PetroNor: Veien mot utbytte

E Desperados
PNOR 31.05.2024 kl 20:03 317018

Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:

PetroNor E&P ASA:

Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:

Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.

Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:

-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.

Økokrim: 13. mai 2024 utvidet Økokrim siktelsene til å gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene Søvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
E Desperados
I dag kl 09:24 2061

Forventer full rapport fra borringen i GB på starten av nyåret fra Apus Energy. Da kan vi hvertfall konkludere med at knusktørt det var det ikke.
SEE
I dag kl 09:26 2040

Håper mange dumper så prisen går ned. Jeg kjøper litt pr lønning så håper på kursras. Jeg solgte ut det jeg hadde tidligere, men har begynt å kjøpe meg opp igjen. Om kursen holder seg lav eller går ned , er bare en fordel hvis man ser på kontantene og fremtidig inntjening.
Fluefiskeren
I dag kl 09:35 2052

Eda verre i PEN som nådde målet sitt på > 13 000 bopd allerede nå isteden for til nyttår. Aksjen ble sendt ned mer enn 6 %. Sannsynligvis fordi E24 kun fokuserte på at inntektene gikk ned i kvartalet. Tydelig at de har null greie på at hvordan løftinger faller ut i forhold til kvartalet. Selskapet skal løfte 1,4 millioner fat i Q4. Det tar de ikke med. Håpløst
markie
I dag kl 09:36 2043

Alltid de som håper plukke billig. Nå er det lift i desember. Hvorfor skal kursen under cash beholdning? Så utbytte i januar. På tide kursen klatrer litt opp.
Nybegynner2
I dag kl 09:46 1971

Da er Q3 presentasjon ferdig. Oppfordrer alle som ikke kunne delta se denne når den blir lagt ut på hjemmesiden til selskapet. Personlig syns jeg det var en meget bra opptreden av Jens Pace. Han svarte også bra på alle spørsmålene som ble stilt. Nesten 2 kr i cash blir utbetalt i januar, om alt går etter planen. Videre så vil det også bli utbytte vedtatt på GF i mai for 2024 årsregnskapet. Det kan jo synes som om dette blir veldig bra, om det ikke plutselig dukker opp noe uventet negativt.
thief
I dag kl 09:56 1894

Dette blir meget bra,fint utbytte kom like over nyttår.Så blir jo q4 meget solid, med stor lifting.Burde bli et pent nytt utbytte for 2024.Er ikke lenge man trenger å sitte her,før hele innsatsen er tilbakebetalt i utbytte.Sykt at kursen er på dette nivået!
markie
I dag kl 10:03 1853

Ingen for mine aksjer her nede. Med et bra antall aksjer blir utbyttet trivelig fremover. Når vi også leser om hvilke reserver de sitter på vill dette kunne pågå lenge. Selskapets strategi her bør passe alle små investorer. Billig Billig inngangs billett
Redigert i dag kl 10:12 Du må logge inn for å svare
Nybegynner2
I dag kl 10:04 1848

Jeg tror at veldig mange er skeptiske og har blitt skuffet. Derfor sitter mange med mentalitet ''show me the money''. Den dagen, forhåpentligvis i midten av januar 2025, utbytte blir utbetalt, så vil dette gi noe positivitet. Videre om selskapets lovnad om årlig utbytte, og dette vedtas på GF i mai 2025, med en konkret dato for utbytte, da tror jeg det løsner skikkelig. Dette forutsetter selvfølgelig at alt av det operasjonelle går bra, og at ikke Økokrim slår oss i hodet med hammeren.
pelo
I dag kl 10:10 1802

