PetroNor: Veien mot utbytte

E Desperados
PNOR 31.05.2024 kl 20:03 271873

Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:

PetroNor E&P ASA:

Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:

Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.

Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:

-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.

Økokrim: 13. mai 2024 utvidet Økokrim siktelsene til å gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene Søvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
E Desperados
I går kl 15:35 2544

114 MUSD var per 3. juli. Det kommer jo ingen flere penger inn før nyttår da det er ca 30 dagers forfall på løftingen. 920 000 fat med dagens oljepris vil gi ca 67 MUSD til. Så per januar vil selskapet ha 181 MUSD minus utgifter i annet halvår. Så rett i underkant av 160 MUSD i net cash. Jeg tipper ca 2 kr/aksjen i utbytte så fort som mulig og så 2 kr/aksjen i utbytte til sommeren og deretter så kommer det ann på om selskapet fortsatt tenker at det er greit å melke de assetsene de har og så kaste inn årene eller om de skal begynne å lete etter nye igjen.
Helg11
I går kl 15:47 2494

OK. 4 kr/aksjen i 2025 vil tilsvare 42,5% utbytte (med dagens kurs) hvis de går for det. Så kan det sammenlignes med denne listen for 2024 fra Pareto:
https://paretosec.no/aktuelt/disse-aksjene-betaler-mest-utbytte
De som i følge den listen betaler ut mest utbytte av rene oljeaksjer er BlueNord, på 15,34% i 2024.
Fluefiskeren
I går kl 15:55 2453

Snakker vi ikke om 25 mill dollar? Det tilsvarer 275 000 mill NOK. Det er 142 356 855 aksjer i selskapet. Det vil si 1,93 kr pr. aksje. Eller en direkteavkastning på 20,4 % som er veldig bra.

E Desperados
I går kl 15:57 2444

25 MUSD nå er for 2023/lisenssalg. Så kommer utbytte for 2024 i 2025 etter GF.
Tm3P
I går kl 16:09 2394

Ser på utbytteplanen som et minimum, så tenker jeg det blir en del ekstraordinære utbytter og/eller tilbakekjøp i tillegg.
Trymte
I går kl 16:09 2395

Hyggelig å logge seg på aksjehandelen når man sitter med 60% av porteføljen i Pnor. Grattis til alle som ikke har latt seg skremme ut.

Tror det blir biff til middag i dag.
E Desperados
I går kl 16:21 2344

Hvis vekstplanene utover det de allerede eier er skrota blir det saftig med utbytte fremover ja. Tipper Petromal bare vil melke denne kua til den slaktes.
Sydney
I går kl 16:22 2338

Så da får man 1,93+ 30% av net profit? Ca 4 kr til neste år. Det er halve investeringen nesten på 1 år. Det er vel ikke så mye å lure på ? All inn?
polion
I går kl 16:27 2317

Etter som jeg i farten kan se, så har PNOR i dag gått ørlite bedre enn andre oljerelaterte.
Selvsagt måtte utbytte komme, og jeg ser slett ikke bort fra at det var frafallet av de to norske styreskreppene (ikke umulig rent «listefyll») som gjorde utslaget. Jeg anser også utbytteavgjørelsen som en form for friskmelding i forhold til ØK.

Men overnervøse fanden på veggen-skribenter har det vært flere av her på forumet. Gjør faktisk litt vondt i sjæla når jeg tenker på de som har kastet korta i PNOR pga. disse deliriumskriveriene. Og da er det vanskelig å komme utenom «toppjuristen» Cartr som har vært en mester i å servere unyansert, historieløst og urealistisk vås. Han er visstnok nokså fraværende på forumet i dag, eller?

