PetroNor: Veien mot utbytte

E Desperados
PNOR 31.05.2024 kl 20:03 367495

Den gamle tråden ble stengt pga størrelsen, så vi åpner en ny:

PetroNor E&P ASA:

Selskapet produserte 5 168 bopd i snitt i 2023. Peak på ca 6 000 bopd i Q4 før problemer med kraftforsyningen i desember 2023 gjorde at snittet i Q4 ble på 5 319 bopd. Dette forventes fikset tidlig i 2024 når ny plattform på Tchendo med egen strømforsyning er på plass. Selskapet sitter på følgende lisenser:

Kongo-Brazzaville: PNGF Sud (16,83 % eierandel - i produksjon)
Kongo-Brazzaville: PNGF Bis (22,7 % eierandel - produksjonslisens tildelt desember 2023)
Nigeria: AJE (ca 50 % eierandel når siste oppkjøp er myndighetsgodkjennelse er på plass - FID forventes i løpet av Q2 2025)
Gambia: A4 (90 % eierandel - letelisens som krever commitment to drill i løpet av mai - selskapet ønsker farm-out slik at man borrer med 30-50 %)
Guinea-Bissau: 100 % eierandel farmet ut til Apus Energy som skal drille i 2024. Kommersielt funn vil bety 30 MUSD til PNOR ved myndighetsgodkjennelse av utbygging samt 30 MUSD etter at et visst antall fat er produsert.

Selskapet publiserte 8. mai 2024 sin dividend policy. I hovedtrekk så betyr det:

-Distribution of cash during the second half of 2024 - approximate amount of USD 25 million (ca 1,9 kr/aksje avhengig av USD/NOK)
-Annual dividends
-The Company aims to maintain a consistent dividend payout ratio, from the free cash flow available, targeting a distribution in the region of 30% of the net income attributable to Company shareholders.
-The Company is committed to maintaining stable and predictable dividends, with the intention to increase them progressively in line with earnings growth over the long term.
-In the event of significant excess cash, special dividends may be considered in addition to regular dividends.

Økokrim: 13. mai 2024 utvidet Økokrim siktelsene til å gjelde markedsmanipulasjon og grov korrupsjon. Partnerene Søvold/Ludvigsen er siktet mens tidligere styreleder og selskapet har status som mistenkt.
AmatørK
17.12.2024 kl 11:00 4046

Blir bra det, relativt til børsverdien vil denne løftingen gi et veldig stort bidrag.

Har prøvd å lufte tanken før, men er det noen som har gjort seg noe worst case scenario rundt ØK saken? Hva er det verste som kan skje fra et aksjonærperspektiv. Har sett på en annen gammel sak i DNO for over 10 år siden, der ble selskap og folk i ledelsen dømt til bøter pga markedsmanipulasjon. Disse bøtene var ikke så store at det har hatt påvirkning av betydning mtp selskapets evne til å skape verdier.
E Desperados
17.12.2024 kl 13:24 3925

Sånn som saken står seg nå så er worst-case en bot til selskapet. Størrelsesorden ukjent. Men inntil saken eventuelt eskalerer så tipper jeg vi er på tosifret antall millioner isåfall. Mest sannsynlig utfall av saken vil jeg fortsatt si er bot/fengsel til privatpersonene og ingen reaksjon for PetroNor.
AmatørK
17.12.2024 kl 14:10 3876

Takk for innspill, er noe lignende jeg ser for meg. At pdd. er bøter mest sannsynlig og en slik størrelse du beskriver vil jo være negativt, men ikke noe som vil påvirke stort.
Tm3P
17.12.2024 kl 15:01 3786

Det verste med saken er ikke den eventuelle boten fra Økokrim, men hvor mye de bruker på advokatutgifter i mellomtiden. Har jo vært $1m i kvartalet eller lignende i det siste.
AmatørK
17.12.2024 kl 15:07 3795

Ja, det spørs på størrelsen på boten, men helt klart. Det koster nok litt. Heldigvis kommer det noen hundre millioner inn snart. Også har de ca tusen fra før.
Fluefiskeren
17.12.2024 kl 15:32 3762

Ser at det ikke foregår noen lifting fra Djendo i øyeblikket.

