PetroNor: Veien mot utbytte

E Desperados
PNOR 31.05.2024 kl 20:03 343824

Den gamle trÄden ble stengt pga stÞrrelsen, sÄ vi Äpner en ny:

PetroNor E&P ASA:

Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak pÄ ca 6 000 bopd i Q4 fÞr problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble pÄ 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 nÄr ny plattform pÄ Tchendo med egen strÞmforsyning er pÄ plass. Selskapet sitter pÄ fÞlgende lisenser:

Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel nÄr siste oppkjÞp er myndighetsgodkjennelse er pÄ plass - FID forventes i lÞpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i lĂžpet av mai - selskapet Ăžnsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.

Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk sÄ betyr det:

-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.

Økokrim: 13. mai 2024 utvidet Økokrim siktelsene til Ä gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene SÞvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
Nybegynner2
I gÄr kl 11:44 1054

Basert pÄ hva selskapet har kommunisert skjer lÞft i slutten av desember og fÞlgelig tenker jeg at det ikke skjer nÄ. Ytterligere nesten 4 uker med produksjon vil jo redusere overlÞftet.
Helg11
I gÄr kl 12:12 995

Jens pÄ forrige presentasjon: "We have an additional lifting scheduled for December, in fact it will be over the 24th and 25th" sÄ vi fÄr bare fÞlge med ved siden av tre nÞtter til Askepott.
nkamok
I gÄr kl 12:45 917

Uanset dato i december, sĂ„ bliver det vel noget i retning af nye 500.000.000 nkr i kassen đŸ˜ŽđŸ€©
Redigert i gÄr kl 14:48 Du mÄ logge inn for Ä svare
solb
I gÄr kl 12:51 898

Kan vi snart ogsÄ hÞre at dompappene kvitre om at ØK er pÄ retrett?
AmatĂžrK
I gÄr kl 12:53 889

Hei hopp. Bare melder ankomst som ny "smÄaksjonÊr" i dette selskapet.

Lest siste 2 rapportene litt kjapt. Ser cash Þker kraftig nÄ og snart skal det inn masse mer cash etter lÞfting av ca 900. 000 fat til fÞr Äret er over. Hva er egentlig de store nedsidene i dette caset? Cash spruter inn og er snart mer en selskapsverdien, gjeld er ikke noe tema og investeringsnivÄene for Ä holde produksjonen som nÄ virker lavt.

Utbytte virker mer eller mindre vedtatt og det vil komme nesten 2 kr i utbytte pr aksje pÄ nyÄret. Som en start, her virker det som det naturlig vil komme mer utbytte neste Är, siden selskapet har veldig mye cash pÄ bok. Eller er det noen stÞrre prosjekter som de vil sette kapitalen pÄ?

Anyways, oppsiden virker ikke sĂŠrlig priset inn mtp den hĂžye direkteavkastningen som vil komme fremover. Og det er vel ingen grunn til at det vil stoppe i 2025? Om selskapet fortsetter i dette tempoet vil de jo kunne utbetale nesten hele 10kr i utbytte innen 2026 er over og likevel ha god likviditet.
Redigert i gÄr kl 12:55 Du mÄ logge inn for Ä svare
nkamok
I gÄr kl 13:04 855

Økokrim !đŸ«Ł
NĂ„r de henlĂŠgger sagen, ser vi hurtigt +15 kr
Redigert i gÄr kl 13:06 Du mÄ logge inn for Ä svare
AmatĂžrK
I gÄr kl 13:09 830

Ja, vet litt om Økokrim, men kan ikke helt se at det skal fÄ sÄ mye Ä si for selskapet direkte. Det gÄr mer mot enkeltpersoner som riktignok har hatt fremtredende roller.

Jeg kan ikke helt se at uansett hvilken konklusjon Økokrim kommer frem til, og at retten konkluderer, at de kan bÞtlegge selskapet til konkurs.

Selvsagt, det er jo et usikkerhetsmoment her.
solb
I gÄr kl 13:13 813

Pisspreik! De har intet annet enn misstanke til nÄ.
AmatĂžrK
I gÄr kl 13:18 791

Hva Økokrim egentlig sitter pÄ, er ikke offentlig informasjon. Selvsagt er det usikkerhet, det er det alltid nÄr noe som dette forespeiler seg.

Inntil dette er avklart, er det noe usikkerhet som markedet vil prise inn tror jeg da. Fordelen med dette, er at det er en mulighet for Ä ta gode posisjoner om man er overbevist om at det vil lÞse seg til det beste for selskapet. Da kan det kjÞpes aksjer til rabatt nÄ. Jeg tror jeg gjorde et bra kjÞp i dag blant annet :)
solb
I gÄr kl 13:25 772

" ikke offentlig informasjon"? PNOR har hatt mÞte med ØK i hÞst. Det kan vel ikke vÊre all verdens skrekk og gru, siden selskapet ikke har meldt noe til aksjonÊrene? Tipper ØK er tvunget over pÄ andre jaktmarker fra nytt Är.
AmatĂžrK
I gÄr kl 13:28 755

Ja, de har nok hatt mÞte, det er naturlig. Det er ogsÄ veldig naturlig Ä ikke melde noe i markedet fÞr ting har konkludert. SÄ selvom det var temaer i det mÞtet som var ubehagelig, sÄ vil ikke PNOR kommentere det ut offentlig nÄr etterforskning pÄgÄr og at det ikke er noen konklusjon i retten. Det er normal prosedyre.

