PetroNor: Veien mot utbytte

E Desperados
PNOR 31.05.2024 kl 20:03 282177

Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:

PetroNor E&P ASA:

Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:

Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.

Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:

-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.

Økokrim: 13. mai 2024 utvidet Økokrim siktelsene til å gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene Søvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
Helg11
I dag kl 00:07 41

Største salg på torsdag var Morgan Stanley med 114k og ETT Holding med 100k.
Privatpersoner og Nordnet-kontoer var de største kjøperne.
Helg11
I går kl 23:45 70

Enig med ED. Så er spørsmålet: Hvem har interesse av å holde resultater fra Atum skjult? Her tenker jeg at Apus kan være interessert i flere lisenser rundt samme formasjon, som for eksempel A4 i Gambia og sikkert også flere som er til salgs.

Evt er ikke de detaljerte analysene fra brønnen ferdig enda, og vi får vite mer når alt er konkludert.
Flodhest82
I går kl 23:01 152

Største kjøp på dagens liste er ETT Holding med 27 000 og Merrill Lynch ned 27 000, ellers bare et par privatpersoner som kjøpte 15 og 10 000. Største salg var Energie med 18 000, nordnet Bank og Nordnet Livsforsikring med 15 og 14 000. Ellers privatpersoner med 24-14 og 10 000 aksjer
Fluefiskeren
I går kl 21:02 370

Høres fornuftig ut det, men vi må ikke glemme at de må bore minst en avgrensingsbrønn (sannsynligvis flere) for å lage en utbygginsplan.
Flodhest82
I går kl 20:34 451

Tenker og det at de ikke trenger melde noe om resultatet av brønnen, men de må komme med en mld om det blir utbetalt 30 mill. Ellers så var det litt rart at pnor falt såpass mye i dag selv om oljeprisen var sterk. Skjønner at mange sitter med god gevinst, men mer redd for at Energie er de som selger. Blir spennende å se på kveldens liste over kjøp/salg fra torsdagen
E Desperados
I går kl 19:30 600

Definitivt meldepliktig hvis triggeren på 30 MUSD utløses. Men det var vel myndighetsgodkjennelsen for utbyggingsplaner og ikke at man finner kommersiell olje. Så om det hypotetisk sett skulle ha sprutet ut olje som man ser i Donald når de borret så vil jeg si at de fortsatt ikke trenger å melde så lenge informasjonen ikke lekkes ut til innsidehandel.
Fluefiskeren
I går kl 18:59 656

Riktig det. Det var pølsefingrene som lurte meg litt.
barts
I går kl 18:51 673

FF - jeg ser ikke at PNOR er pligtig at melde resultat af Atum, da det ikke længere er deres asset, og en melding derfor besluttes alene af de som ejer asset i dag.
PNOr har jo meldt tidligere hvad de vil modtage 60mUS dersom visse betingelser indtræffer - så jeg mener vi (desværre) bare må være tålmodige og afvente…
Fluefiskeren
I går kl 18:04 785

Lyst til å utfordre litt her:

Hva mener forsamlingen rundt brønnen Atum-1x.

Er selskapet forpliktet til å melde dette? Dette har hele tiden vært kommunisert som en viktig sak for Petronor, og det er jo riktig. 60 mill USD er jo en god slump med penger. Er de forpliktet som børsnotert selskap å melde dette selv om de ikke var med direkte?

Jeg vet sannelig ikke. De vet garantert resultatet, men har de fått munnkurv av Petromal? Resultatet er nok også med på å påvirke sjansen for å skaffe partner på A4 i Gambia.

Er nok et dilemma de står ovenfor, men jeg mener at da får de si det som det er. Håper dette virkelig blir et tema den 30. november. Går fort dit.

Redigert i går kl 18:06 Du må logge inn for å svare
markie
I går kl 16:55 902

Litt typisk for obx det du sier. Uansett betydelige reserver dette.👍 Bra med pnor i portisen fremover. Det er jo alltid en oppkjøps mulighet når selskapet genererer så bra med cash. Prisingen på wen var begredelig. Men så plutselig ble det. oppkjøp. Litt sammenlignbar situasjon.
Merkelig at noen fremdeles selger under 10 kr når de bekreftet utbytte. Blir riktig trading aksje dette snart.💪
Mdg1
I går kl 16:32 958

Husker at aksjen falt på den meldingen. Folk tenkte at nå måtte lille Pnor inn med altfor mye kapital i Aje
markie
I går kl 15:36 655

Naturligvis bedre med inv i US $. Intet poeng og sitte med nok i en norsk bank.
Selv om kursen her har lagget litt. Folket virker ikke bry seg om verdiene her.
Petronor E&P kjøper New Age Limiteds eierandel på 32 prosent i OML 113-lisensen offshore Nigeria, som inkluderer olje- og gassfeltet Aje.

Aje-feltet estimeres til å inneholde utvinnbare ressurser på 480 millioner kubikkfot gass, 54 millioner fat olje, kondensat og LPG, ifølge børsmeldingen. Oppkjøpet vil øke Petronors «netto 2C betingede ressurser» fra 27,1 til 70,1 millioner fat oljeekvivalenter.