Enig i, at dette var en meget fin præsentation. Nogle har kommenteret Jens' "manglende" evne til at sælge varen - jeg er mere fokuseret på hans fremlægning og tekniske forklaring af status på alle aktiviteter, og jeg synes faktisk, at han kom 100% i mål i dag - inklusive besvarelse af alle spørgsmål. som har været rejst herinde. Det er klart, at 2 spørgsmål, kunne han ikke give konkrete svar på (Økokrim + Atum1X), men kom alligevel med tidsmæssige perspektiver. Alt i alt en meget fin præsentation.
Man kan selvfølgelig, og især når vi tager historien med i betragtning, finde risici for fremtiden. Men jeg er i hvert fald personligt meget positiv. Jeg beholder, som minimum, min nuværende beholdning - og håber, at kunne geninvestere fremtidigt udbytte - gerne under kurs 12. Hermed forventer jeg en forrentning på mere end 15% af min investering fremadrettet, så kan kursen egentlig gerne forblive lav for min skyld 😁
Fluefiskeren
I dag kl 10:12 1787

Reserver har ikke økt. De sitter på 17,2 mmboe og det er ikke spesielt mye. De har derimot mye contigent og prospektive ressurser. De første fra hovedsakelig Aje og de andre fra hovedsakelig Gambia.
Mdg1
I dag kl 10:14 1771

Det var nok veldig som forventet. Volomet har derav holdt seg relativt lavt i dag for å være rapportdag
thief
I dag kl 10:32 1669

Var vel som forventet, litt over på den positive siden. Da utbyttet ikke er langt unna, samt at borringen i GB kan være positiv.Og med positiv børs og oljepris i dag,burde ikke aksjen falt. Saftig utbytte kommer jo like over nyttår, og har ingen tro på at aksjen faller ned til 8-tallet etter det. Da har vel PNOR allerede mer cash på konto enn nå,etter liftingen i q4.Så sånn sett burde jo ikke aksjen falle i det hele tatt🙂
markie
I dag kl 10:44 1601

Regelen her er fall ved resultat fremleggelse.
Helg11
I dag kl 10:46 1594

Et par viktige punkter til fra dagens presentasjon:
- Distribusjonen blir mest sannsynlig "return of capital"-utbytte, som er positivt for utenlandske investorer da man ikke får kildeskatt til Norge. Også positivt for norske investorer som har PNOR på AF-konto, da får man ikke utbytteskatt, men lavere inngangsverdi på aksjene.
- Aje utbyggingen kan potensielt gjøres sammen med Sémé feltet i Benin, som vil spare kostnader. En link ang utbygging Sémé: https://www.offshore-energy.biz/singaporean-player-completes-resource-appraisal-for-oilfield-redevelopment-offshore-benin/
- Atum 1X: Jens presiserte at nyheter herfra måtte komme fra Apus OG myndighetene i Guinnea Bissau. Hmmm, hvorfor er myndighetene involvert? Jeg må tenke litt mer på det, men får vibber fra "Lykkeland"-serien og første gang Phillips Petroleum gjorde funn i Norge. Masse hemmelighold og dealer som skal gjøres. Jens snakket også om at prøver skulle sendes rundt i verden for analyser og at dette tar tid. Helt tørt tror jeg IKKE det var, men kommersielt drivverdig er noe annet, og vil nok fortsatt kunne ta mange år for utbetaling...
Redigert i dag kl 10:48 Du må logge inn for å svare
Mdg1
I dag kl 10:47 1589

Boringen begynner ikke før i april, så de brenner ikke så mye cash. I januar vil de derfor ha godt over dagens markedsverdi i cash
E Desperados
I dag kl 10:48 1582

Relativt lav omsetning hittil i dag, så det er jo ikke veldig mange som ikke klarer å vente til januar med utbytte. Vi som er tålmodige får jo gleden av et nytt utbytte allerede i mai/juni også :)
Tm3P
I dag kl 11:04 1507

Nja, ikke helt. Husk at en del av kontantene i balansen tilhører minoritetsaksjonærer i Kongo. Tipper rundt $10-15m av dagens beholdning. I tillegg skal de også ha sin del av salget nå i desember.
Men det blir absolutt ikke langt ifra.
Fluefiskeren
I dag kl 11:08 1484

Men det var jo veldig positivt at brønnen tross alt ikke var tørr. Synd timeplanen ikke tillot en avgrensningsbrønn.

