PetroNor: Veien mot utbytte

E Desperados
PNOR 31.05.2024 kl 20:03 267390

Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:

PetroNor E&P ASA:

Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:

Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.

Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:

-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.

Økokrim: 13. mai 2024 utvidet Økokrim siktelsene til å gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene Søvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
Flodhest82
I dag kl 09:43 1431

Ja, vurderte å skrive det, men tenkte eg skulle la være :P Men han har tjent såpass mye på andre i denne aksjen at eg ikke syntes synd på han
Mammon
I dag kl 09:45 1405

bare å gratulere dere longere her med etterlengtet opptur :)
Tm3P
I dag kl 09:52 1340

Bryr meg mer om meldingen enn selve oppturen idag ;) Denne skal gå mye mer!
Fluefiskeren
I dag kl 09:53 1322

Det gikk fort nedover igjen. Prøvde å selge, men ikke mulig å få til. Nordea skifter plattform i morgen fra noe veldig bra til noe mye dårligere, men ingen av de virker som de skal i dag.
E Desperados
I dag kl 09:57 1288

Hvis vi antar at selskapet vil gjøre avsetninger for overlift tilsvarende det de gjorde i Q2 så kan vi forvente et resultat for 2024 på ca 0,3$ per aksje. Altså ytterligere 15MUSD i utbytte som vi kan forvente før sommeren neste år. Så i løpet av de neste 8 månedene kan vi forvente oss omtrent 0,3$ per aksje i utbytte. Dollaren står nå i 11 kr, så 3,3 kr/aksjen i utbytte. At noen selger denne ned fra 10 kr sier vel alt om hvor mye fremtidstro folk har i PNOR.

Og jokeren her: "In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends." 920 000 fat i desember vil bety at selskapet vil ha net cash på over 160 MUSD når pengene fra løftingen er på konto. At de kommer til å sitte å ruge på over 120 MUSD nå som utbytte har blitt klarert med Økokrim det tviler jeg på.
Fluefiskeren
I dag kl 10:01 1271

Det er vel sånn at man har den erfaring at kursen faller tilbake etter en godmelding. Mange fikk den anledningen de ønsket for å selge. Du sier jo at det kan drøye med utbytte og mange har nok intensjoner om å kjøpe seg inn igjen i god tid til det.
E Desperados
I dag kl 10:13 1183

Ja. Men vi lukket på 8kr igår og det var ikke mange aksjene man fikk rasket med seg før den var i 9,5kr. Så om man venter på å kjøpe seg inn til ex.dato kommer så blir man fort sittende igjen på perrongen en gang til når den datoen dukker opp. Så det er jo rimelig god gambling. Hvertfall når man vet man får 34,7 % direkteavkastning på kursen nå (9,5) i løpet av de neste 8 månedene. Ser ingen grunn til å prøve å trade til seg en prosent eller to når man risikerer å gå glipp av nok en oppgang. Vi var tross alt på 11,8 etter opprinnelige melding om utbytte. Og med utbytte klarert av Økokrim så kan vi vel de-riske selskapets risiko i den saken ganske så betraktelig.
Bsingh
I dag kl 10:16 1156

Jeg tenker at med utbytte i sikte, så virker det som at kursen bør stå i minimum 11. Usikkerheten som har vært frem til nylig sendte denne ned igjen, men mellom 11 - 12 vil jeg si er fair pris med dagens melding. Nå er risikomomentet som E også nevner litt borte her, og vi trenger ikke å være i tvil om at utbytte kommer/holdes igjen/kanselleres på noe vis. Godt å få litt boost i kursen her, i tillegg til at utbytte er i kikkerten.
Fluefiskeren
I dag kl 10:18 1140

Jeg hadde ordren på 10,00. Måtte ha tosiffret kurs. Slik kursen er nå er det uaktuelt å selge.
Fluefiskeren
I dag kl 10:20 1125

Mange frykter nok fortsatt utviklingen i Økokrimsaken. Dette betyr jo ikke at mistanken er trukket tilbake.
Flodhest82
I dag kl 10:24 1086

Kan fort bli tosifret igjen i dag, tipper salgspresset roer seg utover dagen, mange som har kjøpt de siste dagene som sitter med fin gevinst, og så har man de som har solgt i det siste.
thief
I dag kl 10:27 1071

Vi som ikke har kjøpt oss helt inn enda,får satse på den vanlige aksjeutviklingen,og at den faller tilbake igjen.Håper på litt mer på rundt 9kr.Kan jo ha flaks🙂
Fluefiskeren
I dag kl 10:27 1069