Ser følgelig absolutt ingen grunn til at PNOR ikke skal bli den gullhøna som jeg hele tiden har ment den skal bli. Fremtidige utbytter i bøtter og spann, p.t. mer cash enn mcap, fortsatt meget solid produksjon, ØK ute av verden, osv, osv. Aksjen er så underprisa at jeg nesten får brekninger.
Redigert i går kl 16:28 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I går kl 16:28 2309

Ikke at jeg har noe med det, men du må være forsiktig med all in. Mange har brent seg på å ta en slik unødvendig høy risiko.
Tm3P
I går kl 16:28 2306

Blir vel rundt 3kr minimum. Men tipper og de vil finne på noe mer.
Tm3P
I går kl 16:52 2198

Kommer vel an på hvor mye det er snakk om, er det en studentpost så hadde jeg nok gått all in selv.
Redigert i går kl 16:52 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I går kl 17:10 2124

Da hadde jeg ikke kalt det all in.
Sydney
I går kl 17:40 2029

Har 50% av porteføljen idag. Kjøpt på 9,36-9,40. Økokrim.kan kanskje komme med en bot.. men det tar lang tid og de kan faktisk betale ut penger til aksjonærer i mellomtiden
hofa
I går kl 18:30 1882

Jeg tror ikke på ØK har noget som helst og derfor har jeg 73 % af min investerede kapital her, og det er ikke småpenge, var nede med over 100 kg for ugen, men det er reddet på en' dag, godt og vel. C25 er faldet 9 dage i streg incl. Novo.
Abu
I går kl 20:26 1600

Gratulerar, hofa, med tålamod og godt lut-val på OB!
Eg har ca. 80% av mine grunkar her, og berre litt uflaks i "tradinga" gjer at eg ikkje er 100% inne!
PNOR har alt på det tørre, snart må ØK bite i det sure eplet og legge saka ned fordi det ikkje eksisterar fnugg av bevis for korrupsjon.

Det brenn i peisen, snart kjem ho mor heim frå møte, vinen er kald og Abu har dekka salongbordet flott for to til pizza! Skål og ha ein flott kveld!
Falketind
I går kl 22:45 1324

Ja, var dette vendepunkt for selskapets elendighet som til nå har rådet agendaen. For egen del håper virkelig det og med dagens gode melding kan ting tyde på det. Kan selskapet igjen fokusere på drift og fremtidig utvikling mer en økokrims rolle oppi det hele. Ja, det tenker jeg og at vi i fremtiden kan få mange finne og oppløftende meldinger fra selskapet. For øvrig stor takk til Hofa med flere....for deres syn på saken. Har troen på at selskapet vil lykkes til slutt, har aldri hatt tanken på å selg en eneste aksje til tross for utallige dommedagsprofetier.🤔😅
Redigert i går kl 22:47 Du må logge inn for å svare
tgbrast
I går kl 23:18 1254

God kveld 🙂. Mulig dette er svart på før. For å få utbytte, når må en eie aksjer?
Falketind
I går kl 23:23 1236

I forbindelse med utbytteutbetalinger refereres det ofte til "ex-dato" ("eks-dag"). Dette er den første børsdagen selskapet handles uten rett til å motta utbytte. Det vil si at hvis du kjøper aksjen denne dagen (eller senere), så vil du ikke ha rett på utbytte når utbetalingen skjer.
Flodhest82
I går kl 23:36 1207

Ikke noe spesielt på kjøpersiden, men Energie solgte nye 50 000, og saxo bank solgte 16 000
Cartr
I dag kl 00:18 1141

Jeg har nok litt mer å holde på med enn å sitte på forumet her dagen lang. Forøvrig har jeg aksjer, men valgte for sikkerhets skyld å selge halvparten for en tid tilbake, men klarer meg bra. Vet om flere som tok forbehold og i verste fall kunne man tapt alt.

Som nevnt flere ganger var det beste man kunne håpe på et forlik eller henleggelse. Det er lite sannsynlig selv om det betales utbytte. Det kan vel tenkes at selskapet har såpass penger at ØK ikke så på det som noe problem og det er dette den såkalte samtalen handlet om. Petronor har vel mer enn Kongo? Ingen ting tyder på at saken er henlagt så vidt jeg kan forstå.