Og at myndighetene er involvert er helt vanlig. Det er sokkeldirektoratet (tidligere oljedirektoraten) i Norge som kommer med tallene.
Helg11
I dag kl 12:09 1267

Guinea Bissau er et av de fattigste landene i verden (177 av 191), og importerer alt av hydrokarboner. De må nok gå opp løypa ifht. rammebetingelser for oljeproduksjon (i et land som nok ikke er 100% politisk stabilt), så er nok komplisert for Apus ifht. fremdrift til FID.

Positivt for A4 Gambia at Atum 1X ikke var tørr, så får håpe det kan bli en god avtale for PetroNor der også på sikt...
Fluefiskeren
I dag kl 13:17 1071

De har svært lite olje ja, men våre erfaringer er jo bra. Både kjøpet av lisensen fra Svenska samt senere FAR gikk jo greit og relativt raskt. Samme med salget til Apus.

I forhold til kjøpet av Panoros andel av Aje i Nigeria gikk det veldig raskt. Også godkjennelse av kjøpet av New Age sin andel drøyer.

Jo, både Guinea-Bissau og Kongo Brazzaville er fattige land med stor korrupsjon. Det gjelder også i minst like høy grad for Panoros Ekvatorial- Guinea og delvis også for Gabon. Det er den såkalte Afrika-rabatten.

FN sin rangering av korrupsjon i de enkelte land:

https://fn.no/Statistikk/Korrupsjon
E Desperados
I dag kl 13:28 1029

Når det gjelder AJE så virker det hvertfall som om Nigeria holder tidsskjema sitt denne gangen. Q4 ble jo nevnt tidlig i år og gjentatt senest idag. Da er det vel rimelig å anta at formalitetene straks er godkjent. Ser jo i regnskapet at de allerede har betalt New Age for kjøpet.
HarryKiri
I dag kl 13:47 948

Da virker det som kursen har stabilisert seg ca 1% ned fra sluttkurs i går. Sikkert mange som håpet at EGF innkallingen allerede var klar med påfølgende utbytteutbetaling før jul, men dette var vel som forventet . Hvis vi får to utbyttebetalinger i løpet av 1. halvår og Økokrim ikke finner på mer bøll bør tilliten til selskapet og dermed prisingen av aksjen normalisere seg. Ellers var det greit å få bekreftelse på at det jobbes aktivt flere steder, selv om en alltid ønsker seg noe mer konkret. Konklusjon for egen del: Hold.
Redigert i dag kl 13:48 Du må logge inn for å svare
Mdg1
I dag kl 14:04 888

Nei, der tror jeg det skjer veldig lite for tiden. Tipper økokrim har gått inn i ventemodus og håper noe skal falle fra himmelen de neste to åra de har på seg.
Redigert i dag kl 14:12 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I dag kl 14:16 844

Djupesland sier noe helt annet i mai:

«Det har vært god fremdrift i denne saken og vi har jevnlig gjort etterforskningsskritt. De siktede har vært avhørt flere ganger i senere tid, slik at de har fått muligheten til å forklare seg om det etterforskningsmateriale som er innhentet. Vi har mottatt informasjon og dokumenter fra flere land. Vi har et mye bedre bilde av det som faktisk er skjedd nå, enn vi hadde for ett og to år siden, sier Djupesland.»
solb
I dag kl 14:21 823

Og fortsatt intet som holder til mer enn mistenkt?
Fluefiskeren
I dag kl 14:28 795

Nei, det hadde vært meldt. Jeg kan ikke forstå hvordan de skal kunne vinne frem så lenge landets regime holder stand.
E Desperados
I dag kl 14:54 706

Jens ble spurt om når han trodde saken var ferdig under Q&A. Han dristet seg til å si at han trodde saken var nærmere slutten enn den var starten. Så mindre enn 3 år til konklusjon hvertfall :p Men de har nå fått lov til å betale ut utbytte, så det er rimelig å anta at de verste dommedagsprofetiene ikke slår til.
Fluefiskeren
I dag kl 15:24 606

Han kunne latt være å svare på det dumme spørsmålet. Selvsagt kan han ikke ha noen kontroll på det. Og like selvsagt kan ikke Økokrim formidle noe til han om det.
Nybegynner2
I dag kl 15:36 566