– Dette oppkjøpet er i tråd med PetroNors forpliktelse til å utvide porteføljen samtidig som det demonstrerer aksjonærverdi, kommenterer adm. direktør Jens Pace.
Fluefiskeren
I går kl 15:27 692

På torsdag og fredag var det jubel for at det ble åpnet for utbytte. Ser ut at til det er i ferd med å bli glemt. Så har det da også vært en hel helg å glemme det på. Det er så mye av miljøgiften PFAS over alt nå så ikke rart at folk får teflonhjerne.
Mdg1
I går kl 15:11 737

Nå er jo Interoil det oljeselskapet som har gått best på børsen siste mnd. Selv om de snart er konkurs :) Så tydeligvis mye bedre å ha masse gjeld en ikke kan betjene enn å ha masse penger på bok
markie
I går kl 14:31 873

Norske penger blir jo mindre vært for hver dag. Neppe noe kvalitet stempel.🤣
Mdg1
I går kl 13:55 966

Da må vi ha enda større rabatt
Mdg1
I går kl 13:50 983

Må ha afrikarabatt på penmgene. Å ha pengene i en bank i afrika er jo ikke det samme som å ha pengene i en bank i Norge. Må vel ha 50% rabatt
Tm3P
I går kl 13:50 983

Og så virker det som styret/ledelsen/eierne er veldig hissige på å få gjennomført dette utbytte, det tror jeg kan være en indikasjon på at de være "spandable" framover og.
E Desperados
I går kl 13:46 1001

En ting er nå utbytte i prosent, men bare vi har fått gjennomført løfting i slutten av desember så er jo net cash over 11 kr per aksje.
Mdg1
I går kl 13:22 1084

Ser ut til at alle tenker de skal kunne kjøpe billigere. Med dagens dollarkurs og aksjekurs blir utbyttet for 2024 på skarve 19,5%. Ikke mange oljeselskaper som matcher det.Og de har fortsatt masse penger som skal fordeles i årene fremover
Tm3P
I går kl 11:23 1310

Frister å kjøpe mer..
Tm3P
I går kl 11:12 1348

Hadde vært deilig med et realt oljeprisrally nå før løftingen. For hver dollar oljeprisen stiger så fører det til 7 øre pr aksje ekstra inn på bankontoen på bare dette ene salget.
The Observer
02.11.2024 kl 10:41 2618

Fra Simply Wall:

Investor sentiment improves as stock rises 19%
After last week's 19% share price gain to kr10.10, the stock trades at a trailing P/E ratio of 2.6x.
• Average trailing P/E is 4x in the Oil and Gas industry in Norway.
• Total loss to shareholders of 12% over the past three years.
PetroNor E&P (OB:PNOR) Stock Valuation, Peer Comparison & Price Targets - Simply Wall St

60.6%Undervalued
Flodhest82
02.11.2024 kl 02:48 2949

De som timet bra og kjøpte dagen før børs meldingen var : Teigland via ETT Holding 27 000 aksjer. Merrill Lynch 27 000 aksjer, så to privatpersoner med 15 og 10 000 aksjer. De som timet veldig dårlig med salg var Bla Energie som solgte 18 000 og flere private som solgte mellom 10 og 24 000 aksjer
Flodhest82
01.11.2024 kl 20:57 3243

I år er det nesten fasit, mitt indeksfond er opp 30 % i år, ikke ofte eg har høgere avkastning en det på mine enkelaksjer
Flodhest82
01.11.2024 kl 20:54 3251

Eg har og solgt meg ned litt, grunnen er rett og slett at når det ser veldig bra ut, så kommer det en dårlig nyhet. Er så lei av å være med ned igjen i driten. Har fortsatt rikelig med aksjer, så håper at det bare går oppover herfra, men har sikret meg litt.
EspedalH
01.11.2024 kl 19:48 3378

Motsatt her ja, har økt nå som utbytte kommer. Må jo få noe igjen etter alle disse åra!!
Fluefiskeren
01.11.2024 kl 19:37 3403

Der er vi uenige. Jeg snakker om hva man tror. Det er naturlig å sette penger der man tror det er mest å hente. Om det var lurt eller ikke er jo noe helt annet.
Mdg1
01.11.2024 kl 19:16 3433

Det er jo ikke riktig. Du kan jo potensielt gå inn i en annen investering som faller mye. Det er mange investorer som sitter på tap år etter år. Globale indeksfond er vel u bunn og grunn det beste
Fluefiskeren
01.11.2024 kl 18:31 3518

Det er bare at det gjerne kommer noe negativt i stedet.

Tror det er mulig å kjøpe seg billigere inn igjen eventuelt før melding om utbytte. Det å bli sittende i en aksje betyr egentlig at man gjør et bet på at noe annet ikke gir høyere avkastning.
Redigert 01.11.2024 kl 18:31 Du må logge inn for å svare
Tm3P
01.11.2024 kl 18:08 3577

Kan ikke skjønne at noen i det hele tatt tenker på å selge nå som det vi har ventet og håpet på endelig skjer ;)
Fluefiskeren
01.11.2024 kl 16:56 3706

Nei. Hadde hevet til 10,85 kr. Litt magisk tall for meg for da ville jeg gått i balanse når det gjelder min investering i aksjen.

Skjønt det er jo ikke riktig når vi tenker inflasjon og alternativ pengeplassering. Mange lurer seg selv på det.
Fluefiskeren
01.11.2024 kl 16:31 3772

Intet tegn til å falle tilbake etter gårsdagens kurshopp. 4,55 % opp er bra. Klart beste oljeaksje på børsen også i dag. Så får vi bare håpe på at vi ligger på minst samme nivå den dag det kommer godmelding.

Flodhest82
01.11.2024 kl 16:03 3857

Gikk 200 000 aksjer kjapt no, så blir spennende å se hvem som kjøper og selger såpass mye