PetroNor: Veien mot utbytte

E Desperados
PNOR 31.05.2024 kl 20:03 282067

Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:

PetroNor E&P ASA:

Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:

Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.

Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:

-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.

Økokrim: 13. mai 2024 utvidet Økokrim siktelsene til å gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene Søvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
Mdg1
I dag kl 16:32 909

Husker at aksjen falt på den meldingen. Folk tenkte at nå måtte lille Pnor inn med altfor mye kapital i Aje
markie
I dag kl 16:55 853

Litt typisk for obx det du sier. Uansett betydelige reserver dette.👍 Bra med pnor i portisen fremover. Det er jo alltid en oppkjøps mulighet når selskapet genererer så bra med cash. Prisingen på wen var begredelig. Men så plutselig ble det. oppkjøp. Litt sammenlignbar situasjon.
Merkelig at noen fremdeles selger under 10 kr når de bekreftet utbytte. Blir riktig trading aksje dette snart.💪
Fluefiskeren
I dag kl 18:04 736

Lyst til å utfordre litt her:

Hva mener forsamlingen rundt brønnen Atum-1x.

Er selskapet forpliktet til å melde dette? Dette har hele tiden vært kommunisert som en viktig sak for Petronor, og det er jo riktig. 60 mill USD er jo en god slump med penger. Er de forpliktet som børsnotert selskap å melde dette selv om de ikke var med direkte?

Jeg vet sannelig ikke. De vet garantert resultatet, men har de fått munnkurv av Petromal? Resultatet er nok også med på å påvirke sjansen for å skaffe partner på A4 i Gambia.

Er nok et dilemma de står ovenfor, men jeg mener at da får de si det som det er. Håper dette virkelig blir et tema den 30. november. Går fort dit.

Redigert i dag kl 18:06 Du må logge inn for å svare
gaudio
I dag kl 18:29 675

Er vel 20.november det er 3.kvartalspresentasjon.
barts
I dag kl 18:51 624

FF - jeg ser ikke at PNOR er pligtig at melde resultat af Atum, da det ikke længere er deres asset, og en melding derfor besluttes alene af de som ejer asset i dag.
PNOr har jo meldt tidligere hvad de vil modtage 60mUS dersom visse betingelser indtræffer - så jeg mener vi (desværre) bare må være tålmodige og afvente…
Fluefiskeren
I dag kl 18:59 607

Riktig det. Det var pølsefingrene som lurte meg litt.
E Desperados
I dag kl 19:30 551

Definitivt meldepliktig hvis triggeren på 30 MUSD utløses. Men det var vel myndighetsgodkjennelsen for utbyggingsplaner og ikke at man finner kommersiell olje. Så om det hypotetisk sett skulle ha sprutet ut olje som man ser i Donald når de borret så vil jeg si at de fortsatt ikke trenger å melde så lenge informasjonen ikke lekkes ut til innsidehandel.
Flodhest82
I dag kl 20:34 402

Tenker og det at de ikke trenger melde noe om resultatet av brønnen, men de må komme med en mld om det blir utbetalt 30 mill. Ellers så var det litt rart at pnor falt såpass mye i dag selv om oljeprisen var sterk. Skjønner at mange sitter med god gevinst, men mer redd for at Energie er de som selger. Blir spennende å se på kveldens liste over kjøp/salg fra torsdagen
Fluefiskeren
I dag kl 21:02 321

Høres fornuftig ut det, men vi må ikke glemme at de må bore minst en avgrensingsbrønn (sannsynligvis flere) for å lage en utbygginsplan.
Flodhest82
I dag kl 23:01 103

Største kjøp på dagens liste er ETT Holding med 27 000 og Merrill Lynch ned 27 000, ellers bare et par privatpersoner som kjøpte 15 og 10 000. Største salg var Energie med 18 000, nordnet Bank og Nordnet Livsforsikring med 15 og 14 000. Ellers privatpersoner med 24-14 og 10 000 aksjer
Helg11
I dag kl 23:45 21

Enig med ED. Så er spørsmålet: Hvem har interesse av å holde resultater fra Atum skjult? Her tenker jeg at Apus kan være interessert i flere lisenser rundt samme formasjon, som for eksempel A4 i Gambia og sikkert også flere som er til salgs.

Evt er ikke de detaljerte analysene fra brønnen ferdig enda, og vi får vite mer når alt er konkludert.