Vessels in port: 0
Recent Port Calls: 2
Expected arrivals: 3

Marine Traffic har blitt mer og mer kjipe på hva man kan se uten abonnement. Før fikk man en liste over nylige og ventende anløp med navn på skipene og tidsangivelser.

Nå er dette det beste jeg kan hoste opp.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/portid:21530/zoom:13

Fluefiskeren
17.12.2024 kl 16:34 3664

Nok en gang.

Eneste oljeselskap på OB som endte i grønt.

Sier ikke mer…
Flodhest82
17.12.2024 kl 16:58 3608

Enig med deg, Pnor er veldig sterke om dagen. Tydelig at markedet mener Pnor skal være på 10kr+
Abu
17.12.2024 kl 20:06 3424

Eg trur pessimismen mellom skribentar her inne er utan grunn, og at sannsynet for at PNOR får saka lagd til sides er svært stor!
Eg trur stoda i ØK/PNOR-saka er omtrent slik;

Stemninga i ØK er ganske så sur,
Det nyttar ikkje lengre å sope fakta under teppet, la tida gå og vere veldig lur,
Snart står motsøksmål i kø, tett som ein mur!

Det er ØK som står på tiltalebenken og utan at ein legg seg flat, blir det verre og verre for ØK for kvar dag som går!

Innbrotet i PNOR sine lokaler basert på mistanke, var eit maktovergrep og ein skamplett på norsk rettsvesen!
Ein trudde å finne bevis for at presidentdottera hadde fått rabattert pris for sin posisjon i PNOR mot å hjelpe lutlaget å få konsesjonar på kongolesisk sokkel. Då hadde vi hatt KORRUPSJON OG SAKA VILLE VORE AVSLUTTA FOR LENGE SIDAN!
Dei fann ingenting!
Folkens, PNOR har orden i sine sysaker, og her er det berre å vente på ei rettvis avslutning og ei oppreising og reprising av lutlaget!
Tm3P
17.12.2024 kl 21:45 3292

Er bare å bli vant til det når den er priset såpass lavt som den er ;)
nkamok
I går kl 09:21 2975

Neeeeej stop nu med at købe, vi var enige om at holde den nede omkring 10 og helst under, til jeg får penge fredag 🤷‍♂️🤬Ved godt den stadigvæk er mega billig i forhold til mindst 2 gode meldinger meget snart 😎
Abu
I går kl 21:52 2494

Abu ynskjer deg hell og lukke på fredag, og vil heie på deg frå sofakroken.
ACR treng diverre lengre tid til å nå Abu profitabelt og grønt nivå, ca 4,15-20(1-2%+), og må kan hende, seinare by ekstra opp for kjøp!
Den slutta idag på 3,83.
Blir større postar slukt på fredag, sender vi PNOR-fans tankar og helsingar til nkamok!
E Desperados
I går kl 23:45 2336

Dollaren kraftig opp. Passer bra med utbytte på trappene.
Katly
I dag kl 07:50 2143

Dersom jeg ikke husker feil så skulle de vel overføre pengene i slutten av november?
E Desperados
I dag kl 08:27 2055

Skulle overføres fra datterselskap i Kongo til morselskap i Norge før 30. nov i forbindelse med revisjon av mellombalanse ja. Men tipper alt er i $ og at utbytte også kommer i $ da Petromal neppe vil ha NOK.
Tm3P
I dag kl 08:52 1976

Ja de veksler nok ikke om til NOK før konverteringskursen til utbytte er kjent.
Katly
I dag kl 09:29 1890

Det høres jo fint ut, får krysse fingrene for at dollaren holder seg sterk til vi får utbytte :-)
E Desperados
I dag kl 10:07 1802

