PetroNor: Veien mot utbytte

E Desperados
PNOR 31.05.2024 kl 20:03 269423

Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:

PetroNor E&P ASA:

Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:

Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.

Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:

-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.

Økokrim: 13. mai 2024 utvidet Økokrim siktelsene til å gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene Søvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
E Desperados
I dag kl 15:35 928

114 MUSD var per 3. juli. Det kommer jo ingen flere penger inn før nyttår da det er ca 30 dagers forfall på løftingen. 920 000 fat med dagens oljepris vil gi ca 67 MUSD til. Så per januar vil selskapet ha 181 MUSD minus utgifter i annet halvår. Så rett i underkant av 160 MUSD i net cash. Jeg tipper ca 2 kr/aksjen i utbytte så fort som mulig og så 2 kr/aksjen i utbytte til sommeren og deretter så kommer det ann på om selskapet fortsatt tenker at det er greit å melke de assetsene de har og så kaste inn årene eller om de skal begynne å lete etter nye igjen.
Helg11
I dag kl 15:47 875

OK. 4 kr/aksjen i 2025 vil tilsvare 42,5% utbytte (med dagens kurs) hvis de går for det. Så kan det sammenlignes med denne listen for 2024 fra Pareto:
https://paretosec.no/aktuelt/disse-aksjene-betaler-mest-utbytte
De som i følge den listen betaler ut mest utbytte av rene oljeaksjer er BlueNord, på 15,34% i 2024.
Fluefiskeren
I dag kl 15:55 837

Snakker vi ikke om 25 mill dollar? Det tilsvarer 275 000 mill NOK. Det er 142 356 855 aksjer i selskapet. Det vil si 1,93 kr pr. aksje. Eller en direkteavkastning på 20,4 % som er veldig bra.

E Desperados
I dag kl 15:57 828

25 MUSD nå er for 2023/lisenssalg. Så kommer utbytte for 2024 i 2025 etter GF.
Tm3P
I dag kl 16:09 779

Ser på utbytteplanen som et minimum, så tenker jeg det blir en del ekstraordinære utbytter og/eller tilbakekjøp i tillegg.
Trymte
I dag kl 16:09 779

Hyggelig å logge seg på aksjehandelen når man sitter med 60% av porteføljen i Pnor. Grattis til alle som ikke har latt seg skremme ut.

Tror det blir biff til middag i dag.
E Desperados
I dag kl 16:21 728

Hvis vekstplanene utover det de allerede eier er skrota blir det saftig med utbytte fremover ja. Tipper Petromal bare vil melke denne kua til den slaktes.
Sydney
I dag kl 16:22 722

Så da får man 1,93+ 30% av net profit? Ca 4 kr til neste år. Det er halve investeringen nesten på 1 år. Det er vel ikke så mye å lure på ? All inn?
polion
I dag kl 16:27 701

Etter som jeg i farten kan se, så har PNOR i dag gått ørlite bedre enn andre oljerelaterte.
Selvsagt måtte utbytte komme, og jeg ser slett ikke bort fra at det var frafallet av de to norske styreskreppene (ikke umulig rent «listefyll») som gjorde utslaget. Jeg anser også utbytteavgjørelsen som en form for friskmelding i forhold til ØK.

Men overnervøse fanden på veggen-skribenter har det vært flere av her på forumet. Gjør faktisk litt vondt i sjæla når jeg tenker på de som har kastet korta i PNOR pga. disse deliriumskriveriene. Og da er det vanskelig å komme utenom «toppjuristen» Cartr som har vært en mester i å servere unyansert, historieløst og urealistisk vås. Han er visstnok nokså fraværende på forumet i dag, eller?

Ser følgelig absolutt ingen grunn til at PNOR ikke skal bli den gullhøna som jeg hele tiden har ment den skal bli. Fremtidige utbytter i bøtter og spann, p.t. mer cash enn mcap, fortsatt meget solid produksjon, ØK ute av verden, osv, osv. Aksjen er så underprisa at jeg nesten får brekninger.
Redigert i dag kl 16:28 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I dag kl 16:28 694

Ikke at jeg har noe med det, men du må være forsiktig med all in. Mange har brent seg på å ta en slik unødvendig høy risiko.
Tm3P
I dag kl 16:28 691

Blir vel rundt 3kr minimum. Men tipper og de vil finne på noe mer.
Tm3P
I dag kl 16:52 584

Kommer vel an på hvor mye det er snakk om, er det en studentpost så hadde jeg nok gått all in selv.
Redigert i dag kl 16:52 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I dag kl 17:10 509

Da hadde jeg ikke kalt det all in.
Sydney
I dag kl 17:40 413

Har 50% av porteføljen idag. Kjøpt på 9,36-9,40. Økokrim.kan kanskje komme med en bot.. men det tar lang tid og de kan faktisk betale ut penger til aksjonærer i mellomtiden
hofa
I dag kl 18:30 264

Jeg tror ikke på ØK har noget som helst og derfor har jeg 73 % af min investerede kapital her, og det er ikke småpenge, var nede med over 100 kg for ugen, men det er reddet på en' dag, godt og vel. C25 er faldet 9 dage i streg incl. Novo.