Men igjen... norsk lov har du lite peil på, så vi får se hva som skjer videre. Jeg kommer nok til å selge resten etter utbytte. Mye blodpenger her og er ikke interessert i å investere i selskap som opererer i land hvor diktaturer plyndrer folket slik denne familien har bedrevet med siden 1979. Jeg skulle ha visst dette for lenge siden så hadde du sluppet å se meg på denne tråden og i dette korrupte opplegget.
Redigert i dag kl 00:23 Du må logge inn for å svare
polion
I dag kl 00:55 1100

Noe man definitivt bør klare å forstå når man (som du gjør) prediker den avsindig store risikoen i aksjen, det er nemlig at denne saken (risikoen) er adskillig mye mer enn norsk lov. Har nevnt adskillige ganger tidligere hvilke faktorer du velger å se bort fra. Norge har for øvrig også en sexkjøpslov som visstnok skal gjelde i alle land, så kan gjerne du si noe mer om håndheving, bevisførsel, osv. vedr. nevnte. Bla. et land som Tyskland drar faktisk på smilebåndet av nevnte lov, en lov som trigger både trafficking, hallikvirksomhet, kriminalitet m.m.

Du nevner «blodpenger». Vil her tro at PNOR’s operasjoner i området skaper mer for Kongo enn bare de nevnte gryna som tilfaller presidentfamilien. Jeg anser følgelig PNOR som en bidragsyter for landet, og jeg er ei heller sikker på om tilsvarende aktivitet hadde blitt erstattet av andre hvis PNOR aldri hadde meldt seg. Personlig lever jeg for øvrig meget godt med min investering i PNOR, både hva gjelder det juridiske og det moralske.

Du nevner avslutningsvis "dette korrupte opplegget". Det ligger absolutt ikke i min natur å forhåndsdømme noen, verken selskap eller enkeltpersoner. Der er tydeligvis vi to vidt forskjellige. Men som jurist, så har nok du satt deg ganske godt inn i hva som er normal rettspraksis ved en eventuell mistanke.

EDIT: Du sier at du selger deg ut etter at utbyttet er mottatt. Men siden du er såpass på det moralske i forhold til selskapet, synes du virkelig det føles riktig av deg å motta et såkalt "blodpengeutbytte"? Hadde jeg vært på ditt ståsted, så ville jeg nok takket et klokkeklart NEI til disse pengene.
Redigert i dag kl 01:08 Du må logge inn for å svare
Trymte
I dag kl 06:56 905

"Mye blodpenger her og er ikke interessert i å investere i selskap som opererer i land hvor diktaturer plyndrer folket slik denne familien har bedrevet med siden 1979. Jeg skulle ha visst dette for lenge siden så hadde du sluppet å se meg på denne tråden og i dette korrupte opplegget."

Gikk du inn i PNOR uten å vite at stort sett alle inntekter de har kommer fra lisensen i Kongo? Du må da gjøre et minimum av research før du investerer.
Viti
I dag kl 07:34 807

Teigland solgte seg ut for å kunne publisere sak om Petronor på investornytt
https://investornytt.no/kan-okokrimsaken-mot-petronor-vaere-pa-hell/
E Desperados
I dag kl 07:41 783

PetroNor har en inntektskilde: Kongo. Så at Økokrim lar dem betale ut utbytte betyr enkelt og greit at Økokrim ikke har tenkt å bøtlegge selskapet med flere milliarder.
Stockpinegal
I dag kl 07:43 779

🤣 Du skriver at det er "mye blodpenger her", men du nøler ikke med å ta imot utbytte! Selg deg ut straks vel? Veldig høy den hesten du sitter på!
hofa
I dag kl 08:16 651

Ja føj da Cartr, lad moralen tage over og se efter at komme ud, mén måske du tænker dobbelt moral er dobbelt så godt. Nu skal vi jo ikke tro at faren er drevet over endnu. Men med den juridiske indsigt du siger du har, så burde du også være klogere, med dine fordømmende indlæg og at vi alle skal ruineres. Jeg har gennem mine 45 år i politiet ofte samarbejdet med norsk politi og der er ikke den store forskel på dansk og norsk lov. Allerede fra starten af sagen mod Søvold og Ludvigsen, skulle virksomheden været gjort bekendt med oplysningspligten, således at de ikke inkriminaliserede sig selv i forbindelse med samarbejdet med ØK og ikke toethalvt år efter. Det er alm. retspraksis. Jeg er overbevist om at der er foregået "noget", som forklaret af Trond Kostveit, som har lagt løkken om sin egen hals for at få ram på tidligere samarbejdspartnere. Jeg ved ikke hvor vi ender, tiltalefrafald, forlig eller forsøg på tiltale, men spændende, det er det.
Redigert i dag kl 08:36 Du må logge inn for å svare
Mdg1
I dag kl 08:35 569