HĂ„per ikke du tar meg som negativ her, for det var ikke meningen, jeg klarer dog ikke la vĂŠre Ă„ kommentere at du virker Ă„ avskrive dette helt. Fordi det ville vĂŠrt temmelig naivt i min bok.

Det vil vÊre naturlig at selskapet melder om saken med Økokrim, over en bÞrsmelding, den dagen det formelt er fremgang. Enten at siktelsen endres, henleggelse, rettsak osv.
Redigert i gÄr kl 13:30 Du mÄ logge inn for Ä svare
solb
I gÄr kl 13:31 747

Da er vi nok kanskje enige i hovedsak? Lykke til med aksjekjþp. 🎈
AmatĂžrK
I gÄr kl 13:32 743

Takk, ja det tror jeg ogsÄ. Jeg kjÞpte ikke sÄ mye i dag, men greit Ä ta en liten post. Jeg skal nok vurdere Ä kjÞpe mer frem mot jul og i Januar, men liker alltid Ä kjÞpe hovedbolken i 2-3 omganger.
solb
I gÄr kl 13:35 729

Og jeg skal ikke underslÄ at jeg er nÊrmest fullt ut investert her.
Flodhest82
I gÄr kl 13:54 674

Litt rart at ikke kursen reagerer mer pÄ oljeprisen i dag, no begynner oljeprisen Ä bety noe, spesielt om det er lifting ila uken
Fluefiskeren
I gÄr kl 14:00 641

NĂ„ er jo det ganske typisk. Det gjelder begge veier.
Tm3P
I gÄr kl 14:08 618

Ikke noe nytt at Petronor ikke oppfĂžrer seg rasjonelt. Kursen er vel mer avhengig av dagshumĂžret til enkelte aksjonĂŠrer enn mindre viktige ting som oljeprisen ;)
E Desperados
I gÄr kl 14:12 607

"dditional support for future liquidity comes from the next lifting of entitlement oil which has been scheduled just before the end of December 2024. It has been agreed that a full cargo of 920,000 barrels will be sold to ADNOC Trading. This lifting will bring oil sales for the Company during 2024 to a total of approximately 1,834,000 barrels."

MĂ„ nok vente 3 uker til fĂžr det lĂžftes.
polion
I gÄr kl 14:16 588

I rettferdighetens navn, mÄ det vel kanskje ogsÄ tilfÞyes at ingen i PNOR-ledelsen pissa i buksa av skrekk/mulige konsekvenser etter mÞtet med ØK. Beviset ligger bla. i et det i etterkant nok en gang er blitt bekreftet utbytteutbetaling. Kall det gjerne en form for "delvis friskmelding".
AmatĂžrK
I gÄr kl 14:20 570

Ja, er ikke fremmed for den tankegangen. De anser det som trygt Ä fortsette med de planene og det er bra :) Stod vel ogsÄ nÄr jeg leste igjennom litt rapporter at dette var en "initial payment to shareholders", eller i den duren hvertfall. Tenker det ogsÄ signaliserer videre fremgang mtp flere utbytter om jeg skal vÊre optimistisk her :)
Mdg1
I gÄr kl 14:21 561

900000 fat er vel litt over 700 mill, sÄ 300 mill i kassen var vel Ä vÊre litt forsiktig. Av disse nettofatene tror jeg ikke du trenger Ä trekke fra over 50%
nkamok
I gÄr kl 14:35 508

SĂ„dan et “mĂžde” kan sĂ„ nĂŠrmest kun ha’ handlet om, hvor mange penge Pnor har i forhold til udbytte og cashbeholdning ! Hvis der blev talt om sagen, er det jo en afhĂžring med sigtedes rettigheder - ogsĂ„ som mistĂŠnkt 😉
At de nu udbetaler udbytte, skyder jo Cart og Lawbro helt i sĂŠnk, da de var 100% sikre pĂ„, at pnor ville blive dĂžmt til at betale al indtjening tilbage - dette hĂŠnger jo sĂ„ ikke sammen nu đŸ€·â€â™‚ïž
I Ăžvrigt kan Pnor’s advokater jo indstille til retten om at fĂ„ en kendelse pĂ„ et konkret tidspunkt for, hvornĂ„r ØK skal komme med en afgĂžrelse i sagen, da den jo har sĂŠrlig stor betydning for selskabet đŸ€·â€â™‚ïžJeg har dog ikke erfaring med tidsperspektivet for, hvornĂ„r en sag er gammel nok til dette - mĂ„ske Hofa kender noget til dette ?
Redigert i gÄr kl 14:37 Du mÄ logge inn for Ä svare