Ordren ligger inne og ser nå at de har fikset feilen. Så får vi se.
Mdg1
I dag kl 10:42 937

Den bør gå til i alle fall 11-12 i løpet av morgendagen. Om pengene fra løftet kommer inn på 2024 regnskapet blir det et solid utbytte i 2025 også med 30% av kontantstrøm. Med overløft blir det litt mindre i 2026, men noe av det skal kompenseres for med økt produksjon. Kan fort ende med 50% utbytte på under et år nå!
Redigert i dag kl 10:53 Du må logge inn for å svare
Bsingh
I dag kl 10:51 871

Det er sant, mistanken lever nok i beste velgående. Men tenker det er nok av folk som kan leve med denne mistanken, gitt at utbytte kommer. Om vi fjerner Økokrim helt fra regnestykket derimot, så tror jeg at enda flere vil inn i aksjen mtp. inntjeningen og potensielt gode utbytter fremover. Men jeg holder med deg, vi har kun fått beskjed om at vi "får" det vi har blitt lovet, og som du sier så er ikke mistanken trukket. Kan man kanskje lese ut av dette at mistanken muligens velter mot å trekkes tilbake en gang snart? De har jo ikke tatt ut tiltale engang i denne saken. ØK har nylig også fått "refs" ifbm. denne saken som jeg nevnte nylig (Artic investeringsrådgiver som krever erstatning). Det sies bl.a.

"Oslo tingrett mener han har rett på erstatning for uberettiget straffeforfølgning. "
"Økokrim fikk hard medfart og investeringsrådgiveren ga i første rettssak uttrykk for at Økokrim ikke forstår hvordan markedet fungerer."

Hvis vi ser helhetlig på dette, så kan det være at de rett og slett må bite i det sure eple. Det er krevd erstatning på 120 millioner i saken ovenfor. Du er rimelig på vidda når du har holdt på siden 2018, og du får 0 medhold fra retten, og retten i tillegg mener at de har krav på erstatning. At de har dratt denne saken så langt ut, tyder på enten et stort ego, eller at de ikke forstår selv at de ikke har en sak. I vår sak, så må de enten ta ut en tiltale, men virker ikke som at de har nok for dette. Om de henlegger, så risikerer de erstatningskrav mot seg. Ikke lett, tror de sitter litt i saksa. Spekulativt ja, men de er også mennesker, og det har vært en del blemmer fra ØK opp gjennom. Problemet med ØK er samme problem som Politiet har, de evner ikke å si at de har gjort feil. Drar opp Tom Hagen også, hvor Politiet har anklaget en mann i media gjennom flere år, men "intet straffbart forhold bevist" er konklusjonen. Det er rett og slett stygt gjort og viser en inkompetanse. De har hverken klart å nøste opp i saken, og de sitter ikke en gang med et hint om hvem som kan stå bak. Å finne en syndebukk å peke på hele veien har de derimot klart veldig fint.
Bsingh
I dag kl 10:53 851

Ikke glemme at saken ikke er henlagt da. Så litt konservative får vi være. Kan bli med på kr 14,- når vi har nådd 12,-.
Tm3P
I dag kl 10:59 814

For min del bryr jeg meg lite om Økokrim nå som de har gitt klarsignal til utbytte. Da kan det ikke bli altfor ille, ender i worst case bare opp med en liten bot. Samtidig vil utbyttene tikke og gå samtidig som de enten bygger opp kontantbeholdnigen/utvider driften/betaler ut ekstraordinære utbytter/tilbakekjøp.
Flodhest82
I dag kl 11:05 778

Skal være forsiktig med å konkludere noe som helst nær det gjelder Pnor, men må si at mld i dag gjør meg mer positiv til ØK saken. De har tross alt samarbeidet og fått lov til å betale utbytte. Så vi kan se bort fra dommedags profetien her inne om at de mister lisensen, må betale alt tilbake pluss en stor bot
Tm3P
I dag kl 11:07 764

Hehe, meningene hans burde kunne man tross alt se bort fra med en gang han åpnet "kjeften" ;)
Flodhest82
I dag kl 11:20 678

Helt enig, men er rart med det, når noen kommer med sånne påstander så kommer nok div tanker hos de fleste. Så eg er redd for at han fikk flere til å selge aksjene sine med store tap. Det er ofte problemene med forum og amatør aksjonærer, at de som er flinke å snakke for seg ( Begge veier ) får aksjonærene med seg til å kjøpe eller selge, da spesielt i illikvide selskaper.
markie
I dag kl 11:32 606

Synes ikke katastrofe påstander fra nye Nick var noe og bry seg om. Teorier her spriket hinsides all historiske korrupsjon saker.
Stort qudos til Solid som hele tiden var konsekvent og fast i troen.👍👍
Flodhest82
I dag kl 11:39 555

Noen som har tanker om hvorfor de skal levere mye mer olje en de har denne gangen og ? Virker jo ikke som de har noe spes å bruke pengene på for øyeblikket
solb
I dag kl 11:44 524

De konsentrerer seg vel om to gode formål, utbytte til aksjonærene og tilbakekjøp av egne aksjer.🎈
Tm3P
I dag kl 11:52 478

Tja, kan det tenkes at de må ha noen penger på bok i forbindelse med Aje?

