for a shareholder distribution and update on the next sale of oil from Congo
Oslo, 31 October 2024: PetroNor E&P ASA (“PetroNor” or the “Company”) is pleased to provide a positive update regarding cashflow from Congo and the timing of the next lifting of entitlement oil.
Following discussions with investigating authorities, the Company is pleased to confirm that it is now in a position to move forward with implementation of the strategy to make excess cash available to shareholders with a distribution of USD 25 million as signalled during the AGM of 29 May 2024.
The distribution to shareholders is planned to take place as soon as practically possible using an interim audited balance sheet to be approved at an extraordinary general meeting. Further details, including timing for the extraordinary general meeting and for the subsequent payment of such distribution, will be provided as and when available.
Additional support for future liquidity comes from the next lifting of entitlement oil which has been scheduled just before the end of December 2024. It has been agreed that a full cargo of 920,000 barrels will be sold to ADNOC Trading. This lifting will bring oil sales for the Company during 2024 to a total of approximately 1,834,000 barrels.
This sales volume for the year will be a new annual record for the Company due to the timing of the lifting schedule. This volume of this next oil sale will create an overlifting position for the Company at the Djeno oil terminal of approximately 520,000 barrels as at the year-end that will be replenished by future production entitlement from PNGF Sud during 1H 2025.
Oslo, 31 October 2024: PetroNor E&P ASA (“PetroNor” or the “Company”) is pleased to provide a positive update regarding cashflow from Congo and the timing of the next lifting of entitlement oil.
Following discussions with investigating authorities, the Company is pleased to confirm that it is now in a position to move forward with implementation of the strategy to make excess cash available to shareholders with a distribution of USD 25 million as signalled during the AGM of 29 May 2024.
The distribution to shareholders is planned to take place as soon as practically possible using an interim audited balance sheet to be approved at an extraordinary general meeting. Further details, including timing for the extraordinary general meeting and for the subsequent payment of such distribution, will be provided as and when available.
Additional support for future liquidity comes from the next lifting of entitlement oil which has been scheduled just before the end of December 2024. It has been agreed that a full cargo of 920,000 barrels will be sold to ADNOC Trading. This lifting will bring oil sales for the Company during 2024 to a total of approximately 1,834,000 barrels.
This sales volume for the year will be a new annual record for the Company due to the timing of the lifting schedule. This volume of this next oil sale will create an overlifting position for the Company at the Djeno oil terminal of approximately 520,000 barrels as at the year-end that will be replenished by future production entitlement from PNGF Sud during 1H 2025.
Mdg1
31.10.2024 kl 07:33
2834
De kommer vel til å si at det ikke blir noe utbytte og at selskapet snart mister lisensen. Går vi til 11 kr i dag?
E Desperados
31.10.2024 kl 07:41
2799
Men overløft på 500 000 fat til dagens pris kunne de spart seg for 🤪
Revisjon av mellombalanse, egf og så distribusjon tar litt tid, så de som av skattemessige årsaker ønsket seg utbytte i 2025 fikk hvertfall ønsket sitt oppfyllt. Jeg gjetter at det blir februar.
Revisjon av mellombalanse, egf og så distribusjon tar litt tid, så de som av skattemessige årsaker ønsket seg utbytte i 2025 fikk hvertfall ønsket sitt oppfyllt. Jeg gjetter at det blir februar.
henrik9
31.10.2024 kl 08:23
2619
Meget gledelig. Da trenger ingen å lure på om det blir noe utbytte, Økokrim har da heller ikke hatt noen motsigelser og mener da at dette ikke er penger tjent på kriminell virksomhet. Når det gjelder kommende overløft så må man vel si at en pris på dagens nivå, om det er ca det som blir gjeldende, er en relativt grei pris. Uansett er dette to mnd fram i tid og mye kan skje vdr pris pr fat.
Tm3P
31.10.2024 kl 08:28
2604
Bare slapp av, oljeprisen kommer til å stige etter valget. Ikke det at oljeprisen er dårlig idag uansett.
E Desperados
31.10.2024 kl 08:38
2564
Tm3P skrev Wow! Over 10kr idag?
Tipper 10kr er optimistisk mtp at utbytte nok ligger 4-5 mnd frem i tid. Skal nok prises inn en del risiko frem til ex.dato er klar. De har jo tross alt meldt utbytte en gang før i år uten at det materialiserte seg 😉
Tm3P
31.10.2024 kl 08:41
2555
Hvor i alle dager har du det fra? As soon as practical possible skiver de. Mellombalansen kan allerede være ferdig revidert for alt det vi vet.
Redigert 31.10.2024 kl 08:41
Du må logge inn for å svare
Viti
31.10.2024 kl 08:43
2540
Uenig i at dette kan ta 4-5 mnd. Det skal være mulig og få til dette før nyttår. Uten og ha sjekka lovverket meiner eg dei kan bruke balansen 31.12.23. (med forbehold om feil)
Tm3P
31.10.2024 kl 08:49
2485
De kan nok ikke det siden de skal ha en interims revisjon. Husk at det er morselskapet som skal betale ut utbytte, ikke konsernet. Så de må nå få opp utbytte fra Kongo først.