Nå som de har fått kontroll på strøm til feltet så skal de i starten av 2025 komme igang med brønnprogrammet igjen. Det er vel kanskje et håp om at de kan komme opp i over 6000 bod igjen i løpet av 2025. Så får vi se når Aje setter fart. Blir vel ikke før 2027
E Desperados
I dag kl 08:38 543

Håper vi får info om PNGF Bis snart. Det blir jo 2-2500 bopd ekstra ganske så raskt.
Tm3P
I dag kl 08:45 501

Hvilke moralske selskap er det du investerer i ellers? Tror det er vanskelig å finne noen som ikke opererer i grå områder, det er dagens realitet dessverre.

Gårsdagens nyhet trenger absolutt ikke bety at Økokrim henlegger saken, men der betyr definitivt at den ikke er så alvorlig som enkelte skal ha det til.
Det de nå har fått tillatelse er å ta ut penger fra Kongo.
solid1
I dag kl 08:47 487

Trolig. Lykke til.

Håper alle kan ta seg bryet (og råd) til å unne seg en trivelig helg. 🎂🥂
Sydney
I dag kl 08:57 425

PetroNor – Announcing dividend!

Our understanding has been that a key challenge for Petronor over the past quarters has been transfer cash from its operating company in Congo to its topco in Norway. PetroNor has now announced that “…it is now in a position to move forward with implementation of the strategy to make excess cash available to shareholders with a distribution of USD 25 million (…)”. The is an important milestone and trigger material increase to our 2024 dividend estimates. Clearly positive. Further, the company announced the next lifting will be in December 2024, where we had modelled zero lifting. We therefore move come revenue from 2025 to 2024. We have previously highlighted that it looks like PetroNor’s underlying operations have been performing very well. We believe that some of the reason for the strong underlying operations is that fact that Perenco, a private oil company with very strong track record, is the operator for the company’s main asset in Congo. The company has a net cash position and is trading at P/NAV of around 0.35x and P/E of around 2x. However, we do not think long-only mutual fund managers and generalist investors will immediately embrace the case (too small, Økokrim, non-OECD +++). With that backdrop, we do not rule out that the company may be an acquisition candidate with Africa focused E&Ps as potential buyers.
Viti
I dag kl 08:58 419

Han har skrevet det i artikkelen, så det er nok stor sannsynligheit for at han kjøper seg inn att i dag.
Mdg1
I dag kl 08:59 412

Tror heller ikke kursen vil falle med 2 kr etter at de har betalt utbyttet. Det er fordi selskapet når utbyttet blir betalt vil ha mere penger enn de har i dag.
nkamok
I dag kl 09:12 347

Han skal HELT sikkert ha købt sig massivt ind igen , så han får del i udbyttet, så det er bare at læne sig tilbage igen 😎
nkamok
I dag kl 09:52 169

Hvis man skal have del i det forventelige høje udbytte, er det en “nobrainer” ikke at handle ind nu ! Personligt forventer jeg en aktiekurs på 11-12 kr før udbytte 😎
EspedalH
I dag kl 10:06 116

Så må en også huske på delay'n på 2 dager, for at det skal være registrert i vps... (gått på den smellen)
Mdg1
I dag kl 10:07 111

Selskapet er nok på dagens prising en lukrativ oppkjøpskandidat. Skal det komme et bud på selskapet vil det nok på forhånd være godt drøftet med Petromal. Skulle det komme et bud på mellom 15-20 kr er det nok en stor sjanse for at salget går gjennom selv om selskapet på sikt nok kan generere mye mer for aksjonærene enn det
EspedalH
I dag kl 10:14 62

Han er ikke ute, men har solgt noe. Om han ikke solgte alt dagen før melding. Det får vi vite i kveld. Han har også kjøpt med ETT Holding siste mnd.
E Desperados
I dag kl 10:14 61

Selskapet har over 11 kr i net cash etter at neste løfting er gjort opp. At Petromal selger aksjene sine for 15 kr nå som selskapet er klarert for utbytte ser jeg på som helt usannsynlig.