Nå hadde de en voldsomt overlift sist og som viste seg å være uten grunn og da. Så trenger vel sikkert ikke bety noe.
Redigert i dag kl 11:54 Du må logge inn for å svare
Flodhest82
I dag kl 12:01 433

Nei, vi spekulerte jo da i om de skulle gjøre et oppkjøp, men det har de sakt at ikke er på agendaen. De har vel uansett nok peng til Aje, for det går lang tid før de må ut med store summer der, og det skal i utgangspunktet lånefinansieres. Men kan de tenkes at det har noe med kost å gjøre ? Tenker da på shippingen av olja
Bsingh
I dag kl 12:01 433

Slenger meg på denne markie, Solid1 står på sitt. Rolig, balansert og fast i troen. La oss heller ikke glemme våre Danske venner og polion også. Forøvrig har vi også de "faste" som FF og E Desperados som tilføyer gode bidrag gjennom tider og utider.
Fluefiskeren
I dag kl 12:04 412

Nytt nick, men samme person som var frempå da artikkelen i Investigate Europe kom i fjor.
E Desperados
I dag kl 12:07 391

Jens sa på forrige presentasjon at en full tanker i Kongo var 920 000 fat. Så de måtte enten løfte 920 000 fat med lange mellomrom mellom hvert løft eller få samarbeidet med en av de andre eierne av feltet. At det blir overløft igjen betyr vel enkelt og greit at ingen av de andre har vært så gira på å løfte nå/samarbeide med PNOR og så har de måttet ta en full tanker selv.

EDIT: At ingen av de andre vil løfte nå sammen med PNOR trenger ikke ha noe med PNOR å gjøre. Bare for å ha sagt det. Kan være så enkelt som at de ikke er fornøyd med å løfte med en oljepris på 70$
Redigert i dag kl 12:09 Du må logge inn for å svare
Helg11
I dag kl 12:30 252

I siste presentasjon var "Cash generation for shareholder distribution as soon as possible" en prioritet, så det virker som om det er viktig å generere cash i år. (Selv med "lav" oljepris). Kan jo håpe den er noe høyere i desember, men hvem vet. PetroNor tjener jo penger uansett.
Siden vi har med noen dyktige revisorer/regnskapskyndige her i gruppa, er det mulig å lage et estimat på net income for 2024? Målet ut fra policy fra mai er at 30% av 2024 skal deles ut, så net income er et meget interessant tall. Og så kan det jo være at de har noe excess cash som også skal deles ut... Om det blir 5 kroner/aksje i løpet av 2025 vil jeg tro det er intessant for mange.

Ellers ser jeg at Apus har meldt seg på "Adipec: the world’s largest and most influential gathering for energy industry professionals in Abu Dhabi from 4-7 November 2024" hvor vertskapet er Adnoc. Kan det være at de vil si noe om Atum 1X her? Jeg tror fortsatt på at de har funnet noe, og analyserer detaljerte data fra brønnen.
Redigert i dag kl 12:33 Du må logge inn for å svare
E Desperados
I dag kl 12:47 163

+12 MUSD i avsetninger for overlift per Q2
+30 MUSD for løft i Q4 (avsettes for overløft)
-7 MUSD admin cost
-15 MUSD driftskost
= 20 MUSD /0,14$ per aksje i overskudd i H2
+0,17$ per aksje i overskudd i H3 gir 0,31$ per aksje i overskudd for hele året. Er det 30 % av nettoresultatet så tilsvarer det 0,1$ per aksje i utbytte i 2025. Om det er 30 % av FCF så blir det en del mer. Og noe må de jo gjøre med pengene de har til overs. Sist AJE var oppe på Q&A så sa Jens at når den siste eierandelen var godkjent av nigerianske myndigheter så ville PNOR trenge ca 60 MUSD til egenkapital og resten skulle lånes. Så det er jo begrenset hvor mye penger man trenger å ha på konto.