Fluefiskeren; det var jeg som stilte det dumme spørsmålet så jeg tar skylden om du syns det var helt bak mål. Når det er sakt så syns jeg det var bra at han svarte, og selv om han ikke har kontroll på Økokrim, så vet han betydelig mer en oss. Jeg stilte nok 2/3 av spørsmålene, noe som sier meg at det ikke var altfor mange som fulgte presentasjonen live. At de bekreftet at utbytte kom som cash var gledelig. Mange har ment at de heller burde kjøpe tilbake aksjer, men for min egen del gir en cash utbetaling en derisk av min posisjon, og videre cash utbytte utbetalinger er bra.
markie
I dag kl 15:51 510

Desperados
Hva tipper du 30% av overskuddet året 24 gir i utdeling? Perfekt infor sommeren.
solid1
I dag kl 15:57 490

Presentasjon, spørsmålene og svarene var gode og velrettede.
Er enig med FF at noen spørsmål vanskelig lar seg besvare, men likevel er det greit å få høre ledelsens meninger.
Personlig tror jeg en henleggelse kommer i første halvår.

Det overrasker litt at vi ha minus i dag. Den burde reise seg med et par kroner. 😊🍻

E Desperados
I dag kl 16:05 457

Hvis man justerer for overlift så får de inntekter fra ca 400 000 fat nå i Q4. Oljepris på 73$ gir 29,2 MUSD inn fra det.
+29,2 MUSD salg av olje
-5,6 OPEX
-5,3 avskrivninger
-3,2 admin cost
= 15,1 MUSD i overskudd.

Det gir 46,6 MUSD i overskudd etter skatt. Etter at minioritetsandelen er trukket ifra så gir det ca 0,26-0,27 $ per aksje etter skatt. Det er rett under 3 kr per aksje med dagens kurs. Tipper de runder opp og betaler ut 1 kr i utbytte.
Redigert i dag kl 16:13 Du må logge inn for å svare
Fluefiskeren
I dag kl 16:17 417

Beklager. Håper du ikke tok deg nær av det. Det er jo umulig å svare på ting han overhodet ikke er herre over, men det er lov å prøve seg. Det var mange gode spørsmål også så du skal få litt ære for de.
Helg11
I dag kl 17:07 283

Siden hovedstrategien til selskapet i løpet av denne høsten nå er spisset til: "maximising value of existing portfolio and returning cash to shareholders" så spekulerer jeg i at Guinea Bissau utbyttet i januar og 30%-yearly recurring dividend i mai blir toppet med en special dividend. I policyen står det: "In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends." De har da vitterlig significant excess cash hvis Aje skal lånefinansieres, og de får inn en partner i Gambia til å ta regningen med en letebrønn... Med P/E på ca. 2 (!), forbedret opex etc, så tjener de fort inn de kronene. Jeg tror Petromal er hovedaktør bak den nye strategien, da de er interessert i å få tilbake penger for å bruke på andre prosjekter. Så hvis man skal drømme litt kan man jo tenke ca. 2 kroner fra Guinea Bissau i januar, 1 krone i recurring 30% return of capital + 2 kr. special dividend i 2025.
Flodhest82
I dag kl 17:36 217

Hadde markedet stolt helt på selskapet og trodd på det som blir lagt frem, så burde folk hamstret aksjer. Men tror bok selskapet først må vise handling. Så er nok ØK fortsatt en festbrems
E Desperados
I dag kl 17:42 189

Jeg tror nok de holder igjen litt mere penger til man har landet AJE og vet hva man trenger av penger. Men vi får se.
nkamok
I dag kl 17:54 157

Tager gerne imod 650k i udbytte i 2025 😉🤩Jeg fatter hat af, at folk sælger på lavere kurser - men jeg fik købt yderligere 6000 styk i dag, og det var ikke de sidste inden jul😎Den kommer jo til at stige ret meget inden udbytte, så det bliver dyrt at købe sig til udbytte, jo længere man venter 🙏🏻
Tm3P
I dag kl 17:59 136

Tipper aksjekapital som kan tas ut skattefritt fort blir betalt ut hvertfall. Den er på $72m, ikke helt sikker på om alt kan tas ut men.