PetroNor: Veien mot utbytte

E Desperados
PNOR 31.05.2024 kl 20:03 363886

Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:

PetroNor E&P ASA:

Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:

Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.

Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:

-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.

Økokrim: 13. mai 2024 utvidet Økokrim siktelsene til å gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene Søvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
AmatørK
I dag kl 11:00 946

Blir bra det, relativt til børsverdien vil denne løftingen gi et veldig stort bidrag.

Har prøvd å lufte tanken før, men er det noen som har gjort seg noe worst case scenario rundt ØK saken? Hva er det verste som kan skje fra et aksjonærperspektiv. Har sett på en annen gammel sak i DNO for over 10 år siden, der ble selskap og folk i ledelsen dømt til bøter pga markedsmanipulasjon. Disse bøtene var ikke så store at det har hatt påvirkning av betydning mtp selskapets evne til å skape verdier.
E Desperados
I dag kl 13:24 748

Sånn som saken står seg nå så er worst-case en bot til selskapet. Størrelsesorden ukjent. Men inntil saken eventuelt eskalerer så tipper jeg vi er på tosifret antall millioner isåfall. Mest sannsynlig utfall av saken vil jeg fortsatt si er bot/fengsel til privatpersonene og ingen reaksjon for PetroNor.
AmatørK
I dag kl 14:10 675

Takk for innspill, er noe lignende jeg ser for meg. At pdd. er bøter mest sannsynlig og en slik størrelse du beskriver vil jo være negativt, men ikke noe som vil påvirke stort.
Tm3P
I dag kl 15:01 586

Det verste med saken er ikke den eventuelle boten fra Økokrim, men hvor mye de bruker på advokatutgifter i mellomtiden. Har jo vært $1m i kvartalet eller lignende i det siste.
AmatørK
I dag kl 15:07 567

Ja, det spørs på størrelsen på boten, men helt klart. Det koster nok litt. Heldigvis kommer det noen hundre millioner inn snart. Også har de ca tusen fra før.
Fluefiskeren
I dag kl 15:32 515

Ser at det ikke foregår noen lifting fra Djendo i øyeblikket.

Vessels in port: 0
Recent Port Calls: 2
Expected arrivals: 3

Marine Traffic har blitt mer og mer kjipe på hva man kan se uten abonnement. Før fikk man en liste over nylige og ventende anløp med navn på skipene og tidsangivelser.

Nå er dette det beste jeg kan hoste opp.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/portid:21530/zoom:13

Fluefiskeren
I dag kl 16:34 422

Nok en gang.

Eneste oljeselskap på OB som endte i grønt.

Sier ikke mer…
Flodhest82
I dag kl 16:58 368

Enig med deg, Pnor er veldig sterke om dagen. Tydelig at markedet mener Pnor skal være på 10kr+
Abu
I dag kl 20:06 185

Eg trur pessimismen mellom skribentar her inne er utan grunn, og at sannsynet for at PNOR får saka lagd til sides er svært stor!
Eg trur stoda i ØK/PNOR-saka er omtrent slik;

Stemninga i ØK er ganske så sur,
Det nyttar ikkje lengre å sope fakta under teppet, la tida gå og vere veldig lur,
Snart står motsøksmål i kø, tett som ein mur!

Det er ØK som står på tiltalebenken og utan at ein legg seg flat, blir det verre og verre for ØK for kvar dag som går!

Innbrotet i PNOR sine lokaler basert på mistanke, var eit maktovergrep og ein skamplett på norsk rettsvesen!
Ein trudde å finne bevis for at presidentdottera hadde fått rabattert pris for sin posisjon i PNOR mot å hjelpe lutlaget å få konsesjonar på kongolesisk sokkel. Då hadde vi hatt KORRUPSJON OG SAKA VILLE VORE AVSLUTTA FOR LENGE SIDAN!
Dei fann ingenting!
Folkens, PNOR har orden i sine sysaker, og her er det berre å vente på ei rettvis avslutning og ei oppreising og reprising av lutlaget!
Tm3P
I dag kl 21:45 54

Er bare å bli vant til det når den er priset såpass lavt som den er ;)