Flere selskaper på Oslo Børs som betaler ut i dollar. Tipper det skjer her også. Sparer jo Petronor for vekslingsgebyr også slipper også Petromal å veksle tilbake fra NOK til USD.
thief
I dag kl 10:09 1796

Ser ut som aksjen er klar for et hopp opp før løfting og utbytte!Skulle jo bare mangle, dagens kurs er merkverdig lav uansett om man tar med denne økokrimsaken!Det spruter cash av selskapet,veldig lønnsomme felt,blir mye i utbytte fremover og så har man AJE i tillegg.Kan jo ikke bli mye bedre.
solb
I dag kl 10:24 1752

Ja, dette er jo de kalde fakta, men hvor mye blir kursøkningen når ØK må slippe grepet på grunn av bevisets tilstand?
thief
I dag kl 10:31 1720

Kursen i dag er jo lavere enn når jeg var inne forrig gang(gamle 1.2-1.4kr).Da var det halve produksjonen,oljepris på 40usd, smått med cash, ingen utbytter i sikte osv🙂Så denne økokrimsaken har hemmet aksjen vannvittig.Med løsning som ikke påvirker selskapet drastisk, burde den lett opp mot 20kr!
solb
I dag kl 10:43 1681

Vi får fortsette å fylle på etter beste evne. Dollarkurs, ebbe i amerikanske beredskapsalagre og omkostningsøkninger ved olje/gass produksjon, tilsier gullalder for selskaper (PNOR) med billig produksjon! 🎈
Abu
I dag kl 10:43 1679

Og olja opp 1/2 $ siste timen, lovar godt for løftinga!
Fluefiskeren
I dag kl 10:49 1654

Da er MC omtrent som for PEN som produserer over det dobbelte. Det blir feil synes . Men så er kursen der også for lav.
thief
I dag kl 10:52 1647

Satse på 11-12kr før utbytte,så faller den ned på 10kr++ like etterpå,før den igjen stiger.Selskapet øker jo cashposisjonen hele tiden. Blir en skikkelig melkeku🙂
thief
I dag kl 10:58 1619

Ikke sett så mye på pen,men de har sikkert ikke så mye net cash som Petronor. Så om mcap er like, er det allikevel forskjell 🙂Petronor prises jo kun lik cash posisjon, det er sykt.Mtp null gjeld og at pengene vil fortsette å rulle inn i bra tempo!Og ikke minst stor oppside i AJE!
E Desperados
I dag kl 11:03 1597

PNOR har jo straks 12 kr/aksjen i net cash. Ved en kurs på 20 kr så prises fremtidig inntjening til 8 kr. Hvilket er en P/E på rett over 2. PEN har jo 51 MUSD i net debt per Q3. Så er jo ikke bare å sammenligne produksjon og MCAP.
thief
I dag kl 11:20 1539

Ikke sant, 12kr i net cash 🙂Med litt sunn fornuft da,så ser man jo at aksjen er totalt feilpriset. At den har vært det en stund,betyr ikke at det er riktig.Man får altså utrolig lønnsomme felt,helt gratis på dagens kurs.Sjelden sett en så åpenbar feilprising.Trenger ikke være mattegeni for å komme frem til den konklusjonen 😂Men med utbyttestrategi fra selskapet nå,så vil denne feilprisingen bli mye mer åpenbar.Da man vil motta store utbytter etter dagens kurs,og folk ser at aksjen er veldig billig
Redigert i dag kl 11:27 Du må logge inn for å svare
Goliaten15
I dag kl 16:16 656

Bra økning idag - oppe i + 7,02%!!!!! Noe skjer??
Flodhest82
I dag kl 16:24 596

Men er det ingen nyheter ? Veldig rart at omsetningen og kursen plutselig øker så mye på en dag
Tm3P
I dag kl 16:30 562