E Desperados
31.10.2024 kl 08:53
2464
Nettopp. As soon as practical possible. De skal få booket inn revisoren de bruker. De sitter neppe og tvinner tommeltotter og venter på oppdrag. Så det skjer neppe før i desember. Så skal revisor revidere mellombalansen. Selskapet er børsnotert så det er en prosess som tar en liten stund. Jeg vil si at det er realistisk at den kan være ferdig før nyttår. Kanskje litt etter. Så skal man ha egf som skal ha minst en ukes forvarsel og så skal det settes en ex.dato etter at det er vedtatt. Så det tar tid.
Et annet alternativ er selvfølgelig at selskapet har sittet på denne informasjonen en stund uten å børsmelde og at prosessen allerede er i gang.
Et annet alternativ er selvfølgelig at selskapet har sittet på denne informasjonen en stund uten å børsmelde og at prosessen allerede er i gang.
thief
31.10.2024 kl 09:03
2388
Lenge siden jeg kikket på denne igjen,er det ikke nesten 2kr i utbytte???Og med store mengder cash og solide overskudd, er det vel duket for mer etterhvert.Kursen må jo være helt på trynet.
hofa
31.10.2024 kl 09:07
2350
Om ikke andet, så er der mulighed for småinvestorer og de største kritikere - til at komme UD.
Flodhest82
31.10.2024 kl 09:09
2353
Best av oljeselskapenene på børsen i dag FF :P For en fantastisk dag, dette har vi ventet lenge på.
Foreigner
31.10.2024 kl 09:09
2363
It is quite entertaining to watch the Algos work their asks and bids in real time:) but good to finally have some clarity. This will be a dividend machine.
henrik9
31.10.2024 kl 09:15
2317
Akso kunngjorde extraordinært utbytte i går med utbetalingdato 2.des. Så det går an å få det til ganske fort om man vil.
· Dividend amount: NOK 21.00 per share
· Total dividend amount (excluding own shares): NOK 10 billion
· Last day including right: 22 November 2024
· Ex-date: 25 November 2024
· Record date: 26 November 2024
· Payment date: 2 December 2024
· Date of approval (EGM): 22 November 2024
· Dividend amount: NOK 21.00 per share
· Total dividend amount (excluding own shares): NOK 10 billion
· Last day including right: 22 November 2024
· Ex-date: 25 November 2024
· Record date: 26 November 2024
· Payment date: 2 December 2024
· Date of approval (EGM): 22 November 2024
SEE
31.10.2024 kl 09:16
2320
Så bra, og på tide! Men nå kommer det vel også en melding fra ØK, en god nyhet blir raskt etterfulgt av en dårlig i dette selskapet!
Flodhest82
31.10.2024 kl 09:23
2256
Fluefiskeren skrev Herlig! Måtte det holde seg.
Noen som tok bort 10 kr ordren, så da faller den litt,får se om den faller videre eller om det bare er for å slippe å dra kursen til himmels
E Desperados
31.10.2024 kl 09:23
2265
De trenger ikke revidert mellombalanse. Det er det som vil ta mest tid her (med mindre prosessen er påbegynt).
E Desperados
31.10.2024 kl 09:24
2291
De skriver jo at det er klarert med myndighetene, aka Økokrim. Så det er det ingen grunn til.
SEE
31.10.2024 kl 09:31
2240
Håper ikke det. Men jeg har blitt en ekte pessimist når det gjelder Pnor. Men jeg har kjøpt meg inn igjen med litt.
E Desperados
31.10.2024 kl 09:32
2287
Revisorteamet vi bruker på jobben er fullbooket i oktober/november hvert eneste år inforbindelse med interim. På sommeren derimot. Da er det avspssering/ferieavvikling/tommeltottvinning. Men vi får håpe at selskapet har startet denne prosessen allerede. Hvis ikke får vi svar på Q3. Jeg har alle mine aksjer på ASK, så ser gjerne at utbytte kommer ASAP.
Forøvrig tok jeg feil angående 10kr. Og det var jo en hyggelig feiltagelse fra min side.
Forøvrig tok jeg feil angående 10kr. Og det var jo en hyggelig feiltagelse fra min side.
Tm3P
31.10.2024 kl 09:34
2278
Jeg har jobbet som regnskapsfører i lang tid, har litt erfaring her. De har definitivt ikke lite å gjøre på sommeren, men noen tar selvfølgelig ferie. De siste årene har man kunne utsette skattemelding/årsoppgjør ut til august.
På høsten maser de på oss for å få noe å gjøre.
På høsten maser de på oss for å få noe å gjøre.
Redigert 31.10.2024 kl 09:35
Du må logge inn for å svare
hofa
31.10.2024 kl 09:35
2301
Jeg har lovet ØK en anmeldelse for kursmanipulation, hvis de igen går i medierne med deres amatøragtige "efterforskning".
EspedalH
31.10.2024 kl 09:36
2282
Teigland bommet litt med salga sine der. Mulig han har solgt mer også i forgårs og i går…
E Desperados
31.10.2024 kl 09:39
2326
Da varierer det litt. Kan være fordi teamlederen i vårt revisorteam har skolebarn. Men de praktiserer hvertfall 9 ukers sommerferie med komplett radiostillhet på mailen. Det hender jeg angrer på at jeg tok min master i finans og ikke revisjon, men da prøver jeg å minne meg selv på at revisor knapt ser egne barn i perioden januar til april og at det har sin verdi med fleksitid og relativt jevn arbeidsbelastning hele året rundt.