Ikke overrasket et sekund. Selv etter dagens oppgang er aksjen latterlig billig. Er vel bare noen større som har innsett det samme kanskje blandet med noen som har sittet på sidelinjen som plutselig var redd for at aksjen skulle stikke ifra de.
Tm3P
I dag kl 16:34 531

For det første er fortsatt Panoro sin market cap dobbelt så høy som Petronor sin. Og om Petronor hadde ønsket det kunne de brukt cashen de har til overs til å lett doble produksjonen sin om de ønsket.
piff
I dag kl 17:01 426

ser en på tallene mellom Pen og Pnor så er det riktig som de nevner. Pen har 2 g mer produksjon . Men der stopper også sammenligningen.
Pnor har og dobbelt så høyt nettoresultat som pen , talle i mill. Pen 340. pnor 795.. Langsiktig og kortsiktig -gjeld pen 3829 pnor 477. gjeldsgrad Pen 159% Pnor 25%.
Så kan en selvsagt diskutere veien vidre hva gjelder begge selskapene .
Mitt foretrukkende valg pr i dag er PNOR. Sitter men en liten post igjen i Pen etter å ha solgt meg ut for mange mnd siden .Med solid gevinst.
Litt skuffet over Pen hva gjelder gaiding og planer framover mth økning produksjonen. selskapet bær ha kuttet utbytte og heller ha investert i oppkjøp av produserende felt.

piff
I dag kl 17:05 399

legger til at talene er fra 2023.
piff
I dag kl 17:07 388

Kanskje en reprising som starter. Aksjen forsvarer elegant kr 25. utifra dagens situasjon.
Fluefiskeren
I dag kl 17:24 326

Vet jo det, men man skal huske at PEN nå går inn i høstefasen etter å ha brukt mye penger på utbygging av felt. OPEX er nå under 20 dollar pr. fat og det er ingen planer om videre utbygginger nå på en stund. Pga. underkapasitet på FPSO en på Dussafu må de antakelig strupe produksjonen der. Det betyr i såfall en del år uten decline. Petronor skal bygge ut Aje og det vil ikke være gratis. De skal jo også hente inn ny FPSO. De skal vel også gå videre med Bis.

Og vi må jo ikke glemme økokrimsaken uansett hva som skrives her. Den ligger der som en skygge. Videre er PNOR veldig avhengig av Perenco som har masse jern i ilden. Programmet med infill- brønnene har tatt veldig, veldig mye lengre tid enn forespeilet, og i mellomtiden har produksjonen gått mye ned.Det kan gjenta seg.

Jeg har stor tro på begge selskapene og sitter i begge. Risiko er det selvsagt i begge, men jeg vil hevde den er minst i PEN.
EspedalH
I dag kl 17:38 275

Over 11kr igjen ja. Det liker nok ikke Marianne, så kommer vel snart ny melding fra ØK. For å få kursen ned igjen…
Fluefiskeren
I dag kl 17:39 272

PEN har vel minst 2,5 ganger høyere produksjon. Over 13 000 bopd mot under 5000 bopd.

Jeg har aldri ropt etter utbytte, men det har jo ikke vært så høyt heller. I 2025 regner jeg med at det vil økes betraktelig gitt at oljeprisen er som i dag. Prinsipielt ville jeg også foretrukket at de kjøpte produksjon, men dette med utbytte er visst blitt det viktigste for markedet. Det virker som de tror at selskapet plutselig blir mer verdt mens det jo tvert om er motsatt. Skjønt når vi ser på de tre store oljeselskapene på børsen så har det ikke virket som det er en magnet på investorer akkurat på tross av at de betaler relativt store utbytter. De har rett og slett prestert dårlig siste året. Oljeproduksjon er tydeligvis ikke i vinden, og vi svir for det alle sammen, men PNOR kanskje minst.

Idag kunne jeg solgt med ut med gevinst i Petronor, men gjorde det ikke. Har tenkt å ta med meg utbytte selv om jeg er i tvil. Som jeg har sagt mange ganger liker jeg ikke utviklingen i økokrimsaken.